abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 4 augustus 2013 @ 14:03:11 #251
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_129677619
Kijk jullie zijn lekker op dreef ! ^O^

Ik neem aan dat de vloer in de woonkamer er pas na de bouwvak in gaat ? :?
pi_129686668
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 14:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Kijk jullie zijn lekker op dreef ! ^O^

Ik neem aan dat de vloer in de woonkamer er pas na de bouwvak in gaat ? :?
Klopt! Maar de bouwvak is hier morgen voorbij :)
Alle voorbereiding is gelegd (zit mobiel dus even geen foto's) en gaan vandaag of morgen nog even alle benodigde electra pijpen bestellen. Dan kan dat er aankomend weekend in! Ga ook even goed nadenken over de electra, wat wil ik waar hebben . Meeste weten we al, het gaat vooral om de schakelaars. Dat plaats ik dan hier en dan hoor ik graag commentaar :)

Inmiddels ook verhuisd naar onze tijdelijke woning, een stuk dichterbij onze verbouwing dan eerst! Nu nog internet ...
pi_129696862
Tinkerbel, vergeet de loze leidingen niet. Ik had het hier niet gedaan en wel spijt.
pi_129699943
Ik ben benieuwd en succes! En luister goed naar Eelcotje84! O-)
pi_129718461
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 22:44 schreef Eelcotje84 het volgende:
Tinkerbel, vergeet de loze leidingen niet. Ik had het hier niet gedaan en wel spijt.
We hebben vanuit de meterkast naar de kamer nu iig al 10 loze leidingen liggen. Maar we houden het in de gaten, hoe meer hoe beter :)
pi_129718488
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 23:45 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik ben benieuwd en succes! En luister goed naar Eelcotje84! O-)
Dat gaan we zeker doen ! :D
pi_129869334
Nou, ervaring gevraagd! We zijn bezig met het elektriciteitsplan!

We beginnen beneden. Het moet er straks zo uit komen te zien:

Als eerste ben ik begonnen met alle schakelaars en lampen - blauw de schakelaars met waar ze voor moeten gaan schakelen, groen de lichtpunten:

De vragen:
* We willen ook spotjes (vinden we mooi en geeft niet zo'n direct licht), ik heb in de woonkamer (en bij de afzuigkap) al een aantal getekend, maar waar zouden we er nog meer mooi kunnen plaatsen?
* kloppen alle schakelaars en hebben we ze allemaal, of missen we er nog (moeten we bijvoorbeeld we woonkamer links en rechts apart kunnen schakelen, is dat handig)?
* Andere slimme dingen die ik over het hoofd heb gezien?
* hoe kunnen we dit het beste verdelen over verschillende groepen? We hebben er redelijk wat over, maar wat is handig (ook rekening houdend met boven)?

We moeten morgen eerst de leidingen leggen voor ONDER de betonvloer, ik heb inmiddels begrepen dan daar alleen audio en UTP komt te liggen en wat loze leidingen? Dus een ringleiding voor al deze zaken?
En alle leidingen voor wandcontactdozen en schakelaars via een verdeeldoos in het plafond gaan (wat ook meteen het lichtpunt is), klopt dit?
We zetten gewoon op iedere hoek in de kamer 4 WCDs (en 4 aan iedere kant langs de boekenkast, en natuurlijk waar de tv moet komen hangen - ik zag dat Gieliovd daar een mooie oplossing voor had met een buis, daar ga ik nog even naar kijken! Ik heb al wel zo goed als zeker besloten om het Sonos systeem te kopen, dat lijkt me geweldig! En dan de Balk voor onder de TV en de Play:5), dan kijken we later even welke we gebruiken en welke we wegstucen, maar ik zet er nu liever te veel in dan te weinig :)

Dus HELP! Met jullie ervaring en kennis :)
pi_129872759
Hou rekening mee dat alle toestellen van 2000W en meer op een aparte groep aangesloten moeten worden, deze leidingen kunnen dan ook in de betonvloer aangebracht worden.
De wandcontactdozen boven het werkblad in de keuken horen verdeeld te worden over twee groepen, maar dat hoeven geen aparte groepen te zijn.
Vergeet ook de wandcontactdoos in de hal niet en ook een waterdichte wandcontactdoos buiten op het terras is altijd handig.
pi_129872965
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:39 schreef exlurker het volgende:
Hou rekening mee dat alle toestellen van 2000W en meer op een aparte groep aangesloten moeten worden, deze leidingen kunnen dan ook in de betonvloer aangebracht worden.
De wandcontactdozen boven het werkblad in de keuken horen verdeeld te worden over twee groepen, maar dat hoeven geen aparte groepen te zijn.
Vergeet ook de wandcontactdoos in de hal niet en ook een waterdichte wandcontactdoos buiten op het terras is altijd handig.
Dank je! We hebben in de keuken al allemaal aparte groepen - voor de vaatwasser & kooktoestel, dus hoeveel groepen is dan handig voor de rest van het huis (dus voor alleen stopcontacten en lichten) en hoe kunnen we die groepen precies over het huis verdelen?
In de bijkeuken hebben ook aparte groepen voor de wasmachine en droger.

De contactdozen boven het aanrechtblad kan dan 1x4 WCD bij de vaatwassergroep en 1x4 WCD bij de koelkast ?

Wat is trouwens een handige hoogte om aan te houden voor de WCDs? Ik wil ze denk ik allemaal laag (onze plinten zijn 12,5 cm hoog) - is dat handig? Behalve voor de TV overigens :)

In de hal zet ik erbij en buiten ook (die komt dan onder de buitenlamp bij de keuken)!
pi_129877377
Voor de koelkast heb je geen aparte groep nodig, daar kan dus meerdere wandcontactdozen bij.
De vaatwasser hoort wel op een aparte groep, dus daar niets meer bij aansluiten.
Hoogte wandcontacten is vrij, meestal word en ze in de kamers/slaapkamers op 30 cm uit de vloer geplaatst. In de keuken 10 à 15 cm boven het werkblad, meestal afhankelijk van de tegels. Voor de stofzuiger is het handig om een wandcontactdoos naast de schakelaar te plaatsen op dezelfde hoogte, meestal 1,05 m.

Wat het aantal groepen betreft;
Alle toestellen en of apparaten met een vermogen van meer dan 2000W op een aparte groep en wat voor de verdere verdeling kan je uitgaan bij meer dan 6 eindgroepen mag je gaan tot de maximale belasting per eindgroep en dat is 3680W, waarbij voor elk lichtpunt 50VA en een wandcontactdoos 200VA kan worden aangenomen.

Zorg ook voor rookmelders gekoppeld aan elkaar in hal, overloop en eventueel de zolderverdieping aangesloten op 230 V met een back-up batterij ( deze moeten wel op dezelfde groep worden aangesloten}

Verdeelkast moet uitgevoerd zijn met een hoofdschakelaar en een aardlekschakelaars 30mA voor maximaal 4 eindgroepen.
pi_129878249
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 20:52 schreef exlurker het volgende:
Voor de koelkast heb je geen aparte groep nodig, daar kan dus meerdere wandcontactdozen bij.
De vaatwasser hoort wel op een aparte groep, dus daar niets meer bij aansluiten.
Hoogte wandcontacten is vrij, meestal word en ze in de kamers/slaapkamers op 30 cm uit de vloer geplaatst. In de keuken 10 à 15 cm boven het werkblad, meestal afhankelijk van de tegels. Voor de stofzuiger is het handig om een wandcontactdoos naast de schakelaar te plaatsen op dezelfde hoogte, meestal 1,05 m.

Wat het aantal groepen betreft;
Alle toestellen en of apparaten met een vermogen van meer dan 2000W op een aparte groep en wat voor de verdere verdeling kan je uitgaan bij meer dan 6 eindgroepen mag je gaan tot de maximale belasting per eindgroep en dat is 3680W, waarbij voor elk lichtpunt 50VA en een wandcontactdoos 200VA kan worden aangenomen.

Zorg ook voor rookmelders gekoppeld aan elkaar in hal, overloop en eventueel de zolderverdieping aangesloten op 230 V met een back-up batterij ( deze moeten wel op dezelfde groep worden aangesloten}

Verdeelkast moet uitgevoerd zijn met een hoofdschakelaar en een aardlekschakelaars 30mA voor maximaal 4 eindgroepen.
Dank je! En alle electra sluiten we vanuit verdeeldozen in de plafonds aan toch?

Rookmelders is idd ook een goede, nog niet aan gedacht!
pi_129879492
Twee schakelaars zitten nu achter een deur. Dat is niet logisch. Als je nu van de keuken naar hal 2 gaat, dan moet je de schakelaar ergens achter de deur zoeken. Ook in de woonkamer is dat zo als je vanuit de hal komt.

Verder zou ik persoonlijk op de kelderdeur een deurschakelaar zetten (deur open=licht aan, deur dicht=licht weer uit).
pi_129879534
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:11 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je! En alle electra sluiten we vanuit verdeeldozen in de plafonds aan toch?

Rookmelders is idd ook een goede, nog niet aan gedacht!
Ja hoor, de centraaldozen in het plafond kan je daar goed voor gebruiken
pi_129933052
De 3 rookmelders zijn hier ook gekoppeld, let wel dat ze inderdaad allemaal op dezelfde groep moeten. Er mogen wel andere aansluitingen zijn op de 'rookmelder' groep.

Ik heb ze als 'afdekking' gebruikt voor centraaldozen die ik niet voor verlichting gebruik (spotjes). Omdat de centraaldozen op andere groepen zitten aangesloten mag je die dozen weer niet gebruiken voor aansturing van je rookmelders.

Als je het anders kan wergwerken is het natuurlijk ook prima. De brandmelders horen doorgekoppeld te worden met 1,5mm2 oranje VD-draad, natuurlijk nergens te koop in <100m, dus ik heb gewoon zwart VD-draad gebruikt en gemerkt met oranje tape, het zij zo...

WCD's mag je eigenlijk zelf weten waar je die plaatst, 'standaard' zitten de schakelaars op 105cm met de WCD's, laatste ook op 30cm. Je kunt ze altijd lager plaatsen als je dat mooier vindt. Op 30cm vind ik persoonlijk altijd al erg netjes staan.

Die schakelaars die nu 'achter' een deur verdwijnen zou ik inderdaad verplaatsen naar de andere kant, zo is het erg onhandig. Als het niet lukt om ze te verplaatsen, dan 90-100 cm uit de hoek, zodat je ze nog kan bedienen met een open deur.

Heb je ook aan een schakelaar onder aan de trap gedacht voor de overloop boven?

Spotjes geven inderdaad mooi licht, volgens mij kun je je voorkamer er ook mooi mee verlichten boven je bankstellen en TV, als je ze aansluit op een dimmer kun je volgens mij mooi je eigen romantische/chill ruimte/bioscoopje maken.
pi_129941494
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:23 schreef 4wood het volgende:
De 3 rookmelders zijn hier ook gekoppeld, let wel dat ze inderdaad allemaal op dezelfde groep moeten. Er mogen wel andere aansluitingen zijn op de 'rookmelder' groep.

Ik heb ze als 'afdekking' gebruikt voor centraaldozen die ik niet voor verlichting gebruik (spotjes). Omdat de centraaldozen op andere groepen zitten aangesloten mag je die dozen weer niet gebruiken voor aansturing van je rookmelders.

Als je het anders kan wergwerken is het natuurlijk ook prima. De brandmelders horen doorgekoppeld te worden met 1,5mm2 oranje VD-draad, natuurlijk nergens te koop in <100m, dus ik heb gewoon zwart VD-draad gebruikt en gemerkt met oranje tape, het zij zo...

WCD's mag je eigenlijk zelf weten waar je die plaatst, 'standaard' zitten de schakelaars op 105cm met de WCD's, laatste ook op 30cm. Je kunt ze altijd lager plaatsen als je dat mooier vindt. Op 30cm vind ik persoonlijk altijd al erg netjes staan.

Die schakelaars die nu 'achter' een deur verdwijnen zou ik inderdaad verplaatsen naar de andere kant, zo is het erg onhandig. Als het niet lukt om ze te verplaatsen, dan 90-100 cm uit de hoek, zodat je ze nog kan bedienen met een open deur.

Heb je ook aan een schakelaar onder aan de trap gedacht voor de overloop boven?

Spotjes geven inderdaad mooi licht, volgens mij kun je je voorkamer er ook mooi mee verlichten boven je bankstellen en TV, als je ze aansluit op een dimmer kun je volgens mij mooi je eigen romantische/chill ruimte/bioscoopje maken.
Dank je!

We gaan idd nog even kijken naar die schakelaars! In de hal hebben we weinig keuze (voor), maar omdat het Brabant is en iedereen achterom komt zit ik daar niet zo mee. De rest ga ik wel even goed bekijken!

We hebben in de hal iig een schakelaar zitten voor de overloop boven, maar misschien handig om die ook nog ergens anders te doen, ga ik even over nadenken. We hebben overigens boven aan de trap wel een deur (zoals het vroeger ook was) dus dat maakt het allemaal wat moeilijker.

We hebben inmiddels besloten om voor de WCDs de "centraaldoos" in de meterkast te maken, om te zorgen dat we later nog alles domotica kunnen maken. Wel hebben we ook een ringleiding gelegd beneden, weet nooit waar het goed voor kan zijn :) de schakelaars komen over het plafond.

De update (foto's volgen wat later):

Update op basis van onze eerder genoemde planning. Doorgestreept wat af is, dikgedrukt zijn we mee bezig.

Aankomende 4 - 6 weken (tot eind augustus):
* rollagen buiten metselen (aannemer)
Stenen zijn door ons opgehaald (maasbruin) en bij het huis neergezet, cement wat er nog zat is al afgekapt, ze beginnen morgen met metselen!

* laatste gaskachelgaten uitbikken en dichtmaken
Alles uitgebikt, de aannemer kan de laatste gaten dichtmaken!

* storten betonvloer beneden:
- "muurtjes" uitbreken
- wat kleine stukjes leidingen leggen
- de vloer voorbereiden en de electra leggen
- storten
Morgen bellen wanneer gestort kan worden beneden, van ons mag het morgen! :)

* storten betonvloer boven:
- uitzoeken badkamer (precies bepalen waar de afvoeren moet komen zitten)
Vandaag alles uitgemeten, nog even de laatste dingen bepalen vanavond!

- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen

Gebeurt aanstaande zaterdag

- electra leggen
- storten

* definitief uitzoeken keuken (de apparatuur weten we al)
Gisteren nog bij een keukenzaak geweest, we weten nu precies wat we willen. Vanavond de offertes bekijken en in de loop van deze week de keuken bestellen! (plaatsing eind December :) )

* opbouwen muren beneden, boven & verdiepingsvloer 2e verdieping (aannemer)
De aannemer is begonnen met de muren beneden! Hopelijk komen deze snel af!

* Bestellen kozijnen
Laatste dingen aanpassen op de offerte, dan officieel bestellen deze week!

* kelder egaliseren, coaten en planken maken
* bestellen CV-ketel
Nog steeds mee bezig, wil graag een Intergas maar een bedrijf hier zegt dat ze de ketel die wij nodig hebben niet hebben bij Intergas? Lijkt me een beetje vreemd ... Dus nog even goed uitzoeken!

en buiten deze planning:
* de bamboe uitgraven
Mee bezig geweest, is echt onbegonnen werk ... besloten om volgend jaar, als we aan de tuin beginnen, maar de tuin laten afgraven (moet nog meer uit dus op zich niet erg :) )
* verhuizen (we moeten 1 augustus uit ons huidige huis, dus dat komt er ook nog even tussendoor :) )
We wonen nu vlakbij ons nieuwe huis!

We gaan redelijk voorspoedig lijkt het! Ik ben vanaf de 19e een week vrij, dus dan kan ik ook weer van alles doen!

[ Bericht 21% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 11-08-2013 16:30:35 ]
pi_129945358
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 16:27 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb al wel zo goed als zeker besloten om het Sonos systeem te kopen, dat lijkt me geweldig!
Ik zou je even verdiepen in airplay als ik jouw was, stuk goedkoper.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:47 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Wat is trouwens een handige hoogte om aan te houden voor de WCDs? Ik wil ze denk ik allemaal laag (onze plinten zijn 12,5 cm hoog) - is dat handig? Behalve voor de TV overigens :)
40cm stopcontacten, schakelaars 105cm

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 16:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
* Bestellen kozijnen
Let op dat ze je geen duivenjagerprofiel aansmeren, dit is niet authentiek en past niet bij het huis. Al beweren ze maar al te graag dat dat wel zo is.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 16:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
* bestellen CV-ketel
Nog steeds mee bezig, wil graag een Intergas maar een bedrijf hier zegt dat ze de ketel die wij nodig hebben niet hebben bij Intergas? Lijkt me een beetje vreemd ... Dus nog even goed uitzoeken!
Blijft natuurlijk een beetje een budgetketel, maar dat hoeft niet erg te zijn. Ik zou wel kijken of het de meerprijs waard is om een "betere" ketel te nemen, zeker als intergas niet de juiste ketel heeft voor deze situatie.
pi_129946654
Klinkt goed allemaal, lekker bezig :)

Wat is er zo speciaal aan jouw situatie en de ketel? Hang er een nette ketel op lijkt me. Ik heb zelf een Remeha Calenta 40c genomen, prachtding. Had er een beter "gevoel" bij dan Intergas.

Hier Schakelaar op 110 en WCD's boven op 30 beneden op zo'n 35. Er zit precies een KEIharde laag stenen op 30 cm :')
Laat die handjes wapperen!
pi_129953268
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 18:33 schreef Gieliovd het volgende:
Klinkt goed allemaal, lekker bezig :)

Wat is er zo speciaal aan jouw situatie en de ketel? Hang er een nette ketel op lijkt me. Ik heb zelf een Remeha Calenta 40c genomen, prachtding. Had er een beter "gevoel" bij dan Intergas.

Hier Schakelaar op 110 en WCD's boven op 30 beneden op zo'n 35. Er zit precies een KEIharde laag stenen op 30 cm :')
Nou weinig denk ik :) , maar die man van de CV raadde eerst de Intergas aan want dat zou de allerbeste zijn ... Maar nu heeft hij een Remeha Calenta 40C CW5 erop staan, das dus ook een goede (beter dan Nefit?)? Kosten nu iets meer dan ¤2100 voor alles (incl expansievat, dakdoorvoer en tapkraantje en zo :) ) ... Nette prijs of te veel?
Moeten nog ff uitzoeken of ie werkt met de thermostaat: de Nest - die wil mijn vriend persé :)

Ach bij ons zit er in een deel van de woonkamer een soort betonnen plaat tot 1 meter boven de smeervloer, ook heel handig ... Nog ff een manier vinden om die eraf te krijgen ... Gewoon bikken werkt niet ...

Ik moet zeggen dat iedereen ook weer nieuwe mondheelkunde nu we weer aan het opbouwen zijn :) de vloer beneden ging verbazingwekkend snel!
pi_129953375
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:54 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik zou je even verdiepen in airplay als ik jouw was, stuk goedkoper.

[..]

40cm stopcontacten, schakelaars 105cm

[..]

Let op dat ze je geen duivenjagerprofiel aansmeren, dit is niet authentiek en past niet bij het huis. Al beweren ze maar al te graag dat dat wel zo is.

[..]

Blijft natuurlijk een beetje een budgetketel, maar dat hoeft niet erg te zijn. Ik zou wel kijken of het de meerprijs waard is om een "betere" ketel te nemen, zeker als intergas niet de juiste ketel heeft voor deze situatie.
Ga ik ook even naar kijken!

Wat is een duivenjagerprofiel? Google helpt me niet echt verder ....

Wat zijn de "betere" ketels? Dacht dat dit de Intergas was, maar blijkbaar niet dus :)
  zondag 11 augustus 2013 @ 21:49:14 #270
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_129955009
Intergas is budget.
Beter aangeschreven ketels zijn Remeha, Nefit en Vaillant.
Al heeft zoals bij alles, iedereen een eigen voorkeur en heeft elk merk minder goede, goede en betere ketels. We hebben een aantal installateurs op dit forum die graag hun voorkeur toelichten :P .
pi_129955426
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:49 schreef bleiblei het volgende:
Intergas is budget.
Al heeft zoals bij alles, iedereen een eigen voorkeur en heeft elk merk minder goede, goede en betere ketels. We hebben een aantal installateurs op dit forum die graag hun voorkeur toelichten :P .
Het mag bij ons best een duurdere ketel zijn , hoop er namelijk wat jaartjes mee te doen! Dus is hoor graag ervaringen en tips. Hoop hem deze maand nog te bestellen!
pi_129955499
Te veel, tja. Ik heb er veel minder voor betaald maar ik heb hem dan ook zelf geïnstalleerd.

De ketel zelf kost zo'n ¤1200 en ik heb hem met iSense, dakdoorvoer, aansluitpakket etc... gekocht voor ¤1339. Normaliter ben je als het goed is 150-200 euro kwijt voor installatie. Dus als je het zo bekijkt is het behoorlijk aan de prijs. Intergas, daar kost een gelijkwaardige ketel onder de ¤1000.
pi_129956102
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:57 schreef Gieliovd het volgende:
Te veel, tja. Ik heb er veel minder voor betaald maar ik heb hem dan ook zelf geïnstalleerd.

De ketel zelf kost zo'n ¤1200 en ik heb hem met iSense, dakdoorvoer, aansluitpakket etc... gekocht voor ¤1339. Normaliter ben je als het goed is 150-200 euro kwijt voor installatie. Dus als je het zo bekijkt is het behoorlijk aan de prijs. Intergas, daar kost een gelijkwaardige ketel onder de ¤1000.
Dank je! Ik heb iemand die hem aan kan sluiten, dus dan ik die site even goed bekijken en zelf bestellen :) want dat scheelt nogal!
pi_129956300
Ajb. Ik heb hem daar besteld na heel wat overweging dus zou niet veel mis kunnen gaan. Prima tent. Prijs was toentertijd heel scherp.
  zondag 11 augustus 2013 @ 22:37:52 #275
36431 bleiblei
pi_129957833
Warmteservice.nl zou je ook kunnen kijken. Die hebben een afhaalbalie op de Hurk.
  zondag 11 augustus 2013 @ 22:49:08 #276
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_129958552
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:49 schreef bleiblei het volgende:
Intergas is budget.
Intergas een budgetmerk? Dacht het niet. Ik ken mindere merken. Agpo, Daalderop, die kun je beter mijden.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_129967115
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Ga ik ook even naar kijken!

Wat is een duivenjagerprofiel? Google helpt me niet echt verder ....

Duivejager
Jeroentje.
pi_129978901
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 07:31 schreef jpajs het volgende:

[..]

Duivejager
[ afbeelding ]
En hoe moet ik dit plaatje nu zien? :)
pi_129978943
Ik ga idd even goed googlen naar die ketels :) dat scheelt nogal en hij hoeft er niet morgen te zijn (pas als de kozijnen er zijn zodat ze hem niet meer weg kunnen halen :) )
pi_129983666
Morgen om 3 uur wordt de vloer gestort!!! *O*
  maandag 12 augustus 2013 @ 17:49:46 #281
36431 bleiblei
pi_129985875
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

En hoe moet ik dit plaatje nu zien? :)
duivejagerprofiel is in dat plaatje de ronding met de uitstekende hoekjes aan het einde van de ronding. Dat freesje er schuinonder gebruik je om de ronding in hout te frezen. Jaren 30 heeft geen ronding, maar is gewoon onder 45 graden schuin. In ons huis tenminste (edit. oeps, laatste woord van zin vergeten). Wel stukken lastiger om daar de juiste profiel/contraprofielfrees van te vinden overigens.

[ Bericht 3% gewijzigd door bleiblei op 12-08-2013 21:56:11 ]
  maandag 12 augustus 2013 @ 17:51:20 #282
36431 bleiblei
pi_129985930
quote:
10s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:49 schreef cvboer het volgende:

[..]

Intergas een budgetmerk? Dacht het niet. Ik ken mindere merken. Agpo, Daalderop, die kun je beter mijden.
Minder kan altijd :P .
Maar ik dacht dat het wel in het lagere segment zat. Ach ja, het is niet mijn vak :P . Ik dacht trouwens dat daalderop boilers deed. Zijn ze daar wel goed in?
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:02:39 #283
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_129986278
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Minder kan altijd :P .
Maar ik dacht dat het wel in het lagere segment zat. Ach ja, het is niet mijn vak :P . Ik dacht trouwens dat daalderop boilers deed. Zijn ze daar wel goed in?
Itho/daalderop deed eerst in ventilatie en boilers. Daar hadden ze het bij moeten laten. Agpo is eerste klas troep, Italianen en elektronica gaan echt niet samen, kijk maar eens naar Alfa en de Fira.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_129995328
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:49 schreef bleiblei het volgende:
. Jaren 30 heeft geen ronding, maar is gewoon onder 45 graden schuin. In ons huis.
Zo dus:

Vraag om dit profiel, laat het desnoods even zien. Ook geen panelen met bossing nemen, maar vlakke panelen. (in deuren etc)
pi_130068598
quote:
10s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:02 schreef cvboer het volgende:

[..]

Itho/daalderop deed eerst in ventilatie en boilers. Daar hadden ze het bij moeten laten. Agpo is eerste klas troep, Italianen en elektronica gaan echt niet samen, kijk maar eens naar Alfa en de Fira.
Itho is minder in vergelijking met bij Remeha? Ik kreeg namelijk ook nog de Itho Aquamax door van iemand (en qua prijs ongeveer even duur als de Remeha ... )
  woensdag 14 augustus 2013 @ 22:44:54 #286
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130076340
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Itho is minder in vergelijking met bij Remeha? Ik kreeg namelijk ook nog de Itho Aquamax door van iemand (en qua prijs ongeveer even duur als de Remeha ... )
Sleuteltechnisch heb ik 10 keer liever een Remeha. Itho/daalderop is een relatief jonge speler in de cv-ketel markt. Remeha bestaat inmiddels 75 jaar. Aquamax ziet er zeker leuk uit, bied ook voldoende instelmogelijkheden voor de installateur. De wisselaar is een veelgebruikte type, je vind ze in de Remeha Avanta en bij Vaillant in de Solide. en AWB heeft hem ook. Bij langdurig stoken op hogere temperaturen ( 80>85 graden ) willen ze na verloop van tijd gaan lekken. Dit is te voorkomen door goed onderhoud en met lage temperaturen gaan stoken.

Hoe de Aquamax elektronisch is, kan ik niks van zeggen, daarvoor ken ik het toestel niet goed genoeg voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door cvboer op 14-08-2013 22:53:00 ]
pi_130136919
Daalderop was bij mijn weten altijd een goede maar dure ketel. Probleem met die krengen was weer wel dat veel monteurs met die dingen niet uit de voeten konden.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_130208976
Het is weer eens tijd voor een fatsoenlijke update met foto's, dus hierbij! :)

De update op basis van onze eerder genoemde planning. Doorgestreept wat af is, dikgedrukt zijn we mee bezig.

* rollagen buiten metselen (aannemer)
De rollaag bij het hoofdhuis zit erop, deze moet nog worden afgesmeerd (we wachten op de dakdekker, de pannen moeten opgeschoven worden, maar hij reageert nog niet ...).

Hopelijk deze week!

* storten betonvloer beneden

- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen

Grotendeels gebeurd, laatste gebeurt over 2 weken

- electra leggen
plan zijn we nu mee bezig, is bijna klaar! Zaterdag gaan de leidingen erin (we moeten nog wat afstemmen met de aannemer)
- storten

We wachten nog op de laatste informatie over het blad, dan gaan we bestellen!

De aannemer is begonnen met de muren beneden! Bijkeuken is bijna klaar (alleen nog de muur van de WC), deze week wordt ook de muur buiten gezet.

De spouwmuren (geïsoleerd) en de muur voor de bijkeuken staat!

De waterleidingen zijn gekoppeld!

* Bestellen kozijnen

* kelder egaliseren, coaten en planken maken
Stellen we nog even uit, willen we wat later doen (geen echte reden om het nu te doen, dus eerst maar wat andere dingen)
* bestellen CV-ketel
Wordt een Remeha of een Itho, hoeft nu nog niet besteld dus stellen we nog even uit

Ik ben deze week vrij! Op de planning stond later:
* plafond bijkeuken vervangen
Daar ben ik dus vandaag aan begonnen :) nu de muren beneden staan kan dit namelijk afgemaakt, net zoals het isoleren boven op het zoldertje.

De eerste nieuwe kraaldelen zijn geverfd!

De planken gaan eruit, de balken ga ik ontdoen van verf en in de grondverf zetten

* deuren schuren & schilderen
we hebben een nieuw schuurmachientje gekocht, dus dat kunnen we meteen inzetten. Ik ga de deuren schilderen, kijken of ze de goede maat hebben en in de grondverf zetten
* bestellen badkamer- en WC-spullen
Als ik leuke aanbiedingen tegenkom :)

Verder zal ik vooral achter de computer te vinden zijn: precieze maten uitzoeken van dingen, spullen bestellen enz.
pi_130212479
Wat een super verbouwing! Ik was op internet aan het speuren naar "wandverwarming" en dacht kijk ff op het forum.
Ben gelijk een paar uur wezen plakken om de gehele topic door te nemen. Maar jullie pakken het groots aan _O_ .
Wij zijn bezig met een landhuis uit 1927 en zoals het nu lijkt krijgen wij in februari de sleutel.
Ook aan dit huis moet veel gebeuren en ik zal vaak jouw verbouwing erbij pakken voor wat ideeën en tips. Nu laat ons budget het ook niet meer toe om het huis zo enorm aan te pakken maar dit lijkt ook niet nodig... De vloeren zijn allemaal goed evenals het dak en kozijnen. Ook zit alles goed in de verf dus dat lijkt allemaal wel goed. Nu willen wij het wel geheel aanpakken door er mooie vloeren in te leggen, nieuwe keuken en badkamer en boven moet er nog een extra kamertje worden af getimmerd.
Dan ook nog een vraag van mijn kant; Hebben jullie ook gekeken naar wandverwarming? wij hebben namelijk houten vloeren en ook gevelkacheltjes. Deze gaan eruit en wij willen geen radiatoren aan de muur schroeven. Vloerverwarming heb ik ook aan gedacht maar omdat de vloeren allemaal in goeie conditie zijn en wij niet veel geld overhouden na de aanschaf van ons huis vind ik het zonde om deze vloer eruit te halen, beton te storten en vloerverwarming aan te leggen. Dus kwam ik op het idee om wandverwarming aan te leggen. Is dat wat :?

Nou goed jullie nog veel succes! tot nu belooft het wel wat moois te worden ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door mannenkoorkarrespoor op 18-08-2013 21:10:05 ]
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_130212913
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 20:55 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
Wat een super verbouwing! Ik was op internet aan het speuren naar "wandverwarming" en dacht kijk ff op het forum.
Ben gelijk een paar uur wezen plakken om de gehele topic door te nemen. Maar jullie pakken het groots aan _O_ .
Wij zijn bezig met een landhuis uit 1927 en zoals het nu lijkt krijgen wij in februari de sleutel.
Ook aan dit huis moet veel gebeuren en ik zal vaak jouw verbouwing erbij pakken voor wat ideeën en tips. Nu laat ons budget het ook niet meer toe om het huis zo enorm aan te pakken maar dit lijkt ook niet nodig... De vloeren zijn allemaal goed evenals het dak en kozijnen. Ook zit alles goed in de verf dus dat lijkt allemaal wel goed. Nu willen wij het wel geheel aanpakken door er mooie vloeren in te leggen, nieuwe keuken en badkamer en boven moet er nog een extra kamertje worden af getimmerd.
Dan ook nog een vraag van mijn kant; Hebben jullie ook gekeken naar wandverwarming? wij hebben namelijk houten vloeren en ook gevelkacheltjes. Deze gaan eruit en wij willen geen radiatoren aan de muur schroeven. Vloerverwarming heb ik ook aan gedacht maar omdat de vloeren allemaal in goeie conditie zijn en wij niet veel geld overhouden na de aanschaf van ons huis vind ik het zonde om deze vloer eruit te halen, beton te storten en vloerverwarming aan te leggen. Dus kwam ik op het idee om wandverwarming aan te leggen. Is dat wat :?

Nou goed jullie in ieders geval nog veel succes tot nu belooft het wel wat moois te worden ^O^
Leuk om te horen!

Wij hebben niet gekeken naar wandverwarming, omdat bij ons vanaf het begin af aan al duidelijk was dat de vloer er beneden uit zou gaan (een aantal balken waren rot, dus we moesten wel - als de helft van de vloer eruit ligt dan konden we net zo goed beton leggen).
pi_130213399
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Leuk om te horen!

Wij hebben niet gekeken naar wandverwarming, omdat bij ons vanaf het begin af aan al duidelijk was dat de vloer er beneden uit zou gaan (een aantal balken waren rot, dus we moesten wel - als de helft van de vloer eruit ligt dan konden we net zo goed beton leggen).
Logisch ook, ach voor ons duurt het ook nog wel even en tot die tijd kunnen wij een beetje rondneuzen en ideeën opdoen
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_130213548
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:12 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Logisch ook, ach voor ons duurt het ook nog wel even en tot die tijd kunnen wij een beetje rondneuzen en ideeën opdoen
Dat doen wij een heleboel momenteel! Toen wij begonnen met verbouwen wisten we weinig van een heleboel "bouwzaken", maar inmiddels gaat dat een stuk beter :)

En tijdens het doen leer je vanzelf! (En de ervaringen van Fok!kers helpen ook heel erg mee :) )
  Moderator zondag 18 augustus 2013 @ 22:30:53 #293
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_130217802
Wauw, de countoeren van hoe het straks allemaal wordt zijn al wel goed zichtbaar zeg ! :)
Het begint al echt vorm te krijgen allemaal ! Ben heel benieuwd hoe dit vorderd !

Vooral zo doorgaan ! ^O^ :s)
pi_130218195
Mooie update. Ben echt benieuwd hoe de kozijnen er uit komen te zien!
pi_130226350
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:38 schreef usernaamvergeten het volgende:
Mooie update. Ben echt benieuwd hoe de kozijnen er uit komen te zien!
De kozijnen blijven eigenlijk allemaal zoals ze nu zijn, de enige die we echt uit moeten zoeken zijn degenen aan de achterkant: de keuken uit en de hal / bijkeuken. En daar zijn we al even mee bezig ... Maar gisteren hebben we Photoshop even aangezwengeld en we zijn er zo goed als uit, dus vandaag de laatste details uitwerken hopelijk!
pi_130226649
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw, de countoeren van hoe het straks allemaal wordt zijn al wel goed zichtbaar zeg ! :)
Het begint al echt vorm te krijgen allemaal ! Ben heel benieuwd hoe dit vorderd !

Vooral zo doorgaan ! ^O^ :s)
Ja he! Nu lijkt het ook echt weer een huis, en kun je duidelijk zien waar alles straks komt te zitten. We hebben nu ook weer wat meer energie ervoor, nu het niet alleen maar afbreken is en het opbouwen is vanaf nu.

We gaan zeker zo door, we hebben weinig keuze :P
pi_130316946
Een kleine tussentijdse update! Ik ben vrij deze week en de aannemer is bezig, dus het gaat redelijk hard!

* rollagen buiten metselen & afsmeren (aannemer)
Metselen is af! Nu nog wachten de dakdekker (nog steeds ...) en dan kan alles afgesmeerd. Alles wordt an het einde van de week ook nog gevoegd.

Morgen!

* storten betonvloer beneden

- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen

Grotendeels gebeurd, laatste gebeurt over 1,5 week

- electra leggen
Plan klaar, zaterdag de leidingen leggen

- storten
Er wordt deze week nog ingeschaald, dus als alle elektra en leidingen er liggen dan kunnen we meteen gaan storten!

We wachten nog op de laatste informatie over het blad, dan gaan we bestellen!

Muren beneden binnen zijn klaar, muren buiten ook bij de keuken. Ze gaan morgen ook nog de berging opbouwen, dat wilden we eigenlijk niet doen ivm de kosten (we moeten ergens op besparen :) ), maar ja, nu het plafond van de bijkeuken eruit is kunnen ze er wel heel makkelijk bij ... En om nu alleen dat niet te isoleren vinden we eigenlijk ook zonde ...

* Bestellen kozijnen
Pui in de keuken is bepaald, ter illustratie (beetje geprutst in Photoshop :) ):

* kelder egaliseren, coaten en planken maken - uitgesteld
* bestellen CV-ketel - uitgesteld

Ik ben deze week vrij! Op de planning stond later:
* plafond bijkeuken vervangen
Alle kraaldelen zijn geverfd en licht geschuurd, die liggen klaar om te worden verwerkt. Het plafond is eruit, de balken zijn geschuurd, de gaatjes zijn dichtgemaakt

* deuren schuren & schilderen
Gaat niet meer gebeuren deze week, te druk met de dingen hierboven en hieronder :)

* bestellen badkamer- en WC-spullen
Alles beslissen, want de leidingen moeten erin!

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 21-08-2013 16:52:38 ]
pi_130333111
mooi, lijkt ook erg op ons huis! Ben ook hard aan de klus, maar minder rigoreus.
pi_130387178
Weer een vraagje aan de kenners!

Ik ben op zoek naar een radiator voor de badkamer, en nu was (via de architecten ;) ) mijn oog gevallen op de Thermic Zana ZBD. Mooi ding, ook redelijk prijzig :) nu zag ik van dezelfde fabrikant ook de Thermic BC - zelfde groottes en zelfde uiterlijk (zo op de foto's te zien).

Ik zie dat verschil zit in prijs (¤1000,- vs ¤500,-) gewicht (35,67 vs 19,50), liters (14,53 vs 9,0), buizen (40 vs 28) en watt is bij de eerste minder dan de tweede.

We krijgen vloerverwamrning in de badkamer, dus: waarom zou ik de duurdere pakken - of niet natuurlijk (of iemand die een vergelijkbare radiator weet)?
pi_130387364
Wat materiaal betreft zal de eerste wel wat beter zijn de ander, maar de capaciteit van de tweede is dan weer beter dan de eerste, ik zou voor de tweede gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')