abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121100160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 01:42 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. Ik zie eigenlijk geen enkel aantoonbaar feit. Alleen maar ondenkbare verdachtmakingen. Nou ja, dat Israel schijt heeft aan de Palestijnen klopt wel. Ondanks de officiële ontkenningen.

Een Arabisch land waar ze elkaar niet bij miljoenen uitmoorden? Dat is aantoonbaar.
Zelfs in Syrië zitten ze nog maar op de honderdduizenden.
Haha, wat ben jij toch een hypocriet zeg.

Alles in mijn bericht zijn gewoon feiten. Die dingen zijn gebeurd en gebeuren nog steeds.

En wat jij al zegt: 'Zelfs in Syrie zitten ze NOG MAAR op de honderdduizenden.'

Omdat jij NOG MAAR zegt, geef jij al het volgende aan:

- De miljoen zal NOG gehaald worden
- Ze zitten NOG MAAR op honderdduizenden, normaal zouden ze allang op een miljoen gezeten hebben

Er zijn geen democratische Arabische staten en een onafhankelijk Palestina zal daar geen verandering in brengen.

En de Arabieren zullen dan toch wel een nieuwe reden zoeken om de Joden te haten.
De Arabieren / moslims haatte de Joden al tijdens de tijd van de Nazi's (dus nog voordat de Joden hun land terug kregen). Ze krijgen nu dus gewoon wat ze zelf gestookt hebben.
pi_121100487
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 04:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ze worden gebruikt bedoel je eigenlijk te zeggen.
Ok man.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 04:31 schreef kleinearmelama het volgende:

[..]

En de Arabieren zullen dan toch wel een nieuwe reden zoeken om de Joden te haten.
De Arabieren / moslims haatte de Joden al tijdens de tijd van de Nazi's (dus nog voordat de Joden hun land terug kregen). Ze krijgen nu dus gewoon wat ze zelf gestookt hebben.
pi_121100512
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 07:22 schreef CaptainObvious39 het volgende:

[..]

Ok man.

[..]

[ afbeelding ]
En nog zijn het de meest succesvolle mensen op aarde.

Over Ubermenschen gesproken :D.
pi_121101541
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 01:55 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En wat wil je hiermee zeggen?
Dat de joden onterecht, want zonder gods toestemming, het land opeisen?
Ik ben zelf Joods, en ja en nee.Ik vind alleen de discussie hier op een forum zinloos.Of het G'ds bedoeling is het Beloofde land terug te geven doormiddel van nederzettingen te bouwen en Palestijnen te verjagen weet ik niet.Het is een ver van mijn bed show.

Ik kan me beide kanten heel goed voorstellen, zoals bij conflicten altijd 2 kanten zijn
Mijn persoonlijke mening is dat G'd zelf alles ten goede doet en dat de mens niet zelf voor rechtertje mag spelen.Er staat nochtans geschreven dat de Messias zelf alles zal herstellen.

Of je nu rood haar hebt, of bruim haar, of voor mijn part blauwe huid.Of je nu moslim,boedist bent of Christen of anti religie: uiteindelijk zal elke knie buigen voor de G'd van Abraham,Jakob en Isaak en elke blinde en onwetenen zal zien dat hij de G'd is van alles

We maken er samen op de wereld een puinhoop van.
pi_121102343
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2013 09:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik ben zelf Joods, en ja en nee.Ik vind alleen de discussie hier op een forum zinloos.Of het G'ds bedoeling is het Beloofde land terug te geven doormiddel van nederzettingen te bouwen en Palestijnen te verjagen weet ik niet.Het is een ver van mijn bed show.

Ik kan me beide kanten heel goed voorstellen, zoals bij conflicten altijd 2 kanten zijn
Mijn persoonlijke mening is dat G'd zelf alles ten goede doet en dat de mens niet zelf voor rechtertje mag spelen.Er staat nochtans geschreven dat de Messias zelf alles zal herstellen.

Of je nu rood haar hebt, of bruim haar, of voor mijn part blauwe huid.Of je nu moslim,boedist bent of Christen of anti religie: uiteindelijk zal elke knie buigen voor de G'd van Abraham,Jakob en Isaak en elke blinde en onwetenen zal zien dat hij de G'd is van alles

We maken er samen op de wereld een puinhoop van.
Bijzonder, een Jood die Mattheüs citeert (Mattheüs 5.44 - 5.48).
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_121106843
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 09:53 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Bijzonder, een Jood die Mattheüs citeert (Mattheüs 5.44 - 5.48).
Yep, en wat wil je hiermee zeggen?Ga je nu veroordelen?Me stenigen?Ben ik niet Joods als ik dat citeer?

Wat Mattheus hier citeert is niet nieuw ook in het Oude Testament komen we immers de liefde voor de vijand tegen. Neem bijvoorbeeld Spreuken 25, 21: "indien degene, die u haat, honger, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken."
De gehele Tora ademt liefde uit voor G'd en naar de mens, want als je G'd liefhebt dan heb je ook de mens lief, we zijn tenslotte geschapen naar zijn evenbeeld.
pi_121109727
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Yep, en wat wil je hiermee zeggen?Ga je nu veroordelen?Me stenigen?Ben ik niet Joods als ik dat citeer?

Wat Mattheus hier citeert is niet nieuw ook in het Oude Testament komen we immers de liefde voor de vijand tegen. Neem bijvoorbeeld Spreuken 25, 21: "indien degene, die u haat, honger, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken."
De gehele Tora ademt liefde uit voor G'd en naar de mens, want als je G'd liefhebt dan heb je ook de mens lief, we zijn tenslotte geschapen naar zijn evenbeeld.
nee hoor, het is alleen een beetje opmerkelijk. Het zou meer voor de hand liggen als je de citaten uit shemot, wajikra of dewariem zou pakken. Bijvoorbeeld wajikra 19:18, sjemot 23:4 of 24:5. Of een van de 20 citaten over hoe om te gaan met vreemdelingen. Of het voorbeeld dat je nu zelf aanhaalt.
bron
pi_121119653
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 14:00 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

nee hoor, het is alleen een beetje opmerkelijk. Het zou meer voor de hand liggen als je de citaten uit shemot, wajikra of dewariem zou pakken. Bijvoorbeeld wajikra 19:18, sjemot 23:4 of 24:5. Of een van de 20 citaten over hoe om te gaan met vreemdelingen. Of het voorbeeld dat je nu zelf aanhaalt.
Okey,klopt maar kon zo gauw op mijn mobieltje de teksten niet vinden, en aangezien die tekst van Jesjoea bekend is en bol staat op Google heb ik uit gemak die gepakt.

overigens is mijn moeder Joods, dus ik automatisch ook.Ben vrij liberaal en geloof zelfs in jesjoea :)
pi_121133444
quote:

[..]

Haha, wat ben jij toch een hypocriet zeg.

Alles in mijn bericht zijn gewoon feiten. Die dingen zijn gebeurd en gebeuren nog steeds.

En wat jij al zegt: 'Zelfs in Syrie zitten ze NOG MAAR op de honderdduizenden.'

Omdat jij NOG MAAR zegt, geef jij al het volgende aan:

- De miljoen zal NOG gehaald worden
- Ze zitten NOG MAAR op honderdduizenden, normaal zouden ze allang op een miljoen gezeten hebben

Er zijn geen democratische Arabische staten en een onafhankelijk Palestina zal daar geen verandering in brengen.

Ik weet niet eens meer waar dat eerdere argument over ging.
Op school vroeger heb ik wel eens gehoord dat men "aus Blaue hinein interpretiert" bij het duiden van teksten. Dat betekent zoiets als uit je nek kletsen.
Wat jij van mijn teksten maakt, komt helemaal voor jouw rekening.

Ligt er een beetje aan hoe je democratisch omschrijft. Volgens de correcte westerse omschrijving is zelfs Israel amper democratisch.

Historisch foutje: de bewoners van Palestina zijn de joden pas gaan bestrijden toen die daar in grote golven overheen gingen spoelen en gingen proberen daar de dienst uit te maken. Overigens tegen de zin van het rechtmatige bestuur in. Eeuwen lang hadden joden en moslims zonder problemen dar samen gewoond.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_121133639
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 07:26 schreef kleinearmelama het volgende:

[..]

En nog zijn het de meest succesvolle mensen op aarde.

Over Ubermenschen gesproken :D.
quote:

En de Arabieren Joden zullen dan toch wel een nieuwe reden zoeken om de Joden goyim te haten.
De Arabieren / moslims Joden/joden haatten de Joden goyim al tijdens de tijd van de Nazi's Romeinen (dus nog voordat de Joden verjaagde bewoners hun land terug kregen). Ze krijgen nu dus gewoon wat ze zelf gestookt hebben.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_121134330
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat Mattheus hier citeert is niet nieuw ook in het Oude Testament komen we immers de liefde voor de vijand tegen. Neem bijvoorbeeld Spreuken 25, 21: "indien degene, die u haat, hongert, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken."
De typisch joodse finesses ontgaan mij natuurlijk (ik ben katholiek opgevoed), maar ik denk inderdaad dat joden die citaten als dit serieus nemen, in ernstige problemen komen. Tenzij men gaat argumenteren dat de bewoners van Gaza toch water en brood krijgen en dat dus voldaan is aan deze aansporing. Volgens Nederlands idioom betekent op water en brood zitten, dat men gevangene is wegens een misdrijf/misdaad. Maar we mogen toch aannemen dat dit niet bedoeld wordt in de door jou aangehaalde tekst.

Wat mij opviel toen ik de Pentateuch herlas, waren enerzijds de liefhebbende teksten en de juiste ge- en verboden maar anderzijds de ophitsingen tot schending van die geboden.
Nu ben ik agnost, maar ik kan natuurlijk nog wel teksten lezen en interpretaties beoordelen.
Het valt mij op dat het huidige Israel zich vooral oriënteert op de oorlogszuchtige en bedrieglijke aspecten van het oude testament.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:13:57 #232
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_121135603
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De typisch joodse finesses ontgaan mij natuurlijk (ik ben katholiek opgevoed), maar ik denk inderdaad dat joden die citaten als dit serieus nemen, in ernstige problemen komen. Tenzij men gaat argumenteren dat de bewoners van Gaza toch water en brood krijgen en dat dus voldaan is aan deze aansporing. Volgens Nederlands idioom betekent op water en brood zitten, dat men gevangene is wegens een misdrijf/misdaad. Maar we mogen toch aannemen dat dit niet bedoeld wordt in de door jou aangehaalde tekst.

Wat mij opviel toen ik de Pentateuch herlas, waren enerzijds de liefhebbende teksten en de juiste ge- en verboden maar anderzijds de ophitsingen tot schending van die geboden.
Nu ben ik agnost, maar ik kan natuurlijk nog wel teksten lezen en interpretaties beoordelen.
Het valt mij op dat het huidige Israel zich vooral oriënteert op de oorlogszuchtige en bedrieglijke aspecten van het oude testament.
Kees, een tip: het jodendom is meer de de Pentateuch. Je hebt de talmoed nodig om te begrijpen hoe de teksten die jij leest door het jodendom worden geïnterpreteerd. Even een schoolvoorbeeldje: "oog om oog, tand om tand". De talmoed leert dat hier financiële compensatie wordt bedoeld, geen fysieke wraak. Dat wordt geleerd uit de zin ervoor en erna, waar in andere gevallen wel expliciet over financiële compensatie wordt gesproken.
bron
pi_121136354
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Israel is gesticht door seculieren dus hoe kom jij er bij dat ze zich überhaupt baseren op het Oude Testament? En al zouden ze dat doen, hoe en waar maak jij op dat ze zich baseren op zogenaamd oorlogszuchtige en bedrieglijke aspecten van het Oude Testament die ik overigens niet ken en volgens mij ook er niet eens zijn, maar ik zie het je nu al jarenlang beweren, jarenlang, en ik wil heel graag weten waar jij uit opmaakt dat Israel, als collectief als staat, zich dus daarop heeft gebaseerd?
pi_121136375
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:13 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Kees, een tip: het jodendom is meer de de Pentateuch. Je hebt de talmoed nodig om te begrijpen hoe de teksten die jij leest door het jodendom worden geïnterpreteerd. Even een schoolvoorbeeldje: "oog om oog, tand om tand". De talmoed leert dat hier financiële compensatie wordt bedoeld, geen fysieke wraak. Dat wordt geleerd uit de zin ervoor en erna, waar in andere gevallen wel expliciet over financiële compensatie wordt gesproken.
Ik herken je argument wel: het gaat niet om de letterlijke tekst, het gaat om de uitleg.
In de islam gaat het niet alleen om de koran, maar ook om de tawahid. Het christendom gaat niet alleen om de evangeliën, maar ook om Paulus. Socrates wordt begrepen via Plato, Gurdjieff via Ouspensky, Marx via Lenin/Stalin/Trotski.

Overigens handelt de staat Israel niet bepaald volgens jouw argument. De schade die aangericht werd in Gaza en Libanon was aanzienlijk groter dan de schade die in Israel aangericht werd.
Als die vergoed zou moeten worden, was Israel ongeveer failliet. Daarentegen werd de internationale gemeenschap opgeroepen om Libanon te helpen bij de wederopbouw.

De door Nederland betaalde haven van Gaza werd door Israel platgewalst. Was daar financiële compensatie?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:36:03 #235
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_121136503
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 07:22 schreef CaptainObvious39 het volgende:

[..]

Ok man.

[..]

[ afbeelding ]
Beetje selectief, denk je niet?

http://www.jewishvirtuall(...)/Jews_in_Arab_lands_(gen).html

quote:
At various times, Jews in Muslim lands were able to live in relative peace and thrive culturally and economically. The position of the Jews was never secure, however, and changes in the political or social climate would often lead to persecution, violence and death. Jews were generally viewed with contempt by their Muslim neighbors; peaceful coexistence between the two groups involved the subordination and degradation of the Jews.

When Jews were perceived as having achieved too comfortable a position in Islamic society, anti-Semitism would surface, often with devastating results: On December 30, 1066, Joseph HaNagid, the Jewish vizier of Granada, Spain, was crucified by an Arab mob that proceeded to raze the Jewish quarter of the city and slaughter its 5,000 inhabitants. The riot was incited by Muslim preachers who had angrily objected to what they saw as inordinate Jewish political power.

Similarly, in 1465, Arab mobs in Fez slaughtered thousands of Jews, leaving only 11 alive, after a Jewish deputy vizier treated a Muslim woman in "an offensive manner." The killings touched off a wave of similar massacres throughout Morocco.(6)

Other mass murders of Jews in Arab lands occurred in Morocco in the 8th century, where whole communities were wiped out by Muslim ruler Idris I; North Africa in the 12th century, where the Almohads either forcibly converted or decimated several communities; Libya in 1785, where Ali Burzi Pasha murdered hundreds of Jews; Algiers, where Jews were massacred in 1805, 1815 and 1830 and Marrakesh, Morocco, where more than 300 hundred Jews were murdered between 1864 and 1880.(7)

Decrees ordering the destruction of synagogues were enacted in Egypt and Syria (1014, 1293-4, 1301-2), Iraq (854-859, 1344) and Yemen (1676). Despite the Koran's prohibition, Jews were forced to convert to Islam or face death in Yemen (1165 and 1678), Morocco (1275, 1465 and 1790-92) and Baghdad (1333 and 1344).(8)

As distinguished Orientalist G.E. von Grunebaum has written:
It would not be difficult to put together the names of a very sizeable number of Jewish subjects or citizens of the Islamic area who have attained to high rank, to power, to great financial influence, to significant and recognized intellectual attainment; and the same could be done for Christians. But it would again not be difficult to compile a lengthy list of persecutions, arbitrary confiscations, attempted forced conversions, or pogroms.(9)

The situation of Jews in Arab lands reached a low point in the 19th century. Jews in most of North Africa (including Algeria, Tunisia, Egypt, Libya and Morocco) were forced to live in ghettos. In Morocco, which contained the largest Jewish community in the Islamic Diaspora, Jews were made to walk barefoot or wear shoes of straw when outside the ghetto. Even Muslim children participated in the degradation of Jews, by throwing stones at them or harassing them in other ways. The frequency of anti-Jewish violence increased, and many Jews were executed on charges of apostasy. Ritual murder accusations against the Jews became commonplace in the Ottoman Empire.(10)

By the twentieth century, the status of the dhimmi in Muslim lands had not significantly improved. H.E.W. Young, British Vice Consul in Mosul, wrote in 1909:
The attitude of the Muslims toward the Christians and the Jews is that of a master towards slaves, whom he treats with a certain lordly tolerance so long as they keep their place. Any sign of pretension to equality is promptly repressed.(11)

The danger for Jews became even greater as a showdown approached in the UN over partition in 1947. The Syrian delegate, Faris el-Khouri, warned: "Unless the Palestine problem is settled, we shall have difficulty in protecting and safeguarding the Jews in the Arab world."(12)

More than a thousand Jews were killed in anti-Jewish rioting during the 1940's in Iraq, Libya, Egypt, Syria and Yemen.(13) This helped trigger the mass exodus of Jews from Arab countries.
bron
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:38:26 #236
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_121136583
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik herken je argument wel: het gaat niet om de letterlijke tekst, het gaat om de uitleg.
In de islam gaat het niet alleen om de koran, maar ook om de tawahid. Het christendom gaat niet alleen om de evangeliën, maar ook om Paulus. Socrates wordt begrepen via Plato, Gurdjieff via Ouspensky, Marx via Lenin/Stalin/Trotski.

Overigens handelt de staat Israel niet bepaald volgens jouw argument. De schade die aangericht werd in Gaza en Libanon was aanzienlijk groter dan de schade die in Israel aangericht werd.
Als die vergoed zou moeten worden, was Israel ongeveer failliet. Daarentegen werd de internationale gemeenschap opgeroepen om Libanon te helpen bij de wederopbouw.

De door Nederland betaalde haven van Gaza werd door Israel platgewalst. Was daar financiële compensatie?
De staat Israël is geen theocratie en baseert zijn ( ;) ) handelen helemaal niet op de bijbel. Waar haal je dat vandaan?
bron
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:43:25 #237
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_121136770
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En daarbij trouwens, ik hoef je toch niet het verschil tussen civiel- en oorlogsrecht uit te leggen, neem ik aan?
bron
pi_121136795
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:38 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

De staat Israël is geen theocratie en baseert zijn ( ;) ) handelen helemaal niet op de bijbel. Waar haal je dat vandaan?
De staat Israel hecht er kennelijk aan om de Joodse Staat Israel genoemd te worden.
Ik weet niet of die staat zijn handelen baseert op het oude testament/de bijbel/de pentateuch.
Het gedrag van die staat komt overeen met de oorlogszuchtige delen van die oude boeken.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:48:29 #239
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_121136944
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De staat Israel hecht er kennelijk aan om de Joodse Staat Israel genoemd te worden.
Dus? Daarmee beweren ze nog niet dat ze zich op de bijbel baseren. Alleen dat het een land voor het joodse volk is. Het volk dat er 2000 jaar geleden ook een land had.
quote:
Ik weet niet of die staat zijn handelen baseert op het oude testament/de bijbel/de pentateuch.
Zeg/beweer/impliceer het dan ook niet.
quote:
Het gedrag van die staat komt overeen met de oorlogszuchtige delen van die oude boeken.
Zoals? Citaat en context graag. En ook maar even waar die oorlogszuchtige taal afwijkt van wat in de oudheid gebruikelijk was, want een tekst moet je wetenschappelijk gezien altijd in zijn context lezen, uiteraard.
Had ik het woordje context al genoemd?
bron
pi_121136956
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:43 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

En daarbij trouwens, ik hoef je toch niet het verschil tussen civiel- en oorlogsrecht uit te leggen, neem ik aan?
Dat valt wel mee.
Laten we op een betere tijd en plaats verder discussiëren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')