Dit, iets zal er niet helemaal goed aangesloten zijn.quote:
Laat hem pagina's op internet zien van mensen met hetzelfde probleem en de mogelijke gevolgen. En zeg dat hij normaal moet doen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:43 schreef Jik32 het volgende:
Ja maar mijn man zegt dat er niks is dus dat het aan mij en mijn dochter ligt, dus welke argumenten kan ik gebruiken om hem te laten zien dat er echt wat is?? Zou het kunnen zijn dat alleen het stopcontact van de boiler niet geaard is of zou het ook in het hele huis zo kunnen zijn?
als ik wat onsamenhangend klink, ....griepvirus...
Misschien praat hij onzin omdat hij geen zin heeft in een monteur of er iets aan te doen, ik weet het verder ook niet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:46 schreef Jik32 het volgende:
Hij voelt het dus echt niet, das ook zo raar...
Doe maar niet meer douchen voordat je er iemand naar hebt laten kijken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:49 schreef Jik32 het volgende:
haha nee zo is hij niet. zijn dochter en ik staan nummer 1 als het om veiligheid gaat.
hij dacht dat we dan statisch geladen zijn, maar dan zouden we een tats moeten krijgen en niet een tinteling met kromgetrokken vingers
Slimpie, waar zit je boiler in gestoken, welk typequote:Op woensdag 9 januari 2013 17:50 schreef Jik32 het volgende:
links onder ennnn boven en rechtsboven......
quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:51 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Slimpie, waar zit je boiler in gestoken, welk type
bedoel je sexquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:00 schreef Jik32 het volgende:
hahaha en als ik al spanning onder de douche had gewild, dan zou dat toch heeeeeeeul anders zijn :p
zoiets denk ik ook, geaard via de waterleiding, maar de douche is nu geïsoleerd door de kunststof leidingen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wacht eens even, ik lees nu dat je gedeeltelijk een koperen leiding hebt en gedeeltelijk kunststof?
Zou zo maar kunnen dat de "aarding"() in je huis is vastgemaakt aan die koperen leiding, maar dat werkt uiteraard niet meer als die leiding gedeeltelijk is vervangen door kunststof!
Het betreft een ouder huis neem ik aan?
Nogmaals, laat hier zo snel mogelijk een electricien naar kijken, want dit is dus echt gewoon levensgevaarlijk!
Okee, het is dus geen oud huis, maar wel een beetje primitief als ik het goed begrepen heb.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:05 schreef Jik32 het volgende:
Dit huis is nu 4,5 jaar oud. (houten huis in het bos) en toen alles nog koperen buis was had ik er ook wel eens last van. Daarna is die buis verandert in kunststof en heb ik er ook last van. En echt het is niet elke keer, maar juist als je het niet verwacht .... Kranen geen probleem in huis, alleen de douche en dan niet het water waar ik onder sta maar de douchekop, slang of kraan die ik uit doe
mmmm goed punt....quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:06 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Zucht.
@ Droogdok, inderdaad want water geleidt niet.
Dan is het duidelijk, dan dient er binnenkort een nieuwe vrouw en dochter geregeld te worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:43 schreef Jik32 het volgende:
Ja maar mijn man zegt dat er niks is dus dat het aan mij en mijn dochter ligt
Met huisgenoten kan het ook spannend zijn of iemand de warme kraan openzet zodat jij ijskoud water krijgt tijdens het douchen!quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:07 schreef Jik32 het volgende:
kan me geen andere spanning voorstellen onder de douche.... ja behalve die stroom dan pfff
Dus in het verleden kreeg je ook al klappen van je wasmachine? Nou, lijkt me toch overduidelijk dat er iets stevig mis is met je hele installatie. Ik zou hier geen goedwillende klussers meer op loslaten, maar zoals TigerXtrm al zegt, een ter zake kundige electricien. En wel zo spoedig mogelijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:24 schreef Jik32 het volgende:
Wasmachine kreeg ik in de eerste maanden na het douchen een echte optater van, maar mijn schoonvader had iets gedaan en sindsdien geen probleem. verder nergens geen probleem, alleen dus die douche. maar nu ik net dat stukje over die Friezen zat te lezen.... zat ik met iets anders in mijn hoofd (voor zover dat nog past ... :/ ) we hebben een betonnen douche, was toen bedoeld als nooddouche, maar niks mis mee en we hebben nog een kinderkamer te maken dus de badkamer komt nog wel. maarrr nu had die meneer die de douche maakte eerst de kraan op het achterste stuk gemonteerd en later op de muur ernaast.... er zitten nog steeds 2 koperen gaten in die muur waar eerst de douchekraan zat.... kan dat er iets mee te maken hebben? en is er een manier hoe ik daar achter kan komen? tis zomaar een koortsige ingeving hoor ...
Vonkenboer is een mod hier bij K&W, en voor zover ik weet deskundige op dit (en vele andere) gebied(en).quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:54 schreef Jik32 het volgende:
Ik denk dat ik met al deze adviezen en tips hem wel kan laten inzien dat er echt iets mis is...Hopelijk hebben we dit snel opgelost met een deskundige!!! Wie is vonkeboer??
Nou, een goede electricien moet toch overal wel te vinden zijn?quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:57 schreef Jik32 het volgende:
zal wel moeilijk worden aangezien ik niet meer in NL woon
Er is nu een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Bespaar niet op je leven.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:00 schreef Jik32 het volgende:
tuurlijk alleen kost dat altijd meer dan de goedwillende klussers
Ik snap niet hoe dat aan elkaar gelijk zou moeten staan. Je kan met de beste wil iets totaal verkeerd doen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:08 schreef Jik32 het volgende:
oohnee dat heb ik ook niet gezegd he dat ik wil besparen..... maar je verwacht gewoon ook van goedwillige klussers dat ze weten wat ze doen ... althans ik verwachtte dat dus...
Dan is het zo.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:43 schreef Jik32 het volgende:
Ja maar mijn man zegt dat er niks is dus dat het aan mij en mijn dochter ligt, dus welke argumenten kan ik gebruiken om hem te laten zien dat er echt wat is?? Zou het kunnen zijn dat alleen het stopcontact van de boiler niet geaard is of zou het ook in het hele huis zo kunnen zijn?
als ik wat onsamenhangend klink, ....griepvirus...
En te bedenken dat dit (schijnbaar) op Cuba meer gewoon dan uitzondering is.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:40 schreef Jik32 het volgende:
WAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Geweldig :p
Je voelt het niet nee. Maar overduidelijk is er ergens in je huis iets helemaal niet goed aangesloten. Wat wil zeggen dat je ook niet beschermd bent tegen kortsluiting en dergelijke. Je zult niet de eerste zijn die ineens een enorme schok van de douche krijgt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:51 schreef Jik32 het volgende:
Daarom heb ik haar ook in een badje !!!! Ik heb mijn dochter 2 keer onder de douche gehad. 1 keer voelden we het en aangezien ik niet zeker wist wat het was heeft ze nog een keer gedoucht daarna alleen maar in badje met de douche UIT !!!! voordat het topic overgaat op kindermishandeling
En ik als vrouw (en nee ik voel me niet minder dan elke man) die van eigen man en vrienden om ons heen te horen krijgt dat er niks mis is met de douche..... die geloof je en echt ik heb geen idee hoe ik het ze uit moet leggen. Verder stap ik sindsdien onder de douche met slippers en doe automatisch al de kraan dicht met mijn shampoofles dus ik voel geen stroom.... tot eergisteren toen ik met mijn griepkop niet het shampooflesje pakte en geen slippers aan had.
Precies. Dit is echt een serieus probleem TS.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je voelt het niet nee. Maar overduidelijk is er ergens in je huis iets helemaal niet goed aangesloten. Wat wil zeggen dat je ook niet beschermd bent tegen kortsluiting en dergelijke. Je zult niet de eerste zijn die ineens een enorme schok van de douche krijgt.
Goed zo. Laat je niet kisten, laat desnoods die deskundige komen zonder overleg.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:57 schreef Jik32 het volgende:
Maar nog even voor de duidelijkheid ... Ik zet mijn dochter niet onder die douche !!!! en zodra ik weer normaal kan praten en op mijn streven kan gaan staan begin ik hierover en dan moet er gewoon een deskundige komen!!! punt
Dat heeft te maken met de aarding van een electrisch systeem. De aarde, of het aardpunt, wordt ook aangeduid met de "nul". En ja, ik weet wel zeker dat je hier te maken hebt met een aardingsprobleem.quote:iemand had het eens over het nulpunt, weet nog steeds niet wat dat precies is maar dat het daar aan kon liggen. en dat was het laatste wat ik erover gehoord heb.
quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De aarde, of het aardpunt, wordt ook aangeduid met de "nul"
Met all respect: nee dus. Aarde en nul zijn verschillend, hoe wel ze wel ongeveer gelijke potentiaal hebben.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dat heeft te maken met de aarding van een electrisch systeem. De aarde, of het aardpunt, wordt ook aangeduid met de "nul".
Heb ik ooit begrepen. Anyway, hoe je het ook noemt, het probleem hier is duidelijk.quote:
Een electricien zal je echt wel serieus nemen hoor. Het lijkt me al overtuigend genoeg als je uitlegt dat je een spanning voelt als je onder de douche staat. Vertel ook van die eerdere ervaring met die wasmachine. Het zou me niks verbazen als het installatiebedrijf onmiddelijk bij je op de stoep staat.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:09 schreef Jik32 het volgende:
Dankjewel Blomke voor je uitleg over het 0punt. En echt zo snel mogelijk laat ik iemand komen. Al moet ik met mijn woordenboek alles zien uit te leggen aan die deskundige!!! KAK en ik wilde me nou net gaan douchen...
Meh....quote:
Vertrouwen is goed, controle is beter...quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:08 schreef Jik32 het volgende:
oohnee dat heb ik ook niet gezegd he dat ik wil besparen..... maar je verwacht gewoon ook van goedwillige klussers dat ze weten wat ze doen ... althans ik verwachtte dat dus...
Ik heb hier eigenlijk niks meer aan toe te voegen; alles wat gezegd moest worden is al meerdere malen verteld.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Met all respect: nee dus. Aarde en nul zijn verschillend, hoe wel ze wel ongeveer gelijke potentiaal hebben.
Wat de situatie van TS betreft: dit is inderdaad gevaarlijk In Nl. horen alle metalen delen in de badkamer vereffend (= electrisch verbonden) en aan het aardpunt geknoopt te zijn in hhet CAP (Centraal Aarding Punt). Nu heb je een spanningverschil tussen douchekop en verschillende omringende metalen -> geeft grote stroom -> geeft schok -> grote schok -> dood.
Ik weet niet in welk land je woont, maar diit moet z.s.m. door een deskundige worden gemeten en opgelost. Niet meer douchen tot die tijd!!!!
Dood neervallen onder douche door elektrocutie, dat zal 'm misschien aan het denken zettenquote:Op woensdag 9 januari 2013 21:45 schreef Jik32 het volgende:
En ik denk dat meerdere mannen zo denken in eerste instantie.... alleen nu is het de kunst dat hij wel de ernst moet gaan inzien!!! Word vervolgt !!
Nou ik denk echt niet dat je man een ´klootzak´ oid is, hoor, maar het is wel echt noodzakelijk dat hij dit probleem serieus neemt. Helaas zijn er nogal wat kerels die als een vrouw een probleem opmerkt, dat probleem dus niet serieus nemen, zeker niet als het een technisch probleem is, want tsja, ´vrouwen snappen daar toch niks van, he´.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:45 schreef Jik32 het volgende:
Nog even dit. Nu lijkt het alsof mijn man een echte klootzak is, en dat is hij totaal niet. Hij is alleen iemand die de ernst van sommige dingen niet inziet. En als hij het niet voelt kan het nooit zo erg zijn... En ik denk dat meerdere mannen zo denken in eerste instantie.... alleen nu is het de kunst dat hij wel de ernst moet gaan inzien!!! Word vervolgt !!
Bialowiezaquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:28 schreef Jik32 het volgende:
Gieliovd ik zou je bijna kussenje bent 1 van de eerste die geen grote bek heeft !! en dt voor een klusser :p ja wij wonen in die mooie natuur
waar heb jij precies gewoond?
Joh, bel nou morgenochtend meteen een gekwalificeerd electrotechnisch bedrijf, gewoon zelf, zonder het oordeel van de ´mannen´ af te wachten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:40 schreef Jik32 het volgende:
ohja natuurlijk laat ik het jullie weten. Ter plekke weet ik niet, want das veel vertaal werk haha. maar hopelijk is hij er snel uit. ik heb wel een idee, mijn schoonvader komt dit weekeind weer thuis van vakantie en ik denk dat als ik het tegen hem zeg hij wel direct zal bellen voor me. Eerst bij manlief proberen natuurlijk.....
Wat dacht je van de Poolse cultuur? De stad Krakau is een verzamling culturele hoogtepunten waar je blij van wordt.quote:
Waarom dat Blomke? Als er spanning op een ander deel staat dat dat dan beter bij de douchekop komt? Potentiaalvereffening hoort volgens mij in combinatie met een aarddraad naar de aardrail niet enkel alles van ijzer aan elkaar verbinden. Gewoon niet douchen en de aarding van de ketel na laten kijken.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat dacht je van de Poolse cultuur? De stad Krakau is een verzamling culturele hoogtepunten waar je blij van wordt.
On topic: wil je toch gebruik maken van de douche (hetgeen ik je ten stelligste afraadt), verbindt dan eerst alle metalen delen (douchekop en -knop, douchebak/putje, handgrepen) met een draad aan elkaar.
Denk nou eens na......quote:Op donderdag 10 januari 2013 15:39 schreef tiho1 het volgende:
Volgens mij bereik je de vereffening door de vereffeningsleiding en niet alleen doir ze te verbinden. Daarmee krijgen alle delen wel dezelfde spanning en dan?
Het aardpunt in de badkamer heeft als doel om alle metalen delen hetzelfde potentiaal te geven.quote:Op donderdag 10 januari 2013 15:39 schreef tiho1 het volgende:
Volgens mij bereik je de vereffening door de vereffeningsleiding en niet alleen doir ze te verbinden. Daarmee krijgen alle delen wel dezelfde spanning en dan?
Laten we het idd op niet douchen houden.
DEnk ook aan een aardmat in de vloer of de bewapening van de betonvloer aan te sluiten op het CAP.quote:Op donderdag 10 januari 2013 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Vreemde geleidende delen zijn een metalen douchebak of badkuip, de waterleidingen, de leidingen voor de mechanische ventilatiekanalen en de metalen delen van verlichtingsarmaturen. Ook rvs-wastafels en toiletpotten, metalen afvoerleidingen en constructiedelen kunnen in bepaalde situaties vreemde geleidende delen zijn.
Je kan geen schok krijgen als alle geleidende delen hetzelfde potentiaal hebbenquote:Op donderdag 10 januari 2013 19:09 schreef tiho1 het volgende:
Met andere woorden het CAP werkt ook zonder verbonden te zijn met de aarde?
quote:Op donderdag 10 januari 2013 20:08 schreef knoblaucha6 het volgende:
Heren kenners, zeg ik nou iets héél erg oerstoms als ik (goedbedoeld) adviseer om tót aan de oplossing van het probleem een rubber matje in de douche te leggen onder de blote natte voetjes?
Nogmaals.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:06 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Ik heb het over een mat, niet over een ander rubbertjequote:
Há, dat dus, rubber rules, soort kooi van faraday.quote:Op donderdag 10 januari 2013 20:28 schreef Jik32 het volgende:
Zo gek is het niet hoor knoblaucha6 ... aangezien ik geen stroom heb als ik mijn slippers aan heb
En tot die tijd gewoon niet douchen, een washandje met zeep bij de wasbak doet wonderen en, je leeft vast langerquote:Op donderdag 10 januari 2013 20:40 schreef Jik32 het volgende:
Dit "luchtige enge mens"wil er nog bij vermelden dat ik wel plateau zolen slippers aan heb van 3 a 4 cm hoog
soms sta ik zelfs in het kleine baby badje, maar ik weet het nu. En denk er niet te luchtig over, maar wat moet ik anders? Hier een potje zagen en janken erom?
Morgen bellen en dan komt er iemand hopelijk heel snel!!!
Ja Krakau !!! De grote steden zijn ook geweldigquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:56 schreef blomke het volgende:
Wat dacht je van de Poolse cultuur? De stad Krakau is een verzamling culturele hoogtepunten waar je blij van wordt.
HAHAHA Ja dat dan weer welquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:58 schreef fathank het volgende:
Een voordeel, je hebt nu een gratis AED in de badkamer hangen. Dat dan weer wel.
Dankjewel voor de uitlegquote:
Denk ook niet dat het de boiler is hoor...quote:Op donderdag 10 januari 2013 19:11 schreef pinine het volgende:
Mijn broer heeft onlangs een15ltr. electr. boiler gemonteerd en kan daarmee douchen en heeft geen last van schokken ofzo, hij heeft 'm gewoon bij de gamma gehaald.
euhm.....quote:
hahaha Nou dat beschouw ik dan maar als een complimentquote:Op donderdag 10 januari 2013 21:10 schreef knoblaucha6 het volgende:
En je bent wel pas aangemeld maar je had ook zo maar een kloon kunnen zijn van een doorwinterde Fok!ker die niet wil toegeven een beetje dom bezig te zijn
Puur water niet nee. Dus tenzij je met gedestilleerd water doucht, geleidt het water wat uit de kraan komt wel degelijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:06 schreef Gieliovd het volgende:
Zucht.
Maar niet heel goed toch?quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Puur water niet nee. Dus tenzij je met gedestilleerd water doucht, geleidt het water wat uit de kraan komt wel degelijk.
U is Sheldon Cooper?quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Puur water niet nee. Dus tenzij je met gedestilleerd water doucht, geleidt het water wat uit de kraan komt wel degelijk.
Ligt aan de verontreinigingen die erin zitten. Gooi er een paar korrels zout bij en meet nog eens...quote:
*proest*quote:
Met de ionen van zeep erbij, beregoed!quote:
De meterkast is buiten, dus daar moet ik dan een foto van gaan maken en hier binnen hebben we een schakelaar met 4 groepen... of heet dat 4 polig? geen idee. Mocht mijn meterkast en alle elektra aansluitingen vreselijk zijn, dan denk ik dat jij de enige bent die erom zal lachen.... Maar zal jou lol niet bederven en misschien vandaag een foto maken van de meterkastquote:Op donderdag 10 januari 2013 23:03 schreef TigerXtrm het volgende:
Laat ons weten wanneer het opgelost is, ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak. Maak voor de lol anders een foto van je meterkast, kunnen we lachen!
Daar ben ik blij om. Heb het topic een beetje gevolgd, vond het vrij schokkend... (pun partly intended)quote:Op vrijdag 11 januari 2013 11:51 schreef Jik32 het volgende:
ok Morgenochtend om 9 uur komt er een deskundig iemand alles bekijken
Nu de wasmachine aan de beurt, want ook daar zit geen aarde. en echt hihihihihi hij mist echt een duim !!!!quote:Op vrijdag 11 januari 2013 16:27 schreef ATan het volgende:
De echte poolse vakman steekt ter bevestiging zijn vinger in het stopcontact en roept Auwa!
In het noorden van Argentinie ook heel normaalquote:Op woensdag 9 januari 2013 19:37 schreef Keiichi het volgende:
bij het lezen van de TT dacht ik in eerst instantie aan dit:
Typisch geval van levensgevaarlijk.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 16:53 schreef Jik32 het volgende:
oh ik had 115volt in de douche en nu 2, nog wat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
HAHAHAHAHA ... vraag me nu heel erg af hoe jij mijn geaardheid ziet danquote:Op vrijdag 11 januari 2013 19:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:
TS, heeft met je geaardheid te maken.
Wat is t precies?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 17:15 schreef flipsen het volgende:
[..]
In het noorden van Argentinie ook heel normaalMoest er zelf ook wel even aan wennen, maar schijnt veilig te zijn.
De "boiler"quote:
in Duitsland hebben we de iets "luxere" uitvoering en hangt het ding aan de muur in de badkamerquote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:54 schreef flipsen het volgende:
[..]
De "boiler"Zorgt voor warm water. Hoe het werkt, geen idee, heb me er niet in verdiept. Maar bij mijn schoonmoeder hebben ze geen gas en daar hangt ook zo´n douchekop en die wonen niet in een krottenwijk... (ziet er dan wel iets beter uit dan op de foto)
Dat is goed om te horenquote:Op vrijdag 11 januari 2013 11:51 schreef Jik32 het volgende:
ok Morgenochtend om 9 uur komt er een deskundig iemand alles bekijken
Een reductie dinges zegt niks; heb je geen aardlekschakelaar ? Die zorgt dat er maar maximaal een foutstroom van 30mA kan gaan lopen. Loopt er een stroom groter dan 30mA dan schakelt hij af.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 16:23 schreef Jik32 het volgende:
ja hoor geijkte aardmeter en precies.... geen aarde !!!!!
Dat is hij nu in de badkamer aan het doenLaat ons alles zien, precies zoals het hoort en niet hoort.
Maaar gelukkig zou ik er nooit dood bij neervallen, wanttt wij hebben schijnbaar (help me met een naam) een reductie dinges die de elektra laag houdt. Ik sta dus iedere keer met een 6,5 volt onder de douche. Valt dus best mee dacht ik zoalleen in het water etc is het een vreselijk K.T gevoel. Maar hij zou hooguit naar de 9 kunnen gaan en als e ergens anders wat gebeurt schijnt alles uit te gaan bij 16ampere (echt ik vertaal het zoals ik het hoor he....... dus pak me niet op foute woorden en dingen....
Heb veel Auwa gehoord en dat het geen fijn gevoel is .... duuuuh dat weet ik ook wel hihi
maar jeeeeeej hopelijk is straks alles opgelost
Om de zaken eigenlijk goed te kunnen begrijpen moet je wel even weten wat het verband is tussen stroom en spanning. Laten we het eerst eens over de spanning gaan hebben.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 17:01 schreef Jik32 het volgende:
Ok Duimloze meneer is naar huis en zal zodra het lente is de aarde goed maken overal in huis.
Nu die 2,5 kan ik wel hebben. 115 pfff ja dat doet auwa haha. Dat was dus op de leiding en de douchekop, kraan, wasmachine etc.
Ben zo blij dat er naar gekeken is en gemaakt isEn dat met een vreselijke sneeuwstorm hier... brrrrrrr lekker de haard opstoken zo.
Zijn die normen veranderd? Ik weet niet beter dan 42V AC en 60V DC.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Alles met een spanning lager dan of gelijk aan 50V wisselspanning en/of 120V gelijkspanning noemt men in Nederland een veilige spanning. Let op onder normale omstandigheden.
Sinds de oudste NEN1010 van 2003 die ik heb gekregen op school bij mijn monteursopleiding praatte men al over een veilige spanning van 50V AC en 120V DC.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zijn die normen veranderd? Ik weet niet beter dan 42V AC en 60V DC.
Ik ben even aan het zoeken gegaan, en je hebt gelijk. De waarden die ik noem zijn voor medische toepassingen. Ik heb vroeger een kleine 400 tv's voor een ziekenhuis moeten (laten) ombouwen naar 42V AC, aangezien er geen hogere spanning via een kabel langs de bedrails geleid mocht worden.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Sinds de oudste NEN1010 van 2003 die ik heb gekregen op school bij mijn monteursopleiding praatte men al over een veilige spanning van 50V AC en 120V DC.
Wanneer het precies veranderd is of of het ooit andere waardes waren weet ik niet.
dit zijn de spanningen waarmee gewerkt mag worden in een natte ruimte of in een ruimte van een geleidend materiaal. b.v.in een schip.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zijn die normen veranderd? Ik weet niet beter dan 42V AC en 60V DC.
Dan zijn dat dus de worst case scenario spanningen blijkbaar. Dus boven de 42V AC en 60V DC kan, als alles tegenzit, dodelijk zijn.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:59 schreef z80 het volgende:
dit zijn de spanningen waarmee gewerkt mag worden in een natte ruimte of in een ruimte van een geleidend materiaal. b.v.in een schip.
quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:37 schreef Keiichi het volgende:
bij het lezen van de TT dacht ik in eerst instantie aan dit:
[ afbeelding ]
Vlgs mij is het net andersom!quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Een wisselspanning is gevaarlijker omdat het zorgt dat spieren zich samentrekken waardoor je het voorwerp waar spanning op staat niet meer los kunt laten.
Op die manier kun je dus blijven plakken aan de stroom !
Cubaanse manier van douchewater verwarmen; Elektrisch!quote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]Wat is dat voor elektrocutie-apparaat?
Ook daar willen we natuurlijk foto's vanquote:
ik kwam ook ff checken hier, nav dat bericht ja.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:35 schreef flipsen het volgende:
Hm, dit berichtje op de frontpage gelezen, TS? Ik neem aan dat je intussen veilig doucht
Nee, wisselspanning is gevaarlijker omdat dan niet alles de weerstand maar ook de (elektrische) capaciteit van het lichaam meetelt. Het lichaam geleidt dus bij dezelfde spanning meer stroom AC dan DC.quote:
Nou inderdaad. Te meer daar door een correcte aanleg, aarding én controle, dit had kunnen worden voorkómen!!quote:
Gelukkig hebben we deze situatie samen op kunnen lossen bij TS voordat er dit kon gebeuren !quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:35 schreef flipsen het volgende:
Hm, dit berichtje op de frontpage gelezen, TS? Ik neem aan dat je intussen veilig doucht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |