Bronquote:Moeder vermoordt haar drie kinderen
In Diest heeft zich deze namiddag een gezinsdrama afgespeeld. Drie jonge kinderen van 2, 4 en 6 jaar zijn omgekomen. Hun moeder is in kritieke toestand. Het parket van Leuven kan nog niet zeggen wat er precies gebeurd is, maar het ziet ernaar uit dat de moeder eerst de kinderen ombracht en dan probeerde om zelf uit het leven te stappen.
http://bolleboos.blogspot.nl/quote:Op woensdag 12 december 2012 23:06 schreef Marie30 het volgende:
Nu als je een bepaald woord googeld, kom je zo op die blog uit waarvan sprake.
Zou het vaker voorkomen of vaker belicht worden in de pers tov vroeger? Dat weet ik eigenlijk niet. Indien gezinsdrama's in stijgende lijn zijn, wil dat weer veel zeggen over de manier waarop onze maatschappij evolueert...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:09 schreef Jellereppe het volgende:
Gezindrama's zijn schering en inslag de laatste jaren in de Benelux. Om de twee a drie maanden komt er weer een artikel voorbij. Het blijft triest, omdat er meestal kinderen bij betrokken zijn.
Je eigen leven nemen is je recht, maar laat die kinderen hun leven leiden zover daar sprake van kan zijn als een ouder zich van het leven beroofd.
Daar heb ik geen antwoord op. Het valt mij wel op dat je er de laatste 3 a 4 jaar wel een aantal keren per jaar wat van verneemt. Meestal zijn er kinderen bij betrokken.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Zou het vaker voorkomen of vaker belicht worden in de pers tov vroeger? Dat weet ik eigenlijk niet. Indien gezinsdrama's in stijgende lijn zijn, wil dat weer veel zeggen over de manier waarop onze maatschappij evolueert...
Ik gok dat het net zo is als vroeger....quote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Zou het vaker voorkomen of vaker belicht worden in de pers tov vroeger? Dat weet ik eigenlijk niet. Indien gezinsdrama's in stijgende lijn zijn, wil dat weer veel zeggen over de manier waarop onze maatschappij evolueert...
Zo komt ze toch over, right? Echt een coconmoeder, of hoe moet ik het noemen? Enkel in mijn schoot ben je veilig, bang voor de wereld... Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Vijf hoogbegaafde kinderen in huis lijken me alvast moeilijk. Hoewel ik me afvraag hoe waarheidsgetrouw dat is, want de kleinste is bijvoorbeeld twee jaar. Is dat niet te jong om te testen of ze hoogbegaafd is?quote:Op woensdag 12 december 2012 23:15 schreef Specularium het volgende:
Waarom moet ik denken aan die wortelknagende 'moeder' die haar zoon met rauw voedsel denkt op te voeden?
Er zijn altijd kinderen bij een gezinsdrama betrokken, anders was het geen gezinsdrama.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:16 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Daar heb ik geen antwoord op. Het valt mij wel op dat je er de laatste 3 a 4 jaar wel een aantal keren per jaar wat van verneemt. Meestal zijn er kinderen bij betrokken.
quote:Met de dood komen we allemaal een keer in aanraking. De één vroeger dan de ander, maar uiteindelijk kunnen we er nooit om heen. De dood is altijd triest en een mooie dood bestaat niet. Vanuit dierlijk standpunt bekeken is het niet zo ingewikkeld. Dieren brengen hun jongen groot en geven alles door wat ze weten. En dan is het mooi geweest. Maar die macht om de boel zo te relativeren bezit mam niet meer. Nu mam geconfronteerd wordt met een ziekte als Lyme, beseft mam maar al te goed dat mensen sterven voor die taak is volbracht. De gedachte om aardmannetjes achter te moeten laten is haast ondraaglijk. Hoe moet het dan met mijn aardmanschatjes? Natuurlijk is er nog pap, maar die moet zorgen voor brood op de plank. Dan is er geen kans meer op huisonderwijs. Wie zorgt dan voor al die extraatjes die school niet te bieden heeft? Wie vangt hen dan op als ze in de knoop liggen met hun hoogbegaafd zijn?
De moed opgeven doet mam heus nog niet. Als een leeuwin zal mam vechten. Maar niet stil staan bij de dood is een onmogelijke taak geworden. De pijnlijke verstijvingen in armen en benen, de gevoelloosheid in voeten, de koudegolf die over mam's rug stroomt en een razend hart drukken mam iedere dag meer op het feit dat mam's lijf ziek is. De geest wil nog, maar het lichaam weigert hoe langer hoe meer dienst. En dat maakt erg bang. Wat als mam straks verlamd geraakt? Hoe moet mam dan voor aardmannetjes zorgen? Wie zorgt er dan dat aardmannetjes in hun kleren geraken? Wie poetst dan 's morgens de tanden?
Mogelijk hebben de horden natuurlijke medicijnen - die aardmannetjes haalden bij een Duitse natuurarts - geen vat meer op de lyme-bacterie. Heeft de tijd ons ingehaald. Niemand die zeggen kan of mam deze ziekte zal overleven. Dat maakt aardmannetjes erg bang. Dus wordt er de laatste tijd veel over en weer gebakkeleid over wat als mam toch dood gaat. Dan wil mam met zekerheid gecremeerd worden. Moet pap de as bij de wortels van de notenboom begraven, zodat mam's levenskracht door de wortels van de boom opgenomen kunnen worden tot in de bladeren. Zodat dat boompje van een paar meter kan uitgroeien tot een machtige boom. En mam in de herfst als het goudgele licht op de gekleurde bladeren schijnt naar pap en de aardmannetjes kan glimlachen: zodat we elkaar nooit uit het oog zullen verliezen....
Maar mam hoopt bovenal dat mam's lijf nog in staat is om de zware behandelingen aan te kunnen. De horden medicijnen die in de hoek van de keuken staan, worden getrouw ingenomen. En hopelijk doen die gewoon hun werk. Zodat mam kan dromen van een gelukkige oude dag met mijn aardmannetjes. Misschien wordt deze mam wel zo oud dat mam een recordleeftijd bereikt. En dankt mam haar goeie oude dag aan het colloidaal zilver dat mam iedere dag inneemt. 70% kans dat het hiermee zal lukken. Dus klampen aardmannetjes zich hieraan vast. Proberen iedere dag positief ingesteld te zijn. Maar genieten bovendien nog meer dan hiervoor van iedere huisonderwijsdag die aardmannetjes is gegund.
Gezondheid is voor aardmannetjes het hoogste goed en hun grootste zorg is of mam's gezondheid het zal toestaan om huisonderwijs te kunnen blijven geven. Maar tot nog toe lukt dat aardig...
Het is vooral dat stuk dat mij doet afvragen wie die blog schrijft? Want zowel de kinderen als de moeder worden in de derde persoon vernoemd. Erg droef stuk ook welquote:Op woensdag 12 december 2012 23:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
En dan dit op de blog op 11-11-12 jl. met titel: De mooie dood
[..]
ik las het ook net.. zou moeder ervan overtuigd zijn geweest dat de kinderen niet zonder haar konden?quote:Op woensdag 12 december 2012 23:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik denk het. En ik denk ook dat het een erg verstikkende moeder was nu ik zowat verder lees op die blog.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:19 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ik las het ook net.. zou moeder ervan overtuigd zijn geweest dat de kinderen niet zonder haar konden?
Daar raak je een gevoelig snaar.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Er zijn altijd kinderen bij een gezinsdrama betrokken, anders was het geen gezinsdrama.
Staat er zo'n plaatje bij waarvan ik niet weet of het de medicijnvoorraad van mam is:quote:Op woensdag 12 december 2012 23:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik weet het niet. Ik vind het een hele aparte blog in elk geval. Misschien een combinatie? Het oudste kind is maar twaalf, maar indien hoogbegaafd zou het natuurlijk kunnen.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:21 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
als ze hoogbegaafd zijn... zou het een van die kinderen zijn? Die het hele blog geschreven heeft?
Hoogbegaafde kinderen hebben wel vaker wat apart en zwaar taalgebruik
+E, gevoelige. [/offtopic]quote:Op woensdag 12 december 2012 23:22 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Daar raak je een gevoelig snaar.
Lijkt toch door mama geschrevenquote:vrijdag 8 april 2011
In memoriam
Terwijl we in de auto zitten, probeert mam de ernst van de situatie uit te leggen. Maar hoe leg je in vredesnaam uit dat iemand die aardmannetjes zo goed kende stervende is? Hoe geef je uitleg aan de verschrikkelijke ziekte waartegen hij vecht? Hoe verklaar je z'n jonge leeftijd?
Als aardmannetjes van dichtbij ervaren hoe iemand vecht om te overleven is dat erg aangrijpend. Aardmannetjes durven niet meer dichterbij te komen.
Nemen van op een afstandje afscheid. Wat ons allen heel zwaar valt...
Van zondag op maandagnacht kregen aardmannetjes het slechte nieuws te horen: Jef heeft de strijd tegen kanker verloren. Het verdriet van de achtergebleven vrouw en dochter grijpt aardmannetjes naar de keel.
Mam vindt het zo oneerlijk dat een hecht gezin zo brutaal uit elkaar wordt gerukt. Maar aardmannetjes staan machteloos... Wanneer Arno een arm legt rond mam, omdat deze stilletjes zit te huilen, wordt duidelijk dat het voor hem onbegrijpbaar is. Hij legt mam heel liefjes uit dat Jef straks weer naar de dokter gaat. Dat ie een medicijntje zal krijgen en dat alles dan weer goed komt. Mam geeft het kleine aardmannetje een dikke knuffel, neemt het boekje 'Als je dood gaat, word je dan nooit meer beter?' en begint te lezen.
