Als je Joods bent behoor je tot een bepaalde etniciteit, er bestaat ook een Nederlandse etniciteit, dus dat is heel wat anders dan wat jij bedoelt. Verder is dat jij het in overeenstemming vindt met bepaalde delen van oude boeken, al heel iets anders dan wanneer je zegt dat het zo is, daarnaast is het ook nog eens hoe jij die oude boeken interpreteert vervolgens.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De staat Israel hecht er kennelijk aan om de Joodse Staat Israel genoemd te worden.
Ik weet niet of die staat zijn handelen baseert op het oude testament/de bijbel/de pentateuch.
Het gedrag van die staat komt overeen met de oorlogszuchtige delen van die oude boeken.
Tja. 2000 jaar geleden. Hoe zag de wereld er toen uit? Laten we alle volkeren terug gaan naar naar hun toenmalige plaatsen. En dan ook graan naar hun toenmalige aantallen. En hun toenmalige wapens. En hun toenmalige bronnen van bestaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:48 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dus? Daarmee beweren ze nog niet dat ze zich op de bijbel baseren. Alleen dat het een land voor het joodse volk is. Het volk dat er 2000 jaar geleden ook een land had.
Dat is een andere discussie dan waar we het nu over hebben. Niet het onderwerp veranderenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja. 2000 jaar geleden. Hoe zag de wereld er toen uit? Laten we alle volkeren terug gaan naar naar hun toenmalige plaatsen. En dan ook graan naar hun toenmalige aantallen. En hun toenmalige wapens. En hun toenmalige bronnen van bestaan.
Dit in overeenkomst met de huidige titel van dit onderwerp.
Joods zijn refereert naar een etniciteit, weliswaar in dit geval met een mogelijk gedeelde religie, maar etniciteit zelf is veel breder dan dat. Jij behoort tot een Nederlandse etniciteit Kees, en jij woont in de thuisstaat voor Nederlanders, dus de staat Israel heeft in principe weinig te maken met de religie inderdaad maar vooral met seculiere aspecten als etniciteit.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja. 2000 jaar geleden. Hoe zag de wereld er toen uit? Laten we alle volkeren terug gaan naar naar hun toenmalige plaatsen. En dan ook graan naar hun toenmalige aantallen. En hun toenmalige wapens. En hun toenmalige bronnen van bestaan.
En het geloof heeft er dus niks mee te maken, volgens jou?
Ik verander niet van onderwerp: het volk dat er 2000 jaar geleden ook een land had. was jouw tekst.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:54 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie dan waar we het nu over hebben. Niet het onderwerp veranderen
Ik taai af, trouwens.
Weet je, deze uitspraak "oog om oog ,tand om tand" wordt zeer vaak gebruikt door de Christenen om vingers te wijzen naar het Jodendom.In mijn directe omgeving vind men zelfs dat de G'd van het Oude testament anders is dan die van het Nieuwe.Onnozele gedachten, want G'd is onverandelijkquote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:13 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Kees, een tip: het jodendom is meer de de Pentateuch. Je hebt de talmoed nodig om te begrijpen hoe de teksten die jij leest door het jodendom worden geïnterpreteerd. Even een schoolvoorbeeldje: "oog om oog, tand om tand". De talmoed leert dat hier financiële compensatie wordt bedoeld, geen fysieke wraak. Dat wordt geleerd uit de zin ervoor en erna, waar in andere gevallen wel expliciet over financiële compensatie wordt gesproken.
"Je bent toch zeker geen engel"quote:Op vrijdag 4 januari 2013 11:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Weet je, deze uitspraak "oog om oog ,tand om tand" wordt zeer vaak gebruikt door de Christenen om vingers te wijzen naar het Jodendom.In mijn directe omgeving vind men zelfs dat de G'd van het Oude testament anders is dan die van het Nieuwe.Onnozele gedachten, want G'd is onverandelijk
Christenen gaan erg ver , vroeger vertelde mij als kind dat Joden net als paarden "oogkleppen" ophebben en zich vast blijven houden aan de regeltjes, maar hoezo regeltjes?Gij zult niet doden, of G'd eren ?Dat zijn toch geen regeltjes maar uit liefde/eerbied?
Wat zo typisch is als je daar met Christenen over hebt ze meteen in de aanval schieten, over de spijswetten ook.Als ik geen varkensvlees wil eten wordt er meteen schuin naar mij gekeken door de katholieken en krijg je reacties als "ja maar als wij wel varkensvlees eten zijn wij een gruwel dan?Jij bent toch geen engel?".En dan zeggen ze "jaja , de Joden zijn zeker heilig"
Er is geen discussie mogelijk.Met Joden meer, ze staan veel meer open als je ze met respect behandeld.
Ik denk dat die discussies over wel of geen Sabbat op zaterdag en de Kasjroet geen zin heeft, want wie ben ik over anderen te oordelen?Het mondt altijd uit in ruzie en dat kan nooit G'd bedoeling zijn.
Ja ik vind dat ook vreemd, terwijjl wetenschappelijk is aangetoond dat Kosjher eten echt goed voor je is.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
"Je bent toch zeker geen engel". Het schetst een fundamenteel verschil tussen verschillende religies. Om even te chargeren:
Katholieken: de mens is zondig, dus doe wat je niet laten kan
Protestanten: de mens is zondig en het wordt nooit wat me je, ga maar gauw boete doen
Joden: de mens is zondig, dus doe je best om zo min mogelijk zondig te zijn.
De talmoed vertelt over een rabbijn (We noemen hem even Josef) die op zijn sterfbed intens verdrietig is en enorm bang voor de berechting die komen gaat door God. Dan wordt hem gevraagd waarom hij bang is. Of hij soms bang is dat hij niet zo rechtvaardig als Mozes is geweest. De rabbijn antwoordt dat hij daar niet bang voor is. Hij zegt: "als God mij vraagt waarom ik niet zo rechtvaardig als Mozes ben geweest dan zal ik antwoorden: omdat ik Mozes niet ben!". Nee zegt hij: ik ben bang dat God mij vraagt: "Waarom ben jij niet zo rechtvaardig geweest als Rabbijn Josef".
Toch vreemd eigenlijk, dat mensen geen moeite hebben om te geloven in een mens die goddelijk is, maar wel moeite heeft met spijsregels. Terwijl onze hele maatschappij bol staat van spijsregels. We hebben er een NVWA voor opgezet. Wie eet er hond in dit land? Dat vinden wij een gruwel. En dan is het gek om varkensvlees een gruwel te vinden?
Derhalve accepteren dat grenzen veranderen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Bekeerd? Geindoctrineerd en gedwongen zul je bedoelen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe moet ik dit nou pareren? Het is net als het weerleggen van de stelling dat de Grand Canyon in een week tijd uitgeslepen is.
Heel, heel lang geleden woonden er in een land dat nu Afghanistan heet, mensen die Boeddhistisch waren en grote beelden uitgehakt hebben in een bergwand.
Voorzaten van de Indo-Europeanen, waren zij.
En nog niet zo heel lang geleden hebben de Taliban die Boeddhabeelden vernietigd. Dat klopt. Maar Afghanistan was al islamitisch toen de Britten het probeerden te bezetten.
Minder lang geleden voerden de Perzen een strijd met het Oost-Romeinse Rijk in het gebied dat nu Turkije wordt genoemd en beide partijen verzwakten elkaar daardoor. Beide partijen Indo-Europeanen.
Iets later, in onze zevende eeuw, ontstond de islam in wat nu Saoedi-Arabië heet, in Mekka en Medina en een grot in de bergen daar in de buurt.
De volgelingen van Mohammed, moslims genoemd, veroverden vervolgens vele gebieden, waaronder Perzië en Afghanistan. Bij die verovering trad er een schisma op in het geloof: de volgelingen van Ali werden sji'iet genoemd, de volgelingen van de soenna werden soennieten genoemd.
De verovering door islamieten betekende niet meteen dat de bevolking ook compleet vervangen werd. Zo werden de Perzen weliswaar bekeerd vanaf het Zoroastrisme tot de sji'ietische islam, maar het bleven natuurlijk wel Perzen. Indo-Europeanen met een eigen taal en cultuur.
Perzen kijken neer op Arabieren en Turken, die ze als onbeschaafde volkeren beschouwen.
En uiteraard denken ze dat hun sji'ietische geloof beter is dan het soennitische, maar ze zijn wel moslim.
Dus nee: Perzen hebben geen hekel aan moslims.
Ga eens wat lezen over geschiedenis, voor je verdere onzin uitkraamt.
Oorlogzuchtig gedrag zoals? Een paar huisjes bouwen bij een vijand die honderden/duizenden raketten afvuurd? Ik kan me geen land inbeelden die socialer is dan Israel. Elk ander land zou palestina al met de grond gelijk hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De staat Israel hecht er kennelijk aan om de Joodse Staat Israel genoemd te worden.
Ik weet niet of die staat zijn handelen baseert op het oude testament/de bijbel/de pentateuch.
Het gedrag van die staat komt overeen met de oorlogszuchtige delen van die oude boeken.
Inderdaad. Volgens contemporaine afspraken en regels.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:36 schreef waht het volgende:
[..]
Derhalve accepteren dat grenzen veranderen.
Ach ja, bekeerd is een rekbaar begrip. Kijk de geschiedenis van Europa er maar eens op na. Met de vervolging van ketters en de verbranding van heksen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Bekeerd? Geindoctrineerd en gedwongen zul je bedoelen.
En ja, veel Perzen hebben momenteel een hekel aan de extremistische moslims die nu aan de macht zijn in Iran.
Het land houdt zich niet aan de VN-regels aangaande bezette gebieden. Dus is het een schurkenstaat. Net zoals een buurman die zich niet aan de wet houdt een schurk of asociaal is.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:29 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Oorlogzuchtig gedrag zoals? Een paar huisjes bouwen bij een vijand die honderden/duizenden raketten afvuurd? Ik kan me geen land inbeelden die socialer is dan Israel. Elk ander land zou palestina al met de grond gelijk hebben gemaakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |