abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121224331
Ja cute, maar het artikel zegt zelf al dat het niet eens duidelijk is of het wel daadwerkelijk over eerwraak gaat. In andere woorden, precies de selectiviteit waar ik op wilde komen, dankje.

Bij allochtonen is geweld jegens de vrouw eerwraak, en cultureel gebonden, bij autochtonen is het een familiedrama, incidentje en gewoon een voorval. :')
pi_121224398
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:42 schreef Chahna het volgende:
en kijk... zelfs Nederlandse docu's met gesprekken met slachtoffers.

Kijk het even na: http://www.hebikietsgemis(...)e-rood-eerwraak.html

Zo, ik heb inmiddels mijn taak gedaan, nu moet je wel durven om het te lezen/kijken en je ongelijk aan te geven :)
Wat toe te geven? Ik heb een vriendin van mij verloren aan eerwraak, waar heb jij het over?
Niemand ontkent dat er sprake is van eerwraak, en dat ieder één teveel is, maar er zijn hierover geen verifieerbare cijfers.
pi_121224454
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat toe te geven? Ik heb een vriendin van mij verloren aan eerwraak, waar heb jij het over?
Niemand ontkent dat er sprake is van eerwraak, en dat ieder één teveel is, maar er zijn hierover geen verifieerbare cijfers.
kortom, je kunt de cijfers die genoemd worden niet weerleggen? die 400 van de een en de term 'honderden' van de ander geeft toch aan dat de aantallen heel aanneemlijk zijn.
pi_121224557
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:47 schreef Chahna het volgende:

[..]

kortom, je kunt de cijfers die genoemd worden niet weerleggen? die 400 van de een en de term 'honderden' van de ander geeft toch aan dat de aantallen heel aanneemlijk zijn.
Niet als er notabene in jouw eigen link staat over dat er onduidelijkheid heerst over of het wel of niet daadwerkelijk eerwraak is. Ik ken iemand die is vermoord vanwege eerwraak, een ander verre kennis z'n moeder is vermoord door zijn vader, beiden moslim, beiden geweld richting de vrouw, beiden dood, maar de redenen zijn totaal onvergelijkbaar.
pi_121224727
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet als er notabene in jouw eigen link staat over dat er onduidelijkheid heerst over of het wel of niet daadwerkelijk eerwraak is. Ik ken iemand die is vermoord vanwege eerwraak, een ander verre kennis z'n moeder is vermoord door zijn vader, beiden moslim, beiden geweld richting de vrouw, beiden dood, maar de redenen zijn totaal onvergelijkbaar.
Dus in één van de linkjes staat dat het moeilijk is na te gaan en dan ander spreekt van honderden en de eerst van 400. Maar omdat het ene jouw wel uitkomt geloof je dat wel en de rest niet.

Zoals al aangegeven, ik vind het best, boeit me verder niet maar het zijn er nog steeds teveel. Al is het de helft, dus 200, dan zijn het er nog 200 te veel. Het is gewoon jammer dat bepaalde lieden nog steeds niet normaal kunnen nadenken en mensen vermoorden omdat ze toevallig iets doen wat niet mag van pappa of mamma.
pi_121224949
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:54 schreef Chahna het volgende:

[..]

Dus in één van de linkjes staat dat het moeilijk is na te gaan en dan ander spreekt van honderden en de eerst van 400. Maar omdat het ene jouw wel uitkomt geloof je dat wel en de rest niet.

Zoals al aangegeven, ik vind het best, boeit me verder niet maar het zijn er nog steeds teveel. Al is het de helft, dus 200, dan zijn het er nog 200 te veel. Het is gewoon jammer dat bepaalde lieden nog steeds niet normaal kunnen nadenken en mensen vermoorden omdat ze toevallig iets doen wat niet mag van pappa of mamma.
Nou vooruit, een analytisch uiteenzetting van waarom men vermijd om met cijfers te strooien dan:

quote:
quote:
De keuze voor de Turkse/Turks-Koerdische
en Marokkaanse gemeenschap wordt deels
ingegeven door cijfers uit het
onderzoek van Janssen (2006), waaruit blijkt dat relatief veel
eergerelateerd-geweldzaken die bij de politie
‘binnenkomen’ zich afspelen binnen deze
gemeenschappen. Janssen (2006:26, 34-35) conclu
deert zelf echter al, naar aanleiding van een
pilotstudy
bij de Politie Haaglanden en Zuid-Holland-Zu
id, dat het registreren van eergerelateerd
geweld zaken om verschillende re
denen moeilijk is. Zo bestaat er nog geen eenduidige definitie van
eergerelateerd geweld en kent eergerelateerd gewe
ld diverse verschijnings
vormen, waarbij bovendien
emotionele en psychische componenten een rol
spelen, waardoor zij niet altijd juridisch te
kwantificeren zijn. Daarnaast kennen eerzaken een
lange duur en zijn zij dynamisch van aard,
waardoor onduidelijk is wanneer een zaak afgerond
is en analyse slechts een momentopname is.
Bovendien is analyse van eerzaken moeilijk omdat er
vaak ruimte is voor meerdere interpretaties. Tot
slot worden in de registratie door de politie uite
raard alleen die zaken meegenomen waarvan melding
is gedaan bij de politie, de zogenaamde
dark numbers
worden hierin niet verdisconteerd.
Het feit dat er nog nauwelijks concrete cijfers
zijn van het aantal eergerelateerd-geweldzaken,
alsmede het feit dat er nog geen eenduidige definitie
is van eergerelateerd ge
weld, is problematisch,
ook voor dit onderzoek, omdat het
de afbakening van de onderzo
eksgroep bemoeilijkt. Bij de
afbakening van de onderzoeks
groepen wordt daarom niet alleen
afgegaan op de bestaande cijfers,
maar ook op onderzoek over
de soorten geweld die
binnen de verschillende
migrantengemeenschappen voorkomen, zoals dat
van Bartels 1993; Brouwer 1997; Gezik 2003;
Saharso 2001.
http://www.denederlandseg(...)jdzd/f=/blg20702.pdf

Ja ieder (eer)moord is er een te veel ja, helemaal mee eens, maar de ene moord is niet de ander, derhalve als je een wijdverspreid en veelvoorkomend probleem wilt aanpakken, moet je het beestje wel bij naam noemen.
pi_121225459
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:54 schreef Chahna het volgende:

[..]

Deze mening delen we allen, lijkt mij. Wat storend is, is dat het begrip eerwraak continu erbij wordt gehaald, als de dader een moslim betreft. Niet iedere moord, die een moslims pleegt is eerwraak.
pi_121231667
Maakt geen reet uit of het eerwraak is of niet. Het is gewoon een moord duidelijk voortvloeiend uit een islamitisch culturele achtergrond als ik van de artikelen uitga.

Waarom doen jullie nou zo moeilijk om het beestje bij de naam te noemen?
pi_121231740
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
Maakt geen reet uit of het eerwraak is of niet. Het is gewoon een moord duidelijk voortvloeiend uit een islamitisch culturele achtergrond als ik van de artikelen uitga.

Omdat d'r vooralsnog helemaal geen feiten zijn waarom de moord is gepleegd, vandaar. Jij was inderdaad iemand die meteen wist waarom de moord was gepleegd zonder dat d'r ook maar feiten geplaatst waren.
pi_121231777
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:26 schreef Dr.Nikita het volgende:

Je zou gelijk gehad kunnen hebben, ware het dat Islam eerwraak niet verwerpt en verbied. Ja de Islam is tegen seks, en 'losbandigheid', maar het bestraffen er van is niet aan de ouders / familie weggelegd, laat staan het feit dat er een verbod is op eerwraak.

Dit voorval is even 'Islamitisch' als dat het 'Hindoestaans' is of 'Yazidisch' of 'Christelijk' of 'Joods'.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 17:30:33 ]
pi_121231791
Ja en?
pi_121231842
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ja en?
Dus moet je niet zo uit je nek lullen als je nog niets weet.
pi_121231901
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:30 schreef Ziba het volgende:

[..]

Dus moet je niet zo uit je nek lullen als je nog niets weet.
Weet jij dan meer dat je dat afdoet als uit de nek lullen?
pi_121231941
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:31 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ja, er zijn namelijk geen feiten bekend over waarom de moord is gepleegd dus lul je simpelweg uit je nek. Je praat vanuit angst.
pi_121232066
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:31 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

- Feit is idd dat zoals Ziba al zegt vrij weinig bekend is over de motieven.
- Dat eerwraak bij Marokkanen weinig tot niet voorkomt.
- Dat het geen Islamitisch verschijnsel is, eerwraak, maar een regionale, zoals eerder genoemde voorbeelden.
pi_121232108
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:32 schreef Ziba het volgende:

[..]

Ja, er zijn namelijk geen feiten bekend over waarom de moord is gepleegd dus lul je simpelweg uit je nek. Je praat vanuit angst.
Dus je weet net zoveel als ik, geen reet.

Ik ga nog van de gegevens uit maar jij loopt gelijk te blaten dat een ander uit de nek lult.
pi_121232145
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:36 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dus je weet net zoveel als ik, geen reet.

Ik ga nog van de gegevens uit maar jij loopt gelijk te blaten dat een ander uit de nek lult.
De gegevens waarvan ook niet is gemeld dat het feiten zijn. Dus ja: je lult uit je nek. Deed je in het vorige topic ook al.
pi_121232285
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

- Feit is idd dat zoals Ziba al zegt vrij weinig bekend is over de motieven.
- Dat eerwraak bij Marokkanen weinig tot niet voorkomt.
- Dat het geen Islamitisch verschijnsel is, eerwraak, maar een regionale, zoals eerder genoemde voorbeelden.
Ik schreef al eerder dat het geen reet interesseert of het eerwraak is of niet. Feit is dat er een jonge meid vermoord is en aangezien ik best kan optellen en interpreteren van de spaarzame gegevens is de conclusie snel getrokken. Dat het jou en enkelen van je geloofsgenoten niet past is mijn probleem niet.
pi_121232500
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:39 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik schreef al eerder dat het geen reet interesseert of het eerwraak is of niet. Feit is dat er een jonge meid vermoord is en aangezien ik best kan optellen en interpreteren van de spaarzame gegevens is de conclusie snel getrokken. Dat het jou en enkelen van je geloofsgenoten niet past is mijn probleem niet.
Als jij een verschijnsel noemt wat geen steun heeft in de wetten van Nederland of de normen en waarden, dat desondanks nog steeds 'Nederlands' noemt, hebben niet Nederlanders een probleem, maar ben jij diegene die met wat problemen loopt. Je conclusie is meerdere malen ontkracht, daar het beoordelen van Islamitisch perspectief haar een zondige maakt, geen misdadiger gezien gebrek aan een Islamitische staat, is haar 'zonde' aan Allah voorbehouden, niet aan de familie. Om maar te zwijgen over het punt dat je over haar rug je anti-Islamitische gal probeert te spuwen, dat is pas te ziek voor woorden.
pi_121232600
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als jij een verschijnsel noemt wat geen steun heeft in de wetten van Nederland of de normen en waarden, dat desondanks nog steeds 'Nederlands' noemt, hebben niet Nederlanders een probleem, maar ben jij diegene die met wat problemen loopt. Je conclusie is meerdere malen ontkracht, daar het beoordelen van Islamitisch perspectief haar een zondige maakt, geen misdadiger gezien gebrek aan een Islamitische staat, is haar 'zonde' aan Allah voorbehouden, niet aan de familie. Om maar te zwijgen over het punt dat je over haar rug je anti-Islamitische gal probeert te spuwen, dat is pas te ziek voor woorden.
Stel je niet aan triggie, er is nog niets ontkracht van mijn conclusie.
pi_121232945
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:46 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ook niks bevestigd.
pi_121233152
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:46 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hoe denk je dit in stand te kunnen houden dan, of het nu eerwraak is of niet is dat per definitie niet waar.

quote:
Het is gewoon een moord duidelijk voortvloeiend uit een islamitisch culturele achtergrond als ik van de artikelen uitga.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 17:57:59 ]
pi_121259775
:D
Het is een mening triggie, een conclusie die ik voor mezelf heb getroffen op gronden van wat ik gehoord, gezien en gelezen heb over deze moord en bovendien de ervaringen met islamieten in familie en daar buiten om en de tijd zal uitwijzen of mijn conclusie gerechtvaardigd is of niet.
pi_121263557
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 14:48 schreef Ziba het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, ja, niet over nagedacht. Zij zag er inderdaad normaal leuk uit. Maar in Nederland heb je het volgens mij ook niet zó extreem, toch? Maarja, ik hoor dus wel eens van vriendinnen dat ze het vaak meemaken enzo. Ik niet zo vaak. :{
Ook in NL bestaat er een groep (jonge)mannen die het leuk vinden om vrouwen te vernederen. En ja, dat gebeurt o.a. door ongewenste intimiteiten/intimidatie/avances etc.

Ik wil best geloven dat jij hier weinig of geen ervaring mee hebt, maar dat geldt niet voor iedereen.
Het gebeuren in India is natuurlijk verschrikkelijk, maar maak niet de vergissing om te denken dat het hier een utopia is. Ook hier in NL is geweld tegen vrouwen voor een deel van de bevolking een doodnormale zaak. Mannen zijn meestal de dader, maar de vrouwen praten het vaak goed. Zolang DIE mentaliteit nog bestaat, zal geweld jegens vrouwen (van welke aard dan ook) blijven bestaan.

Overigens zie ik ook nog wel een overeenkomst met pesten/pestgedrag. Ook vrijwel onuitroeibaar. Ook een kwestie van opvoeding/beschaving/mentaliteit/whatever.
pi_121263853
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 14:53 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Ik heb het vaak meegemaakt , het heeft ook niks te maken met versieren , maar meer met pesten. Ze willen ' stoer' zijn en denken dat ze je zo bang kunnen maken of zo?
Al draag je een hoge coltrui en ben je lelijk, maakt allemaal niks uit, zo laten ze zien wie de baas is -denken ze- en het lukt ze ook nog want veel vrouwen passen hun kleding en route aan om het zoveel mogelijk te vermijden, maar of het helpt? niks hoor.

Oh en even voor de duidelijkheid omdat ik refereerde naar die Belgische reportage; ik heb voornamelijk last gehad van Nederlandse aso's, geen allochtonen, maar geintimideerd voelde ik me wel degelijk, en nee, ik zie er niet uit als Barbie >:)
EENS!!! En nee, het heeft niets te maken met allo of auto. Wel heeft de cultuur binnen het (herkomst)gezin een zeer belangrijk aandeel. What you see is what you do.... Zelfverzekerdheid en een positief zelfbeeld of juist het gebrek daaraan is imo een andere belangrijke factor.

Uiteindelijk draait het om de dader. DIE zit fout. DIE moet gecorrigeerd worden. NIET zijn slachtoffer(s). Die doet/doen niets verkeerd. Niet qua gedrag en niet qua kleding/uitstraling.

Ik vind het erg jammer dat dat nog steeds niet de algemene consensus is ipv altijd maar weer dat goedpraten. Geweld door mannen heeft NOOIT een excuus. Onder geen enkele omstandigheid, in geen enkele situatie of provocatie. Een man die geweld gebruikt, anders dan bescherming bieden, IS geen man maar een beest. Een aap zonder vacht, beschaving of intellect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')