Misschien dat ie het nu beter begrijpt? Maar mam weet het niet zeker...
http://www.blogger.com/profile/04148412785254756498quote:Op woensdag 12 december 2012 23:23 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik weet het niet. Ik vind het een hele aparte blog in elk geval. Misschien een combinatie? Het oudste kind is maar twaalf, maar indien hoogbegaafd zou het natuurlijk kunnen.
Inderdaad. Maar ben ik nu de enige die het vreemd vind hoe die blog geschreven is? Er is geen ik-persoon.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:27 schreef Specularium het volgende:
[..]
http://www.blogger.com/profile/04148412785254756498
Als je daarop afgaat is het die moeder.
Tja dat is de keuze van de auteur. Vreemd vind ik het niet wel bijzonder.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:29 schreef Marie30 het volgende:
Inderdaad. Maar ben ik nu de enige die het vreemd vind hoe die blog geschreven is? Er is geen ik-persoon.
Vind het maar een raar en eng blogjequote:Op woensdag 12 december 2012 23:29 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ben ik nu de enige die het vreemd vind hoe die blog geschreven is? Er is geen ik-persoon.
Juist.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:30 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Tja dat is de keuze van de auteur. Vreemd vind ik het niet wel bijzonder.
Dit zegt mij dat ze zichzelf veel te hoge eisen heeft opgelegd. Vijf kids thuis onderwijzen... ziek zijn... slachtoffer van zichzelf denk ik...quote:Dartelende grietje
Met meer dan 90% voor een deel van de vakken en met de hakken in de sloot voor een ander - meer wiskundig deel, kan gezegd worden dat het aardmannetje een kind van uitersten is. Mam weet al langer dat talen en muziek haar hele leven beheersen. Maar ergens hadden pap en mam toch de hoop dat er genoeg boomstammen langs de kant van de weg zouden liggen om ermee over de sloot te geraken. Die noeste takken bleken broze twijgjes, waardoor het aardmannetje met beide voeten in het kroos hing. Mam boos, furieus, compleet uit haar doen. Niet op het aardmannetje, maar op mam zelf. Want mam gaf te vlug toe als Mare het uit hing, haar oefeningenblaadje niet tot op het eind wilde afmaken. Ze o zo moe was, om haar vijf minuten later door de tuin te zien hollen. Mam wou liever moeder zijn en niet de strenge onderwijzer die het meisje bij de lurven nam en met haar billen vastnagelde op de stoel. Nu dus ten spijt, want met amper vijf puntjes van de honderd te weinig haalde het dartelende grietje haar examens niet. En terwijl mam de tranenvloed wegdweilt en op zoek gaat naar die verloren geraakte grens tussen moeder zijn en onderwijzer, begint het aardmannetje naarstig te werken omdat ze volgende keer absoluut wil slagen!
Helaas komt spijt altijd te laat....
Dan geef je de kinderen maar weg in plaats van ze te dodenquote:Op woensdag 12 december 2012 23:35 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Juist.
Deze vind ik echt typerend:
[..]
Dit zegt mij dat ze zichzelf veel te hoge eisen heeft opgelegd. Vijf kids thuis onderwijzen... ziek zijn... slachtoffer van zichzelf denk ik...
Bedoel je dat je in de buurt van Diest woont?quote:
Ik ook en zoals Leandra zegt, die kerstwens is gewoon compleet creepy. Vooral omdat die vandaag gepost is.quote:Vind het maar een raar en eng blogje
Het is een stuk verder dan een dorp verderop toch ben er wel vaker doorheen geweest. Het is gewoon eng en dat niemand het is opgevallen baal ik in dit soort gevallen altijd van.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:36 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Bedoel je dat je in de buurt van Diest woont?
[..]
Ik ook en zoals Leandra zegt, die kerstwens is gewoon compleet creepy. Vooral omdat die vandaag gepost is.
Erg vreemd is dat natuurlijk niet als kinderen op die leeftijd thuis worden gehouden en geen school bezoeken.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:39 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Het is gewoon eng en dat niemand het is opgevallen baal ik in dit soort gevallen altijd van.
in dit licht bezien vind ik het weinig bewonderingswaardig. En zij heeft het zover laten komen, lag niet bepaald buiten haar wil. Helaas.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:06 schreef Marie30 het volgende:.
Ik bewonder wel het feit dat ze de kinderen thuis onderwees, aan die blog te zien, deed ze dat ook heel goed. Een verschrikkelijk drama is het, vreselijk dat het zover is moeten komen.
of het stoppen met het verstrekken en subsidieeren van medicaties..quote:Op woensdag 12 december 2012 23:14 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ja goed dan nog snap je. Een kind kan hierin niet kiezen en word gewoon meegesleurd door de moeder de dood in.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:41 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Erg vreemd is dat natuurlijk niet als kinderen op die leeftijd thuis worden gehouden en geen school bezoeken.
Bewust gedaan door mam of niet?quote:Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Melleyn het volgende:
En de andere twee kinderen? Wat is er met hun gebeurd?
Net het filmpje even bekeken, die waren dus ergens anders spelen..![]()
quote:Lieve Kerstman, kan u er voor zorgen dat mam, mijn twee kleine broertjes en mijn kleine zusje weer helemaal beter worden?
Heel veel liefs van Owen en Mare
xxxxxx
In retroaspect is het inderdaad wel een erg foute keuze geweest. En hoe meer ik op haar blog lees.... ik wil haar niet bot een slechte moeder noemen. Maar ze is veel en veel te verstikkend. Ze wil het beste voor haar kinderen maar sluit ze eigenlijk af van de rest van de wereld. Nu ja, ik ben maar buitenstaand die even de blog leest, ik weet het dus ook niet... Just my two cents...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Copycat het volgende:
[..]
in dit licht bezien vind ik het weinig bewonderingswaardig. En zij heeft het zover laten komen, lag niet bepaald buiten haar wil. Helaas.
Die waren niet thuis. Maar in het late nieuws werd gezegd, dat de moeder zich alleen zorgen maakte om de kleinste drie in het geval ze zou sterven aan lyme. Ze zal gedacht hebben dat de oudere twee zich konden redden met papa? Hoewel de oudste ook maar twaalf is en dus geen volwassene of zo...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Melleyn het volgende:
En de andere twee kinderen? Wat is er met hun gebeurd?
In België begint voorschool toch met 2 of 2,5?quote:Op woensdag 12 december 2012 23:41 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Erg vreemd is dat natuurlijk niet als kinderen op die leeftijd thuis worden gehouden en geen school bezoeken.
Leg eens uit hoe jij vindt dat het één met het ander te maken heeft...? want ik volg nietquote:Op woensdag 12 december 2012 23:43 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
of het stoppen met het verstrekken en subsidieeren van medicaties..
Als dat plaatje van de medicijnen klopt zat mam onder een behoorlijke pillenkast.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:47 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe jij vindt dat het één met het ander te maken heeft...? want ik volg niet
Kleuterklas 2,5 maar leerplicht (geen schoolplicht) vanaf vijf tot achttien jaar. Dus als ze niet naar school willen gaan, kan je thuisonderwijs aanvragen. Maar dat is heel streng gereguleerd door de examencommissie in Brussel en er komen ook inspecteurs langs. Daar klaagt 'mams' ook over op haar blog.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
In België begint voorschool toch met 2 of 2,5?
Je kunt in NL een kind van 6 iig niet meer van school houden.
mensen hebben medicatie nodig, als je die ontneemt worden ze wat vreemd in hun hoofdquote:Op woensdag 12 december 2012 23:47 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe jij vindt dat het één met het ander te maken heeft...? want ik volg niet
Ik ben geen dokter, dat plaatje maakt mij niets wijzerquote:Op woensdag 12 december 2012 23:48 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als dat plaatje van de medicijnen klopt zat mam onder een behoorlijke pillenkast.
Ah zo bedoel je het... maar in België schrijven dokters ook gewoon antidepressiva voor hoor...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:49 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
mensen hebben medicatie nodig, als je die ontneemt worden ze wat vreemd in hun hoofd
Ziet eruit als een doos vol homeopathiequote:Op woensdag 12 december 2012 23:49 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik ben geen dokter, dat plaatje maakt mij niets wijzer
gmtaquote:Op woensdag 12 december 2012 23:15 schreef Specularium het volgende:
Waarom moet ik denken aan die wortelknagende 'moeder' die haar zoon met rauw voedsel denkt op te voeden?
Ja ik vind dat nu ook niet echt bijzonder intelligent geredeneerd van haar. En papa is ook slachtoffer.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:48 schreef Copycat het volgende:
Want die twee 'oudere' kinderen kunnen wel leven en gezond opgroeien na dit afschuwelijke drama.
Die vindt haar kinderen ook beter dan iedereen en de hele wereld is gek behalve zijzelf.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
gmta
Die muts schoot me ook meteen door het hoofd.
Krijg meer en meer het idee dat mommy dearest doorgeslagen is in haar gekte. Arm, arm gezin, wat daar nog van over is. Letterlijk en figuurlijk.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:51 schreef Marie30 het volgende:
Ja ik vind dat nu ook niet echt bijzonder intelligent geredeneerd van haar. En papa is ook slachtoffer.
Het zou mij niet verbazen als ze idd Nederlands zijn maar naar België verhuisd zijn omdat thuisonderwijs hier nog lastiger is.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:48 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Kleuterklas 2,5 maar leerplicht (geen schoolplicht) vanaf vijf tot achttien jaar. Dus als ze niet naar school willen gaan, kan je thuisonderwijs aanvragen. Maar dat is heel streng gereguleerd door de examencommissie in Brussel en er komen ook inspecteurs langs. Daar klaagt 'mams' ook over op haar blog.
Ja dat deden ze hier ook..quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ah zo bedoel je het... maar in België schrijven dokters ook gewoon antidepressiva voor hoor...
Tijdje terug zat die bij P&W te vertellen over de groeiachterstand van haar zoontje (kwam overeen met een Afrikaans kindje wat een hongersnood doormaakt). Zei ze dat ze dokters niet geloofde omdat die volgens de methode van Louis Pasteur werken en dat klopte niet volgens haar.. w t f..quote:Op woensdag 12 december 2012 23:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die vindt haar kinderen ook beter dan iedereen en de hele wereld is gek behalve zijzelf.
quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Ziet eruit als een doos vol homeopathie
Grote kans....quote:Mogelijk hebben de horden natuurlijke medicijnen - die aardmannetjes haalden bij een Duitse natuurarts - geen vat meer op de lyme-bacterie.
Ik heb niet het idee dat moeder de laatste jaren een reguliere arts bezocht heeft.quote:
Doorgeslagen door extreem perfectionisme of zo denk ik... onhaalbare doelen ook allemaal.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Krijg meer en meer het idee dat mommy dearest doorgeslagen is in haar gekte. Arm, arm gezin, wat daar nog van over is. Letterlijk en figuurlijk.
Ah, wist niet dat dat in NL zo moeilijk was. Ben 99,9% (quote:Op woensdag 12 december 2012 23:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als ze idd Nederlands zijn maar naar België verhuisd zijn omdat thuisonderwijs hier nog lastiger is.
Zou dat niet onderdeel van het probleem kunnen zijn? Gewoon gokjequote:Op woensdag 12 december 2012 23:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat moeder de laatste jaren een reguliere arts bezocht heeft.
Wellicht nog voor de bevallingen, maar misschien zelfs dat niet.
Van die mensen die heilig geloven in hun eigen kwakzalverij.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:55 schreef karton2 het volgende:
[..]
Tijdje terug zat die bij P&W te vertellen over de groeiachterstand van haar zoontje (kwam overeen met een Afrikaans kindje wat een hongersnood doormaakt). Zei ze dat ze dokters niet geloofde omdat die volgens de methode van Louis Pasteur werken en dat klopte niet volgens haar.. w t f..
Weet het wel zeker, spullen komen uit Duitsland Citrokehl is een natuurproduct doet mij een beetje denken aan mijn eigen moeder. Was dan wel uit huis geplaatst eens in de twee weken mocht ik er dan heen.quote:
Ze zeikt ook eeuwig het systeem en de authoriteit van alles en nog wat af... Ze weet echt alles beter. Terwijl ik na een simpele google-opdracht erachter kom dat ze eigenlijk drie van haar vijf kinderen onterecht hoogbegaafd noemt. Je kan pas vanaf zes jaar en ouder testen op hoogbegaafdheid (de drie jongsten waren 2,4 en dus net 6). Als je jonger test kan je enkel spreken van een voorsprong in ontwikkeling die niet per se inhoudt dat ze zich ook als hoogbegaafde zullen ontwikkelen of ontplooien.quote:*****systeem!
Oudercontact?! Mam heeft er niet zoveel mee. Het gaat altijd goed. Ook nu weer zijn de twee oudste aardmannetjes de primus van de notenleerklas. Na wat heen en weer geklep over koetjes en kalfjes, gooit mam het gesprek over z'n kant. Wil mam nog maar eens een poging wagen om onze dochter én viool én pianolessen aan te bieden. Volgens de juf zijn er altijd uitzonderingen mogelijk en zou dat in Mare's geval geen enkel probleem mogen vormen. Dus met een stevig bulletin in de hand met - laten we zeggen - net geen honderd procent, stapt deze mam moedig naar het hoofd van de muziekschool. Om geen vijf minuten later weer buiten te staan. Mam zei geen gedag. Trok de deur achter zich dicht. Mam is er helemaal klaar mee... met het bescheten systeem! De pot op met dat *****systeem. Subsidies of niet, mijn kind heeft DRINGEND nood aan meer uitdaging! Waarom wil niemand dat aanvaarden?! En ook met het feit dat aardmannetjes nummer huppeldepup zijn van sectie identiek. Kijk, als men niet eens de moeite neemt om achter de naam van je kind te vragen. Als mam met uitgestrekte hand staat met daarin een rapport om u tegen te zeggen en er wordt niet eens aanstalten gemaakt om het te bekijken. Maar mam wel vier minuten gezever krijgt over het systeem, dan draait deze mam zich voortaan om. Of dat nu beleefd is of niet! Soms staat het hele gehassel mam zo tegen.... dat mam geen deftig woord meer uitbrengen kan. Dan kan mam beter zwijgen en het systeem de rug toe keren. Dat mooie systeem is voor aardmannetjes op z'n zachts gezegd ook niet lief! Om nog maar te zwijgen van het gat dat het slaat in mam's portemonnee. Want natuurlijk moeten die pianolessen er komen. Hoe anders moet mam haar dochter gemotiveerd houden om haar viool niet aan de kant te gooien? Om niet te gaan kotsen van muzieklessen die zo saai zijn dat je er liever de brui aan geeft?! Zal mam dat even tegen die schone meneer gaan zeggen?! Nou...
Mam vertrekt maar beter naar huis. Voelt zich een labbekak, die het heeft verleerd te vechten tegen het systeem. Met een wrang gevoel alsof er net een olifant in mam's buik kroop die nu wat zwaar op de maag ligt sjokken de aardmannetjes in het donker onder het oranje-gele licht van de straatlantaarns. Mam heeft zin om te slaan en te schoppen, om wild om zich heen te roepen, te krijsen en om moedeloos in elkaar te zakken langs de kant van de weg en er voor eeuwig weg te kwijnen. Mam haat het schoolsysteem, want het laat mam's aardmannetjes serieus in de stee-ee-eek!
Met het laatste sprankeltje eigenwaarde en een hoop opgekropte woede propt mam iedereen in Henri Omnibus Trotter. De eerste trouwe kameraad die doet denken aan het thuisfront. De verder autorit naar huis verloopt in stilte. Mam moet afkoelen. Aardmannetjes luisteren naar klassieke muziek - geen idee wie het was. En mam vraagt zich af of deze virtuozen allemaal dezelfde weg hebben bewandeld om te komen tot wat ze nu zijn? Het nadenken maakt mam rustiger.
Thuisgekomen en alweer wat meer tot mam's zinnen, beseffen we allemaal hoe we het getroffen hebben op Schola Nova! Het systeem daar is niet feilloos. Er zitten ook gaten en valkuilen in. Maar aardmannetjes worden er niet raar bekeken. Hun grootste troef? Menselijkheid. Aanvaarding. Bespreekbaarheid. Hun lesgang mag er dan nog niet helemaal op punt staan, ze zijn goed op weg mam's uitgeputte hart volledig te veroveren!
Nouja het zou wel iets zijn wat ik in het achterhoofd houd wanneer ik zou roepen dat er meer bespaard moet worden op de zorg enzulks..quote:Op donderdag 13 december 2012 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, grote kans.... maar dat lost niets meer op natuurlijk.
Klopt ja, is te lezen in blogs van eind 2010.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:58 schreef Marie30 het volgende:
Ah, wist niet dat dat in NL zo moeilijk was. Ben 99,9% () zeker dat de schrijver van de blog NL is. Er springen verschillende woorden uit die echt niet Vlaams zijn.
Sta ik van te kijken. En lyme is toch pretty serious. Je zou dan toch denken dat men zich goed laat begeleiden.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:01 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Weet het wel zeker, spullen komen uit Duitsland Citrokehl is een natuurproduct doet mij een beetje denken aan mijn eigen moeder. Was dan wel uit huis geplaatst eens in de twee weken mocht ik er dan heen.
Had ook allemaal van dat soort spul in huis en laat ik het zo zeggen dat moeders erop sommige zaken nogal aparte ideeën op na houd. Bach remedie zou volgens haar depressie kunnen laten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dat soort retoriek... sorry maar
quote:Op woensdag 12 december 2012 23:58 schreef Marie30 het volgende:
Ah, wist niet dat dat in NL zo moeilijk was. Ben 99,9% () zeker dat de schrijver van de blog NL is. Er springen verschillende woorden uit die echt niet Vlaams zijn.
Bronquote:Mag je in Nederland thuisonderwijzen?
In Nederland is de leerplicht geregeld in de leerplichtwet. In deze wet is in 1969 opgenomen dat ieder kind verplicht is om een school te bezoeken. Er zijn een aantal uitzonderingen, namelijk:
•je leidt een trekkend bestaan (artikel 5a)
•er is geen school met jouw levensovertuiging (artikel 5b)
•je kind is lichamelijk/geestelijk niet in staat om een school te bezoeken (artikel 5c)
Ah, zo ver was ik nog niet. Van waar is of zijn ze dan precies? En waarom de emigratie? Omwille van het thuisonderwijs?quote:Op donderdag 13 december 2012 00:03 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Klopt ja, is te lezen in blogs van eind 2010.
Ja die mag gewoon een pilletje nemen iedere dag, lekker rustig!quote:Op donderdag 13 december 2012 00:02 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ze zeikt ook eeuwig het systeem en de authoriteit van alles en nog wat af... Ze weet echt alles beter. Terwijl ik na een simpele google-opdracht erachter kom dat ze eigenlijk drie van haar vijf kinderen onterecht hoogbegaafd noemt. Je kan pas vanaf zes jaar en ouder testen op hoogbegaafdheid (de drie jongsten waren 2,4 en dus net 6). Als je jonger test kan je enkel spreken van een voorsprong in ontwikkeling die niet per se inhoudt dat ze zich ook als hoogbegaafde zullen ontwikkelen of ontplooien.
Zover ik het begrijp (kom nogal moeilijk door d'r manier van schrijven heen) ging de oudste daar naar een dure niet gesubsidieerde privéschool ( http://www.scholanova.be/ ) in die tijdquote:Op donderdag 13 december 2012 00:04 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ah, zo ver was ik nog niet. Van waar is of zijn ze dan precies? En waarom de emigratie? Omwille van het thuisonderwijs?
Thanks. Een school zonder jouw levensovertuiging llijkt me tegenwoordig nog onmogelijk te beargumenteren. Dus eigenlijk enkel kermismensen en zigeuners mogen het in NL. En eigenlijk terecht. Ik vind thuisonderwijs sociaal gezien totaal geen goed idee. Kinderen horen met andere kinderen (buiten het gezin) om te kunnen gaan op dagelijkse basis. Ze moeten zichzelf ook kunnen ontplooien in een maatschappij zonder dat mama ze continu verstikt. En ik ben zelf een moeder, zou natuurlijk ook het liefst de mijne in mijn schoot houden om de boze wereld af te weren, maar dat is gewoon super ongezond.quote:
Thanks. Ik zit nu in 2011 maar denk niet dat ik nog veel verder geraak. Word zelf helemaal wazig van die blogquote:Op donderdag 13 december 2012 00:06 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Zover ik het begrijp (kom nogal moeilijk door d'r manier van schrijven heen) ging de oudste daar naar een dure niet gesubsidieerde privéschool ( http://www.scholanova.be/ ) in die tijd
Een school zonder enig religeus aspect bijstaat bijna niet, maar dat is wat het cda in gedachten had dus telt dat niet (quote:Op donderdag 13 december 2012 00:07 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Thanks. Een school zonder jouw levensovertuiging llijkt me tegenwoordig nog onmogelijk te beargumenteren. Dus eigenlijk enkel kermismensen en zigeuners mogen het in NL. En eigenlijk terecht. Ik vind thuisonderwijs sociaal gezien totaal geen goed idee. Kinderen horen met andere kinderen (buiten het gezin) om te kunnen gaan op dagelijkse basis. Ze moeten zichzelf ook kunnen ontplooien in een maatschappij zonder dat mama ze continu verstikt. En ik ben zelf een moeder, zou natuurlijk ook het liefst de mijne in mijn schoot houden om de boze wereld af te weren, maar dat is gewoon super ongezond.
Mijn moeder was zwaar depri op een punt in haar leven was nog jong trouwens. Haar medicijn Bach remedie een hoop vage homeopathische middeltjes en een fles port voor het slapen gaan. Maar ja val mijn mama liever niet af in die zinquote:Op donderdag 13 december 2012 00:03 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Sta ik van te kijken. En lyme is toch pretty serious. Je zou dan toch denken dat men zich goed laat begeleiden.
Ik ben niet zo op de hoogte van het systeem in NL. Maar hier heb je bijvoorbeeld de openbare scholen (GO!), gemeenschapsonderwijs en ook staatsscholen genoemd, en die bieden normaal gezien elke religie aan. Islam, Katholiek, Protestants, Zedenleer (= soort van moraliteitsleer als je geen religie wil volgen) ...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:09 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Een school zonder enig religeus aspect bijstaat bijna niet, maar dat is wat het cda in gedachten had dus telt dat niet ()
En toch wordt juist artikel 5b (de afwijkende levensovertuiging) het meest gebruikt....quote:Op donderdag 13 december 2012 00:07 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Thanks. Een school zonder jouw levensovertuiging llijkt me tegenwoordig nog onmogelijk te beargumenteren. Dus eigenlijk enkel kermismensen en zigeuners mogen het in NL. En eigenlijk terecht. Ik vind thuisonderwijs sociaal gezien totaal geen goed idee. Kinderen horen met andere kinderen (buiten het gezin) om te kunnen gaan op dagelijkse basis. Ze moeten zichzelf ook kunnen ontplooien in een maatschappij zonder dat mama ze continu verstikt. En ik ben zelf een moeder, zou natuurlijk ook het liefst de mijne in mijn schoot houden om de boze wereld af te weren, maar dat is gewoon super ongezond.
quote:Op donderdag 13 december 2012 00:14 schreef Melleyn het volgende:
Blijkbaar is er een tvprogramma bij ze thuis opgenomen maar dat kan ik zo snel even niet vinden, wel dit: http://vtm.be/telefacts/help-mijn-kind-is-hoogbegaafd
Dat is wel heel bijzonder.quote:“Owen leerde zichzelf lezen toen hij 4- 5 jaar oud was. Bij Mare ging het nog sneller, die kon op een paar maanden een boek lezen voor volwassenen. Emil stelt dan weer filosofische vragen en Nell, 2 jaar oud, maakt nu al puzzels van 20 stukken “
Waarschijnlijk niet eens hoogbegaafd dus, maar een zotte moeder. Hoeveel krijg je daar nu zo voor in België, drievoudige moord?quote:“Owen leerde zichzelf lezen toen hij 4- 5 jaar oud was. Bij Mare ging het nog sneller, die kon op een paar maanden een boek lezen voor volwassenen. Emil stelt dan weer filosofische vragen en Nell, 2 jaar oud, maakt nu al puzzels van 20 stukken “
Haha, die van 2 jaar oud die puzzels maakt van 20 stukken.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
[..]
Dat is wel heel bijzonder.
quote:Op donderdag 13 december 2012 00:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
En toch wordt juist artikel 5b (de afwijkende levensovertuiging) het meest gebruikt....
Die reacties zijn wel hard en sommige echt wel marginaal. Die kinderen lelijk noemen, komaan zegquote:
Nouja, ze hebben soms een groot voorhoofd, misschien komt daar de misvatting vandaan dat ze hoogbegaafd zijn.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:20 schreef Marie30 het volgende:
Die reacties zijn wel hard en sommige echt wel marginaal. Die kinderen lelijk noemen, komaan zeg
Zal wel meevallen, Michelle Martin heeft er toch ook vijf of zes op haar geweten en die doet ook de tuin van de nonnekesquote:Op donderdag 13 december 2012 00:18 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet eens hoogbegaafd dus, maar een zotte moeder. Hoeveel krijg je daar nu zo voor in België, drievoudige moord?
Vooral omdat ze maar vier van de vijf kinderen noemt....quote:Op donderdag 13 december 2012 00:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
[..]
Dat is wel heel bijzonder.
Profetische woordenquote:Ze worden wel door die moeder opgevoed als wereldvreemde freaks. Ik heb zo ooit een stukje gelezen toen ze met die kinderen naar een kleuterschool op bezoek ging. Die kinderen hadden daar gewoon een trauma opgelopen omdat ze in de rij moesten gaan staan. Zij kenden dat niet en konden daar niet mee om! Het kwam er op neer dat de wereld zich moest aanpassen aan hen en niet omgekeerd. De sociale spelregels waren niet voor hen weggelegd maar dan ben je als ouder toch zeer verkeerd bezig. Dat gaan 5 sukkelaars worden en dat is niet omdat ze zo slim zijn maar door die moeder die haar kinderen niet kan lossen.
Ik moest lachen, maar dat is eigenlijk ongepast. Sorryquote:Op donderdag 13 december 2012 00:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nouja, ze hebben soms een groot voorhoofd, misschien komt daar de misvatting vandaan dat ze hoogbegaafd zijn.
Als het kind toen net 2 was (en dat zal als het artikel van mei was, en dat kind nu in december nog steeds 2 was), dan was dat echt behoorlijk snel.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:19 schreef Ziba het volgende:
[..]
Haha, die van 2 jaar oud die puzzels maakt van 20 stukken.![]()
Dat meisje hoe ze kijkt brrrquote:Op donderdag 13 december 2012 00:24 schreef Ziba het volgende:
Waar is de vader? Dit zijn ze, toch? Die moeder kijkt ook stom, zo'n naar hoofd vind ik zo'n hoofd.
[ afbeelding ]
Kijk eens op de blog, papa staat vaak op de foto met de kinderen als ze op uitstap gaan.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:24 schreef Ziba het volgende:
Waar is de vader? Dit zijn ze, toch? Die moeder kijkt ook stom, zo'n naar hoofd vind ik zo'n hoofd.
[ afbeelding ]
Dat is ook zo. Maar toch vind ik dat ze die drie kleinsten onterecht hoogbegaafd noemt. Een voorsprong in ontwikkeling kan... eigenlijk stigmatiseert zij de kinderen (bewust of onbewust) op voorhand.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het kind toen net 2 was (en dat zal als het artikel van mei was, en dat kind nu in december nog steeds 2 was), dan was dat echt behoorlijk snel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |