abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 januari 2013 @ 09:59:23 #226
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121185072
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 01:44 schreef bascross het volgende:
Friesland, prima provincie. Fries, kut taal. Eigen staat? Nee. Weleens in Friesland geweest? Ik woon er.
Kut taal? Nee man, Nederlands, dat is kut! Met die zachte gay. En overal 'ge' voorzetten: geweest, gedaan, gekomen, gebruikt, genaaid. :') Het is een beetje een kaktaaltje als je het vergelijkt met Duits of Fries.
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 11:44:21 #227
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_121186574
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 09:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Enkel de diepvriezen :P. De wadden willen vast niet bij Friesland net zoals de stellingwerven en wellicht Leeuwarden.

Regio's die bij Nederland willen blijven zijn hierin vrij, ik zie de Republyk vooralsnog bestaan uit de gemeenten:

Dantumadiel

Tytsjerksteradiel

Ferwerteradiel

Menameradiel

Boarnsterhim

Littenseradiel

Ljouwerteradiel

Daar zou als eerst een referendum gehouden moeten worden, vervolgens in andere kernregio's en als laatste Weststellingwerf , Lemsterland, Ooststellingwerf en Leeuwarden.
pi_121186599
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 08:21 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Ik ben geen Nederlander inderdaad, ik ben Fries.

Friezen zijn echt een ander volk. Friezen zijn meer een Scandinavisch ras vind ik. Met een land als Noorwegen kan ik meer verwantschap ontdekken qua taal en cultuur en volksaard, dan met een land als Nederland.
ik dacht dat fries heel dicht bij engels lag, qua taal.
en ik hoor in scandinavische talen ook een hoop nederlands terug.
bovendien is nederland qua aard ook meer verwant met noord europa dan met duitsland engeland of frankrijk.

jullie eigen taal is je grootste troef.

verder snap ik niet zo waarom je je zo van nederland afkeert. waar zit de pijn? wat is de reden dat je weg wilt van nederland? voel je je onbegrepen of gediscrimineert? dat limburgers nogal wat klachten hebben over neerkijken op, dat wist ik wel. maar friesland? de rest van nederland vind julllie over het algemeen gewoon wel toffe peren, en beschouwd wat julllie aan cultuur hebben, als typisch nederlands. elke winter veranderd praktisch heel nederland in een stelletje friezen.
pi_121186673
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 09:59 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Kut taal? Nee man, Nederlands, dat is kut! Met die zachte gay. En overal 'ge' voorzetten: geweest, gedaan, gekomen, gebruikt, genaaid. :') Het is een beetje een kaktaaltje als je het vergelijkt met Duits of Fries.
nederlands heeft geen zachte g. dat zijn accenten in het zuiden, en dat is niet hoe je ABN officieel uitspreekt.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 11:55:21 #230
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_121186821
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 11:45 schreef okiokinl het volgende:

[..]

ik dacht dat fries heel dicht bij engels lag, qua taal.
en ik hoor in scandinavische talen ook een hoop nederlands terug.
bovendien is nederland qua aard ook meer verwant met noord europa dan met duitsland engeland of frankrijk.

jullie eigen taal is je grootste troef.

verder snap ik niet zo waarom je je zo van nederland afkeert. waar zit de pijn? wat is de reden dat je weg wilt van nederland? voel je je onbegrepen of gediscrimineert? dat limburgers nogal wat klachten hebben over neerkijken op, dat wist ik wel. maar friesland? de rest van nederland vind julllie over het algemeen gewoon wel toffe peren, en beschouwd wat julllie aan cultuur hebben, als typisch nederlands. elke winter veranderd praktisch heel nederland in een stelletje friezen.
Nederland was ooit een mooi land, maar het gaat in mijn ogen helemaal de verkeerde kant op met Nederland. Nederland was ooit een land, weliswaar de bezetter van Fryslan, maar goed toch een gebied waar je best bij wilde horen.

Vooral het laatste decennium is Nederland zo hard achteruit gehold en past Nederland totaal niet meer bij de Friese volksaard van met name tolerantie.
Nederland is een intolerante natie geworden, zit diep in de aars van Brussel en denkt uitsluitend nog in termen van repressie, meer politie, oorlogen in Afghanistan, meer celstraf en geen goed vangnet meer voor mensen die het minder getroffen hebben, geen goede ziekenzorg meer, onderwijs is prut geworden. Het is een naargeestig ultra-rechtse staat geworden en ook nog eens binnen een totale failliete EU.

Ik wilde, en vele Friezen met mij, altijd al een eigen staat of in elk geval meer soevereiniteit, maar de laatste jaren is dit sentiment gegroeid doordat Nederland op ramkoers is in vele opzichten.

Als het aan mij ligt, gaan we als vrienden uit elkaar. Ik heb geen haat aan alle Nederlanders, er zijn veel goede Nederlanders, maar ik wil in elk geval niets meer van doen hebben met dat gajes, tuig en schorriemorrie in Den Haag (en Brussel).

Ik weet niet wat er met Nederland aan de hand is, maar Nederland is erg veranderd het afgelopen decennium en helaas totaal niet in positieve richting.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:07:00 #231
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121187071
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 11:48 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nederlands heeft geen zachte g. dat zijn accenten in het zuiden, en dat is niet hoe je ABN officieel uitspreekt.
Jawel hoor, in het zuiden is de G idd nog zachter. In het Fries heb gewoon een de G zoals het Engels en Duits. :7
Say what?
pi_121187147
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 11:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Nederland was ooit een mooi land, maar het gaat in mijn ogen helemaal de verkeerde kant op met Nederland. Nederland was ooit een land, weliswaar de bezetter van Fryslan, maar goed toch een gebied waar je best bij wilde horen.

Vooral het laatste decennium is Nederland zo hard achteruit gehold en past Nederland totaal niet meer bij de Friese volksaard van met name tolerantie.
Nederland is een intolerante natie geworden, zit diep in de aars van Brussel en denkt uitsluitend nog in termen van repressie, meer politie, oorlogen in Afghanistan, meer celstraf en geen goed vangnet meer voor mensen die het minder getroffen hebben, geen goede ziekenzorg meer, onderwijs is prut geworden. Het is een naargeestig ultra-rechtse staat geworden en ook nog eens binnen een totale failliete EU.

Ik wilde, en vele Friezen met mij, altijd al een eigen staat of in elk geval meer soevereiniteit, maar de laatste jaren is dit sentiment gegroeid doordat Nederland op ramkoers is in vele opzichten.

Als het aan mij ligt, gaan we als vrienden uit elkaar. Ik heb geen haat aan alle Nederlanders, er zijn veel goede Nederlanders, maar ik wil in elk geval niets meer van doen hebben met dat gajes, tuig en schorriemorrie in Den Haag (en Brussel).

Ik weet niet wat er met Nederland aan de hand is, maar Nederland is erg veranderd het afgelopen decennium en helaas totaal niet in positieve richting.
de grote steden zijn nog steeds behoorlijk links hoor, Utrecht voorop.
en ik denk dat je huidige politieke trends verwart met volksaard.
jullie hebben ons zelfs meneer wiegel gegeven, veel erger wordt het toch niet.
zijn partij is de grootste aanstichter van de huidige ellende, zowel in den haag als het meegaan met europa.

zoals ik al eerder zei, ik respecteer best jullie eigen identiteit of zelfs als julllie weg zouden willen, zelf weten. maar ik denk dat het een illusie is dat jullie fundamenteel anders zijn. stel dat friesland onafhankelijk zou worden en zich echt zou gaan ontwikkelen, dan zal het bij jullie niet veel anders gaan. nu laat je de grootstedelijkheid aan het westen over, en kun je zelf dus lekker kleinschalig blijven. dat kan dan niet meer. jullie zullen dan ook een grote haven nodig hebben, steden moeten gaan ontwikkelen, industrieen, een vatbare economie...
je haalde zelf al eerder catalonie aan als voorbeeld. dat is , net als nederland, bijna een stadsstaat. met alle problemen die daarbij horen. ciminaliteit, intolerantie, veel mensen, extremere politiek.

en het is geen geheim dat met toenemend nationalisme, zoals dat nu gebeurt in friesland (kennelijk), alles naar rechts buigt.

[ Bericht 0% gewijzigd door okiokinl op 05-01-2013 13:45:25 ]
pi_121188769
Laat de simpele friese kakkerlakken lekker een eigen staatje hebben. Minder rommelig dan holocausts.
Conscience do cost.
pi_121191393
Kunnen al die pro-Frylan lui dit ook even financieel onderbouwen? Hoeveel kost Friesland jaarlijks, en hoeveel brengen ze binnen?

Lijkt me (puur op eigen aannames) dat wanneer Friesland haar eigen boontjes mag gaan doppen, ze binnen no-time failliet zijn.

Om dan vervolgens weer gered te mogen worden door Nederland. Denk het ook ja :')
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 januari 2013 @ 17:07:53 #235
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121196309
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:43 schreef probeer het volgende:
Kunnen al die pro-Frylan lui dit ook even financieel onderbouwen? Hoeveel kost Friesland jaarlijks, en hoeveel brengen ze binnen?

Lijkt me (puur op eigen aannames) dat wanneer Friesland haar eigen boontjes mag gaan doppen, ze binnen no-time failliet zijn.

Om dan vervolgens weer gered te mogen worden door Nederland. Denk het ook ja :')
Eigen aannamens zijn ook geen goede onderbouwing. ;)

Maar zie eerdere posts, het geld wat bespaard wordt kan de iets mindere economie compenseren. Je hebt er ook gewoon werkgelegenheid en toerisme hoor. :) Iedereen doet alsof het een achtergestelde regio is maar dat slaat natuurlijk nergens op. Er zou inderdaad een haalbaarheidsonderzoek moeten komen door een onafhankelijke instantie om tot een goede conclusie te komen.
Say what?
pi_121197193
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:43 schreef probeer het volgende:

Ik ben anti maar ga er wel vanuit dat Friesland de broek omhoog zou kunnen houden. Ze exporteren driekwart van de landbouwproducten nu, waarom zou dat minder worden?
pi_121197268
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:28 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ik ben anti maar ga er wel vanuit dat Friesland de broek omhoog zou kunnen houden. Ze exporteren driekwart van de landbouwproducten nu, waarom zou dat minder worden?
Als je ook nog eens uit de EU stapt wordt het wel een stuk lastiger ;).
pi_121197372
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je ook nog eens uit de EU stapt wordt het wel een stuk lastiger ;).
Ik denk dat de wensen van TS in dezen niet gelijk lopen aan de wensen van de rest van het volk. Als er al een onafhankelijkheid zou komen, dan zeker niet op zo'n manier.
pi_121197826
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:07 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Eigen aannamens zijn ook geen goede onderbouwing. ;)

Maar zie eerdere posts, het geld wat bespaard wordt kan de iets mindere economie compenseren. Je hebt er ook gewoon werkgelegenheid en toerisme hoor. :) Iedereen doet alsof het een achtergestelde regio is maar dat slaat natuurlijk nergens op. Er zou inderdaad een haalbaarheidsonderzoek moeten komen door een onafhankelijke instantie om tot een goede conclusie te komen.
Ok, mee eens. Maar zonder die cijfers is dit hele topic toch maar een beetje oeverloos gezwets?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 18:10:08 #240
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121199006
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:42 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, mee eens. Maar zonder die cijfers is dit hele topic toch maar een beetje oeverloos gezwets?
Er zijn wel een aantal cijfers bekend en ook genoemd in dit topic, dus alleen maar gezwets is het niet.

Tevens gaat het niet alleen maar om economische belangen maar ook over regel- en wetgeving. Nu wordt alles geregeld vanuit Den Haag en die ziet Friesland het liefste opgaan in een noordelijk landsdeel en verder moeten ze hun mondje houden en zich maar aanpassen. Het is dus logisch dat Friezen voor hun belangen opkomen, en als Nederland daar niet open voor staat zou zoiets een optie kunnen zijn.
Say what?
pi_121199170
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:10 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Er zijn wel een aantal cijfers bekend en ook genoemd in dit topic, dus alleen maar gezwets is het niet.

Tevens gaat het niet alleen maar om economische belangen maar ook over regel- en wetgeving. Nu wordt alles geregeld vanuit Den Haag en die ziet Friesland het liefste opgaan in een noordelijk landsdeel en verder moeten ze hun mondje houden en zich maar aanpassen. Het is dus logisch dat Friezen voor hun belangen opkomen, en als Nederland daar niet open voor staat zou zoiets een optie kunnen zijn.
En voor Friesland kan je net zo goed elke provincie invullen die niet Zuid-, Noord-Holland of Utrecht is. You're point being?

Welke belangen zijn er juist specifiek bij de Friezen waar de rest van Nederland niets mee heeft? Waarom die noodzaak tot afscheiding? Is dat niet puur en alleen om een gevoel onder de Friezen dat ze Fries zijn, en niet Nederlander? Maw, doen ze het zelf niet gewoon; Nederland als een bezetter zien?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 18:22:58 #242
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121199454
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:14 schreef probeer het volgende:

[..]

En voor Friesland kan je net zo goed elke provincie invullen die niet Zuid-, Noord-Holland of Utrecht is. You're point being?

Welke belangen zijn er juist specifiek bij de Friezen waar de rest van Nederland niets mee heeft? Waarom die noodzaak tot afscheiding? Is dat niet puur en alleen om een gevoel onder de Friezen dat ze Fries zijn, en niet Nederlander? Maw, doen ze het zelf niet gewoon; Nederland als een bezetter zien?
Waarom dan wel vragen of ze ABN willen spreken en niet gewoon Fries? De Nederlanders zijn degene die de problemen maken, die verdommen het gewoon om in te burgeren. En dan nog boos worden ook. Mensen uit het buitenland moeten toch ook inburgeren als ze in Nederland komen wonen? Ga maar eens in Catalonië Spaans spreken, ze lachen je gewoon uit. Dat zouden Friezen ook bij Nedelanders moeten doen maar daar zijn ze te slap voor. :')
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 19:05:55 #243
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_121201227
Na Catalonië en Schotland weer een geval :

http://www.telegraph.co.u(...)ence-from-Italy.html
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_121201275
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 17:28 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Welke driekwart? :?
Driekwart van wat Nederland aan landbouwproducten exporteert of driekwart van wat Friesland aan landbouwproducten genereert?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121201493
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 19:05 schreef BlaZ het volgende:
Na Catalonië en Schotland weer een geval :

http://www.telegraph.co.u(...)ence-from-Italy.html
Schotland?
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:22 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Waarom dan wel vragen of ze ABN willen spreken en niet gewoon Fries? De Nederlanders zijn degene die de problemen maken, die verdommen het gewoon om in te burgeren. En dan nog boos worden ook. Mensen uit het buitenland moeten toch ook inburgeren als ze in Nederland komen wonen? Ga maar eens in Catalonië Spaans spreken, ze lachen je gewoon uit. Dat zouden Friezen ook bij Nedelanders moeten doen maar daar zijn ze te slap voor. :')
Je kan niet vragen aan heel Nederland om een taal te leren die maar in een klein deel van Nederland wordt gesproken (6xx xxx inwoners als ik me niet vergis) terwijl elke Fries Nederlands verstaat. Dat vind ik nogal onlogisch. Wat wil je? Dat elke Nederlander elk dialect van Nederlandse streken beheerst? Nu vermoed ik dat Friesland tal van dialecten heeft die in mindere of meerdere mate verschillen van de Friese taal (corrigeer dit vooral als het niet klopt) maar dat verandert niets aan het principe.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 5 januari 2013 @ 19:37:58 #246
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_121202646
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Schotland?

Schotland krijgt in 2014 een referendum tot onafhankelijkheid. De Britse overheid heeft daar al in toegestemd.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_121202998
quote:

[..]

Waarom dan wel vragen of ze ABN willen spreken en niet gewoon Fries? De Nederlanders zijn degene die de problemen maken, die verdommen het gewoon om in te burgeren. En dan nog boos worden ook. Mensen uit het buitenland moeten toch ook inburgeren als ze in Nederland komen wonen?
Gaan mensen in Friesland dan eindelijk zelf ook eens Fries praten?

Oh nee, dat mochten ze natuurlijk niet van de grote, boze Haagse dictators. :o
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:03:53 #248
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121203809
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]

Je kan niet vragen aan heel Nederland om een taal te leren die maar in een klein deel van Nederland wordt gesproken (6xx xxx inwoners als ik me niet vergis) terwijl elke Fries Nederlands verstaat. Dat vind ik nogal onlogisch. Wat wil je? Dat elke Nederlander elk dialect van Nederlandse streken beheerst? Nu vermoed ik dat Friesland tal van dialecten heeft die in mindere of meerdere mate verschillen van de Friese taal (corrigeer dit vooral als het niet klopt) maar dat verandert niets aan het principe.
Heel Nederland woont niet in Friesland. Ik doel alleen over de mensen die er wonen en werken. Je kan van Duitsers ook niet verwachten dat ze hier Nederlands gaan babbelen tijdens hun vakantie.

Die dialecten verschillen onderling trouwens maar minimaal, enkele woordjes die je net wat anders uitspreekt. :)
Say what?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:07:45 #249
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121203992
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 19:45 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Gaan mensen in Friesland dan eindelijk zelf ook eens Fries praten?

Oh nee, dat mochten ze natuurlijk niet van de grote, boze Haagse dictators. :o
Als de boze Haagse dictators nou eens keurig de Europese regels zouden volgen ging het al een stuk beter. ;)
Say what?
pi_121204749
quote:

[..]

:') zeg me alsjeblieft dat dat niet dé reden is dat Friesland zich zo nodig af wil splitsen, want holy shit, dán kom je over als een stel huilende baby's zeg.

En vergelijk je nu serieus buitenlanders die inburgeren in een compleet nieuw en vreemd land met Nederlanders die in een (andere) Nederlandse provincie, Friesland dus, gaan wonen? Nieuwsflits: Friesland is deel van Nederland, en in Nederland spreken we Nederlands.

Je mag als Fries best beginnen te lachen als een Nederlander geen Fries kan, maar denk dan niet dat je nog als gastvrij gezien wordt. Dan ben je gewoon een verzuurde gek die er niet tegen kan dat Friesland een onderdeel, en niets meer, van Nederland is.

Genoeg dialecten in Nederland die voor iemand die 50km verderop woont, totaal onverstaanbaar zijn. Daarom hebben we dus het Nederlands. De officiële taal van Nederland. Het land met 12 provinciën, waarvan Friesland er maar 1 is.

En dat is volgens mij precies waar het probleem ligt: Het nationalisme van Friezen richt zich tot Friesland, en niet naar het grotere Nederland. En dat is iets wat de Friezen helemaal zelf doen en in stand houden. Prima, maar ga later dan niet lopen huilen dat je zo anders bent, en 'buitenstaanders' dat ene specifieke dialect niet spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')