De uitspraak:quote:Uitspraak rechter: Er zijn geen wetten overtreden
Amsterdam, 13 december 2012 – Vandaag deed een rechter uitspraak in de ruim twee jaar durende juridische procedure over de opvang van orka Morgan. De Orka Coalitie spande de rechtszaak aan om Morgan terug te brengen naar de natuur volgens een gefaseerd stappenplan, gesteund door internationale wetenschappers en deskundigen. De rechter besloot vandaag dat het Ministerie geen wetten overtreden heeft toen zij het besluit over het uitzetten van de orka toevertrouwde aan het Dolfinarium. De Orka Coalitie is teleurgesteld nu blijkt dat de wetgeving voor de bescherming van wilde dieren zo ernstig tekortschiet.
De afgelopen jaren heeft de Orka Coalitie zich vol overgave ingezet om Morgan een echte kans op vrijheid te geven. Woordvoerder en mariene bioloog Barbara van Genne: “We zijn ontzettend teleurgesteld dat de wetgeving zó weinig bescherming biedt aan wilde dieren als Morgan. Beslissingen over het rehabiliteren van deze dieren zouden niet aan commerciële belanghebbenden mogen worden overgelaten, want dan delven de belangen van het dier het onderspit en is er geen sprake van bescherming. Gelukkig konden we dit probleem aan de kaak stellen dankzij de steun van vele particuliere supporters, en hebben we wereldwijde aandacht gegenereerd voor de bescherming van wilde dieren en het lot van orka’s in gevangenschap”.
De uitspraak van de rechter belooft weinig goeds voor dieren in het wild. Want het betekent dat menselijke hulp aan wilde dieren heel noodlottig uit kan pakken als het dier in gevangenschap goud waard is. De commerciële industrie kan doen en laten wat zij wil en onafhankelijke wetenschappers hoeven niet serieus genomen te worden. Ook voor Morgan ziet de toekomst er somber uit. Wetenschappers bezochten Loro Parque en toonden aan dat Morgan te lijden heeft onder constante aanvallen van andere orka’s in het park. Ze is bedekt met littekens en vertoont stereotiepe gedrag waarbij ze zichzelf verwondt. Ook wordt ze belaagd door een volwassen mannetje dat wil paren, terwijl Morgan daar nog veel te jong voor is.
De Orka Coalitie blijft vechten voor een duidelijke scheiding tussen organisaties die wilde dieren moeten helpen en rehabiliteren, en organisaties die commerciële belangen hebben bij het in gevangenschap houden van dieren. “Morgan zit voorlopig vast op Tenerife. Gelukkig zijn er in Spanje ook dierenbeschermers die zich het lot van deze orka aantrekken en ons gevecht daar voort willen zetten. We zullen Morgan in de gaten blijven houden en helpen waar we kunnen. En in Nederland richten we onze blik vooruit, om ervoor te zorgen dat gestrande walvisachtige niet meer in de handen van de commerciële industrie belanden. Het feit dat de vergunning voor opvang van deze dieren niet meer op naam van het pretpark Dolfinarium staat, maar op naam van opvangcentrum SOS Dolfijn, is daarin een eerste goede stap”, aldus Van Genne.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
http://zoeken.rechtspraak(...)9&%3Bu_ljn=BY6129quote:Orka Morgan blijft in dierentuin. Orka Morgan kan in de dierentuin in Tenerife blijven. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank Amsterdam vandaag. De rechtbank vindt dat de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in de zomer van 2011 een vergunning mocht verlenen voor het vervoer van Morgan naar het Canarische eiland. De Orca Coalitie had de verstrekking van die vergunning aangevochten. Zij vonden dat de orka moest worden teruggeplaatst in de zee. De rechter vindt dat niet kan worden vastgesteld dat het welzijn van de orka beter is gediend als die in de Noordzee zou worden teruggezet. De staatssecretaris heeft bovendien alle belangen zorgvuldig afgewogen, aldus de rechtbank.
Niels van Elkquote:Op donderdag 13 december 2012 21:31 schreef truthortruth het volgende:
Als ik het goed begrijp is diegene die vanmiddag de reddingspoging van de bultrug afraadde weer mijn grote vriend Niels van Elk, de dierenarts van het dolfinarium. Uiteindelijk is pas s'avonds laat besloten tot nog een reddingspoging omdat er toch nog veel leven in de bultrug zat.
Die kerel moeten ze echt z'n diplomas ontnemen en nooit meer in de buurt van een dier laten.
En ze hadden het gewoon dus in het licht kunnen doen als deze klojo gewoon een poging had aangemoedigd. Maar nee, hij raadde het af want het zou stress kunnen veroorzaken.....FFS dat beest laten doodgaan is geen stress.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:44 schreef JerryLee het volgende:
Poging is mislukt. Morgen misschien een nieuwe poging.
Net liet los
en de accu van de helikopter raakte leeg.
tsjonge jonge jonge
Hij kan beter in een bejaardentehuis gaan werken
ben je zo van het vergrijzingsoverschot af .
quote:
Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:35 schreef Voorschrift het volgende:
Al die moeite, man die beesten sterven nou eenmaal, dat is de natuur.
Wat een onzin dit allemaal.
Gewoon afmaken natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Vroeger werd zo'n dier gewoon in mootjes gehakt en kon er een dorp van eten. Tegenwoordig laten we het 3 dagen creperen omdat het anders zo zielig is voor de omstanders. Kun je je afvragen wat een diervriendelijkere oplossing is.
Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Gewoon afmaken natuurlijk.
Het is maar een beest, en die lijdt ook nog eens.
Die hippies beuk je gewoon aan de kant.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als je dan Greenpeace voor de deur hebt staan vanwege walvisjacht.
Dat ze een reddingspoging ondernemen om hem terug de zee in te krijgen vind ik niet meer dan normaal hoor, maar...quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is maar een beest,
... als dat dan mislukt en het dier is duidelijk aan het lijden, dan ben ik het inmiddels met je eens ja. Maar dat ze om te beginnen wel een reddingspoging ondernemen vind ik raar om dat ook al af te doen als 'het is maar een beest joh'.quote:en die lijdt ook nog eens.
Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama alsquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is maar een beest, en die lijdt ook nog eens.
Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik hoop gewoon dat het een snelle dood wordt dan is het klaar en niet weer zo'n drama als
met Morgan, dat ze dat dier eerst proberen te redden vind ik wel vrij normaal eigenlijk.
Afmaken kan altijd nog nietwaar?
Het is waar dat een dier in de natuur ook gewoon af en toe lijdt en dood gaat, net als mensen,
maar als jij per ongeluk een leeuwenkuil inloopt ben je ook verloren, maar er zullen vast wel
mensen zijn die je eerst gaan proberen te redden en als dat niet lukt en je bent op sterven na dood
tja... dan heb je pech net als deze bultrug.
Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoopquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat men te laf is om dat dier af te maken en het nu onnodig laat lijden. Als je in de 2e wereldoorlog in een hek prikkeldraad hing met een brandende fosforgranaat aan je riem waren je vrienden hopelijk ook menselijk genoeg om je een kogel door je hoofd te jagen, ondanks dat dat er waarschijnlijk niet heel prettig voor hen uitzag.
Een handgranaat in z'n mond.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de snelste manier is om een Bultrug ''in te laten slapen'' maar ik hoop
dat ze het dier snel uit zijn lijden verlossen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een handgranaat in z'n mond.
Is echt zo. Maar geen paniek, omdat er mensen zoals jij zijn laten we hem gewoon creperen tot hij stikt onder z'n eigen gewichtquote:
Opblazen door explosieven in de bek is wel de enige oplossing heb ik begrepen. Bloedvaten voor een injectie zijn niet te bereiken en kogels schijnen niet sterk genoeg te zijn.quote:
Wat lul je nou man met ''mensen zoals ik'' ik zeg toch al dat ze dat dier uit zijn lijden moeten verlossenquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Is echt zo. Maar geen paniek, omdat er mensen zoals jij zijn laten we hem gewoon creperen tot hij stikt onder z'n eigen gewicht
Oké dat wist ik niet, wat een nare manier dan, maar goed, wat moet dat moet...quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Opblazen door explosieven in de bek is wel de enige oplossing heb ik begrepen. Bloedvaten voor een injectie zijn niet te bereiken en kogels schijnen niet sterk genoeg te zijn.
Als het goed is is hij dan direct dood en merkt hij er dus niet veel van, maar het ziet er wel wat minder fris uit en dat gaat in Nederland kennelijk voor. Je zou denken dat mensen die het niet willen zien ook gewoon niet kunnen kijken, ik vind het dan ook best wel een kutreden om dat beest maar door te laten creperen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Oké dat wist ik niet, wat een nare manier dan, maar goed, wat moet dat moet...
Is ook een kutreden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als het goed is is hij dan direct dood en merkt hij er dus niet veel van, maar het ziet er wel wat minder fris uit en dat gaat in Nederland kennelijk voor. Je zou denken dat mensen die het niet willen zien ook gewoon niet kunnen kijken, ik vind het dan ook best wel een kutreden om dat beest maar door te laten creperen.
Ze wouden een granaat in de bek gooien.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:19 schreef Greys het volgende:
Maar ik zat er gister idd nog aan te denken dat 'een spuitje geven' wel geen optie zal zijn bij zo'n dier
Dus ben ook wel benieuwd hoe ze er iets aan gaan doen of dat ze het nog dagen laten duren
Wordt wel flink vegen daarna. Of zouden ze alles overlaten aan de meeuwen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ze wouden een granaat in de bek gooien.
Hoorde ik op de radio.
Wel mooi spektakel.
Ja natuurlijk joh, laten ze gewoon liggen, niets aan de hand.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wordt wel flink vegen daarna. Of zouden ze alles overlaten aan de meeuwen?
Niet zo he.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:29 schreef Saind het volgende:
[..]
Ja natuurlijk joh, laten ze gewoon liggen, niets aan de hand.
Ik denk dat die stukjes wel blijven liggen op een zandplaat die 2 keer per dag door een paar miljoen liter water wordt overspoeld jaquote:
Gefeliciteerd, eerste keer in dit topic dat je een valide punt hebtquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik denk dat die stukjes wel blijven liggen op een zandplaat die 2 keer per dag door een paar miljoen liter water wordt overspoeld ja
quote:Mogelijk nóg een poging de bultrug te redden
Door Mike Muller
TEXEL -
Er komt mogelijk nóg een poging de gestrande bultrug Johannes van zandplaat De Razende Bol te halen. Schipper Joep Kolman van de mosselkotter Wieringen 10 heeft aangeboden om vanavond te helpen. Vanwege de beperkte diepgang en het hijsvermogen van het schip, zijn er meer kansen om het enorme zeezoogdier te bevrijden.
Ecomare is naar verluidt bezig om vanavond een nieuwe actie op gang te zetten. Op Twitter is het aanbod van schipper Kolman door Ecomare aanvaardt. Ecomare op dit moment kan nog niet bevestigen of de actie op gang wordt gezet. Zij nemen contact op met de schipper als dit het geval is. Gisteren zijn tientallen hulpverleners van de KNRM en Ecomare in de weer geweest om de bultrug van een wisse dood te redden, maar dat mocht niet baten.
Walvissen staan erom bekend dokters advies te negerenquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Gewoon nog een keerWel mooi dat ze toch willen volhouden, ook nadat hij al meerdere keren 'opgegeven' is. Hopelijk lukt het en is hij niet al te ernstig verzwakt de afgelopen dagen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:20 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Walvissen staan erom bekend dokters advies te negeren
Sowieso raar om om de paar uur maar iets anders te roepenquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:20 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Walvissen staan erom bekend dokters advies te negeren
Ecomare bedoel je? Of wie roept er om de paar uur iets anders?quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Sowieso raar om om de paar uur maar iets anders te roepenDoe gewoon je best om dat beest te redden ipv de kenner uit te gaan lopen hangen.
Ik heb het idee dat ze wel wat harder hun best hadden kunnen doen bij Ecomare. Dat schip is niet vandaag gebouwd neem ik aan, bovendien zullen er meer vrijwilligers zich aanbieden als ze het expliciet hadden gevraagd. In plaats daarvan wordt er een poging gedaan om hem te redden, wordt hij daarna opgegeven, reddingspoging, opgegeven, etc. Misschien vergis ik me, maar het lijkt alsof het wel efficiënter had gekund allemaal.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:25 schreef Greys het volgende:
[..]
Ecomare bedoel je? Of wie roept er om de paar uur iets anders?
Ik denk dat ze het puur nog doen omdat ze dat aanbod van die schipper hebben gekregen die er dichterbij kan komen door die mindere diepgang van de boot.
Ik denk niet dat in een tijd van bezuinigingen dat ze daar veel geld aan uit gaan geven.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze wel wat harder hun best hadden kunnen doen bij Ecomare. Dat schip is niet vandaag gebouwd neem ik aan, bovendien zullen er meer vrijwilligers zich aanbieden als ze het expliciet hadden gevraagd. In plaats daarvan wordt er een poging gedaan om hem te redden, wordt hij daarna opgegeven, reddingspoging, opgegeven, etc. Misschien vergis ik me, maar het lijkt alsof het wel efficiënter had gekund allemaal.
Ze hadden bijvoorbeeld ook een massale twitter/facebookactie op kunnen zetten om hulp te vragen. Van wat ik begrijp uit het bericht heeft die mosselvisser zijn boot uit eigen beweging aangeboden, als ze zich wat pro-actiever hadden opgesteld was er misschien al veel meer en eerder hulp aangeboden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk niet dat in een tijd van bezuinigingen dat ze daar veel geld aan uit gaan geven.
De Partij v.d. Dieren heeft maar 2 zetels.
Serieus niet lullig bedoeld maar ik denk dat je voor hele assertieve en sociaal-technische mensen niet persé goed zit bij die paar mensen die graag die bultrug willen helpen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ze hadden bijvoorbeeld ook een massale twitter/facebookactie op kunnen zetten om hulp te vragen. Van wat ik begrijp uit het bericht heeft die mosselvisser zijn boot uit eigen beweging aangeboden, als ze zich wat pro-actiever hadden opgesteld was er misschien al veel meer en eerder hulp aangeboden.
Het zou dan natuurlijk ook helpen als ze niet om de paar uur zouden roepen dat ze er niks meer aan gaan doen en dan toch weer een reddingspoging wagen. Zo moedig je mensen ook niet echt aan om te gaan helpen.
Ja of misschien ook niet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ze hadden bijvoorbeeld ook een massale twitter/facebookactie op kunnen zetten om hulp te vragen. Van wat ik begrijp uit het bericht heeft die mosselvisser zijn boot uit eigen beweging aangeboden, als ze zich wat pro-actiever hadden opgesteld was er misschien al veel meer en eerder hulp aangeboden.
Dat denk ik ookquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:39 schreef Saind het volgende:
[..]
Serieus niet lullig bedoeld maar ik denk dat je voor hele assertieve en sociaal-technische mensen niet persé goed zit bij die paar mensen die graag die bultrug willen helpen.
Precies, dat probeerde ik dus ook te zeggen !quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:39 schreef Saind het volgende:
[..]
Serieus niet lullig bedoeld maar ik denk dat je voor hele assertieve en sociaal-technische mensen niet persé goed zit bij die paar mensen die graag die bultrug willen helpen.
Ik denk niet dat het leger echt bedoeld is voor het in het water slepen van een walvisquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja of misschien ook niet.
Als altijd al dit soort dingen door ''vrijwilligers'' moet worden opgelost, dan heb je ook
wel een keer de kans dat er NIET genoeg vrijwilligers zijn.
Dus voor dat soort dingen moet beter worden geregeld door de overheid, zet het leger
maar in met dit soort dingen, is dat leger ook nog ergens goed voor.
Ja, natuurlijk heb je die kans. Maar als je helemaal niets onderneemt als organisatie is die kans een stuk groter.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja of misschien ook niet.
Als altijd al dit soort dingen door ''vrijwilligers'' moet worden opgelost, dan heb je ook
wel een keer de kans dat er NIET genoeg vrijwilligers zijn.
De overheid moet je helemaal niet hebben voor dat soort zaken. Tegen de tijd dat alle kamervragen, formulieren en budgetoverschrijdingen zijn opgelost is er van dat beest niets meer over.quote:Dus voor dat soort dingen moet beter worden geregeld door de overheid, zet het leger
maar in met dit soort dingen, is dat leger ook nog ergens goed voor.
Waarom een idiote suggestie?quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:41 schreef Saind het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het leger echt bedoeld is voor het in het water slepen van een walvis
Het leger kan hem beter opblazen, meer hun pakkie an.
Maar serieus een vrij idiote suggestie
Sorry maar je bent teveel een vrouw hiervoor.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Waarom een idiote suggestie?![]()
Dan wordt het geld wat in ''het leger'' wordt gepompt toch beter besteed dan aan oorlog?![]()
Ik snap niet wat daar idioot aan is? serieus...
en die jongens hebben ook eens wat te doen en ja, mocht de reddingsactie mislukken
dan zullen ze hem ook moeten/mogen opblazen.
Gewoon een wet man. Klaar !quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
De overheid moet je helemaal niet hebben voor dat soort zaken. Tegen de tijd dat alle kamervragen, formulieren en budgetoverschrijdingen zijn opgelost is er van dat beest niets meer over.
Als ze hem niet kunnen helpen mogen/moeten ze hem doden, gaat datquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:45 schreef Saind het volgende:
[..]
Sorry maar je bent teveel een vrouw hiervoor.
Het leger is om te doden, niet om zielige diertjes te helpen.
Ik ben geen man en een wet maken gebeurt nou niet bepaald binnen een paar uurtjes. Ook niet in een paar dagen trouwens.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Gewoon een wet man. Klaar !
Hoezo oefening? Walvissen opblazen is nou niet echt een kerntaak van het leger.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Als ze hem niet kunnen helpen mogen/moeten ze hem doden, gaat dat
in een oorlog ook niet op?
Goeie oefening zou ik zeggen.
Oefening in de zin van...quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoezo oefening? Walvissen opblazen is nou niet echt een kerntaak van het leger.
Beetje oefen met de houwitsers. Is nog knap lastig om in 1 keer raak te mikken hoorquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ach, Nederland.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Vader van een maat van me werkte bij IBM, maakten systemen voor Houwitsers, wij na een hoop gezeik meequote:Op vrijdag 14 december 2012 16:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Beetje oefen met de houwitsers. Is nog knap lastig om in 1 keer raak te mikken hoor
Dat geloof ik graagquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Beetje oefen met de houwitsers. Is nog knap lastig om in 1 keer raak te mikken hoor
Dat is ook een mooi streven, stuur die jongens niet meer naar die oorlogen, maarquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:50 schreef Saind het volgende:
[..]
Ach, Nederland.
Toen het Nederlandse leger daar in Afghanistan de eerste dood schoot werd er door de Marechaussee een onderzoek gedaan of dat wel terecht was.
Dus je stuurt het leger naar een oorlog, en klaagt dan iemand aan als ze iemand kapot schieten...
Hoezo zouden ze andere dingen doen dan oorlog voeren? Het is het leger!quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is ook een mooi streven, stuur die jongens niet meer naar die oorlogen, maar
laat ze andere dingen doen.
Hoewel.. dienstplicht is afgeschaft toch, dus het leger bestaat ook uit vrijwilligers![]()
En dat zullen wel types zijn die juist op een oorlog zitten te wachten, kan me niet
voorstellen... maar ik denk ik dan toch
Zo vaak komt zoiets nou toch ook weer niet voor, dus erg veel tijd om te kunnen ''oefenen'' hebbenquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:52 schreef ook_gek het volgende:
Die reddingsboten van de KNRM hebben 1200PK aan boord. Als die vol gas in ondiep water geven graven ze met alle gemak een geul in het zand . Dat is optie 1
Optie 2 is dat een aantal boten vrij simpel een paar ton weg kunnen trekken. Nou weet ik niet hoe sterk zo een staart is maar touw er omheen en slepen maar.
Of een soort van harnas er omheen en vol gas van het strand trekken.
Mooi ook dat ecomare elke keer opgeeft, dan weer nieuwe opties heeft. Dan weer opgeeft.
Net als de "expers" afmaken, opblazen, natuurlijke dood oh nee toch opblazen nee nee langzaam laten dood gaan.
Klinkt vast gek. Maar ik krijg echt het idee dat ze geen enkel idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Laten ze eerst dan eens alle opties door lopen ipv als een kip zonder kop wat gaan proberen waar het nu op lijkt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zo vaak komt zoiets nou toch ook weer niet voor, dus erg veel tijd om te kunnen ''oefenen'' hebben
ze niet gehad.
Had je maar aangeboden als vrijwilliger, ik heb er helaas niet zo veel verstand van als jijquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:00 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Laten ze eerst dan eens alle opties door lopen ipv als een kip zonder kop wat gaan proberen waar het nu op lijkt.
Inderdaad. Een goede organisatie en die bultrug had nu alweer in zee kunnen zwemmen of anders in stukjes op strand kunnen liggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:00 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Laten ze eerst dan eens alle opties door lopen ipv als een kip zonder kop wat gaan proberen waar het nu op lijkt.
Nou... kaarsje branden dan maar ....quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:06 schreef senesta het volgende:
http://www.noordhollandsd(...)ie-walvis?lref=vptop
http://www.noordhollandsd(...)pvol-voor-de-bultrug
De kans bestaat dat het dier vanavond alsnog spontaan los komt. Het is wel een sterk dier zeg
Hier in ieder geval wel, ik hoop het echt!quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nou... kaarsje branden dan maar ....
Zal vast niet mogen van de VWA.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:04 schreef tarantism het volgende:
wordt die walvis eigenlijk geslacht? Ik zou best zo'n stuk vlees willen kopen. Aangezien dat dier toch dood is zou het misdadig zijn om zoveel topvlees gewoon weg te flikkeren, en vervolgens kistkalveren gaan staan slachten.
ik ookquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Hier in ieder geval wel, ik hoop het echt!
Ik snap alleen niet waarom Ecomare beweert dat een reddingsactie niet in het belang van het dier is terwijl ze wel hopen dat hij vrijkomt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:06 schreef senesta het volgende:
http://www.noordhollandsd(...)ie-walvis?lref=vptop
http://www.noordhollandsd(...)pvol-voor-de-bultrug
De kans bestaat dat het dier vanavond alsnog spontaan los komt. Het is wel een sterk dier zeg
Ik wil niet te pessimistisch overkomen en ik hoop dat het goedkomt, maar dat beest zit al veel langer vast dan goed voor hem is. De kans is denk ik groot dat hij al behoorlijk wat inwendige schade heeft opgelopen en dat hij het uiteindelijk toch niet redt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Hier in ieder geval wel, ik hoop het echt!
Ja die snap ik ook even niet. Misschien bedoelen ze dat al dat geruk en gesleep (van een reddingsactie) niet in het belang van het dier is, dat hem dat teveel beschadigt/uitput oid en dat daarom springtij de enige optie nog is?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap alleen niet waarom Ecomare beweert dat een reddingsactie niet in het belang van het dier is terwijl ze wel hopen dat hij vrijkomt.
Of ze hadden zichzelf gewoon ingedekt met een leugenquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja die snap ik ook even niet. Misschien bedoelen ze dat al dat geruk en gesleep (van een reddingsactie) niet in het belang van het dier is, dat hem dat teveel beschadigt/uitput oid en dat daarom springtij de enige optie nog is?
Ik ben ook bang dat ie zelfs zonder inwendige schade zo enorm verzwakt is dat ie kort daarna zo weer aanspoeltquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik wil niet te pessimistisch overkomen en ik hoop dat het goedkomt, maar dat beest zit al veel langer vast dan goed voor hem is. De kans is denk ik groot dat hij al behoorlijk wat inwendige schade heeft opgelopen en dat hij het uiteindelijk toch niet redt.
Dat zou kunnen, maar het alternatief is hem dood laten gaan en dat lijkt me nog veel minder in het belang van het dier. Ik vind het maar raar.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja die snap ik ook even niet. Misschien bedoelen ze dat al dat geruk en gesleep (van een reddingsactie) niet in het belang van het dier is, dat hem dat teveel beschadigt/uitput oid en dat daarom springtij de enige optie nog is?
Heb jij iets tegen Ecomare ofzo?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:15 schreef Saind het volgende:
[..]
Of ze hadden zichzelf gewoon ingedekt met een leugen
Ik heb iets tegen hippies jaquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Heb jij iets tegen Ecomare ofzo?
quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar het alternatief is hem dood laten gaan en dat lijkt me nog veel minder in het belang van het dier. Ik vind het maar raar.
Ik heb zelf niets tegen ze, maar hoe dit gaat zo de laatste paar dagen (hoe ze steeds iets anders roepen) daar trok ik ook wel even een wenkbrauwtje bij opquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Heb jij iets tegen Ecomare ofzo?
Ik ken die tent niet maar ik neem aan dat ze hun best hebben gedaan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb zelf niets tegen ze, maar hoe dit gaat zo de laatste paar dagen (hoe ze steeds iets anders roepen) daar trok ik ook wel even een wenkbrauwtje bij op
En dat ze een reddingsactie 'niet in het belang van het dier' noemen, daarvan vind ik het serieus niet gek dat men daar over valt.
Geld enzoquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ken die tent niet maar ik neem aan dat ze hun best hebben gedaan.
Denk ik dan toch? Waarom zouden ze niet?
Daar gaat het niet om in dezequote:Op vrijdag 14 december 2012 17:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ken die tent niet maar ik neem aan dat ze hun best hebben gedaan.
Denk ik dan toch? Waarom zouden ze niet?
ow...quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om in deze
Ze zeggen 'Een reddingsactie is NIET (!) in het belang van het dier'. Da's gek, toch?
Daarom. Dat dier ligt daar al sinds woensdag natuurlijk, en aangezien je een bultrug niet in een opvang aan kunt laten sterken moet hij na drie dagen stress, pijn, fysieke schade en desoriëntatie zelf weer de weg vinden en herstellen. Ik hou mijn hart vast.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik ben ook bang dat ie zelfs zonder inwendige schade zo enorm verzwakt is dat ie kort daarna zo weer aanspoelt
rot opquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:20 schreef henkde_j het volgende:
Kunnen ze die walvis niet naar het dolfinarium brengen?
Nou dat vroegen we ons dus afquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow...![]()
Ja weet ik veel ?!
Serieus, stress?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:21 schreef senesta het volgende:
Ik denk dat het voor zo'n dier ook behoorlijk stressvol is zo'n reddingspoging. Boten, helicopter, mensen.. En het is ook niet zonder risico's voor de mensen die meehelpen aan zo'n actie begreep ik
En ja, ik ben ook bang dat het dier al best wat inwendig letsel zal hebben inderdaadMaar toch hoop ik nog op een wondertje
Ik denk dat het dier daarvoor te groot is en te zwaar. Het ligt ook op een zandplaat dus ik denk niet dat dat heel erg makkelijk zal gaan ook. Waar is Morgan destijds aangespoeld eigenlijk?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:20 schreef henkde_j het volgende:
Kunnen ze die walvis niet naar het dolfinarium brengen?
Niet speciaal. Ik vind gewoon dat ze nogal dom bezig zijn.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]zijn jullie van de Anti Ecomare Fanclub ofzo?
Herten die gered worden in het wild na een aanrijding ofzo gaan negen van de tien keer dood aan shock, van de stress van de mensen om hem heen ja. Hoezo zou een dier geen stress kunnen hebben?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:22 schreef Saind het volgende:
[..]
Serieus, stress?
Het is een fucking bultrugwalvis, geen peuter.
Ja God, ik zou ook niet 1, 2, 3 weten hoe ik een Bultrug moest reddenquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet speciaal. Ik vind gewoon dat ze nogal dom bezig zijn.
Wel een vrij jonge bultrug als ik me niet vergis. Buiten dat zijn walvissen vrij gevoelig voor stress.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:22 schreef Saind het volgende:
[..]
Serieus, stress?
Het is een fucking bultrugwalvis, geen peuter.
Beide.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:24 schreef Greys het volgende:
[..]
Herten die gered worden in het wild na een aanrijding ofzo gaan negen van de tien keer dood aan shock, van de stress van de mensen om hem heen ja. Hoezo zou een dier geen stress kunnen hebben?Wel eens naar honden en katten tijdens Oud en Nieuw gekeken?
Of bedoel je dat ze zich daar niet druk om moeten maken en hop, redden met die handel?
Dan begreep ik je verkeerd.
Die was niet aangespoeld.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:23 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik denk dat het dier daarvoor te groot is en te zwaar. Het ligt ook op een zandplaat dus ik denk niet dat dat heel erg makkelijk zal gaan ook. Waar is Morgan destijds aangespoeld eigenlijk?
Oh dat laatste ben ik zeker met je eens. Of het nou stress geeft of niet, gewoon proberen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:25 schreef Saind het volgende:
[..]
Beide.
Ik denk niet dat walvissen persé heel veel stress kennen en als ie dat wel kent is het beter dan wachten tot ie weg rot omdat wij te pussy zijn om hem op te blazen
Ja ik ook niet maar wij werken ook niet bij die tent toch. En al weten ze het niet, dan kun je als organisatie wel ff aan de bel trekken in de media voor hulp en om kennis van bevriende organisaties vragen. In plaats van te roepen dat hij gered moet worden, nee dat hij doodgaat, nee dat hij opgeblazen moet worden, nee toch gered, nee natuurlijke dood moet sterven en niet gered mag worden door anderenquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja God, ik zou ook niet 1, 2, 3 weten hoe ik een Bultrug moest redden![]()
sorry hoor
Als hij niet meer te redden is en opblazen niet mag lijkt me dat ook de beste oplossing. Hoewel wel gevaarlijk want je moet erg dichtbij komen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:25 schreef henkde_j het volgende:
Gewoon dat gat op zn rug even dichthouden
Ach, ik ben ook voor 'de natuur zijn gang laten gaan', maar dat ze een eerste en misschien ook nog tweede reddingspoging ondernamen vind ik helemaal niet gek. Al is het alleen maar - even heel kort en lullig door de bocht - voor de aanblik van de strandwandelaars... ze lossen het dan liever netjes op dan dat beest daar te laten liggen wegrotten en aan stukken hakken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:27 schreef henkde_j het volgende:
Ophef om niets allemaal. Laat dat beest toch sterven. Dat is nu eenmaal de natuur. Al die kansloze dieren helpen
jahaaaaaaa ik snap je welquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja ik ook niet maar wij werken ook niet bij die tent toch. En al weten ze het niet, dan kun je als organisatie wel ff aan de bel trekken in de media voor hulp en om kennis van bevriende organisaties vragen. In plaats van te roepen dat hij gered moet worden, nee dat hij doodgaat, nee dat hij opgeblazen moet worden, nee toch gered, nee natuurlijke dood moet sterven en niet gered mag worden door anderenEtc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja Godquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:39 schreef senesta het volgende:
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)t+een+trillend+lipje
Zoals ik al in het begin van het topic aangegeven heb laten ze zich adviseren door Niels van Elk, de dierenarts van het dolfinarium. Er zit echter geen greintje empathie voor deze dieren in die vent. Hij is al lang weer blij dat ze zo direkt een geraamte ten toon kunnen stellen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:25 schreef Greys het volgende:
[..]
Ecomare bedoel je? Of wie roept er om de paar uur iets anders?
Ik denk dat ze het puur nog doen omdat ze dat aanbod van die schipper hebben gekregen die er dichterbij kan komen door die mindere diepgang van de boot.
Hij zag dus het skelet aan zich voorbijgaan en besluit hem dan nu maar zelf te doden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:24 schreef senesta het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)rug-wordt-gedood.xml
Sneu
Nu je het zegt. Het wordt ook allemaal steeds tegenstrijdiger.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:39 schreef Greys het volgende:
Maar die paar uurtjes tot het springtij waar nog goede hoop voor was, dan?
Ik snap er geen reet meer van. Eerst een artikel dat er goede hoop is dat ie vanavond uit zichzelf los komt, maar dan gaan ze hem voor die tijd (en het is al 'vanavond') toch nog even snel doden?
Als je in de handen van Niels van Elk bent dan ben je je leven niet meer zeker als zeezoogdier.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:39 schreef Greys het volgende:
Ik snap er geen reet meer van. Eerst een artikel dat er goede hoop is dat ie vanavond uit zichzelf los komt, maar dan gaan ze hem voor die tijd (en het is al 'vanavond') toch nog even snel doden?
Nou ja, maar er zijn nu geïnteresseerden voor het skelet, er staat een team klaar om het karkas in stukken te snijden en schoon te maken. Lastig als dat weg zwemtquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:39 schreef Greys het volgende:
Mjah dat durf ik niet te zeggen, maar de berichten worden idd steeds tegenstrijdiger...quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als je in de handen van Niels van Elk bent dan ben je je leven niet meer zeker als zeezoogdier.
Oh ze gaan 'm nekken?quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:42 schreef Greys het volgende:
Ik bedoel... nu hebben ze dat beest dagen laten volhouden, dan is er vanavond nog één kans dat ie zelf los kan komen (echt flink springtij) en dan krijgt ie dat kansje niet meer? Als dat nou nog 24 uur zou duren oke... dan snap ik het. Maar hij heeft het al zo lang volgehouden en het is vanavond al, dat tij... of heb ik dat nou echt verkeerd gelezen??
Ik krijg er ook echt een vieze smaak van nu jaquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:42 schreef senesta het volgende:
[..]
Nou ja, maar er zijn nu geïnteresseerden voor het skelet, er staat een team klaar om het karkas in stukken te snijden en schoon te maken. Lastig als dat weg zwemt
Ja nu ineens. Terwijl vanavond dat springtij is waardoor hij nog kans zou maken.quote:
Ook echt "euthaniseren"quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja nu ineens. Terwijl vanavond dat springtij is waardoor hij nog kans zou maken.
Morgenavond, toch?quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja nu ineens. Terwijl vanavond dat springtij is waardoor hij nog kans zou maken.
Ik heb het teruggelezen en wilde het net komen melden. Morgen is dat springtij pas.quote:
Ja nee maar dat duurt nog tot morgenavond volgens mijquote:
http://www.rtl.nl/compone(...)gunning-onderweg.xmlquote:Volgens natuurcentrum Ecomare heeft een redding geen zin meer, omdat het dier alleen maar verdere stress kan krijgen van nieuwe reddingspogingen. Toch is rederij Noordgat met het schip de Orka onderweg naar zandplaat De Razende Bol in opdracht van dierenactiviste Lenie 't Hart.
'Niet toegestaan'
De gemeente stelde vanmiddag een gebiedsverbod in op basis van adviezen van natuurcentra Ecomare en Naturalis, die niets meer zien in het redden van de walvis en het beest met rust willen laten. Maar dat verbod is nu ingetrokken.
http://www.rtl.nl/compone(...)-gedood.xml#commentsquote:Ook vanavond wilde een schip in opdracht van dierenactiviste Lenie 't Hart nog proberen het dier van de zandplaat te slepen, maar zij werden tegengehouden door de waterpolitie.
Ik durf dat wel te zeggen na het hele morgan debacle, en als je dan verder gaat zoeken op zijn achtergrond kom je er toch wel achter dat dierenwelzijn niet zijn prioriteit is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:43 schreef Greys het volgende:
[..]
Mjah dat durf ik niet te zeggen, maar de berichten worden idd steeds tegenstrijdiger...
Ik ga even dat springtij bericht terugzoeken.
quote:Lenie 't Hart @Lenie_t_hart
Ervaren #Terschellinger #walvisredders (zie foto's potvis) willen actie om #bultrug nog een kans te geven #fb http://twitpic.com/blvugm
Zojuist met minister #HenkKamp gesproken over laatste redding #bultrug. Hij denkt erover na en belt terug. We hebben hoop! #fb
Afschuwelijk! Dolfinarium is bij #bultrug, bezig om hem dood te spuiten. #Walvisredders mogen er niet bij. #Bultrug slaat nog met staart.#fb
#bultrug wordt nu doodgespoten door dierenartsen #dolfinarium. We zijn verslagen dat dit mogelijk is.... In wat voor wereld leven we.. #fb
#bultrug slaat met staart zijn moordenaars om de oren. Toch gaan ze door. Veel bloed. Er zijn videobeelden. #fb
word.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hier wordt ik dan toch een beetje sip van.
Ja, ik krijg hier wel een beetje een vieze smaak van in mijn mondquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:56 schreef Greys het volgende:
Huh, waar is dat bloed van dan? Zijn ze vast met hakken begonnen terwijl ie nog leeft?
Ze hebben wel ERG veel haast ineens nu he??
Het moet humaan gebeuren. Bij een fucking walvis van 12 meter lang. Ofzo.quote:
Heuj, wij zijn ook maar leken, maar als de nieuwsberichten het hebben over 'dood spuiten', dan neem ik aan dat daar niet meteen 'veel bloed' bij aan te pas komt?quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Het moet humaan gebeuren. Bij een fucking walvis van 12 meter lang. Ofzo.
Had eigenlijk al drie dagen geleden moeten gebeuren ja.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Heuj, wij zijn ook maar leken, maar als de nieuwsberichten het hebben over 'dood spuiten', dan neem ik aan dat daar niet meteen 'veel bloed' bij aan te pas komt?
Trust me, ik was er voor om hem uit zijn lijden te verlossen, ik snap alleen niet dat na zoveel dagen gedoe en gewacht het ineens NU NU NU moet, terwijl er vanmorgen al iemand was die zei dat ie het waarschijnlijk echt wel kon met zijn boot.
Ze hadden dat dan toch vanmiddag nog kunnen proberen (die kerel die het zei te kunnen met zijn meer ondiepe boot) en dan inderdaad vanavond uit zijn lijden verlossen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:59 schreef Copycat het volgende:
Ja. Laten we vooral dat beest nog langer lijden, ter meerdere eer en glorie van weer een reddingsteam. En dan lukt het ook hen niet.
Ja. Eens. Meteen na de eerste mislukte redding.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Had eigenlijk al drie dagen geleden moeten gebeuren ja.
Ja, nog dik twee uur lijden omwille van een kansloos kansje.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:00 schreef senesta het volgende:
Ik had begrepen dat het vanavond om 22:26 springtij is. Hij ligt daar al even, die kans hadden ze hem nog kunnen geven toch?
Da's het lastige met al die tegenstrijdige berichten dus, ik heb werkelijk geen benul hoe kansloos dat kansje isquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:02 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ja, nog dik twee uur lijden omwille van een kansloos kansje.
Ik ben het ermee eens dat ze al veel eerder deze beslissing hadden moeten neen. Langer uitstellen is nu enkel uitstellen van executie.
Wonderen gebeuren ook val voor Kerstmis niet.
Ja die 2 uur is echt te lang, doe toch niet zo debiel.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:02 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat ze al veel eerder deze beslissing hadden moeten neen. Langer uitstellen is nu enkel uitstellen van executie.
Wonderen gebeuren ook vlak voor Kerstmis niet.
Doe even normaal, ja.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ja die 2 uur is echt te lang, doe toch niet zo debiel.
Niets debiels aan, ieder zijn gevoel er bij uiteraard.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Voor zo'n beest dat al dagen een doodstrijd aan het leveren is, is elke seconde extra er een te veel in mijn ogen. Onmenselijk en ondierlijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:04 schreef truthortruth het volgende:
Dan had ik me er nog wat bij kunnen voorstellen nu gaat het weer alleen om commerciele belangen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Niets debiels aan, ieder zijn gevoel er bij uiteraard.
Ik vind dat ze hem na de eerste mislukte poging al uit zijn lijden hadden moeten verlossen.
Of ben ik dan ook een debiel?
Dat gevoel krijgen we er een beetje bij door dat bericht over dat skelet en het museum inderdaad.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:06 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dan had ik me er nog wat bij kunnen voorstellen nu gaat het weer alleen om commerciele belangen.
Als je dat soort domme opmerkingen maakt dan ga ik me niet inhouden. Ze hadden hem opgegeven, ze geven hem niet op, ze geven hem op, ze geven hem niet op. Ze hebben gewoon geen idee, dan is die kans op leven met twee uur toch gewoon de beste keuze.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:05 schreef Copycat het volgende:
[..]
Voor zo'n beest dat al dagen een doodstrijd aan het leveren is, is elke seconde extra er een te veel in mijn ogen. Onmenselijk en ondierlijk.
Maar ga vooral schelden.
Ze hadden verdomme jou moeten bellen, want jij weet het precies!quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:08 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als je dat soort domme opmerkingen maakt dan ga ik me niet inhouden. Ze hadden hem opgegeven, ze geven hem niet op, ze geven hem op, ze geven hem niet op. Ze hebben gewoon geen idee, dan is die kans op leven met twee uur toch gewoon de beste keuze.
En nee, we gaan iedereen en ieder dier die een beetje lijd gewoon omleggen. Ik ben voor euthanasie, maar dan wel als er geen hoop is, of dat het ondraagelijk is.
Echt hè. Maar wij zijn dan ook erg dom. En niet begaan. Gewoon nog twee uur extra laten lijden. Baat het niet, dan schaadt het maar twee uur extra.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:10 schreef Lienekien het volgende:
Ze hadden verdomme jou moeten bellen, want jij weet het precies!
Ik pretendeer het ook niet te weten.....Maar er schijnen mensen te zijn die hem nog wilden redden, dat zijn de mensen die jij diskwalificeert. De mensen waar jij nu voor staat hebben al een bewezen staat dat ze commercie boven dierenbelangen laten gaan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Twee uur is inderdaad peanuts.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Echt hè. Maar wij zijn dan ook erg dom. En niet begaan. Gewoon nog twee uur extra laten lijden. Baat het niet, dan schaadt het maar twee uur extra.
De mensen waar ik voor sta? Joh, ga eens even afkoelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:11 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik pretendeer het ook niet te weten.....Maar er schijnen mensen te zijn die hem nog wilden redden, dat zijn de mensen die jij diskwalificeert. De mensen waar jij nu voor staat hebben al een bewezen staat dat ze commercie boven dierenbelangen laten gaan.
Twee uur langer dierenleed. Ter meerdere eer en glorie van een zgn redder in nood.quote:
Nee, ik ben woedend hierom. Ik kots daar gewoon van. Sorry dat ik wat emotie toon.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De mensen waar ik voor sta? Joh, ga eens even afkoelen.
Ja, wat heb ik daar mee te maken?!quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, ik ben woedend hierom. Ik kots daar gewoon van. Sorry dat ik wat emotie toon.
Dat is hoe jij er naar kijkt, en dat zegt meer over jezelf, ik zie een kans voor dat dier.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
Twee uur langer dierenleed. Ter meerdere eer en glorie van een zgn redder in nood.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef truthortruth het volgende:
Dat is hoe jij er naar kijkt, en dat zegt meer over jezelf, ik zie een kans voor dat dier.
Ja dat ben je nogal vrij snel.....quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:15 schreef Copycat het volgende:
[..]![]()
Verder ben ik wel klaar met jou.
hmmmm kunnen ze van deze nog het skelet gebruiken want deze http://www.naturalis.nl/nl/ staanquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:24 schreef senesta het volgende:
Sneu
Juist en wie hebben belang bij het geraamte? Precies! De geen die advies geeft.... Wat klopt hier niet?quote:natuurcentra Ecomare en Naturalis, die niets meer zien in het redden van de walvis en het beest met rust willen laten
ah... dat hadden jullie ook al doorquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:42 schreef senesta het volgende:
[..]
Nou ja, maar er zijn nu geïnteresseerden voor het skelet, er staat een team klaar om het karkas in stukken te snijden en schoon te maken. Lastig als dat weg zwemt
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:34 schreef ook_gek het volgende:
Beest rust geven en laten sterven toch?
[..]
Juist en wie hebben belang bij het geraamte? Precies! De geen die advies geeft.... Wat klopt hier niet?
Hij zal ook ernstig verzwakt zijn, maar hij kan nog wel met z'n staart slaan in een poging zich zelf te redden.
Hij zal snel sterven want de ingewande worden plat gedrukt.
3 dagen verder en hij leeft nog.
Lijkt me geen wondervisje toch?
Heeej er is een kleine kans dat die zelf los komt met springvloed.
En opeens nu precies met dit nieuws hebben ze haast om het dier om te leggen.
Dit kan je toch helemaal niet meer serieus nemen?
2 uurtjes? dat moet toch wel kunnen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:02 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wonderen gebeuren ook vlak voor Kerstmis niet.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
he zeg die mannen hebben niet om een lintje gevraagd, die hebben gewoon een pogingquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
Twee uur langer dierenleed. Ter meerdere eer en glorie van een zgn redder in nood.
Maar je snapt toch ook dat je niet iedereen die roept dat hij het beest kan redden dan ook die kans moet geven? Dat er ergens een grens getrokken moet worden?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
he zeg die mannen hebben niet om een lintje gevraagd, die hebben gewoon een poging
gedaan om dat dier te redden, is toch mooi dat die mensen nog bestaan?
Anders had onze planeet er nog véél slechter voorgestaan
Ja daar heb je gelijk in, ik zal wel te soft zijn voor dat soort dingen want ik had hem die 2 uurquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je snapt toch ook dat je niet iedereen die roept dat hij het beest kan redden dan ook die kans moet geven? Dat er ergens een grens getrokken moet worden?
Helemaal mee eens met je. Maar vind je het zelf ook niet iets te opmerkelijk dat de adviesgevende organisaties zelf groot belang hebben bij het skelet en plots na 3 dagen wachten het opeens dierenleed vinden om nog 2uur te wachten en dus maar het dier met de groots mogelijke spoed te doden voor dat het laatste stukje hoop er is?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je snapt toch ook dat je niet iedereen die roept dat hij het beest kan redden dan ook die kans moet geven? Dat er ergens een grens getrokken moet worden?
Dat is toch een interpretatie die je geeft aan een aantal feiten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:59 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Helemaal mee eens met je. Maar vind je het zelf ook niet iets te opmerkelijk dat de adviesgevende organisaties zelf groot belang hebben bij het skelet en plots na 3 dagen wachten het opeens dierenleed vinden om nog 2uur te wachten en dus maar het dier met de groots mogelijke spoed te doden voor dat het laatste stukje hoop er is?
Alles is tegen strijdig en heeft er alle aanwijzingen voor dat men dacht (hoopte) dat het dier al enige tijd dood zal zijn.
wat is jou interpretatie dan?quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is toch een interpretatie die je geeft aan een aantal feiten.
Dat ik het niet weet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
wat is jou interpretatie dan?
Nee ik ook niet natuurlijk, maar het zou best eens kunnen kloppen denk ik, dat wel.quote:
Ik kan ook speculeren over mensen hun motieven en dan gaan roepen hoe erg en hoe ziek dat is. Maar dat is niet mijn ding.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nee ik ook niet natuurlijk, maar het zou best eens kunnen kloppen denk ik, dat wel.
en dat is dan wel héél sneu en misselijk
Neh... de mijne ook niet, laten we maar hopen dat het niet zo is, ik weet het ook niet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan ook speculeren over mensen hun motieven en dan gaan roepen hoe erg en hoe ziek dat is. Maar dat is niet mijn ding.
het is eerder een stukje simpel nadenken. Ik zeg nergens dat het zo is. Ik geef wel aan dat het opmerkelijk is. En dat het allemaal net even iets te toevallig is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is toch een interpretatie die je geeft aan een aantal feiten.
Ik denk levend in stukken snijden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hoe moet dat beest trouwens dood als het skelet niet mag worden beschadigd? Gebruik van explosieven lijkt me dan geen optie.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk levend in stukken snijden.
Ik snap er ook geen bal van.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik snap nog steeds die tweet van Lenie 't Hart niet. Ze zijn nog onderweg volgens de NOS, dus hij is nog niet gedood toch?
Okee. Maar die tweet van 't Hart kwam veel eerder, nog voor het bericht vd NOS dat ze onderweg zijn. Wie heeft gelijk?quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:32 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik snap er ook geen bal van.
Al kwam er net elders wel weer een bericht voorbij (niet van Lenie) ook dat ie al gedood is.
Hij is door artsen gedood 'maar we kunnen nog niet zeggen hoe'.quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:27 schreef senesta het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)rug_is_overleden.xml
Ja weet je wat? In feite is het toch zinloos, over 100 jaar zijn deze dieren toch uitgestorven,quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:02 schreef Smeich het volgende:
Gadverdamme, weer een fokking treurige gang van zaken weer waarbij die motherfucker niels van elk weer bij is betrokken en wat rijker is geworden, .. onvoorstelbaar
http://www.rtl.nl/compone(...)hannes_leeft_nog.xmlquote:De bultrug die in de Waddenzee is gestrand op een zandbak is nog in leven. Gisteravond hebben twee dierenartsen het dier een spuit gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen, maar dat heeft niet gewerkt.
Burgemeester Francine Giskes van Texel is met een expert naar de bultrug gaan kijken hoe het met de walvis is. Daar werd geconstateerd dat het dier nog leeft.
De afgelopen dagen is geprobeerd om het 12 meter lange dier te redden. Gisteravond wilde een schip in opdracht van dierenactiviste Lenie 't Hart het dier van de zandbank spoelen. De redders werden echter door de waterpolitie tegengehouden.
Geen andere keuze
De gemeente stelde gisteren een gebiedsverbod in op basis van adviezen van natuurcentra Ecomare en Naturalis. Die zagen na een aantal mislukte pogingen niets meer in het redden van het verzwakte dier. De gezondheidstoestand van de 20 ton wegende bultrug is volgens Ecomare zo slecht dat er geen andere keuze was dan de dood. Bovendien stelden twee dierenartsen onafhankelijk van elkaar dat de walvis ondraaglijke pijn lijdt. Daarop werd besloten het dier een dodelijke spuit met slaapmiddel te geven.
Na het bericht dat de walvis zou worden gedood, kwam er een storm aan reacties, ook bij RTL Nieuws. Veel bezoekers van deze site begrijpen niet waarom het dier moet worden gedood. Zo lang hij nog leeft, is er kans om hem te redden, is de redenering.
Ze kan het niet begrijpenquote:Op zaterdag 15 december 2012 12:28 schreef senesta het volgende:
http://www.zeehondencreche.nl/wb/pages/actueel.php?lang=NL
Gelukkig hebben ze hem niet nog twee uur langer laten lijden ......quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:09 schreef senesta het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)bultrug_johannes.xml
quote:Sea Shepherd NL @SeaShepherdNL
#bultrug Johannes heeft onze hulp nodig. Kom met vele naar Den Helder #directaction #fortheoceans
quote:Sea Shepherd NL @SeaShepherdNL
Sea Shepherd United! We gaan naar Den Helder/Texel! Amanda Krabbé, Claudia Schoemacher en vele anderen zijn ook van de partij! Kom ook!!! Direct Action needed! Voor Johannes! #Bultrug
Lees je even inquote:Op zaterdag 15 december 2012 15:12 schreef Caland het volgende:
Is dat beest al dood of moet het allemaal nog langer duren ten faveure van een paar boomknuffelaars?
Wat een amateurs.quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Lees je even in
De boomknuffelaars alhier vonden gister al dat het te lang had geduurd. De reddingsactie mocht niet meer en dus kreeg ie spuiten. Alleen werkten de spuiten niet, dus zijn we nu bijna 24 uur verder en leeft ie nog steeds en de dierenartsen kunnen er niet meer bij komen met een volgende dodelijke spuit omdat ie teveel klappert en flappert. Dus nu is de énige optie nog hem van die bank te slepen, kennelijk. Heeft niets met boomknuffelaars van doen hoor, de dierenartsen die hem wilden/moesten doden kunnen er simpelweg niet meer bij komen.
Als het ze van dichtbij al niet lukte...quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat een amateurs.
Van een afstandje afmaken kan dus blijkbaar niet?
quote:Ecomare @EcomareTexel
Wij zijn niet aanwezig en niet verantwoordelijk voor het euthanaseren van de bultrug. Ministerie en gemeente Texel leiden actie.
http://klipd.com/watch/me-myself--irene/damn-truckers-cow-scenequote:Op zaterdag 15 december 2012 15:31 schreef henkde_j het volgende:
Dit doet mij allemaal wat denken aan die ene scene waarin Jim Carry een koe uit z'n lijden wil verlossen
Vanavond is het springtij..quote:Marianne Thieme @mariannethieme
Op weg naar Razende Bol om redders hart onder de riem te steken. Dierenbeschermers willen laatste reddingspoging, autoriteiten nieuwe spuit
Volgens mij is hun boot ook veel te groot/diep om er dicht genoeg bij te komen...quote:Op zaterdag 15 december 2012 16:24 schreef Caland het volgende:
Bij Sea Shepherd kunnen ze toch alleen met kneuterige verfbommetjes gooien. Lijkt mij weinig nut hebben hier.
Van een afstandje opblazen of verrot schieten, jachtseizoen is toch bezigquote:Op zaterdag 15 december 2012 15:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het ze van dichtbij al niet lukte...
Aangezien het zelfs de niet-'boomknuffelaars' kennelijk (en logisch uiteraard) te ver gaat om hem dan maar levend in stukken te hakken, dan toch maar weer dit. Kennelijk is het de enige optie.
Laten liggen nog dagen om hem dood te laten gaan zou ook weer wat zijn, maar ik denk dat men het gewoon ook niet meer weet![]()
Denk trouwens niet dat ie het gaat halen hoor als ze hem de zee in sleuren. Maar wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en dat ie sterk is, heeft ie nu wel bewezenEn anders sterft ie alsnog en spoelt ie aan weer.
'Verrot' schieten? Klonk dat stoerder?quote:Op zaterdag 15 december 2012 16:30 schreef Saind het volgende:
[..]
Van een afstandje opblazen of verrot schieten, jachtseizoen is toch bezig
Waar staat dat, dat ie tot minimaal zondag blijft liggen?quote:Op zaterdag 15 december 2012 17:28 schreef senesta het volgende:
Eerst is twee uur wachten te lang en nu laten ze hem daar gewoon tot minimaal zondag liggen. Ik vind het maar een rare situatie zo hoor.
Uitzichtloos, slappe spieren. Hoe kon hij dan gisteravond en vanmiddag nog zo levendig zijn en met zijn staart slaan?quote:Op zaterdag 15 december 2012 17:32 schreef senesta het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)euthanasiepoging.xml
quote:Marianne Thieme @mariannethieme
Weer te ruw gaan terug
Het is vanavond springtij en een groot deel van het water dat de Waddenzee instroomt komt door het Marsdiep, de geul tussen Texel en Den Helder binnen dus het zal er wat woelig zijn, daarnaast geeft windkracht 5 op volle zee nog best wat deining.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:18 schreef Greys het volgende:
![]()
![]()
Het stormt nou niet bepaald ofzo. Of daar wel??
Hij bewoog met zijn staard dus wie weed.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:32 schreef ook_gek het volgende:
Is er dan trouwens een kans dat het visje als nog weg zwemd? Hij is wakker, er is springvloed?
Zal wel een hele stund zijn
Weer aan wal.Schipper wilde terug vwg hoge golven.Heb Min Kamp gevraagd gebiedsverbod in te trekken voor laatste reddingspoging #bultrug
Nu dierenartsen dolfinarium niet terug gaan voor laatste euthanasiepoging moeten @Lenie_t_hart ea kans krijgen voor reddingspoging #bultrug
Daar hoop ik opquote:Op zaterdag 15 december 2012 19:32 schreef ook_gek het volgende:
Is er dan trouwens een kans dat het visje als nog weg zwemd? Hij is wakker, er is springvloed?
Zal wel een hele stund zijn
Bedankt voor deze reactie, zat ook al iets te verzinnen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Hij bewoog met zijn staard dus wie weed.
Lef is voornamelijk waar het aan ontbreekt bij die gasten.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:42 schreef ook_gek het volgende:
Waar blijft trouwens de sea shepherd.
Die hebben het toch niet zo op regeltjes. Beetje lef en gaan.
Beetje spektakel is ook wel eens leuk!
Stel dat je moeder een lul had, dan had je twee vaders gehad.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:44 schreef ook_gek het volgende:
De kans zal wel extreem klein tot niet zijn. Maar stel dat!
Dan kan ik heerlijk gaan genieten van de afgeschreven experts
Die kwamen zo te zien niet per boot?quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:42 schreef ook_gek het volgende:
Waar blijft trouwens de sea shepherd.
Die hebben het toch niet zo op regeltjes. Beetje lef en gaan.
Beetje spektakel is ook wel eens leuk!
Geen Lef? Die gasten varen toch vol in op andere schepen?quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Lef is voornamelijk waar het aan ontbreekt bij die gasten.
nee joh. Ze varen er achteraan en gooien dan stinkbommetjesquote:Op zaterdag 15 december 2012 19:45 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Geen Lef? Die gasten varen toch vol in op andere schepen?
Daar sta je dan als volwassen man. Met een vlag in je hand met een piratenkop erop.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:45 schreef Greys het volgende:
[..]
Die kwamen zo te zien niet per boot?
[ afbeelding ]
http://www.noordhollandsd(...)d&utm_medium=twitter
Mijn moeder heeft niks anders dan as nog. Ze is namelijk dood.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Stel dat je moeder een lul had, dan had je twee vaders gehad.
Het houd ze wel van de straatquote:Op zaterdag 15 december 2012 19:45 schreef Caland het volgende:
[..]
nee joh. Ze varen er achteraan en gooien dan stinkbommetjes
Wel lekker op tijd dan hahaquote:Directeur Geert Vons van Sea Shepherd Nederland lichtte toe dat hij aan het eind van de middag met een schip richting de bultrug wil varen. „Om duidelijk te maken dat de gang van zaken niet klopt. Wij hebben begrepen dat het ministerie van Economische Zaken de toestemming om de bultrug voor de tweede keer een spuitje te geven, heeft ingetrokken. Er is veel onduidelijkheid, dus dat is voor ons des te meer reden om erheen te gaan.” Het ministerie liet echter weten dat de toestemming niet is ingetrokken.
Tweede spuit is er toch niet ingegaan? Daarnaast lijkt deze bultrug een stuk taaier te zijn dan de experts tot nu toe beweren.quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:32 schreef Greys het volgende:
Weinig nog denk ik, na die twee spuiten..
Het waren er al twee achter elkaar meteen toch, die eerste keer?quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:34 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Tweede spuit is er toch niet ingegaan? Daarnaast lijkt deze bultrug een stuk taaier te zijn dan de experts tot nu toe beweren.
dat had ik ook ergens gelezen ja.quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:43 schreef Barbaaf het volgende:
Ik dacht dat er maar eentje inging, dat de tweede niet lukte doordat de bultrug te veel tegenspartelde.
quote:Gemeente Texel @gemeentetxl
#bultrug Gebiedsverbod rondom bultrug blijft van kracht. Onbevoegden zijn niet toegestaan het gebied te betreden en worden tegengehouden.
Nou idd!quote:Op zondag 16 december 2012 09:31 schreef Guppyfriend het volgende:
Misschien maar beter ookmaar wat een faal weer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |