Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)tochtonen-stagneert/quote:SCP: etnische groepen mijden elkaar in Nederland
Steeds meer allochtonen spreken Nederlands, maar dat leidt niet tot meer vriendschappelijk contact tussen niet-westerse migranten en autochtonen. Dat blijkt uit vandaag verschenen onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Het grootste deel van de autochtone Nederlanders (56 procent) heeft (vrijwel) nooit vriendschappelijke contacten met migranten. Dat komt vooral omdat migranten vaak nogal geconcentreerd wonen, vooral in de grote steden, in bepaalde wijken. Bovendien is de groep autochtonen veel groter. Autochtonen zijn daarnaast terughoudend om interetnische contacten aan te gaan.
Turkse Nederlanders hebben het vaakst meer contact met andere Turkse Nederlanders (67 procent) dan met autochtonen. Bij Marokkaanse Nederlanders heeft 57 procent vooral contact binnen de eigen groep. Surinamers en Antillianen hebben vaker contact met zowel de herkomstgroep als autochtonen. Bij Surinamers heeft 34 procent vooral contact binnen de eigen groep. Bij Antillianen is dat 30 procent. Turkse en Marokkaanse jongeren hebben meestal zowel met jongeren van dezelfde afkomst contact als met autochtone jongeren.
Meer mensen voelen zich gediscrimineerd
Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders vinden in meerderheid dat het klimaat ten aanzien van migranten in de afgelopen tien jaar is verslechterd. Het aantal allochtonen dat het gevoel heeft gediscrimineerd te worden is, op de Turkse gemeenschap na, toegenomen. Ook zijn veel van hen minder positief dan een paar jaar geleden over de kansen die allochtonen in Nederland worden geboden.
De acceptatie van homoseksuelen is nog steeds een heikel punt, ook bij hoogopgeleide allochtonen en de tweede generatie. Driekwart van de Turken en Marokkanen zou het een probleem vinden als hun kind homoseksueel zou zijn. Bij Surinamers en Antillianen is dit 33 procent en bij autochtone Nederlanders zeventien procent. Er is weinig verschil in opvatting tussen ouderen en jongeren.
De grootste meningsverschillen tussen autochtonen en allochtonen zijn er op het gebied van euthanasie en abortus. Waar de steun voor abortus onder autochtonen op 74 procent ligt is dit bij Turken 35 procent en bij Marokkanen slechts 24 procent. Surinamers (64 procent) en Antillianen (61 procent) hebben minder problemen met abortus.
Op het gebied van euthanasie komen vergelijkbare percentages naar voren. Veertig procent van de Turkse en 22 procent van de Marokkaanse Nederlanders vindt dat euthanasie legaal moet zijn. Bij Antillianen en Surinamers ligt dit percentage op ongeveer 75 procent. De steun voor euthanasie is het hoogst (85 procent) onder autochtone Nederlanders.
Etnische concentratie beïnvloedt culturele verschillen
Andere ontwikkelingen hebben volgens het SCP bijgedragen aan de sociale en culturele verschillen en daarmee de afstand tussen allochtonen en autochtonen. Daarbij moet gedacht worden aan een toename van de etnische concentratie en segregatie en de toegenomen werkloosheid.
Ondanks het feit dat contact tussen allochtonen en autochtonen is gestagneerd geeft een meerderheid van alle migranten Nederland gemiddeld een voldoende. Drie kwart van de Surinamers en Antilianen voelt zich thuis in Nederland. Bij Turken en Marokkanen geldt dit voor ruim zestig procent.
Bron: http://nos.nl/artikel/453(...)hter-bij-elkaar.htmlquote:Minder dan de helft van de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders vindt dat in Nederland migranten alle kansen krijgen en dat rechten van migranten worden gerespecteerd. Ook ervaren weinig Turken en Marokkanen in Nederland respect voor de islamitische cultuur.
Beeldvorming
Het negatieve beeld over moslims speelt hierbij een belangrijke rol. Autochtone Nederlanders zijn kritisch over moslims en moslims vinden dat Nederlanders geen respect hebben voor hun religieuze achtergrond.
De beeldvorming bij autochtonen over moslimgroepen lijkt in de afgelopen jaren alleen maar te zijn verslechterd. Dat bemoeilijkt weer de toenadering en acceptatie van elkaar, staat in het rapport. Bij alle migrantengroepen zijn jongeren het minst tevreden over de Nederlandse samenleving.
Hmmm.... er stond net een heel verhaal. Dat was ik net aan het lezen en ineens is het weg.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:10 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Een niet-Islamitische allochtoon.
Ik sluit ze uit omdat ik hun denkbeelden ken. Meer heb ik niet nodig.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:10 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Sluit andere groepen maar uit voordat je maar een enig besef hebt hoe ze werkelijk zijn. Kortzichtige idioot.
Met vriendelijke groet,
Ah... er is nog weer wat bijgekomen. Hoe kun je je aangesproken voelen als ik het heb over moslims, terwijl je zelf niet-islamitisch zegt te zijn. Waar lees je verder dat ik geen contact met allochtonen heb? Ik heb contact met allerlei mensen...quote:Op donderdag 20 december 2012 19:10 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Sluit andere groepen maar uit voordat je maar een enig besef hebt hoe ze werkelijk zijn. Kortzichtige idioot.
Met vriendelijke groet,
Welkom bij de groepquote:Op donderdag 20 december 2012 19:17 schreef Seam het volgende:
Zelfs ik al niet-islamistische allochtoon begrijp de TS en ben het volledig met hem eens
quote:Op donderdag 20 december 2012 19:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je een moslim of moslima ziet, weet je bijna zeker dat je er een pakket denkbeelden bij krijgt waar ik absoluut niet op zit te wachten. Ik zal de moslim-buurman in het appartementencomplex vriendelijk groeten, maar veel meer zit er niet in.
Dit vind ik altijd zo typisch. Alsof ieder migrant met een islamtische achtergrond exact dezelfde denkbeelden heeft. Nederlanders hebben veelal een christelijke achtergrond, hebben die ook allemaal dezelfde denkbeelden?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik behoor tot de groep autochtone Nederlanders die kritisch is over moslims; al ben ik net zo kritisch over streng-gereformeerden. Daar hoef ik ook geen contact mee.
Dat denk ik wel. In landen met grotere concentraties van bepaalde bevolkingsgroepen zie je dat nu al. In Nederland heb je die concentraties nog niet, maar gezien de demografische ontwikkelingen zul je dat ook wel krijgen.quote:Komt het ooit nog goed met de integratie van de genoemde groepen? Krijgen we land met een paar mini-samenlevingen naast elkaar.
Omdat ik walg van kortzichtigheid/vooroordelen/rascisme/discriminatie/'wat de boer niet kent-mentaliteit'..quote:Op donderdag 20 december 2012 19:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ah... er is nog weer wat bijgekomen. Hoe kun je je aangesproken voelen als ik het heb over moslims, terwijl je zelf niet-islamitisch zegt te zijn. Waar lees je verder dat ik geen contact met allochtonen heb? Ik heb contact met allerlei mensen...
Mooiquote:Op donderdag 20 december 2012 19:17 schreef Seam het volgende:
Zelfs ik al niet-islamistische allochtoon begrijp de TS en ben het volledig met hem eens
Ik heb überhaupt geen behoefte aan contact met mensen die 5 keer per dag bidden; al moeten ze dat vooral zelf weten. Ik vraag er niet naar. Ik heb nog minder behoefte aan contact met vrouwen die een hoofddoek dragen, want het is een keuze om dat te doen en om je daarmee af te zonderen van de Nederlandse samenleving. In veel moslimlanden lopen vrouwen helemaal niet rond met een hoofddoek. Daar zijn ze gewoon zichzelf.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:20 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]Ik ken genoeg moslims die 5x per dag bidden, een hoofddoek dragen (moslima's) en het absoluut niet mee eens zijn met lijfstraffen/'niet-gelovigen zijn de duivel-denkbeelden. Maar jij bent gewoon zo speciaal dat jij aan iemand uiterlijk/voorkomen kan zien, wat haar/zijn denkbeelden zijn. Fascinerend.
Ken via fora, media, etc? Hoeveel echte moslims ken je nou ECHT (dus niet van: ik zit met Ali in de klas)? (Antwoord maar niet, je komt ongeloofwaardig uit).quote:Op donderdag 20 december 2012 19:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik sluit ze uit omdat ik hun denkbeelden ken. Meer heb ik niet nodig.
15. En nu ?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:25 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Ken via fora, media, etc? Hoeveel echte moslims ken je nou ECHT (dus niet van: ik zit met Ali in de klas)? (Antwoord maar niet, je komt ongeloofwaardig uit).
Kortom: je wilt mij dwingen tot contact met groepen mensen die zeer negatief over mij denken en totaal geen bereidheid tonen om hun standpunten te matigen? Vreemd.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:23 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Omdat ik walg van kortzichtigheid/vooroordelen/rascisme/discriminatie/'wat de boer niet kent-mentaliteit'..
Op deze manier gaat dat heel lang duren. Ten eerste omdat er weer nieuwe migranten bij worden gehaald om de werkloosheid te vergroten en zo de loonkosten te drukken. Die krijgen niet alleen dezelfde problemen maar belemmeren ook de integratie van deze groepen.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:01 schreef Elfletterig het volgende:
Komt het ooit nog goed met de integratie van de genoemde groepen? Krijgen we land met een paar mini-samenlevingen naast elkaar? Moeten we op deze voet doorgaan? Re-migratie bevorderen? Of komt alles over een paar generaties vanzelf wel goed?
quote:Op donderdag 20 december 2012 19:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
MooiIk heb niks tegen allochtonen hoor.
[..]
Ik heb überhaupt geen behoefte aan contact met mensen die 5 keer per dag bidden; al moeten ze dat vooral zelf weten. Ik vraag er niet naar. Ik heb nog minder behoefte aan contact met vrouwen die een hoofddoek dragen, want het is een keuze om dat te doen en om je daarmee af te zonderen van de Nederlandse samenleving. In veel moslimlanden lopen vrouwen helemaal niet rond met een hoofddoek. Daar zijn ze gewoon zichzelf.
De moslima die een hoofddoek omdoet, moet beseffen dat het negatief bijdraagt aan de beeldvorming rondom haar. Ik ga echt niet aan een moslima vragen of ze even een aantal van haar denkbeelden wil opsommen. Ik vorm me gewoon een indruk. Overigens zie ik moslima's verdomd vaak in het gezelschap van één of meerdere gelijken en de voertaal is een andere dan Nederlands.
Wat ik signaleer sluit precies aan bij wat het SCP zegt: etnische groepen mijden elkaar.
Prima, mazzel hèquote:Op donderdag 20 december 2012 19:30 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Ik ga hier niet meer op reageren. Ik ga m'n energie aan zo'n achterlijke reactie niet verspelen.
Bron?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kortom: je wilt mij dwingen tot contact met groepen mensen die zeer negatief over mij denken en totaal geen bereidheid tonen om hun standpunten te matigen? Vreemd.
Als jij met een hoofddoek aangeeft dat je fan bent van een warlord, kinderneuker en homo moordenaar dan sta je gewoon buitenspel.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:30 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Ik ga hier niet meer op reageren. Ik ga m'n energie aan zo'n achterlijke reactie niet verspelen.
Ik snap niet waarom je als "niet-islamitische allochtoon" zo opgefokt en boos bent. Verder lijk je te willen ontkennen wat gewoon op straat valt te zien en wat ook naar voren komt uit de SCP-analyse.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:30 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Ik mag van jou niet "kortzichtig" zijn en mag geen "vooroordelen" hebben. Ik zeg alleen dat ik weinig behoefte heb aan contact met bepaalde groepen mensen. Jij veroordeelt dat, dus min of meer wil je dan kennelijk graag zien dat ik mijn gedrag verander...quote:
Nogmaals, waarom kan je wel onderscheid maken tussen mensen met een Christelijke achtergrond, en niet tussen mensen met een Islamitische achtergrond?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik mag van jou niet "kortzichtig" zijn en mag geen "vooroordelen" hebben. Ik zeg alleen dat ik weinig behoefte heb aan contact met bepaalde groepen mensen. Jij veroordeelt dat, dus min of meer wil je dan kennelijk graag zien dat ik mijn gedrag verander...
Wat heeft dit met scholen te maken?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee echt? En in andere topics over scholen werd mij door Krekker en zo verteld dat het juist allemaal zo prachtig multi-culti was en het maar aan mij lag?
Je bedoelt dus zoals moslims tegen niet moslims aankijken?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:23 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Omdat ik walg van kortzichtigheid/vooroordelen/rascisme/discriminatie/'wat de boer niet kent-mentaliteit'..
Ik vertelde dat op mijn school het volledig verdeeld was via etnische lijnen. Dat werd ontkend met allemaal hossana verhalen.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:41 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wat heeft dit met scholen te maken?
Oh zo. Ja is volgens mij op alle scholen zo waar veel mensen van een bepaalde zelfde achtergrond op zitten. Ik vind dit overigens volkomen normaal. Wellicht hebben degene die dit bestreden op een school gezeten waar van elke etniciteit maar enkele leerlingen waren. Dan mengt dat beter inderdaad.quote:Op donderdag 20 december 2012 20:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik vertelde dat op mijn school het volledig verdeeld was via etnische lijnen. Dat werd ontkend met allemaal hossana verhalen.
En hoe kan je als 'hoogopgeleide' aannemen dat sperma bij de nieren wordt aangemaakt?quote:Op donderdag 20 december 2012 22:12 schreef Mutant01 het volgende:
Ik dank God elke dag op mijn blote knietjes dat ik geen kortzichtige autochtonen tegenkom, zoals TS.
Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit weldenkende, liberale autochtonen. Hoogopgeleid vaak. Dat verklaart misschien ook het een en ander. Ik kan het uitstekend met hen vinden, en andersom kennelijk ook. Het boeit hen werkelijk geen reet welke religie je aanhangt, het gaat hen om het individu en de individuele karaktereigenschappen. De wereld zou een stuk beter zijn als iedereen zo dacht.
Je ziet het goed. Het meerendeel van de Nederlanders zit gewoon niet op jullie te wachten.quote:Op donderdag 20 december 2012 22:46 schreef Deadre het volgende:
Altijd weer van die domme onderzoeken naar integratie, moet ik me verplicht voelen om met autochtonen om te gaan? Ik heb het ontzettend naar me zin met vrienden van allochtone komaf en ja ik heb liever geen autochtonen in mijn vriendenkring. Dat schijnheilig gedrag van ze.
En ja en de meeste allochtonen niet op jullie.quote:Op donderdag 20 december 2012 22:54 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Je ziet het goed. Het meerendeel van de Nederlanders zit gewoon niet op jullie te wachten.
Je kan toch ook gewoon mensen die zeer negatief over jou denken en totaal geen bereidheid tonen hun standpunten te matigen mijden?quote:Op donderdag 20 december 2012 19:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kortom: je wilt mij dwingen tot contact met groepen mensen die zeer negatief over mij denken en totaal geen bereidheid tonen om hun standpunten te matigen? Vreemd.
Jij bent een koning in het vedraaien van woorden.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee echt? En in andere topics over scholen werd mij door Krekker en zo verteld dat het juist allemaal zo prachtig multi-culti was en het maar aan mij lag?
Wederom een goed voorbeeld van het verdraaien van zaken.quote:Op donderdag 20 december 2012 20:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik vertelde dat op mijn school het volledig verdeeld was via etnische lijnen. Dat werd ontkend met allemaal hossana verhalen.
quote:Op zondag 16 december 2012 15:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wtf heeft dat met eng te maken?
Buiten dat, ik zat ook op zo'n school en het ethische onderscheid was enorm. Turken bij Turken, negers bij negers, marocs bij marocs. En racistisch onderling, de tering!
En dat is nu precies het hele punt. Jij doet continu op basis van jouw eigen ervaringen alsof het er overal kut aantoe gaat. Ik geef op basis van tegenvoorbeelden aan, dat dit dus NIET (bijna) OVERAL en bij iedereen zo hoeft te zijn. Zoals overigens ook blijkt uit het onderzoek.quote:Op maandag 17 december 2012 01:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Goh, laat mijn school (Amsterdam west) er nu net een geweest zijn waar iedereen, ongeacht afkomst, met elkaar omging. In mijn vriendengroep zaten Turken, autochtone gabbers (was in de gabbertijd), negers en zo nu en dan hingen er ook een paar Marokkanen bij. Turk liep met een Turks vlaggetje en een van zijn beste vrienden, een autochtone Nederlander liep met een Nederlands vlaggetje. Nooit problemen mee gehad omdat er geen rare betekenis achter zat.
Dus dat jij nou trauma's hebt opgelopen doordat je op een kutschool zat die waarschijnlijk in een kutbuurt stond, wil niet zeggen dat het er op elke school in de randstad zo aan toeging.
Gevolgd doorquote:...
kritisch is over moslims
...
kritisch over streng-gereformeerden. Daar hoef ik ook geen contact mee.
...
hun denkbeelden, die ik verwerpelijk vind.
Antwoord is nee, met dank aan jezelf.quote:Komt het ooit nog goed met de integratie?
Grachtengordelbabyboomers verdienen hun brood in de straatprinsjes- en bontkraagknuffelindustrie, dus laat hun doelgroep maar fijn in de Randstad blijven wonen. (Die enge PvdA-zieligheidsindustrieëlen zelf ook overigens)quote:Op donderdag 20 december 2012 22:59 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Wat mij betreft krijgen jullie een soort gazastrook. Misschien Limburg, kunnen jullie daar gaan zitten.
Ah kijk eindelijk.quote:Op donderdag 20 december 2012 22:46 schreef Deadre het volgende:
Altijd weer van die domme onderzoeken naar integratie, moet ik me verplicht voelen om met autochtonen om te gaan? Ik heb het ontzettend naar me zin met vrienden van allochtone komaf en ja ik heb liever geen autochtonen in mijn vriendenkring. Dat schijnheilig gedrag van ze.
Nou ja, integratie faalt (voor zover je zoiets over de maatschappij in het algemeen kan zeggen) vooral door de allochtonen die zich misdragen.quote:Op donderdag 20 december 2012 23:44 schreef De_Guidance het volgende:
Jammer, de oude achtrtkijke Elf is terug. Door mensen als jij faalt de integratie juist.
Je mag prima zelf weten met wie je contact houdt , je moet alleen niet de illusie koesteren dat je liberaal bent of het niveau Henkie ontstijgt met deze OP voor cirkelredeneringen en vreemde conclusies over moslimsquote:Op donderdag 20 december 2012 19:34 schreef [url=http:ex.nl/user/profile/179949]Elfletterig[/url] het volgende:
[..]
Ik mag van jou niet "kortzichtig" zijn en mag geen "vooroordelen" hebben. Ik zeg alleen dat ik weinig behoefte heb aan contact met bepaalde groepen mensen. Jij veroordeelt dat, dus min of meer wil je dan kennelijk graag zien dat ik mijn gedrag verander...
Dat zegt hij dus niet.quote:Op donderdag 20 december 2012 23:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ah kijk eindelijk.
Wat doe je nog in NL eigenlijk? Je haat het toch en vind je eigen land toch veel beter?
Omdat de classificering vooral politiek van aard isquote:Op vrijdag 21 december 2012 00:17 schreef Amun90 het volgende:
Waarom worden Japanners en Indonesiërs geclassificeerd als 'westerse allochtonen' maar Antillianen als 'niet-westerse allochtonen'?... Dit systeem slaat nergens op.
Ik denk dat het waarschijnlijk hier mee te maken heeft:quote:Op vrijdag 21 december 2012 00:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Omdat de classificering vooral politiek van aard is
Absoluut niet (als in het zijn zeker geen westerse landen). De Japanse cultuur en Chinese cultuur (niet dat deze op elkaar lijken) zijn beiden totaal verschillend van de Nederlandse. Toch zijn Japanners westerse allochtonen en Chinezen niet. Welvaart en waarschijnlijk ook politieke (vriendschaps)relaties spelen dus inderdaad een grote rol.quote:Op vrijdag 21 december 2012 00:28 schreef Amun90 het volgende:
[..]
Ik denk dat het waarschijnlijk hier mee te maken heeft:
Japan: welvarend, eerstewereldland
Indos in Nederland: voornamelijk halfbloedjes die verkaast zijn.
Maar dit maakt Japan of Indonesië zeker geen westerse landen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |