Ik weet niet of lager opgeleiden de overmacht hebben. Zij zijn de massa, maar om nou te zeggen dat zij ook meteen meer macht uitoefenen dan de hoogopgeleide, succesvolle elite? Dat lijkt me niet.quote:Op dinsdag 11 december 2012 05:02 schreef Mishu het volgende:
Het lijkt wel alsof lager opgeleiden, de meerderheid in Nederland, een cultuur creeeren waarin zij de overmacht hebben. Opleiding doet er niet toe, werkervaring geldt alleen, universitair opgeleiden hebben geen praktische vaardigheden en zo kan ik nog wel doorgaan.
Ik merk dat ik me soms buitengesloten voel in een wereld waarin iedereen wel geblondeerd haar lijkt te hebben, 'gezellige dingen doet op Facebook', lekker gaat shoppen met mams en op 20-jarige leeftijd al gaat samenwonen en trouwen. Lekker, gezellig.
Het klopt dat het niveau steeds lager lijkt te zitten, maar ik denk niet dat mensen steeds dommer worden. Het is meer dat iedereen tegenwoordig met z'n kop op televisie kan komen. Het liefst domme mensen (of mensen die zich dom voordoen), want dat geeft een "aapjes kijken" effect.quote:Ze zeggen wel eens dat de hoger opgeleiden in Nederland de elite zijn, maar is dat nog wel zo? De televisie is overgenomen door kwaliteitsprogramma's als 'Sterren Springen' en Wilders populistische partij viert hoogtij. Geen gezeik, iedereen rijk.
Je doet lijken alsof alle laag opgeleiden hersenloze tokkies zijn waar je alleen met een volkse manier mee om kan gaan. Ik ken genoeg mbo'ers die niet zo zijn en zich als 'gewone', aardige mensen gedragen. Je loopt over van vooroordelen waar jij de domme mensen juist van beschuldigt. Nogmaals, je komt over alsof je alleen oog hebt voor de volkse, laag opgeleiden omdat deze jouw vooroordelen bevestigen.quote:Persoonlijk vind ik lager opgeleide mensen vaak prima mensen, aardig, spontaan, gezellig (ja ook ik houd daarvan) maar die tendens van tokkie-gedrag moeten vertonen om 'normaal' te zijn, tja, het voelt soms zo geforceerd om op een lager niveau gaan zitten. Alsof de enige manier om met elkaar om te gaan een soort volkse manier is.
Als je echt zo slim was, had je tijdens je universitaire studie wel zelf voor praktijkervaringen gezorgd. Je krijgt niet alles op een zilveren schaal gepresenteerd, zoals op de praktijkgerichte hogescholen.quote:Vroeger had een universitaire diploma respect, je kon wat. Tegenwoordig wordt je gezien als iemand zonder vaardigheden, omdat je slim bent en meer hebt geleerd dan de meeste mensen. Lijkt me een beetje omgekeerde logica?
Dus alle hbo'ers zijn zo? Je moet een Anita met geblondeerd steil haar zijn? Nogmaals, je hele OP is één lang verhaal vol overhaaste generalisaties.quote:Sowieso moet iedereen tegenwoordig HBO kunnen doen, zelfs blonde Anita's, terwijl het hoger onderwijs toch echt wel bestemd was voor de middenklasse. Tegenwoordig is het een veredelde MBO-opleiding voor scooterjeugd. En de intelligentie van die mensen is wel hetzelfde gebleven, alleen het hoort er tegenwoordig bij om tokkie gedrag te vertonen, ook al ben je zelf vrij slim.
Je moet 'gezellig' zijn, blond gesteild haar hebben, veel lagen make-up op, lekker uitgaan in de kroeg met kutmuziek zonder contact met elkaar te maken en ondertussen doe je wel een HBO opleidingVroeger had een HBO opleiding tenminste nog status en was het geen 'gezellige' opleiding voor slimme meiden die voor de show dom moeten overkomen, hihi. Want het zijn stuk voor stuk toch wel slimme meiden. Maarja, zonder tokkie uiterlijk trek je natuurlijk weer geen mannen aan.
Nee hoor dat is helemaal niet zo. Minder slimme mensen zijn even vaak sociaal onhandig. Net als er even vaak slimme mensen zijn die sociaal heel handig zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2012 14:13 schreef Hiergaanwedan het volgende:
En vaak is er toch een wisselwerking tussen EQ en IQ, daarom zijn die savants vaak ook heel erg goed ergens in maar kunnen ze bij andere zaken niks en zijn intelligentere mensen vaker wat sociaal onhandig.
Weet je dat zeker? Serieuze vraag aangezien ik dat idee niet heb... alleen al door afwijkingen als autisme waarin mensen juist wel gestructureerd kunnen werken, goed na kunnen denken e.d. loopt die verhouding volgens mij anders.. Misschien is het verschil wel minder groot dan ik denk, maar ik kan me niet voorstellen dat het gelijk op gaat..quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor dat is helemaal niet zo. Minder slimme mensen zijn even vaak sociaal onhandig. Net als er even vaak slimme mensen zijn die sociaal heel handig zijn.
Bijna de helft van de autisten is verstandelijk gehandicapt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Serieuze vraag aangezien ik dat idee niet heb... alleen al door afwijkingen als autisme waarin mensen juist wel gestructureerd kunnen werken, goed na kunnen denken e.d. loopt die verhouding volgens mij anders.. Misschien is het verschil wel minder groot dan ik denk, maar ik kan me niet voorstellen dat het gelijk op gaat..
Ik denk dat het gelijk op gaat, ook al zijn de oorzaken anders.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Serieuze vraag aangezien ik dat idee niet heb... alleen al door afwijkingen als autisme waarin mensen juist wel gestructureerd kunnen werken, goed na kunnen denken e.d. loopt die verhouding volgens mij anders.. Misschien is het verschil wel minder groot dan ik denk, maar ik kan me niet voorstellen dat het gelijk op gaat..
Verstandelijk gehandicapt als in minder intelligent?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:18 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Bijna de helft van de autisten is verstandelijk gehandicapt.
Dat is mogelijk.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:19 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Verstandelijk gehandicapt als in minder intelligent?
Ja. Maar vaak weten ze wel heel veel van één onderwerp. Een man die bij mij in de buurt woonde is autistisch en verstandelijk gehandicapt, maar hij kent wel het busschema van heel Nederland uit z'n hoofd.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:19 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Verstandelijk gehandicapt als in minder intelligent?
Het is onderzocht maar een evenredig verband tussen IQ en EQ bestaat niet. Je hebt geluksvogels die bij beide goed scoren maar ook pechvogels die bij geen van beide hoog scoren. Dat dat ongekeerd met elkaar evenredig zou zijn is een fabeltje om te verdoezelen dat de ene persoon met meer talent geboren is dan de andere.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ja maar lijkt me niet. Bedoel de autisten hier op fok zijn niet dom denk ik. En de persoon met autisme die ik in het echt ken ook niet. En nee een paar is niet genoeg om zoiets op te staven dat weet ik. Maar ja twijfel er gewoon aan omdat mijn ervaring wel anders is dus met autistenquote:
quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is onderzocht maar een evenredig verband tussen IQ en EQ bestaat niet. Je hebt geluksvogels die bij beide goed scoren maar ook pechvogels die bij geen van beide hoog scoren. Dat dat ongekeerd met elkaar evenredig zou zijn is een fabeltje om te verdoezelen dat de ene persoon met meer talent geboren is dan de andere.
Mijn vriendin werkt toevallig met autistische kinderen. Dat is gelijk over intelligentieniveaus verdeeld. Met als verschil dat meer intelligente autisten nog wel redelijk zelfstandig in de maatschappij kunnen functioneren en de minder intelligente waarschijnlijk altijd van hulp afhankelijk zijn.
Oke dan zat ik er naast wat dit betreftquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ja. Maar vaak weten ze wel heel veel van één onderwerp. Een man die bij mij in de buurt woonde is autistisch en verstandelijk gehandicapt, maar hij kent wel het busschema van heel Nederland uit z'n hoofd.
Mijn broertje is verstandelijk gehandicapt en behoorlijk autistisch (eigen wereldje, eigen regels, etc). Hij kan wel heel goed met de computer overweg en weet op bepaalde vlakken er meer van dan ik. Hij weet bijvoorbeeld bepaalde Windows instellingen te vinden waarvan ik het bestaan niet eens wist.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:22 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ja maar lijkt me niet. Bedoel de autisten hier op fok zijn niet dom denk ik. En de persoon met autisme die ik in het echt ken ook niet. En nee een paar is niet genoeg om zoiets op te staven dat weet ik. Maar ja twijfel er gewoon aan omdat mijn ervaring wel anders is dus met autisten
Meer dan de helft is niet zwakbegaafd. Mensen met het Syndroom van Asperger zijn best vaak hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:27 schreef MightyMightyM het volgende:
Ja, autisten schijnen vaak ook nog eens 'mentally retarded' te zijn en niet bovengemiddeld intelligent, zoals veel mensen denken.
Klopt; in het onderzoek waar ik over las, stond dat bepaalde vormen van autisme vaak samengaan met een bovengemiddelde intelligentie. Maar er stond ook dat meer dan de helft van personen met stoornissen uit het gehele autistische spectrum zwakbegaafd is. Heb echter geen (online) bron dus laat me graag overtuigen van het tegendeel hoor!quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:34 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Meer dan de helft is niet zwakbegaafd. Mensen met het Syndroom van Asperger zijn best vaak hoogbegaafd.
Je hebt autisten met een IQ <60 en autisten met een IQ >130.
dat is voornamelijk veroorzaakt door Dustin Hoffman geloof ik... Maar iss je hebt hoog en laag functionerende vormen van autisme, en is verder off-topic zie ik nuquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:27 schreef MightyMightyM het volgende:
Ja, autisten schijnen vaak ook nog eens 'mentally retarded' te zijn en niet bovengemiddeld intelligent, zoals veel mensen denken.
Op centrumautisme.nl staat 40 tot 50%.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:37 schreef MightyMightyM het volgende:
[..]
Klopt; in het onderzoek waar ik over las, stond dat bepaalde vormen van autisme vaak samengaan met een bovengemiddelde intelligentie. Maar er stond ook dat meer dan de helft van personen met stoornissen uit het gehele autistische spectrum zwakbegaafd is. Heb echter geen (online) bron dus laat me graag overtuigen van het tegendeel hoor!
dit dus.quote:Op dinsdag 11 december 2012 07:44 schreef DroogDok het volgende:
Mensen hebben geen hekel aan slimme mensen, wel aan denigrerende wijsneuzen als TS.
no shit.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:08 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik ken nu dingen die 25-30 jaar geleden niet bestonden.
TS, het ligt niet aan je 'hoge intelligentie'. Het ligt aan je sociale vaardigheden.quote:Op dinsdag 11 december 2012 05:02 schreef Mishu het volgende:
Al op jonge leeftijd werd ik soms vervelend benaderd door mensen, vooral ouders van kinderen en kinderen, omdat ik, zonder dat ik het doorhad, een vrij hoge intelligentie bleek te hebben.
Ik merk dat ik me soms buitengesloten voel in een wereld waarin iedereen wel geblondeerd haar lijkt te hebben, 'gezellige dingen doet op Facebook', lekker gaat shoppen met mams en op 20-jarige leeftijd al gaat samenwonen en trouwen. Lekker, gezellig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |