niels0 | donderdag 27 december 2012 @ 21:02 |
Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout. Ondertussen in denhaag zijn ze ook niet meer zo blij. Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen. Maar blijkbaar is de overheid er ook niet meer voor de burgers, alleen op het moment dat het helemaal mis gaat kom men in beweging, terwijl besturen juist vooruitzien zou moeten zijn, Maar tegenwoordig proberen die brassers maar wat en lukt het niet dan proberen we de veranwoordelijkheid maar zo vaak mogelijk over te pingpongen en niemand is dan meer echt verantwoordelijk. Spuid U hier Uw gal over de HSL. ![]() | |
kurk_droog | donderdag 27 december 2012 @ 21:20 |
Volgens mij gaat hij wel beter rijden, al die roeptoeterende Nederlanders meteen terwijl het gewoon op orde komt. | |
DarkerThanBlack | donderdag 27 december 2012 @ 21:57 |
dat denk ik ook, straks wordt het zomer en dan kan er weinig meer fout gaan, totdat de volgende herst/winter weer komt. Goede timing iig, het kan alleen maar beter. | |
ArnosL | donderdag 27 december 2012 @ 22:49 |
Jep, eergister ofzo een punctualiteit van ongeveer 90% zag ik in het treinentopic. | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 28 december 2012 @ 01:00 |
Had de NS niet beter een paar toffe treinen van de Hekurudha Shqiptare kunnen overkopen? Stukken goedkoper en in elk geval sneller en betrouwbaarder dan dat Italiaanse schroot. ![]() | |
kurk_droog | zaterdag 29 december 2012 @ 00:31 |
![]() | |
Enneacanthus_Obesus | zaterdag 29 december 2012 @ 00:52 |
Tweederde van de reizigers heeft vertraging, daar is de NS tevreden over. Wat is er met het overige deel aan de hand? | |
kurk_droog | zaterdag 29 december 2012 @ 01:16 |
![]() Gisteren reed de Fyra anders heel behoorlijk, die problemen worden gewoon opgelost. | |
Enneacanthus_Obesus | zaterdag 29 december 2012 @ 01:18 |
Oh dan was het nieuwberichtje dus een beetje tendentieus? | |
ArnosL | zaterdag 29 december 2012 @ 01:21 |
Tsja, het oorspronkelijke nieuwsbericht van Nu.nl dateert ook al van 13 december. In drie weken tijd is er dus wel het een en ander verbeterd. | |
kurk_droog | zaterdag 29 december 2012 @ 01:28 |
Sinds die software update zag je al een hele verbetering en ook de laatste dagen is er weer een grote stap gezet want 2 treinen met 20 minuten vertraging ( tijdens de rit ) en 2 op het station van 6 en 8 minuten. Heb er wel vertrouwen in dat het dus goedkomt.. | |
PowerLoungen | zaterdag 29 december 2012 @ 01:30 |
Jammer weer dat die kuttrein steeds beter begint te rijden | |
niels0 | zaterdag 29 december 2012 @ 05:01 |
Ookal zouden ze op tijd gaan rijden dan nog blijven Dordrecht en Roosendaal verstoken van een vlotte verbinding met Antwerpen en Brussel. Ikzelf weiger simpelweg meer te betalen dan nodig is wat er in resulteert dat ik een uur langer onderweg ben. De NMBS zou iets kunnen betekenen in deze. Namelijk het instellen van een IC-verbinding Roosendaal - Antwerpen - Brussel. Of beter nog voor mij: Roosendaal - Antwerpen - Oostende. Deze laatse verbinding bestond tot 1995 zoiets. Helaas denk ik niet dat zulks geregeld gaat worden want het is nou eenmaal zo dat de politiek en de spoorwegmaatschappijen lak hebben aan de burger. Vroeger had je treinen die werden gekoppeld en gesplitst waardoor zodat je tijdens de rit kon overstappen (koploper-trein). Ik vond dat een goed systeem. | |
macca728 | zaterdag 5 januari 2013 @ 23:32 |
vandaag weer problemen met de Fyra, dit keer lag het aan het spoor, passagiers mochten bij de grens verder met bussen. | |
Mylene | maandag 7 januari 2013 @ 17:11 |
bron | |
Mylene | maandag 7 januari 2013 @ 17:14 |
bron | |
BezigAapje | maandag 7 januari 2013 @ 19:06 |
Achteraf gezien waarschijnlijk idd wel goedkoper! Echter moet men niet vergeten dat ook de Thalys en ICE in Nederland de nodige opstartproblemen, net als de Fyra, kenden! Denk dat we het beste pas over een half jaar ons echte oordeel kunnen vellen. | |
macca728 | woensdag 9 januari 2013 @ 09:29 |
Het is nou ook niet zo of de Fyra pas een maand rijdt en toen Thalys begon had je vast nog goede alternatieven. Vandaag weer een groot stuk in het AD over deze faaltrein. Iets meer dan de helft rijdt op tijd. Waarbij er ook maar 10 treinen rijden ipv de beloofde 18 per dag. | |
trancethrust | woensdag 9 januari 2013 @ 09:34 |
Leuk dat die beter begint te rijden; ze krijgen nog steeds geen cent van me. | |
Basp1 | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:08 |
Maar de stoprein tussen antwerpen en roosendaal is dan wel opeens een doorslaand succes geworden. ![]() ![]()
| |
trancethrust | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:12 |
Zo hoort dat. | |
Tokus | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:19 |
het "grappige" is dat als je vanuit Zeeland komt, die stoptrein nog sneller is ook om in Antwerpen of Brussel te komen. Wel 1x meer overstappen, maar ook 8 minuten sneller als je naar Brussel wil. Naar Antwerpen is het zelfs 25 minuten sneller. | |
Basp1 | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:23 |
Waarschijnlijk niet alleen vanuit zeeland, ik verwacht eigenlijk ook vanuit brabant. ![]() | |
Tokus | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:28 |
ligt eraan.... als je naar r'dam gaat met de Fyra en dan de Thalys neemt, dan is het 14 minuten sneller dan via Roosendaal met de stoptrein naar Antwerpen. via R'dam met 2x de Fyra (dus breda-r'dam en r'dam-Antwerpen) dan is het 8 minuten langzamer dan de stoptrein. Moet je van Breda naar Brussel, dan is de intercity naar rotterdam en van daaruit de Fyra het snelste. oftewel, geweldig, die Fyra..... | |
Basp1 | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:02 |
op stubru zei men dat gisteren er 6 van de 20 uitgevallen waren, en een nmbs woordvoerder vertelde dat de problemen nog wel een tijd zullen aanhouden. | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:52 |
Nou dat is lekker dan, over een maand moet ik naar Engeland, zal wel weer een ramp worden. | |
Basp1 | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:57 |
Dat je uberhaubt een trein overweegt het vliegtuig is vaak sneller en goedkoper. | |
Aether | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:57 |
Da's alleen Brussel en niet Inclusief Breda neem ik aan? | |
Tokus | zaterdag 12 januari 2013 @ 10:58 |
de Fyra naar Brussel stopt niet in Breda, he. | |
Aether | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:00 |
Nee, dat weet ik - maar soms worden cijfers van beide verbindingen gebruikt. | |
Basp1 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:03 |
http://www.gva.be/nieuws/(...)g-maanden-duren.aspx Maar ook de nmbs wil niet de oude beneluxtrein terug zetten. | |
Tokus | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:09 |
nee dan kom je ver boven de 20 treinen per dag uit. | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:09 |
in het Ad stond dat de Fyra's geen afsluitbare neus hebben en dat ze er dus niet tegen kunnen als er sneeuw komt net als de nieuwe sprinters van NS de afgelopen jaren. Klopt dit ? | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:11 |
Nee stel je voor dat je je klanten service geeft. Waarom laten ze niet tijdelijk dagelijks intercity's rijden om deze problemen op te vangen ? | |
Tokus | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:14 |
ben je gek, dan gaat iedereen weer met die intercity want dat is goedkoper (en zoals ik hierboven aangaf, vanuit de zuidelijke provincies sneller) dus is die Fyra weer helemaal leeg. | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:15 |
Nou ze gaan nu met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, die hebben ze 2x zo lang moeten maken. | |
Tokus | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:19 |
ja precies. maar moet je dus indenken dat ze daar weer een intercity doen. dat is veel te comfortabel voor de reizigers, want dan krijg je ze nooit in de veel te dure Fyra waar ze dan ook voor moeten omreizen... nee, alles moet wijken voor de Fyra. Eerst al de route Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. Die ging ineens via Haarlem en niet meer via Schiphol, zodat er meer mensen in de Fyra van R'dam naar Schiphol en Amsterdam gingen (en met de intercity werd het dan ineens ook een kwartier langzamer dan eerst, zodat de Fyra tijdwinst nog groter werd). Dit is godzijdank teruggedraaid met de nieuwe dienstregeling, omdat er teveel klachten over waren. Nu dus de internationale Fyra waar je veel meer moet betalen, en waar je vanuit het zuiden veel langzamer bent dan voorheen (vooral aangezien je destijds met de intercity er nog een half uur korter over deed dan nu met die stoptrein). | |
Basp1 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:20 |
Dinsdag gaat het sneeuwen dan weten we het zo. ![]() | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:21 |
Het is echt belachelijk ja, politiek moet eens ingrijpen. Maar dat doenz e toch nooit. | |
macca728 | zaterdag 12 januari 2013 @ 11:22 |
de Thalys heeft dan toch ook vertraging als ze achter de Fyra moeten aansjokken ? Dienen die geen schadeclaims in ? | |
trancethrust | zaterdag 12 januari 2013 @ 12:13 |
De Fyra vertraagt niet, hij rijdt gewoon geregeld niet. | |
macca728 | woensdag 16 januari 2013 @ 08:42 |
Inderdaad , NS geeft het advies de Fyra te mijden. Ze kennen niet tegen sneeuw......Ze hebben dus niets geleerd van het fiasco met de nieuwe sprinters. | |
Basp1 | woensdag 16 januari 2013 @ 08:53 |
Ach niet fyra gerelateerd, maar in brabant ligt ongeveer alles plat van de NS. Staat er bij de storingen van denbosch dat je vanaf eindhoven via rotterdam zou moeten rijden, terwijl bij de breda storing staat dat je via den bosch moet rijden. ![]() Verklap de reizigers hoe deze dan een trein naar rotterdam kunen nemen als er geen 1 rijdt. ![]() | |
macca728 | woensdag 16 januari 2013 @ 08:55 |
Ja lekkere info altijd bij de NS. Er was een keer een storing tussen Den Haag en Rotterdam, gaven ze ook geen info dat mensen naar Rotterdam gewoon de Randstad Rail konden nemen. | |
Basp1 | woensdag 16 januari 2013 @ 08:58 |
Ook deze : Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min, als er niets rijdt, rijdt er niets en moet je rekeing houden met wachten totdat de treinen weer gaan rijden of men uiteindelijk toch bussen heeft ingezet. Als je dan op een station staat kun je ervan uit gaan dat het eerder een vertraging van 1 a 2 uur gaat worden. | |
macca728 | woensdag 16 januari 2013 @ 09:29 |
Ja maar dat irriteert de mensen het meest he, geen info geven. Ik had een keer een zelfmoord vlak na Dordecht, stond er een volle intercity richting Rotterdam, die mensen moesten maar wachten op de extra bussen van de NS. Wanneer die kwamen wisten ze niet. Terwijl er vanaf Dordecht ook reguliere bussen rijden naar Rotterdam, nou er reed nog een controleur van de bus mee ook, die wist niet wat hem overkwam. Het was om 10 uur s'avonds. | |
Basp1 | woensdag 16 januari 2013 @ 09:34 |
Maar een reguliere buslijn waar maar 50 mensen in passen zit dan meteen snel vol als er 200 reizigers in een trein zitten. ![]() En info geven ben ik wel blij mee, maar van valse hoop informatie word ik nogal opgefokt. Zo stond ik een keer op station sevenum en was er bij venlo een stroomstoring , 1e medeling 10 minuten vertraging, 2e trein komt niet, 3e volgende trein 10 minuten vertragin, 4e trein komt niet, enz...uiteindelijk kwam na 3 uur vertraging er een bus aankakken. En stroomstoring my ass er reden op dat station nog wel in die 3 uur 2 ice treinen, en 2 goedertreinen getrokken door electrische locs voorbij. | |
Aether | woensdag 16 januari 2013 @ 13:57 |
Den Haag reserveert treinroute Brussel De gemeente Den Haag heeft bij spoorbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd voor een nieuwe intercity-verbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid/Midi. De hofstad voert eind deze maand gesprekken met zeven vervoersbedrijven over de mogelijke exploitatie van de lijn. Het is voor het eerst in Nederland dat een gemeente naar ProRail stapt om ruimte op het spoor te reserveren. De Haagse verkeerswethouder Smit (VVD) wil een besloten vennootschap oprichten, die als doel heeft een treinverbinding tussen Den Haag en Brussel mogelijk te maken. De BV zal later worden overgenomen door het spoorbedrijf dat de verbinding gaat verzorgen. Door het verdwijnen van de Beneluxtrein is Den Haag sinds 9 december de eerste regeringsstad op het Europese vasteland zonder internationale treinverbinding. Het Haagse stadhuis is daar woest over, omdat veel medewerkers van internatonale bedrijven en instellingen in de hofstad met grote regelmaat naar Brussel moeten. Wethouder Smit kondigde eerder al een marktonderzoek aan om te bekijken of een lijn met als stopplaatsen Den Haag, Delft, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel rendabel is. Komend voorjaar verwacht de stadsbestuurder meer te kunnen vertellen over de uitkomsten. | |
macca728 | woensdag 16 januari 2013 @ 15:19 |
Nou nog de goede treinen kopen.... Het zal wel te lang duren, over een jaar rijdt de Fyra wellicht wel op tijd. | |
Basp1 | woensdag 16 januari 2013 @ 15:38 |
Wat is er dan met de oude benelux locs en rijtuigen gebeurd? Ook al rijdt de fyra op tijd als de benelux trein er totaal tussen den haag en brussel er 1 uur langer over doet voor 50% van de fyra prijs denk ik dat alsnog veel mensen toch voor de beneluxtrein zouden kiezen. | |
Mylene | donderdag 17 januari 2013 @ 21:37 |
bron bron bron | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:42 |
ja daar werd al voor gewaarschuwd, het zijn dezelfde treinen als de nieuwe sprinters, die een paar jaar geleden massaal stilstonden bij sneeuw. Echt belachelijk dit. | |
Janneke141 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:43 |
Kwaliteitje. Gelukkig kosten die dingen bijna niks. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:51 |
Elke euro is weggegooid geld. En de reputatieschade is gigantisch natuurlijk, zeker als ze serieus werk gaan maken van een andere intercity tussen Den Haag en Brussel. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:54 |
Waarom zetten ze dan niet gewoon de oude intercities in, als de Fyra niet kan rijden ? Nu moet je 3 uur omreizen of in een bus gaan zitten. | |
Red_85 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:54 |
QFT! Fucking waaaw... Wat een farce. Maargoed, dat wisten we al en dat wordt weer eens bevestigd. Schitterend vind ik het. Prachtig. Alleen zullen de verantwoordelijke ambtenaren van de staat en de ns (ja, ambtenaren) nooit als schuldige worden aangewezen. | |
Janneke141 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:55 |
Dat is dan wel weer het mooie van concurrentiemogelijkheden op het spoor. Zou mooi zijn als het alternatief er komt. | |
Red_85 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:55 |
Omdat dat propaganda technisch gezien niet echt lekker is. | |
Perrin | donderdag 17 januari 2013 @ 21:56 |
Is het daar niet een beetje te laat voor? Iedereen weet al dat Fyra een faaltrein is. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 22:29 |
nee kijk maar naar de chaos bij HTM | |
Jareth | donderdag 17 januari 2013 @ 22:57 |
Wat een prutsbedrijf is en blijft de NS toch ook. ![]() | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:04 |
nou de overheid wist dat ook allang hoor, ze komen er nu pas zog. achter. | |
trancethrust | donderdag 17 januari 2013 @ 23:05 |
Allemaal ontslaan die fags bij NS HiSpeed. Als enige aandeelhouder moet de Nederlandse staat dat best kunnen klaarspelen. | |
Aether | donderdag 17 januari 2013 @ 23:11 |
Er zou een Fyra vanaf Den Haag gaan rijden, maar dit ging uiteindelijk niet door:
| |
niels0 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:18 |
Wat? Rijdt 'ie nu helemaal niet meer? ![]() Dat ze er mee weg kunnen komen, niet te geloven. | |
Perrin | donderdag 17 januari 2013 @ 23:24 |
Tja, die NS-kneusjes komen overal mee weg. Monopolie ![]() | |
Aether | donderdag 17 januari 2013 @ 23:25 |
PTA / Treinentopic #504: Code Toverbal | |
Perrin | donderdag 17 januari 2013 @ 23:32 |
| |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:35 |
Ze kunnen de Fyra wel opdoeken want niemand wil er straks nog mee. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:09 |
Als de overheid nu niet ingrijpt bij de top van NS Hispeed (meerdere dagen een puntualiteit van NUL procent!) dan geeft ze zelf een compleet brevet van onvermogen af. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:08 |
Waar blijven de kamervragen zeg ik dan. Het is toch van de rattten besnuffeld dat er gewoon geen enkel rijtuig meer kan rijden, dan zetten ze toch gewoon de oude treinstellen van de wel werkende benelux trein wederom in. Dat kan niet want dan moeten bestuurders toegeven dat ze grote fouten hebben gemakt en dat moet je normaliter altijd proberen af te schuiven naar ondergeschikten. | |
Perrin | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:21 |
| |
Die_Hofstadtgruppe | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:35 |
Top die verplichte Europese aanbesteding | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:38 |
Idioot dat Nederland / de NS zo streng naar die regels leeft, dat doet verder niemand in Europa. Het braafste jongetje van de klas zijn heeft er alleen maar voor gezorgd dat er weer geld van het noorden naar het zuiden is gevloeid. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:38 |
Dat heeft niets met europese aanbesteding te maken maar meer met incompetentie bij het opstellen van de eisen waaraan het had moeten voldoen en het niet goed indekken door de de aankopende partij voor calimiteiten om deze te kunnen verhalen op de verkopende partij. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:39 |
Ik hoop dat ze goed door de mangel gehaald worden door de policiti. Die topman van de NMBS (Marc Descheemaecker) is ook zo'n arrogante eikel, niet te geloven. Nog erger dan die NSers. http://www.knack.be/nieuw(...)le-4000221569181.htm | |
Die_Hofstadtgruppe | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:42 |
Ze moeten Europees aanbesteden en dan de goedkoopste kopen hé. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:44 |
Als ze de eisen wat strenger hadden opgesteld hadden ze gewoon AnsaldoBreda kunnen uitsluiten van meedingen naar het contract. Geen enkel probleem. Zo doen ze dat in andere landen ook. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:46 |
Dit dus, en zodoende kunnen we dus het fyra managment ook van de slechte aanbesteding de schuld geven. Maar zoals ik al eerder stellen die gaan echt niet publiekelijk door het stof kruipen om hun megefalen toe te geven. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:57 |
Apart om die oude berichten te lezen: Minister eist Fyra Den Haag - Brussel. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:01 |
Nog bizarder om dan te lezen dat ministers ook hun poot niet stijf blijven houden en fyra gewoon kan doen wat men goeddunkt, alles zolang dat ding maar ging rijden dat zo'n trein dient om reizigers te vervoeren en reizigers een betrouwbaar en betaalbaar product wensen is maar bijzaak bij zowel de politiek als de fyra lijkt het wel. | |
Tokus | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:01 |
het ergste is dat dat bericht nog niet eens zo heel oud is, maar de NS dus gewoon heeft doorgedramd met die gare plannen die ze al hadden. | |
niels0 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:01 |
Dat is wel typerend aan de huidige tijd. Gebrek aan zelfreflectie. Het bedrijf waar ik de laatste 2 jaar voor heb gewerkt had er ook last van en ik zie het steeds vaker. Ik zag gisteren een kort interview met die arrogante directrice van NS Hispeed. Die zou je toch willen bitchslappen? Zo van; "Hé, word 'ns wakker." Ik zou er heel makkelijk in zijn. Complete NS-Hispeed-top ontslaan plus verantwoordelijke minister/staatssecretaris en de Beneluxlijn weer ingebruiknemen. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? | |
macca728 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:13 |
Dat is toch bij alles met OV en overheid ? OV chipkaart is daar ook zo'n voorbeeld van, moest en zou er doorgedrukt worden. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:13 |
Dat interview met die NS hispeed directrice kwam net langs op 3fm, ja in de winter kunnen er stukken ijs van 20*20 cm aan de voorkant komen te zitten en nu willen we eerst eens gaan onderzoeken wat er nu kapot gegaan is, omdat het wel met 200 km-u eraf kan vallen. Duh dat had elk kind van 4 ook nog kunnen voorspellen dat er ijs blijft zitten en het er af valt. De TGV en ICE treinen rijden al jaren door frankrijk en duitsland en daar ligt in de ns/mindset beleving nooit sneeuw en hebben ze deze problemen niet. Het is gewoon een totale incompetentie die bij dit MT heerst. Nu met lapmiddelen de reizigers aan het vervoeren, is het nu zo moeilijk om dan toch even wederom die oude beneluxtreinen weer van stal te halen en de reizigers te dienen waarvoor je er zou moeten zitten in de functie ipv hun eigen belangen. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:22 |
Ze moeten die complete directie deporteren naar Brussel en elke dag verplicht met de Fyra naar het werk moeten laten gaan. Moet je eens zien hoe snel die problemen opgelost zijn. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:22 |
Iedereen die denkt dat NSH er voor de reizigers is moet zich eens goed laten nakijken. ![]() | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:26 |
Ik zou eerder zeggen iedereen die denk dat de NSH er niet voor de reizigers is moet wanneer men in een organisatie die hieraan gelinkt is per direct uit de organisatie gedonderd worden(NSH, ministeries/ ministers / ambtenaren) ![]() Maar blijkbaar kan dat niet. ![]() | |
raptorix | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:59 |
Er ligt 4 cm sneeuw en dan kunnen ze niet meer rijden? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Die_Hofstadtgruppe | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:09 |
| |
gebrokenglas | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:43 |
Het betekent dus dat als het vriest (en er ijsvorming kan ontstaan), de Fyra niet kan rijden. In vliegtuigen heb je Ice Packs, die de vleugels ijsvrij houden. Zoiets moet hier dan ook maar. [ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 18-01-2013 11:30:11 ] | |
Nailpolish | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:01 |
Ik weet niet of ik hier goed zit.. Van de NSH site word ik niet wijzer. Ik wil begin volgende week naar Antwerpen. Liever niet met de Fyra omdat hij niet/amper rijdt en best duur is. Ik vertrok normaal gesproken (voor de Fyra) vanaf Den Haag. Hoe moet ik nu gaan? Iemand een idee hoe duur het kaartje ongeveer is? In Nl reis ik gratis, zou dus vanaf de grens zijn. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:14 |
Reis naar Roosendaal en koop daar een kaartje voor de Belgische stoptrein naar Antwerpen. Houd er rekening mee dat deze erg vol is sinds de Fyra. | |
niels0 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:15 |
De intercity Lelystad - Vlissingen --> Den Haag HS opstappen, Roosendaal uitstappen. Zorg ervoor dat je de trein neemt die 50 over op Roosendaal aankomt omdat je nog een kaartje moet kopen Roosendaal - Antwerpen (is dacht ik iets van 7 euro). 22 over gaat er een stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen. | |
Nailpolish | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:17 |
Dank voor de antwoorden! | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:17 |
http://www.rover.nl/actue(...)-antwerpen-anno-2013 Haar tip over kaartje van te voren via een website halen zou je ook nog even kunnen uitzoeken. | |
niels0 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:18 |
Graag gedaan. Ik neem die verbinding vaak, vandaar dat ik het uit m'n hoofd weet =). OV-reis-informatie via Fok!, en je wordt nog persoonlijk geholpen ook. ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door niels0 op 18-01-2013 11:25:15 ] | |
trancethrust | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:19 |
Op b-europe.com kun je nog altijd een stoptreinkaartje krijgen (zoek naar de goedkoopste reisoptie) | |
Nailpolish | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:29 |
Haha persoonlijk geholpen en nog snel ook! | |
Nailpolish | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:30 |
@trancetrust en basp1, ik zal de linkjes bekijken, dank! Wil denk ik wel vtv m'n kaartje hebben zodat ik in 1 keer door kan gaan. Hahaha die blog! Geweldig. We gaan het meemaken.. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:14 |
FP: IJsblokken inderdaad oorzaak schade Fyra-treinen | |
Tokus | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:20 |
kan je in de automaten geen kaartjes meer kopen voor het buitenland? gewoon roosendaal - Antwerpen opgeven? | |
gebrokenglas | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:23 |
Niet meer. nrc | |
gebrokenglas | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:26 |
DIt is echt duurkoop: bij de aanbesteding voor de goedkoopste willen gaan, en dan bij oplevering ettelijke miljoenen meer kwijt zijn aan het oplossen van problemen. Want nu reizigers er niet meer mee willen reizen, levert dat ook geen inkomsten op. Als ze nu een duurdere fabrikant (Siemens oid) hadden gekozen, met veel minder problemen en geen jaren vertraging, waren ze uiteindelijk misschien wel goedkoper uit geweest. En minder gezichtsverlies. Dit is echt een blamage. | |
Jareth | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:45 |
Ach, ze zijn de laatste jaren wel wat gewend bij de NS, op dat laatste gebied. | |
kurk_droog | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:07 |
Iedereen zit wel over die aanbesteding maar de NS moest en zou een eigen ontwerp qua trein krijgen waardoor dus al die anderen eigenlijk al afvielen en alleen de V250 overbleef. Gewoon die tijdelijke Fyra's weer inzetten ( die normale NS treinen met een ander kleurtje ![]() | |
Mint_Clansell | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:25 |
Je moet ook geen vrouwen aanstellen op dat soort ministerposten; dat is vragen om problemen. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:02 |
![]() Dat gaat goed met dit project. | |
Perrin | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:07 |
En terecht. Dat soort rommel moet je niet op je spoornet willen. | |
Tokus | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:46 |
hahahaha net als je denkt dat het niet triester kan, mogen ze gewoon niet meer rijden. Serves them right. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:49 |
Is zoiets ooit eerder gebeurt? | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:50 |
Ook alleen maar omdat het bestuur in belgie iets doortastender is als de scheeuwerds in denhaag, die vaak niet verder komen als schreeuwen maar niet hun geschreeuw in concrete maatregelen vertalen. | |
Basp1 | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:52 |
Ik kan me voorstellen dat in DLD na dat grote ongeluk met de ICE ze deze tijdelijk van het spoor hebben gehaald/ snelheids restricties opgelegd hadden. Met vliegtuigen zien we het nu in ieder geval met de dreamliner die niet mag vliegen. | |
Die_Hofstadtgruppe | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:08 |
Jeeeeeeezzzzzzzuuuuuusssssss Wat een faal van epische proporties | |
Die_Hofstadtgruppe | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:08 |
![]() | |
ShaoliN | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:18 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)traal-ligt-plat.html Heeft niks met Fyra te maken. Maar alles omtrent het spoor en de dienstregelingen zijn hier wel zo dermate kut geregeld dat de gemiddelde bananen republiek in Afrika ons keihard uitlacht volgens mij. | |
Reya | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:38 |
Daar los van lijkt de Fyra tot nu toe niet echt een geslaagd project, aangezien andere hogesnelheidstreinen wel blijven rijden. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:45 |
Ja dat kan, er rijdt namelijk nog een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, maar die doet er ruim 3 kwartier over. Ook niet alles. Moet je eerst naar Roosendaal, daar overstappen, 3 kwartier in de trein naar Antwerpen zitten en dan weer overstappen als je nog verder moet. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:56 |
Ook met ICE problemen: PTA / Treinentopic #505: Zonder Fyra | |
Reya | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:58 |
Interessant. Hebben dergelijke problemen zich al eerder voorgedaan bij de ICE? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:02 |
Gaat lekker. ![]() | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:22 |
Gewone treinverbinding Regeringspartijen PvdA en VVD willen dat er voorlopig weer een gewone treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel zolang de Fyra niet rijdt. Voor PvdA-Kamerlid Duco Hoogland ''is de maat vol''. ''Als de Fyra weer betrouwbaar is, kan die weer gaan rijden.'' Maar tot die tijd moet er weer een gewone trein gaan rijden tussen beide hoofdsteden, aldus Hoogland, die het Belgische rijverbod terecht vindt. Zijn VVD-collega Betty de Boer steunt de gedachte van de PvdA. ''Als er materieel beschikbaar is heel graag, want dan is er tenminste weer een verbinding.'' Ze denkt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) daar nu ook naar gaat kijken. Rover Reizigersorganisatie Rover verklaarde snel een oplossing voor de problemen rond de Fyratreinen te willen. Dat meldde een woordvoerster vrijdag. ''De Fyra is door het ijs gezakt'', aldus de organisatie. De reizigersorganisatie pleit voor herinvoering van de 'klassieke' trein tussen Brussel en Amsterdam. De vroegere locomotieven en rijtuigen moeten weer terugkeren. Daarnaast wil Rover dat de Thalys wordt opengesteld tegen een normaal tarief zolang de problemen aanhouden. http://www.nu.nl/binnenland/3007436/belgie-verbiedt-fyra.html | |
Tokus | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:05 |
ja dat ie rijdt weet ik wel en ook hoe lang ie er over doet, dat had ik op een vorige pagina namelijk uitgebreid al gezet ![]() maar het zou me niks verbazen als ze de internationale kaarten niet meer in de kaartautomaat verkopen. | |
Tokus | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:06 |
oei, dit zou ook een tof idee zijn. Fuck die Fyra, de Thalys gaat toch nog wat sneller en comfortabeler. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:28 |
Vraag me af hoe ze dat willen doen want alleen NMBS is voor een deel aandeelhouder. | |
Red_85 | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:33 |
Let op, straks gaat ns zeggen dat het allemaal de schuld is van de politiek en rover omdat ze over moesten van hun naar de normale dienst. 'In de speciale had dit nooit voor kunnen komen'. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:47 |
Sowieso zal ik nu nooit meer met de trein naar België gaan. In het verleden best vaak spontaan gedaan. Kind naar opa en oma in Dordrecht gebracht en vanaf daar dan met de trein naar Antwerpen. Dat spontane is er nu helaas vanaf omdat je - als je het nog een beetje betaalbaar wil houden - lang van tevoren moet boeken. Dat vertik ik dus, omdat ik niet nu al ga bedenken dat ik over 2 maanden eens een keer een weekendje naar Antwerpen wil. Dat wil ik gewoon een dag van tevoren bedenken als ik zie dat het weer in Antwerpen lekker is bijvoorbeeld. Nee, nu gaan we gewoon fijn met de auto. | |
gebrokenglas | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:49 |
Vantevoren reserveren hoeft nu toch niet meer? | |
niels0 | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:56 |
In Antwerpen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 20:00 |
Niet naar het centrum natuurlijk. De oom van mijn vrouw woont in Kapellen. We zetten de auto in een van zijn garages en gaan dan met de trein verder. 5 stops in de stoptrein en je bent op Antwerpen Centraal. | |
niels0 | vrijdag 18 januari 2013 @ 20:00 |
Aha, ok. lol. | |
Aether | vrijdag 18 januari 2013 @ 21:36 |
Fyra-monteurs naar Nederland De Italiaanse producent van de Fyra-treinstellen stuurt dertig monteurs naar Nederland om de problemen met de treinen op te lossen. In de fabriek in Italië zelf zijn tien man op de zaak gezet. Vandaag en morgen worden in Nederland testritten met de Fyra gemaakt. Er worden camera's onder de treinen opgehangen om beter te kunnen beoordelen wat er precies aan de hand is. Testritten De Fyra-fabrikant hoopt dat er maandag informatie beschikbaar is van die testritten. Door een reeks incidenten rijdt de hogesnelheidstrein in elk geval tot en met maandag niet tussen Amsterdam en Brussel. | |
Dasjonny | vrijdag 18 januari 2013 @ 23:14 |
Moet helaas te vaak met dit koekblik omdat het me toch wel veel tijd scheelt, reis vanaf Hilversum naar Antwerpen voor mijn studie en kom in het weekend terug vanwege mijn bijbaan hier. Ticket kost maar 4 euro omdat ik een campuskaart en een weekendOV heb. Valt zo af te halen zonder reservering. Bespaart mij 2 uur reizen, want de stoptrein is echt veel langzamer. En een garantie op een zitplaats is ook wel fijn tov de Benelux waar het altijd proppen was. Na 4 x met de trein op en neer te zijn geweest, niet eens met vertragingen ( viel me nog mee gezien de berichten ), maar dat hele ding is zo gammel als wat. De laatste keer dat ik erin zat afgelopen zondag was er om de 30 seconde ongeveer een harde klap te horen van buitenaf van de trein. Klonk niet heel goed in de oren. Andere keren ook rare voorvallen zoals defecte deuren en defecte toiletten. Hoort niet echt bij een trein die net 2 maanden rijd. | |
Holy_Goat | zaterdag 19 januari 2013 @ 00:09 |
Melding vrijdag 18 januari 2013, 20:30 uur: Oorzaak: Verstoorde dienstregeling Door de verstoorde dienstregeling rijdt tot en met woensdag 23 januari Fyra V250 tussen Amsterdam en Brussel niet. NS Hispeed adviseert reizigers naar België via Roosendaal te reizen. Vanaf daar zetten NS en NMBS extra treinen naar België in. Houdt u rekening met een langere reistijd. Kijk op de dag van reizen op de reisplanners van www.nshispeed.nl of www.ns.nl voor een actueel reisadvies. ------ Uhu. Door verstoorde dienstregeling... | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 00:24 |
Op de website van NS Hispeed hebben ze het over aangepaste dienstregeling haha. Vluchten worden ge-annuleerd als er niet wordt gevlogen maar bij de NS heeft men het over een aangepaste dienstregeling als er niet wordt gereden. Die lui zijn echt van de pot gerukt als je het mij vraagt. En dan waar jij het over hebt, Verstoring, ook weer zo'n nieuw uitgevonden woord. Vroeger had je storing, stremming, uitval, dat soort dingen. | |
Holy_Goat | zaterdag 19 januari 2013 @ 01:09 |
hebben ze het niet verduitst? Zerstorung | |
igottagun | zaterdag 19 januari 2013 @ 01:10 |
Maaarrr... de Fyra rijd wel tussen Amsterdam en Breda. ![]() | |
Die_Hofstadtgruppe | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:14 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)_Fyra_dumpen___.html![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:24 |
't is wel wat kort door de bocht, die trein nu al dumpen. En het alternatief dan? Weer een aanbesteding? Weer afwegen welke treinen te bestellen? Weer jaren wachten? | |
Aether | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:26 |
Niet vreemd, als partner hebben ze amper iets geïnvesteerd. | |
Die_Hofstadtgruppe | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:27 |
Kort door de bocht? Dat ding is gewoon een prutstrein dus logisch dat ze ervan af willen. | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:30 |
Er was toch op Nat. Geo of op Discovery een keer een uitzending over deze trein? | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:36 |
Op de fyra.com website zie je allemaal foto's van blije mensen die blij zijn met deze trein te mogen reizen. Met daaronder de tekst: Pardon? Je reis uitstellen? Soms kan dat niet hè? | |
Tokus | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:40 |
ja, ze zijn daar in de veronderstelling dat je die reis maakt zodat je met de Fyra kan. Jouw reis draait om de Fyra. geen gezeur, de Fyra is het hoogtepunt van elke reis. | |
Basp1 | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:42 |
De reis wordt gewoon als consumptie goed gezien, en niet als dienstverlening, daarin zien we wederom dat ze gewoon de weg kwijt zijn. | |
Tokus | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:51 |
"het spoor bijster" was een nog toepasselijkere uitdrukking geweest ![]() | |
Basp1 | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:52 |
idd helaas was ik nog niet wakker genoeg. ![]() | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 10:54 |
Gratis parkeren op de linkeroever, 10 minuten lopen door de voetgangerstunnel en hartje centrum ![]() | |
Q. | zaterdag 19 januari 2013 @ 11:39 |
Dat zal de baas leuk vinden als je voor je werk afhankelijk bent van dat ding. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 12:06 |
Good one! Vanaf de jachthaven is het ook goed te doen door de voetgangerstunnel. 1 keertje gedaan heeeeeeel lang geleden. ![]() ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 12:20 |
[simplistische gedachte] Raar dat iets complex als een vliegtuig stukken beter werkt als iets als een trein, een Fyra. Dat ding hoeft alleen maar voor of achteruit te gaan, sturen hoeft niet eens. Een vliegtuig heeft zelfs 3 assen van manoeuvreren. Die Fyra bevat teveel electronicsche troep misschien wel. [/simplistische gedachte] | |
Vasilevski | zaterdag 19 januari 2013 @ 12:24 |
'Sorry, maar Fyra heeft me verzocht om mijn reis uit te stellen.' 'Je reis uitstellen? Maar het is toch gewoon een kwestie van dagelijks van A naar B naar je werk of afspraak gaan, zoals zoveel mensen in de wereld dat moeten doen?' 'Nee, dat heeft u verkeerd begrepen. Vroeger kon dat, maar anno 2013 is een reis vlak over de landsgrens weer, net als in de middeleeuwen, een gevaarlijke onderneming die veel tijd en geld kost. Ik kan eventueel nog net morgenmiddag aankomen als ik nu direct met de koets vertrek, maar het is wel gevaarlijk in deze tijd van het jaar, er zijn veel rovers en hongerige wilde dieren in de wildernis tussen Roosendaal en Antwerpen.' 'Ach nee, we begrijpen het wel, blijf maar thuis.' | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 12:45 |
Dat die Fyra problemen heeft, kut maar ok, maar die hogere tarieven maakt het natuurlijk helemaal krom. Als je met bussen verder vervoerd wordt omdat het kreng weer stilgevallen is, heb je dan recht op geld terug? Ipv met 160km/u ga je maar 80km/u met omwegen, en moeten er geen files staan ook.... En de beoogde catering voor koude en warme snacks - waar ze mee schermen op de site - is in een bus ook niet aanwezig. (veilig vanachter mijn pc ben ik een veeleisende klant/reiziger. Ik zou nooit die catering gebruiken maar ik heb er wel recht op want ik betaal er ook voor) ![]() | |
Aether | zaterdag 19 januari 2013 @ 13:56 |
NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Dat meldt het spoorbedrijf zaterdag. Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. De NS-directie heeft deze beslissingen genomen. Ontevreden Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.” Second opinion De Fyra treinen zijn door de Belgische inspectie aan de kant gezet. NS houd het erop dat de treinen uit voorzorg uit de internationale dienstregeling zijn gehaald. AnsaldoBreda is formeel op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken aangesproken. Voordat de treinen terug kunnen in de reizigersdienst wil NS door een onafhankelijke partij een second opinion uit laten voeren. Geen directe trein Volgens de NS en NMBS Europe staat de klant centraal. Er wordt gekeken naar een intercityverbinding Roosendaal - Antwerpen, stelt NS in een persbericht. Er wordt niet gerept over een directe trein Amsterdam - Brussel, die reizigers en de politiek willen. Vandaag rijdt er al eens per twee a drie uur een intercity Roosendaal - Antwerpen. Directie Reizigersvereniging Voor Beter OV stelt dat niet alleen de Fyra aan de kant moet, maar ook de directie van NS Hispeed. | |
Q. | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:01 |
![]() | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:13 |
Alleen al het feit dat een trein, ja een trein, ik herhaal een trein, niet kan rijden zonder verbinding met een mobiel telefoon netwerk.. ![]() Who the hell deden ze dat in 1870 op de pacificrailroad in VS dan? | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:18 |
Draadloze verbinding is goedkoper. Een trein zou autonoom moeten kunnen werken maar: Remote shutdown commands en max speed info zullen toch van het besturings-systeem van de verkeersleiding naar de trein gebracht moeten worden. Een systeem met (eventueel magnetische) actuators langs het spoor lijken me beter. Ik bekijk het even puur veiligheids-/betrouwbaarheids-technisch. Ik kijk niet naar de kosten. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:24 |
1. Waarom zouden al die informatiestromen een vereiste moeten zijn? 2. Als je dat zou willen hebben, zou het mobiele netwerk geen optie voor mij zijn, maar wat jij schetst, een aparte verbinding van alleen de trein in/ langs het spoor verwerken. Op een mobiele provider kun je niet vertrouwen. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 14:27 |
Mogelijkheid tot remote shutdown vind ik wel een vereiste maar inderdaad, als dat afhangt van een mobiel netwerk ben ik het er ook niet mee eens. Sterker nog, met ethernet-achtige (ook koper) -verbindingen ben ik het sowieso niet eens met dat soort zaken. Solid state logic is altijd het veiligst, maarja, probeer dat de nieuwe generatie engineers maar 'ns aan hun verstand te krijgen. Ik heb daar zo vaak discussies over gehad. Vroeger werkte het anders trouwens. Toen moest een machinist om de zoveel tijd een knop indrukken anders stopte de trein. En dan ben je volledig autonoom, groot voordeel. Tegenwoordig acht men het echter noodzakelijk van buitenaf in te kunnen grijpen en daar ben ik het an sich wel mee eens. Punt is vaak dat de mensen die de beslissing nemen iets aan te schaffen zich blindstaren op de mogelijkheden van allerlei gadgets. Ikzelf kijk puur naar funktionaliteit en betrouwbaarheid. Hoe minder gadgets, die dus niet noodzakelijk zijn maar nice-to-have, hoe minder er stuk kan gaan. Safety en reliability gaan hand in hand. Safety Integrity Levels en Reliability Integrity Levels, daar zijn hele studies voor. [ Bericht 4% gewijzigd door niels0 op 19-01-2013 15:07:36 ] | |
Fred_B | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:14 |
Bij dit soort grote vertragingen heb je recht op 100% vergoeding van de ticketprijs. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:37 |
Tja, toen hoefde ze niet bang te zijn dat er op een voorliggende trein gebotst zou worden.. aangezien de eerstvorige trein een week eerder al was vertrokken en niet slechts een minuut of 2. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:40 |
Gaat het niet om, gewoon om het feit KUNNEN rijden of niet. | |
Q. | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:42 |
En terecht, als je veiligheidsvoorzieningen niet goed werken moet een trein met mogelijk honderden reizigers niet kunnen vertrekken. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 15:52 |
Met een mobiel netwerk? Ga toch weg joh. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:14 |
Ligt een provider plat, kan er geen trein rijden. Heheh. Da's pas middeleeuws. ![]() | |
remcoP | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:20 |
Met de Boeing 787 gaat het ook niet heel goed hè? Die is ook nieuw. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:27 |
Dus alles wat nieuw is, is slecht, kinderziektes en de rest. Dat klopt ten dele. Men wil goedkoper plus innovatief zijn. Slechte combi. Nou denk ik niet dat dat bij vliegtuigen ook zo werkt maar Uw stelling klinkt bekend. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:34 |
Dat gaan om een accutje. Niet om het complete apparaat. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:40 |
Wat lijkt jou dan wel een goede manier van communicatie tussen treinen onderling en treindienstleiders? | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:42 |
Gewoon via de stroomvoorziening, de bovenleiding. De babyfoon techniek. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:44 |
Modulatie (hoeft niet perse via radio, in dit geval via de bovenleiding) en ge-superponeerd Ireyon. Als vanouds. [ Bericht 3% gewijzigd door niels0 op 19-01-2013 17:03:12 ] | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:47 |
De laatste keer dat ik er rondliep had de treindienstleider geen bovenleiding in z'n kantoor hangen. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:57 |
? of jij ? | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 16:58 |
Alles behalve een mobiel netwerk. Daarbij is het autonoom rijden met dodemansknop en detectoren in het spoor ook altijd nog een goede optie. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:04 |
Nee dat is het niet, want dan kun je blokafstanden niet variëren. Dan zou de afstand tussen 2 opeenvolgende treinen bij een snelheid van 80km/h minstens net zo groot zijn als wanneer er 300km/h wordt gereden, puur capaciteitsverlies. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:06 |
Kan best wezen, maar een mobiel netwerk ![]() | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:07 |
Waar baseer je dat op? Heb je een berekening? Als er dan toch data-overdracht moet zijn, mocht dat gewenst zijn, zou ik kiezen voor control via bovenleiding, shutdown via actuators langs het spoor. Ik moet toegeven dat treinen-business niet mijn vak is. | |
Red_85 | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:08 |
Mijn ook niet, maar capaciteitsberekeningen kan ik met mijn achtergrond wel berekenen. Maar dan nog is het idee van jou beter dan de positiebepaling via een fucking mobiel netwerk. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:15 |
Positiebepaling gebeurt wel via bakens tussen het spoor e.d., maar het gaat erom dat er een centraal communicatie-punt om het overzicht te behouden. De positie van een trein weten is niet genoeg, je wilt weten of-tie accelereert, afremt en hoe snel dat gebeurt. Wat de capaciteit betreft; een trein die 80km/h rijdt staat sneller stil dan een trein die 300km/h rijdt. Zodoende kunnen 2 treinen die 80km/h rijden dichter op elkaar rijden dan 2 treinen die 300km/h rijden, dat lijkt me vrij logisch. Ik ben zelf ook geen expert op het gebied van treinbeveiliging, maar als je de wikipediapagina's over ERTMS en ETCS doorleest komt je al een heel eind. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:19 |
Ik ben iemand die vaak moet schatten Ireyon. Zo druk is dat HSL-spoor toch niet? Acceleration-info lijkt me momenteel niet zo'n aandachtspunt. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:36 |
Dat is het momenteel nog niet nee, maar in de toekomst wil je zo'n traject natuurlijk optimaal gebruiken. Er rijden (bij normale dienstregeling) 4 treinen in dezelfde richting over de noordsectie van de HSL. 1 Fyra die 250km/h rijdt, 2 Fyra's die 160km/h rijden en een Thalys met 300km/h. Dan is het toch fijn als je de trage Fyra's korter achter een snellere trein aan kunt wegsturen zodat een snellere trein nooit achter een trage Fyra komt te zitten. Nu zal het in Nederland (hopelijk.. ooit) zo zijn dat op de Noordsectie alleen maar snelle treinen komen te rijden, maar bijv. in België ligt ook een stoptreinstation waar nooit een snellere trein zal komen. De Duitse en Franse hogesnelheidssporen liggen zelfs vol met dergelijke kleinere stations. In Nederland had het dan ook in mijn ogen prima gekund met een beter, minder hi-tech systeem, maar uiteindelijk blijft het huidige systeem dan ook een verplichting vanuit Europa. Elke nieuwe spoorlijn moet dit systeem bevatten, zo ligt het ook op de Hanzelijn en de binnenste sporen tussen Amsterdam - Utrecht. Maar daar is het geen probleem, want het oude vertrouwde ATB systeem ligt er ook gewoon naast. De grootste fout die dan ook op de HSL is gemaakt, is om alleen het nieuwe hi-tech, storingsgevoelige systeem aan te leggen. Als dat weigert (of eigenlijk: zo goed werkt dat het bij een miscommunicatie de trein stillegt), dan is er geen backup, geen alternatief, niks. | |
Tokus | zaterdag 19 januari 2013 @ 17:40 |
het advies van NS Hispeed is nu ook heel mooi voor de komende dagen. Naar Roosendaal, daar op de stoptrein naar Essen, en in Essen overstappen op de intercity. en.. "Indien gewenst kunt u, uw Fyra ticket Amsterdam – Antwerpen / Brussel kosteloos annuleren of reizen met de treinverbinding via Roosendaal naar Antwerpen of Brussel." ik zou annuleren en een normaal ticket naar Antwerpen/Brussel nemen. Dat lijkt me wel goedkoper. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:04 |
Ok, Ireyon, ik volg je. Vind je het nou zelf ook niet een beetje raar dat treinen die zich al jaren hebben bewezen met 300 rijden en een nieuwe maar 250, als ze al rijden? Ik snap best dat er logistiek voor nodig is dat wel te doen. En om de treinreizigende burger te forceren in een dergelijke trein ipv de gebruikelijke Benelux-lijn vergeet men even. Sorry, aan mij is het niet te verkopen. De vertragingen en uitval daargelaten. Simpelweg on-ver-koop-baar. Ondertussen mogen we met de stoptrein in 2013, je lacht je kapot. Weet je wel wat dat spoor heeft gekost? Initieel zou het 1.7 GULDEN miljard kosten, is uitgedraaid op een miljardje of 5 a 6 EURO. Dat is mi. naaierij. [ Bericht 0% gewijzigd door niels0 op 19-01-2013 18:16:30 ] | |
Aether | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:16 |
Persbericht (PDF): http://www.nshispeed.nl/w(...)fe-8a24-c12a7b7ca729 PTA / Treinentopic #507: Winterellende - Deel 507 | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:17 |
Ik praat de invoering van Fyra ook absoluut niet goed hoor. Als Roosendaler is het reizen naar België voor mij aanzienlijk moeilijker, trager én duurder geworden. Maar het is wel belangrijk om te weten wat er is misgegaan en waarom ogenschijnlijk simpele oplossingen niet zo simpel zijn. De NS is destijds eigenwijs geweest in de aanschaf van de trein. De Thalys en ICE rijden inderdaad al jaren met 300km/h door Europa. De redenen van de NS waren 1) Een trein die 300km/h kan, zou 10 miljoen euro duurder zijn dan eentje die 250km/h kan en 2) NS heeft altijd al de behoefte gehad om 'unieke' treinen te hebben. Treinen die geen enkel ander bedrijf heeft, die nergens anders rijden. Dat heeft ertoe geleid dat ze kozen voor de goedkoopste fabrikant, Ansaldo Breda, een fabrikant die ook toen al geen goede reputatie had. Maarja, goedkoop hè. Verder is de aanleg van de HSL niet goed aangepakt. Een lijn waarvan het Nederlandse deel is aangelegd door Siemens, het Belgische deel door Alcatel en waarop treinen rijden van Alstöm en Ansaldo Breda. Dat heeft jaren gekost voordat al die systemen fatsoenlijk met elkaar overweg konden, de Thalys (van Alstöm) kwam in het begin ook constant stil te staan bij de grens NL-BE. Het had heel makkelijk kunnen zijn; treinen van Siemens op een spoorlijn van Siemens, of treinen van Bombardier op een spoorlijn van Bombardier. Maar nee, het moest weer goedkoop. En dan kiest men per onderdeel en per land de goedkoopste aanbieder. Dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn, is inmiddels meer dan duidelijk. | |
niels0 | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:22 |
2) Waarom? Ego? Waarschijnlijk/Plausible. Nogmaals, waarom is dat zo nodig? De klant zit er niet op te wachten. | |
Ireyon | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:27 |
Het is inderdaad een bijzonder achterlijke reden. Maar het geldt voor elke trein; de sprinters, de dubbeldekkers, de koplopers, stuk voor stuk uniek voor NS. Terwijl Arriva en Veolia dezelfde soort treinen hebben in een andere kleurstelling en ook in het buitenland gewoon treinen uit de catalogus worden aangeschaft. Het trieste is dat de Fyra ook nog eens aanzienlijk minder comfort biedt dan zo'n catalogustrein. Geen leeslampjes, geen voetsteuntjes, geen stopcontacten, geen verstelbare stoelen, geen internet. Een opgevoerde sprinter is het, meer niet. Nee, dan moet je eens 2de Klas in een ICE gaan zitten ![]() | |
igottagun | zaterdag 19 januari 2013 @ 18:30 |
Die sprinters zijn trouwens de slechtste treinen waar ik ooit in gezeten heb. Koud, en veelste open, geen gevoel van privacy. | |
Tokus | zaterdag 19 januari 2013 @ 19:39 |
die directeur van NS net op tv... "ook wij willen niet rijden als we geen betrouwbaar product hebben". product... ja, daarom gaat het mis. Ze zien het als een product, niet als een dienst die ze aanbieden. | |
Alleskids | zaterdag 19 januari 2013 @ 20:08 |
ze hebben 2,5 jaar getest, maar niet gerekend op Nederlandse/Belgische omstandigheden. vraag 1: WAAR hebben ze 2,5 jaar lang getest? vraag 2: WAT is er 2,5 jaar lang getest? vraag 3: WIE heeft het ding getest? hetzelfde 5 jarig kind dat de Fyra getekend heeft? | |
Mylene | zaterdag 19 januari 2013 @ 20:13 |
De NS zei van de van de week op tv dat ze zelfs in Tsjechië ofzo de toestellen hebben getest. Alleen dat waren andere omstandigheden en was er andere sneeuw. Serieus waar dat laatste. | |
Aether | zaterdag 19 januari 2013 @ 20:25 |
PTA / Treinentopic #505: Zonder Fyra | |
Tokus | zaterdag 19 januari 2013 @ 22:20 |
nou, het lijkt erop dat de Fyra Lance Armstrong verdreven heeft uit het nieuws. Hopelijk snappen ze nu hogerop ook dat er echt wat mis is en wordt de NS teruggefloten. | |
gebrokenglas | zaterdag 19 januari 2013 @ 23:21 |
Eerst is er getest (door de fabrikant) in de nachtelijke uren op de spoorbanen in Frankrijk en Italie. En NS natuurlijk in de zomer in Nederland. ![]() En natuurlijk is er in Tjechie een ander soort kou dan hier. Hogere luchtdichtheid waarschijnlijk. En de sneeuw hier plakt hier meer dan het spul daar, dus vandaar dat het platen kapot maakt. ![]() | |
Jareth | zondag 20 januari 2013 @ 02:56 |
En volgt nu wel een grote schoonmaak bij de NS. En bij ProRail, als ze toch bezig zijn. | |
Basp1 | zondag 20 januari 2013 @ 08:39 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)maanden-running.html ![]() Wat is dit voor 1-2 tje dat een politicus opeens beweert dat de ns er voor de reizigers zou zijn? Verder maanden uit de running. ![]() | |
admiraal_anaal | zondag 20 januari 2013 @ 08:48 |
NS die er voor hun klanten zou zijn ![]() | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 09:14 |
Hoezo zou er geen gaatje in de dienstregeling zijn? Dan pas je dat toch aan? Mensen zijn toch gewend dat de dienstregeling om de haverklap verandert dus dit heb je binnen een week geregeld. | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 10:25 |
Wat is er eigenlijk met de IC+ gebeurd? Deze: ![]() ![]() Ik vond dat een relaxte trein in de jaren 90. Restauratie-rijtuig en een paar knappe stewardessen erbij en je hebt iets wat markt-technisch gezien gewoon klopt lijkt me. | |
Tokus | zondag 20 januari 2013 @ 10:28 |
die wagons waren ook onderdeel van de Beneluxtrein, als ik het zo zie. Maar dan wel met wat andere kleuren vanbinnen. | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 10:31 |
Nee, ze zijn geïntroduceerd om meer reizigers te trekken op de verbinding van Limburg met de randstad. Ik werkte toen in Den Haag en nam 'em als favoriet naar m'n woonplaats R'dam destijds. Er zat ook geen toeslag op. | |
Tokus | zondag 20 januari 2013 @ 10:35 |
nou, de binnenkant (stoelen, die glazen plaat, de ramen) zien er wel heel erg uit als enkele wagons die in de Beneluxtrein zaten, hoor. Alleen dus met andere kleuren. Die Beneluxtrein was op het laatst ook een mengelmoesje van diverse types wagons. | |
trancethrust | zondag 20 januari 2013 @ 12:24 |
WTF? Er was ook een Fyra toegoevoegd, en die rijdt niet meer. Dan is er toch per definitie ruimte? Hij loopt niet dezelfde stations af maar je kan toch in ieder geval iets hebben? Of is het onmogelijk dat een `normale' intercity achter de Thalys aanhobbelt op een `hogesnelheidslijn' (waar anders bijna niets rijdt)? | |
Megumi | zondag 20 januari 2013 @ 12:30 |
De treinen had ik zo wie zo niet in Italië besteld maar had ze gekocht van de Duitsers of de Fransen. (nu gaan ze die waarschijnlijk huren)Die treinen werken en zijn ook nog eens sneller. Los daarvan de overheid zegt al jaren wat aan de NS te doen of No Rial en de pruts directie zit er nog steeds. | |
Ireyon | zondag 20 januari 2013 @ 12:44 |
Er zijn verder geen treinen die over de HSL kunnen/mogen rijden en de oude route via Den Haag HS zit nu dus vol. | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 13:31 |
Vol? Tuurlijk. Trein naar Vlissingen verlengen en in Roosendaal splitsen, probleem opgelost. Het is gewoon onwil van de NS. | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 13:34 |
Maar 't is ook een zooi. De Fyra vertrekt in Brussel-Zuid onder 3000 Volt gelijkspanning, beveiliging TBL1+. Even voorbij Antwerpen-Luchtbal schakelt de trein over 25.000 Volt wisselspanning en het Europese beveiligingssysteem ETCS niveau 2 van Alstom. Vanaf de grens is het een systeem van Siemens. Even voor het Rotterdam omschakeling 1500 Volt gelijkspanning en ATB. Na Rotterdam omschakeling op 25.000 Volt en ETCS 2. Voor Schiphol omschakeling op 1500 Volt en ATB. Bovendien is het Europese beveiligingssysteem storingsgevoelig. Als de Gsm-Rail even geen verbinding maakt, wat af en toe gebeurt, komt de trein tot stilstand. <snip> De meest betrouwbare treinen hebben geen elektronica en computers aan boord. Vraag het maar aan de machinisten. bron | |
Tokus | zondag 20 januari 2013 @ 13:37 |
sterker nog, die wordt momenteel in Roosendaal weer gesplitst. Zit je in het achterste deel, dan mag je dus uitstappen en naar het voorste deel. "vroeger" (2 jaar terug) was dat ook soms zo, maar nu is het ongeveer altijd in de spits. Dit is omdat het nu altijd een stoptrein naar Vlissingen is, en sommige perrons te kort zijn voor de lange intercity. | |
Ireyon | zondag 20 januari 2013 @ 13:48 |
Splitsen in wat? De Nederlandse dubbeldekkers kunnen niet rijden in België. Ze zijn te breed en rijden onder 1.5kV terwijl in België 3kV ligt. Omgekeerd zijn er maar een paar Belgische treinen die, enkel op halve kracht, in Nederland kunnen rijden. | |
Aether | zondag 20 januari 2013 @ 14:26 |
Het Fyradossier. | |
igottagun | zondag 20 januari 2013 @ 14:29 |
Ik lees hier dat de Fyra via GSM verbinding maakt en alleen dan kan rijden. Als ik dus een GSM jammer ( zak formaat ) meeneem en in een tunnel activeer, gaat die trein dan vol op de remmen? Makkelijke gijzeling dan. | |
remcoP | zondag 20 januari 2013 @ 14:35 |
Fyra maakt gebruik van GSM-R, dit heeft een andere frequentie dan een normale GSM. | |
igottagun | zondag 20 januari 2013 @ 14:37 |
"De frequentieband die gebruikt wordt voor de uplink is 876–880 MHz en voor de downlink 921–925 MHz." Lijkt me nou niet super veilig eerlijk gezegd, kun je dus een trein in een tunnel tot stilstand brengen zonder geweld. Iedereen denkt storing en ondertussen is er een heel ander scenario gaande. Maar er zullen vast wel anti terreur plannen liggen bij de NS... ( toch ? ) | |
remcoP | zondag 20 januari 2013 @ 14:45 |
Die plannen liggen er vast wel. Bovendien is er vast iets van beveiliging tegen dit soort anti-GSM-R aanvallen. | |
Janneke141 | zondag 20 januari 2013 @ 15:16 |
Minder treinen tussen Amsterdam en Brussel. Minder dan de 0 die er nu rijden, of wat zou die man bedoelen? | |
Ireyon | zondag 20 januari 2013 @ 15:17 |
Minder dan de 32 per dag wat oorspronkelijk (ergens in 2000) gepland was. [ Bericht 0% gewijzigd door Ireyon op 20-01-2013 15:25:08 ] | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 16:30 |
Maar de Fyra is ook een paar keer in een tunnel stilgevallen omdat het GSM signaal meer dan 30 seconden lang wegviel. | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 16:47 |
Als je dat leest, kun je niet anders dan je hoofd schudden. ![]() Dat dit kan. Met scheppen gaat het geld over de balk. En de rekening komt uiteindelijk bij de reiziger. Het kan het management daarom allemaal blijkbaar geen reet schelen. Denemarken heeft 8 jaar vertraging gehad op de levering. | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 17:14 |
met de Thalys ook veel problemen hoor, vrijdag meer dan een uur vertraging en vandaag 90 min. | |
Alditrein | zondag 20 januari 2013 @ 17:17 |
Wat hebben ze eigenlijk gedaan met de BeNeLux-treinstellen? | |
Jareth | zondag 20 januari 2013 @ 18:15 |
Omgestickerd naar blauw en ingezet in andere intercitytreinen, denk ik? En de locs zijn in België in gebruik. | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 18:30 |
Krijg je niet, want het is toch aangekondigd door NS HISpeed. | |
Jareth | zondag 20 januari 2013 @ 18:33 |
Ook als je de kaarten van tevoren kocht? | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 18:36 |
Die kon je toch omboeken ? Ik heb ze omgeboekt naar Thalys kosteloos. Niet dat die op tijd reed, wat een chaos zeg, staat er een Thalys klaar op Brussel Zuid, weet niemand waar hij heengaat. Ze zulen nu misschien wel coulant zijn bij NSHispeed maar normaal is dat als ze het aankondigen dat er vertragingen zijn (en dat hebben ze) je geen schadevergoeding krijgt. | |
Kwaliteit | zondag 20 januari 2013 @ 19:26 |
Eens... woon in omgeving Dordrecht en was op deze manier juist prettig om naar Antwerpen en verder te gaan. Je was er zo en nog betaalbaar ook! Dat is nu wel voorbij, of ik pak de auto maar... De trein heb ik nu wel gedag gezegd ![]() | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 19:34 |
Hoelang vantevoren? Als ze het pas een uur vantevoren aankondigen kun je toch zo snel niet iets anders regelen? | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 19:35 |
Meer dan 24 uur toch, mensen hebben emails gehad, staat op de website (al moet je wel goed kijken) | |
gebrokenglas | zondag 20 januari 2013 @ 19:36 |
ok. Nouja. | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 19:37 |
Ja ik vind het raar hoor. Je kan nattuurlijk niet altijd je mail checken of die website in de gaten houden. | |
trancethrust | zondag 20 januari 2013 @ 20:32 |
Als er geen alternatieven op hetzelfde niveau zijn krijg je gewoon al je geld terug. D.w.z., als ze gratis een omboeking naar Thalys geven dan is dat acceptabel; als het alternatief een bus kun je je geld terug krijgen. | |
macca728 | zondag 20 januari 2013 @ 20:43 |
Behalve dat de Thalys ook veel vertraging had (+90 min). Bovendien had ik dat ook maar net op tijd gelezen op hun website. | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 21:11 |
Hmm ja. Daar heb je gelijk in. Een IC Roosendaal - Antwerpen zou eigenlijk alles oplossen. | |
Tokus | zondag 20 januari 2013 @ 21:12 |
Oftewel, laat ze de huidige IC van Essen nog een station verder rijden... | |
Ireyon | zondag 20 januari 2013 @ 21:23 |
De huidige IC Essen - Antwerpen (- Charleroi) past niet langs het perron in Roosendaal. Het aanpassen van het perron zou te duur/niet mogelijk zijn. | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 21:43 |
Dus met 1 enkele IC3 (diesel) laten shuttlelen tussen Roosendaal en Essen kunnen we het oplossen. Ik denk dat ik maar 'ns een lening ga aanvragen. Daarna koop ik er een paar bij en laat ik 'em doorrijden naar Antwerpen. Langzaamaan uitbreiden naar uiteindelijk Den Haag CS - Bruxelles Midi ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door niels0 op 20-01-2013 21:58:17 ] | |
Papierversnipperaar | zondag 20 januari 2013 @ 21:55 |
![]() | |
niels0 | zondag 20 januari 2013 @ 22:01 |
Hahaha, dat verzín je toch niet. | |
Ireyon | zondag 20 januari 2013 @ 22:37 |
Dat ding heeft geen ATB of Memor en is zodoende niet toegelaten in Nederland en België. Voordat die systemen zijn ingebouwd dan wel getest en goedgekeurd ben je al gauw een jaar verder. | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 00:30 |
ok | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 00:35 |
@Ireyon. Het is maar een trein hoor. De boel stagneren hebben we niet zo veel aan. Jij schijnt voor bepaalde clubs te werken. Wat is dan jouw oplossing? | |
igottagun | maandag 21 januari 2013 @ 00:42 |
Heeeeerlijk haha | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 00:45 |
Nekslag. | |
Bombshell | maandag 21 januari 2013 @ 01:16 |
Dr moeten toch wel kopen gaan rollen bij de NS. Verlies nemen en die rotzooi terug suren naar Italie. | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 21 januari 2013 @ 01:59 |
Als ik het goed begrijpt heeft de NS 83(!) directeurs?? ![]() ![]() | |
Jareth | maandag 21 januari 2013 @ 07:23 |
Had al héél lang moeten gebeuren. Maar de Fyra-faal zou op zich al genoeg moeten zijn om de directie de Inktpot uit te sleuren. | |
Jareth | maandag 21 januari 2013 @ 07:25 |
Oh nee, dat is de directie van ProRail... Maar goed, die prutsen al net zo hard (zij het niet zozeer in deze kwestie). | |
Reya | maandag 21 januari 2013 @ 07:49 |
![]() | |
Ireyon | maandag 21 januari 2013 @ 08:54 |
Ik werk voor niemand hoor. Het probleem is dat er geen enkele Nederlandse trein is die de grens over mag en er maar een beperkt aantal Belgische treinen zijn die hooguit tot Roosendaal mogen komen. Dit zijn de MS75 die sowieso elk uur al als stoptrein rijdt, de MS80 waarvan er niet genoeg beschikbaar zijn, de MS86 die inmiddels als extra trein tussen Roosendaal en Essen pendelt en de MS96 wat veruit het beste materieel is, maar ook daarvan niet genoeg beschikbaar is. Bovendien heeft 1 treinstel slechts twee 2de Klas ruitijgen dus dan ga je er ook gelijk meerdere nodig hebben. Het beste zou zijn om de oude Benelux rijtuigen van stal te halen, die moeten dan eerst opnieuw geïnspecteerd worden maar met een beetje moeite kan dat binnen een paar dagen gedaan zijn. Vervolgens moet er een locomotief voor gevonden worden die dus in zowel Nederland als België is toegelaten. Van de vorige generatie Benelux-locs, HLE11 staan er nog meer dan voldoende langs de kant, maar deze zullen ook weer opnieuw gekeurd moeten worden en bovendien is de betrouwbaarheid niet echt voldoende. Zo is het altijd maar de vraag of ze de helling in de tunnel onder Antwerpen-Centraal kunnen halen. Dus dan blijft eigenlijk alleen de TRAXX over, die je ook voor de langzame Fyra ziet rijden. De locomotieven die destijds voor de Beneluxtrein reden, zijn echter alweer teruggestuurd naar de eigenaar dus de beschikbaarheid ervan is onduidelijk. Maar stel dat ze het materieel voor elkaar hebben gekregen, dan mist men nog een rijpad. De route Amsterdam - Schiphol zit sinds de nieuwe dienstregeling vol, aangezien de IC Amsterdam - Vlissingen weer daarlangs rijdt waar die eerst nog via Haarlem reed. Ook op het stuk Leiden - Den Haag is het een stuk drukker geworden nu daar de ICs Den Haag - Groningen langs rijden. Er zijn vast wel telkens gaatjes te vinden, maar echt een mooi opeenvolgend rijpad is er niet en om de trein bij elk station een minuut of 10 stil te laten staan, is ook niet bevorderend voor de perroncapaciteit. De beste route is in principe de 'uitvalroute' van de Fyra, nl. Amsterdam - Rotterdam via Breukelen. Dan sla je wel Schiphol en Den Haag HS over, dus het is maar de vraag of daar behoefte aan is. Dus, wat uiteindelijk mij de best *mogelijke* oplossing lijkt; de IC Amsterdam - Vlissingen verdubbelen tussen Amsterdam en Roosendaal, daar een directe cross-platform overstap geven op een Intercity naar Brussel die dus met eerdergenoemd Belgisch materieel gereden wordt. Echter zal het door beperkte beschikbaarheid (of gewoon simpele onwil vanuit de vervoerders) waarschijnlijk zo zijn dat deze trein niet verder dan Antwerpen zal rijden. | |
Drugshond | maandag 21 januari 2013 @ 09:31 |
Probleem moet je eerder zoeken bij de Europese aanbesteding. In Denemarken ging het ook fout, en de directie in Nederland wist zogenaamd van niks (hoezo vakkundig). Op dat moment hadden ze op de rem kunnen trappen en voor een andere oplossing kiezen. Probleem was echter dat alle orderboeken inzake hoge snelheidslijnen al vol zaten en er slechts 2 gegadigden waren (die het voor die prijs wilde doen). Het was of een dubbeldekker of een enkeldekker. Veel leed ligt verborgen in het feit dat het startschot verkeerd getimed was, en dat er geen kritische na-controle was. Op papier kan het nog goedkomen... Fyra heeft bewezen in Italie dat het wel kon. Maar de lijst met kinderziektes is wel schrikbarend. Maar goed...de splitsing tussen NS en fabrikant van treinen is et al geen heilzame weg gebleken. | |
sorcees | maandag 21 januari 2013 @ 09:46 |
Openbare aanbesteding, een zegen voor de samenleving ![]() | |
Basp1 | maandag 21 januari 2013 @ 09:49 |
Wij wilden weer iets wat er nog niet was een trein die 250 kan terwijl de duitse en franse dingen 300 kunnen. ![]() Met de uitgelopen levertijden van die italiaan hadden ze met 2 vingers de neus het alsnog bij fransen of duitser kunnnen bestellen. ![]() | |
Tokus | maandag 21 januari 2013 @ 10:02 |
Die intercity A'dam-Vlissingen is t/m Roosendaal in de spits al ongeveer zo lang als hij kan, in R'dam past het maar net langs het perron. In Roosendaal wordt deze al gesplitst waar alleen het voorste stuk doorgaat, anders past het niet op alle stations die erna komen. | |
trancethrust | maandag 21 januari 2013 @ 10:09 |
Makkelijk om met een vinger naar Europa te wijzen. Maar als je een openbaar moet aanbesteden wilt niet zeggen dat je dat moet verkloten. Goede voorwaarden stellen en degelijke tests eisen, of gefaseerd afnemen, is nog steeds mogelijk. Daar los van is de grootste faal van de Fyra nog altijd het format. Totaal overbodig, ongewenst, onpraktisch; een oligopolisch plan om wat extra geld te kloppen. Zoals ook te zien aan de populariteit van de internationale stoptrein, zelfs voordat de Fyra (letterlijk) uitelkaar viel. | |
Basp1 | maandag 21 januari 2013 @ 10:10 |
Het lijkt wel of de vakbonden zelfs medelijden hebben met de NS bestuurders. ![]() | |
Janneke141 | maandag 21 januari 2013 @ 10:22 |
Dat er hier bedrijven steken laten vallen staat buiten kijf, maar de hele besluitvorming staat bol van de politieke prestige en dan weet je dat er andere dingen spelen dan de beste oplossing. De aanbesteding van de bouw was in Nederland al afgerond terwijl de Nederlandse en Belgische planningen niet afstemden, ze kwamen op een verschillende plek bij de grens uit! | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 10:54 |
Prima post ![]() Ik ga het maar weer 'ns proberen. Tegenwoordig is het echt een wereldreis. Treinen ![]() ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door niels0 op 21-01-2013 11:01:54 ] | |
Vasilevski | maandag 21 januari 2013 @ 13:29 |
Hij bedoelt de machinisten, conducteurs... | |
beantherio | maandag 21 januari 2013 @ 13:29 |
Blijkbaar hadden andere leveranciers een dusdanig dikke orderportefeuille dat ze niet wilden leveren. Er schreven maar 2 leveranciers in op de aanbesteding waarvan AnsaldoBreda de enige was die een trein kon leveren die voldeed aan de gevraagde specificaties. Zie dit artikel van BNR. | |
Basp1 | maandag 21 januari 2013 @ 14:02 |
Dat is de intrepetatie van een NS bestuurder die hij eraan geeft, het zou ook zomaar geweest kunnen zijn dat die andere leveranciers de aanbestedings-eisen van NS hispeed zo bezopen vonden dat ze er niet eens serieus op wilden inschrijven. ![]() | |
Basp1 | maandag 21 januari 2013 @ 15:47 |
Kijk eens aan ipv te zeveren en de schuldvraag steeds maar tussen van alles en nog wat te willen verschuiven slaan ze in belgie spijkers met koppen lijkt het wel. | |
Janneke141 | maandag 21 januari 2013 @ 15:49 |
In Nederland moeten er eerst 28 commissies aan het werk om uit te zoeken wat er is misgegaan. In België zetten ze gewoon een extra trein in. Typisch. | |
Q. | maandag 21 januari 2013 @ 15:51 |
Roosendaal is vanuit Nederland al goed bereikbaar, daar hoeven geen extra treinen naar toe. | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 16:23 |
Dit | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 21 januari 2013 @ 17:27 |
Volgens een Geenstijl user. TGV : al meer dan dertig jaar Thalys : al meer dan 16 jaar Eurostar : al meer dan 16 jaar ICE : al meer dan 20 jaar. Een normaal mens zou dus gewoon één van bovenstaande treinen kopen. Maar neehoor, Nederland moest natuurlijk weer iets hebben dat niemand anders gebruikt. Nederland is namelijk zo bijzonder dat het altijd iets unieks moet hebben ... Nou, dat is in elk geval goed gelukt. James Lastig | 21-01-13 | 15:45 | NS,typisch Nederland denken ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 21-01-2013 22:08:22 ] | |
Aether | maandag 21 januari 2013 @ 21:30 |
Misschien interessant: http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/ | |
Janneke141 | maandag 21 januari 2013 @ 21:51 |
Interessant inderdaad, maar niet bepaald foutloos (nog los van de spelling). Een kleine greep: - Het treinongeluk met de ICE bij Eschede was met een ICE-1, de eerste generatie, die op dat moment al een jaar of 15 in dienst was. De ICE-3 is technisch een compleet andere trein. - Dat Alstom geen trein op de plank had liggen is wel waar, maar dat gold voor Ansaldo natuurlijk ook. Het neemt nog steeds niet weg dat Alstom vele malen meer (zeg een jaar of 25) ervaring had met het ontwikkelen, bouwen en afleveren van hogesnelheidstreinen. - Het verhaal suggereert dat Ansaldo net een grote Deense order had binnengesleept. In werkelijkheid waren er al twee jaar grote problemen met de aflevering én techniek van deze IC/4 stellen op het moment dat HSA de bestelling plaatste. Maar het stuk over de voorwaarden van een aanbesteding is inderdaad wel eens leuk om te lezen. | |
niels0 | maandag 21 januari 2013 @ 22:05 |
Die belgen mag je ook niet uitvlakken. Experts in moeilijk doen. We zullen zien waar het op uitdraait | |
Aether | maandag 21 januari 2013 @ 22:36 |
Klopt, maar bijvoorbeeld op http://www.treinreiziger.(...)sche_levering-144924 staat dan: Dan zou alleen Siemens nog in aamerking komen. | |
Ireyon | dinsdag 22 januari 2013 @ 05:25 |
| |
Serieus_Persoon | dinsdag 22 januari 2013 @ 09:48 |
Bestuurlijke onkunde begint de nieuwe Nederlandse ziekte te worden ![]() | |
Jareth | dinsdag 22 januari 2013 @ 09:51 |
Niet alleen de NS, het OV in het algemeen. Denk maar aan dat gezwel genaamd ov-chipkaart. | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2013 @ 10:05 |
Niet het OV in het algemeen, maar: Hoge snelheidslijnen en chipkaarten werken namelijk in andere landen wel aardig tot prima. Omdat NL'se bestuursleden denken dat NL speciaal is en daarom van alle soorten eisen erbij willen hebben, zijn ze op hun bek gegaan. Ze hadden kunnen copy/pasten, maar dat kan natuurlijk niet. Iemand moet het wiel opnieuw uitvinden. | |
Jareth | dinsdag 22 januari 2013 @ 10:05 |
Het OV in Nederland bedoelde ik ook. | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:33 |
Andere landen hebben ook OV-chipkaart....zonder problemen die wij hier hebben. ![]() | |
Jareth | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:35 |
Die van ons zie ik toch als een gezwel. Ik heb ook gehoord van bijvoorbeeld de oystercard, en daarbij vergeleken blijft onze ov-chipkaart, of eigenlijk het systeem erachter, gewoon een ziek geval. | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:42 |
Klopt ![]() ![]() | |
Q. | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:43 |
Het verschil is dat de Oystercard alleen geldt voor Londen en omstreken en de OV Chipkaart voor een heel land. Het is appels met peren vergelijkbaar, er is nergens op de wereld een soortgelijk systeem wat landelijk werkt. | |
kurk_droog | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:45 |
![]() Waar Siemens mee kwam wil je toch ook niet levend in gevonden worden ![]() | |
macca728 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:45 |
Nee daarom had het ook beperkt moeten blijven tot de metro of de grote steden. Of had men een dual systeem moeten kiezen voor de NS. Of gewoon goed invoeren zonder de nadelen die ze er hier bij moesten verzinnen. | |
Q. | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:48 |
500x beter dan dat lelijke V250-ding. En Siemens maakt tenminste treinen die rijden. ![]() | |
kurk_droog | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:50 |
Ik hoor echt iedereen klagen over het uiterlijk van de Fyra maar misschien ben ik de enige maar ik vind hem dus wel mooi. Alleen het innerlijk is wel lelijk en verrot ![]() Blijf het raar vinden ook dan ze zoveel problemen hebben...AnsaldoBreda maakt ( in samenwerking met Bombardier ofzo ) toch ook de hogesnelheidstreinen in Italië? Dan moet er toch wel enige kennis aanwezig zijn... | |
Q. | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:54 |
Alleen als onderaannemer dus, niet als enige aannemer. | |
Jareth | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:55 |
Wat is er dan nu werkelijk zo vreselijk anders, afgezien dat het om meer reizigers gaat die van A naar B moeten en dat de afstand tussen A en B over het algemeen wat groter zal zijn? | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:58 |
En dat voor een land dat NOG bureaucratischer is dan de onze. | |
gebrokenglas | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:58 |
Deze geeft meer het idee van snelheid, dan die Fyra. Die wagons van de Fyra zijn net normale rijtuigen, die je bij wijze van aan een koploper kunt koppelen. Die Japanse Shinkansen dingen zien er tenminste blits en snel uit, met die gestroomlijnde neus. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:59 |
Ben ik de enige die de uiterlijk van de Fyra wel mooi vind? [ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 22-01-2013 13:59:16 ] | |
Basp1 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:03 |
De vervoerders wilden perse van het zone systeem af, hierdoor moeten de afgelegde kilometers precies berekend worden wat het een stukje moeilijker maakt. In londen en parijs heeft men nog steeds een zone systeem. Dat je met bussen per definitie omrijdt en dus gewoon meer betaald voor de toeristische route waar je nog langer over doet dan met de snelbus dat is men zomaar vergeten, maar dat maakt niet uit het ging bij deze kaart meer om de vervoerders en niet zo zeer om de reizigers. | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:04 |
Met de neus is niet zoveel mis. Maar Shinkansen en ook de Thalys verslaat het ruim. | |
kurk_droog | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:10 |
![]() ![]() ![]() | |
Q. | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:14 |
Veel plezier met stilstaan. ![]() | |
niels0 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:16 |
Ja | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:18 |
Jawel. Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen. Niet vanwege de situatie met Ansaldo Breda nu, maar puur omdat zij de beste treinen hebben gemaakt van de afgelopen decennia. Dat zij de makers zijn van de Thalys en TGV en dikke partners zijn met de SNCF had bij de HSA echt een belletje moet doen rinkelen. Onbegrijpelijk. | |
Janneke141 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:19 |
Zie je toch niet als je erin zit. Dat ding rijdt tenminste! | |
gebrokenglas | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:22 |
Wat ik denk: Een vleugje prestige speelde ook mee met de beslissing. De powerpoint presentatie of het promotiefilmpje van de Italianen zag er waarschijnlijk het gelikst uit. Naar 'het lagere volk' - cq de mensen van maintenance en de machinisten - en ervaringen van andere vervoerders (Denemarken) is niet geluisterd. | |
TC03 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:58 |
OV-chipkaart werkt nu toch gewoon prima? Ik heb er geen enkel probleem mee in elk geval. Superhandig dat je met één pasje overal kan reizen. | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:01 |
Afgelopen zondag was inchecken en uitchecken helemaal een ramp: kaart ongeldig,maar toch geld afgehaald ![]() ![]() ![]() | |
TC03 | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:02 |
![]() ![]() ![]() Het is me wat, een kapotte kaart. | |
Plantagehouder | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:03 |
Dus dezelfde problemen die bijv de oyster card ook kent? | |
RichardHammond | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:03 |
Ik meen dat SNCF de concessie had verloren, het schijnt dat Alstom daarom niet zat te springen om die trein voor een (in)directe concurrent te produceren. | |
niels0 | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:04 |
Bommelband, 'scheur in je pinpas' | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:04 |
Dat is het juist,mijn kaart is juist niet kapot Ik weet het niet ![]() |