http://www.telegraaf.nl/b(...)eling_Brabant__.htmlquote:Brabant blijft zich verdedigen tegen opdeling
TILBURG -
Voor het tweede jaar op rij heeft commissaris van de Koningin Wim van de Donk zich verdedigd tegen plannen om de provincie Noord-Brabant op te delen in een groter landsdeel.
„Brabant is een sterk merk. Wij zijn meer dan een administratieve eenheid. Daarover zou Guus Meeuwis nooit een lied hebben geschreven. Wij verdedigen een idee, een identiteit, een ziel. Dat laten wij niet afbreken”, zei CDA'er Van de Donk vrijdagmiddag in zijn nieuwjaarstoespraak bij de Kamer van Koophandel in Tilburg.
Hij reageerde vrijdag op het plan uit het regeerakkoord om Nederland op lange termijn in te delen in vijf landsdelen en gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Vorig jaar verdedigde hij zich nog tegen het plan voor een zuidelijke Randstadprovincie met Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant.
Van de Donk beschuldigde Den Haag vrijdag van 'gevaarlijke tekentafellogica'. „Een zekere schaal is nodig, maar van belang blijft telkens de menselijke maat.”
En als er dan toch landsdelen moeten komen, stelde hij voor om van het oude Hertogdom Brabant (met het toenmalige Vlaams-Brabant, de huidige provincie Antwerpen) een Europees landsdeel te maken. „De betrekkingen met die delen van Brabant die nu in België liggen, zijn nog steeds levend.”
Nee, dat had ie sowieso beter helemaal kunnen laten.quote:Daarover zou Guus Meeuwis nooit een lied hebben geschreven
Ben eerder Nederlander dan Brabander, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn plannen om Brabant op te delen en het restant met Limburg samen te voegen tot MultiRegionSouth of zoiets dergelijks. Maar het idee van de CvK, om het oude Hertogdom Brabant dan maar te herstellen, trekt me dan meer! Ben toch eerder Brabander dan Nederlander.
Wat vinden jullie daarvan?
Ik ben ook voorstander! Wij bij de Vlamingenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:08 schreef Woestijnvos het volgende:
Goed plan ik ben voor Brabant in zijn oude glorie herstellen.
Jij bent toch ook geen echte Brabander? Jij bent daar toch gaan wonen vanwege je werk en de lage huizenprijzen. Dan kijk je daar anders tegenaan natuurlijkquote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ben eerder Nederlander dan Brabander, eerlijk gezegd.
En waarom niet generaliteitslanden; Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, krijg je Zeeuws-Vlaanderen er nog bij.
Ik ben 100% brabander en heb weinig met nederland.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ben eerder Nederlander dan Brabander, eerlijk gezegd.
En waarom niet generaliteitslanden; Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, krijg je Zeeuws-Vlaanderen er nog bij.
Nee, had een andere reden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij bent toch ook geen echte Brabander? Jij bent daar toch gaan wonen vanwege je werk en de lage huizenprijzen. Dan kijk je daar anders tegenaan natuurlijk
Echt waar? Dat had ik niet verwacht. Ook in West-Brabant?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, had een andere reden.
Ben wel geboren in ol' Brabant tho....
Yep.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Echt waar? Dat had ik niet verwacht. Ook in West-Brabant?
Ok, daar is het dan waarschijnlijk fout gegaan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat niet, dat in Zeeuws-Vlaanderen.
Of all places.
Ja, dat zal...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, daar is het dan waarschijnlijk fout gegaan.
Philip de Winter geloof ik. Als het doorgaat tenminste. En zijn Hertogin wordt Anky van Grunsven.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:20 schreef Basp1 het volgende:
Wie wordt dan de nieuwe hertog van brabant?
Frank Lammers!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:20 schreef Basp1 het volgende:
Dat ene biertje, hoe heet het ook weer, Hertog Jan...?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:20 schreef Basp1 het volgende:
Dan liever johan vlemmix.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Philip de Winter geloof ik. Als het doorgaat tenminste. En zijn Hertogin wordt Anky van Grunsven.
Dat is een Limburger toch?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan liever johan vlemmix.
Alhoewel die waarschijnlijk te oranje gezind zal zijn om mee te werken aan de afscheiding.
dude!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan liever johan vlemmix.
Alhoewel die waarschijnlijk te oranje gezind zal zijn om mee te werken aan de afscheiding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |