Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.quote:België roept NS-top en Hispeed op het matje
BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. ....
Regulier overleg
De NS laat weten ''regulier overleg'' te hebben met collega's van NMBS.
''Dergelijke woorden (op het matje roepen red.) zou ik niet gebruiken om de situatie uit te leggen'', zegt een woordvoerder van NS.
.....
De NS stelt dat twee derde van de internationale Fyra-reizigers met hooguit een kwartier vertraging op zijn bestemming arriveerde. Over de resterende 33 procent is de spoorwegmaatschappij niet tevreden.
....
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.quote:Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek......
Inderdaad, hoe treurig is het dat ze blij zijn met een score van 66% met maximaal een kwartier vertraging? Hoeveel rijdt er nu daadwerkelijk op tijd van dat percentage?quote:Op donderdag 13 december 2012 08:31 schreef Peunage het volgende:
Is dat de standaard geworden? 2/3 met hooguit een kwartier vertraging?
Ja en een paar per dag die helemaal niet aankomen, kan je de bus nemen.quote:Op donderdag 13 december 2012 08:50 schreef Pheno het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe treurig is het dat ze blij zijn met een score van 66% met maximaal een kwartier vertraging? Hoeveel rijdt er nu daadwerkelijk op tijd van dat percentage?
En daarnaast nog 33% dat dus langer dan een kwartier duurt.
* Pheno schrapt Fyra als mogelijk vervoersmiddel
vast wel, maar of ze je vliegtuigticket vergoeden is een tweedequote:Op donderdag 13 december 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
Zou voor de fyra ook de geld terug voor vertragingen gelden?
Hoe durf je dat ook te zeggenquote:Op donderdag 13 december 2012 08:50 schreef Pheno het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe treurig is het dat ze blij zijn met een score van 66% met maximaal een kwartier vertraging? Hoeveel rijdt er nu daadwerkelijk op tijd van dat percentage?
En daarnaast nog 33% dat dus langer dan een kwartier duurt.
* Pheno schrapt Fyra als mogelijk vervoersmiddel
Mooie reclame.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:34 schreef Red_85 het volgende:
Ook ironisch trouwens vanmorgen de spits. Een dik grote 'wikkel' advertentie op de voorpagina, pagina 2 en de achterkant over hoe goed de fyra wel niet is.
In de krant, pagina 6 vol met schijt over datzelfde ding.
Dat de NS dat geld voor die advertenties maar gebruikt om de Fyra betrouwbaar te maken ipv de schone schijn op te houden.quote:
Nee, de NMBS heeft veel recht van spreken.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:31 schreef Red_85 het volgende:
Briljant dit ja. NS in de spits vanmorgen: 'het gaat om een regulier overleg' terwijl de NMBS gewoon keihard kwaad is op NS. Downplay het maar.
Da's niet relevant. Omdat de NMBS ergens een zooitje van maakt betekent niet dat ze zelf nergens kritiek op mogen hebben.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, de NMBS heeft veel recht van spreken.
Boos zijn ze ook volgens het artikel in de spits.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, de NMBS heeft veel recht van spreken.
Niet? NS maakt er een grotere bende van dan de Belgen. Maar wie zou dat niet verwacht hebben? Snap ook niet waarom de Belgen niet het voortouw hadden genomen.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Da's niet relevant. Omdat de NMBS ergens een zooitje van maakt betekent niet dat ze zelf nergens kritiek op mogen hebben.
Goede vergelijking was ook dat dit 'de aldi onder de treinen' zou zijn volgens de NMBS in de spits. 'Als je goedkoop koopt, moet je ook goedkoop verwachten'.quote:Maar goed, als je italiaans materieel gaat kopen kun je weten dat die dingen kapot gaan of niet werken. Had gewoon Alstom of Siemens gekocht.
Ze zijn pas deze zomer overgedragen naar NS Hispeed, tot die tijd waren ze nog van Ansaldoquote:Op donderdag 13 december 2012 10:10 schreef Ulx het volgende:
Ik begrijp niet waarom men de treinstellen eerst twee jaar bij Amsterdam parkeert en met oude treinen gaat rijden om vervolgens bij de feestelijke ingebruikname keihard op de bek te gaan.
De NMBS heeft zelf ook een paar van die treinen gekocht. Het was de Belgische reizigersbelangenorganisatie die het een Aldi-trein noemde. Alhoewel ik persoonlijk dat een belediging voor de Aldi vind.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Goede vergelijking was ook dat dit 'de aldi onder de treinen' zou zijn volgens de NMBS in de spits. 'Als je goedkoop koopt, moet je ook goedkoop verwachten'.
Heerlijk dit soort teksten.
Point made.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:24 schreef Igen het volgende:
[..]
De NMBS heeft zelf ook een paar van die treinen gekocht. Het was de Belgische reizigersbelangenorganisatie die het een Aldi-trein noemde. Alhoewel ik persoonlijk dat een belediging voor de Aldi vind.
En dit ook weer. Die NS is nog te laf of te debiel om toe te geven dat ze er niks van kunnen. Met zo'n instelling worden die problemen echt nooit opgelost. godverdegodverdomme wat een kankerbedoeling daar bij de NS.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:31 schreef Red_85 het volgende:
Briljant dit ja. NS in de spits vanmorgen: 'het gaat om een regulier overleg' terwijl de NMBS gewoon keihard kwaad is op NS. Downplay het maar.
Wat is 'het'?quote:Op donderdag 13 december 2012 13:37 schreef eleusis het volgende:
Ligt het echt aan het materieel dan?
Eerlijke vraag
Minder dan 30 minuten : U krijgt geen compensatiequote:Op donderdag 13 december 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
Zou voor de fyra ook de geld terug voor vertragingen gelden?
De Fyra is natuurlijk gewoon een premium product he? Daar horen ook premium voorwaarden bij.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:30 schreef Basp1 het volgende:
Wat een ontiegelijk slechte voorwaarden voor geld terug bij vertraging, ze vertrouwen het zelf dus ook niet dat zou ik dan denken. Juist voor een hoge snelheidslijn die geen overstappen kent en dus veel betrouwbaarder in totaal zou moeten zijn zou ik wel iets veel beters verwacht hebben.![]()
Bij de normale NS krijg je tussen de30 en de 60 minuten 50% terug van je enkeltje en bij meer dan 60 minuten gewoon 100%.
De fyra is van de ene kant premium, van de ander kant in en in triest dat in die trein bijvoorbeeld geen internet zit terwijl dat in andere "goedkope" treinen van de NS vaak wel al zit.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:37 schreef Q. het volgende:
[..]
De Fyra is natuurlijk gewoon een premium product he? Daar horen ook premium voorwaarden bij.
Thalys en EuroStar hebben nog slechtere maar hebben over het algemeen niet zulke extreme vertragingen.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:30 schreef Basp1 het volgende:
Wat een ontiegelijk slechte voorwaarden voor geld terug bij vertraging, ze vertrouwen het zelf dus ook niet dat zou ik dan denken. Juist voor een hoge snelheidslijn die geen overstappen kent en dus veel betrouwbaarder in totaal zou moeten zijn zou ik wel iets veel beters verwacht hebben.![]()
Bij de normale NS krijg je tussen de30 en de 60 minuten 50% terug van je enkeltje en bij meer dan 60 minuten gewoon 100%.
Omdat de Belgen al genoeg HST's hebben. De NMBS is eigenaar van een relatief grote vloot Thalys en Eurostar-treinen, dus heeft men in het Fyra-verhaal de NS het voortouw laten nemen...quote:Op donderdag 13 december 2012 10:03 schreef Red_85 het volgende:
Niet? NS maakt er een grotere bende van dan de Belgen. Maar wie zou dat niet verwacht hebben? Snap ook niet waarom de Belgen niet het voortouw hadden genomen.
Op zich hebben de socialisten bij de invoering van de TGV in 1981 wel flink zitten hameren op het gelijkheid gelijkheid gelijkheid gedoe, waardoor het geen premiumtrein voor zakenlui werd.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De fyra is van de ene kant premium, van de ander kant in en in triest dat in die trein bijvoorbeeld geen internet zit terwijl dat in andere "goedkope" treinen van de NS vaak wel al zit.
Nou heb ik dat met de ICE omgekeerd. In Duitsland chaos troef terwijl het in Nederland meestal goed gaat.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:00 schreef Daarnaast het volgende:
Waarom maakt NS er een zooitje van terwijl het in buitenland prima werkt? Wat doet NS fout? Ik heb in belgie letterlijk 0 keer vertraging gehad. In Nederland heb ik dagelijks een vertraging van tussen de 15minuten-3uur. WTF?
Zo'n bord is wel heel significant voor de 'kwaliteit' van het personeel dat bij NS/Prorail "werkt" dan wel wordt aangenomen. Klapjosti-toko's.quote:
Blijkbaar moeten ze in denhaag ook de schuld naar de belgen gaan doorschuiven. Maar de mensen die gebruik van deze treinen moeten/ willen maken die blijven ze maar vergeten door te gaan zwarte pieten. Alleen de SP stelt wat vragen over het disfunctioneren van het nieuwe matriaal, en de PVV over de bizarre prijzen.quote:Grote onvrede in Kamer over Fyra
DEN HAAG - In de Tweede Kamer is er grote onvrede over de deal tussen Nederland en België over de Fyra-treinverbinding via het HSL-traject.
Foto: ANP
Dat bleek donderdag tijdens een debat met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur).
VVD-Kamerlid Betty de Boer sluit niet uit dat juridische stappen gezet moeten worden tegen de Belgen.
De afgelopen jaren zijn er afspraken gemaakt dat België materieel zou leveren voor een verbinding tussen Den Haag en Brussel......
Dat bord hangt zo te zien in brussel, en aangezien de voertaal daar bijna frans is kan ik me goed voorstellen dat het door een franstalige ingetypt is. En prorail/ns heeft daar dan niets mee te maken.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Zo'n bord is wel heel significant voor de 'kwaliteit' van het personeel dat bij NS/Prorail "werkt" dan wel wordt aangenomen. Klapjosti-toko's.
Ah, okee. Vooruit dan maar, geldig excuus.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat bord hangt zo te zien in brussel, en aangezien de voertaal daar bijna frans is kan ik me goed voorstellen dat het door een franstalige ingetypt is. En prorail/ns heeft daar dan niets mee te maken.![]()
Ze maakten de fout om een trein speciaal voor de NS te laten ontwerpen terwijl er in Italië van hetzelfde bedrijf ook al treinen rijden die 300km gaan en wel betrouwbaar zijn.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:00 schreef Daarnaast het volgende:
Waarom maakt NS er een zooitje van terwijl het in buitenland prima werkt? Wat doet NS fout? Ik heb in belgie letterlijk 0 keer vertraging gehad. In Nederland heb ik dagelijks een vertraging van tussen de 15minuten-3uur. WTF?
En het ding is nog spuuglelijk ook. Slechte beurt uit het land van Ferrari en Lamboghini.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:50 schreef lolcat8811 het volgende:
Waarom is men bij de NMBS verstandig genoeg om voor Thalys/Eurostar degelijke Alstom en Siemens treinen aan te schaffen, terwijl men voor Fyra een Italiaanse constructeur -met slechte reputatie- een nieuw(!) type trein laat ontwikkelen? Onbegrijpelijk.
bronquote:Van alles mis met de Fyra
Spoortechnici zagen ellende met snelle trein al aankomen
De Fyra, het nieuwe paradepaardje van NS, is oude meuk. Dat is de mening van technici, spoordeskundigen en reizigersverenigingen. „De Fyra is eigenlijk een hogesnelheidslijn van de Aldi. Als je zo’n goedkoop mogelijke trein bestelt, dan krijg je die ook”, foetert Kees Smilde van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus. De woordvoerder van de Nederlandse reizigersclub Voor een Beter OV is het met hem eens. „Dit is helemaal geen nieuwe trein. Deze is al een jaar of zeven oud. Hij is versleten voor hij het spoor opgaat.”
Terwijl in Duitsland al de vierde generatie van de hogesnelheidstrein ICE rijdt, hield NS vast aan de eerste Fyra van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda, die nog nooit een hogesnelheidslijn had gebouwd. De afdeling commercie van de NS eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dat zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen AnsoldoBreda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 zijn gebouwd.
Andere fabrikanten boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie van de NS nam daar geen genoegen mee. Zij waren blij dat de Italiaanse ontwerper van Ferrari Sergio
In kringen van de NS werd de Nederlandse huidige brokkentrein de ’Ferrari onder de hogesnelheidstreinen’ genoemd.
Volgens een woordvoerder van de NS zouden andere bouwers tegen dezelfde problemen zijn aangelopen. Maar spoortechnici zagen al lang van tevoren aankomen dat het zou misgaan met de Fyra. „We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor de AnsoldoBreda is gekozen. Deze keuze lijkt opgelegd te zijn door mensen zonder enig verstand van techniek”, zei vorig jaar een veiligheidsdeskundige, die de Fyra testte op een techniekwebsite.
Vrijwel alles in de test ging, tot grote ergernis van de deskundigen, mis. Alle ritten hadden softwareproblemen, waardoor treinen stil kwamen te staan. „De software geeft onbekende foutcodes aan, of verwijst naar defecten aan onderdelen die helemaal niet bestaan”, schrijft de tester.
Levensduur
Maar dat was niet alles. Printplaten brandden door, waardoor de trein geen kracht meer had om uit de tunnel te komen. Deuren sprongen spontaan open. Kabels met krachtstroom kwamen opeens uit het plafond naar beneden. „En”, schrijft de veiligheidsdeskundige „het onderhoud van de Fyra is zo duur en onderdelen verslijten zo ongekend snel dat de verwachte levensduur van de treinstellen naar beneden is bijgesteld naar slechts 15 jaar.”
Volgens de NS kon het bedrijf niet anders. Toen in 2004 een Europese aanbesteding werd uitgeschreven kwam AnsoldoBreda als goedkoopste bovendrijven. De Italianen hadden weliswaar nog nooit een hogesnelheidstrein gebouwd en hadden een verre van vlekkeloze reputatie. In Denemarken gaat het al acht jaar mis met dieseltreinen van AnsaldoBreda. In Göteborg staan de trams van de fabrikant „ongelooflijk vaak met storingen en problemen stil, iedereen, behalve de politici die ze hebben besteld spreekt, er schande van”, zegt Koos Spee, die in Zweden woont.
Het probleem met de software lijkt nog steeds niet opgelost, want de NS geeft als oorzaak voor de huidige vertragingen onder meer softwareproblemen op. „Kinderziektes”, zegt de NS. Dit tot grote woede van de reizigersorganisaties die erop wijzen dat de NS drieënhalf jaar de tijd had om te testen en dat in Europa al jaren hogesnelheidstreinen zonder problemen rijden.
De hsl is van begin af aan een hoofdpijndossier. De zeven miljard kostende spoorbaan was te laat klaar, de treinen werden jaren te laat geleverd. En het hogesnelheidsbedrijf van de NS ging in 2009 failliet voor de trein goed en wel reed. Dat kwam omdat de NS in 2000 tientallen miljoenen euro’s per jaar te veel bood voor de exploitatie. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) stak vorig jaar de helpende hand toe door de NS onderhands een gunning te geven voor het gehele spoorwegnet, inclusief de hsl. De NS hoeft nu, tot grote woede van andere vervoerders als Virgin en Arriva, een miljard minder te betalen voor de hogesnelheidstrein.
Vorig jaar legde het Britse bedrijf Virgin van Richard Branson een panklaar plan voor de exploitatie van de Nederlandse hogesnelheidslijn bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Topman Phil Pacey van Virgin was verbaasd wat hij in Nederland aantrof. „De NS heeft mismanagement gepleegd”, zei hij. En hij wist zeker dat Virgin het beter zou doen.
Maar het ministerie van Infrastructuur luisterde niet. Volgens minister Schultz was het ondanks het verlies van een miljard goedkoper om de NS de hogesnelheidslijn te gunnen.
bronquote:Weer Fyra gestrand
Donderdagavond is er opnieuw een Fyra stil komen te staan.
Dat gebeurde op het traject richting Amsterdam. De oorzaak was een technische storing, aldus de NS.
Inmiddels rijdt de trein weer, waardoor ook drie andere Fyra's hun weg kunnen vervolgen. Reizigers moeten nog wel rekening houden met vertraging.
De Fyraverbinding tussen Brussel en Amsterdam die sinds zondag in gebruik is, kampt met veel opstartproblemen. Tot nog toe vielen 5 van de 80 Fyratreinen uit. De helft van de treinen kwam niet op tijd. Tweederde van de reizigers had een vertraging van een kwartier, 20 procent was langer dan een half uur extra onderweg.
Tweede Kamerleden willen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan de vertraging en uitval op het traject.
Idd het wordt niets aan gedaan, gewoon lekker geld verdienen.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:52 schreef PowerLoungen het volgende:
Ik vrees dat die mensen het pas gaan terugdraaien als je ze met de dood gaat bedreigen .
Compleet blind en egotripperij ten koste van de reiziger
Staat hierboven ergens beschreven. De marketingmensen wilden waarschijnlijk een eigen treinmodel hebben in plaats van zo'n ding dat je overal in europa ziet. En die Italianen waren de enigen die zoiets wilden ontwikkelen.quote:Op donderdag 13 december 2012 22:47 schreef macca728 het volgende:
En waarom in Italië bestellen ? Zeker weer vriendjespolitiek ergens ?
volgens de regels van de europese aanbesteding hebben de Italianen gewonnen. Dankzij de EU dus weer.quote:Op donderdag 13 december 2012 22:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Staat hierboven ergens beschreven. De marketingmensen wilden waarschijnlijk een eigen treinmodel hebben in plaats van zo'n ding dat je overal in europa ziet. En die Italianen waren de enigen die zoiets wilden ontwikkelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |