abonnement Unibet Coolblue
pi_120564132
Niet echt een vervolg op, maar voorgaande topics zijn al wat oud :
K&W / Kunststof Kozijnen.
K&W / Kunststof kozijnen (Deel 2)

In deel 1 staan een groot aantal bruikbare tips, dus echt de moeite om eens door te lezen. Maar omdat er in de laatste 6 jaar ongetwijfeld veel gebeurt is qua prijs en kwaliteit en vooral faillissementen is het gewoon tijd voor een vers topic over kunststof kozijnen.

En aangezien er op internet een enorme wildgroei is aan leveranciers en er nog meer klachten te vinden zijn is het beter om de kennis te bundelen natuurlijk. Uiteraard zijn er ook mensen die aluminium of hout mooier vinden, die kunnen mooi een 'houten kozijnen topic' maken.

Kunststof kozijnen

Kunststof kozijnen worden meestal vervaardigd van polyvinylchloride (PVC). Er zijn verschillende kwaliteiten in de handel.

Kenmerken:
duurzaam, de kunststof gaat tot 50 jaar mee; onderhoudsarm; warmte en geluid isolerend;
te krijgen in bijna iedere RAL kleur eventueel met houtnerf; milieuvriendelijk door lange levensduur, bovendien recyclebaar.

De uitstraling van kunststof kozijnen werd in het verleden als minder ervaren. De huidige generatie kunststof kozijnen doen zeker niet onder voor traditionele houten kozijnen en kunnen een aantal voordelen bieden. Kunststof hoeft niet te worden geschilderd wat een kostenvoordeel betekent. Bij renovatie wordt door particulieren vaak gekozen voor kunststof maar bij nieuwbouwprojecten blijft kunststof achter in tegenstelling tot andere landen in Europa.
Wikipedia

Een random gejat plaatje van het internet :



Heel veel plaatjes !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 20 december 2012 @ 19:53:15 #2
261438 StormS.A
#46 Valentino Rossi
pi_120564420
*linkdump verwijderd*

Ik heb je reactie aangepast; alleen zomaar klakkeloos een link naar een bedrijf dat handeld in kunstof kozijnen hier plaatsen heeft geen zin, dat zie ik gewoon als spam :)

Mvg, Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 89% gewijzigd door Vonkenboer op 20-12-2012 19:55:39 ]
pi_120564723
Waar ik zelf op dit moment mee bezig ben is het bekijken van opties om mijn kozijnen 1ste verdieping aan 1 kant te vervangen voor kunststof. De onderdorpel van het grote slaapkamerraam is flink verrot en ik wil op termijn mijnslaapkamer renoveren, maar daarvoor het kozijn vervangen.

Voor de duidelijkheid, mijn gevel heeft een slaapkamer en badkamer naast elkaar, met een stuk schroten ertussen van een halve meter. Van rechts naar links is het nu een openslaand raam met bovenlicht (70cm), dan een groot raam (270cm), dan een lap schroten, dan een openslaand raam met bovenlicht (50cm) (alles is 160cm hoog) en dan een smal raam bovenin van 1 meter bij 40 cm hoog.

Wat ik wil (wat wij willen ....) is, de slaapkamer (totaal 340cm) een raam te geven van 3 gelijke delen, waarvan de buitenste open kunnen, ook kiep. Liefst met ventilatiestand, zodat er geen roosters in hoeven. Dan een plaat trespa (?) en dan een kiep-kantelraam van 50cm breed ook met ventilatiestand en daarna dat smalle raam van 100cm gewoon dicht.

Voor jullie niet zo bijster interessant om te weten, maar ik zie het niet gebeuren dat ik dat zelf ga plaatsen en dus zoek ik (Noord-Holland) een goed adres voor levering én montage. Uiteraard zo goedkoop mogelijk, maar met goeie kwaliteit.

Zijn er mensen met bruikbare tips of goeie ervaringen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 20 december 2012 @ 20:45:01 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_120567428
Los van het feit dat plastic kozijnen wanstaltig zijn, is de bewering dat ze onderhoudsvrij/-arm zijn, niet waar.

Maar goed, wat een belangrijker tip is voor jou, elcastel, is dat je heel goed oplet op de stijfheid van de totale constructie. Genoeg bedrijfjes die jou zo'n pui willen leveren, maar ik heb er al genoeg van die maat gezien, die in het midden 'zwabberden' door gebrek aan stijfheid. Bij die maat moet er in het algemeen extra constructie opgenomen worden.

Wat een andere optie zou kunnen zijn, is aluminium. Dan heb je eenzelfde onderhoudsverhaal, maar een duurzamer product.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_122606792
Die stijfheid is inderdaad een issue hoorde ik vandaag. Heb de eerste prijs laten maken, maar een echte offerte moet nog volgen. Prijs viel me best tegen, maar ik vraag te veel voor weinig denk ik. Ook is het de eerste prijs natuurlijk.

Het benedenraam zou op 2500¤ komen en het bovenraam werd begroot op 2750¤, ik meen met montage, maar ex vensterbank. Het raam voor boven heeft dan 1 kiep/kanteldeel, beneden heeft alleen dubbele ventilatie (beide ramen bestaan uit drie ramen).

Het gaat om dit middelste systeem :



(Profel)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 7 februari 2013 @ 23:48:59 #6
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_122622816
Kunststof kozijnen met een houtnerf. :') :') :')
pi_122627144
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 23:48 schreef betyar het volgende:
Kunststof kozijnen met een houtnerf. :') :') :')
Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122628585
quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:48 schreef elcastel het volgende:
Kunststof hoeft niet te worden geschilderd wat een kostenvoordeel betekent.
En als je nou eens een ander kleurtje op je kozijnen en deuren wilt hebben????
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122628673
ff meelezen, ik wil ze binnenkort ook laten plaatsen. We hebben nu stokoude aluminium kozijnen en dat is me toch koud.. ook wordt ik een beetje moe van het feit dat ze permanent drijfnat zijn.

Weet iemand hoe je de isolatiewinst hiervan uit kan rekenen?
pi_122628676
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 23:48 schreef betyar het volgende:
Kunststof kozijnen met een houtnerf. :') :') :')
Dat dus. Kunststof. :')

Laatst nog zo'n kunststoflul die mij benaderde via Werkspot. Terwijl ik toch duidelijk in mijn opdracht had gezegd dat ik geen kunststoftroep wil maar gewoon heerschend hout. Kennelijk tast dat kunststofspul je hersenen aan of zo.
pi_122628692
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:15 schreef CafeRoker het volgende:
ff meelezen, ik wil ze binnenkort ook laten plaatsen. We hebben nu stokoude aluminium kozijnen en dat is me toch koud.. ook wordt ik een beetje moe van het feit dat ze permanent drijfnat zijn.

Weet iemand hoe je de isolatiewinst hiervan uit kan rekenen?
Door de warmtegeleiding, de oppervlak en het temperatuursverschil binnen -> buiten te bepalen en dat in een formule te stuppen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122628741
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Door de warmtegeleiding, de oppervlak en het temperatuursverschil binnen -> buiten te bepalen en dat in een formule te stuppen.
Ok, dus een kwestie van kozijnoppervlak opmeten. Was er al een beetje bang voor. Volgende punt: is het huidige dubbel glas van 25 jaar oud z'n isolerende werking verloren? Er zit geen condens in, veroudert het dan toch?
  vrijdag 8 februari 2013 @ 09:21:53 #13
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_122628815
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 05:08 schreef elcastel het volgende:

[..]

Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage.
Graag gedaan. Sowieso Kunststof kozijnen :') :')
  vrijdag 8 februari 2013 @ 09:25:21 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_122628874
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:15 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Dat dus. Kunststof. :')

Laatst nog zo'n kunststoflul die mij benaderde via Werkspot. Terwijl ik toch duidelijk in mijn opdracht had gezegd dat ik geen kunststoftroep wil maar gewoon heerschend hout. Kennelijk tast dat kunststofspul je hersenen aan of zo.
Ik zit ook op Werkspot, die site bevalt mij bijzonder slecht. Weinig reacties die ik terug krijg, de mensen geven vaak niet voldoende informatie om een prijs te kunnen maken.
pi_122629114
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:18 schreef CafeRoker het volgende:
Volgende punt: is het huidige dubbel glas van 25 jaar oud z'n isolerende werking verloren? Er zit geen condens in, veroudert het dan toch?
Er is hier een heel topic over geweest; o.a. iemand die de oppervlaktetemperatuur van het glas opmat.

Maar gezien de veel betere isolerende werking van de moderne HR++ ruiten en de lage glasprijzen, zou ik gewoon alles vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 14:30:37 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122638369
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:25 schreef betyar het volgende:
Ik zit ook op Werkspot, die site bevalt mij bijzonder slecht. Weinig reacties die ik terug krijg, de mensen geven vaak niet voldoende informatie om een prijs te kunnen maken.
Misschien kom je op werkspot net zo onhandig uit de hoek als in dit topic.
:').

Ik vraag me sowieso af wat je in een topic over kunststof kozijnen doet als je alleen maar komt lopen jankzakken. Vertel gewoon wat er niet goed aan is als je het allemaal zo goed weet. De man waar ik gisteren was is een echte houtfannaat maar is ook overtuigd van het nut van kunststof. Misschien moet je ook eens met je tijd mee en kijken wat je klant wil, heb je misschien ook wat meer werk.

Ik ben gewoon een luie flikker die geen zin heeft in schilderen. Onderhoudsvrij is het keywoord hier. Ik heb geen zin in van die mannetjes met woekerprijzen op werkspot en dat soort sites. Gewoon kozijn plaatsen en klaar ermee.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 14:34:10 #17
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122638500
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 09:10 schreef blomke het volgende:
En als je nou eens een ander kleurtje op je kozijnen en deuren wilt hebben????
Dan heb ik pech ? Stel je voor dat ik - om die mogelijkheid open te houden - voor hout kies, dan sta ik om de zoveel jaar weer op de ladder. Ik ga liever op vakantie.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122642627
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:34 schreef elcastel het volgende:
Dan heb ik pech ? Stel je voor dat ik - om die mogelijkheid open te houden - voor hout kies, dan sta ik om de zoveel jaar weer op de ladder. Ik ga liever op vakantie.
Dat snap ik volledig en daar heb ik alle begrip voor. Ik snap best de vele voordelen van kunststof en fraai- niet fraai is een eindeloze discussie. Maar er zit dus ook een minpuntje aan kunststof: de overschilderbaarheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122642805
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:30 schreef elcastel het volgende:

[..]

Misschien kom je op werkspot net zo onhandig uit de hoek als in dit topic.
:').

Ik vraag me sowieso af wat je in een topic over kunststof kozijnen doet als je alleen maar komt lopen jankzakken. Vertel gewoon wat er niet goed aan is als je het allemaal zo goed weet. De man waar ik gisteren was is een echte houtfannaat maar is ook overtuigd van het nut van kunststof. Misschien moet je ook eens met je tijd mee en kijken wat je klant wil, heb je misschien ook wat meer werk.

Ik ben gewoon een luie flikker die geen zin heeft in schilderen. Onderhoudsvrij is het keywoord hier. Ik heb geen zin in van die mannetjes met woekerprijzen op werkspot en dat soort sites. Gewoon kozijn plaatsen en klaar ermee.
Ik snap dat mensen kunstof kozijnen nemen (eigenlijk niet) omdat het onderhoudsvrij is. Maar "onderhoudsvrij" betekent dat je niet hoeft te schilderen. Als je geen onderhoud pleegt ziet het er over 10 jaar behoorlijk armoedig uit. Een alternatief is aluminium wat er beter uit ziet dan kunstof in de loop van der tijd. Is wel iets duurder denk ik, en is makkelijker te schilderen aan de binnenkant dan kunstof mocht je perse de kleur willen aanpassen. Daarbij vind ik dat kunstof een grote inverstering is, terwijl het na een jaar of 50 moet worden vervangen. Kan je beter een keer in de 8 jaar een schilder laten komen... Hout blijft het mooiste en duurzaamste als je het mij vraagt, maar dat vergt iets meer onderhoud.
pi_122642886
Ik mag hier zeker geen reclame maken wel? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122643087
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 16:19 schreef vosss het volgende:
Ik mag hier zeker geen reclame maken wel? :@
Vast wel via PM :D
pi_122643175
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 16:23 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Vast wel via PM :D
Nouja mijn broertje doet in kunststof kozijnen. Goeie service, eerlijke prijs etc etc.
Al een hoop tevreden klanten, maar er kunnen er altijd bij natuurlijk :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:30:18 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122647145
Je mag me altijd een PM sturen hoor vosss. Maar weet niet of hij in de buurt hier werkt, ik woon in regio Alkmaar.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122652440
Zo, even de vorige deeltjes teruggelezen.

Deel twee eindigt toch in een aardige discussie tussen hout en kunststof.
pi_122654122
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:30 schreef elcastel het volgende:
Je mag me altijd een PM sturen hoor vosss. Maar weet niet of hij in de buurt hier werkt, ik woon in regio Alkmaar.
Ai....daar woon ik ook!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122654813
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:30 schreef elcastel het volgende:
Je mag me altijd een PM sturen hoor vosss. Maar weet niet of hij in de buurt hier werkt, ik woon in regio Alkmaar.
Ik zie hem zondag. Ik zal eens vragen waar hij overal werkt. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 17:42:10 #27
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122681423
Kunststof kozijnen hebben een enorme vlucht genomen afgelopen jaren op het gebied van kwaliteit en uitstraling. Sommigen zijn bijna al niet meer van hout te onderscheiden op kleine afstand. Vooral die oud-Hollandse profielen met houtnerf en rechte las zien er mooi uit. En de houtkwaliteit is tegenwoordig ook niet veel meer waard. Een houten kozijn wordt tegenwoordig veelal niet meer van die loeizware donkere merantie of merbau vervaardigd, dat is jammer. Enkel bij deuren en puien prefereer ik nog hout, raamkozijnen zonder grote draaiende delen kunnen prima in kunststof. Belangrijk daarbij is dat je een kwaliteitsprofiel uit Duitsland hebt en de bijbehorende keurmerken. Groot nadeel is wel dat je beschadigingen nadien bij kunststof veel moeilijker kunt herstellen dan bij hout.
Say what?
pi_122693700
Hou er rekening mee dat kunstof kozijzen elk jaar ingesmeerd moet worden met weekmakeres en wax om het mooi te houden.

Tevens is reperatie bij schade aan een kunstofkozijn veel moeilijker dan bij een hout kozijn te repareren.
pi_122703253
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:42 schreef jefmen het volgende:
Hou er rekening mee dat kunstof kozijzen elk jaar ingesmeerd moet worden met weekmakeres en wax om het mooi te houden.
Is dat nog steeds zo? Ik kan me wel van vroeger herinneren dat er autowaspoets werd geadviseerd
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 10 februari 2013 @ 09:07:24 #30
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_122703361
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:30 schreef elcastel het volgende:

[..]

Misschien kom je op werkspot net zo onhandig uit de hoek als in dit topic.
:').

Ik vraag me sowieso af wat je in een topic over kunststof kozijnen doet als je alleen maar komt lopen jankzakken. Vertel gewoon wat er niet goed aan is als je het allemaal zo goed weet. De man waar ik gisteren was is een echte houtfannaat maar is ook overtuigd van het nut van kunststof. Misschien moet je ook eens met je tijd mee en kijken wat je klant wil, heb je misschien ook wat meer werk.

Ik ben gewoon een luie flikker die geen zin heeft in schilderen. Onderhoudsvrij is het keywoord hier. Ik heb geen zin in van die mannetjes met woekerprijzen op werkspot en dat soort sites. Gewoon kozijn plaatsen en klaar ermee.
Kunststof heeft uiteraard voordelen, dat te herhalen hoeft natuurlijk niet. Ik mag toch wel een mening geven over kunststof kozijnen? Vooral die met een houtnerf, men plakt toch ook niet het logo van een Mercedes op een Opel ?
pi_122703468
Waarom niet. Je mag toch ook vurenhout beitsen alsof het kersenhout is. Als men dat nou wat mooier vind.
pi_122716316
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 08:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat nog steeds zo? Ik kan me wel van vroeger herinneren dat er autowaspoets werd geadviseerd
het is geen wax maar autowaspoets
pi_122759117
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 09:07 schreef betyar het volgende:
Kunststof heeft uiteraard voordelen, dat te herhalen hoeft natuurlijk niet. Ik mag toch wel een mening geven over kunststof kozijnen? Vooral die met een houtnerf, men plakt toch ook niet het logo van een Mercedes op een Opel ?
Welke mening was dat ook alweer ?
:').
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122761877
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:25 schreef elcastel het volgende:

[..]

Welke mening was dat ook alweer ?
:').
Je lokt het ook een beetje uit met zo'n topic.
pi_122765028
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:36 schreef usernaamvergeten het volgende:
Je lokt het ook een beetje uit met zo'n topic.
Ow ja ? Ik open een topic om ervaringen, goede en slechte, te delen over kunststof kozijnen en hun leveranciers. Oftewel, voor mensen die hun keuze al hebben gemaakt. Het is prima om de nadelen van kunststof aan te halen, zoals het jaarlijkse onderhoud of het probleem van reparatie.

Maar die post van betyar heeft toch niets inhoudelijks ? Ga dan lekker in ONZ ofzo, of open een topic waarin je de keuze tussen hout, kunststof en aluminium aan de kaak stelt. Ik zou niet weten wat ik uitlok, het leek mij allemaal wel duidelijk met de OP erbij. Maar misschien overschat ik sommigen users hier.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122766696
Het is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie en dus ook van smaak. Ik ken alleenstaande vrouwen die gruwen van schuur- en schilderwerk en daarom voor kunststof hebben gekozen. En daar dolblij mee zijn. I.d.d. bruine kunststof met houtnerfstructuur.

Over de kwaliteit hoor je ze nooit klagen; sluit prima. Spons erover en klaar.

Zelf vind ik het onderhoud aan houten kozijnen geen enkel probleem; en af en toe een andere kleurtje vind ik één van de belangrijkste voordelen van hout.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-02-2013 21:08:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122981626
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 08:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat nog steeds zo? Ik kan me wel van vroeger herinneren dat er autowaspoets werd geadviseerd
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:42 schreef jefmen het volgende:
Hou er rekening mee dat kunstof kozijzen elk jaar ingesmeerd moet worden met weekmakeres en wax om het mooi te houden.

Tevens is reperatie bij schade aan een kunstofkozijn veel moeilijker dan bij een hout kozijn te repareren.
Dat is niet helemaal waar... voorheen was dit wel zo omdat het oppervlak van het PVC wat poreuzer was bleef vuil en aanslag beter hechten. Het nieuwere PVC is vele malen gladder en glanzender dat aanslag bijna niet mogelijk is en als het zo is kan dat eenvoudig met water en sop worden schoongemaakt.

Ik zie hier vooral het voordeel van onderhoud voorbij komen. Maar kunststof kozijnen hebben ook een goede isolatie waarde. Vooral in de nieuwbouw gaan kunststof kozijnen goed scoren gezien de aangescherpte isolatie waarde in het nieuwe bouwbesluit van 1-2-2013. Hierdoor voldoet een houten achterdeur met borstwering al niet meer aan de isolatie eis. Om net te voldoen moet er vol glas in 3 dubbele uitvoering worden toegepast of een vurenhouten deur (zachthout isoleert beter dan hardhout).
Vooruitzicht is dat een gewoon houten kozijn bij de volgende aanscherping niet meer voldoen.

In de nieuwbouw zal het kunststof kozijn een vlucht nemen komende jaren.

Houtnerf en houtlook vind ik persoonlijk wel mooi maar het argument om op hout te lijken is er eigenlijk niet. Op welk houten kozijn zie je een nerf ? en op welk houten kozijn zie je een hout verbinding? De houtnerf folie's van bijv renolit zorgen er wel voor dat de glans van het kozijn afgehaald word, het kozijn word mat van kleur en dat vind ik het voordeel.
pi_125700426
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 12:35 schreef m1155 het volgende:

[..]

[..]

Houtnerf en houtlook vind ik persoonlijk wel mooi maar het argument om op hout te lijken is er eigenlijk niet. Op welk houten kozijn zie je een nerf ? en op welk houten kozijn zie je een hout verbinding? De houtnerf folie's van bijv renolit zorgen er wel voor dat de glans van het kozijn afgehaald word, het kozijn word mat van kleur en dat vind ik het voordeel.
Toevoeging: ik zie tegenwoordig veel houtlook verbindingen die overdreven grote facetten (groeven) hebben. Vooral bij kleinere kozijnen of complexe kozijnen is het erg druk.
pi_126224658
Ik heb 2 jaar geleden kunststof kozijnen laten plaatsen in mijn woning. Ik heb expres gewacht het nieuwe pvc dat geen onderhoud nodig heeft. Het was toch spannend want toen waren er nog niet veel ervaringen met dat pvc.
Nu 2 jaar verder, en geen onderhoud gepleegd te hebben kan ik zeggen dat het er nog top uitziet en geen last heb van lelijke kozijnen. Ik heb een klein beetje vals gespeeld, dat wil zeggen dat ik het af en toe afneem met een doekje om het schoon te houden :) Maar ik heb geen was erop gesmeerd om het soepel te houden.

Het uiterlijk blijft een kwestie van smaak. Eerlijk gezegd vind ik hout mooier, heeft mijn inziens simpelweg meer uitstraling. Maar toch, het gemak wint van mijn smaak :).
pi_126268545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:13 schreef Willem84 het volgende:
Het uiterlijk blijft een kwestie van smaak. Eerlijk gezegd vind ik hout mooier, heeft mijn inziens simpelweg meer uitstraling. Maar toch, het gemak wint van mijn smaak :).
Vraag is wat voor houten kozijn? Als je een doorsnee kozijn in een woonwijk bekijkt kan ik niet zeggen dat ik dat per see mooier vind. Een bepaald kozijn in een monumentaal pandje kan dan weer wel mooier wezen.
Er word zowel bij kunststof, hout en aluminium af en toe niet gekeken hoe het eruit zien of bijvoorbeeld roosters worden ergens geplaatst waar dat geen panne is.
pi_126764914
Even een kick.
Wij hebben een offerte liggen voor de bovenverdieping van ons huis
De maten van de ramen zijn:
750mmx750mm draaikiep met glas waar je niet doorheen kunt kijken (badkamer)
1940x1200 glas/draaikiep met elektrisch inbouwrolluik+inzethor
1000x1450 vast raam
2660x1200 glas/draaikiep/glas met elektrisch inbouwrolluik+inzethor
440x650 uitvalraam (wc)
3200x650 vastpaneel/glas/draaikiep/g;as met elektrisch inbouwrolluik+inzethor

De kozijn zijn geïsoleerd en het glas is hr++ met van de kozijn is k-vision. De kozijnen worden gemonteerd en de oude meegenomen. Het is een huis van ruim 40jaar en niet alle muren zijn even recht.

De prijs hiervoor is 5300 iemand enig idee of dit een schappelijke prijs is. Of wie weet er nog een goede aanbieder in noord-brabant die goede kwaliteit levert en veel goedkoper is.
pi_126765350
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 14:14 schreef ferrari_rood het volgende:
Even een kick.
Wij hebben een offerte liggen voor de bovenverdieping van ons huis
De maten van de ramen zijn:
750mmx750mm draaikiep met glas waar je niet doorheen kunt kijken (badkamer)
1940x1200 glas/draaikiep met elektrisch inbouwrolluik+inzethor
1000x1450 vast raam
2660x1200 glas/draaikiep/glas met elektrisch inbouwrolluik+inzethor
440x650 uitvalraam (wc)
3200x650 vastpaneel/glas/draaikiep/g;as met elektrisch inbouwrolluik+inzethor

De kozijn zijn geïsoleerd en het glas is hr++ met van de kozijn is k-vision. De kozijnen worden gemonteerd en de oude meegenomen. Het is een huis van ruim 40jaar en niet alle muren zijn even recht.

De prijs hiervoor is 5300 iemand enig idee of dit een schappelijke prijs is. Of wie weet er nog een goede aanbieder in noord-brabant die goede kwaliteit levert en veel goedkoper is.
Het valt mij mee.... als leek zijnde. Ben zelf ook aan het w88 op een offerte voor 1 raam en openslaande deuren, maar als ik zie wat jij zo kwijt ben voor het hele zooitje... mss dat ik mn twee voorramen ook meteen erbij doe.
pi_126765402
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 14:25 schreef Jill-RMC het volgende:

[..]

Het valt mij mee.... als leek zijnde. Ben zelf ook aan het w88 op een offerte voor 1 raam en openslaande deuren, maar als ik zie wat jij zo kwijt ben voor het hele zooitje... mss dat ik mn twee voorramen ook meteen erbij doe.
een raam het grootste is 2650 daar moeten ze 1 dag werkuren voor rekenen de 3 kleinere ramen zijn als je alles tegelijk doet daarom een stuk goedkoper. Want ze moeten er toch zijn voor het ene raam.

Maar toch ik vind het veel geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')