abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124212757
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:10 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel lukt, wij hebben dit op sommige plaatsen ook laten maken. Volgensmij werd er een soort mal gemaakt door een stucprofiel te bevestigen en dan gevuld met stuc (gezien de dikte gok ik fix & finish).
Zo is t bij mij gedaan, superstrak is t dan.

Over het witkalk/stuc, kijk s naar onderstaande link.
Prijs is vrij hoog maar bespaart je een hoop moeite en levert een knap resultaat op.

http://boels.nl/huren/ste(...)onbewerkingsmachines
pi_124214305
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Boorhamer met beitel. Of met een koevoet met vuistje.
Dat hebben we vandaag gedaan en gaat goed, maar kun je niet heel lang achter elkaar doen ivm de kracht die je nodig hebt ... en aangezien we qua oppervlakte ongeveer 5 kamers moeten doen ...
pi_124214325
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:19 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Zo is t bij mij gedaan, superstrak is t dan.

Over het witkalk/stuc, kijk s naar onderstaande link.
Prijs is vrij hoog maar bespaart je een hoop moeite en levert een knap resultaat op.

http://boels.nl/huren/ste(...)onbewerkingsmachines
Hier gaan we morgen even achteraan! Als dat werkt dat gaan we die toch ff huren!
pi_124215502
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:00 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Hier gaan we morgen even achteraan! Als dat werkt dat gaan we die toch ff huren!
Het zal wel een flinke stofbende geven ;)
pi_124216137
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:24 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Het zal wel een flinke stofbende geven ;)
Dat is het nu al :D Ik stond met mondkapje en veiligheidsbril op (hoewel die combinatie niet zo goed werkt ... mijn bril beslaat ... )
pi_124224649
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:41 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dat is het nu al :D Ik stond met mondkapje en veiligheidsbril op (hoewel die combinatie niet zo goed werkt ... mijn bril beslaat ... )
Klinkt herkenbaar, heb ik ook al ik met de haakse slijper bezig ben...
  maandag 18 maart 2013 @ 22:02:36 #132
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_124228104
Amen... stofkappie + bril = geen reet zien. Laatst ook weer bezig... zo irritant. Misschien maar eens een slijpbril proberen, zo'n grote met ventilatiegaatjes enzo.
Laat die handjes wapperen!
pi_124241486
Dan zou ik, als ik jullie was, maar eens opzoek gaan naar andere stofmaskers. Als je bril beslaat blaas je de lucht dus gewoon langs de afsluiting. Als het er daar uit kan, kan het er ook in (+ stof). Nu ga je niet direct dood van een beetje bouwstof, maar goed als ik een PBM draag, wil ik ook dat 'ie werkt.

Als ik met wegwerpkapjes werk, gebruik ik de stofkapjes van 3M 9332 en heb nooit last van beslagen glazen, tenzij niet goed aangeknepen natuurlijk. Ik zie wel dat ze niet echt goedkoop zijn...
pi_124251166
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 09:52 schreef 4wood het volgende:
Dan zou ik, als ik jullie was, maar eens opzoek gaan naar andere stofmaskers. Als je bril beslaat blaas je de lucht dus gewoon langs de afsluiting. Als het er daar uit kan, kan het er ook in (+ stof). Nu ga je niet direct dood van een beetje bouwstof, maar goed als ik een PBM draag, wil ik ook dat 'ie werkt.

Als ik met wegwerpkapjes werk, gebruik ik de stofkapjes van 3M 9332 en heb nooit last van beslagen glazen, tenzij niet goed aangeknepen natuurlijk. Ik zie wel dat ze niet echt goedkoop zijn...
Ja ik heb gewoon de goedkope van de bouwmarkt :D heb ook niet de illusie dat ze extreem goed zijn, het is maar dat ik niet alles inadem, en zo vaak hebben we ze niet (meer) nodig. Ik kom wel iedere dag wit thuis, het zit echt overal :D haren, wimpers, ogen ... het ziet er niet uit :D
pi_124253124
Knijp je hem wel goed dicht op de neus? Moet wel rondom strak sluiten op je snuitje.
pi_124260850
Dat gekleurde klinkt wel herkenbaar ja! De stenen zijn rood hier dus ik kom soms gebruind thuis. 8-)

Lukt het een beetje met muren kaalmaken? Of moet er doordeweeks ook gewoon gewerkt worden?
pi_124282582
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:11 schreef 4wood het volgende:
Dat gekleurde klinkt wel herkenbaar ja! De stenen zijn rood hier dus ik kom soms gebruind thuis. 8-)

Lukt het een beetje met muren kaalmaken? Of moet er doordeweeks ook gewoon gewerkt worden?
De muren kaalmaken valt mee! We gaan het weekend een machientje huren, maar wat we van de week met de hand gedaan hebben ging redelijk snel gelukkig, maar het is wel zwaar werk ....

Ik ben werkeloos tot het einde van de maand (in April begin ik weer full-time met werken), mijn vriend heeft deze maand ook veel tijd om overdag mee te helpen en mijn pap, mam en schoonmoeder zijn ook thuis, dus nu gaan het even snel! In april zal het een stuk langzamer gaan omdat we dan echt 's avonds en in het weekend moeten werken. Mijn schoonmoeder zal dan gaan helpen als bouwopzichter :D
pi_124325063
Momenteel ben ik met de kelder bezig, waar een aantal dingen moeten gebeuren:
* muren schoonmaken en met staalborstel goed schoonmaken
* muren behandelen met zoutzuuroplossing (voor het zout dat op de muren zit)
* vloer egaliseren
* vloer en muren onder het maaiveld coaten
* vloer leggen (tegels of zeil)
* stellages maken
* nieuw trapje maken (de oude zit houtworm in :( ) en schilderen

Nu heb ik een paar vragen aan de ervaren klussers voor ik begin:
* hoe breng ik de zoutzuuroplossing (1/10) op de muur aan? Spuiten / met een spons? En hoe kan ik deze het beste eraf wassen? (want een tuinslang erop is niet de oplossing, dan krijg ik het water nooit meer uit mijn kelder :D )
* wat is jullie advies: tegels of zeil? Ik neig naar zeil want makkelijk te leggen, maar zijn er grotere voordelen aan tegels?

Morgen ga ik alle spullen halen en dan in het weekend een begin maken (want er moet iedere keer nogal wat tijd zitten tussen de fases)! :D
pi_124325565
Het meeste zou ik niet weten, maar ik zou gaan voor tegels.
Voordeel is dat die makkelijker schoon te maken zijn en als er eens wat water of schimmel in de kelder komt zit het niet in het zeil of eronder.
pi_124325619
Prachtig huis trouwens:D
pi_124364609
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 09:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Momenteel ben ik met de kelder bezig, waar een aantal dingen moeten gebeuren:
* muren schoonmaken en met staalborstel goed schoonmaken
* muren behandelen met zoutzuuroplossing (voor het zout dat op de muren zit)
* vloer egaliseren
* vloer en muren onder het maaiveld coaten
* vloer leggen (tegels of zeil)
* stellages maken
* nieuw trapje maken (de oude zit houtworm in :( ) en schilderen

Nu heb ik een paar vragen aan de ervaren klussers voor ik begin:
* hoe breng ik de zoutzuuroplossing (1/10) op de muur aan? Spuiten / met een spons? En hoe kan ik deze het beste eraf wassen? (want een tuinslang erop is niet de oplossing, dan krijg ik het water nooit meer uit mijn kelder :D )
* wat is jullie advies: tegels of zeil? Ik neig naar zeil want makkelijk te leggen, maar zijn er grotere voordelen aan tegels?

Morgen ga ik alle spullen halen en dan in het weekend een begin maken (want er moet iedere keer nogal wat tijd zitten tussen de fases)! :D
Iemand nog advies voor het zoutzuur en het afspoelen? Ik ga zo naar de bouwmarkt (met de 20% korting blaadjes :) ) om een en ander te halen.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 09:44 schreef Angelfrouk het volgende:
Het meeste zou ik niet weten, maar ik zou gaan voor tegels.
Voordeel is dat die makkelijker schoon te maken zijn en als er eens wat water of schimmel in de kelder komt zit het niet in het zeil of eronder.
Heel goed punt ... Dan worden het toch tegels denk ik ... Even kijken of ik goedkoop een restpartij witte vloertegels kan vinden (is maar 6,5 m2 namelijk), want het hoeft niet heel speciaal te zijn :D
pi_124476175
De update van afgelopen week! :D

Wat de wilden doen deze week:

quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Hopelijk begint binnen een paar weken de dakdekker (zijn nu bezig met offertes), kunnen we beginnen aan de vloer beneden: die moet eruit (de planken in de voorkamer zien er nog goed uit, dus hopelijk kunnen we die er heel uitkrijgen en ook hergebruiken, waarschijnlijk boven), leidingen moeten erin - de water aan- en -afvoer en ik denk wat electriciteit ( moet dat over het zand en ingestort in de onderste betonvloer? Dat moet ik nog uitzoeken :D ), we gaan voor het eerst wat gedetailleerder kijken voor de keuken en we gaan beginnen aan het eraf halen van het stuc/kalk op de muur in de grote kamer en de voorkamer.
De aannemer gaat binnen een aantal weken beginnen met de verdiepingsvloer van de eerste verdieping (er komen stalen draagbalken en een broodjesvloer in - dit ivm het opbouwen van de tweede verdiepingsvloer, de balken die er nu inliggen zijn dan niet genoeg) - daardoor moeten er een aantal dingen gedaan worden:
* het stuc-werk van de muren (vooral boven)
* schoorsteen afbreken (die komt later terug, beneden op dezelfde plaats, dus het uiterlijk beneden verandert relatief weinig uiteindelijk. Maar boven scheelt het ontzettend veel ruimte in de hal)
* muren tussen voor- en achterkamer weg
* plafond weg van de eerste verdieping (die planken slaan we op voor hergebruik, dat zijn vloerdelen)
* Vloeren beneden bekijken: wat kunnen we hergebruiken en moeten we dus "redden"? :)

Wat hebben we gedaan:
Tijdens:

Mijn vriend aan de slag met de boor en beitel ... (die hebben we uiteindelijk gehuurd, bleek het meest practisch)

Het resultaat (sommige muren zit nog stuc op, dit omdat die muren (gedeeltelijk) weggaan, en omdat het zo'n rotwerk is hebben we nu het belangrijkste gedaan. In dit geval, beter te weinig dan te veel :D ) - we waren beiden ook helemaal wit en onder het stof, fijn ....:

Grote kamer beneden:

(het onderste deel is niet gedaan, daar heeft vroeger de keuken waarschijnlijk gezeten en zit een ontzettend harde plaat tegen de muur waar we niet doorheen komen ... )
De vloer dit op de originele vloer lag is er inmiddels uit, maar het blijkt da de originele vloer vuren is :( dit kunnen we dus niet hergebruiken als vloer ... In de voorkamer is het een ander type vloer en die halen we er wel voorzichtig uit! En boven hergebruiken we uiteraard ook, want vloerdelen (vooral oude) zijn ontzettend duur als je ze in een beetje fatsoenlijke staat wilt hebben (zo'n ¤ 10,- per m2)! En hoe meer we kunnen hergebruiken, hoe beter en leuker het is. Het idee is nu om deze op de eerste of tweede verdieping als vloer te gebruiken.

De voorkamer:

De hal:

Boven:

Omdat we toch het machien gehuurd hadden hebben we meteen alle muren in het huis gedaan. Dus dan hoeven we daar later niet meer naar om te kijken!

Deze week gaan hopelijk de schoorsteen en de binnenmuren slopen (dit moet voorzichtig, de stenen willen we indien mogelijk hergebruiken)!
Verder gaan we, als we tijd hebben, een begin maken met de kelder: alle spullen zijn gekocht of besteld (zoutzuur, egalisatiecement en coating). Dus dat kunnen we langszaamaan gaan doen, want dan kunnen we daar mooi spullen inopslaan indien nodig (en anders kan ik flink aan het hamsteren binnenkort :D)
pi_124539646
Help!!! :D

Hopelijk kunnen jullie ons helpen: we hebben aanvragen lopen om onze meters te verplaatsen (deze zitten nu op verschillende plaatsen in het huis en willen we naar 1 plaats). Nu gaan we daar deze week een meterkast voor maken - vrijdag komen ze metselen. Omdat de hele betonvloer nog niet gestort wordt, gaan we de meterkast opbouwen in onze zandbak achter.

We weten hoe groot de meterkast wordt (we storten een plaat van 150 x 100 - de meterkast wordt 90 x 40 - we pakken een standaard meterplaat om te zorgen dat alle mantels op de juiste plaats zitten), maar nu de vraag: hoe kunnen we het beste door onze fundering / of er onderdoor? De fundering is gemetseld, en weten op dit moment niet hoe diep deze is, maar dit zal redelijk diep zijn (water kan er dus waarschijnlijk onderdoor, maar de rest?) ...

Dus, wie heeft de oplossing voor / ervaring met de mantelbuizen naar buiten: hoe komen we door de fundering en hoe maken we het gat in de fundering weer dicht (pur? beton storten in het gemaakte gat? - is er misschien een standaard oplossing voor, voor bestaande bouw)? Of kunnen we een standaard funderingsdoorvoer gebruiken (maar zorgen we dat de fundering niet verzwakt)?
pi_124555647
Even omhoog in de hoop dat iemand nog een antwoord heeft :)

We gaan nu beginnen met zand uitgraven en de spullen straks halen om te beginnen!
pi_124556390
De mantelbuizen kunnen normaal gesproken gewoon door de fundering heen geplaatst. Het gat dat overblijft kun je bijv. dichtsmeren met specie, het lijkt me niet dat je een doorgang van 1 bij 1 gaat maken toch?
pi_124585047
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:43 schreef 4wood het volgende:
De mantelbuizen kunnen normaal gesproken gewoon door de fundering heen geplaatst. Het gat dat overblijft kun je bijv. dichtsmeren met specie, het lijkt me niet dat je een doorgang van 1 bij 1 gaat maken toch?
Tnx, ik had je reactie nog snel gezien voordat we weggingen!

Maar uiteindelijk bleek het mee te vallen: de fundering lag op 60 cm en hebben besloten om alle leidingen er dan maar gewoon onderdoor te leggen. Maar we dachten dat ie veel dieper zou zitten ...
De basis van de meterkast staat inmiddels: buizen zitten er op de goee plaatsen in door de muur en de bak om beton te storten staat helemaal klaar. Dat doen we dus meteen morgenvroeg!
pi_124722951
Tink, wat een project zeg...!!
Maar jullie kennende wordt 't grondig aangepakt en wordt er ook op de details goed gelet.
Als ik ergens mee kan helpen, dan geef maar een gil. ;-)

Ik blijf 't hier volgen, leuk om te zien hoe 't nu al aan 't veranderen is allemaal!!!
  Moderator maandag 1 april 2013 @ 10:50:37 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_124750553
Het is wel een hele investering om alle voorzieningen qua gas, water en elektra meters samen op één punt nieuw aan te laten leggen/verplaatsen.

Zaten ze dan op zulke onhandige plekken in het huis ? Zorg je er voor dat je een meterkast precies met de juiste afmetingen maakt ? En dat hij aan alle andere eisen voldoet ? Energiebedrijven e.d. zijn nog al pietluttig wat dat betreft; als het niet goed is sluiten ze je gewoon niet aan :X
  maandag 1 april 2013 @ 19:02:33 #149
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_124764203
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 10:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is wel een hele investering om alle voorzieningen qua gas, water en elektra meters samen op één punt nieuw aan te laten leggen/verplaatsen.

Zaten ze dan op zulke onhandige plekken in het huis ? Zorg je er voor dat je een meterkast precies met de juiste afmetingen maakt ? En dat hij aan alle andere eisen voldoet ? Energiebedrijven e.d. zijn nog al pietluttig wat dat betreft; als het niet goed is sluiten ze je gewoon niet aan :X
Ja, ten eerste zat alles door de hele benedenverdieping (electriciteit voorin, gas in de keuken - zonder ombouw - , en water wachterin in een soort put.

Zie volgende fotoserie voor de meterkast! We hebben idd overal rekening me gehouden, want we willen niet dat ze moeilijk gaan doen!
  maandag 1 april 2013 @ 19:12:46 #150
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_124764504
De wekelijkse update! We hebben in het paasweekend veel gedaan omdat we volgende week allebei weer full-time aan de slag gaan (voor een baas ;) )

Tijdens:
De schoorsteen beneden wordt afgebroken -

Een impressie: zo komt het er straks uit te zien - met een "roomdivider" waar nu de schoorsteen staat, het linker gedeelte gaat dicht (met een muur of een boekenkast, daar zijn mijn vriend en ik het nog niet helemaal over eens :) ), het rechter gedeelte blijft open. Beide kanten naast de haard zijn overigens precies even breed:

Vanuit de voorkamer

Vanuit de achterkamer

Plafond eruit:

Resultaat:
De nieuwe meterkast - alles volgens officiele maten (hij is breder dan minimaal voorgeschreven doordat de muur gelijk staat met de WC erachter en iets dieper dan noodzakelijk, kwam het beste uit met het washok):

Schoorsteen boven is weg (hier komt de dunne pijp voor terug, we krijgen een gashaard):

De schoorsteen beneden is (tijdelijk) weg:

Door het planfond naar boven - we hebben de meeste vloerdelen kunnen "redden" dus die liggen nu in de bijbouw te wachten voor de schoonmaak en hergebruik voor een vloer (we meoten nog wel bepalen welke precies):

En dan een vraag -: wij hebben nu in de bijkeuken kraaldelen zitten, deze:

De vraag is: is dit origineel en hoort dit in een jaren '30 huis? Kan het namelijk niet echt vinden online ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')