http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/decemberquote:In de namen van de maanden september, oktober, november en december zitten zo te zien Latijnse getallen
quote:unus
duo
tres
quattuor
quinque
sex
septem
octo
novem
decem
Geen id waar katen vandaan komt maar spek op een kat?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:38 schreef MichielPH het volgende:
Dat het katenspek is en geen kattenspek
In snap de verwarring wel ivm "de kat op het spek binden".quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:45 schreef Geerd het volgende:
[..]
Geen id waar katen vandaan komt maar spek op een kat?
Ja de rode kater misschien
Daar was toch ook iets mee? Dat ze toen maar tien maanden hadden ofzo (vandaar de laatste 4 maanden die 7 8 9 en 10 heten) en dat er later nog juni en juli (ofzoiets was het, ik noem maar wat maanden) bij waren geplakt door een of andere keizer? Of zit ik nu gewoon stoned te blatenquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Mirel het volgende:
De namen van de laatste maanden zijn gebaseerd op de Romeinse (latijnse) manier van tellen.
[..]
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/december
[..]
Is het je ook al opgevallen dat deze maanden niet gelijk lopen aan onze telling? Bij ons zijn het de negende, tiende, elfde en twaalfde maand, terwijl septem toch echt zeven betekent!quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Mirel het volgende:
De namen van de laatste maanden zijn gebaseerd op de Romeinse (latijnse) manier van tellen.
[..]
[..]
Vroeger (18e eeuw en wellicht ook daarvoor) was het ook gebruikelijk om bij het noteren van een datum de laatste vier maanden af te korten tot 7ber, 8ber, 9ber en xber.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Mirel het volgende:
[..]
[..]
Hebben we aan ijdeltuitje Augustus te dankenquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:55 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Is het je ook al opgevallen dat deze maanden niet gelijk lopen aan onze telling? Bij ons zijn het de negende, tiende, elfde en twaalfde maand, terwijl septem toch echt zeven betekent!
Nou ja, niet echt dus. Het Romeinse jaar begon in maart, dus was september echt de 7e maand. De 5e en de 6e maand, quintilis en sextilis, waren gewoon in gebruik. Die zijn echter later hernoemd naar juli en augustus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:00 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
Hebben we aan ijdeltuitje Augustus te danken
Ah, weer iets geleerdquote:Op donderdag 24 januari 2013 01:03 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nou ja, niet echt dus. Het Romeinse jaar begon in maart, dus was september echt de 7e maand. De 5e en de 6e maand, quintilis en sextilis, waren gewoon in gebruik. Die zijn echter later hernoemd naar juli en augustus.
Julius Ceasar wilde een eigen maandquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:55 schreef Moira. het volgende:
[..]
Daar was toch ook iets mee? Dat ze toen maar tien maanden hadden ofzo (vandaar de laatste 4 maanden die 7 8 9 en 10 heten) en dat er later nog juni en juli (ofzoiets was het, ik noem maar wat maanden) bij waren geplakt door een of andere keizer? Of zit ik nu gewoon stoned te blaten
Het word decoy komt uit het nederlands, van de manier waarop eenden werden gevangen: de kooi.quote:Op maandag 31 december 2012 00:23 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik had voor mijn PWS nog als extraatje 'onderzoek' gedaan naar Nederlandse leenwoorden in de Engelse taal. Het Engels heeft ook een hoop Nederlandse woorden gejat, meer dan we denken en ook veel woorden waarvan wij juist denken dat we ze uit het Engels hebben. Wisdomtooth/teeth was daar één van, een geleend Nederlands woord dus. Zou ook verklaren waarom ze dus 'verstand' naar 'wisdom' hebben vertaald in plaats van verre stand.
België is gewoon uitschot te dom om te poepen, dus die zullen het wel weer vanuit het Engels gejat hebben
goede vraag, die is hier nog niet voorbijgekomen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:40 schreef Mirel het volgende:
Is het nou vérstandskies of verstandskies? Ik neig naar het eerste.
Leuk om achter decoy het hele verhaal te lezen. Heb op mijn werk namelijk een term (decoycellen; cellen die sterk op kankercellen lijken maar het dus niet zijn) waarvan ik nu dus de herkomst snapquote:Op donderdag 24 januari 2013 04:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het word decoy komt uit het nederlands, van de manier waarop eenden werden gevangen: de kooi.
In het engels heet het een wisdomtooth dus wat denk je......het heeft te maken met het gezegde "Verstand komt met je jaren" en ook deze tand gaf dus aan dat je verstand ontwikkeld zou moeten zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:40 schreef Mirel het volgende:
Is het nou vérstandskies of verstandskies? Ik neig naar het eerste.
De oorsprong van het woord verstandskies heeft hoogstwaarrschijnlijk niets met de verre stand te maken. De naam komt van het feit dat de kies pas laat doorkomt, net zoals volgens sommigen het verstand. Het is, net als het Engelse wisdom tooth, een leenvertaling van het latijnse 'dens sapientiae', wat ongeveer hetzelfde betekent.quote:Op maandag 31 december 2012 00:23 schreef Moira. het volgende:
[..]
Zou ook verklaren waarom ze dus 'verstand' naar 'wisdom' hebben vertaald in plaats van verre stand.
Je realiseert je later pas wat een troll is op een forumquote:Op donderdag 24 januari 2013 10:07 schreef trigt013 het volgende:
[..]
In het engels heet het een wisdomtooth dus wat denk je......het heeft te maken met het gezegde "Verstand komt met je jaren" en ook deze tand gaf dus aan dat je verstand ontwikkeld zou moeten zijn.
Je zal wel meer rare gewoonten hebben, dan.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:53 schreef Mirel het volgende:
Weer een verschil opgemerkt tussen m'n Nederlandse huisgenoot en mezelf. Hij snuit z'n neus nooit in de ochtend na het tanden poetsen en gezicht wassen. Vind ik maar gekIs dat een algemene gewoonte?
Ik zei dat ik zo opgevoed ben, dat iedereen die ik ken het doet en dat het als hygienisch gezien wordt, en hij vindt het juist vies
Mijn huisgenoot staat ook altijd te rochelen bij de wasbak inderdaad, smerige gewoonte.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:53 schreef Mirel het volgende:
Weer een verschil opgemerkt tussen m'n Nederlandse huisgenoot en mezelf. Hij snuit z'n neus nooit in de ochtend na het tanden poetsen en gezicht wassen. Vind ik maar gekIs dat een algemene gewoonte?
Ik zei dat ik zo opgevoed ben, dat iedereen die ik ken het doet en dat het als hygienisch gezien wordt, en hij vindt het juist vies
Snuiten op een vast uur is snuiten zonder reden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zal wel meer rare gewoonten hebben, dan.
dat gaat dan denk ik meer over verkoudheid en slijmquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:12 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Snuiten op een vast uur is snuiten zonder reden.
Het is zeker niet hygiënisch, want kno-artsen manen tot snuiven ipv snuiten. Dus neus ophalen is hygiënisch, als is het een rotgehoor.
Waarom geef je geen directe link? http://nl.wikipedia.org/wiki/Batavierenquote:Op donderdag 24 januari 2013 13:14 schreef trigt013 het volgende:
Altijd geleerd op school dat de batavieren in Nederland woonde en deel uitmaakte van de Nederlandse stamvaders.
Alleen blijkt dit een middeleeuwse romantische mythe te zijn;
http://en.wikipedia.org/wiki/Batavi_(Germanic_tribe)
Word in het buitenland "The Batavian myth" genoemd en wij leren een andere realiteit die internationaal helemaal niet aansluit.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord!quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:53 schreef Mirel het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |