abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121560508
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:33 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Belangrijkste conlusies uit het rapport over de nachtmerrie van 3 en 4 februari 2012.
Zie daar de ambitie shinen dan!
Het ziet er vooral uit als een setje keuzemogelijkheden met deze opmaak :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121560813
De stoptrein Arnhem-Ede Wageningen vertrekt net uit Arnhem. Deze lijn rijdt 's avonds maar eenmaal per uur, en dan nog maar negen reizigers.

Zou een busdienst dan niet voordeliger zijn? Zou Connexxion met een doorgetrokken Valleilijntrein wel volle bakken krijgen?

Destijds reed NS tussen Elst en Tiel s avonds ook alleen met bussen, aangezien het aantal reizigers erg laag was. Met Syntus de afgelopen jaren en Arriva sinds kort is het daar wel een stuk drukker geworden.
pi_121561296
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:46 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het ziet er vooral uit als een setje keuzemogelijkheden met deze opmaak :').
Puntje twee vind ik nogal angstaanjagend eigenlijk..
  maandag 14 januari 2013 @ 20:00:29 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121561404
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:51 schreef Bitlord het volgende:
De stoptrein Arnhem-Ede Wageningen vertrekt net uit Arnhem. Deze lijn rijdt 's avonds maar eenmaal per uur, en dan nog maar negen reizigers.

Zou een busdienst dan niet voordeliger zijn? Zou Connexxion met een doorgetrokken Valleilijntrein wel volle bakken krijgen?

Destijds reed NS tussen Elst en Tiel s avonds ook alleen met bussen, aangezien het aantal reizigers erg laag was. Met Syntus de afgelopen jaren en Arriva sinds kort is het daar wel een stuk drukker geworden.
Weekend ook een uursdienst.
CXX heeft al eerder aangegeven de hele dag een halfuursdienst te willen voeren daar, door de Valleilijn door te trekken.

Alleen hoop ik, wanneer dat gebeurt, dat het paaltjescircus in Arnhem wel beperkt blijft... Zutphen is nu een doolhof met 3 paaltjes, en dat kan Arnhem ook worden.
pi_121561479
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:00 schreef greavy het volgende:

[..]

Weekend ook een uursdienst.
CXX heeft al eerder aangegeven de hele dag een halfuursdienst te willen voeren daar, door de Valleilijn door te trekken.

Alleen hoop ik, wanneer dat gebeurt, dat het paaltjescircus in Arnhem wel beperkt blijft... Zutphen is nu een doolhof met 3 paaltjes, en dat kan Arnhem ook worden.
Nee joh, laat dat door Breng doen, stadsregio jwt. Handig met zes vervoerders over zelfde spoor heen.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:03:05 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121561570
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee joh, laat dat door Breng doen, stadsregio jwt. Handig met zes vervoerders over zelfde spoor heen.
Ede-Wageningen - Arnhem ook door Breng of Arriva vind ik ook niet erg, maar CXX is er al langer voor aan het lobbyen. Moet gewoon aanbesteed worden :)
En dan WEL eisen voor de paaltjes zoals Arriva/Breng, niet dat je straks een circus krijgt.
pi_121561601
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Puntje twee vind ik nogal angstaanjagend eigenlijk..
Er blijkt wel uit dat ze reageren op de voorspellingen in plaats van het weer zelf.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121561877
Hoewel ik al vermoed dat het niet serieus was bedoeld, denk ik niet dat het verstandig is om de Breng-treindienst Doetinchem-Arnhem door te trekken in het kader van de betrouwbaarheid van de lijn naar Doetinchem.

Misschien wel als je een lange buffertijd hebt op Arnhem.

Indien Connexxion hun type paaltjes vervangt naar die.van Breng/Arriva xou je geen extra paaltjes op Arnhem.krijgen, indien de Valleilijn zpu worden doorgetrokken.
pi_121562022
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
pi_121562032
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
  maandag 14 januari 2013 @ 20:11:54 #197
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121562128
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef Bitlord het volgende:
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
121,1 km is Utrecht-Arnhem-Winterswijk. Daar komt 73 bij voor Winterswijk-Zutphen-Arnhem en 56 voor Utrecht-Arnhem.
pi_121562160
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef Bitlord het volgende:
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
250,6 km
pi_121562200
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens de oorspronkelijke planning zouden alle V250's in 2007 geleverd zijn. AnsaldoBreda zei in een interview ooit dat ze de boel wel konden sluiten als het 2010 zou worden en begin 2013 is nog niet eens de helft geleverd. Het lukt al amper om de huidige treindienst overeind te houden terwijl er toch wel redelijk wat materieel op reserve staat.

Ik geloof niet dat AnsaldoBreda in de tweede helft van 2013 in staat is om ineens de resterende 11-12 treinen op te leveren, en dat deze ook naar behoren functioneren. Daarnaast: alles, inclusief de huidige Fyra laten rijden, betekent een miljardenstrop voor de overheid. De reiziger is daarnaast ook nog eens zwaar de dupe.
Ik weet dat het allemaal ernstig vertraagd is, maar ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Aan veel reservematerieel heb je overigens niet veel als een trein onderweg in storing raakt. De treinstellen moeten gewoon worden verbeterd.

Wat is de miljardenstrop voor de overheid als je de huidige Fyra laat rijden? De heronderhandeling van de concessie zorgde voor ¤350 miljoen minder inkomsten, tegenover ¤2,5 miljard als HSA failliet zou gaan (even uit m'n hoofd).
pi_121562364
quote:
Reizigers met meer dan 60 minuten vertraging kunnen bovendien een keuzecadeau krijgen (o.a. bloemen, boek of cadeaubon) als extra compensatie voor het ongemak. Daarvoor moet de reiziger wel een beroep maken op de regeling "Geld terug bij Vertraging". Mansveld wijst er op dat sindskort compensatie volledig online is aan te vragen.
Dat wist ik nog niet. :')

Bron: NS Hispeed voorlopig nog niet afgerekend op Fyra-problemen
pi_121562657
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef b2py het volgende:
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:22:36 #202
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121562753
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:13 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik weet dat het allemaal ernstig vertraagd is, maar ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Aan veel reservematerieel heb je overigens niet veel als een trein onderweg in storing raakt. De treinstellen moeten gewoon worden verbeterd.
De vraag is of sommige dingen wel verbeterd kunnen worden. De trein rijdt met een reden met de verlichting ingesteld op slechts 50%...

quote:
Wat is de miljardenstrop voor de overheid als je de huidige Fyra laat rijden? De heronderhandeling van de concessie zorgde voor ¤350 miljoen minder inkomsten, tegenover ¤2,5 miljard als HSA failliet zou gaan (even uit m'n hoofd).
Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
pi_121563107
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

De vraag is of sommige dingen wel verbeterd kunnen worden. De trein rijdt met een reden met de verlichting ingesteld op slechts 50%...

[..]

Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
Halve verlichting? Zijn de accus zo zwak dan (of hoe dat bij treinen heet)
pi_121563237
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:22 schreef James1988 het volgende:
Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:33:48 #205
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121563353
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef b2py het volgende:
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
Er staat alleen bij de sprinter Amsterdam-Amersfoort dat die maximaal versterkt moet worden. Over de vele andere treinen die mogelijk te kort zijn wordt geen woord gerept. Een teken aan de wand? ;(
pi_121563552
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:31 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
Kunnen we eigenlijk ook niet concluderen dat achteraf gezien de hogesnelheidslijn nooit aangelegd had moeten worden, aangezien de dubbele exploitatie-, aanleg- en onderhoudskosten met geen enkel businessmodel zijn te betalen, zelfs als je kijkt naar de (eventuele) maatschappelijke baten van de HSL?
  maandag 14 januari 2013 @ 20:42:01 #207
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121563799
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
Nee, die treinen worden niet verlengd (logistiek nauwelijk mogelijk op zo'n korte termijn) en nee, de kans op chaos is nou ook weer niet zo verschrikkelijk veel kleiner van alleen uitdunnen.
pi_121563912
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:37 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kunnen we eigenlijk ook niet concluderen dat achteraf gezien de hogesnelheidslijn nooit aangelegd had moeten worden, aangezien de dubbele exploitatie-, aanleg- en onderhoudskosten met geen enkel businessmodel zijn te betalen, zelfs als je kijkt naar de (eventuele) maatschappelijke baten van de HSL?
Op de lange termijn valt dat denk ik wel mee. De HSL vergroot de vervoerscapaciteit op de as Amsterdam - Rotterdam - Schiphol immers enorm en maakt de reistijd korter, zowel binnenlands als internationaal (wat je ook als economische winst kan zien). Daarnaast biedt het soms een alternatief voor als er een storing plaatsvindt op het reguliere net. De integratie met het hoofdrailnet biedt daarnaast ook veel kansen.

Ik zou de miljarden die een paar kilometer verlenging, aanleg of verbreding van snelweg kosten eerder als weggegooid geld beschouwen.
pi_121564527
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
De kans op chaos verschilt niet zoveel. Materieel wat vast staat of wisselstoringen leggen halfuursdiensten net zo in de war als kwartiersdiensten en het daarop volgende gebrek aan de juiste poppetjes op exact de juiste plek doet dan nog uren lang de rest.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 14 januari 2013 @ 21:10:24 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121565395
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:29 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Halve verlichting? Zijn de accus zo zwak dan (of hoe dat bij treinen heet)
Dat is tenminste hoe ik het begrepen heb.

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:31 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
Het bod dat HSA heeft uitgebracht werd in 2001 al als onrealistisch beschouwd, hiervoor waarschuwden topambtenaren ruim voordat de handtekening werd gezet. Tineke Netelenbos, destijds minister van Verkeer en Waterstaat (nu I&M), was doof voor de kritiek en zette gretig haar handtekening onder het miljardencontract. Naar het schijnt werd zelfs de champagnefles opengetrokken.

De concessie-inkomsten werden tot 2024 opgenomen in de begroting. Omdat al vrij snel duidelijk werd dat HSA gedurende de eerste jaren nog niet 100% kon leveren (ivm een tekort aan rollend materieel) sloot minister Eurlings een deal: HSA zou gedurende de eerste 4 jaar een korting krijgen, waarbij de korting gedurende 4 jaar zou worden afgebouwd. Als ik me niet vergis (mijn geheugen is een beetje roestig) zou deze korting tegen het einde van de looptijd van het contract worden gecompenseerd om te voorkomen dat er een klacht zou volgen i.v.m. (verboden) staatssteun.

De concessieprijs is bij wettelijk besluit verrekend in de treinpaden, hieruit volgt dat een treinpad via de HSL ¤ 69 per treinkilometer kost. Al in 2010 berekende treinreiziger.nl dat Fyra een gemiddelde bezettingsgraad moet hebben van 68% om de concessiekosten terug te kunnen verdienen. Kosten voor materieel, personeel, marketing, enz. werden niet eens meegenomen in deze berekening.

Ruim 3,5 jaar na de start van de concessieperiode is slechts een deel van de treindiensten daadwerkelijk gerealiseerd: het heeft ruim anderhalf jaar mogen duren voordat Breda - Amsterdam van start ging, de start van Amsterdam - Brussel was 3,5 jaar later dan gepland. Het eindbeeld (6 HST's per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam) is zelfs nog helemaal niet gerealiseerd.

Tot op de dag van vandaag heeft de HSL niet de door het ministerie gewenste inkomstenstroom opgeleverd. De inkomsten die er wel waren, zijn veel minder dan voorzien. Vooralsnog heeft dit ieder jaar een groot gat in de begroting geslagen - een gat dat ieder jaar gecompenseerd moet worden.

Omdat de reizigersaantallen achterblijven bij de verwachting (van de verwachte 19 miljoen reizigers in 2011 zijn er slechts 2,6 miljoen gerealiseerd) betekent dit ook dat de inkomsten vele malen lager zijn dan voorzien. NS Hispeed heeft de toeslagen weliswaar flink verlaagd, nog steeds is de bezettingsgraad van de binnenlandse Fyra lager dan voorzien. Ondanks deze lagere inkomsten moet de afgesproken concessieprijs wel betaald worden.

In het verleden heeft NS aan HSA een bedrag (volgens mij in de buurt van ¤ 250 miljoen euro) beschikbaar gesteld om de opstartkosten te kunnen dekken. In 2011 werd bekend dat dit kapitaal bijna op was en dat HSA failliet zou gaan omdat de inkomsten achter bleven bij de verwachtingen. Uiteindelijk heeft minister Schultz besloten om de HSL te koppelen aan het Hoofdrailnet en dit vanaf 2015 te gunnen aan NS. In ruil daarvoor zal NS tot 2015 garant blijven staan voor HSA.

Dit is een molensteen rond de nek van het bedrijf: niet alleen moet er 160 miljoen euro bezuinigd worden, zijn de economische vooruitzichten somber en blijven uitgaves (zoals personeelskosten) stijgen, nu moet men ook nog eens een zwart gat genaamd HSA zien op te vullen. En de overheid (in de vorm van het ministerie van Financiën), als enige aandeelhouder, wil ook een jaarlijkse dividenduitkering.

De vraag is of de huidige situatie wel goed is voor NS als bedrijf, en voor de Nederlandse Staat als opdrachtgever en als aandeelhouder. Minister Schultz mag het gat in haar begroting wellicht gedekt hebben*, door de HSA-situatie zal het ministerie van Financiën minder dividend uitgekeerd krijgen.

Volgens Schultz kost deze deal de belastingbetaler uiteindelijk ¤ 590 miljoen, 25% van wat een faillissement van HSA de belastingbetaler zou kosten.

*Er bestond onduidelijkheid over de verwachte inkomsten

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:44 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Op de lange termijn valt dat denk ik wel mee. De HSL vergroot de vervoerscapaciteit op de as Amsterdam - Rotterdam - Schiphol immers enorm en maakt de reistijd korter, zowel binnenlands als internationaal (wat je ook als economische winst kan zien). Daarnaast biedt het soms een alternatief voor als er een storing plaatsvindt op het reguliere net. De integratie met het hoofdrailnet biedt daarnaast ook veel kansen.

Ik zou de miljarden die een paar kilometer verlenging, aanleg of verbreding van snelweg kosten eerder als weggegooid geld beschouwen.
Over de HSL wordt buiten de spits voornamelijk lucht vervoerd. De enige trein die echt goed vol zit is de Thalys, maar die zat voordat de HSL opende ook al goed vol. De 7,2 miljard die het de belastingbetaler gekost heeft had nuttiger geïnvesteerd kunnen worden dan in een hogesnelheidslijn.
  maandag 14 januari 2013 @ 21:28:12 #211
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121566434
Veel feller hoeft die verlichting in de V250 van mij ook niet hoor. Vind 't wel een heerlijk sfeertje.
  maandag 14 januari 2013 @ 21:31:57 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121566692
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:28 schreef greavy het volgende:
Veel feller hoeft die verlichting in de V250 van mij ook niet hoor. Vind 't wel een heerlijk sfeertje.
Het interieur van de V250 is vrij donker van kleurstelling: blauwe stoelen, grijze en blauwe wanden, donkere vloerbedekking, er is alleen plafondverlichting en geen verlichting bij de ramen (zoals in vrijwel ieder andere NS-materieelsoort). Ik kan me voorstellen dat een deel van de reizigers zich (vooral 's avonds) onprettig voelt in de trein.

Iets anders: op Wallorail zijn foto's geplaatst van de overbrenging van 11 locomotieven van type HLE 11.8 naar het depot van Stockem. Tractie geleverd door 2x HLE 21 - al met al de moeite waard. Webpagina

Stockem is een wereldplaats met een overweldigend treinaanbod: doordeweeks 1x per uur een stoptrein, in het weekend 1x per 2 uur een andere stoptrein. De reizigerstellingen van 2009 zijn ook echt denderend: 24 in- én uitstappers op werkdagen, 6 op zaterdag en maarliefst 2 hele in- én uitstappers op de zondag.
pi_121566751
Waardevolle informatie James!
Zou eigenlijk in de OP moeten zodat je dit niet steeds hoeft uit te kouwen ;)
  Moderator maandag 14 januari 2013 @ 21:34:06 #214
155227 crew  Guppy
dus
pi_121566811
Great, de intercity Nijmegen-Schiphol wordt morgen geschrapt }:| precies mijn trein natuurlijk. Dat wordt weer veevervoer morgen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121566942
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
Great, de intercity Nijmegen-Schiphol wordt morgen geschrapt }:| precies mijn trein natuurlijk. Dat wordt weer veevervoer morgen
Tsja, die wordt bij het kleinste zuchtje wind nog geschrapt.
pi_121566972
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:34 schreef Guppyfriend het volgende:
Great, de intercity Nijmegen-Schiphol wordt morgen geschrapt }:| precies mijn trein natuurlijk. Dat wordt weer veevervoer morgen
quote:
Bij een zeer zware spits wordt tot 500 km verwacht. Groot deel van Nederland staat vast.
Deze trein rijdt vandaag niet
Jalalaa *O* vanochtend ook al anderhalf uur over Almere - Amsterdam door 1 ongeluk, dus ik ga morgen maar fietsen denk ik :')
  Moderator maandag 14 januari 2013 @ 21:37:04 #217
155227 crew  Guppy
dus
pi_121566995
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:36 schreef remcoP het volgende:

[..]

Tsja, die wordt bij het kleinste zuchtje wind nog geschrapt.
Klopt. Laat staan een sneeuwvlokje... Nou ja, het is niet anders. Ik moet geloof ik op m'n knietjes danken dat er überhaubt gereden gaat worden
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')