abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121311386
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik mocht strafprocesrecht niet doen, weet je nog? Heb jij hem evt voor mij dan?
Uitgeleend, sorry. Probeer een andere UvA'er.
pi_121311407
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:44 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Maar ik heb het niet over afzetten, ik heb het over openbreken waarbij een algemeen belang wordt gediend namelijk het aanleggen/repareren/vervangen van leidingen. Ik weet niet of je dan meteen de hele straat af moet zetten, misschien ligt de stoep of een pleintje open en liggen er onhandige planken voor voetgangers om overheen te lopen. Jij hebt het specifiek over afzetten en ik niet. Misschien verschilt het daar dan in.
Dat zou kunnen ja. Al zou je die onhandige planken en blijkbaar slechte afzetting waardoor schade ontstaat weer eerder aan moeten merken als een onrechtmatige overheidsdaad.
pi_121311427
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:36 schreef Modder het volgende:

[..]

Oké. Ik vraag me dan even iets af. Hoe werkt dat dan bij nadeelcompensatie voor rechtmatige overheidsdaad ivm de materiële en processuele connexiteit? Want dat snap ik dan niet zo goed. Als je om nadeelcompensatie bij het betreffende bestuursorgaan vraagt (zelfstandig schadebesluit), dan kun je volgens de processuele connexiteit tegen de reactie van het bestuursorgaan alleen bezwaar en beroep instellen als de bestuursrechter ook bevoegd is kennis te nemen van de schadeveroorzakende uitoefening van de publiekrechtelijke bevoegdheid (toch?). In het geval van feitelijk handelen is de bestuursrechter niet bevoegd hiervan kennis te nemen (of zit ik fout?). Hoe werkt dat dan met nadeelcompensatie?
Oh wacht. Ik lees eroverheen. Vordering bij de burgerlijke rechter.
Weten we dat ook weer :) Bedankt voor de hulp iig!
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:46:16 #229
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121311446
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:38 schreef Valid het volgende:

[..]

Hmm... Het voorbeeld van een winkelier die omzet misloopt omdat z'n klanten z'n winkel moeilijk/niet kunnen bereiken in verband met werkzaamheden wordt hier letterlijk als voorbeeld gebruikt van mogelijkheid tot nadeelcompensatie n.a.v. een appelabel besluit (het afzetten van de weg omdat er werkzaamheden plaats moeten vinden).

Het ging in casu (een specifiek geval hier in Groningen) wel om een langdurige afzetting (vele maanden) en dat werd wel degelijk gezien als een besluit. Dat loopt nu bij de rechter.
Dat klopt ook helemaal. Maar in dat geval was het feitelijk handelen een gevolg van een besluit! Je moet dan niet kijken naar het handelen, maar naar het besluit zelf. Als een ambtenaar echter de heg snoeit en daardoor schade en overlast veroorzaakt dan zit er achter dat handelen niet een schadeveroorzakend besluit.

In dat geval moet je een zelfstandig schadebesluit aanvragen voor nadeelcompensatie en daarna door naar de civiele rechter.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121311458
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:33 schreef Tchock het volgende:
Oh sorry Mar ik deed een TR. :@
Zeg maar sorry tegen Erik, het is zijn (sub)forum.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:46:53 #231
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121311469
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:45 schreef Modder het volgende:

[..]

Oh wacht. Ik lees eroverheen. Vordering bij de burgerlijke rechter.
Weten we dat ook weer :) Bedankt voor de hulp iig!
Klopt helemaal!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121311471
Sorry Erik
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:50:35 #233
388977 NotGuilty
Cuéntamelo
pi_121311598
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:45 schreef Valid het volgende:

[..]

Dat zou kunnen ja. Al zou je die onhandige planken en blijkbaar slechte afzetting waardoor schade ontstaat weer eerder aan moeten merken als een onrechtmatige overheidsdaad.
Waarom? Het hoeft toch niet perse slecht te zijn? Je kan immers prima over planken lopen, alsnog kan dat wel zorgen dat een winkelier op dat moment daardoor minder klanten krijgt. Stel dat daar veel oudjes winkelen die niet over die planken heen durven, of dametjes met hoge hakken etc. etc. die er dan voor kiezen om een straatje verderop te winkelen. Dat maakt het toch niet meteen onrechtmatig? Volgens mij was het gewoon rechtmatig omdat het een algemeen belang dient, waarbij het mogelijk is dat iemand als individu toch benadeeld kan worden, maar het algemeen belang toch voor gaat.
pi_121311605
Trouwens, over Erik gesproken, heb je de nieuwe Bowie al gehoord? Wat vind je er van?

'De nieuwe Bowie' blijft onwennig. Zo lang als ik muziek luister heeft die man al niets meer uitgebracht :@
pi_121311610
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:44 schreef Bruce_Cutler het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet genoeg voor bewijsuitsluiting maar wel genoeg voor strafvermindering.
Schending van privacy (artikel 8 EVRM) hoeft in beginsel niet tot bewijsuitsluiting te leiden zolang het proces als geheel maar fair is (artikel 6 EVRM) (arrest Khan versus verenigd koninkrijk)
Mmmm.. zal denk ik daarop wel uitdraaien.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:51:46 #236
388977 NotGuilty
Cuéntamelo
pi_121311636
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat klopt ook helemaal. Maar in dat geval was het feitelijk handelen een gevolg van een besluit! Je moet dan niet kijken naar het handelen, maar naar het besluit zelf. Als een ambtenaar echter de heg snoeit en daardoor schade en overlast veroorzaakt dan zit er achter dat handelen niet een schadeveroorzakend besluit.

In dat geval moet je een zelfstandig schadebesluit aanvragen voor nadeelcompensatie en daarna door naar de civiele rechter.
Dit bedoelde ik ja, ik kan het alleen nog niet zo goed als jij :)
pi_121311645
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:50 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Waarom? Het hoeft toch niet perse slecht te zijn? Je kan immers prima over planken lopen, alsnog kan dat wel zorgen dat een winkelier op dat moment daardoor minder klanten krijgt. Stel dat daar veel oudjes winkelen die niet over die planken heen durven, of dametjes met hoge hakken etc. etc. die er dan voor kiezen om een straatje verderop te winkelen. Dat maakt het toch niet meteen onrechtmatig? Volgens mij was het gewoon rechtmatig omdat het een algemeen belang dient, waarbij het mogelijk is dat iemand als individu toch benadeeld kan worden, maar het algemeen belang toch voor gaat.
Ah ja, ik dacht dat je bedoelde dat iemand bijvoorbeeld struikelde over een plank die ergens rondslingerde bij bouwwerkzaamheden. Had niet zo goed gelezen zie ik (ben ondertussen aan het studeren), excuses. :)
pi_121311671
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:51 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Dit bedoelde ik ja, ik kan het alleen nog niet zo goed als jij :)
Zou wat zijn, als je het al zo goed kon als r ;)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:52:57 #239
388977 NotGuilty
Cuéntamelo
pi_121311682
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:52 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zou wat zijn, als je het al zo goed kon als r ;)
Ooit, misschien :s)
pi_121311710
Leuke discussie dit :)

Moet wel zeggen dat ik de rechtmatige overheidsdaad en nadeelcompensatie wel het moeilijkste onderwerp vind van bestuursrecht 2, ben blij dat ik dit topic heb ontdekt geloof ik ;-)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:54:15 #241
388977 NotGuilty
Cuéntamelo
pi_121311729
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:52 schreef Valid het volgende:

[..]

Ah ja, ik dacht dat je bedoelde dat iemand bijvoorbeeld struikelde over een plank die ergens rondslingerde bij bouwwerkzaamheden. Had niet zo goed gelezen zie ik (ben ondertussen aan het studeren), excuses. :)
Dan begrijpen we elkaar :)
pi_121311779
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:53 schreef Modder het volgende:
Leuke discussie dit :)

Moet wel zeggen dat ik de rechtmatige overheidsdaad en nadeelcompensatie wel het moeilijkste onderwerp vind van bestuursrecht 2, ben blij dat ik dit topic heb ontdekt geloof ik ;-)
Dat vind ik ook sowieso. Het is tevens het stuk met het meest verschrikkelijke jargon (onzuiver/onzelfstandige appellabele nadeelcompensatiebesluit, processuele/materiële connexiteiten, etc.). Ik zat destijds totaal onvoorbereid bij het hoorcollege en had ook de eerste paar minuten gemist waardoor ik het onderwerp niet gezien had op de eerste slide. Ik haakte snel af moet ik zeggen. :P Kwam ook omdat hij maar door ratelde...
pi_121311954
Ja precies! Ik zat toen ook even met grote ogen te kijken bij het hoorcollege. Ben wel het hele college gebleven maar aan mijn aantekeningen te zien heb ik het destijds lang niet allemaal begrepen... :P

Nu begint het wel wat meer te komen maar ik denk dat ik op het tentamen alsnog even moet oppassen dat ik niet dingen door elkaar ga gooien.
pi_121311970
Zullen we het weer eens over een leuk vak hebben ... iets privaatrechterlijks ofzo?
pi_121312023
Haha ik vind het best :P Stel eens iets voor?
pi_121312097
Arbeidsrecht ofc
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_121312177
En het topic slaat gelijk dood -O-
pi_121312179
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Arbeidsrecht ofc
Dat moet ik op het hbo ook nog eens halen :P
pi_121312202
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:05 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat moet ik op het hbo ook nog eens halen :P
Die zou je een tijd terug toch doen? Op het hbo moet dit vak vast te doen zijn :)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 15:06:31 #250
388977 NotGuilty
Cuéntamelo
pi_121312220
Wat hebben jullie met Boterbartje gedaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')