Huizenprijzen liggen daar inderdaad heel veel lager dan waar ik nu woon. Hier is een simpel rijtjeshuis het hoogst haalbare, daar kan je vrijstaand wonen met een leuke tuin.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:58 schreef PJ het volgende:
Bijvoorbeeld dat daar percentueel de huizenprijzen het hardst van heel NL dalen.
Kortom heel stevig onderhandelen.
Dat zijn dan ook gelijk zaken die een DHZ-er beter niet zelf kan beoordelen, lijkt me. Fundering op staal heb ik nog nooit van gehoord. Is dat een veelgebruikte renovatietechniek of is dat al vanaf de bouw?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 15:27 schreef blomke het volgende:
1. Dak: rot dakbeschot of houtworm. Toestand dakpannen en zinken dakgoten.
2. Muren: gemetseld met kalkzandspecie, dus mogelijk slechte voegen. Vochtbruggen/plekken in de muren? Scheuren in de muren? Rollagen nog stevig op hun plaats?
3. Fundering: is de fundering op staal, zo ja zijn er bogen gemetseld? Zitten er scheuren in de bogen of andere funderingsproblemen zoals verzakkingen die scheuren in de gevel veroorzaken??
4. Vloeren: Zijn de vloerbalken, i.h.b. de koppen in de muren, niet door houtrot aangetast? Veren de vloeren als je erop springt?
De rest is allemaal bijzaak en voor een DHZ-er te behappen. Loden leidingen kan je vervangen, nieuwe bedrading trekken en kozijnen vervangen.
Ik zat al af te tellenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 15:24 schreef einzeinz het volgende:
Anders kun je nog altijd even Apeldoorn bellen
Dat kan een kritisch DHZ-er prima beoordelen. "Op staal" wil zeggen dat de fundering in ongeroerde ondergrond is gelegd en opgebouwd. Dus direct op (meestal) zand. Dat i.i.t. heien en dat soort tecnieken waarbij op kleef of diepe ondergrond wordt gebouwd.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 15:34 schreef Hi_flyer het volgende:
Dat zijn dan ook gelijk zaken die een DHZ-er beter niet zelf kan beoordelen, lijkt me. Fundering op staal heb ik nog nooit van gehoord. Is dat een veelgebruikte renovatietechniek of is dat al vanaf de bouw?
Want?quote:
Asbest kan ook op het schuurdakje (golfplaten) liggen of als rioolpijp zijn toegepast dan wel in zeil als onderlaag zitten.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:55 schreef TR08 het volgende:
Wees er op verdacht dat je links en rechts asbest gaat vinden. In veel van die huizen is later uiteraard e.e.a geklust en vroeger was asbest heel fijn spul
Kan overal zitten:
-Pijpen van schoorsteen/afzuigkap
-Ventilatie kanalen
-Afwerkplaten op een wand zoals wij nu gips zouden gebruiken
-Afdekzeil op vloeren
Doe dat eerst maar en kijk dan verder.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:21 schreef Hi_flyer het volgende:
...
Negatief is natuurlijk dat ik ook mijn huidige appartement nog kwijt moet zien te raken
En vergeet de huiszwam niet! Als dat erin zit is ¤ 15.000,- geen raar bedrag om het op te lossen ...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:21 schreef Hi_flyer het volgende:
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb de buurt van een aantal huisjes al bekeken en daardoor vielen er al twee af. Ik wil niet al te veel klussen, daar is simpelweg geen geld voor als je al je spaarcenten in het waardeverlies van je appartementje moet stoppen en hypotheekverstrekkers geen depots meer geven
Ik ben niet bang om te klussen en heb ook wel wat handige harries in de kennissenkring voor de wat moeilijkere zaken. Als ik de reacties hier even distilleer, dan zijn het fundament en dakconstructie veruit het belangrijkst. Is dat in orde, dan is de rest financieel gezien bijzaak.
Enfin, de komende maanden kijk ik even hoe de markt er daar uit ziet, want ik heb geen haast. Veel huizen staan al lang of heeeel lang te koop en dat is positief voor mij natuurlijk. Negatief is natuurlijk dat ik ook mijn huidige appartement nog kwijt moet zien te raken
Die is tenminste huiszwambestendig.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
Zelfs als het half op instorten staat: "Kijk schat een granito vloer, hebben!"
1. Alles verwijderen, incl de oude metalen buizen met draad en al (electrisch afschakelen)quote:Op zondag 6 januari 2013 11:51 schreef Gieliovd het volgende:
Kan zo maar een plafond zijn van 3 kuub kurkdroog hout, met daarboven een riet-ijzerdraad-stuc-zandstuc-spijkers-hout plafond, met daarboven metalen elektra leidingen met canvas omklede elektra....
quote:Op zondag 6 januari 2013 12:16 schreef Gieliovd het volgende:
Klopt, het is geen drama. Ik zie het als een klein klusje vergeleken met veel andere dingen hier haha.
Ik ben idd benieuwd wat wij nog allemaal gaan tegenkomenquote:Op zondag 6 januari 2013 12:16 schreef Gieliovd het volgende:
Ik kan je foto's laten zien van de sloopsessieman, er lag 20 cm riet, kalk, cement ijzerdraad en troep op de vloer.
Klopt, het is geen drama. Ik zie het als een klein klusje vergeleken met veel andere dingen hier haha.
haha.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:16 schreef Gieliovd het volgende:
, er lag 20 cm riet, kalk, cement ijzerdraad en troep op de vloer.
Volgens mij heb ik hier vooral een realistische bril laten zien. Als het huis nog nooit gerenoveerd is, houdt het natuurlijk snel op. Geen zin/tijd/geld/geduld voor ellenlange verbouwingen, ondanks dat ik vrij handig ben.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef HJVanNigtevegtenBisschop het volgende:
De roze bril die mensen opzetten bij het bekijken van jaren 30 kroten.
Zelfs als het half op instorten staat: "Kijk schat een granito vloer, hebben!"
Mwah, dat ben ik niet helemaal met je eens. De Vlindertuin in zuidbroek (die wijk in Apeldoorn) is idd foeilelijk, maar zuidbroek heeft ook wel een heel aantal aardige nieuwebouwprojecten. Maar ja, het blijft nieuwbouw (en daardoor trouwens wel redelijk betaalbaar en qua energiekosten gunstig in vergelijking met renovatie)...quote:Op maandag 7 januari 2013 21:31 schreef Hi_flyer het volgende:
Voor hetzelfde geld kunnen we ook hier gaan wonen: http://www.funda.nl/koop/apeldoorn/huis-47894174-vuurvlinder-20/
Helaas, geen enkele uitstraling die nieuwbouw van tegenwoordig (en de afgelopen zestig jaar)
Het is onvoorstelbaar hoe lang houtwerk (kozijnen, ramen) mee kan gaan als er goede kwaliteit wordt gebruikt. Ik heb kozijnen van 95 jaar afgebrand, het grenen (!) hout kwam er als nieuw onder vandaan.quote:Op maandag 7 januari 2013 20:41 schreef ondeugend het volgende:
Oke.. ik zal ook nog even mijn ervaringen hier neerzetten.
Het hout was op een paar plekken na nog in geweldige staat ondanks sterk achterstallig onderhoud. Mijn ervaring is dat er betere kwaliteit hout gebruikt werd vroeger.
Yep. Er was vanalles mis met mijn voormalige oude hutje uit 1895, maar de originele grenenhouten kozijnen zijn nog steeds helemaal okee.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is onvoorstelbaar hoe lang houtwerk (kozijnen, ramen) mee kan gaan als er goede kwaliteit wordt gebruikt. Ik heb kozijnen van 95 jaar afgebrand, het grenen (!) hout kwam er als nieuw onder vandaan.
Precies. Ik hoef ook geen perfect huis en accepteer dat ik veel zal moeten klussen. Naoorlogse bouw staat me enorm tegen. Ik weiger pertinent om in een jaren '70 rijtjeshuis te wonen, zoals ditquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Overigens, natuurlijk kun je van een huis uit 1930 niet verwachten dat het helemaal tiptop in orde zal zijn en qua comfort vergelijkbaar met nieuwbouw (vandaar ook doorgaans een ouderdomsclausule in het koopcontract), maar jaren 30-huizen zijn mede zo populair omdat ze doorgaans echt goed zijn ontworpen en in elkaar zitten. Doorgaans beter in ieder geval dan huizen uit 1950-1975, waar ook echt vanalles mis mee kan zijn.
Disgusting...quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:00 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Precies. Ik hoef ook geen perfect huis en accepteer dat ik veel zal moeten klussen. Naoorlogse bouw staat me enorm tegen. Ik weiger pertinent om in een jaren '70 rijtjeshuis te wonen, zoals dit
Heerlijk man! Verse groenten uit eigen tuin. Verse eieren...je weet niet wat je proeft...quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:00 schreef Hi_flyer het volgende:
Wat ik ook een groot! voordeel vind, is dat je huis meestal op een aardige lap grond staat. Ik wil een groentetuin, kippen en een groot terras.
Tsja, je moet natuurlijk wel de cash daarvoor hebben, he. Maar als je de mogelijkheden hebt, ga ervoor, mocht ik ooit de loterij winnen, dan ga ik je zeker daarin volgen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:00 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Precies. Ik hoef ook geen perfect huis en accepteer dat ik veel zal moeten klussen. Naoorlogse bouw staat me enorm tegen. Ik weiger pertinent om in een jaren '70 rijtjeshuis te wonen, zoals dit
[ afbeelding ]
Wat ik ook een groot! voordeel vind, is dat je huis meestal op een aardige lap grond staat. Ik wil een groentetuin, kippen en een groot terras. Ben een flatje helemaal zat
Föhnen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:49 schreef Geerd het volgende:
Heb ook een woninkje uit die tijd, nu 3 jaar verder en eindelijk af
Ben je zelf handig of heb je geld kun je het doen anders zou ik het afraden.
Zit nu toch wel meer dan 50k in.
En vanmiddag kwam ik er achter dat me plee bevroren is, volgende week wil het dooien.
Maar is kijken dan ik hoop dat er niks kapot is geknapt want alles is net nieuw.
Water in het toilet met warm water ontdooid en overige water spoelde wel weg zegmaar,quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |