abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2013 @ 09:13:27 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125891948
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 22:08 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

We dachten mieren, die hebben ons kozijn in de keuken ook te grazen genomen :D
Termieten?
Zou er een paar vangen en mee naar een bioloog gaan, termieten in NL komen zelden voor, meestal import, maar het zou wat bijzonders zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_125892282
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2013 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Termieten?
Zou er een paar vangen en mee naar een bioloog gaan, termieten in NL komen zelden voor, meestal import, maar het zou wat bijzonders zijn.
Ik denk dat ze inmiddels allemaal wel vertrokken zijn, de boom is denk ik 3 weken geleden omgegaan? Zal zo eens kijken of ze er nog zitten.

Die in het kozijn waren iig mieren, dat vertelde de houtboorderman. En als ik zie wat voor schade ze daar hadden aangericht ... Maar dat kozijn ging er toch uit, dus dat was niet erg :)
pi_125892299
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 23:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Als de wanden gestuct zijn, wordt het echt verbeteren. je ziet het dan steeds mooier worden!
Dat neem ik ook aan, gelukkig maar! Al dit werk om te zorgen dat het er straks weer ongeveer uitziet zoals hoe we het kochten :D (maar dan met wat verbeteringen ;) )
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:45:39 #204
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_125957563
Ik heb weer hulp nodig!

Vanavond is de electricien langs geweest en hij stelde een Gacia (of gewiss) groepenkast voor, iemand die dit merk en de kwaliteit ervan kent (internet kan ik niet veel vinden ...)? Het gaat om 8 groepen, de echte details weet ik er niet van (de Gacia kast zelf was ¤ 475,-, is dit heel duur voor een kast?). De vraag is: is bijv een Hager het extra geld waard?
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:17:39 #205
45206 Pietverdriet
pi_125959964
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 09:32 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Ik denk dat ze inmiddels allemaal wel vertrokken zijn, de boom is denk ik 3 weken geleden omgegaan? Zal zo eens kijken of ze er nog zitten.

Die in het kozijn waren iig mieren, dat vertelde de houtboorderman. En als ik zie wat voor schade ze daar hadden aangericht ... Maar dat kozijn ging er toch uit, dus dat was niet erg :)
Mieren eten afaik geen hout. Dat doen termieten.
  Moderator woensdag 1 mei 2013 @ 22:26:29 #206
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_125960585
Poeh !, dit is geen halve verbouwing zeg ! :7
Veel meer kun je eigenlijk op dit punt ook niet meer weg slopen !

Ik vind het een wonder dat je er nu nog doorheen kunt kijken _O-
Ben wel heel nieuwsgierig hoe het gaat worden... als je weer in de opbouwende fase zit...
pi_125960586
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Mieren eten afaik geen hout. Dat doen termieten.
Overleven termieten - buiten de dierentuin - het Nederlandse klimaat??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125965503
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb weer hulp nodig!

Vanavond is de electricien langs geweest en hij stelde een Gacia (of gewiss) groepenkast voor, iemand die dit merk en de kwaliteit ervan kent (internet kan ik niet veel vinden ...)? Het gaat om 8 groepen, de echte details weet ik er niet van (de Gacia kast zelf was ¤ 475,-, is dit heel duur voor een kast?). De vraag is: is bijv een Hager het extra geld waard?
Heeft wel de vereiste keurmerken, maar zou zelf voor een gerenomeerde kast gaan zoals Hager. Over de prijzen kan ik niks zeggen, lijkt mij zonder montage best wel duur. (ABB ¤ 349,00 8 groepen 3fase, een van de eerste hits op yahoo)
  donderdag 2 mei 2013 @ 06:38:39 #209
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_125968895
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Heeft wel de vereiste keurmerken, maar zou zelf voor een gerenomeerde kast gaan zoals Hager. Over de prijzen kan ik niks zeggen, lijkt mij zonder montage best wel duur. (ABB ¤ 349,00 8 groepen 3fase, een van de eerste hits op yahoo)
Ja dat is het ook: heeft idd de vereiste keurmerken, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk ...
  donderdag 2 mei 2013 @ 07:34:09 #210
45206 Pietverdriet
pi_125969104
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Overleven termieten - buiten de dierentuin - het Nederlandse klimaat??
Ze zijn ook in de VS, daar kan het nog veel kouder worden
  donderdag 2 mei 2013 @ 08:29:31 #211
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_125969449
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh !, dit is geen halve verbouwing zeg ! :7
Veel meer kun je eigenlijk op dit punt ook niet meer weg slopen !

Ik vind het een wonder dat je er nu nog doorheen kunt kijken _O-
Ben wel heel nieuwsgierig hoe het gaat worden... als je weer in de opbouwende fase zit...
Klopt ... Soms denk ik ook: waar ben ik aan begonnen ... Gelukkig doen we sommige dingen met een aannemer, omdat we dat zelf gewoon niet kunnen (of het gewoon te lang gaat duren om het zelf te doen, zoals de verdieping van de eerste etage). Nu staan eigenlijk alleen echt de buitenmuren ...

Soms kan ik er ook neit meer doorheen kijken ;) ik ben nu op het punt dat ik blij ben als de verdiepingsvloer erin ligt, dan lijkt het weer een echt huis met verdiepingen :D

Vandaag beginnen ze aan de volegnde opbouw: de meters worden verplaatst! Dus weer een stapje vooruit. Wel grappig: was er net en het "hoofd" van groepje zei: "nou dan verplaatsen we de watermeter" ... Kijkt een van die werknemers in het gat: "dat denk ik niet ... dat wordt echt een nieuwe!"... Zo oud is het dus allemaal ... Ze vroegen van de watermeter zelfs of dat wel de goede meter was :D

Maandag dan hopelijk weer stroom (maar meot dus nu ff kijken naar de kast, Vonkenboer een suggestie - zie hierboven)!
  donderdag 2 mei 2013 @ 08:30:14 #212
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_125969454
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 07:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze zijn ook in de VS, daar kan het nog veel kouder worden
Ik zal eens kijken of ik er nog kan vinden. Heb al snel gekeken maar zag er zo geen. Die in het kozijn waren sowieso al weg, misschien zitten ze nog in de boom ergens ...
  Moderator donderdag 2 mei 2013 @ 21:49:44 #213
92034 crew  Vonkenboer
pi_125998225
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 08:29 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Klopt ... Soms denk ik ook: waar ben ik aan begonnen ... Gelukkig doen we sommige dingen met een aannemer, omdat we dat zelf gewoon niet kunnen (of het gewoon te lang gaat duren om het zelf te doen, zoals de verdieping van de eerste etage). Nu staan eigenlijk alleen echt de buitenmuren ...

Soms kan ik er ook neit meer doorheen kijken ;) ik ben nu op het punt dat ik blij ben als de verdiepingsvloer erin ligt, dan lijkt het weer een echt huis met verdiepingen :D

Vandaag beginnen ze aan de volegnde opbouw: de meters worden verplaatst! Dus weer een stapje vooruit. Wel grappig: was er net en het "hoofd" van groepje zei: "nou dan verplaatsen we de watermeter" ... Kijkt een van die werknemers in het gat: "dat denk ik niet ... dat wordt echt een nieuwe!"... Zo oud is het dus allemaal ... Ze vroegen van de watermeter zelfs of dat wel de goede meter was :D

Maandag dan hopelijk weer stroom (maar meot dus nu ff kijken naar de kast, Vonkenboer een suggestie - zie hierboven)!
Als je een project aanpakt zoals jullie het doen; en op deze schaal dan moet je ook wel een aannemer in de hand nemen; tenzij je er een 10 jaren plan van wilt gaan maken :) en dat zal (neem ik aan) wel niet de bedoeling zijn ;)

Ik weet natuurlijk niet wat voor eisen jullie groepenkast aan moet voldoen; moet het een één fase of drie fase verdeelkast worden ? Wat voor aansluiting (qua waarde van de zekeringen) levert het energiebedrijf ? Hoeveel groepen heb je nodig ? Wil je aardlekschakelaars toepassen met gewone installatieautomaten ? Of wil je aardlekautomaten ?

Qua merken zou ik toch uit kijken naar Holec of Hager.
ABB zou ook nog kunnen, maar ik zou die zelf niet aanraden.
Maar dat is meer omdat ik absoluut geen fan ben van dat bushboard systeem van hun :+
  zondag 5 mei 2013 @ 21:49:47 #214
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126108710
Update (een wat kleinere deze keer, foto's zijn niet spannend):

Gisteren een rondje rijden gedaan: welke nokvorsten willen we (het wordt een platte vorst, lijkt het meeste op wat we nu hebben, welke kleuren worden de kozijnen (grachtengroen - we moeten nog kiezen uit 2 types types met dezelfde naam - met mergelwit) - we moeten nog even kijken wat we wit en groen schilderen, en naar de stort .

Vandaag hebben we al het hout onder het dak (ze komen deze week dakgoten hangen) in de menie gezet. Dit ook gedaan voor de staanders die in de kamer komen. Het was lekker weer dus was goed te doen! Lekker de hele dag in het zonnetje!

Verder zijn eindelijk alle meters verplaatst naar onze nieuwe meterkast! Deze week wordt een en ander weer (provisorisch) aangesloten zodat we weer water en stroom hebben! De groepenkast wordt zoals het er naar uitziet een Holec.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 20:05:34 #215
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126318212
Kleine grote update en een vraag:
we hebben weer een eerste verdiepingsvloer! De broodjesvloer ligt erin, dus we kunnen weer zien hoe hoog het plafond wordt en het lijkt weer een huis :) Verder hebben ze de steunbalken die de ijzeren profielen ondersteunen uitgeslepen tot de fundering en gezet, die wordt binnenkort aangelast (er moet nog 1 stalen balk in, boven de keuken). Dit weekend gaan we de bakken voor de poeren graven (en nog wat andere dingen).
Verder hebben we de groepenkast geplaatst (op advies van Vonkenboer: het is een Hager geworden. Online gekocht en daar al laten bedraden, dus alleen simpel ophangen en aansluiten).
Zondag volgen de ondersteunende foto's, de camera ligt nu niet hier ...

Dan de vraag: we zijn nu bezig met het "electriciteitsplan", dus graag jullie advies: opmerkingen op de plaats waar bepaalde dingen zitten (en je ziet nu meteen de nieuwe indeling hoe ons huis gaat worden! :) )? Omdat ik nooit met al die symbolen heb gewerkt hier mijn simpele versie:
* groen kruisje is waar een hanglamp moet / kan komen
* rood rondje een stopcontact (zo veel mogelijk 3 stekkers)
* blauw vierkantje de schakelaars voor licht, heb erbij gezet waar het dan voor zou zijn - als dat niet duidelijk is of als het meerdere schakelaars bij elkaar zijn (voorkamer is de kleine kamer aan de voorkant, achterkamer de grotere kamer tussen de voorkamer en de keuken).

Beneden:

(Er staan ook een paar buitenlampen op :) - in de voorkamer komt de tv te staan)

Boven:

(de vides heb ik niet getekend - per vide dat zou 2 keer 3 stopcontacten en 2 lichtschakelaars, voor op de vide en de kamer eronder)

Wat zeggen jullie ervan zo?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 11-05-2013 08:54:12 ]
  Moderator zondag 12 mei 2013 @ 11:33:14 #216
92034 crew  Vonkenboer
pi_126378910
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 20:05 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Kleine grote update en een vraag:

....

Wat zeggen jullie ervan zo?
Zo maar even wat kritische vragen; die mij te binnen schieten.

- Wil je nu echt overal straks een hanglamp monteren ?
Ik kan mij in denken dat je boven zaken als de eettafel en boven de tafel in de woonkamer een hanglamp wilt hebben. Hebben jullie ooit al eens nagedacht over verlichting door middel van spotjes ?
Je zou in de woonkamer of in de achterkamer ook eens kunnen denken aan verlichting door wandlampen o.i.d. Je zou in plaats van gewone schakelaars ook kunnen gaan werken met dimmers.

Met een bepaalde uitvoeringen qua dimmer kun je ook een schakeling maken dat je op meerdere plaatsen die lamp kunt schakelen, maar je kunt ze altijd maar op één punt dan zeg maar dimmen :)

- In iedere ruimte heb je voor zover ik het zie één punt waar je de lamp in die ruimte aan of uit kunt schakelen. In verkeersruimten als de hal aan de voorzijde en achterzijde van de woning en de trap lijkt mij dat niet heel erg handig. :N

Dan moet je dus in het donker vanuit de andere toegang tot de ruimte op de tast de schakelaar vinden voordat je de verlichting aan hebt.
Ik zou zoveel mogelijk bij iedere toegang tot een ruimte de lamp ook vanuit die toegang willen kunnen schakelen.

Voor meer informatie wat betreft elektrische schakelingen zou je eens hier kunnen kijken : K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 3 :7

- Ook kan ik uit je tekening niet halen of er rekening is gehouden met de nodige aantal aparte groepen. Alle vast opgestelde toestellen of apparaten met een vermogen hoger dan 2000W moet je aansluiten op een geheel eigen groep.
In de praktijk geld dat dus o.a. voor de vaatwasser, wasmachine, wasdroger, quooker, boiler, stoomoven, inbouwkoffiemachines, elec. kookplaten e.d.

- Hoe wil je straks de buitenverlichting gaan schakelen ? Alles op een bewegingsmelder ? Of met behulp van een klok en een schemerschakelaar automatisch aan en uit schakelen tussen een bepaald tijdstip ? Hou je al rekening met eventuele tuinverlichting die je later daar bij wilt aansluiten ?

- Verder zie ik niks wat betreft eventuele loze leidingen om in de toekomst uitbreidingen te kunnen doen aan de installatie en mis ik ook de aansluitpunten voor coax, utp e.d.
Heb je daar al een beeld bij ? Liever dat je nu een loze leiding teveel aanbrengt dan dat over een half jaar denkt van had ik hier nu maar wel een data of coax aansluiting gerealiseerd!

- Denk je ook aan om voldoende wandcontactdozen te realiseren op de hoogte van 1,05m (vaak worden die naast de schakelaar die naast de deur zit geplaatst) voor het aansluiten van een stofzuiger of de oplader van een mobieltje e.d. ?

- En ik betwijfel of de schakelaar van de verlichting bij de badkamer zo kort naast het bad mag zitten; dit in verband met de zone indeling van de badkamer. Dan zou hij minimaal 60 cm vanaf de badrand geplaatst moeten worden. En dat zit hij nu toch echt niet :P
Voor meer informatie over de zone indelingen in badkamers moet je hier maar eens bij lezen...
K&W / Elektra in de badkamer - Alles over de zone indeling

- En verder moet je denk ik nog even kritisch kijken naar het aantal groepen dat je nodig hebt voor alle vast opgestelde toestellen dan weet je ook over hoeveel groepen je jou totale installatie moet gaan verdelen. :*
  zondag 12 mei 2013 @ 13:44:03 #217
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126382826
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo maar even wat kritische vragen; die mij te binnen schieten.

- Wil je nu echt overal straks een hanglamp monteren ?
Ik kan mij in denken dat je boven zaken als de eettafel en boven de tafel in de woonkamer een hanglamp wilt hebben. Hebben jullie ooit al eens nagedacht over verlichting door middel van spotjes ?
Je zou in de woonkamer of in de achterkamer ook eens kunnen denken aan verlichting door wandlampen o.i.d. Je zou in plaats van gewone schakelaars ook kunnen gaan werken met dimmers.

Met een bepaalde uitvoeringen qua dimmer kun je ook een schakeling maken dat je op meerdere plaatsen die lamp kunt schakelen, maar je kunt ze altijd maar op één punt dan zeg maar dimmen :)

- In iedere ruimte heb je voor zover ik het zie één punt waar je de lamp in die ruimte aan of uit kunt schakelen. In verkeersruimten als de hal aan de voorzijde en achterzijde van de woning en de trap lijkt mij dat niet heel erg handig. :N

Dan moet je dus in het donker vanuit de andere toegang tot de ruimte op de tast de schakelaar vinden voordat je de verlichting aan hebt.
Ik zou zoveel mogelijk bij iedere toegang tot een ruimte de lamp ook vanuit die toegang willen kunnen schakelen.

Voor meer informatie wat betreft elektrische schakelingen zou je eens hier kunnen kijken : K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 3 :7

- Ook kan ik uit je tekening niet halen of er rekening is gehouden met de nodige aantal aparte groepen. Alle vast opgestelde toestellen of apparaten met een vermogen hoger dan 2000W moet je aansluiten op een geheel eigen groep.
In de praktijk geld dat dus o.a. voor de vaatwasser, wasmachine, wasdroger, quooker, boiler, stoomoven, inbouwkoffiemachines, elec. kookplaten e.d.

- Hoe wil je straks de buitenverlichting gaan schakelen ? Alles op een bewegingsmelder ? Of met behulp van een klok en een schemerschakelaar automatisch aan en uit schakelen tussen een bepaald tijdstip ? Hou je al rekening met eventuele tuinverlichting die je later daar bij wilt aansluiten ?

- Verder zie ik niks wat betreft eventuele loze leidingen om in de toekomst uitbreidingen te kunnen doen aan de installatie en mis ik ook de aansluitpunten voor coax, utp e.d.
Heb je daar al een beeld bij ? Liever dat je nu een loze leiding teveel aanbrengt dan dat over een half jaar denkt van had ik hier nu maar wel een data of coax aansluiting gerealiseerd!

- Denk je ook aan om voldoende wandcontactdozen te realiseren op de hoogte van 1,05m (vaak worden die naast de schakelaar die naast de deur zit geplaatst) voor het aansluiten van een stofzuiger of de oplader van een mobieltje e.d. ?

- En ik betwijfel of de schakelaar van de verlichting bij de badkamer zo kort naast het bad mag zitten; dit in verband met de zone indeling van de badkamer. Dan zou hij minimaal 60 cm vanaf de badrand geplaatst moeten worden. En dat zit hij nu toch echt niet :P
Voor meer informatie over de zone indelingen in badkamers moet je hier maar eens bij lezen...
K&W / Elektra in de badkamer - Alles over de zone indeling

- En verder moet je denk ik nog even kritisch kijken naar het aantal groepen dat je nodig hebt voor alle vast opgestelde toestellen dan weet je ook over hoeveel groepen je jou totale installatie moet gaan verdelen. :*
Ontzettend bedankt! Een aantal dingen ga ik over nadenken (zoals de punten voor de hanglampen), een aantal hebben we al wel antwoorden:
We hebben op dit moment 9 groepen met 3 aardlek, en 1 "losse" aardlek voor de 380 in de werkruimte (daar komt een apart groepenkastje te hangen. We hebben rekening gehouden met alle apparatuur die we op dit moment voorzien - we hebben nog niet alles gekocht maar al wel rekening mee gehouden (wasmachine, droger, Boretti kookding met ingebouwde ovens, vaatwasser, evt airco (das nog een discussiepuntje ;) en eventueel wat extra). We hebben jouw advies gevolgd en hebben een Hager gekocht!

Er moet idd een schakelaar komen voor de tuin :D niet aan gedacht :D

We willen idd een hoop loze leidingen gaan leggen, het ligt nu toch open en dan kunnen we het net zo goed leggen.
Stopcontacten op 1,05 m ga ik idd even over nadenken, is wel handig idd (ik had ze allemaal nu laag ingeschat - behalve de TV-, maar enkele hogere is wel handig).

Voor de badkamer ga ik even uitzoeken! Daar heb ik niet eens bij stilgestaan :) Heb alleen gekeken naar de draaiing van de deur en waar de schakelaar dan moet komen.

Dank je voor alle input! Ik ga ermee aan de slag!
  zondag 12 mei 2013 @ 13:59:30 #218
267945 exlurker
energiek
pi_126383353
Uit de post van vonkenboer;
Met een bepaalde uitvoeringen qua dimmer kun je ook een schakeling maken dat je op meerdere plaatsen die lamp kunt schakelen, maar je kunt ze altijd maar op één punt dan zeg maar dimmen
een aanvulling hierop; er zijn tegenwoordig ook dimmers die je op meer plaatsen kan dimmen.

Voor de badkamer wil ik er nog op wijzen, naast de goede tip van vonkenboer, hou ook rekening met de diverse aardverbindingen naar het CAP ( Centraal Aard Punt) in de badkamer
  Moderator zondag 12 mei 2013 @ 14:02:42 #219
92034 crew  Vonkenboer
pi_126383454
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:59 schreef exlurker het volgende:
Met een bepaalde uitvoeringen qua dimmer kun je ook een schakeling maken dat je op meerdere plaatsen die lamp kunt schakelen, maar je kunt ze altijd maar op één punt dan zeg maar dimmen
een aanvulling hierop; er zijn tegenwoordig ook dimmers die je op meer plaatsen kan dimmen.

Voor de badkamer wil ik er nog op wijzen, naast de goede tip van vonkenboer, hou ook rekening met de diverse aardverbindingen naar het CAP ( Centraal Aard Punt) in de badkamer
En ter verduidelijking hiervan voeg ik graag deze afbeelding toe :P

zondag 12 mei 2013 @ 14:02:57 #220
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126383468
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:59 schreef exlurker het volgende:

Tnx!

We hebben overigens wel een electricien als back-up en die ons mee kan helpen indien nodig, daar gaan we ook gebruik van maken voor we alles inschakelen :D
pi_126385595
Ook een wkd ín de tuin?
Op een hoogte, dat kinderen er niet bijkunnen.
De spanning erop wordt binnen geregeld met een schakelaar.

Daarvan heb ik lol voor de grasmaaier. w/
  woensdag 15 mei 2013 @ 19:34:19 #222
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126547028
Update met foto's! Iets later dan in het weekend maar vooruit ...

Momenteel zijn we met een paar dingen tegelijktijd bezig: het dak, de eerste verdiepingsvloer, de keuken en de meterkast.

Het belangrijkste eerst: de meterkast, want anders hebben we geen electra en water!
We begonnen met:

En we hebben nu:

Mijn vriend heeft het zelf aangesloten, het is een Hager geworden met dank aan Vonkenboer. 3 fasen, 9 groepen, 1 extra aardlek voor de 380 groep voor in de werkplaats (daar komt een apart meterkastje) en een stekkerdoosje :)

Het gat van de watermeter is ook al weg en dicht! (want daar waren wat mensen ingevallen ... gelukkig geen verwondingen)

Het dak:

Het nieuwe dak met de nieuwe ramen (we zijn nog bezig over de ramen met Velux ... ze moeten namelijk dieper liggen maar Velux was iets vergeten in hun handleiding te vermelden ... Wordt vervolgd dus :) ) - 3 ramen aan deze kant: de 2 rechtse zijn onze slaapkamer, de linkse is de logeerkamer. Deze zijn allemaal electrisch (omdat ze dadelijk te hoog liggen om met de hand te bedienen). Er moet nog wel een en ander afgetimmerd :)

De andere kant, raam meeste rechts onderin is de wc, bovenin op dezelfde lijn (zie je net liggen) is in de hal. De andere 2 horen bij de badkamer en komen boven het bad! Dus kunnen we straks sterren kijken vanuit bad :D

De ramen van binnen:

links wc (met melkglas) en daarboven hal (die wordt zo'n 4,5 meter - de grote spant in het midden blijf je ook zien), de twee ramen rechts wordt de badkamer - je ziet hier ook het eindresultaat als de broodjesvloer er helemaal inligt!

Ramen van onze slaapkamer! Je ziet ze straks allebei, we krijgen een vide.

De vloer van de eerste verdieping:

De balken liggen erin en het begin van de broodjesvloer is gemaakt

De vloer van onderuit (en zo zag mijn kamer er dus uit ...)

En iets opgeruimder :)

Het gat voor de poer is gegraven, hier komt straks beton in en ondersteunt dan de stalen palen en stalen liggers van de eerste verdieping

De staander bij het halletje (dit gaat straks weer dicht rondom de staander, de originele kozijnen blijven staan - de originele deuren komen ook weer terug. Alleen de deur rechts wordt nog dichtgemetseld). Uiteindelijk zie je dus niet wat we veranderd hebben.

De keuken:

Het afbreken van de bestaande keuken (die was 3 kastjes en een los gasfornuisje ... daar komt "net" iets anders voor in de plaats straks :) mijn fornuis wordt waarschijnlijk de Boretti VP946 :D:D:D )

Muur tussen de keuken en bijkeuken is eruit ... Deze komt terug maar de deur wordt verplaatst. Omdat er tegen de buitenmuur ook al geen hele muur zat ivm de vroegere kachel, is besloten de muur er maar helemaal uit te halen en later ineens terug te zetten (steviger en minder werk)

Muur tussen keuken en bijkeuken in opbouw, deze komt helemaal tot de nok. Het dakbeschot blijf je in de keuken dus zien (de keuken wordt zo'n 4 meter). Het achterste deel wordt berging.

Foto vanuit de keuken: het rare opgebouwde ding links is de meterkast. De deur die je ziet is de wc, die gaat er zo laat mogelijk uit :)

Mijn zijmuur eruit! Pfff ... Maar links komen openslaande deuren en rechts blijft hetzelfde als het was, alleen wordt de deur hoger, dus vandaar dat het eruit moest (de der was 1,90 m, mijn vriend is 2 meter en stoot zjin hoofd nog wel eens :D). Wc raampje blijft zitten en wordt het raampje van mijn washok.

Planning voor deze week:
* eerste informatie inwinnen voor de keuken. Door de rare vorm willen we die waarschijnlijk op maat laten maken
* ophalen van de (tegel)stalen bij de architecten!
* electriciteit bepalen
* isolatie voor de WC bepalen - de WC zit tegen de keuken aan, en om te voorkomen dat je in de keuken kan meegenieten van wat er in de WC gebeurt willen we een dun isolatiewandje plaatsen (dus als iemand iets weet :) - zo dun mogelijk!)
* bepalen afvoeren
* bepalen wat er onder de betonvloer (dus niet de dekvloer) door moet gaan lopen (afvoeren, warm en koud water, evt wat elextra - iemand suggesties wat we het beste boven en onder de betonvloer kunnen leggen?)

Denk dat we dan even genoeg hebben gedaan :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 15-05-2013 19:44:14 ]
pi_126552041
Als ik die foto's zo zie vraag ik mij af of er nog wel iets van het huis blijft staan... Jullie pakken het grondig aan in ieder geval, daar hoeft straks de komende tig jaren niks meer aan te gebeuren! Ben wel erg benieuwd hoe dat gaat worden als het af is!
  woensdag 15 mei 2013 @ 22:06:10 #224
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126556156
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:04 schreef usernaamvergeten het volgende:
Als ik die foto's zo zie vraag ik mij af of er nog wel iets van het huis blijft staan... Jullie pakken het grondig aan in ieder geval, daar hoeft straks de komende tig jaren niks meer aan te gebeuren! Ben wel erg benieuwd hoe dat gaat worden als het af is!
:D

We zijn nu gelukkig ongeveer op het "dieptepunt" qua afbreken, nu wordt het grootste deel weer opbouwen!
pi_126559206
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 22:06 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
nu wordt het grootste deel weer opbouwen!
Het leuke werk, dan zie je echt vordering!
pi_126606181
Gaaf hoor! Ben blij dat ik zelf al wat fases verder ben (zo schraal als jullie huis is is de mijne niet geweest), maar als ik deze foto's zo zie krijg ik al weer zin om te slopen. :P

Flinke uitdaging, maar volgens mij is het aan jullie wel besteed. Keep up the good work. ^O^
  maandag 20 mei 2013 @ 09:45:23 #227
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126756649
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 21:54 schreef 4wood het volgende:
Gaaf hoor! Ben blij dat ik zelf al wat fases verder ben (zo schraal als jullie huis is is de mijne niet geweest), maar als ik deze foto's zo zie krijg ik al weer zin om te slopen. :P

Flinke uitdaging, maar volgens mij is het aan jullie wel besteed. Keep up the good work. ^O^
:D Ik ben blij dat we bijna klaar zijn met slopen :D Er moeten nog wat vloeren uit, en dan is het grootste deel echt klaar (dus mocht je in de buurt van Eindhvoen wonen dan heb ik nog wat vloeren :P ), maar we zijn tegelijkertijd ook al aan het opbouwen. Ben er ook wel klaar mee: iedere keer naar de sloop met zooi (de mensen kennen ons daar inmiddels erg goed :D )

Het gaat gelukkig redelijk snel: we zijn nu de keuken / bijkeuken aan het voorbereiden op het storten van beton (dus een hoop zand verplaatsen ... ), we hebben de keuken gisteren opgebouwd met gewone stenen om eens te zien hoe onze indeling eruit ziet en of het er allemaal inpast :) (het past! Nu offertes opvragen, want het maatwerk. We zijn al wel bij een fabriek / keukenzaak geweest en het viel echt niet tegen! en geen flauwekul met afdingen en zo, gewoon een goede en nette vaste prijs) en we hebben alle tegelstalen opgehaald bij de architecten! Wat ontzettend gaaf en we zijn er heel blij mee! Daar hoeven we dus ook niet meer over na te denken, alleen tzt te bestellen :)

De planning is nu:
eerst de bijbouw (keuken / bijkeuken) voorbereiden (afvoeren komen onder de betonvloer, alle andere leidingen - water, electra en vloerverwarming - komen op de betonvloer) en storten. dan kunnen we daar muren gaan zetten, plafond opnieuw erin maken (blijven wel kraaldelen, hetzelfde als we nu hebben. Maar er zitten nu zoveel gaten, luiken en beschadigingen in dat we er nieuwe planken op gaan zetten). dan is dat zover klaar. Ook meteen door heel het huis de gaten dichtmaken van de gaskachels en de muur tussen de hal en voorkamer (de muur waar de tv komt te hangen).
Dan gaan we beginnen aan het hoofdhuis: boven alle leidingen leggen (ivm storten beton), beneden alle afvoeren neerleggen en alles storten.
En dan zijn we weer 1,5 - 2 maanden verder, dus in de loop van de tijd bedenken we de volgende stappen weer :D Maar dat is wel het echte opbouwen!
  Moderator maandag 20 mei 2013 @ 10:07:47 #228
92034 crew  Vonkenboer
pi_126756976
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

:D Ik ben blij dat we bijna klaar zijn met slopen :D Er moeten nog wat vloeren uit, en dan is het grootste deel echt klaar (dus mocht je in de buurt van Eindhvoen wonen dan heb ik nog wat vloeren :P ), maar we zijn tegelijkertijd ook al aan het opbouwen. Ben er ook wel klaar mee: iedere keer naar de sloop met zooi (de mensen kennen ons daar inmiddels erg goed :D )
Datzelfde hebben we hier bij het plaatselijke afval brengpunt ook; ik heb er de laatste keer nog een een paar emmers puin heen gebracht; hij vroeg zich al af waarom wij in de af gelopen twee maand niet meer bijna iedere week kwamen ! _O-

quote:
Het gaat gelukkig redelijk snel: we zijn nu de keuken / bijkeuken aan het voorbereiden op het storten van beton (dus een hoop zand verplaatsen ... ), we hebben de keuken gisteren opgebouwd met gewone stenen om eens te zien hoe onze indeling eruit ziet en of het er allemaal inpast :) (het past! Nu offertes opvragen, want het maatwerk. We zijn al wel bij een fabriek / keukenzaak geweest en het viel echt niet tegen! en geen flauwekul met afdingen en zo, gewoon een goede en nette vaste prijs) en we hebben alle tegelstalen opgehaald bij de architecten! Wat ontzettend gaaf en we zijn er heel blij mee! Daar hoeven we dus ook niet meer over na te denken, alleen tzt te bestellen :)
Je gaat er toch niet stiekem een strakke hoogglans rode of zwarte keuken in zetten he ? -O-
Toch wel gewoon een keuken die bij het huis past mag ik hopen ?

En bedoel je maatwerk als in; ambachtelijk maatwerk ? Want iedere keuken is in feite maatwerk maar niet iedere keuken is handwerk :+

quote:
De planning is nu:
eerst de bijbouw (keuken / bijkeuken) voorbereiden (afvoeren komen onder de betonvloer, alle andere leidingen - water, electra en vloerverwarming - komen op de betonvloer) en storten. dan kunnen we daar muren gaan zetten, plafond opnieuw erin maken (blijven wel kraaldelen, hetzelfde als we nu hebben. Maar er zitten nu zoveel gaten, luiken en beschadigingen in dat we er nieuwe planken op gaan zetten). dan is dat zover klaar. Ook meteen door heel het huis de gaten dichtmaken van de gaskachels en de muur tussen de hal en voorkamer (de muur waar de tv komt te hangen).
Dan gaan we beginnen aan het hoofdhuis: boven alle leidingen leggen (ivm storten beton), beneden alle afvoeren neerleggen en alles storten.
En dan zijn we weer 1,5 - 2 maanden verder, dus in de loop van de tijd bedenken we de volgende stappen weer :D Maar dat is wel het echte opbouwen!
Denk vooral goed na over de installatietechnische zaken als gas, water, elektra en andere leidingen voor bijvoorbeeld de cai, utp, loze leidingen e.d.

Iets wat je over de betonvloer richting meterkast legt gaat vaak stukken makkelijker en eenvoudiger dan dat je achteraf diezelfde leiding door het plafond naar de meterkast moet brengen :)
  maandag 20 mei 2013 @ 11:35:09 #229
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_126758982
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Datzelfde hebben we hier bij het plaatselijke afval brengpunt ook; ik heb er de laatste keer nog een een paar emmers puin heen gebracht; hij vroeg zich al af waarom wij in de af gelopen twee maand niet meer bijna iedere week kwamen ! _O-

[..]

Je gaat er toch niet stiekem een strakke hoogglans rode of zwarte keuken in zetten he ? -O-
Toch wel gewoon een keuken die bij het huis past mag ik hopen ?

En bedoel je maatwerk als in; ambachtelijk maatwerk ? Want iedere keuken is in feite maatwerk maar niet iedere keuken is handwerk :+

[..]

Denk vooral goed na over de installatietechnische zaken als gas, water, elektra en andere leidingen voor bijvoorbeeld de cai, utp, loze leidingen e.d.

Iets wat je over de betonvloer richting meterkast legt gaat vaak stukken makkelijker en eenvoudiger dan dat je achteraf diezelfde leiding door het plafond naar de meterkast moet brengen :)
Maatwerk als in: wij hebben geen enkele rechte muur en willen dat de keuken fatsoenlijk past ipv te werken met allerlei hulpstukken (nu kunnen we het kastje gewoon iets breder laten maken).
Het wordt geen hoogglans :) het wordt mat, soort heel lichtgroen (bijna beige) - ivm de rest van de keuren in het huis, en deurtje wordt waarschijnlijk met een rand (maar niet zo'n hele drukke - redelijk strak). De oven en afzuigkap zijn straks de blikvangers (dat wordt dus zo'n semi-ouderwetse -boretti of iig in die stijl)
  zondag 26 mei 2013 @ 16:44:09 #230
4330 PJ
Tja.....
pi_127028695
quote:
* isolatie voor de WC bepalen - de WC zit tegen de keuken aan, en om te voorkomen dat je in de keuken kan meegenieten van wat er in de WC gebeurt willen we een dun isolatiewandje plaatsen (dus als iemand iets weet - zo dun mogelijk!)
Je zou eens kun informeren bij inbouwers van car audio. Zij hebben allerlei geluidsisolerende matten in verschillende diktes.
pi_127215778
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:44 schreef PJ het volgende:

[..]

Je zou eens kun informeren bij inbouwers van car audio. Zij hebben allerlei geluidsisolerende matten in verschillende diktes.
Dank je, dat ga ik nog even doen!

We hebben weinig te updaten: we hebben afgelopen weekend de bijkeuken uitgegraven want daar moet beton in gaan komen. Daarvoor is de loodgieter en de electricien al afgesproken, die komen in de loop van juni. We willen na 22 juni de vloer in de bijbouw storten, zodat daar muren ed opgebouwd kunnen worden. Dan worden ook de poeren voor gestort en kunnen we daar alle afvoeren en electriciteit gaan leggen (en daarna daar de betonvloer storten). Het is in totaal zo'n 70 m2! Maar dan is beneden en boven alles gestort en kunnen we beginnen aan de lagen daarop!

Ik heb het idee dat we dan al heel ver zijn :D maar mijn vriend zegt dat we dan echt nog heel veel werk hebben ... We zulen het zien!

Omdat we alle kleuren en tegels door de architecten hebben laten bepalen (in samenspraak met ons uiteraard :) ), hoeven we daar al niet meer over na te denken!
  Moderator zondag 2 juni 2013 @ 12:29:14 #232
92034 crew  Vonkenboer
pi_127317451
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 18:59 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je, dat ga ik nog even doen!

We hebben weinig te updaten: we hebben afgelopen weekend de bijkeuken uitgegraven want daar moet beton in gaan komen. Daarvoor is de loodgieter en de electricien al afgesproken, die komen in de loop van juni. We willen na 22 juni de vloer in de bijbouw storten, zodat daar muren ed opgebouwd kunnen worden. Dan worden ook de poeren voor gestort en kunnen we daar alle afvoeren en electriciteit gaan leggen (en daarna daar de betonvloer storten). Het is in totaal zo'n 70 m2! Maar dan is beneden en boven alles gestort en kunnen we beginnen aan de lagen daarop!

Ik heb het idee dat we dan al heel ver zijn :D maar mijn vriend zegt dat we dan echt nog heel veel werk hebben ... We zulen het zien!

Omdat we alle kleuren en tegels door de architecten hebben laten bepalen (in samenspraak met ons uiteraard :) ), hoeven we daar al niet meer over na te denken!
Wanneer verwacht je dat de complete vloer gestort is ? Gaan jullie dat nog redden voor de bouwvak ?
Gaan jullie de vloer aanleggen op de manier zoals wij het met een prive berichtje met elkaar uitgewisseld hebben ? :)
  zondag 2 juni 2013 @ 17:21:42 #233
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_127326097
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wanneer verwacht je dat de complete vloer gestort is ? Gaan jullie dat nog redden voor de bouwvak ?
Gaan jullie de vloer aanleggen op de manier zoals wij het met een prive berichtje met elkaar uitgewisseld hebben ? :)
We hopen het wel (zonder de afdekvloer dan), we gaan het achterstuk iig deze maand storten (we hebben de week van 23 juni nu gepland staan - loodgieter voor afvoer en leidingen is geregels, electricien komt deze week even kijken hoe en wat) en meteen het voorste deel voorbereiden, dat zou dan een paar weken later gestort kunnen worden, dus dat zou net gaan :) en als we dat niet halen dan kunnen we iig in het achterste deel aan de slag met de muren, plafonds enz :)

over de vloer: we gaan het bijna zo doen, we leggen alleen de tweede laag isolatie er niet in net onder de vloerverwarming, omdat dat niet goed is voor de houten vloer die erop komt. De spullen ga ik hopelijk deze week bestellen en op ophalen (meteen voor de hele vloer - dus we kunnen ineens door)! Dus dank voor alle info, heeft ons veel geholpen!

[ Bericht 1% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 02-06-2013 17:31:13 ]
pi_127326194
Tering ik dacht dat ik had verbouwd _O_ _O_
  Moderator zondag 2 juni 2013 @ 19:59:01 #235
92034 crew  Vonkenboer
pi_127331080
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 17:24 schreef Geerd het volgende:
Tering ik dacht dat ik had verbouwd _O_ _O_
Dit is geen verbouwing meer; dit is gewoon een totale her-bouwing ! *O*
pi_127360119
Ik verbaas mij altijd hoe mensen zoals de TS en partner iets als dit kunnen bewerkstelligen. Ik zou het ze niet nadoen met mijn twee linkerhanden. Chapeau daarvoor, ook al weet ik dat het bijna alleen maar te maken heeft met doorzettingsvermogen, tijd en veel geduld.(naast je baan)

Interessanter om te weten lijkt mij hoe het huis wordt ingericht. Barokstijl of meer in de stijl van een oud Herenhuis zoals ik dat heb (veel bruin e.d.)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2013 14:52:57 ]
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:01:53 #237
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_127679044
En weer een update!

We zijn nu echt aan het voorbereiden om in de aanbouw de nieuwe betonvloer te gaan storten (en de poeren in de woonkamer). Hiervoor moeten een aantal dingen gedaan worden:
* uitgraven keuken (hebben we de vloer uit moeten halen :( :( die was niet heel goed meer, en vooral niet op de punten die wij zichtbaar wilde laten ... Er komt dus een nieuwe granito vloer in) en bijkeuken
* uitgraven riolering
* WC weghalen (heel handig :) )
* betonvloer voorbereiden (folie, isolatie & matten erin)
* Leggen leidingen: water, gas & electra

Wat hebben we dit weekend gedaan:
Uitgraven riolering - we hadden overal van die oude, bruinige buizen zitten ... Eruit dus! Daarvoor hadden we een gravertje gehuurd (anders was het echt niet te doen ...)

een van de ondergrondse verdeelpunten

Mijn pa en vriend is discussie over hoe ze het aan gaan pakken :)

Graven in de keuken!

Dit vonden we tijdens het graven ....

De oude beerpunt waarschijnlijk ... Die is er nu grotendeels uit (omdat daar de afvoer naar achteren en om het huis moet komen te liggen)

De deksel van de beerpunt onderweg naar onze eigen storthoopje :)

Het resultaat:

(het dichte deel hebben we gisteravond nog open gegraven, het gravertje was kapot gegaan zondag ...)

Wat er nog over is van de WC:

(die gaat er dit weekend ook uit: er zit geen waterafvoer meer in en het riool is inmiddels ook niet meer aangesloten :D ) het is nu wel een WC "with a view": je kunt zo door het voorraam naar buiten kijken :)

Wat hebben we verder nog gedaan:
Stenen schoonbikken met een machine ... Dit is de oude schoorsteen. We hebben een aantal gaten van gaskachels in het huis zitten die we met originele stenen willen vullen om zo het kleurverschil zo klein mogelijk te maken.

Mijn mama aan het werk :)

En de boomstronk in de tuin is er nu ook uit:

Die was echt te rot, dus nu is dat iig ook weg, we hadden de graver toch!

En zo komt onze keuken eruit te zien (nou ja, de basis dan):

Het wordt aan de linkerkant een keuken van ruim 3 meter, waarin de koelkast, vaatwasser en wasbak komen te zitten.
In het midden komt een eiland met een groot vrijstaand fornuis incl oven (ik denk de Boretti VP946 in het zwart) en het rechtergedeelte wordt een barretje met een eikenhouten blad.

En over de inrichting zoals hierboven werd gevraagd:
het wordt meer een soort herenhuis dan echt barok, maar we willen het zo veel mogelijk een jaren '30 look en feel geven qua vloer & tegels. Een voorbeeld van de tegels die we in de bijkeuken, wc en washok krijgen (ik ben er helemaal verliefd op :D - de kleuren lijken hier redelijk fel, maar dat zijn ze niet. Het zijn een soort jaren '30 pastelkleurtjes ):

De achterkant van de wc wordt bijv ook dat dondergeel, het bad boven wordt betegeld met dat groenige tegeltje (deze kleuren komen dus door het hele huis terug).

De vloer in de kamer wordt eikenhout, niet extreem licht maar beetje tussenin (weet niet hoe ik het beter kan verwoorden - het wordt niet heel donker)
Badkamer wordt gewoon wit (behalve het bad dus), maar wel met subtiel afwisseld matte en glanzende tegels. Boven komt lichtgrijze vloerbedekking.

De kleuren op de deuren worden een beetje zoals de tegels: olijfgroen, licht oker, beige enz. De muren en zo gewoon RAL 9010 :)

Meubels zelf hebben we nog niet (we hebben hier in huis nu alleen "geerfde" meubels staan - behalve de bank, dus die gaat gewoon mee), dat komt later :) Hoewel ik altijd die verschillende stoeltjes aan een tafel wel heel erg leuk vindt, maar weet neit of mijn vriend dat erg ziet zitten (dat moet ik nog even voorleggen :) maar vind het wel passen bij zo'n huis)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 11-06-2013 21:10:33 ]
  Moderator zondag 23 juni 2013 @ 12:15:55 #238
92034 crew  Vonkenboer
pi_128144492
Zo'n mooie update; en niemand reageert ? :o
Het zou toch zonde zijn als we deze verbouwing niet meer konden volgen qua updates ?
We hebben in K&W weliswaar heel veel lurkers ;)

Die oude bruinige buizen noemen we ook wel gres buizen, het probleem met dit soort buizen is dat je niet eenvoudig het rioolstelsel achteraf kunt wijzigen en dat is vaak ook de reden dat gres buizen verwijderd worden. Wij hadden ze ook nog in de grond zitten !

Qua materiaal is er met gres buizen niks mis..

quote:
Gres-producten onderscheiden zich van andere bouwmaterialen doordat zij chemisch en mechanisch resistent zijn, uitstekende hydraulische eigenschappen hebben en een extreem lange levensduur van meer dan 100 jaar. Daarnaast zijn ze kleurvast en milieuvriendelijk (vrij van schadelijke stoffen).
Het werk wat jullie nu gedaan hebben komt mij zo bekend voor ! Been there done that zullen we maar zeggen !
Het vervangen van het riool, het afbikken van stenen, het vormgeven van een keuken met behulp van planken, stenen en platen _O-

Die afgebikte stenen hebben wij weer gebruikt om een wandje in de buitengevel waar vroeger het kolenhok tegenaan gemetseld was weer toonbaar te maken.

Die tegels zijn best gaaf, al had ik er zelf niet voor durfen kiezen.
Mijn vriendin zegt altijd gekscherend dat ik lijd aan een allergie voor kleur :+.
Ben wel heel benieuwd naar de vorderingen !
  zondag 23 juni 2013 @ 13:31:21 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128147059
Ik vind die tegels wel erg tof! En qua heftigheid, zoals je zelf al zegt zijn ze best beschaafd. Welk merk zijn ze?

Geheel offtopic, maareh, TS heb je op het Augustinianum gezeten? Je komt mij vaag bekend voor :@ .
pi_128153678
Dit topic was een beetje aan m'n aandacht ontschoten... :@

Het wordt dan ook hoog tijd voor een update! ~O>
  zondag 23 juni 2013 @ 18:24:46 #241
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_128158375
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 12:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo'n mooie update; en niemand reageert ? :o
Het zou toch zonde zijn als we deze verbouwing niet meer konden volgen qua updates ?
We hebben in K&W weliswaar heel veel lurkers ;)

Die oude bruinige buizen noemen we ook wel gres buizen, het probleem met dit soort buizen is dat je niet eenvoudig het rioolstelsel achteraf kunt wijzigen en dat is vaak ook de reden dat gres buizen verwijderd worden. Wij hadden ze ook nog in de grond zitten !

Qua materiaal is er met gres buizen niks mis..

[..]

Het werk wat jullie nu gedaan hebben komt mij zo bekend voor ! Been there done that zullen we maar zeggen !
Het vervangen van het riool, het afbikken van stenen, het vormgeven van een keuken met behulp van planken, stenen en platen _O-

Die afgebikte stenen hebben wij weer gebruikt om een wandje in de buitengevel waar vroeger het kolenhok tegenaan gemetseld was weer toonbaar te maken.

Die tegels zijn best gaaf, al had ik er zelf niet voor durfen kiezen.
Mijn vriendin zegt altijd gekscherend dat ik lijd aan een allergie voor kleur :+.
Ben wel heel benieuwd naar de vorderingen !
:D

De stenen gebruiken wij idd ook weer, alleen voor het dichtmaken van de gaten van de gaskachels ... Die hebben we nogal wat :)
We hebben de tegels ook door onze architecten laten kiezen, ik denk dat we er zelf nooit op gekomen waren, maar vind het zo gaaf dat ik er helemaal verliefd op ben :)

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:31 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind die tegels wel erg tof! En qua heftigheid, zoals je zelf al zegt zijn ze best beschaafd. Welk merk zijn ze?

Geheel offtopic, maareh, TS heb je op het Augustinianum gezeten? Je komt mij vaag bekend voor :@ .
Ze zijn van Winckelmans, maat 10 x 10 cm.

En ik heb idd op het Augustinianum gezeten :D Welk jaar ben jij begonnen? Ik '95 :) (ben er dus alweer even weg ... ) (stuur anders f een PM :) )

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 16:01 schreef 4wood het volgende:
Dit topic was een beetje aan m'n aandacht ontschoten... :@

Het wordt dan ook hoog tijd voor een update! ~O>
De update die je op foto's zou kunnen zien zit alweer onder de grond :D ow en we hebben een nieuwe kruiwagen gekocht, een mooie gele!

We hebben dit weekend de rest van de afvoeren aan (laten) leggen, en de gas-, warmwater- en koudwater leidingen (een heleboel!). Alles ligt alweer onder het zand nu, ik heb weer een toonbare tuin en huis :) Deze week of volgend weekend komen alle electraleidingen erin en de voorbereiding van de betonvloer, zodat we begin volgende week kunnen gaan storten!
Daarna gaan we weer even heel snel, want dan kan de aannemer weer een en ander gaan doen, waaronder het opbouwen van binnenmuren!

We zijn nu ook alle keukenapparatuur, badkamer en wc aan het uitzoeken, dat moet er ook eens van komen :)
We hopen ook deze week te beslissen wie de keuken gaat maken. We hebben inmiddels een goed idee wat we willen: warschijnlijk gladde deurtjes (maar wel mat) met een handgreepje, met tegen de achterwand van die oud-lijkende tegeltjes. Het blad wordt composiet, lijkend op granito, alleen niet zo druk. Vloer wordt weer granito (maar dan moet vloerverwarming eronder).
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:33:26 #242
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_128655529
De update is al even geleden (en mijn foto's heb ik niet bij de hand), dus maar even een kleintje zonder foto's!

We zijn bezig geweest in de keuken de bijkeuken (dus zeg maar de aanbouw):
* alle afvoeren liggen erin (buiten ook overigens, regenwater en riool gescheiden - hoewel het bij de straat nog bij elkaar komt, maar dan ligt het er vast als de gemeente dat ooit gescheiden gaat aanleggen)
* alle gas-, warmwater- en koudwaterleidingen liggen erin
* de betonvloer is voorbereid (dus folie, tempex, peridam en betonmatten)
* loze electrabuizen liggen in de keuken, bijkeuken, naar buiten en onder de muur door naar het voorste deel van het huis
* alle leidingen naar onze bijbouw (we hebben gewoon alles volwaardig naar achteren gelegd, je weet nooit waar het goed voor kan zijn :) )

Verder zijn de poeren voorbereid, deze betonblokken staan onder onze staanders voor de bovenverdieping.

Maandag om half 9 komen ze de beton storten! Dan gaat ook de aannemer weer aan de slag:
* rollagen metselen bij het dak (dat is door de dakisolatie aan de buitenkant hoger komen te liggen) en afsmeren zoals vroeger -> dan is het dak echt helemaal af!
* Muren opbouwen binnen voor de WC & bijkeuken
* gaten van de gaskachels dichtmaken

Dus dan wordt het echt iets! De volgende stap is het voorbereiden van het voorste deel van het huis: daar alle leidingen leggen (maar dat is nogal wat, gaan boven en beneden ineens storten dus dat kost even wat werk) en voorbereiden op beton storten.
  Moderator zondag 14 juli 2013 @ 10:56:27 #243
92034 crew  Vonkenboer
pi_128928358
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 13:33 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
De update is al even geleden (en mijn foto's heb ik niet bij de hand), dus maar even een kleintje zonder foto's!

We zijn bezig geweest in de keuken de bijkeuken (dus zeg maar de aanbouw):
* alle afvoeren liggen erin (buiten ook overigens, regenwater en riool gescheiden - hoewel het bij de straat nog bij elkaar komt, maar dan ligt het er vast als de gemeente dat ooit gescheiden gaat aanleggen)
* alle gas-, warmwater- en koudwaterleidingen liggen erin
* de betonvloer is voorbereid (dus folie, tempex, peridam en betonmatten)
* loze electrabuizen liggen in de keuken, bijkeuken, naar buiten en onder de muur door naar het voorste deel van het huis
* alle leidingen naar onze bijbouw (we hebben gewoon alles volwaardig naar achteren gelegd, je weet nooit waar het goed voor kan zijn :) )

Verder zijn de poeren voorbereid, deze betonblokken staan onder onze staanders voor de bovenverdieping.

Maandag om half 9 komen ze de beton storten! Dan gaat ook de aannemer weer aan de slag:
* rollagen metselen bij het dak (dat is door de dakisolatie aan de buitenkant hoger komen te liggen) en afsmeren zoals vroeger -> dan is het dak echt helemaal af!
* Muren opbouwen binnen voor de WC & bijkeuken
* gaten van de gaskachels dichtmaken

Dus dan wordt het echt iets! De volgende stap is het voorbereiden van het voorste deel van het huis: daar alle leidingen leggen (maar dat is nogal wat, gaan boven en beneden ineens storten dus dat kost even wat werk) en voorbereiden op beton storten.
Je krijgt langzaam steeds weer een beetje een echt huis er voor terug ;)
Fijn gevoel he ! Dat opbouwen ^O^ *O*
  zondag 14 juli 2013 @ 17:55:24 #244
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_128941934
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 10:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je krijgt langzaam steeds weer een beetje een echt huis er voor terug ;)
Fijn gevoel he ! Dat opbouwen ^O^ *O*
Jazeker! Ik zat een paar dagen geleden te denken: "Oké, nu gaan we alles voorbereiden voor beton storten voor de woonkamer en bovenverdieping! En dan gaan we ... eeeuuhhh ... " Ik heb eigenlijk nooit verder gedacht dan het storten, dat was zo'n groot "ding". En iemand zei: ja dan komt de vloerverwarming ... Euh, zijn we dan al niet bijna klaar ? ;) Maar ik denk toch dat dat dan het volgende wordt samen met het opbouwen van de electra boven de betonvloer en de muren boven :D Dan lijkt het al zo ver! Als ik het helemaal mis heb dan hoor ik het graag ;)

Maar een update - wat hebben we gedaan de laatste week!

De betonvloer in de keuken & bijkeuken en de poeren (zeg maar de extra fundering voor de bovenverdiepingen) gestort:

De bijkeuken (met meterkast, link de wc met alle pijpjes, rechts de bijkeuken)

De keuken (met in het midden gas voor het kookeiland en achterin water voor afwasmachine & kranen - de gas die daar loopt is als we ooit besluiten de keuken te veranderen en om de gaskachel in de kamer aan te kunnen sluiten)

Rechts één van de twee gestorte poeren

En toen was het zaterdag, dus bijna een week nadat er gestort is ..... En mochten eindelijk alle stempels en onderuit en heb ik weer een grote woonkamer! *O*

En we zijn meteen begonnen met het laatste grote sloopwerk: de vloer eruit om ook daar de voorbereiding voor de betonvloer te maken:

Op de muurtjes lagen de balken waar de houten vloer op rustte. Even voor de verhoudingen: deze kamer is ongeveer 40 m2 :)

Het resultaat:

De muurtje moeten er nog uit, maar we hoeven niet af te graven, want is mooi op diepte en volledig ingeklonken. Dus iets eraan doen zou zonde zijn!

Verder hebben we vandaag de leidingen helemaal naar de bijbouw gelegd (en meteen naar binnen). Dus dit gat:

Is inmiddels alweer dicht, we moeten alleen de electra nog aansluiten en dan de kabel die je nog ziet hangen (naast de regenpijp) weg en hebben we alles netjes onder de grond liggen.

De week begint de aannemer dan! Ze gaan:
* Muren opmetselen binnen -spouwmuren met meteen isolatie ertussen en de muren in de bijkeuken
* rollagen voor het dak maken

Dus dan gaat het weer even snel als wij gewoon voor de baas werken :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 15-07-2013 18:03:48 ]
pi_128942079
Gaat goed zeg, de gordijnen hangen al zie ik. :P Blijft erg interessant om te volgen, zeker omdat de houten verdiepingsvloer is vervangen voor een betonnen. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Keep on going. ^O^
  maandag 15 juli 2013 @ 18:07:47 #246
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_128976856
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 18:00 schreef 4wood het volgende:
Gaat goed zeg, de gordijnen hangen al zie ik. :P Blijft erg interessant om te volgen, zeker omdat de houten verdiepingsvloer is vervangen voor een betonnen. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Keep on going. ^O^
Jep ;) die zijn nog van de vorige bewoner en ik moet zeggen: ik snap niet dat ze het al zo lang overleven! We hebben in de keuken ook nog een (glazen!) vaas met nepbloemen staan, ik snap ook niet dat die nog niet kapot is :D

Ja die nieuwe verdiepingsvloer is wel relaxt. Dan hoeven we met de opbouw dadelijk nergens rekening mee te houden (want zoals het altijd gaat met de berekeningen van een constructeur: de balken en zo zijn nogal overkill, maar goed: beter te veel dan te weinig :D ), deze kan alles houden. En omdat we een tweede verdieping gaan zetten moest het ook wel want de houten vloer was daar niet op berekend. Maar het heeft wel een flinke hap uit ons budget gekost ... Maar goed, het was nu of nooit :)

En we moeten nu wel door, want zo wonen gaat het ook niet worden :D maar nu we weer echt gaan opbouwen lijkt het weer echt wat te worden!
pi_128979067
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:07 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

maar nu we weer echt gaan opbouwen lijkt het weer echt wat te worden!
Ja, als je in de opbouwfase komt, krijg je weer energie, puf, moed, visie etc. om het mooi en af te maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129096207
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, als je in de opbouwfase komt, krijg je weer energie, puf, moed, visie etc. om het mooi en af te maken.
Klopt! De aannemer is deze week van die karweitjes aan het doen waarbij er veel dingen gebeuren die esthetisch zoveel doen!

Dus de gaten van de gaskachels buiten zijn bijna allemaal dicht, de binnendeur is dicht, de spouwmuur is gesteld (die gaat ze morgen opmetselen *O* )! kleine dingen maar dan lijkt het in 1 keer zo veel verder af!

De planning! Ik heb het idee dat ik een heleboel mis, dus ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen wat ik over het hoofd zie!

Aankomende 4 - 6 weken:
* rollagen buiten metselen (aannemer)
* laatste gaskachelgaten uitbikken en dichtmaken
* storten betonvloer beneden:
- "muurtjes" uitbreken
- wat kleine stukjes leidingen leggen
- de vloer voorbereiden en de electra leggen
- storten
* storten betonvloer boven:
- uitzoeken badkamer (precies bepalen waar de afvoeren moet komen zitten)
- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen
- electra leggen
- storten
* definitief uitzoeken keuken (de apparatuur weten we al)
* opbouwen muren boven & verdiepingsvloer 2e verdieping (aannemer)
* Bestellen kozijnen
* kelder egaliseren, coaten en planken maken
* bestellen CV-ketel

De volgende 4 - 6 weken:
* Alle electra, leidingen en afvoeren infrezen en aanleggen
* Vloerverwarming leggen & dekvloer storten
* Kamervloer uitzoeken & bestellen (de houten vloer, rest weten we al)
* bestellen vloeren beneden
* deuren schuren & schilderen
* bestellen badkamer- en WC-spullen
* aanvragen vergunning kozijnen & oprit
* bestellen gashaard
* isoleren boven bijkeuken (dat stukje wordt niet opgemetseld waarschijnlijk en isoleren we met spul wat we nog hebben - is toch alleen berging)

Daarna:
* plaatsen nieuwe kozijnen
* plaatsen badmaker & WCs (inclusief tegels)
* plinten maken en schilderen
* plafond bijkeuken vervangen
* uitzoeken en bestellen en-suite deuren
* electra bekabeling leggen

Als laatste:
* plaatsen vloeren
* plaatsen plinten
* bestellen & plaatsen opbouwdozen electra
* boven schilderen (moeten we eerst de muren nog voorbereiden met iets)
* Stucen
* lampen ophangen en zo
* verhuizen naar ons nieuwe stulpje!!! (en beginnen met nadenken over de tuin .... *O* )

[ Bericht 1% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 18-07-2013 20:10:47 ]
pi_129103499
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:41 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Klopt! De aannemer is deze week van die karweitjes aan het doen waarbij er veel dingen gebeuren die esthetisch zoveel doen!

Dus de gaten van de gaskachels buiten zijn bijna allemaal dicht, de binnendeur is dicht, de spouwmuur is gesteld (die gaat ze morgen opmetselen *O* )! kleine dingen maar dan lijkt het in 1 keer zo veel verder af!

De planning! Ik heb het idee dat ik een heleboel mis, dus ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen wat ik over het hoofd zie!

Aankomende 4 - 6 weken:
* laatste gaskachelgaten uitbikken en dichtmaken
- "muurtjes" uitbreken
- storten
- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen
- electra leggen
- storten
* Bestellen kozijnen
* bestellen CV-ketel

De volgende 4 - 6 weken:
* Alle electra, leidingen en afvoeren infrezen en aanleggen
* Vloerverwarming leggen & dekvloer storten
* Kamervloer uitzoeken & bestellen (de houten vloer, rest weten we al)
* bestellen vloeren beneden
* deuren schuren & schilderen
* bestellen badkamer- en WC-spullen
* aanvragen vergunning kozijnen & oprit
* bestellen gashaard
* isoleren boven bijkeuken (dat stukje wordt niet opgemetseld waarschijnlijk en isoleren we met spul wat we nog hebben - is toch alleen berging)

Daarna:
* plaatsen nieuwe kozijnen
* plaatsen badmaker & WCs (inclusief tegels)
* plinten maken en schilderen
* plafond bijkeuken vervangen
* uitzoeken en bestellen en-suite deuren
* electra bekabeling leggen

Als laatste:
* plaatsen vloeren
* plaatsen plinten
* bestellen & plaatsen opbouwdozen electra
* boven schilderen (moeten we eerst de muren nog voorbereiden met iets)
* Stucen
* lampen ophangen en zo
* verhuizen naar ons nieuwe stulpje!!! (en beginnen met nadenken over de tuin .... *O* )
Strakke planning zo te zien, er is ook goed over de volgorde na gedacht!
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:08:03 #250
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_129260885
Update op basis van onze planning. Doorgestreept wat af is, dikgedrukt zijn we mee bezig,

Aankomende 4 - 6 weken:
* laatste gaskachelgaten uitbikken en dichtmaken (dichtmaken door aannemer)
Nog 1 te gaan om uit te bikken, is dus ook bijna klaar!

- "muurtjes" uitbreken
Voor:

Na:

De gele leiding wordt onze gashaard, de blauwe wordt het waterkraantje voor.

Vandaag gedaan!

Voorbereiden gaan we dit weekend doen, spullen zijn al in huis. Electra moeten we nog plannen, eerst maar weer eens goed nadenken over de lichtpunten (stopcontacten is niet zo moeilijk, ik kan alls nog weg laten stucen :D

- storten
- afvoerleidingen leggen
- waterleidingen leggen
- electra leggen
- storten
* Bestellen kozijnen
* bestellen CV-ketel

en buiten deze planning:
* de bamboe uitgraven
* verhuizen (we moeten 1 augustus uit ons huidige huis, dus dat komt er ook nog even tussendoor :) )

Tot zover weer even :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')