De poppenkast van The Voice Kids in Bente’s StemBente Fokkens ken je misschien nog wel van het eerste seizoen The Voice Kids. Nick & Simon ontfermden zich over het 11-jarige meisje, die uiteindelijk niet won. Maar zich wel in de kijker wist te spelen. Bente is tijdens haar avontuur voor RTL 4 gevolgd door documentairemaker Marijn Frank voor de film Bente’s Stem. Deze was onlangs al te zien op het IDFA en beleeft vandaag zijn tv-première bij de VPRO – niet geheel ontoevallig voordat het tweede seizoen van The Voice Kids begint.
Centrale vraag in Bente’s Stem: Hoe leuk blijft zingen, onder druk?
Terwijl Bente steeds hoger in de competitie komt, wordt ze steeds populairder onder haar leeftijdsgenoten. Maar ze blijft onzeker: vinden haar nieuwe vriendinnen haar ook nog leuk als ze straks niet meer op televisie is? Bente: “Normaal vind ik het niet zo leuk op school. Nu doet iedereen opeens heel lief. Het is wel bijzonder om eens mee te maken dat je populair bent.” Teleurstelling is er ook: “Nick en Simon zijn er nooit. Ik had gedacht dat ik ze veel vaker zou zien. Ze zijn er eigenlijk alleen als er een camera is.”
Marijn benadrukt dat Bente’s Stem geen aanklacht is tegen talentenjachten. “Dan had ik de film heel anders gemaakt”, vertelt ze in De Telegraaf. “Wel wilde ik de impact van zo’n poppenkast laten zien, wat tv toch altijd is. Ik denk dat het goed is om te tonen dat het niet alleen maar fantastisch is mee te doen.”
Marijn vertelt ook: “Bente is er sterker uitgekomen. Ik was bang dat ze op zingen zou afknappen, maar dat is gelukkig helemaal niet het geval. Ik wil haar blijven volgen, want ik geloof dat ze ver gaat komen. Ze is nu benaderd door een producer die haar zelfgeschreven liedje erg mooi vindt en ze is gevraagd om meer nummers te maken. Bente krijgt misschien wel meer kansen dan als winnares van The Voice Kids . Ze zit aan geen enkel contract vast.”
BronEn voor wie haar vergeten was: