Kijk bijvoorbeeld naar het stadhuis van Haarlem (of dat van Haarlemmerliede Spaarnwoude, of dat van Bloemendaal), dat soort gebouwen zie ik graag. Het lijkt wel alsof het tegenwoordig steeds meer een kwestie is van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' (wat natuurlijk goed past bij de Calvinistische inslag, maar om de een of andere reden was men ondanks die inslag ook vroeger toch nog ietsjes creatiever).quote:Op maandag 7 januari 2013 16:35 schreef LelijKnap het volgende:
Doel is natuurlijk ook altijd al geweest het gemeentehuis daar te vestigen. Dat brengt ook een ridel eisen met zich mee.
Stadhuis van Haarlem vind ik erg mooi. Vooral tof dat je van buiten zo mooi naar binnen kijkt door al dat glas.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Kijk bijvoorbeeld naar het stadhuis van Haarlem (of dat van Haarlemmerliede Spaarnwoude, of dat van Bloemendaal), dat soort gebouwen zie ik graag. Het lijkt wel alsof het tegenwoordig steeds meer een kwestie is van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' (wat natuurlijk goed past bij de Calvinistische inslag, maar om de een of andere reden was men ondanks die inslag ook vroeger toch nog ietsjes creatiever).
Kwam zaterdagavond thuis vanuit Amsterdam en het stond bij de Jansstraat weer allemaal afgezet. Steekpartij nummer zoveel.quote:Op zondag 6 januari 2013 03:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is het ook.
Ook altijd gezeik / vechten / politie op de Grote Markt tijdens en na het uitgaan waardoor er ook altijd zo'n grimmige sfeer hangt. Relatief gezien (qua aantal mensen in het gebied) zijn dit soort knokpartijen daar volgens mij zelfs vele malen vaker dan in Amsterdam centrum.
Verder staan de stoplichten altijd achterlijk lang op rood. Ook hebben ze zo'n jaar of 7 a 10 terug allerlei straten omgebouwd tot eenrichtingsstraten, waardoor je nu 15 minuten moet omrijden om op een plek te komen die eigenlijk op een steenworp afstand ligt. Vooral irritant als je opzoek bent naar parkeerplaatsen buiten de garages om.
En tot slot is de stad zo sfeerloos als het maar kan. Er staan een paar leuke gebouwtjes en langs het Spaarne ziet het er oke uit, maar werkelijke sfeer ontbreekt volledig. Vandaar dat ook zoveel Haarlemmers zodra ze kunnen verhuizen naar Amsterdam.
Maar goed, dit is natuurlijk puur mijn mening over de stad
Heeft daar niets mee te maken denk ik. Het is simpelweg 'moderne kunst' die men probeert te mixen met de oude architectuur met een heel sterke invloed van het pragmatisme: het moet allemaal heel handig in elkaar zitten - hoe (afzondelijke) ruimtes zich tegen over elkaar verhouden bijvoorbeeld, zoveel mogelijk ruimte in zo min mogelijk oppervlakte krijgen, et cetera. Waar het juist vaak mis is gegaan is waar ze de nieuwbouw niet probeerde te laten opgaan in de oude architectuur; waar ze juist niet 'normaal' maar 'modern' en 'vrij' probeerde te zijn.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:38 schreef KreKkeR het volgende:
Kijk bijvoorbeeld naar het stadhuis van Haarlem (of dat van Haarlemmerliede Spaarnwoude, of dat van Bloemendaal), dat soort gebouwen zie ik graag. Het lijkt wel alsof het tegenwoordig steeds meer een kwestie is van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' (wat natuurlijk goed past bij de Calvinistische inslag, maar om de een of andere reden was men ondanks die inslag ook vroeger toch nog ietsjes creatiever).
Ach, ga naar de koning, de keu (als dat nog bestaat) of voorheen voor de KV. De kinderen van het volk uit A'hout, H'stede, et cetera, kunnen er ook aardig wat van. Weet niet wat het is met Haarlem... iets lokt daar ruzie uit.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:47 schreef Skv het volgende:
Kwam zaterdagavond thuis vanuit Amsterdam en het stond bij de Jansstraat weer allemaal afgezet. Steekpartij nummer zoveel. Valt me wel vaker op dat er zoveel tuig rondloopt op zaterdagavond in het centrum.
Gezien aan de voorkant vind ik de gebouwen dus wat aan de hoge kant, dus dat het allemaal nog net iets beter gekund had ben ik met u eens.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het ziet er op zich wel gezellig uit, dat moet ik toegeven (al kom ik er meestal alleen even wanneer ik snel naar de AH moet), maar mooi vind ik het niet.
Wellicht is het de inrichting (een 'gezellig' pleintje met op de juiste plek een cafe/restaurantachtige tent) die het toch gezellig maakt. Als ik toerist was zou ik in ieder geval geen foto's maken van oh-zo-bijzondere oerhollandse bouwstijl. En dat laatste is wat ik zo jammer vind, de bouwstijl is in mijn ogen zo 'leeg' / 'emotieloos' / 'kaal maar functioneel'.
[..]
Wat natuurlijk niet betekent dat het nog vele malen beter had gekund
Persoonlijk vind ik bij nieuwbouw in een oud centrum enige toepassing van oude bouwstijl ook belangrijk. Voor wat dat betreft had het nog beter gekund, en op sommige plekken in Amsterdam heb ik daar goede voorbeelden van gezien.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:36 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dit dus.
[..]
Klopt, maar dat vind ik juist zo ongelofelijk zonde. Veel leuker wanneer de bouwstijl van een land op dat soort plekken echt onderscheidend is, niet dat saaie functionele.
Kijk, dat je in de massawoonwijken veel van het zelfde neergooit, dat snap ik, maar hou de stadscentra tenminste een beetje speciaal, ook qua bouwstijl.
Inderdaad een heel open ontwerp.quote:Op maandag 7 januari 2013 16:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Stadhuis van Haarlem vind ik erg mooi. Vooral tof dat je van buiten zo mooi naar binnen kijkt door al dat glas.
Bierdiscussiesquote:Op zondag 6 januari 2013 13:43 schreef niels0 het volgende:
Jopenbier lol. Ik woon in België. Jupiler of Stella. Proost!
Heineken hahahahaha Bocht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |