abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 januari 2013 @ 12:16:43 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121498570

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Ik meen dat er weer behoefte is aan een nieuwe reeks over de Eurocrisis

De werkloosheid in Europa is nu opgelopen tot 11,8% !!!!!
Jeugdwerkloosheid > 25%

Oorzaken:
Sterk afnemende concurrentiekracht van de PIGS, door de voor hen veel te dure Euro
Europa is niet een fiscale en politieke eenheid en kan dus monetair niet uit de weg, zoals de USA wel kan
Overdreven bezuinigingen en belastingverhoging zoals BTW, waardoor de koopkrachtafneemt en zaken failliet gaan, en een stilgelegde basisindustrie als de bouw
Ondertussen groeit de kloof tussen Noord en Zuid en volken schelden op elkaar
Banen in het Noorden en werkloosheid in het Zuiden van Europa, wegens nauwelijks mobiliteit door taal- en cultuurverschillen
En politici hebben het maar over investeren in innovatie en cultuur
Niemand heeft het over lastenverlichting voor de consument of beperking van landbouwsubsidies
Politici menen dat bezuinigingen niet overheidsuitgaven betreft, maar afknijpen van de consument
http://programma.vpro.nl/(...)eerde-europeaan.html

Vorige Topicreeks

[ Bericht 13% gewijzigd door sitting_elfling op 13-01-2013 22:27:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 13 januari 2013 @ 13:31:24 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121501283
Kan deze niet even gekoppeld worden aan de oude reeks?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121523856
quote:
5s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:31 schreef SeLang het volgende:
Kan deze niet even gekoppeld worden aan de oude reeks?
Done! ^O^
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:44:08 #4
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121524011
kan de Ierse klaver niet eruit? dat hebben ze volgens mij wel verdiend :P
  zondag 13 januari 2013 @ 21:47:53 #5
323876 michaelmoore
pi_121524232
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:44 schreef Shispeed het volgende:
kan de Ierse klaver niet eruit? dat hebben ze volgens mij wel verdiend :P
Ja dank zij de extreem lage VPB belasting, met zulke instrumenten zou men moeten sturen, maar politici doen altijd het verkeerde en willen alleen maar geld strooien

quote:
Aan het lage winstbelastingpercentage dat Ierland op internationale bedrijven heft, moet niet getornd worden.
http://www.europa-nu.nl/i(...)tbelastingpercentage
De aantrekkingskracht van Ierland op internationale bedrijven dat met behulp van het lage belastingpercentage is gecreerd, vormt de hoeksteen van de Ierse economie.
Een verhoging van de belasting zal ervoor zorgen dat grote ondernemingen Ierland zullen verlaten.
Dit zal desastreuze gevolgen hebben voor het herstel van de Ierse economie, terwijl dat herstel zo belangrijk is voor het vertrouwen in de euro, en Ierland ook in de gelegenheid moet stellen de leningen terug te betalen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 14 januari 2013 @ 11:03:09 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121539018
Misschien leuk voor de OP: Currencies vs Euro

Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2013 @ 11:23:07 #8
323876 michaelmoore
pi_121539585
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:03 schreef SeLang het volgende:
Misschien leuk voor de OP: Currencies vs Euro

[ afbeelding ]
kan OP niet meer wijzigen ivm merge
  maandag 14 januari 2013 @ 12:12:12 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121541194
Je leest hier (en overal in de financile pers) vaak dat devaluatie van de munt de oplossing zou zijn voor een slechte economie. De redenering is dat je export meer concurrerend wordt en daardoor toeneemt. Maar is dat ook zo?

We hebben als recent voorbeeld IJsland, waar de munt met meer dan 50% crashte tov de euro:

Het zal hopelijk niemand verbazen wat dat deed met de inflatie in IJsland. Bedenk dat CPI inflatie de afgeleide is van het CPI en dus cumulatief en compounding is: Per dec 2012 is het algehele prijspijl 43% hoger dan in dec 2007.

Hoe ging het met de export? Zoals je in het plaatje hieronder kunt zien verbeterde de handelsbalans onmiddellijk van zwaar negatief naar zwaar positief. Maar niet zozeer door een toename van export maar vooral door de ineenstorting van de import. De export volgt hier gewoon haar lange termijn trend terwijl de import bijna halveerde ten gevolge van de verminderde koopkracht.

Dat is natuurlijk ook logisch. De devaluatie vermindert onmiddellijk de koopkracht voor buitenlandse goederen. Echter, de goedkopere munt werkt niet onmiddellijk door in de export.

Het duurt bijvoorbeeld een lange tijd voordat nieuwe bedrijven zich vestigen in het land om daar van te profiteren. Bovendien leidt de inflatie mogelijk tot een golf van loonsverhogingen die het voordeel weer teniet doen. En economische instabiliteit waarmee een devaluatie gepaard gaat is ook niet bepaald iets waar bedrijven op zitten te wachten.

Nu is IJsland natuurlijk maar een piepklein landje met hele beperkte en specifiek industrie, maar voor een groter land zal net zo goed gelden dat het effect van devaluatie op imports instantaan is en de effecten op export in het gunstigste geval een lange termijn effect.
Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2013 @ 13:20:04 #10
323876 michaelmoore
pi_121543649
quote:
3s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:12 schreef SeLang het volgende:
. Echter, de goedkopere munt werkt niet onmiddellijk door in de export.
wel in de winst in lokale valuta, aangezien de exportvaluta een stuk meer waard is, aangezien de werknemers in lokale valuta betaald krijgen en lokale grondstoffen in lokale valuta aangekocht worden
  maandag 14 januari 2013 @ 13:23:07 #11
323876 michaelmoore
pi_121543786
Valt op dat vooral de EUROlanden het slechter doen
http://www.telegraaf.nl/d(...)urozone_daalt__.html

quote:
ma 14 jan 2013, 11:20
Industrile productie eurozone daalt
LUXEMBURG (AFN) -
De industrile productie in de eurozone is in november met 0,3 procent gedaald ten opzichte van oktober. In vergelijking met november 2011 daalde de productie met 3,7 procent.
Dat maakte het Europese bureau voor de statistiek Eurostat maandag bekend.

Zowel op maand- als op jaarbasis is het cijfer slechter dan verwacht.
Economen rekenden in doorsnee op een toename van 0,2 procent op maandbasis en een daling van 3,1 procent op jaarbasis.

In de gehele Europese Unie van 27 landen daalde de productie ten opzichte van oktober met 0,3 procent en vergeleken met een jaar eerder met 3,3 procent.

Op maandbasis kende Sloveni (min 4 procent) de sterkste daling, gevolgd door Portugal (min 3,4 procent) en Spanje (min 2,5 procent). Nederland liet samen met Letland (beide plus 1 procent) de sterkste stijging zien na Estland (plus 4,7 procent).
  dinsdag 15 januari 2013 @ 19:58:12 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121607082
Het was weer eens tijd voor een update van mijn dynamische yieldcurve grafiek :7

Dit is de AAA-rated staatsschuld in de eurozone:

Mijn reisverslagen
pi_121611568
quote:
3s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:12 schreef SeLang het volgende:
Je leest hier (en overal in de financile pers) vaak dat devaluatie van de munt de oplossing zou zijn voor een slechte economie. De redenering is dat je export meer concurrerend wordt en daardoor toeneemt. Maar is dat ook zo?
Heel interessant SeLang! Even aanvullend, de koers van een valuta is natuurlijk ook in de eerste plaats volgend in plaats van leidend. Maakt een land interessante producten dan ontstaat er meer vraag naar die producten en dus ook meer vraag naar een bepaalde valuta. De Duitse Mark was geen sterke munt dankzij het monetaire beleid van de Duitse centrale bank maar vanwege de interessante en degelijke producten die de Duitsers maken.
pi_121641755
Ik heb n simpel vraag waarop ik geen antwoord kan vinden. Is euribor hetzelfde als risicovrije rente?
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:31 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121642366
Juncker probeerde gisteren de euro omlaag te praten

Mijn reisverslagen
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:12:10 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121642400
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 16:59 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ik heb n simpel vraag waarop ik geen antwoord kan vinden. Is euribor hetzelfde als risicovrije rente?
Nee, euribor is interbank rente, dus de rente waartegen banken onderling aan elkaar lenen. Voor risicovrije rente neemt men meestal de yield op staatsobligaties.
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:39:44 #17
323876 michaelmoore
pi_121643665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:18 schreef Kowloon het volgende:

. De Duitse Mark was geen sterke munt dankzij het monetaire beleid van de Duitse centrale bank maar vanwege de interessante en degelijke producten die de Duitsers maken.
De verhouding BNP/ Geld in omloop, zal een factor zijn voor de opwaardering of afwaardering van Valuta door markten
  woensdag 16 januari 2013 @ 20:55:45 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121653505
quote:
Bad Economy Has Young Europeans at Home

Young Europeans in countries hit hardest by the Continent's economic crisis are finding it difficult to move out of their parents' home. Data shows that over 50 percent of those aged 25 to 34 in some countries have yet to move out.

Most young adults are eager to leave home to start independent lives. But in those European countries where the economic crisis has hit hardest -- particularly in southern and eastern EU member states -- that appears to be a difficult move to make.

In 2011, more that 50 percent of the 25- to 34-year-olds in Greece, Bulgaria, Slovakia and Malta still lived in their parents' homes, a SPIEGEL analysis of information from the European Commission statistics division Eurostat has revealed.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_121654387
Volgens mij heb dit geen zak met de economie te maken
Was 10 jaar geleden ook al zo
Gewoon verschillen tussen landen ofzo
  woensdag 16 januari 2013 @ 21:16:21 #20
38496 Perrin
pi_121654722
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:11 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens mij heb dit geen zak met de economie te maken
Was 10 jaar geleden ook al zo
Gewoon verschillen tussen landen ofzo
Voor een deel zijn de verschillen idd ook cultureel, jammer idd dat het artikel geen vergelijking met bijv 10 jaar geleden geeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 17-01-2013 07:35:57 ]
pi_121662619
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:11 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Ik heb er nooit (pre-crisis) echt bij stilgestaan dat de politiek, zo snel, zo'n directe invloed op economie/geld kan hebben.
ja oke, dat de olieprijs nogal hysterisch kan reageren wist ik nog wel
Ik lees regelmatig in dit topic mee maar ik merk dat m'n E&M profieltje mij niet genoeg bagage mee heeft gegeven om lles te kunnen begrijpen :') Is ook allemaal weer heel wat jaartjes geleden..
pi_121663035
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:29 schreef karton2 het volgende:
Ik lees regelmatig in dit topic mee maar ik merk dat m'n E&M profieltje mij niet genoeg bagage mee heeft gegeven om lles te kunnen begrijpen :') Is ook allemaal weer heel wat jaartjes geleden..
Je leert dan ook alleen de basics waar je feitelijk niets mee kunt. Klinkt cruw maar dat herken ik uit eigen ervaring.

Heb bijvoorbeeld ook ooit 5 jaar Frans gehad en afgesloten. Spreek echter geen woord Frans. :')
pi_121663752
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:11 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Gezien de afgelopen jaren staat de euro helemaal niet hoog en zoals je in een eerdere post al aangaf is de impact van een lagere wisselkoers overdreven. Juncker plaatst zich in een soort catch-22. Is er geen vertrouwen in de euro(zone) is het niet goed, is er wel vertrouwen is de wisselkoers te hoog.

Stiekem hoop ik trouwens dat de euro fors zal stijgen (al betwijfel ik dat en stel ik mijn vraagtekens bij de houdbaarheid van deze relatieve rust is) om alvast een paar dollars te halen voor een geplande langdurige trip door Amerika ergens in de komende jaren.
pi_121666417
Wie betaalt de meest voor de Europese bankencrisis. Of te wel, de Ierse regering is oliedom:

donderdag 17 januari 2013 @ 04:33:18 #25
323876 michaelmoore
pi_121667767
http://www.telegraaf.nl/d(...)odem_in_2013___.html

De bodem is toch als de laatste Griek de sleutel van het land weggooit

quote:
wo 16 jan 2013, 22:30
'Griekse economie bereikt bodem in 2013' _O- _O-
FRANKFURT (AFN) -
De Griekse economie bereikt in de loop van dit jaar de bodem. Dat stelt de Griekse minister van Financin Ioannis Stournaras in een interview met de Duitse krant Handelsblatt dat donderdag wordt gepubliceerd.

Over het hele jaar genomen zal de Griekse economie in 2013 nog krimpen, verwacht Stournaras. ,,Maar we bereiken in 2013 het dal en aan het einde van het jaar zal de groei terugkeren.''

Griekenland zit al sinds 2008 in een diepe economische crisis. Afgelopen jaar ging de economie naar verwachting nog eens met 6 procent achteruit. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) rekent dit jaar op een krimp met 4 procent en verwacht een stabilisering in 2014.
  donderdag 17 januari 2013 @ 08:41:11 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121668760
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Gezien de afgelopen jaren staat de euro helemaal niet hoog en zoals je in een eerdere post al aangaf is de impact van een lagere wisselkoers overdreven. Juncker plaatst zich in een soort catch-22. Is er geen vertrouwen in de euro(zone) is het niet goed, is er wel vertrouwen is de wisselkoers te hoog.
Het is inderdaad een catch-22, in elk geval vanuit hem geredeneerd. Maar politici zijn de laatste jaren veel te veel geobsedeerd met financile markten. Duurzame economische groei bereik je uiteindelijk alleen maar met productiviteitsgroei.

quote:
Stiekem hoop ik trouwens dat de euro fors zal stijgen (al betwijfel ik dat en stel ik mijn vraagtekens bij de houdbaarheid van deze relatieve rust is) om alvast een paar dollars te halen voor een geplande langdurige trip door Amerika ergens in de komende jaren.
Ik verwacht ook dat die relatieve rust over een paar maanden weer voorbij is. Er is nog helemaal niets opgelost en er komen nog vette rekeningen onze jullie kant op. Maar de acties van de ECB hebben het opbreek risico wat verlaagd, totdat de bevolking van Spanje of Italie zelf besluit om de stekker eruit te trekken, of n van de noordelijke landen. Wat betreft de noordelijke landen is het een typisch prisoners dilemma, waarbij er een incentive is om als eerste uit de euro te stappen (want dan zijn de kosten het laagst).

Maar als de euro niet opbreekt dan ziet het er van de buitenkant af gezien relatief minder slecht uit dan veel andere landen. Handelsbalans is positief of rond nul en overheidstekorten zijn lager en dalend en er wordt daadwerkelijk iets gedaan om die onder controle te brengen (al doen ze teveel met belastingverhogingen - dat is minder effectief dan uitgaven verminderen en het maakt je minder concurrerend). Ondanks al het gedoe zitten de tekorten in de eurozone als geheel over een paar jaar weer op <3% en dan moeten de Amerikanen nog beginnen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:50:37 #27
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121722546
bijna 200 miljard oninbaar , das wel een hele boel
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_verder_toe__.html
quote:
vr 18 jan 2013, 11:02

Slechte Spaanse leningen nemen verder toe

MADRID (AFN) - De hoeveelheid slechte leningen van Spaanse banken is in november opgelopen tot de recordhoogte van 11,38 procent van het totale uitgeleende vermogen. Dat meldde de Spaanse centrale bank vrijdag.

Het totale bedrag aan oninbare leningen nam in november met 2 miljard euro toe tot 191,6 miljard euro. :? (8>
De kredietverlening in Spanje kromp in november met bijna 6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

De Spaanse bankensector wordt hard geraakt door de ineenstorting van de vastgoedmarkt en de diepe economische crisis in het land. Daardoor is de waarde van veel beleggingen gekelderd en groeit het aantal leningen waarvan de kans op terugbetaling nihil is.
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 15:17:51 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121723779
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:50 schreef HD9 het volgende:
bijna 200 miljard oninbaar , das wel een hele boel
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_verder_toe__.html

[..]

Gelukkig willen de eurocraten een Europese bankgarantie invoeren zodat wij dat gaan betalen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2013 @ 15:29:44 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121724341
Maar goed, wij zijn niet de enigen met problemen. In Amerika is inmiddels 11% van de student loans delinquent. Je weet wel, dat is die Obama bubble van inmiddels $1T. Een groot deel van dat geld komt ook nooit meer terug want het merendeel van de "studenten" zijn 30-ers en 40-ers die helemaal geen hogere verdiencapaciteit krijgen door een titel te halen maar daar wel een ton schuld voor aangaan. Student loans zijn de nieuwe subprime. Alleen wordt het meeste geld nu niet geleend van de banken maar direct van de belastingbetaler.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 18-01-2013 15:37:35 ]
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51:48 #30
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121725344
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 15:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gelukkig willen de eurocraten een Europese bankgarantie invoeren zodat wij dat gaan betalen.
En krijgen we een EU toezichthouder die onze banken gaat vertellen dat ze volgens de EU niet meer 100 % hypotheken mogen verstrekken, om zulke rampen in de toekomst te vvoorkomen

Dus eerst een downpayment van 10% en dan pas een hypotheek voor het restant en aflossen die schuld
  vrijdag 18 januari 2013 @ 22:27:25 #31
323876 michaelmoore
pi_121744233
Nou zeg dat had niemand gedacht

quote:
vr 18 jan 2013, 18:55
IMF ziet Griekse tegenvaller
AMSTERDAM - Het IMF vreest nieuwe gaten in de Griekse begroting die na 2014 tot bijna 10 miljard euro kunnen oplopen.

Het is de eerste keer dat het IMF verder vooruitkijkt bij het oplossen van de Griekse schuldenproblemen en nauwkeurig berekent of de huidige reddingsplannen afdoende zijn.

Eerder had de Europese Commissie uitgerekend dat de Grieken in 2015 en 2016 ruim 5 miljard euro extra nodig zouden hebben om nieuwe financiele problemen op te lossen.
pi_121745602
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 15:29 schreef SeLang het volgende:
Maar goed, wij zijn niet de enigen met problemen. In Amerika is inmiddels 11% van de student loans delinquent. Je weet wel, dat is die Obama bubble van inmiddels $1T. Een groot deel van dat geld komt ook nooit meer terug want het merendeel van de "studenten" zijn 30-ers en 40-ers die helemaal geen hogere verdiencapaciteit krijgen door een titel te halen maar daar wel een ton schuld voor aangaan. Student loans zijn de nieuwe subprime. Alleen wordt het meeste geld nu niet geleend van de banken maar direct van de belastingbetaler.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bizarre cijfers. Maar hoeveel leent een student wel niet.

Stel 5% van de populatie is aan het studeren, 20 miljoen Amerikanen dus, die 10 miljard lenen per jaar. Dat zou dan toch 50.000 dollar per jaar voor een studie zijn dat is toch bizar veel. Of zit ik een factor 10 verkeerd?
  vrijdag 18 januari 2013 @ 23:03:10 #33
323876 michaelmoore
pi_121746118
Uiteraard, dat wist iedereen
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_Griekenland__.html

quote:
a 19 jan 2013, 00:31
IMF: mogelijk miljarden meer naar Griekenland
van onze redactie
AMSTERDAM -

Griekenland zou in 20015 en 2016 nog wel eens 9,6 miljard extra aan Europese hulpgelden nodig kunnen hebben. Dat stelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in een vrijdagavond verschenen rapport.
Hiermee zou de totale Griekse steun uitkomen op meer dan 255 miljard. Het rapport van het IMF betekent dat er in Europa mogelijk al binnen een paar maanden opnieuw zware discussies over de noodhulp gevoerd moeten worden. Hoewel het bij deze ramingen gaat om steun in 2015 en 2016, moet het IMG dit jaar al toezeggingen hebben voor hulpgeld in 2015.

De voorspellingen rond Griekenland blijven echter onzeker. Wanneer het economisch herstel in het Zuid-Europese land nog een jaar langer uitblijft dan gehoopt, zouden de Europese schuldeisers 25% van hun schuld moeten afschrijven om te voorkomen dat de Griekse schuld nog verder uit de hand loopt.

[ Bericht 76% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2013 01:16:42 ]
  maandag 21 januari 2013 @ 15:46:05 #34
38496 Perrin
pi_121847959
pi_121850447
En ondertussen al die EU diplomaten maar lekker genieten van een heerlijk stulpje buiten Europa voor 20k a 30k in de maand.

http://www.telegraaf.nl/b(...)ng_diplomaten__.html

_O-
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_121874022
Bailouts op Cyprus, waar we in de Nederlandse kranten helemaal niets over lezen:

quote:
Troika Travails: Split Emerges Over Cyprus Bailout Package
Cyprus is in urgent need of money from the euro rescue fund, but the troika responsible for the bailouts is split over how it should be structured. The IMF is worried that the country's debt load is not sustainable.

http://www.spiegel.de/int(...)ackage-a-878773.html

Wel grappig dat het IMF van de VS Europese landen niet te snel mag helpen waardoor Lagarde in het geval Cyprus op de rem lijkt te trappen, terwijl de staatsschuld van de VS in verhouding niet eens zoveel lager is dan die van de eilanders.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 00:17:17 ]
pi_121875979
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 15:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

ach, niks mis mee als andere landen onze SNS Bank een bailout geven :) Die bankenunie is een van de weinige plannen van de eurofielen die ik zie zitten
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:33:08 #38
323876 michaelmoore
pi_121881138
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 04:40 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

ach, niks mis mee als andere landen onze SNS Bank een bailout geven :) Die bankenunie is een van de weinige plannen van de eurofielen die ik zie zitten
inderdaad
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:40:59 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121881392
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 04:40 schreef BlueRoom het volgende:

Die bankenunie is een van de weinige plannen van de eurofielen die ik zie zitten
Dan draait de Nederlandse belastingbetaler dus direct op voor verliezen bij bijvoorbeeld een Spaanse bank. Geen discussies meer over bailouts, je moet gewoon automatisch betalen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44:17 #40
102036 janrad
Gek op mijn Mac
pi_121881519
De crisis is natuurlijk voor een groot deel veroorzaakt door het gedrag van onze banken. Wellicht is het een idee om klanten van banken inspraak te geven over wat er met hun geld gebeurd. Lijkt mij geen slecht idee.
PSN :crashtestnl85 Voeg mij toe op PSN als je durft.
pi_121881662
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan draait de Nederlandse belastingbetaler dus direct op voor verliezen bij bijvoorbeeld een Spaanse bank. Geen discussies meer over bailouts, je moet gewoon automatisch betalen.
en de Spaanse belastingbetaler voor de verliezen van onze banken: DSB, SNS om er maar wat te noemen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:48:22 #42
323876 michaelmoore
pi_121881701
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

De bankenunie wil toch zeggen dat de banken elkaar een bailout moeten geven, (lang leve de EUSSR) ???

Dus zit er een slecht risicovol management in een bulgaarse maffiabank dan moet de moderne Nederlandse Bank met een lage leverage ervoor opdraaien

Logisch toch
Alleen groenteboeren en autodealers gaan nog failliet, banken, verzekeraars en woningcorporaties niet meer , daar draait de belastingbetaler voor op

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 22-01-2013 12:26:11 ]
  dinsdag 22 januari 2013 @ 12:12:38 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121882700
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:47 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

en de Spaanse belastingbetaler voor de verliezen van onze banken: DSB, SNS om er maar wat te noemen
Yeah right! _O-

Maar serieus: Je hebt geen invloed op bubble wangedrag in andere landen maar je draait wel op voor de schade. Dat is een enorm moral hazard risico imo. Een bankenunie zou alleen kunnen bij volledige politieke integratie. Maar die gaat er nooit komen. Dus het gevolg van een banken unie is dat je straks bloot staat aan allerlei risico's in het buitenland waar je geen invloed op hebt.
Mijn reisverslagen
pi_121883868
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Yeah right! _O-

dit is natuurlijk een slap non-argument

als je afspreekt garant te staan dan mag je verwachten dat er uitgekeerd wordt, met onze kwakkelende banken hebben wij er net zo goed voordeel van

beter zou natuurlijk zijn als banken gewoon kunnen omvallen net als normale bedrijven, dit heeft mijn voorkeur
  dinsdag 22 januari 2013 @ 12:51:35 #45
323876 michaelmoore
pi_121884228
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:42 schreef BlueRoom het volgende:

beter zou natuurlijk zijn als banken gewoon kunnen omvallen net als normale bedrijven, dit heeft mijn voorkeur
Maar ja tegenwoordig is ieder klein klote bankje een systeembank en die mogen niet failliet gaan

Lehmann kon wel failliet, maar dat was een concullega van Goldman Sachs en hun ex-CEO was Min. FIN geworden dankzij GW Bush
pi_121885915
wel grappig dat er hier massaal afgegeven wordt op buitenlandse banken terwijl onze eigen banken het niet veel beter doen, met uitzondering van de rabobank en een klein particulier bankje hier en daar

korte opsomming van shit:
- friesland bank
- SNS
- ABN Amro
- ING
  dinsdag 22 januari 2013 @ 13:49:32 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121886523
quote:

[..]

dit is natuurlijk een slap non-argument

als je afspreekt garant te staan dan mag je verwachten dat er uitgekeerd wordt, met onze kwakkelende banken hebben wij er net zo goed voordeel van

Spaanse banken en de Spaanse staat hangen al aan het infuus van de EU/ ECB dus alles wat je Spanje laat betalen komt gewoon uit je eigen zak. Daarom is het een lachertje om te denken dat het twee-richting verkeer is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:34 schreef BlueRoom het volgende:
wel grappig dat er hier massaal afgegeven wordt op buitenlandse banken terwijl onze eigen banken het niet veel beter doen, met uitzondering van de rabobank en een klein particulier bankje hier en daar

korte opsomming van shit:
- friesland bank
- SNS
- ABN Amro
- ING
De kern van het verhaal staat in mijn vorige post. En dat is het gedeelte waar je niet op ingaat.
Mijn reisverslagen
pi_121902537
De Spaanse regering is een stuk slimmer dan de Ierse regering.
  woensdag 23 januari 2013 @ 00:29:53 #49
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_121921087
Wat is het probleem van een student loan als de rente onder de 1,5 procent is... (en de rente op obligaties 9% :) )
Maar dat zal in de VS wel niet zo laag zijn?

Oh, zijn de Britten gek geworden, met hun referendum?

[ Bericht 24% gewijzigd door Lemans24 op 23-01-2013 01:11:07 ]
pi_121921919
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Spaanse banken en de Spaanse staat hangen al aan het infuus van de EU/ ECB dus alles wat je Spanje laat betalen komt gewoon uit je eigen zak. Daarom is het een lachertje om te denken dat het twee-richting verkeer is.
Geeft wel mooi aan hoe ver wij denken qua toekomst en hoe snel wij al weer dingen zijn vergeten. Doet me beetje aan dat cash for clunkers verhaal denken. Leuk, en het lijkt een postieve bump in de economie te zijn, maar het is natuurlijk niet constructief.
  woensdag 23 januari 2013 @ 09:50:56 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121926120
Zojuist heeft David Cameron zijn langverwachte speech over de EU gehouden. Ik ben het helemaal eens met zijn visie op de EU ^O^
Mijn reisverslagen
pi_121926389
quote:

Als je afpsreekt in maastricht om eerlijk te boekhouden en geen begrotingstekort boven de 3% te krijgen mag je toch ook verwachten dat bestuurders zich eraan zouden houden. Dat kregen ze niet eens voor elkaar, laat staan dat banken met flinke juridische afdelingen niet allerlei clausules gaan inbouwen waardoor ze toch hun zogenaamde verantwoordelijkheid kunnen ontlopen. ;)
  woensdag 23 januari 2013 @ 13:41:49 #53
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121935011
Dieper en Dieper, en steeds groter het verschil tussen Noord en Zuid-Europa
http://www.telegraaf.nl/d(...)ie_nog_dieper__.html

quote:
wo 23 jan 2013, 11:28
Spaanse recessie nog dieper

MADRID (AFN) - De recessie in Spanje is in het vierde kwartaal van 2012 verdiept.
De Spaanse economie kromp met 0,6 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal, toen de economie met 0,3 procent in omvang terugging.
Dat maakte de Spaanse centrale bank woensdag bekend.
Het is het zesde kwartaal op rij dat de Spaanse economie krimpt.
De Spaanse regering denkt dat de economie over heel 2012 met 1,5 procent zal krimpen en met 0,5 procent dit jaar.
De EU vreest voor dit jaar echter een achteruitgang voor Spanje met 1,4 procent.
De Spaanse premier Mariano Rajoy zei eind december dat voor de tweede helft van dit jaar op economisch herstel wordt gehoopt.
pi_121938156
He, die David Cameron, doe mij een lol. Dat is nou een typische free-market Tory die als je hem 10 jaar geleden had gevraagd helemaal voor deregulatie van banken was en helemaal geen schuldbubble zag aankomen. Nu houdt hij een populistische bullshit speech om UKIP stemmers over te halen.

Dat de Lib Dems in die coalitie blijven zitten is mij een raadsel.
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:22:44 #55
323876 michaelmoore
pi_121944868
De Eurozone blijft achterop bij de rest van de wereld
http://www.telegraaf.nl/d(...)ozone_in_2013__.html

quote:
wo 23 jan 2013, 16:00
IMF: Krimp eurozone in 2013
Van een onzer verslaggevers
FRANKFURT - De internationale economie trekt aan, maar de eurozone blijft daarbij achter, zo stelt het IMF in een vandaag verschenen update van de World Economic Outlook, het halfjaarlijkse spoorboekje van de wereldeconomie.

Gemiddeld krimpen de economien van de eurolanden dit jaar volgens het IMF met 0,2%. In oktober tekende het IMF nog een minieme groei in voor 2013.
De Duitse en Franse economie groeien minder sterk dan gedacht terwijl de krimp in Itali en Spanje groter is dan in oktober werd voorzien.
Voor Nederland werden geen nieuwe voorspellingen gedaan, de oude stond op 0,4% groei.
pi_121959239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:22 schreef michaelmoore het volgende:
De Eurozone blijft achterop bij de rest van de wereld
http://www.telegraaf.nl/d(...)ozone_in_2013__.html

[..]

Achterop wie? De VS die de zaakjes ng slechter op orde hebben?
  woensdag 23 januari 2013 @ 21:59:47 #57
323876 michaelmoore
pi_121959585
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 21:54 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Achterop wie? De VS die de zaakjes ng slechter op orde hebben?
De VS is een fiscale eenheid, een land

Je kunt ook zeggen Japan dier nog veel slechter voorstaat dan de USA
  donderdag 24 januari 2013 @ 15:59:00 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121988386
RanSquawk News:

quote:
Dutch finance minister Dijsselbloem says Spanish bank aid would fall under ESM recapitalisation scheme once it exists
Met andere woorden: WIJ gaan betalen voor de Spaanse banken.
Mijn reisverslagen
pi_121988989
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 15:59 schreef SeLang het volgende:
RanSquawk News:

[..]

Met andere woorden: WIJ gaan betalen voor de Spaanse banken.
Schuif SNS er dan ook maar onder.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 13:08:24 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122026783
Zojuist bekendgemaakt door de ECB:

quote:
Banks Return 137 Billion In LTRO Funds To ECB
Dit gaat dus over de terugbetaling van een deel van de ongeveer 1T in 1-3 jaar leningen die de ECB vorig jaar aan banken verstrekte omdat een aantal daarvan hun schulden moeilijk kon doorrollen (met name in de zuidelijke landen).

Dit betekent dus een krimp van de ECB balancesheet terwijl de andere belangrijke centrale banken in de wereld die juist expanderen. Mogelijk is dit positief voor de waarde van de euro.

Vanaf nu mogen banken de LTRO geleidelijk terugbetalen, in januari 2015 moet de hele LTRO zijn terugbetaald en krimpt de ECB balancesheet met nog eens 882 miljard, tenminste als er geen nieuw programma wordt opgestart.

Dit illustreert weer dat de LTRO iets heel anders is dan de QE die in de VS, Japan en UK wordt gedaan.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 januari 2013 @ 16:14:54 #61
323876 michaelmoore
pi_122034181
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 13:08 schreef SeLang het volgende:
Zojuist bekendgemaakt door de ECB:

[..]

Dit gaat dus over de terugbetaling van een deel van de ongeveer 1T in 1-3 jaar leningen die de ECB vorig jaar aan banken verstrekte omdat een aantal daarvan hun schulden moeilijk kon doorrollen (met name in de zuidelijke landen).

Dit betekent dus een krimp van de ECB balancesheet terwijl de andere belangrijke centrale banken in de wereld die juist expanderen. Mogelijk is dit positief voor de waarde van de euro.

Vanaf nu mogen banken de LTRO geleidelijk terugbetalen, in januari 2015 moet de hele LTRO zijn terugbetaald en krimpt de ECB balancesheet met nog eens 882 miljard, tenminste als er geen nieuw programma wordt opgestart.

Dit illustreert weer dat de LTRO iets heel anders is dan de QE die in de VS, Japan en UK wordt gedaan.
impliceert dat de Euro steeds duurder zal worden, en de Eurozone zit al in een krimpsituatie
  zondag 27 januari 2013 @ 12:25:03 #62
323876 michaelmoore
pi_122106745
goede aflevring in Buitenhof

Voor het redden van de Euro is een fiscaal politieke eenheid nodig, MAAR dat willen we niet
pi_122106976
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
goede aflevring in Buitenhof

Voor het redden van de Euro is een fiscaal politieke eenheid nodig, MAAR dat willen we niet
of spanje, griekenland en portugal er gewoon uit trappen, maar dat willen we ook niet
  zondag 27 januari 2013 @ 12:31:53 #64
323876 michaelmoore
pi_122107061
nee duitsland moett eruit dan kan de euro deprecieren / en komen de PIGS weer aan het werk
pi_122107351
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:29 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

of spanje, griekenland en portugal er gewoon uit trappen, maar dat willen we ook niet
En Frankrijk en Cyprus. En dan is er geen Europese Unie meer over.
pi_122107387
ow, nou dan kijk ik vannacht wel naar de herhaling
pi_122109091
Wat ik me altijd afvraag: waar halen veilingbedrijven/site's altijd hun winst uit..
pi_122109755
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:16 schreef MHoeksma het volgende:
Wat ik me altijd afvraag: waar halen veilingbedrijven/site's altijd hun winst uit..
Veilingkosten. Wat heeft dat met de eurocrisis te maken?
pi_122110749
quote:
6s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En Frankrijk en Cyprus. En dan is er geen Europese Unie meer over.
je verward de euro met de Europese unie, Spanje & co kunnen prima in de EU blijven alleen niet in de euro
pi_122110977
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:55 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

je verward de euro met de Europese unie, Spanje & co kunnen prima in de EU blijven alleen niet in de euro
Ik betwijfel of er veel van de EU overblijft als de euro een mislukking blijkt, al helemaal als de rijkere landen armere landen uit de munt gaan trappen.
pi_122120569
quote:
Europese bank waarschuwt over Cyprus

Het kleine Cyprus is normaal gesproken niet zo relevant voor de Europese economie, maar dit zijn geen normale tijden. Deze waarschuwing deed een topman bij de Europese Centrale Bank (ECB), Jrg Asmusssen, in een zondag in de Griekse krant Kathemerini gepubliceerd vraaggesprek.

,,Wij bevinden ons niet in normale tijden en daarom denk ik dat onbeheerste ontwikkelingen in Cyprus de vooruitgang die we in 2012 zijn begonnen, kunnen belemmeren'', aldus Asmussen. Cyprus heeft grote schulden en deed vorig jaar een beroep op het euro-reddingsfonds. Een besluit daarover wordt niet verwacht voor de verkiezingen op Cyprus, die komende maand worden gehouden.

Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel heeft de kwestie Cyprus geleid tot spanningen tussen Duitsland en de ECB. ECB-president Mario Draghi zou de Duitse minister van Financin Wolfgang Schuble vorige week op het hart hebben gedrukt dat een bankroet van Cyprus wel degelijk een bedreiging is voor de rest van de eurozone. Hij zou daarbij zijn gesteund door Europees Commissaris Olli Rehn (Monetaire Zaken) en het hoofd van het Europese noodfonds ESM, Klaus Regling.

Het trio wees Schuble erop dat Cypriotische banken veel filialen hebben in Griekenland. Als die banken kopje-onder gaan, zou dat tot veel onrust kunnen leiden onder Griekse spaarders. Die onzekerheid kan vervolgens overspringen naar Griekse banken, waardoor Griekenland verder in de problemen zou komen. Cyprus zit al lange tijd in de financile problemen en liet vorige zomer weten Europese noodleningen nodig te hebben. Het zou daarbij gaan om een bedrag van ongeveer 17,5 miljard euro.

Een van de kandidaten in de verkiezingen voor het Cypriotische presidentsschap, Yorgos Lillikas (53), toonde zich zondag in Kathemerini niet pessimistisch over de vooruitzichten van zijn land. Ex-minister van Buitenlandse Zaken Lillikas vindt dat Cyprus zijn problemen kan oplossen dankzij de toekomstige gaswinning voor de kust. Er is vastgesteld dat er gasreserves zijn en Cyprus kan volgens hem een deel van de aan te boren voorraden alvast verkopen om de huidige schulden te betalen.
RTLZ

Het schijnt dat er veel crimineel geld van russen staat op de cypriotische bankrekeningen.
Ik kan begrijpen dat de duitsers deze banken liever in rook zien opgaan.

Independent
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:40:29 #72
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122247736
Spaanse economie blijft krimpen
Staatsschuld in % BNP neemt dus nog steeds toe
http://www.telegraaf.nl/d(...)mie_neemt_toe__.html

quote:
wo 30 jan 2013, 09:51
Krimp Spaanse economie neemt toe
MADRID (AFN) - De Spaanse economie is in het vierde kwartaal van vorig jaar met 0,7 procent gekrompen ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Dat maakte het Spaanse statistiekbureau woensdag bekend.

Daarmee viel de krimp aanzienlijk sterker uit dan in het derde kwartaal, toen de op drie na grootste economie van de eurozone 0,3 procent kleiner werd. De Spaanse centrale bank voorspelde eerder deze maand voor het vierde kwartaal een achteruitgang met 0,6 procent.

De Spaanse economie kromp in heel 2012 met 1,4 procent.
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:41:38 #73
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122247768
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:55 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

heel juist, wel in de EU , niet in de Euro
pi_122343811
quote:
SNS Reaal in staatshanden
AMSTERDAM - SNS Reaal is genationaliseerd. De redding van de bank en verzekeraar kost de staat direct 3,7 miljard euro.

Staat nationaliseert SNS Reaal Fotoserie Video
Dat heeft het ministerie van Financin vrijdagochtend bekend gemaakt.
"Medio december bleek dat de problemen nog veel groter waren bij SNS dan eerder gedacht", zegt minister Jeroen Dijsselbloem in een toelichting.
De bank en verzekeraar is vooral door verliezen bij het vastgoedonderdeel Property Finance diep in de problemen geraakt. Al in juni 2008 werd de bank onder verscherpt toezicht geplaatst nadat het staatssteun ontving. Bijna een jaar werd in samenwerking met De Nederlandsche Bank gewerkt aan een reddingsplan. Een redding met hoofdzakelijk privaat kapitaal bleek niet haalbaar.

Deadline
De deadline voor SNS om zelf te komen tot een oplossing met private investeerders verliep dan ook om 18.00 uur donderdagavond. "Nog tot gisteren hebben we gesproken met private equity fondsen. Helaas lukte dat niet", aldus Dijsselbloem.
De Staat moest nu wel ingrijpen, omdat anders een bankenrun, waarbij rekeninghouders massaal hun geld weghalen bij de bank, dreigde te ontstaan. "Een bank zonder kapitaal, dat kan niet", zo stelt ook Jan Sijbrand, directeur toezicht van De Nederlandsche Bank.
Dijsselbloem benadrukt dat al het spaargeld van Nederlanders met een rekening bij SNS met de ingreep veilig is gesteld, net als bijvoorbeeld de hypotheken.
SNS Reaal heeft 1,6 miljoen spaarrekeningen en 1 miljoen betaalrekeningen.

Pijnlijk
Wel vindt Dijsselbloem de ingreep pijnlijk. "Niet alleen voor mij persoonlijk, maar meer voor de Nederlandse Staat."
"Ik kan me goed inleven in de weerstand die bestaat onder Nederlanders tegen de ingreep", aldus Dijsselbloem.
"Met deze oplossing hebben we echter erger kunnen voorkomen. Maar het is geen situatie om tevreden over te zijn. We moeten een ingreep als deze in de toekomst zien te voorkomen."

Zie ook: 'SNS ten onder door onverantwoord bestuur'
De kosten voor de overheid bestaan uit 2,2 miljard euro aan nieuwe kapitaalinjecties, 0,8 miljard euro als afschrijving van de eerdere steun, en 0,7 miljard euro voor het op afstand plaatsen van het vastgoed.
Daarnaast verschaft de Staat 1,1 miljard aan leningen en 5 miljard aan garanties. De reddingsoperatie heeft negatieve gevolgen voor de financile positie van de overheid. Het overheidssaldo verslechtert in 2013 met 0,6 procent. De staatsschuld loopt met 1,6 procent op.

Garantiestelsel
De Nederlandse banken moeten in 2014 1 miljard euro betalen aan de redding. De banken hoeven hierdoor wel pas 2 jaar later bij te gaan dragen aan het depositogarantiestelsel.
Dit is de pot geld die in eerste instantie vanaf juli dit jaar door de banken gevuld zou worden met de bedoeling dit te gebruiken als de tegoeden van rekeninghouders van een bank die niet meer aan verplichtingen kan voldoen in gevaar komen.

Afstoten
Eerder werd een plan besproken om de bank met hulp van de drie andere grote banken van Nederland, ING, ABN Amro en Rabobank te redden. Dit stuitte echter op weerstand in Brussel, omdat ING zelf staatssteun heeft ontvangen en ABN volledig in handen van de staat is.
De nationalisering van SNS moet nu ook verder aan de Europese Commissie worden voorgelegd.
Dijsselbloem stelt dat het niet zijn doel is zoveel mogelijk banken in zijn bezit te hebben, maar dat hij SNS wegens de diversiteit in het bankenlandschap wel in zijn geheel wilde behouden.
Wel stelt hij zo snel mogelijk te zullen proberen SNS, mogelijk zelfs in onderdelen weer af te stoten. "Zover de markt dat toelaat."
Dijsselbloem verwacht dat Brussel verder aanwijzingen zal geven ten aanzien van het verkopen van onderdelen en marktbeperkingen.

Opstappen
Topman Ronald Latenstein, financieel directeur Ference Lamp en voorzitter van de raad van commissarissen Rob Zwartendijk treden terug bij SNS Reaal. Zij ''willen en kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor het nationalisatiescenario'', liet SNS vrijdag weten.
Gerard van Olphen wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal. Van Olphen is nu nog financieel directeur bij verzekeringsmaatschappij Achmea.
Donderdag leek het er nog op dat de Britse investeringsmaatschappij CVC met andere private partijen SNS met 1,8 miljard euro overeind kon houden. Al maakte het concern gisteren ook al duidelijk dat er geen enkele zekerheid was dat dit zou lukken. Deze poging mislukte dan ook donderdagavond.

Bewust risico
Dijsselbloem laat private partijen die bewust een risico namen door geld te steken in SNS Reaal zoveel mogelijk meebetalen aan de nationalisatie van de bank.
"Dat betekent dat ik niet alleen aandeelhouders maar ook achtergestelde crediteuren heb onteigend. Hun vorderingen verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als SNS failliet zou zijn gegaan. Daardoor dragen ze in totaal 1 miljard euro bij'', aldus Dijsselbloem.

AFM
De Autoriteit Financile Markten (AFM) heeft de handel in SNS Reaal opgeschort. Dat werd vrijdag door de toezichthouder bekendgemaakt, kort nadat de bank en verzekeraar werd genationaliseerd.
Bron

Is dit nou anders dan bij eerdere nationalisaties/steun? Dijsselbloem laat het in ieder geval lijken alsof niet de staat alle risico's op zich neemt?!
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:03:18 #75
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122348030
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:50 schreef SeLang het volgende:
Zojuist heeft David Cameron zijn langverwachte speech over de EU gehouden. Ik ben het helemaal eens met zijn visie op de EU ^O^
Maar de UK is er ook niet best aan toe. Het pond keldert iig lekker.
Of eigenlijk stijgt de euro gewoon flink, ten opzichte van bijna alle valuta.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:26:09 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122348875
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:03 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Maar de UK is er ook niet best aan toe. Het pond keldert iig lekker.
Inderdaad. Mijn kosten worden elke dag lager! Ik hoop dat dat nog even doorzet. Mijn huur is in euros gerekend al bijna 25% lager dan toen ik hier 5,5 jaar geleden kwam wonen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:43:07 #77
323876 michaelmoore
pi_122349445
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:03 schreef Lemans24 het volgende:

Of eigenlijk stijgt de euro gewoon flink, ten opzichte van bijna alle valuta.
Ja de EU kan geen geld drukken, dat staat in het akkoord
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:44:41 #78
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122349501
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja de EU kan geen geld drukken, dat staat in het akkoord
Mag wel weer eens, een sterkere euro.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:45:12 #79
323876 michaelmoore
pi_122349522
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:44 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Mag wel weer eens, een sterkere euro.
ja het gaat al zo geweldig met de EU
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:49:45 #80
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122349661
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja het gaat al zo geweldig met de EU
Dan is het toch prettig dat je vakanties en import wat goedkoper worden?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 17:51:05 #81
323876 michaelmoore
pi_122349719
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:49 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dan is het toch prettig dat je vakanties en import wat goedkoper worden?
Ja daar zullen de PIGS mee geholpen zijn
  vrijdag 1 februari 2013 @ 18:02:21 #82
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122350074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja daar zullen de PIGS mee geholpen zijn
Hey, dat zal mj salchicha wezen ;)
pi_122350755
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Inderdaad. Mijn kosten worden elke dag lager! Ik hoop dat dat nog even doorzet. Mijn huur is in euros gerekend al bijna 25% lager dan toen ik hier 5,5 jaar geleden kwam wonen.
Waarom huur je, is kopen niet voordeliger?
pindazakje
  vrijdag 1 februari 2013 @ 18:38:28 #84
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122351183
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:26 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarom huur je, is kopen niet voordeliger?
Dan was z'n huis in 5,5 jaar tijd een stuk minder waard geworden!
  vrijdag 1 februari 2013 @ 19:06:36 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122351998
Kapitaalvlucht uit Frankrijk, dankzij Hollande

quote:
“Fresh data from the Banque de France show a sudden rise in outflows in October and November, registered in the so-called Target2 payments system of the European Central Bank.

Simon Ward from Henderson Global Investors said the net loss of funds was 53bn (43.8bn) over the two months, roughly the period when Mr Holland unveiled a string of tax rises and suffered a collapse in relations with French business.

A key gauge of the French money supply — six-month real M1 — has been contracting at an accelerating rate ever since Mr Holland's election in May. It has fallen to levels last seen in the depths of the crisis in 2008. France's money data is now flashing more serious warnings than numbers in Italy or Spain. "Taken together, it is clear that there has been a major loss of confidence and funds have been pulling money out of the country," said Mr Ward.

While France is at no serious risk of a debt crisis, it has been bumping along at slump levels for two years with the youth jobless rate rising to a record 27pc.”
Mijn reisverslagen
pi_122364835
Volkomen verwacht uiteraard, ik meen dat we dit al hebben besproken (incl. deze voorspellingen) in een voorgaand topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 10:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Tja, een socialist als Hollande die de de economie uitknijpt middels belastingverhogingen, terwijl er amper word gesneden in overheidsuitgaven. Kapitaal en bedrijven vluchten massaal het land uit door de capital gain belastingen die worden ingevoerd. En de kleine ondernemer, die niet kan vluchten, ziet zijn een groot deel van zijn winst door het nemen van risico met al eerder belast geld opgaan in rook door die capital gain belastingen. En dat moet banen creeren. :')
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 10:47 schreef piepeloi55 het volgende:
De groeiprogose van 0,8% zal dan ook niet gehaald worden in 2013. Ik denk dat de Fransen blij mogen zijn als het niet meer dan -0,8% gaat zijn. En dan maar eens afwachten hoe Hollande het 'onverwacht' grotere tekort gaat dichten, nog meer belastingen?
Als ik kijk naar de recente cijfers dan is -0,8% of iets in die trend reeel. Hollande zal fors moeten draaien gedurende dit jaar om dit te voorkomen.

quote:
While France is at no serious risk of a debt crisis, it has been bumping along at slump levels for two years with the youth jobless rate rising to a record 27pc.”
Dat laatste is nog niet zeker, laten we eerst afwachten wat de komende jaren gaan brengen.
pi_122365712
Door de lage rente in probleemlanden is overigens een groot deel van de noodzakelijkheid verdwenen. Probleemlanden krijgen weer uitstel en IMF en EU stemmen ermee in. Want alle noodzaak is verdwenen en alles komt natuurlijk goed over een tijdje, dit gaat natuurlijk keihard backfiren als de stemming weer eens draait. Het zal wel aan mij liggen want ik snap niet dat politici deze gekochte tijd niet volledig gebruiken in hun voordeel (buiten electoraal gewin). Oh wacht, zei ik daar nou electoraal gewin?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:42:23 #88
323876 michaelmoore
pi_122375535
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Door de lage rente in probleemlanden is overigens een groot deel van de noodzakelijkheid verdwenen. Probleemlanden krijgen weer uitstel en IMF en EU stemmen ermee in. Want alle noodzaak is verdwenen en alles komt natuurlijk goed over een tijdje, dit gaat natuurlijk keihard backfiren als de stemming weer eens draait. Het zal wel aan mij liggen want ik snap niet dat politici deze gekochte tijd niet volledig gebruiken in hun voordeel (buiten electoraal gewin). Oh wacht, zei ik daar nou electoraal gewin?
Inderdaad , er is tijdwinst geboekt en de stemming is wat geluwd, maar de oorzaak van de problemen is er nog steeds,

Verschillende economien, die verschillende snelheden hebben en dus verschillende muntkoersen moeten hebben die kunnen depreciren of appreciren afhankelijk van de groei van het BNP of een centraal fiscaal regime / gezamenlijke geldpot
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:20:11 #89
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122381140
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 13:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Inderdaad , er is tijdwinst geboekt en de stemming is wat geluwd, maar de oorzaak van de problemen is er nog steeds,

Verschillende economien, die verschillende snelheden hebben en dus verschillende muntkoersen moeten hebben die kunnen depreciren of appreciren afhankelijk van de groei van het BNP of een centraal fiscaal regime / gezamenlijke geldpot
Hoe doen ze dat in China of Brazili?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:20:50 #90
323876 michaelmoore
pi_122381166
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:20 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat in China of Brazili?
Dat zijn toch geen muntunies ??
Zelfs Taiwan heeft een eigen munt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiwanese_dollar

De Chinese Renminbi zal de beste belegging in deze eeuw blijken te zijn

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2013 16:26:17 ]
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:35:47 #91
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122381691
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat zijn toch geen muntunies ??
Zelfs Taiwan heeft een eigen munt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiwanese_dollar

De Chinese Renminbi zal de beste belegging in deze eeuw blijken te zijn
Heel China heeft dezelfde munt, maar provincies ontwikkelen zich in verschillende tempo's. Hetzelfde geldt voor Brazili. Waarom werkt dat daar? (ik denk trouwens dat het eigenlijk niet werkt).
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:44:33 #92
323876 michaelmoore
pi_122382047
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:35 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Heel China heeft dezelfde munt, maar provincies ontwikkelen zich in verschillende tempo's. Hetzelfde geldt voor Brazili. Waarom werkt dat daar? (ik denk trouwens dat het eigenlijk niet werkt).
maakt niet uit, Drente ontwikkelt zich ook anders als Brabant en Arizona ook anders als New York
pi_122383665
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:35 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Je hebt de theorie over het "optimale valutagebied". Volgens die theorie zou een gebied met n munt aan vier kenmerken moeten voldoen:

1. Grote mobiliteit van werknemers
2. Vrij verkeer van goederen en kapitaal
3. Een transferunie om regio's te helpen die door 1. en 2. veel nadeel hebben
4. De economische ontwikkeling in verschillende regio's moet synchroon lopen

De eurozone is in die theorie geen optimaal valutagebied omdat met name aan voorwaarde 1. niet echt wordt voldaan. Voorwaarde 3. werd ook verhinderd, door de no-bailout-clausule, maar met het ESM enzo is daar toch een mouw aan gepast.

Maar hoogstwaarschijnlijk zouden (volgens die theorie) China, Brazili, de VS etc. ook verschillende regionale munteenheden moeten hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 17:33:18 ]
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:39:18 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122383900
Mobiliteit in de EU is waardeloos. In een functionerende unie zou Nederland nu overspoeld moeten worden met Grieken en Spanjaarden. Die zijn echter totaal niet mobiel want ze spreken geen Nederlands en daarom voor de meeste banen in NL ongeschikt. Dit nog los van het feit dat de meeste Grieken en Spanjaarden in NL dood zouden gaan van ellende vanwege de culturele verschillen.

Dit is n van de redenen waarom vergelijkingen met bijvoorbeeld de VS compleet mank gaan. De EU kan nooit zoiets worden als de VS.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 2 februari 2013 @ 19:50:01 #95
323876 michaelmoore
pi_122388805
Nederland moet nu helpen om de Russische oligarchen te helpen met hun zwarte geld, rare zaak eigenlijk
http://www.nu.nl/schulden(...)schulden-cyprus.html
Ik zou zeggen laat die banken meer failliet gaan , dan zetten we daar de SNS neer

quote:
ECB waarschuwt voor schulden Cyprus
ATHENE - Het kleine Cyprus is normaal gesproken niet zo relevant voor de Europese economie, maar dit zijn geen normale tijden.
Foto: AFP

Deze waarschuwing deed een topman bij de Europese Centrale Bank (ECB), Jrg Asmussen, in een zondag gepubliceerd vraaggesprek met de Griekse krant Kathemerini.

"Wij bevinden ons niet in normale tijden en daarom denk ik dat onbeheerste ontwikkelingen in Cyprus de vooruitgang die we in 2012 zijn begonnen, kunnen belemmeren'', aldus Asmussen.

Cyprus heeft grote schulden en deed vorig jaar een beroep op het euro-reddingsfonds
  zaterdag 2 februari 2013 @ 20:02:18 #96
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122389337
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:39 schreef SeLang het volgende:
Mobiliteit in de EU is waardeloos. In een functionerende unie zou Nederland nu overspoeld moeten worden met Grieken en Spanjaarden. Die zijn echter totaal niet mobiel want ze spreken geen Nederlands...
Je bent al een tijdje niet in Nederland geweest, toch?
Nederland wordt momenteel overspoeld door Griekse studenten, die Engels spreken en er is erg veel vraag naar Nederlandse les. In een aantal studentensteden zitten de caf's in het weekend vol met jonge Grieken, Spanjaarden en Italianen en het worden er ieder jaar meer.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 20:03:51 #97
229392 Lemans24
d ervaringsdeskundige
pi_122389404
En laat die Russen hun eigen zaakjes regelen.
  zondag 3 februari 2013 @ 08:17:16 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122408678
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:02 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Je bent al een tijdje niet in Nederland geweest, toch?
Nederland wordt momenteel overspoeld door Griekse studenten, die Engels spreken en er is erg veel vraag naar Nederlandse les. In een aantal studentensteden zitten de caf's in het weekend vol met jonge Grieken, Spanjaarden en Italianen en het worden er ieder jaar meer.
Dat soort ondernemende mensen komen er altijd wel, maar dat is een minderheid. Mijn punt is dat iemand uit Detroit met gemak naar Californi verhuist als daar werk is en dat daar verder nauwelijks barrires voor zijn, terwijl een Griek die naar Nederland komt die wel tegen komt (taal, cultuur), nog los van het feit dat de meesten zo'n move nooit zouden overwegen.
Mijn reisverslagen
pi_122410174
Een paar cijfers:

In Nederland is ongeveer 6% van de inwoners in een ander EU-land geboren. Ter vergelijking: in Zwitserland komt zo'n 14% van de inwoners uit een EU-land en in Luxemburg is het zelfs 37% en daarmee waarschijnlijk het hoogst van Europa.

In de staat New York is 19% van de (volwassen) inwoners in een andere staat geboren. En dat is dan nog het laagste cijfer in de hele VS, het loopt op tot 86% voor Nevada.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2013 10:55:19 ]
  zondag 3 februari 2013 @ 11:02:57 #100
323876 michaelmoore
pi_122410378
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:03 schreef Lemans24 het volgende:
En laat die Russen hun eigen zaakjes regelen.
Dus een Euro land failliet laten gaan ??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')