De huren zullen over 30 jaar minimaal verdubbeld zijn, een lastenverzwaring van 100%. Maar er is dus feitelijk geen probleem met 100% aflossingsvrij?quote:Op zaterdag 29 december 2012 16:51 schreef Fer het volgende:
Een lastenstijging van 42% over 30 jaar moet iedere Jan Modaal wel kunnen hebben, we hebben de inflatie nog om ons te redden.
Als de overheid de renteaftrek niet zou subsidieren en niet garant stond voor de banken zou het mij worst wezen. Feit is echter dat deze constructies ertoe leiden dat je maximaal de belasting kan ontwijken en het een groot systeem risico met zich meebrengt. Dat moet jou ondertussen toch ook wel duidelijk geworden zijn?quote:Op zaterdag 29 december 2012 14:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waarom zou de overheid dwingend opleggen dat iemand moet aflossen? Mogen dat geldlener en geldverstrekker niet gewoon onderling uitmaken? Waarom die betutteling?
Jij en ik hebben een meningsverschil over wat een redelijke prijs is voor een woning, gaan we waarschijnlijk ook nooit uitkomen.quote:De meesten hebben geen probleem om financiering voor zijn woning te krijgen, en al helemaal niet betaalbare hoor. Dat de teneur is direct alles en direct te krijgen (groot, A-locatie, perfect), is een ander verhaal. Liefst met een beneden modaal salaris in een bovenmodale woning. Dat kan niet, en dat is de echte 'crisis', imho. In die zin keert de realiteitszin vanzelf wel weer terug.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen het verstrekken van leningen aan corporaties of aan particulieren om de zogenaamde bezitsvorming te stimuleren. De huurder bouwt immers geen enkele claim/vermogen op. Was het maar zo dat de HRA werd aangewend voor bezitsvorming feit is dat het de laatste jaren voor de uitbraak van de crisis werd gebruikt om goedkoper geld te lenen om huizen te huren van de bank.quote:Sociale leningen voor minder draagkrachtigen? Daar hebben we woningbouwcorporaties voor gebruikt (speciaal voor RemcoDelft: ja, indirect)
Algemene woontoeslag voor minder koopkrachtigen? Het zal je ontgaan wellicht, maar de ene helft van Nederland (ja, ook die die HRA 'krijgen') betaalt belasting voor de andere helft. Het aantal potjes voor minder koopkrachtigen in zowat ontelbaar. Doe er nog maar eentje bij
Ik ben niet tegen het eigenwoningbezit maar vind wel dat er een hoop mis is met de perceptie dat de eigen woning. Feit is gewoon dat een woning een gebruiksgoed is wat aan slijtage onderhevig is.quote:Maar wat vind je nou eigenlijk van mijn argument dat je woningen beter in particuliere handen kunt hebben dan in handen van een handjevol investeerders?
Als hij goed onderhouden wordt, slijt er vrijwel niks. Sterker nog, normaliter word een woning in de loop der decennia steeds beter door extra isolatie, dubbelglas, een aanbouw, een dakkapel, uitgebreidere groepenkast en noem het maar op aan te brengen. En ja, al die wijzigingen kosten inderdaad geld.quote:Op zaterdag 29 december 2012 17:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Feit is gewoon dat een woning een gebruiksgoed is wat aan slijtage onderhevig is.
Denk dat met jou wel te argumenteren valt, en dat je ook financieel de nodige kennis hebt (wat voor werk doe je?) daarom onderstaande...quote:Op zaterdag 29 december 2012 15:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
mooi, HRA is gelimiteerd op dertig jaar, al sinds 2001, opgelost?
bijleenregeling vanaf 2006 (?).
En vanaf 1991 volgens mij al limiteringen tav bestedingsdoel.
[..]
Laat maar zien op welke bankenbalans dan 3,5 miljoen woningen als bezit prijken. Ik zal wel iets gemist hebben. Dikke onzin dus.
Ik wel best een straatje sociale huurwoningen tegen weinig overnemen hoor
Dat wil iedereen wel, denk ik zo.
Kwestie van prijs, want dat zit natuurlijk impliciet in (al je) post(s) begrepen.
Ik zie overigens persoonlijk liever dat corporaties naar hun doel handelen, en dat corporatieleden weer het heft in handen nemen ipv vingertje te wijzen naar anderen vwb toezicht. En de opbrengsten zullen ze keihard nodig hebben om hun bestaande areaal fatsoenlijk te exploiteren en er op sociale wijze aan toe te voegen voor de echte doelgroep die ze hebben.
Dat geld is wat er ontbreekt bij veel huizenkopers en banken zijn een stuk lastiger geworden in de afgelopen jaren.quote:Op zaterdag 29 december 2012 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als hij goed onderhouden wordt, slijt er vrijwel niks. Sterker nog, normaliter word een woning in de loop der decennia steeds beter door extra isolatie, dubbelglas, een aanbouw, een dakkapel, uitgebreidere groepenkast en noem het maar op aan te brengen. En ja, al die wijzigingen kosten inderdaad geld.
Dus ook in belgie is er systeem waar dus het hebben van een schuld goedkoper kan zijn dan het hebben van geen schuld. Zijn die fiscale redenen van jou dan ook niet een soort van stimulering. Dus wie verdient er in Belgie dan aan, alweer de bank.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:01 schreef Emu het volgende:
[..]
zelf heb ik de lening puur afgesloten om fiscale redenen
Je fantasie slaat weer op hol. Wat gezegd wordt is dat jouw claim van een bouwrijpe kavel voor maximaal 10.000 euro totaal onhoudbaar is.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Even terugkomen op de grond-afschrijvingen door gemeenten:
De hoge-schuld-minners hier beweren dat die hoge grondprijzen echt nodig zijn om de grond bouwklaar te maken, en de wegen in die wijk aan te leggen.
Wat vind jij dan van een kavel van 200.000 euro terwijl het huis erop 170.000 euro kost? Is dat wel "houdbaar"?quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:29 schreef 99.999 het volgende:
Wat gezegd wordt is dat jouw claim van een bouwrijpe kavel voor maximaal 10.000 euro totaal onhoudbaar is.
Ligt eraan hoe groot.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je fantasie slaat weer op hol. Wat gezegd wordt is dat jouw claim van een bouwrijpe kavel voor maximaal 10.000 euro totaal onhoudbaar is.
Hoax....quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat vind jij dan van een kavel van 200.000 euro terwijl het huis erop 170.000 euro kost? Is dat wel "houdbaar"?
Onzin. Er zijn vele woningen aangepast aan de eisen van de huidige tijd, en de woningen die dat niet zijn kosten navenant minder.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:12 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat geld is wat er ontbreekt bij veel huizenkopers en banken zijn een stuk lastiger geworden in de afgelopen jaren.
In de gouden jaren was het geen probleem een renovatie erbij op de hypotheek.
Mits het maar door polen gebouwd wordt natuurlijkquote:Op zaterdag 29 december 2012 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoax....
Huizen kosten volgens de believers compleet afgebouwd en voorzien van luxe badkamer en luxe keuken max 70K....
Believers? Daar doen we hier niet aanquote:Op zaterdag 29 december 2012 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoax....
Huizen kosten volgens de believers compleet afgebouwd en voorzien van luxe badkamer en luxe keuken max 70K....
(Of kosten ze wel degelijk 170K?)
Klopt dat in België de bank er ook aan verdient. Maar in Nederland is het Bankbelang veel groter.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:16 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dus ook in belgie is er systeem waar dus het hebben van een schuld goedkoper kan zijn dan het hebben van geen schuld. Zijn die fiscale redenen van jou dan ook niet een soort van stimulering. Dus wie verdient er in Belgie dan aan, alweer de bank.
Er zijn nog zeker zoveel woningen niet aangepast en inderdaad dat zie je terug in de prijs die voorlopig nog flink onder druk staat.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn vele woningen aangepast aan de eisen van de huidige tijd, en de woningen die dat niet zijn kosten navenant minder.
HUH?quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:19 schreef Fer het volgende:
Mijn herbouwwaarde is 150K, woning is 280K. 130K voor 98M2. En over 35 jaar mag je opnieuw pachten van de gemeente....
Verklaar je '130K voor 98M2' eens nader dan...quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:40 schreef Fer het volgende:
GVD.. weet jij niet wat een opstalverzekering is?
Iedereen die nu (als in: na 1 jan 2013) koopt is te laat. Jammer, boot gemist.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Iedereen die nu koopt is gedoemd om af te schrijven op zijn huis.
Inzichten verschillen.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Iedereen die nu (als in: na 1 jan 2013) koopt is te laat. Jammer, boot gemist.
Yup. En belastingvoordelen ook.quote:
Ik lach om de belastingdienst, dat is ook wat waard.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. En belastingvoordelen ook.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |