abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 januari 2013 @ 12:16:43 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121498570

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Ik meen dat er weer behoefte is aan een nieuwe reeks over de Eurocrisis

De werkloosheid in Europa is nu opgelopen tot 11,8% !!!!!
Jeugdwerkloosheid > 25%

Oorzaken:
Sterk afnemende concurrentiekracht van de PIGS, door de voor hen veel te dure Euro
Europa is niet een fiscale en politieke eenheid en kan dus monetair niet uit de weg, zoals de USA wel kan
Overdreven bezuinigingen en belastingverhoging zoals BTW, waardoor de koopkrachtafneemt en zaken failliet gaan, en een stilgelegde basisindustrie als de bouw
Ondertussen groeit de kloof tussen Noord en Zuid en volken schelden op elkaar
Banen in het Noorden en werkloosheid in het Zuiden van Europa, wegens nauwelijks mobiliteit door taal- en cultuurverschillen
En politici hebben het maar over investeren in innovatie en cultuur
Niemand heeft het over lastenverlichting voor de consument of beperking van landbouwsubsidies
Politici menen dat bezuinigingen niet overheidsuitgaven betreft, maar afknijpen van de consument
http://programma.vpro.nl/(...)eerde-europeaan.html

Vorige Topicreeks

[ Bericht 13% gewijzigd door sitting_elfling op 13-01-2013 22:27:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 13 januari 2013 @ 13:31:24 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121501283
Kan deze niet even gekoppeld worden aan de oude reeks?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121523856
quote:
5s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:31 schreef SeLang het volgende:
Kan deze niet even gekoppeld worden aan de oude reeks?
Done! ^O^
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:44:08 #4
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121524011
kan de Ierse klaver niet eruit? dat hebben ze volgens mij wel verdiend :P
  zondag 13 januari 2013 @ 21:47:53 #5
323876 michaelmoore
pi_121524232
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:44 schreef Shispeed het volgende:
kan de Ierse klaver niet eruit? dat hebben ze volgens mij wel verdiend :P
Ja dank zij de extreem lage VPB belasting, met zulke instrumenten zou men moeten sturen, maar politici doen altijd het verkeerde en willen alleen maar geld strooien

quote:
Aan het lage winstbelastingpercentage dat Ierland op internationale bedrijven heft, moet niet getornd worden.
http://www.europa-nu.nl/i(...)tbelastingpercentage
De aantrekkingskracht van Ierland op internationale bedrijven dat met behulp van het lage belastingpercentage is gecreerd, vormt de hoeksteen van de Ierse economie.
Een verhoging van de belasting zal ervoor zorgen dat grote ondernemingen Ierland zullen verlaten.
Dit zal desastreuze gevolgen hebben voor het herstel van de Ierse economie, terwijl dat herstel zo belangrijk is voor het vertrouwen in de euro, en Ierland ook in de gelegenheid moet stellen de leningen terug te betalen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 14 januari 2013 @ 11:03:09 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121539018
Misschien leuk voor de OP: Currencies vs Euro

Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2013 @ 11:23:07 #8
323876 michaelmoore
pi_121539585
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:03 schreef SeLang het volgende:
Misschien leuk voor de OP: Currencies vs Euro

[ afbeelding ]
kan OP niet meer wijzigen ivm merge
  maandag 14 januari 2013 @ 12:12:12 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121541194
Je leest hier (en overal in de financile pers) vaak dat devaluatie van de munt de oplossing zou zijn voor een slechte economie. De redenering is dat je export meer concurrerend wordt en daardoor toeneemt. Maar is dat ook zo?

We hebben als recent voorbeeld IJsland, waar de munt met meer dan 50% crashte tov de euro:

Het zal hopelijk niemand verbazen wat dat deed met de inflatie in IJsland. Bedenk dat CPI inflatie de afgeleide is van het CPI en dus cumulatief en compounding is: Per dec 2012 is het algehele prijspijl 43% hoger dan in dec 2007.

Hoe ging het met de export? Zoals je in het plaatje hieronder kunt zien verbeterde de handelsbalans onmiddellijk van zwaar negatief naar zwaar positief. Maar niet zozeer door een toename van export maar vooral door de ineenstorting van de import. De export volgt hier gewoon haar lange termijn trend terwijl de import bijna halveerde ten gevolge van de verminderde koopkracht.

Dat is natuurlijk ook logisch. De devaluatie vermindert onmiddellijk de koopkracht voor buitenlandse goederen. Echter, de goedkopere munt werkt niet onmiddellijk door in de export.

Het duurt bijvoorbeeld een lange tijd voordat nieuwe bedrijven zich vestigen in het land om daar van te profiteren. Bovendien leidt de inflatie mogelijk tot een golf van loonsverhogingen die het voordeel weer teniet doen. En economische instabiliteit waarmee een devaluatie gepaard gaat is ook niet bepaald iets waar bedrijven op zitten te wachten.

Nu is IJsland natuurlijk maar een piepklein landje met hele beperkte en specifiek industrie, maar voor een groter land zal net zo goed gelden dat het effect van devaluatie op imports instantaan is en de effecten op export in het gunstigste geval een lange termijn effect.
Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2013 @ 13:20:04 #10
323876 michaelmoore
pi_121543649
quote:
3s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:12 schreef SeLang het volgende:
. Echter, de goedkopere munt werkt niet onmiddellijk door in de export.
wel in de winst in lokale valuta, aangezien de exportvaluta een stuk meer waard is, aangezien de werknemers in lokale valuta betaald krijgen en lokale grondstoffen in lokale valuta aangekocht worden
  maandag 14 januari 2013 @ 13:23:07 #11
323876 michaelmoore
pi_121543786
Valt op dat vooral de EUROlanden het slechter doen
http://www.telegraaf.nl/d(...)urozone_daalt__.html

quote:
ma 14 jan 2013, 11:20
Industrile productie eurozone daalt
LUXEMBURG (AFN) -
De industrile productie in de eurozone is in november met 0,3 procent gedaald ten opzichte van oktober. In vergelijking met november 2011 daalde de productie met 3,7 procent.
Dat maakte het Europese bureau voor de statistiek Eurostat maandag bekend.

Zowel op maand- als op jaarbasis is het cijfer slechter dan verwacht.
Economen rekenden in doorsnee op een toename van 0,2 procent op maandbasis en een daling van 3,1 procent op jaarbasis.

In de gehele Europese Unie van 27 landen daalde de productie ten opzichte van oktober met 0,3 procent en vergeleken met een jaar eerder met 3,3 procent.

Op maandbasis kende Sloveni (min 4 procent) de sterkste daling, gevolgd door Portugal (min 3,4 procent) en Spanje (min 2,5 procent). Nederland liet samen met Letland (beide plus 1 procent) de sterkste stijging zien na Estland (plus 4,7 procent).
  dinsdag 15 januari 2013 @ 19:58:12 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121607082
Het was weer eens tijd voor een update van mijn dynamische yieldcurve grafiek :7

Dit is de AAA-rated staatsschuld in de eurozone:

Mijn reisverslagen
pi_121611568
quote:
3s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:12 schreef SeLang het volgende:
Je leest hier (en overal in de financile pers) vaak dat devaluatie van de munt de oplossing zou zijn voor een slechte economie. De redenering is dat je export meer concurrerend wordt en daardoor toeneemt. Maar is dat ook zo?
Heel interessant SeLang! Even aanvullend, de koers van een valuta is natuurlijk ook in de eerste plaats volgend in plaats van leidend. Maakt een land interessante producten dan ontstaat er meer vraag naar die producten en dus ook meer vraag naar een bepaalde valuta. De Duitse Mark was geen sterke munt dankzij het monetaire beleid van de Duitse centrale bank maar vanwege de interessante en degelijke producten die de Duitsers maken.
pi_121641755
Ik heb n simpel vraag waarop ik geen antwoord kan vinden. Is euribor hetzelfde als risicovrije rente?
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:31 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121642366
Juncker probeerde gisteren de euro omlaag te praten

Mijn reisverslagen
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:12:10 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121642400
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 16:59 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ik heb n simpel vraag waarop ik geen antwoord kan vinden. Is euribor hetzelfde als risicovrije rente?
Nee, euribor is interbank rente, dus de rente waartegen banken onderling aan elkaar lenen. Voor risicovrije rente neemt men meestal de yield op staatsobligaties.
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:39:44 #17
323876 michaelmoore
pi_121643665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:18 schreef Kowloon het volgende:

. De Duitse Mark was geen sterke munt dankzij het monetaire beleid van de Duitse centrale bank maar vanwege de interessante en degelijke producten die de Duitsers maken.
De verhouding BNP/ Geld in omloop, zal een factor zijn voor de opwaardering of afwaardering van Valuta door markten
  woensdag 16 januari 2013 @ 20:55:45 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121653505
quote:
Bad Economy Has Young Europeans at Home

Young Europeans in countries hit hardest by the Continent's economic crisis are finding it difficult to move out of their parents' home. Data shows that over 50 percent of those aged 25 to 34 in some countries have yet to move out.

Most young adults are eager to leave home to start independent lives. But in those European countries where the economic crisis has hit hardest -- particularly in southern and eastern EU member states -- that appears to be a difficult move to make.

In 2011, more that 50 percent of the 25- to 34-year-olds in Greece, Bulgaria, Slovakia and Malta still lived in their parents' homes, a SPIEGEL analysis of information from the European Commission statistics division Eurostat has revealed.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_121654387
Volgens mij heb dit geen zak met de economie te maken
Was 10 jaar geleden ook al zo
Gewoon verschillen tussen landen ofzo
  woensdag 16 januari 2013 @ 21:16:21 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121654722
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:11 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens mij heb dit geen zak met de economie te maken
Was 10 jaar geleden ook al zo
Gewoon verschillen tussen landen ofzo
Voor een deel zijn de verschillen idd ook cultureel, jammer idd dat het artikel geen vergelijking met bijv 10 jaar geleden geeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 17-01-2013 07:35:57 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_121662619
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:11 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Ik heb er nooit (pre-crisis) echt bij stilgestaan dat de politiek, zo snel, zo'n directe invloed op economie/geld kan hebben.
ja oke, dat de olieprijs nogal hysterisch kan reageren wist ik nog wel
Ik lees regelmatig in dit topic mee maar ik merk dat m'n E&M profieltje mij niet genoeg bagage mee heeft gegeven om lles te kunnen begrijpen :') Is ook allemaal weer heel wat jaartjes geleden..
pi_121663035
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:29 schreef karton2 het volgende:
Ik lees regelmatig in dit topic mee maar ik merk dat m'n E&M profieltje mij niet genoeg bagage mee heeft gegeven om lles te kunnen begrijpen :') Is ook allemaal weer heel wat jaartjes geleden..
Je leert dan ook alleen de basics waar je feitelijk niets mee kunt. Klinkt cruw maar dat herken ik uit eigen ervaring.

Heb bijvoorbeeld ook ooit 5 jaar Frans gehad en afgesloten. Spreek echter geen woord Frans. :')
pi_121663752
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:11 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Gezien de afgelopen jaren staat de euro helemaal niet hoog en zoals je in een eerdere post al aangaf is de impact van een lagere wisselkoers overdreven. Juncker plaatst zich in een soort catch-22. Is er geen vertrouwen in de euro(zone) is het niet goed, is er wel vertrouwen is de wisselkoers te hoog.

Stiekem hoop ik trouwens dat de euro fors zal stijgen (al betwijfel ik dat en stel ik mijn vraagtekens bij de houdbaarheid van deze relatieve rust is) om alvast een paar dollars te halen voor een geplande langdurige trip door Amerika ergens in de komende jaren.
pi_121666417
Wie betaalt de meest voor de Europese bankencrisis. Of te wel, de Ierse regering is oliedom:

donderdag 17 januari 2013 @ 04:33:18 #25
323876 michaelmoore
pi_121667767
http://www.telegraaf.nl/d(...)odem_in_2013___.html

De bodem is toch als de laatste Griek de sleutel van het land weggooit

quote:
wo 16 jan 2013, 22:30
'Griekse economie bereikt bodem in 2013' _O- _O-
FRANKFURT (AFN) -
De Griekse economie bereikt in de loop van dit jaar de bodem. Dat stelt de Griekse minister van Financin Ioannis Stournaras in een interview met de Duitse krant Handelsblatt dat donderdag wordt gepubliceerd.

Over het hele jaar genomen zal de Griekse economie in 2013 nog krimpen, verwacht Stournaras. ,,Maar we bereiken in 2013 het dal en aan het einde van het jaar zal de groei terugkeren.''

Griekenland zit al sinds 2008 in een diepe economische crisis. Afgelopen jaar ging de economie naar verwachting nog eens met 6 procent achteruit. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) rekent dit jaar op een krimp met 4 procent en verwacht een stabilisering in 2014.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')