Dat is waar, hoofdzakelijk zijn zij uiteraard de hoofdschuldigen. Ik wil ook niet zeggen dat er financieel verstandig beleid is gevoerd en de Griekse overheid volgens het boekje heeft gehandeld. Aan de andere kant was het aangaan van dergelijke leningen door de Griekse overheid destijds niet ongebruikelijk en heeft Eurostat alles toegestaan (althans wat ik ervan moet geloven, ik baseer me nu op de beperkte informatie die ik ter kennis heb aangenomen, oa uit de Tegenlicht uitzending).quote:Op zondag 30 december 2012 00:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De griekse regeringen kozen daarvoor, zij hadden de verantwoording.
Nee, ik schud meewarig mijn hoofd. En ik hoop dat de meerderheid van de Nederlanders, of beter nog, de Europeanen het licht gaat zien voordat er weer een enorme oorlog uitbarst op dit continent ten gevolge van deze ponzifraude op wereldschaal.quote:
+1quote:Op zondag 30 december 2012 00:20 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Nee, ik schud meewarig mijn hoofd. En ik hoop dat de meerderheid van de Nederlanders, of beter nog, de Europeanen het licht gaat zien voordat er weer een enorme oorlog uitbarst op dit continent ten gevolge van deze ponzifraude op wereldschaal.
quote:Op zaterdag 29 december 2012 17:43 schreef StateOfMind het volgende:
Sowieso EU (en iedereen die dit mogelijk maakt)
Wat maalt het in godsnaam of jij door een of ander televisieprograama verteld wordt 'dat de kapitalisten schuldig zouden zijn' ...quote:Op zondag 30 december 2012 00:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is waar, hoofdzakelijk zijn zij uiteraard de hoofdschuldigen. Ik wil ook niet zeggen dat er financieel verstandig beleid is gevoerd en de Griekse overheid volgens het boekje heeft gehandeld. Aan de andere kant was het aangaan van dergelijke leningen door de Griekse overheid destijds niet ongebruikelijk en heeft Eurostat alles toegestaan (althans wat ik ervan moet geloven, ik baseer me nu op de beperkte informatie die ik ter kennis heb aangenomen, oa uit de Tegenlicht uitzending).
In een normale marktsituatie zou een groot deel van het risico gewoon ook bij de kredietverstrekker liggen. Daarom is het raadzaam voor banken om vooraf goed te kijken of een partij kredietwaardig is.quote:Op zondag 30 december 2012 02:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat maalt het in godsnaam of jij door een of ander televisieprograama verteld wordt 'dat de kapitalisten schuldig zouden zijn' ...
Feit is gewoon dat de griekse overheid graag geld wilde lenen en altijd staan daartegenover verplichtingenen die moet Griekenland nakomen...
Als ze gewoon hun rente en aflossingen zouden afbetalen, kan niemand hen wat doen...
Mààr als ze daarmee problemen hebben, kan het ertoe leiden dat de Griekse Overheid gedwongen kan worden bv geld voor aflossingen te krijgen doordat ze dus collectieve voorzieinngen wel _moeten_ privatiseren ...
Ik zou dat geen enkel land aanraden... Ténzij ze dus weinig keuze hebben... En helaas is dat voor de Grieken het geval...
Het is een beetje dom dààrvan de EU de schuld te geven, maar kennelijk gaan een aantal kortzichtige mensen er wél graag op los en opeens zijn de grieken zo 'arm' en 'onschuldig' tegenover een 'boze' EU... (Die vreemd genoeg hen wél dikke noodkredieten moet geven, maar kennelijk zelf geen voorwaarden mag stellen, zoals noodgedwongen privatiseringen)
Het doet er niet toe dat ik me door een tv-programma heb laten vertellen dat de kapitalisten schuldig zijn. Overigens is dat ook niet wat ik zeg.quote:Op zondag 30 december 2012 02:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat maalt het in godsnaam of jij door een of ander televisieprograama verteld wordt 'dat de kapitalisten schuldig zouden zijn' ...
Feit is gewoon dat de griekse overheid graag geld wilde lenen en altijd staan daartegenover verplichtingenen die moet Griekenland nakomen...
Als ze gewoon hun rente en aflossingen zouden afbetalen, kan niemand hen wat doen...
Mààr als ze daarmee problemen hebben, kan het ertoe leiden dat de Griekse Overheid gedwongen kan worden bv geld voor aflossingen te krijgen doordat ze dus collectieve voorzieinngen wel _moeten_ privatiseren ...
Ik zou dat geen enkel land aanraden... Ténzij ze dus weinig keuze hebben... En helaas is dat voor de Grieken het geval...
Het is een beetje dom dààrvan de EU de schuld te geven, maar kennelijk gaan een aantal kortzichtige mensen er wél graag op los en opeens zijn de grieken zo 'arm' en 'onschuldig' tegenover een 'boze' EU... (Die vreemd genoeg hen wél dikke noodkredieten moet geven, maar kennelijk zelf geen voorwaard
en mag stellen, zoals noodgedwongen privatiseringen)
eventjes een lesje realiteit...quote:Op zondag 30 december 2012 11:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar wel dat grootkapitalisten er mede aan heeft bijgedragen door Griekenland allerlei vage financiële constructies aan te bieden, en door het speculeren op de financiële situatie van Griekenland.
Vervolgens zijn zij - de banken, investeerders en speculanten - ook degenen die het meest profiteren van talloze gedwongen privatiseringen.
En op de lange termijn een veelvoud daarvan kost. Het is een bijbels bord linzen En ik kan je voorspellen dat dat veelvoud ook gedeeltelijk door ons Noord-Europeanen zal worden opgehoest, indirect via 'Europa' en direct via televisieacties om het verwoestijnde Spanje aan water te helpen. Met terugwerkende kracht vraag ik me af wat er van die missie-acties is geworden, waarbij we geld inzamelden om ergens in Afrika een put te slaan: Heeft de bevolking aldaar nu profijt ervan of zit er een jongen van Suez met een kassa naast?quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:36 schreef RM-rf het volgende:
... is helaas idd de verkoop van waterbedrijven en andere collectieve voorzieningen voor de grieken een van de weinig oplossingen die nog hen geld op de korte termijn oplevert.
Ja, behalve dan de toename van welvaart.quote:Op zondag 30 december 2012 11:46 schreef 3-voud het volgende:
EU. De grootste faal van de menselijke geschiedenis.
Niet bij ons boefje, enkel bij de landen die financiële steun krijgen.quote:Op zondag 30 december 2012 13:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ah na onze pensioenen, ons geld, onze nationaliteit en onze cultuur gaat de EU nu ook 1 van de laatste NLe topverworvenheden aanpakken: onze uitstekende drinkwater.
Bedanktzonder dit gaan de treinen naar het Oosten nml weer rijden!!1!!1!!
Welke toename? We liggen financieel in een spagaat.quote:Op zondag 30 december 2012 13:20 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, behalve dan de toename van welvaart.
Bekijk het sinds 1945, niet sinds 2007.quote:Op zondag 30 december 2012 13:21 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Welke toename? We liggen financieel in een spagaat.
EG is wel ff wat anders dan de EU.quote:Op zondag 30 december 2012 13:22 schreef waht het volgende:
[..]
Bekijk het sinds 1945, niet sinds 2007.
Fixed.quote:Op zondag 30 december 2012 13:20 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, behalve dan de toename van welvaart.schuld.
vast en zeker ... enkel zal het de griekse burgers meer kosten ..quote:Op zondag 30 december 2012 13:14 schreef trabant het volgende:
[..]
En op de lange termijn een veelvoud daarvan kost.
ik heb a genoeg van dat sort 'achteraf-verhaaltjes gelezen die net doen alsof het gaat om een 'vingertje te wijzen'...quote:Op zondag 30 december 2012 13:14 schreef trabant het volgende:
[..]
Wat het groot-economische verhaal van Griekenland (en de andere PIGS) betreft, heeft Weltschmerz het beter verwoord dan ik zou kunnen. Herlees dat.
Economische integratie is een deel van de unie.quote:
Ieders eigen verantwoordelijkheid. Heeft niets met de unie te maken maar met hebzuchtig gepeupel.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |