Maar in verhouding erg weinig.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:47 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dan is er dus nog steeds onderwijs nodig.
Wel degelijk, denk je dat er 100 jaar geleden Nederlands werd gesproken in Limburg?quote:Eensch. Hier is echter geen sprake van.
Iets aan taalonderwijs doen is weer wat anders dan je nationale taal wegdoen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat het taalonderwijs schrikbarend slecht is in Nederland en dat we onze voorsprong op andere landen verliezen. Op privéscholen over de hele wereld wordt vanaf de basisschool Engels onderwezen.
3-talig onderwijs vanaf groep 3 is zelfs mogelijk. Engels-Duits-Nederlands
Wel door de Limburgers die er toe deden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 15:13 schreef BlaZ het volgende:
Wel degelijk, denk je dat er 100 jaar geleden Nederlands werd gesproken in Limburg?
Waar doe ik iets weg?quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iets aan taalonderwijs doen is weer wat anders dan je nationale taal wegdoen.
Verder vraag ik me af hoezeer 3-talig onderwijs nu echt haalbaar is. Niet iedereen is immers even intelligent. Verder denk ik ook dat het een kostbare investering is met weinig rendement. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er Nederlandse bedrijven nadeel van ondervinden zoals het nu is. Genoeg potentiele werknemers die hun talen spreken voor de functies waarvoor dat relevant is.
En waarom? Enkel omdat Limburg toevallig onderdeel werd van Nederland. Zou het onderdeel zijn geweest van Frankrijk dan hadden diezelfde Limburgers Frans gesproken.quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wel door de Limburgers die er toe deden.
Dat is zeker zo. Maar de vraag is of het haalbaar is voor alle kinderen. En of er ook een noodzaak is om dit te doen. Ik zie die noodzaak namelijk niet.quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waar doe ik iets weg?
Het rendement van taalonderwijs op jongere leeftijd is veel hoger dan dat op latere leeftijd.
Ik denk persoonlijk dat die noodzaak er wel is afgaande op ontwikkelingen in veel andere landen. Ga eens kijken op privéscholen in China, Mexico, Brazilië. De toekomstig hoogopgeleiden krijgen al vanaf de basisschool Engelse les.quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:25 schreef Hexagon het volgende:
Dat is zeker zo. Maar de vraag is of het haalbaar is voor alle kinderen. En of er ook een noodzaak is om dit te doen. Ik zie die noodzaak namelijk niet.
Tweetalig onderwijs bestaat ook in Nederland en volgens mij zelfs publiek (met een extra bijdrage). Dus in principe wordt dat al gedaan. Maar ik denk dat het zowel in de landen die je noemt als in Nederland een eliteding zal blijven. Ik denk niet dat dit voor alle kinderen is weggelegd.quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat die noodzaak er wel is afgaande op ontwikkelingen in veel andere landen. Ga eens kijken op privéscholen in China, Mexico, Brazilië. De toekomstig hoogopgeleiden krijgen al vanaf de basisschool Engelse les.
Dat in Nederland het niveau goed is, komt enkel doordat Engels en Nederlands allebei Germaanse talen zijn en wij het Engels dus veel makkelijker onder de knie kunnen krijgen.
Willen we onze historische voorsprong op taalgebied blijven behouden dan moeten we verdere stappen maken.
Juist wanneer kinderen het snelst een taal oppikken wordt er niks mee gedaan(basisschool), terwijl we er op de middelbare school dan enorm op gaan focussen. Dit is naar mijn mening niet bepaald efficiënt.
quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:37 schreef BlaZ het volgende:
Ik ben wel behoorlijk off-topic gegaan.
Friesland onafhankelijk![]()
(Support uit Brabant)
Je wilt ze nog een goudstandaard aansmeren ook? Je gunt die arme Friezen echt helemaal niksquote:Op woensdag 2 januari 2013 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
Wat ik frappant vind is dat iedereen die roept dat de Friezen het niet redden omdat ze nu arm zouden zijn redeneert alsof bij autonomie de huidige situatie om een bepaalde reden blijft voorbestaan.
Autonomie betekent dat de Friezen zelf beleid kunnen voeren. Net als Ierland dat deed met belastingwetgeving kunnen de Friezen hetzelfde doen. Ze moeten alleen niet de fout maken om iedereen aan te moedigen schulden te maken. Met een goudstandaard kunnen ze ongebreidelde geldcreatie voorkomen.
Niet veel, maar daar gaat het ook niet om. Jij hebt het over 'opzettelijk laten verdwijnen'. Daar is toch geen sprake van, als de overheid subsidies geeft aan organisaties die het gebruik van de streektaal bevorderen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 15:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar in verhouding erg weinig.
[..]
Wel degelijk, denk je dat er 100 jaar geleden Nederlands werd gesproken in Limburg?
Friezen zijn nuchter en houden niet van schulden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ze moeten alleen niet de fout maken om iedereen aan te moedigen schulden te maken. Met een goudstandaard kunnen ze ongebreidelde geldcreatie voorkomen.
Ik vraag me sterk af waarom jij (en anderen hier) juist omgekeerd redeneren; denken dat er van de ene op de andere dag een revolutie zal neerdalen over de Friese landen, waarna de Friese bevolking het licht zal zien en alles zal doen om het Hollandse 'juk' van zich af te werpen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
Wat ik frappant vind is dat iedereen die roept dat de Friezen het niet redden omdat ze nu arm zouden zijn redeneert alsof bij autonomie de huidige situatie om een bepaalde reden blijft voorbestaan.
Autonomie betekent dat de Friezen zelf beleid kunnen voeren. Net als Ierland dat deed met belastingwetgeving kunnen de Friezen hetzelfde doen. Ze moeten alleen niet de fout maken om iedereen aan te moedigen schulden te maken. Met een goudstandaard kunnen ze ongebreidelde geldcreatie voorkomen.
Welke status gaven de ratingbureau's vorig jaar ook alweer aan Ierland?quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
En dan zou een onafhankelijk Friesland ook nog eens geen lid van de EU worden. Hoe zou Ierland ervoor hebben gestaan als de EU er niet was geweest?quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welke status gaven de ratingbureau's vorig jaar ook alweer aan Ierland?
Dat is een gemene vraag!quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:32 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
En dan zou een onafhankelijk Friesland ook nog eens geen lid van de EU worden. Hoe zou Ierland ervoor hebben gestaan als de EU er niet was geweest?
In het ergste geval kun je het nog over de Cypriotische boeg gooien.quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:32 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
En dan zou een onafhankelijk Friesland ook nog eens geen lid van de EU worden. Hoe zou Ierland ervoor hebben gestaan als de EU er niet was geweest?
Waarom zou Friesland in dezelfde situatie als Ierland komen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welke status gaven de ratingbureau's vorig jaar ook alweer aan Ierland?
Friesland zou voor het daadwerkelijk onafhankelijk is al toetreding tot de EU overeen kunnen komen. Doen ze het niet is het gewoon een keuze.quote:Op woensdag 2 januari 2013 19:32 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Grootstedelijke problematiek.quote:Op woensdag 2 januari 2013 20:16 schreef UpsideDown het volgende:
Als je daar de iets mindere economie tegen afstreept kom je misschien wel op 0 uit of zelfs +.
Dat moet je aan Paper_Tiger vragen. Die vergelijkt Friesland met Ierland.quote:Op woensdag 2 januari 2013 20:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom zou Friesland in dezelfde situatie als Ierland komen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |