abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121204968
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:03 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Heel Nederland woont niet in Friesland. Ik doel alleen over de mensen die er wonen en werken. Je kan van Duitsers ook niet verwachten dat ze hier Nederlands gaan babbelen tijdens hun vakantie.
Je weet normaal gesproken niet van tevoren dat je in de toekomst in Friesland gaat wonen. Je kan dan pas de Friese taal leren zo gauw je dat wel weet en je zal je dus de eerste tijd (minstens een maand of 8) met de Nederlandse taal moeten redden. Nogmaals, alle Friezen verstaan Nederlands dus waarom moeilijk doen als Fries? Natuurlijk is het wel aan te raden voor die Nederlandse 'emigrant' om de Friese taal te leren als hij in een omgeving functioneert waarin de mensen Fries spreken.

Beantwoord deze vraag alsjeblieft. Vind jij dat mensen die in een andere regio van Nederland gaan wonen (bijv. Zuid-Limburg) het plaatselijke dialect moeten leren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:37:40 #252
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121205285
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:25 schreef probeer het volgende:

[..]

:') zeg me alsjeblieft dat dat niet dé reden is dat Friesland zich zo nodig af wil splitsen, want holy shit, dán kom je over als een stel huilende baby's zeg.

En vergelijk je nu serieus buitenlanders die inburgeren in een compleet nieuw en vreemd land met Nederlanders die in een (andere) Nederlandse provincie, Friesland dus, gaan wonen? Nieuwsflits: Friesland is deel van Nederland, en in Nederland spreken we Nederlands.

Je mag als Fries best beginnen te lachen als een Nederlander geen Fries kan, maar denk dan niet dat je nog als gastvrij gezien wordt. Dan ben je gewoon een verzuurde gek die er niet tegen kan dat Friesland een onderdeel, en niets meer, van Nederland is.

Genoeg dialecten in Nederland die voor iemand die 50km verderop woont, totaal onverstaanbaar zijn. Daarom hebben we dus het Nederlands. De officiële taal van Nederland. Het land met 12 provinciën, waarvan Friesland er maar 1 is.

En dat is volgens mij precies waar het probleem ligt: Het nationalisme van Friezen richt zich tot Friesland, en niet naar het grotere Nederland. En dat is iets wat de Friezen helemaal zelf doen en in stand houden. Prima, maar ga later dan niet lopen huilen dat je zo anders bent, en 'buitenstaanders' dat ene specifieke dialect niet spreken.
In dat geval spreek ik dan liever Engels als tweede taal, kan ik me meteen overal ter wereld redden. :)

En we hebben het hier niet over een dialect natuurlijk. Dialecten door vrijwel heel Nederland kan ik wel verstaan (behalve het Limburgs).
Say what?
pi_121205481
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:37 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

In dat geval spreek ik dan liever Engels als tweede taal, kan ik me meteen overal ter wereld redden. :)

En we hebben het hier niet over een dialect natuurlijk. Dialecten door vrijwel heel Nederland kan ik wel verstaan (behalve het Limburgs).
Ow dus als jij als Fries een Nederlander tegenkomt die geen Fries kan, ga je Engels met hem praten?

En Nederlanders die in Limburg gaan wonen, moeten zich maar aanpassen aan dat dialect daar? Doe jij dat, wanneer je in Limburg bent? Of spreek je dan ook gewoon Nederlands (of nee, Engels :') )

Dan mogen we binnenkort ook in Amsterdam en Rotterdam, allemaal Islamitisch gaan praten.

Like i said, niets meer dan verzuurd Fries nationalisme.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:46:55 #254
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121205703
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je weet normaal gesproken niet van tevoren dat je in de toekomst in Friesland gaat wonen. Je kan dan pas de Friese taal leren zo gauw je dat wel weet en je zal je dus de eerste tijd (minstens een maand of 8) met de Nederlandse taal moeten redden. Nogmaals, alle Friezen verstaan Nederlands dus waarom moeilijk doen als Fries? Natuurlijk is het wel aan te raden voor die Nederlandse 'emigrant' om de Friese taal te leren als hij in een omgeving functioneert waarin de mensen Fries spreken.

Beantwoord deze vraag alsjeblieft. Vind jij dat mensen die in een andere regio van Nederland gaan wonen (bijv. Zuid-Limburg) het plaatselijke dialect moeten leren?
Als ik Limburger was, en met Limburgs ben opgevoed ben door mij ouders heb ik geen keus, dan is het me al geleerd. Ik zou gewoon Nederlands er bij leren (wat natuurlijk ook gebeurd op school) net zoals ik als Fries ook Nederlands heb geleerd op de basisschool. Maar het forceren om Nederlands te moeten spreken in je eigen 'regio' gaat tegen de Europese regelgeving in. Als een land een ander land annexeerd en het zijn eigen taal oplegd krijg je Franco-praktijken, stijging van het nationalsime van de onderdrukte bevolking en het geweld wat daar mee gepaard gaat (PKK, ETA etc.)
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:51:04 #255
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121205879
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:42 schreef probeer het volgende:

[..]

Ow dus als jij als Fries een Nederlander tegenkomt die geen Fries kan, ga je Engels met hem praten?

En Nederlanders die in Limburg gaan wonen, moeten zich maar aanpassen aan dat dialect daar? Doe jij dat, wanneer je in Limburg bent? Of spreek je dan ook gewoon Nederlands (of nee, Engels :') )

Dan mogen we binnenkort ook in Amsterdam en Rotterdam, allemaal Islamitisch gaan praten.

Like i said, niets meer dan verzuurd Fries nationalisme.
Islamitisch is geen taal. Dan bedoel je Arabisch, Berbers of Turks waarschijnlijk.

En ja, ik zou dan wel Limburgs leren, anders wordt je misschien niet geaccepteerd door de lokale bevolking en hebben ze het altijd over 'die nieuwe Hollander'. Wie is er dan verzuurd?
Say what?
pi_121205964
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:46 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Als ik Limburger was, en met Limburgs ben opgevoed ben door mij ouders heb ik geen keus, dan is het me al geleerd. Ik zou gewoon Nederlands er bij leren (wat natuurlijk ook gebeurd op school) net zoals ik als Fries ook Nederlands heb geleerd op de basisschool. Maar het forceren om Nederlands te moeten spreken in je eigen 'regio' gaat tegen de Europese regelgeving in. Als een land een ander land annexeerd en het zijn eigen taal oplegd krijg je Franco-praktijken, stijging van het nationalsime van de onderdrukte bevolking en het geweld wat daar mee gepaard gaat (PKK, ETA etc.)
Jij maakt dis geen onderscheid tussen het in Friesland gaan wonen als buitenstaander of het in een andere regio gaan wonen als buitenstaander?
Jij maakt dus geen onderscheid tussen de Friese taal, wat functioneel gezien in deze tijd een dialect is, en tussen al die dialecten?
#NoDAPL
pi_121205971
quote:

[..]

Moeten? Voorbeeld?

Enne.. land annexeren.. really dude? 1795 is een poosje geleden, get over it. Friesland is allang geen land meer. Hell, Brabant kwam pas in 1815 bij Nederland, en die Brabanders lopen allang niet meer te zeiken over hun bezette landje.
pi_121206040
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:51 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Islamitisch is geen taal. Dan bedoel je Arabisch, Berbers of Turks waarschijnlijk.

En ja, ik zou dan wel Limburgs leren, anders wordt je misschien niet geaccepteerd door de lokale bevolking en hebben ze het altijd over 'die nieuwe Hollander'. Wie is er dan verzuurd?
Ja, Arabisch, mybad (lol best wel een grote faal, maargoed). Dus jij leert ook Arabisch als je in Amsterdam zou gaan wonen?

Nou, de mensen die dan stug vasthouden aan hun eigen lokale gebruiken, en anderen als buitenstaanders behandelen. Die zijn dan verzuurd.
pi_121206117
Ach, ik zou er zelfs geen moeite mee hebben als Nederland door Duitsland geannexeerd zou worden zolang de Duitsers wat toegevingen doen aan Nederland, in ieder geval voor de eerste 10+ jaren.
#NoDAPL
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:01:44 #260
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121206357
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:53 schreef probeer het volgende:

[..]

Moeten? Voorbeeld?

Enne.. land annexeren.. really dude? 1795 is een poosje geleden, get over it. Friesland is allang geen land meer. Hell, Brabant kwam pas in 1815 bij Nederland, en die Brabanders lopen allang niet meer te zeiken over hun bezette landje.
Vers van de pers: NWS / Herstel Hertogdom Brabant wordt besproken
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:18:58 #261
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121207173
Hollanders zijn haastig, soms arrogant en willen zich overal mee bemoeien. Tevens zijn ze gierig en willen ze geen cent teveel betalen maar bereiken wel veel.

Brabanders zijn levensgenieters en houden wel van een feestje. Het zijn gezellige en gemoedelijke mensen die veel met elkaar doen. Bourgondisch noemt men het.

Friezen zijn nuchter en rustig. Ze spreken niet met veel woorden maar bedoelen het wel goed. Ze komen soms wat kil en afstandelijk over maar onder elkaar is het altijd gezellig.

Cultuurverschillen, het heeft allemaal met cultuur te maken. ^O^
Say what?
pi_121207231
quote:
En je lult er weer mooi omheen ..
pi_121207279
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:18 schreef UpsideDown het volgende:
Hollanders zijn haastig, soms arrogant en willen zich overal mee bemoeien. Tevens zijn ze gierig en willen ze geen cent teveel betalen maar bereiken wel veel.

Brabanders zijn levensgenieters en houden wel van een feestje. Het zijn gezellige en gemoedelijke mensen die veel met elkaar doen. Bourgondisch noemt men het.

Friezen zijn nuchter en rustig. Ze spreken niet met veel woorden maar bedoelen het wel goed. Ze komen soms wat kil en afstandelijk over maar onder elkaar is het altijd gezellig.

Cultuurverschillen, het heeft allemaal met cultuur te maken. ^O^
:')
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:31:26 #264
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121207631
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:20 schreef probeer het volgende:

[..]

En je lult er weer mooi omheen ..
Heb je het wel gelezen? Er komt steeds meer weerstand tegen de bureaucraten in Den Haag. Mensen willen hun eigen identiteit behouden.

quote:
Van de Donk beschuldigde Den Haag vrijdag van 'gevaarlijke tekentafellogica'. „Een zekere schaal is nodig, maar van belang blijft telkens de menselijke maat.”
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:35:44 #265
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121207816
quote:

[..]

Het is gewoon een dialect. Je hoort ze in het oosten des lands toch ook niet zo huilen.
pi_121208040
quote:
4s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:31 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Heb je het wel gelezen? Er komt steeds meer weerstand tegen de bureaucraten in Den Haag. Mensen willen hun eigen identiteit behouden.

[..]

Niet willen opgaan in 1 grote zuidelijke provincie is heel wat anders dan al jaren lopen zeiken om onafhankelijkheid, en pertinent weigeren de 1e officiële taal van het land waarin je woont, te gebruiken wanneer je met mensen spreekt die jouw dialect niet begrijpen.

eigen identiteit willen behouden is heel wat anders dan onafhankelijkheid.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:45:03 #267
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121208215
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:40 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet willen opgaan in 1 grote zuidelijke provincie is heel wat anders dan al jaren lopen zeiken om onafhankelijkheid, en pertinent weigeren de 1e officiële taal van het land waarin je woont, te gebruiken wanneer je met mensen spreekt die jouw dialect niet begrijpen.

eigen identiteit willen behouden is heel wat anders dan onafhankelijkheid.
Je hebt't dus niet gelezen. :') Schijnt voor veel mensen moeilijk te zijn, lezen. Ik zal wel even een stukje tekst hier heen kopiëren. ^O^ ;)

quote:
En als er dan toch landsdelen moeten komen, stelde hij voor om van het oude Hertogdom Brabant (met het toenmalige Vlaams-Brabant, de huidige provincie Antwerpen) een Europees landsdeel te maken. „De betrekkingen met die delen van Brabant die nu in België liggen, zijn nog steeds levend.”
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:49:26 #268
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121208385
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:35 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Het is gewoon een dialect. Je hoort ze in het oosten des lands toch ook niet zo huilen.
:') En Grolsch is hergebruikt Heineken.

Rijk wijst erkenning Nedersaksisch onder Deel III af
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:52:49 #269
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121208500
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:28 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ik ben anti maar ga er wel vanuit dat Friesland de broek omhoog zou kunnen houden. Ze exporteren driekwart van de landbouwproducten nu, waarom zou dat minder worden?
Omdat de EU subsidies vervallen. En Ze lastig willen zijn met hun eigen munt.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:53:52 #270
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121208542
quote:
18s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:49 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

:') En Grolsch is hergebruikt Heineken.

Rijk wijst erkenning Nedersaksisch onder Deel III af
Goede beslissing. Moeten ze met fries ook doen, als dat niet al gebeurd is :)
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:56:18 #271
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121208611
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:53 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Goede beslissing. Moeten ze met fries ook doen, als dat niet al gebeurd is :)
Nope, officiëel erkend als taal en officiële taal in Friesland naast het Nederlands. *O*

Edit: Zelfs Facebook is er trouwens in het Fries. Voorheen schreef men bijna nooit in het Fries, tegenwoordig doet de jeugd het meer en meer. We zijn aan de winnende hand. :7

[ Bericht 15% gewijzigd door UpsideDown op 05-01-2013 22:05:43 ]
Say what?
pi_121209131
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:45 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Je hebt't dus niet gelezen. :') Schijnt voor veel mensen moeilijk te zijn, lezen. Ik zal wel even een stukje tekst hier heen kopiëren. ^O^ ;)

[..]

Ow, en ik maar denken dat dat gewoon de mening en woorden van de commissaris van de Koningin, Wim de Donk, zijn. Maar blijkbaar spreekt hij voor elke Brabander.

En daarom hecht ik dus vrij weinig waarde aan dat hele stuk.

Maar hej, blijf lekker huilen over de gemene bezetter, het grote boze Nederland met al haar gierige en ongastvrije inwoners, die je haar taal op probeert te dringen en je prachtige landje al meer dan 200 jaar onderdrukt.

Want weigeren om Nederlands te spreken tegen een mede-Nederlander, omdat je toevallig in Friesland zit, dát is gastvrij!

[ Bericht 6% gewijzigd door probeer op 05-01-2013 22:16:25 ]
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:34:40 #273
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121210171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 22:10 schreef probeer het volgende:

[..]

Ow, en ik maar denken dat dat gewoon de mening en woorden van de commissaris van de Koningin, Wim de Donk, zijn. Maar blijkbaar spreekt hij voor elke Brabander.

En daarom hecht ik dus vrij weinig waarde aan dat hele stuk.

Maar hej, blijf lekker huilen over de gemene bezetter, het grote boze Nederland met al haar gierige en ongastvrije inwoners, die je haar taal op probeert te dringen en je prachtige landje al meer dan 200 jaar onderdrukt.

Want weigeren om Nederlands te spreken tegen een mede-Nederlander, omdat je toevallig in Friesland zit, dát is gastvrij!
lol :P Veel brabanders zien er wel wat in hoor (uit de poll/reacties af te lezen). De man zegt dat natuurlijk namens zijn provincie, niet alleen namens zichzelf.

Maar hey, calm down. :) In dit topic discuseren we gewoon over de eventuele mogelijkheden voor de toekomst en daarbij geeft iedereen zijn mening. Maar om even terug te komen op de kern van het vraagstuk: als je het mij vraagt is een onafhankelijk Friesland voorlopig (nog) niet mogelijk omdat a) de situatie momenteel zeker niet slecht is en b) je nooit een meerderheid zal halen bij een eventueel referendum (de enige democratische weg). In bijvoorbeeld Catalonië liggen de zaken iets anders. Wat dat betreft ben ik wel een realist, geen vrijheidsstrijder ofzo. :')

Ik heb gewoon een beetje een hekel aan mensen die maar wat roeptoeteren en zich niet kunnen verplaatsen in andere culturen. Ik heb trouwens nog nooit geweigerd Nederlands te spreken tegen een Nederlander, uit respect. ;)
Say what?
pi_121210337
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 22:34 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

lol :P Veel brabanders zien er wel wat in hoor (uit de poll/reacties af te lezen). De man zegt dat natuurlijk namens zijn provincie, niet alleen namens zichzelf.

Maar hey, calm down. :) In dit topic discuseren we gewoon over de eventuele mogelijkheden voor de toekomst en daarbij geeft iedereen zijn mening. Maar om even terug te komen op de kern van het vraagstuk: als je het mij vraagt is een onafhankelijk Friesland voorlopig (nog) niet mogelijk omdat a) de situatie momenteel zeker niet slecht is en b) je nooit een meerderheid zal halen bij een eventueel referendum (de enige democratische weg). In bijvoorbeeld Catalonië liggen de zaken iets anders. Wat dat betreft ben ik wel een realist, geen vrijheidsstrijder ofzo. :')

Ik heb gewoon een beetje een hekel aan mensen die maar wat roeptoeteren en zich niet kunnen verplaatsen in andere culturen. Ik heb trouwens nog nooit geweigerd Nederlands te spreken tegen een Nederlander, uit respect. ;)
En ik vraag me voornamelijk af waar die noodzaak tot onafhankelijkheid uit voortkomt. En tot nu toe lijkt dat voornamelijk te komen uit een achterhaald gevoel van Fries nationalisme.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:41:43 #275
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121210517
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 22:38 schreef probeer het volgende:

[..]

En ik vraag me voornamelijk af waar die noodzaak tot onafhankelijkheid uit voortkomt. En tot nu toe lijkt dat voornamelijk te komen uit een achterhaald gevoel van Fries nationalisme.
Dat is met Catalonië zo, dat is met Baskenland zo, Galicië, Venetië, Koerdistan. Allemaal volkeren zonder eigen land.
Say what?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')