quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:11 schreef Gia het volgende:
Herkenbaar, Slaapmeisje, ook dat eerste plasje. Gaf inderdaad nog net geen licht. Ik noemde dat glow in the dark-plasje.
Had wel last van mijn voeten, nog steeds, maar niet of nauwelijks van mijn handen. Mijn nagels groeiden krom, en geen fijne tastzin. Kreeg wel bij het inlopen van de taxol ijshandschoenen aan.
Heb nu amitriptiline, 100 mg per dag, en dat haalt de scherpe kantjes ervan af.
Nu alleen nog een doof gevoel in mijn tenen.
Gelukkig ook geen nagels verloren.
Heb ik de bijwerkingen, gaaap, van die amitriptiline wel voor over.
Snaper nix van , de ene krijgt ijshandschoenen aan (???? why???)quote:Op donderdag 3 januari 2013 15:04 schreef Slaapmeisje het volgende:
Vanuit het ziekenhuis heb ik totaal geen thuisinstructies meegekregen over het schoonmaken van de wc pot. Wel weet ik dat de wc bij de kurenkamer / dagbehandeling in het ziekenhuis alleen gebruikt mag worden door chemoklanten. Tijdens het inlopen van de kuur kun je dan met je infuuspaal aan de hand toch even een plasje doen. Mijn eerste plasje is dan knaloranje. Geeft nog net geen licht. Verder hier dus geen maatregelen thuis. Dat van die koude deurklinken klinkt me vreemd. Waarom zou kou slecht zijn? Na de chemo heb ik wel een week lang een dof pijnlijk gevoel in mijn vingers en voeten.
Ben nooit zo van het lezen van bijwerkingen of nadelen maar in dit geval heb ik het gehele boekje uitgelezen en tjah, er staan dingen in waar ik niet blij van kon worden, bij bepaalde bijwerkingen stoppen ze je behandeling gewoon omdat je lichaam het dan niet aankan. Dáár ben ik bang voor, wil niet stoppen, wil doorgaan tot die kutkanker krimpt en het leefbaar gaat worden.quote:, ik wens je succes en sterkte met je chemo. Ik vind het niet eng, het is helaas een noodzakelijk kwaad. Probeer er zo relaxed mogelijk in te gaan. Go with the flow en anders willen een paar temazepammetjes ook wel eens helpen.
Vrees dat mijn hond juist wel op schoot wil (en het is absoluut nooit een schoothond geweest) maar sinds mijn eerste opname is hij thuis niet van mijn zijde te meppen, beschermt mij, m'n rolstoel, alles.quote:Op donderdag 3 januari 2013 15:09 schreef Re het volgende:
mijn katten wilde niet meer op schoot bij mij tijdens de kuur
In m'n boekje staat Pemetrexed en Cisplatin .quote:Op donderdag 3 januari 2013 10:31 schreef Sheriam het volgende:
)! Mijn moeder kreeg toen Taxol en Carboplatine.
En nog een gedachte over de daadwerkelijke schade die zulke via-via contacten doet, Taxol komt van de taxus... die is inderdaad giftig, maar we hebben 'm ook in de tuin en ik snoei ook gewoon met de blote hand enzo, dan vlieg ik ook niet naar de kraan als ik wat boomsap op m'n huid krijg.
quote:Pemetrexed
Pemetrexed (Handelsnaam: Alimta) Dit middel is een celdodend middel, dat in Nederland geregistreerd is voor de behandeling van de eerste lijn (in combinatie met cisplatine) en de tweede lijn (als monotherapie) lokaal gevorderd of gemetastaseerd niet-kleincellig longkanker van het niet-plaveisel type. Ook is pemetrexed geregistreerd voor de behandeling van mesothelioom (in combinatie met cisplatin). Het middel wordt in kuren met een drieweeks interval toegediend. Bijwerkingen zijn remming van de bloedaanmaak en een hart-vaat afwijking. Noodzakelijk is tijdens de behandeling foliumzuur en vitamine B12 extra toe te dienen ter voorkoming van koorts en ontstekingen tijdens de periode dat de witte bloedlichaampjes erg laag zijn. Ook worden steroïden gegeven om huidreacties te voorkomen.
Cisplatine (handelsnamen: Cisplatin en Platosin) is een platinumbevattend cytostaticum en kan alleen intraveneus worden toegediend. Belangrijk bij gebruik van dit middel is te zorgen voor een grote urineproductie om zo het platinum uit het lichaam te verwijderen. Dit gebeurt namelijk via de nieren. Daarom wordt dit middel alleen toegediend tijdens zeer ruime vochttoediening en nauwgezette controle van de urineproductie. Concreet betekent dit dat het middel alleen tijdens een klinische opname kan worden gegeven.
De bijwerkingen van dit middel kunnen nogal fors zijn. De belangrijkste bijwerkingen zijn misselijkheid en braken. Soms kunnen deze klachten lang aanhouden. Echter met de nieuwere antibraakmiddelen, zijn deze klachten redelijk in de hand te houden. Schade aan de nieren treedt op in ongeveer 30%, waarbij de ernst van die schade afhankelijk is van de totale hoeveelheid cisplatine die gegeven wordt tijdens de behandeling. Voldoende vochttoediening blijft van het grootste belang. Gehoorsverlies door nadelig effect op de gehoorszenuw evenals op andere onderdelen van het zenuwstelsel zijn mogelijk. Haarverlies komt voor maar hoeft niet altijd op te treden.
Er zijn nieuwere middelen die van cisplatine zijn afgeleid: carboplatine (handelsnamen: Carboplatine Injecties, Carbosin en Paraplatin). Er is nog steeds enige discussie of carboplatine even effectief is als cisplatine. Het grote voordeel van dit nieuwere middel is, dat de uitgebreide vochttoediening niet meer nodig is. De overige bijwerkingen zijn vergelijkbaar met die van cisplatine. Wel is er een iets grotere kans op een forse daling van het aantal bloedplaatjes.
Beide middelen worden gebruikt bij de behandeling van zowel het kleincellige als niet-kleincellige longkanker. Deze cytostatica worden gegeven in combinatie met middelen, die op een andere wijze ingrijpen in de stofwisseling van de cel. Door te combineren is het mogelijk een lagere dosis van ieder middel te gebruiken, waardoor de bijwerkingen ook minder kunnen zijn. Omdat de bijwerkingen, met name op het beenmerg, vrij lang kunnen aanhouden, worden combinaties met platinumbevattende middelen om de 4 weken gegeven. In die tussentijd kan het beenmerg zich herstellen.
Over die koelelementen op je hoofd tegen haaruitval hadden we het in de vorige thread al en die achterliggende gedachte snap ik maar dat van ijshandschoenen dus niet, zie het allemaal wel (en uiteraard vraag ik het ook) Van sommige medicatie krijg ik ook rare gevoelsstoornissen in m'n vingers, vooral de eerste twee weken na de operatie in Breda was dat een crime. (typen/vegen op m'n telefoon ging amper, richting bepalen overigens ook nietquote:Op donderdag 3 januari 2013 23:59 schreef Gia het volgende:
De ijshandschoenen voorkomen dat je neuropathische pijnen aan je handen krijgt.
Het ene ziekenhuis doet dat wel, het andere niet. Sommige ziekenhuizen gebruiken ook ijsmutsen, om haaruitval tegen te gaan. Maar in dat geval vind ik het middel erger dan de kwaal. Daarbij wordt je haar toch zo dun, dat je net zo goed kaal kunt zijn, is me verteld. Ziet er geen van beide uit.
Als je eenmaal neuropathie hebt, verergert koude de klachten. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
Volgens mij hingen die bordjes ook in Vlissingen (weet het niet meer zeker)quote:Ben overigens al twee keer door een deur met dat plaatje gegaan.
Hey Kuikentje !!!quote:
Boewhahahahahaquote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:30 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hey Kuikentje !!!
Geniaal die kaart !
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:32 schreef ElisaB het volgende:
P De goede verstaander ziet de woorden die er min of meer speciaal voor hem / haar in zijn opgenomen...
Owkee, voor jou is ie vast makkelijk
Mooi zoquote:
Doe maar woestquote:Moet eens richting bed (bank), morgen ga ik een poging doen om boven te slapen
Tssssssssss......quote:Op vrijdag 4 januari 2013 00:37 schreef ElisaB het volgende:
Een schrale troost: hij was niet helemaal alleen voor jou
Idd,als je googled kom je tegen dat men ijspakkingen voor handen én voeten heeft i.v.m. het uitvallen van nagels ( http://www.de-amazones.nl/phpbbforum/viewtopic.php?f=46&t=12638 )quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:55 schreef Slaapmeisje het volgende:
Voor zover ik weet zijn de ijshandschoenen om te proberen te voorkomen dat je nagels eraf vallen. Net als de ijsmuts dat risico kan beperken voor je haar. Heb er nog nooit van gehoord dat het de neuropathie kan beperken. Het afvallen van hand- en teennagels is een bekende bijwerking van oa Taxotere. Ik heb niet gekozen voor ijshandschoenen. Ik hou niet van kouZo heeft iedere chemo zijn eigen bijwerkingen.
Ik hoop ook dat ik maandag kan starten, heb de laatste dagen best veel pijn en hou sinds een paar dagen mn eten niet meer binnenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:44 schreef Slaapmeisje het volgende:
Weet je Loedertje, iedereen is anders en elke chemo is anders. Ik ben in ieder geval heel blij dat je maandag gaat starten zodat die kanker van jou een flinke optater mag gaan krijgen. Terugdringen en optiefen moet het. De rugzak met bijwerkingen moet je helaas zelf dragen,
To Loedertje.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:44 schreef Slaapmeisje het volgende:
Gelukkig had de neuroloog gelijk
Weet je Loedertje, iedereen is anders en elke chemo is anders. Ik ben in ieder geval heel blij dat je maandag gaat starten zodat die kanker van jou een flinke optater mag gaan krijgen. Terugdringen en optiefen moet het. De rugzak met bijwerkingen moet je helaas zelf dragen, maar ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn om je aan te moedigen, je te steunen, die je af en toe een klein schopje geven als je door moet en met alle liefde opvangen als het eens wat minder gaat.
Je hebt iig een fijne kerstpauze gehad en bent weer wat aangesterkt.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:33 schreef Loedertje het volgende:
Ik hoop ook dat ik maandag kan starten, heb de laatste dagen best veel pijn en hou sinds een paar dagen mn eten niet meer binnen
Daarnaast zou het super zijn als strax bij de evaluatie blijkt dat alles minder is geworden, denk dat ik mij dan ook lichamelijk super ga voelen want dit gehang is nix.
ThnXquote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:00 schreef Slaapmeisje het volgende:
. Nou in ieder geval ik denk aan je en stuur je vanuit hier wat extra kracht en energie. Heb niet veel over op dit moment, maar wat ik heb is voor jou. *Hier* ...... *vangen*
betekent dat geen chemo voor as maandag?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:28 schreef Loedertje het volgende:
Vanmorgen om 08.00 wéér naar de spoed met de ambu i.v.m. hartritmestoornissen![]()
Dosis is omhoog, meer harttabletten) En men ontdekte een infectie na een bloedtest dus zit ik nu weer eens aan de antobiotica.
daarna daten?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 18:40 schreef Loedertje het volgende:
Als alles goed blijft gaan dan start de chemo maandag gewoon.
Ik lees op meerdere sites dat het gebruik van ijshandschoen ook helpt bij het zoveel mogelijk voorkomen van het handen-voeten syndroom. Is me ook verteld in het ziekenhuis.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:55 schreef Slaapmeisje het volgende:
Voor zover ik weet zijn de ijshandschoenen om te proberen te voorkomen dat je nagels eraf vallen. Net als de ijsmuts dat risico kan beperken voor je haar. Heb er nog nooit van gehoord dat het de neuropathie kan beperken. Het afvallen van hand- en teennagels is een bekende bijwerking van oa Taxotere. Ik heb niet gekozen voor ijshandschoenen. Ik hou niet van kouZo heeft iedere chemo zijn eigen bijwerkingen.
De informatie die ik kan vinden is erg tegenstrijdig,, koude is slecht, koude is goed..quote:De neuropatie is een gevolg van het feit dat je de ziekte van Waldentsröm hebt. Afhankelijkvan de therapie die je hebt gekregen kan deze pijn verschillen. Als je stamceltransplantatie hebt gehad, dan heb je een zeer zware chemo gehad en deze chemotherapie verergert nog de neuropatie. Er is veel klassieke medicatie tegen deze pijnen, het kan nog minder erg worden maar de ervaring met andere mensen die neuropatie hebben, hoor ik wel dat er meer mensen zijn die achteruit gaan dan vooruit.
Koude is een grote boosdoener en veregert de pijnen. Warmte daarentegen is goed . Als ik soms van die heel tijdelijke steken krijg ga ik met de voeten onder warm water en dat doet goed. Ook heb ik 1 1/5 jaar geleden-een maat grotere bredere schoenen aangeschaft. Dit is een goede beslissing geweest; dus iemand die neuropatie heeft schaft echt wel best langere schoenen aan en breder tegelijk. Als je thuis bent draag in alleen teensleffers, strandsloefen.
Tegen de avond aan doe ik mijn kousen uit omdat de druk van die kousen ook teveel wordt,
Dat doen ze niet omdat je niet van elke chemo dezelfde bijwerkingen krijgt denk ik zomdaar, ben geen expert maar dit is op basis van wat ik lees.quote:Op zondag 6 januari 2013 13:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
stom dat ze dat niet gewoon standaard doen, die ijsdingen.
Veel sterkte; geef ze van Jetjequote:Op zondag 6 januari 2013 19:10 schreef Loedertje het volgende:
Voor zover ik weet gaat alles gewoon door morgen hoor
Gatver, dat van totaaaaaal geen conditie herken ik maar al te goed, trap op = 5 minuten uithijgen op m'n bed. Snap je bezorgdheid en zou idd voor de zekerheid om een CT Scan vragen. Heb inmiddels wel begrepen dat je gewoon bekaf kunt zijn door bestralingen en chemo , daarnaast had je een longontsteking wat je ook niet moet onderschatten , zeker niet in deze situatie. Normale mensen kunnen al helemaal afgemat zijn door een longontsteking. Je wilt gewoon te snel muts.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:33 schreef Slaapmeisje het volgende:
De longontsteking lijkt onder controle nu. Al wil ik de volgende keer dat ik de oncoloog spreek nog wel een keer laten kijken of die plekken op mijn longen weg zijn. Zo ja, dan was dat die longonsteking, zo nee, dan wil ik nader onderzoek. Ben nog wel een beetje kucherig en heb totáál geen conditie. De trap oplopen voelt als een berg beklimmen en ik moet dan eerst een paar minuten bijkomen voordat ik weer naar beneden kan. Ik lag in het ziekenhuis trouwens aan infuus met drie verschillende soorten antibiotica, maar kreeg voor thuis ook amoxilline.
Zo gaat het bij mij straks ook (m.u.v. de hormoontherapie) Hier krijg je bij deze chemo een set van 4 met een interval van drie weken, daarna gaat men evalueren en op basis van die uitslag gaat men verder of niet.quote:Dit was de 4e chemo van de 6 in totaal. Op dinsdag 15 januari krijg ik de 5e en dinsdag 5 februari de laatste. Daarna hoop ik dit uitgezakte lijf weer een beetje op te bouwen. Ik heb geen reeksen, maar een toediening van een paar uur met een interval van drie weken. Hierna volgen nog minimaal 5 jaar anti-hormoontherapie.
Die metocloperamide heb ik in zetpilvorm als primperan, Zofran ook als zetpil (al drie weken inmiddels) en verder nog Pantoprazol ( gebruik ik ook al wéken)quote:Die anti-misselijkheidspillen helpen bij mij wel heel goed. Ik heb nog geen enkele keer hoeven overgeven. Naast die hele set heb ik nog meteocloperamide (weet de merknaam niet, maar dit is de werkzame stof) om extra te slikken en pantozol om mijn maag een beetje te beschermen. En natuurlijk de dexamethason. Voel je die al een beetje werken? Als het goed is beginnen ze daar morgen met het infuus ook mee. Zakje dexa en zakje natriumchloride als aperitiefje.
lange dag voor je.quote:Op maandag 7 januari 2013 10:34 schreef Loedertje het volgende:
Kom net van de OK i.v.m. het infuus. Na een half uur klooien op zaal besloten ze om mij naar beneden te brengen.Hier lukte het niét.Daar zitten de experts.
Nu ; 4 uur spoelen met water en zout...dan kwartier de premetrexed en daarna drie uur de cisplatin
Wat een verschil, he, het ene ziekenhuis of het andere. Ik kreeg zelfs te horen welke nagellakremover ik mocht gebruiken en welke niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:34 schreef Slaapmeisje het volgende:
Gia, die nagelverharder is ook niet bewezen effectief. Heb het als tip gelezen op een forum, maar ook hier waren de resultaten wisselend. Maar verplicht? Ik heb het eventjes gebruikt, maar heb mijn nagels nu heel kort geknipt en zie wel.
Gofter. Ik zat net te denken dat je het zo ondertussen achter de rug moest hebbenquote:Op maandag 7 januari 2013 16:22 schreef Loedertje het volgende:
Vanwege plotselinge opkomende zeer heftige aan.ademhaling vastzittende.pijn en.veeel overgeven vanmorgen die niét wegging met spuit.morfine en.paracetamol besloot de longarts vanmorgen.om de chemo.niét vandaag te starten. Morgen bloed prikken en opnieuw bekijken.of het dan wel.kan
Ga je lekker ??quote:Op maandag 7 januari 2013 18:08 schreef Slaapmeisje het volgende:
Ik heb de ochtend doorgebracht op de spoedeisende hulp. Vannacht koorts gekregen en die was opgelopen tot 40.2 graden. Waarschijnlijk griep, dus ik mocht gelukkig weer naar huis.
En een dikke * hug * voor jou.quote:Op maandag 7 januari 2013 18:54 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ga je lekker ??
Longontsteking griep....pfffffff...en dat gehang op dr spoed is ook drie keer nix en afmattend ...Slaap lelker....rusten jij tut!!
Naar huis? Niet in quarantaine? Of is je weerstand zo slecht nog niet?quote:Op maandag 7 januari 2013 18:08 schreef Slaapmeisje het volgende:
Ah nee he wat kudtHelemaal mentaal op voorbereid en dan gaat ie niet door. Kom op vrouw, morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Ik heb de ochtend doorgebracht op de spoedeisende hulp. Vannacht koorts gekregen en die was opgelopen tot 40.2 graden. Waarschijnlijk griep, dus ik mocht gelukkig weer naar huis.
Ik hou het graag een beetje spannendquote:Op maandag 7 januari 2013 18:54 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ga je lekker ??
Longontsteking griep....pfffffff...en dat gehang op dr spoed is ook drie keer nix en afmattend ...Slaap lelker....rusten jij tut!!
een dagje kleuterschool helpt daarbijquote:Op maandag 7 januari 2013 19:36 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Ik hou het graag een beetje spannend
Mijn zoontje is bijna 6, dus al wat daar aan 'gezelligs' rondwaart komt vanzelf op bezoekquote:Op maandag 7 januari 2013 19:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
een dagje kleuterschool helpt daarbij
Dan stuur ik hem samen met jouw pechvogel wel op vakantie naar Siberië.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:41 schreef Loedertje het volgende:
Slaapmeisje...volgens mij heb je deze mand een pechvogeltje op je schouders...wegsturen dat beest.
Lekker drastischquote:
Aha met 4 kan je dat wel thuis uitzieken. Ik had een lager getal verwacht.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:32 schreef Slaapmeisje het volgende:
Mijn leukocyten waren 4, dus nog net goed. Het is waarschijnlijk viraal en dan kunnen ze in het ziekenhuis niet meer voor mij doen dan thuis. En hier thuis zijn er toch minder ziektekiemen dan daar. Manlief werkt morgen thuis om mij in de gaten te houden. Mocht het erger worden of er komen klachten bij dan moet ik weer aan de bel trekken. Gewoon stom die koorts!
Als het de mijne is dan istie schijndood...wedden?quote:
Het is zondequote:Op maandag 7 januari 2013 23:41 schreef Loedertje het volgende:
Mijn.overbuurman.heeft er géén.zin.in.Lieveman van 75....heb bijna zijn.hele.levensverhaal...
Dat hangt een beetje van die 24 longpatienten af: als ze zich een beetje gedragen, dan moet het wel te doen zijn. En anders is er vast wel een collega in de buurt, toch?quote:Overigens....1 nachtverpleegster op 24 longpatiënten is wel.asociaal.toch?
Houdt niet echt over nee. Wij hebben er 2 op 25 patiënten. Er zal maar net een patiënt overlijden, dan hebben ze echt geen tijd meer voor andere patiënten. Maar daar zal ongetwijfeld wat voor bedacht zijnquote:Op maandag 7 januari 2013 23:45 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het is zonde
[..]
Dat hangt een beetje van die 24 longpatienten af: als ze zich een beetje gedragen, dan moet het wel te doen zijn. En anders is er vast wel een collega in de buurt, toch?
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 09:26 schreef Slaapmeisje het volgende:
Loedertje vandaag nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik denk aan je!
Eigenlijk vind ik dat nog vrij schraal of iedereen moet aan de telemetrie hangen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:08 schreef Oognip het volgende:
[..]
Houdt niet echt over nee. Wij hebben er 2 op 25 patiënten. Er zal maar net een patiënt overlijden, dan hebben ze echt geen tijd meer voor andere patiënten. Maar daar zal ongetwijfeld wat voor bedacht zijn
Ik ook maar begreep uit de blikkendat ....nou ja...hoor t wel strax...wil even niet denken....wil chemo.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:02 schreef Slaapmeisje het volgende:
He Loedertje wat een enorme tegenvaller (understatement van het jaar). Ik ben benieuwd wat de volgende stap gaat zijn.
Weer een tegenvallerquote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:58 schreef Loedertje het volgende:
Na bloedtest helaas geen chemo.Conditie is te slecht. Vanmiddag gaan ze een hartecho maken om uit te sluiten dat er vocht in of omheen xit.Afhankelijk van die uitslag gaat men verder met de volgende stap. Het is helaas niet uitgesloten dat er geen chemo gaat komen.
echt klote situatie meid!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik ook maar begreep uit de blikkendat ....nou ja...hoor t wel strax...wil even niet denken....wil chemo.
wat ontzettend kutquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik ook maar begreep uit de blikkendat ....nou ja...hoor t wel strax...wil even niet denken....wil chemo.
Helemaal niet? Of wordt het uitgesteld? Wat een kutnieuws zeg, meer kan ik er ook niet van makenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:58 schreef Loedertje het volgende:
Na bloedtest helaas geen chemo.Conditie is te slecht. Vanmiddag gaan ze een hartecho maken om uit te sluiten dat er vocht in of omheen xit.Afhankelijk van die uitslag gaat men verder met de volgende stap. Het is helaas niet uitgesloten dat er geen chemo gaat komen.
Dacht ook niet dat je er al klaar voor was!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:01 schreef Loedertje het volgende:
.
Zou graag advies willen inzake een second opinion...welke ziekenhuizenzijn.echt goed en gaan wel door tot het uiterste...wil nml niet stoppen..ben op deze aardbol nog.niet klaar...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |