quote:Op woensdag 19 december 2012 17:34 schreef Tchock het volgende:
Dat je moet afgaan op uiterlijke feiten wil niets anders zeggen dan dat de innerlijke drijfveren van de betrokkene er niet toe doen. Zolang iemand naar buiten toe respect toont voor een ‘hoger recht’ van een ander, dan kan hij geen bezit verkrijgen: een dief van een zaak toont dit respect niet, want hij maakt het de eigenaar onmogelijk zijn zaak nog te gebruiken. Een joyrider doet dat wel: hij neemt de auto van de eigenaar “even” mee voor eigen gebruik, maar parkeert de auto dan weer waar hij hem aantrof. Het gaat bij bezit dus steeds om een uiterlijke pretentie van toebehoren. Daarbij doet het er niet toe dat de dief wéét dat hij geen eigenaar is; voldoende is dat hij het eigendomsrecht van de eigenaar niet respecteert.
Ik vind dit onderscheid zo raarHet gaat om uiterlijke feiten, NIET om innerlijke drijfveren, en vervolgens gebruiken ze om dat aan te tonen een joyrider die van plan is de auto terug te brengen? Zo wordt het toch nooit duidelijk
Dan speelt de kwestie toch niet meer, aangezien hij dan überhaupt geen bezitter/houder/wat dan ook meer is?quote:Op woensdag 19 december 2012 17:46 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Het gaat er toch ook om dàt hij ook daadwerkelijk de auto terugzet.
Nee dat is hij niet meer DOOR die actiequote:Op woensdag 19 december 2012 17:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan speelt de kwestie toch niet meer, aangezien hij dan überhaupt geen bezitter/houder/wat dan ook meer is?
Blijkbaar moet je dan vanuit zijn acties op kunnen maken dat hij voornemens is de auto terug te brengen.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan speelt de kwestie toch niet meer, aangezien hij dan überhaupt geen bezitter/houder/wat dan ook meer is?
Maar dat is dan wel nodig, toch? In dat stuk tekst doen ze alsof er een essentieel verschil is tussen een dief en een joyrider, maar volgens mij is dat helemaal niet zo zolang ze in die auto rijden. Tenzij er sprake is van een briefje of dat soort onzinquote:Op woensdag 19 december 2012 17:52 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Blijkbaar moet je dan vanuit zijn acties op kunnen maken dat hij voornemens is de auto terug te brengen.
Natuurlijk, daar moet de casus wel enige informatie over verschaffen. Dat gebeurt toch ook wel in het algemeen?quote:Op woensdag 19 december 2012 17:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar dat is dan wel nodig, toch? In dat stuk tekst doen ze alsof er een essentieel verschil is tussen een dief en een joyrider, maar volgens mij is dat helemaal niet zo zolang ze in die auto rijden. Tenzij er sprake is van een briefje of dat soort onzin
Jaquote:Op woensdag 19 december 2012 17:55 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Natuurlijk, daar moet de casus wel enige informatie over verschaffen. Dat gebeurt toch ook wel in het algemeen?
Nog twee hoofdstukken materieel strafrecht + arresten doornemen.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:57 schreef De_Fietser het volgende:
Goedenavond!
Wat kruiste jullie juridische pad vandaag?
Succes! Ik had vandaag Rechtsvinding, altijd hetzelfde riedeltje.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:58 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Nog twee hoofdstukken materieel strafrecht + arresten doornemen.
Anders blijft het ook zo hetzelfdequote:Op woensdag 19 december 2012 18:03 schreef Tchock het volgende:
Altijd fijn als je compleet nieuwe stof tegenkomt bij het leren van een herkansing
Een tentamen en nu voorbereiding op tentamen van morgenquote:Op woensdag 19 december 2012 17:57 schreef De_Fietser het volgende:
Goedenavond!
Succes, ik ken het gevoel, heb ook 3 tentamens deze weekquote:Op woensdag 19 december 2012 18:07 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Een tentamen en nu voorbereiding op tentamen van morgen
Dank, jij ook succes. Gelukkig is morgen mijn laatstequote:Op woensdag 19 december 2012 18:08 schreef De_Fietser het volgende:
[..]
Succes, ik ken het gevoel, heb ook 3 tentamens deze week
ik moet er nog twee, maar het komt wel goed denk ik.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:10 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Dank, jij ook succes. Gelukkig is morgen mijn laatste
Alleen een vraagje van Tchock in het vorige topic.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:57 schreef De_Fietser het volgende:
Goedenavond!
Goedenavond ! Hoe is jouw eerste tentamen gegaan ?quote:Op woensdag 19 december 2012 17:57 schreef De_Fietser het volgende:
Goedenavond!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |