quote:Massale verontwaardiging over dood grensrechter
De dood van de overleden grensrechter uit Almere heeft tot veel verontwaardiging geleid. De KNVB overweegt om komend weekend op alle voetbalvelden stil te staan bij z'n overlijden.
Er waren zondag vier of vijf voetballers van Nieuw Sloten betrokken bij de mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen die maandag overleed. Dat zei voorzitter Marcel Oost van de Almeerse amateurvoetbalclub SC Buitenboys gisteravond.
Op dit moment zitten drie spelers van de Amsterdamse club vast.
Volgens Oost is het slachtoffer na afloop van de zeer grimmig verlopen wedstrijd door vier of vijf spelers van het bezoekende team naar de grond getrokken en daarna herhaaldelijk geschopt en geslagen. Het slachtoffer is naar huis gegaan, heeft daar even op bed gelegen en is daarna teruggekeerd naar het voetbalveld om een andere wedstrijd te bekijken. Daar werd hij onwel.
Activiteiten
Het bestuur van voetbalvereniging Nieuw Sloten liet maandagavond in een verklaring weten dat alle activiteiten van de club worden opgeschort. "De trainingen van al onze teams zijn voor deze week afgelast. We hebben na overleg met de KNVB uit respect voor de familie van het slachtoffer besloten dat onze teams komend weekend geen wedstrijden spelen.''
Royement
De club besloot zondag al het bewuste team uit de KNVB-competitie te halen. Het lidmaatschap van de drie verdachten is ontbonden. "Zij kunnen nooit meer lid worden van onze vereniging. Zodra hun betrokkenheid officieel is vastgesteld, zullen wij deze personen ook bij de KNVB voordragen voor een levenslang royement.''
Teleurgesteld in KNVB
Ook is Oost zwaar teleurgesteld in de KNVB. De voetbalbond heeft het volgens hem ernstig laten afweten. "Een beetje ondersteuning was welkom geweest. Naast alle verdriet zorgt dat voor extra woede'', aldus de voorzitter maandag.
"Als iemand een gele kaart krijgt, weten ze ons meteen te vinden. Maar nu horen we niets. We zijn allemaal vrijwilligers. We hadden best wat advies kunnen gebruiken over hoe we hier mee om moeten gaan.''
Afspraak KNVB en Buitenboys
Volgens de bond was echter de afspraak gemaakt om maandagavond met elkaar om de tafel te gaan zitten. "Het gaat hier om menselijk leed. We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de situatie en de club te helpen. Hoe, dat is afhankelijk van wat de club wil'', aldus de KNVB-woordvoerder.
'Verschrikkelijk'
KNVB-woordvoerder Rob de Leede heeft er geen woorden voor. “ Het is verschrikkelijk.”
“We zien dat het aantal incidenten afneemt door het strengere beleid van de KNVB. Maar dan zie je toch weer dat er op zo’n zondagmiddag een paar gekken het in hun hoofd halen om iets te doen wat normale mensen niet zouden bedenken”, aldus De Leede.
Excuses
Het bestuur van SC Buitenboys heeft zondagavond van de clubleiding van sv Nieuw Sloten schriftelijke excuses ontvangen voor het geweld tegen de grensrechter. Op de site van de de club staat dat dit soort zaken niet op de voetbalvelden hoort en dat er alles aan gedaan moet worden op dit soort excessen te voorkomen.
quote:Zaak grensrechter: Wat voor straffen hangt de verdachten boven het hoofd?
De twee 15-jarigen en een 16-jarige jongen uit de B1 van Nieuw Sloten die de grensrechter afgelopen zondag in Almere in elkaar zouden hebben geschopt en geslagen, worden door het OM beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Wat voor straf hangt de tieners boven het hoofd?
Strafrechtadvocaat Floris Holthuis zegt dat er een nieuwe wet voor het adolescentenstrafrecht, een tussenvorm van jeugd- en volwassenenstrafrecht. De wet is al aangenomen door het parlement, maar nog niet in werking. Daarom kunnen de drie nog de 'oude' maximumstraffen opgelegd krijgen.
De drie worden beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Volgens Holthuis kan voor al deze verdenkingen de maximumstraf worden opgelegd.
Dit hangt de jonge verdachten boven het hoofd:
De 16-jarige verdachte hangt naar verwachting nog niet de nieuwe maximumstraf van 4 jaar jeugddetentie boven het hoofd, maar de huidige 2 jaar. Voor de 15-jarige verdachten is de maximale gevangenisstraf momenteel 1 jaar.
Daarnaast kan de rechter jeugd-tbs bevelen. Dat is maximaal 3 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Deze termijn kan twee keer met 2 jaar verlengd worden, waardoor de jeugd-tbs maximaal 7 jaar kan duren, zegt advocate Maartje van Megen. De tbs kan opgelegd worden als een verdachte lijdt aan een geestelijke stoornis en als er gevaar voor herhaling is.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de 16-jarige als volwassene wordt berecht. Advocate Maartje van Megen hierover: "De rechter beoordeelt deze mogelijkheid aan de hand van de ernst van het feit, de persoon van de dader en de omstandigheden waaronder het feit is begaan." Berechting als volwassene betekent dat de straffen flink omhoog kunnen.
Van Megen verwijst naar de moord op een Amsterdamse garagehouder, waarvoor een 16-jarige jongen 18 jaar cel kreeg opgelegd. Levenslang kan niet aan minderjarigen worden opgelegd, ook niet als het volwassenenstrafrecht op hen wordt toegepast.
Alleen contact met advocaat
De jonge verdachten in de voetbalzaak zitten sinds hun arrestatie in zogeheten beperkingen en mogen uitsluitend contact hebben met hun advocaat. Het voorarrest van jongeren kan worden verlengd tot aan de uitspraak van de rechter.
Vandaag beslist de onderzoeksrechter of de jongens de komende 14 dagen vast kunnen blijven zitten.
quote:Molestatie grensrechter op foto
Foto’s van de jubilerende Buitenboys-keeper Nando (16) spelen een grote rol in het politieonderzoek naar de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Daarop zouden de schoppartij en de daders zijn vastgelegd.
„Ik zou tegen Nieuw-Sloten mijn driehonderdste wedstrijd spelen en werd voor de wedstrijd nog gehuldigd op de middenstip”, aldus de havo 5-scholier. „Mijn zus was er om foto’s te maken van deze, voor mij speciale wedstrijd.”
De keeper van Buitenboys B3 aarzelde geen moment toen hij zag dat Nieuwenhuizen achterna werd gezeten door zijn razende belagers. „Ik zag vanuit mijn ooghoek hoe Richard met nog slechts een schoen aan rennend voor ze probeerde te vluchten. Ik ben naar hem toe gesprint om zijn belagers van hem af te duwen.
quote:Grensrechter mensonterend behandeld
„De spelers van Nieuw Sloten zijn niet alleen verantwoordelijk voor de dood van Richard, ze hebben hem aan het eind van de tweede helft en later in de kantine mensonterend behandeld. Dat steekt enorm”, vertelt Igor van Gelderen, die als technisch manager van Buitenboys ooggetuige was van het drama.
Twee walgelijke momenten staan in mijn geheugen gegrift. Vlak voordat Nieuw Sloten B1 in de slotfase de 2-2 scoorde, gleed Richard onderuit op het gladde veld. In plaats van hun doelpunt te vieren, renden ze op Richard af, die nog op de grond lag, en begonnen hem sarcastisch uit te lachen. Heel denigrerend”, vertelt Van Gelderen.
„En na afloop, in de kantine, hadden ze bepaald geen berouw van hun daden. Integendeel. Ze straalden een soort voldoening uit dat het hen toch gelukt was om te hebben gevochten. Toen ze ons clubgebouw verlieten, riepen ze, met een smalende grijns: Fijne dag hè, grensrechter…
Een nieuw topic, met nieuwe kansen. Regels voor dit topic:quote:Leerlingen geschorst na goedkeurende uitlatingen over daders
Er is grote onrust ontstaan op het Huygens College in Amsterdam. Twee verdachten van de mishandeling waarbij grensrechter Richard Nieuwenhuizen om het leven kwam, zitten op deze school.
De directie probeert de gemoederen kalm te houden maar moest gisteren leerlingen schorsen. Zij lieten zich op Twitter goedkeurend uit over de molestatie.
Een van de twee leerlingen twitterde 'Free Yassin' over een van de verdachten. Volgens schooldirecteur Rick d'Ancona zijn tot nu toe twee leerlingen geschorst, maar zullen er meer volgen.
Zo'n tweet is natuurlijk een schorsing waard De leerlingen hebben niet altijd door wat voor impact hun berichten hebben op internet en door hoeveel mensen die wordt gelezen,' aldus D'Ancona in Het Parool vandaag
Dat hebben ze sowieso, een normale werkgever zit namelijk niet echt om moordenaars verlegen.quote:Op zondag 9 december 2012 21:31 schreef Hetkapitaal het volgende:
Deze samenleving-onwaardige schimmels moeten berecht worden als volwassenen en levenslang krijgen mét TBS.
Stukken afval zijn het. Ik had liever Richard rondlopen dan deze gore verkwanselingen van menselijk vlees.
Wat mij betreft hebben ze hun kans op een normaal leven voorgoed verspeeld.
Nee maar over 2 jaar mogen ze weer vrolijk verder.quote:Op zondag 9 december 2012 22:52 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat hebben ze sowieso, een normale werkgever zit namelijk niet echt om moordenaars verlegen.
quote:De 77-jarige man die in december ernstig gewond raakte toen hij een trap kreeg van een amateurvoetballer, is woensdag overleden aan zijn verwondingen. Dat heeft het Openbaar Ministerie donderdag bevestigd. De man stond te kijken naar een wedstrijd tussen de Amsterdamse voetbalclubs OSV en Sporting Noord. Toen de 32-jarige voetballer Sylvester M. van Sporting een gele kaart kreeg volgde een enorme scheldpartij over en weer.
De agressieve M. kreeg nogmaals geel voor zijn protesten tegen de scheidsrechter.
De 77-jarige man merkte langs de lijn op dat hij die gele kaart terecht gegeven vond. Daarop rende Sylvester M. op hem af, hij sprong over de reclameborden en deelde met beide benen een karatetrap uit op het bovenlichaam van de toeschouwer.
Deze raakte ernstig gewond omdat zijn milt gescheurd bleek. De milt moest worden verwijderd en hij werd enige tijd kunstmatig in coma gehouden.
Sylvester M. zit vast op verdenking van ernstige mishandeling of poging tot doodslag. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of het slachtoffer is overleden aan de gevolgen van de mishandeling. Sporting Noord heeft de speler geroyeerd.
De twee clubs zijn naast elkaar gelegen zijn in sportpark Oostzanerwerf in Amsterdam-Noord. De sportieve rivaliteit tussen de twee is traditioneel groot.
tsjah... mischien omdat die kerel al 77 was?quote:Op zondag 9 december 2012 22:59 schreef macca728 het volgende:
ja dat gebeurde 1 jaar geleden. toen had niemand het erover.
Die is in elk geval wel als volwassene berecht. Weliswaar slechts drie jaar gekregen, maar dat kunnen die figuren achter deze gruweldaad helaas niet eens krijgen.quote:
Nogmaals, wat ik me zo kan herinneren, hebben we er toen ook redelijk wat topics over gehad. Dat deze man vrijwillig voor de club actief was, terwijl zijn zoontje stond toe te kijken, maakt het al een hot itemquote:Op zondag 9 december 2012 22:59 schreef macca728 het volgende:
ja dat gebeurde 1 jaar geleden. toen had niemand het erover.
3 jaar vind ik wel weinig hoor. Voor witwassen krijg je nog meer celstraf.quote:Op zondag 9 december 2012 23:04 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die is in elk geval wel als volwassene berecht. Weliswaar slechts drie jaar gekregen, maar dat kunnen die figuren achter deze gruweldaad helaas niet eens krijgen.
Welk gedeelte van 'slechts' begrijp je niet?quote:Op zondag 9 december 2012 23:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
3 jaar vind ik wel weinig hoor. Voor witwassen krijg je nog meer celstraf.
Oh dan maakt het niet uit ?quote:Op zondag 9 december 2012 23:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
tsjah... mischien omdat die kerel al 77 was?
Nou hier misschien, maar geen uitzending na uitzending op TV erover.quote:Op zondag 9 december 2012 23:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nogmaals, wat ik me zo kan herinneren, hebben we er toen ook redelijk wat topics over gehad. Dat deze man vrijwillig voor de club actief was, terwijl zijn zoontje stond toe te kijken, maakt het al een hot item
Het scheelt ook wel dat enkele dagen later die aanslag in Luik was, daar is toen bijna alle aandacht naartoe gegaan. Maar ook dat kan enigszins spaak lopen in mijn herinneringquote:
Een cantona'tje is dus minder erg?quote:Op zondag 9 december 2012 23:10 schreef portie het volgende:
Het ging er nu om dat het agressief gedrag richting een grensrechter ging.
Nou ja, onbesproken bleef dat toch niet. Het feit dat mensen die zaak aanhaalden in deze reeks bewijst dat wel.quote:Op zondag 9 december 2012 23:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou hier misschien, maar geen uitzending na uitzending op TV erover.
Het maakt het niet minder erg. Het gaat er wel om dat er voor de knvb blijkbaar nu iets aan te doen is. Als je grensrechters niet eens normaal een wedstrijdje meer kunnen vlaggen.quote:
Nou ik wist het ook alleen maar door te googlelen en dat het toevallig hetzelfde team was.quote:Op zondag 9 december 2012 23:12 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nou ja, onbesproken bleef dat toch niet. Het feit dat mensen die zaak aanhaalden in deze reeks bewijst dat wel.
KNVB doet er al jaren wat aan, heel veel voetballers zijn langdurig geschorst, teams uitgesloten maar ja als een team al gaat spelen met ongeregistreerde voetballers dan wordt het moeilijk om als KNVB nog meer te doen.quote:Op zondag 9 december 2012 23:13 schreef portie het volgende:
[..]
Het maakt het niet minder erg. Het gaat er wel om dat er voor de knvb blijkbaar nu iets aan te doen is. Als je grensrechters niet eens normaal een wedstrijdje meer kunnen vlaggen.
als je als toeschouwer niet eens meer een wedstrijd kan bezoekenquote:Op zondag 9 december 2012 23:13 schreef portie het volgende:
[..]
Het maakt het niet minder erg. Het gaat er wel om dat er voor de knvb blijkbaar nu iets aan te doen is. Als je grensrechters niet eens normaal een wedstrijdje meer kunnen vlaggen.
dit, als je zoiets met voorbedachte rade doet dan hoor je niet in dit land, dan heb je imo geen recht om 3 weken oude pap te eten met een smerige lepen op kosten van ons, dan hoor je met een zak met water in de woestijn gedumpt te worden.quote:Op zondag 9 december 2012 21:31 schreef Hetkapitaal het volgende:
Deze samenleving-onwaardige schimmels moeten berecht worden als volwassenen en levenslang krijgen mét TBS.
Stukken afval zijn het. Ik had liever Richard rondlopen dan deze gore verkwanselingen van menselijk vlees.
Wat mij betreft hebben ze hun kans op een normaal leven voorgoed verspeeld.
Afgelopen jaar zijn er 200 teams uitgesloten.quote:Op zondag 9 december 2012 23:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
als je als toeschouwer niet eens meer een wedstrijd kan bezoeken
De KNVB kan het geen moer schelen joh... Tenminste dat gevoel heb ik. Allemaal loze woorden. Pak die gasten gewoon keihard aan. laat het volk wat wel wil betalen om te genieten van voetbal weer normaal een wedstrijd bezoeken.
Toen hadden we idd ook flink wat topics.quote:Op zondag 9 december 2012 23:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nogmaals, wat ik me zo kan herinneren, hebben we er toen ook redelijk wat topics over gehad. Dat deze man vrijwillig voor de club actief was, terwijl zijn zoontje stond toe te kijken, maakt het al een hot item
Dat is nu wel anders.quote:Op zondag 9 december 2012 23:08 schreef Ferdo het volgende:
Toen sprong er, terecht ook, niemand in de verdediging voor die idioot.
Dat gaat indd makkelijker als de grensrechter er niet meer is.quote:Op zondag 9 december 2012 23:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toen hadden we idd ook flink wat topics.
Alleen heb ik bij dit 'incident' het gevoel dat bij heel veel mensen de maat vol is. Er is een grens overschreden.
Idd een heleboel loze woorden, en weinig wol.quote:Op zondag 9 december 2012 23:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
als je als toeschouwer niet eens meer een wedstrijd kan bezoeken
De KNVB kan het geen moer schelen joh... Tenminste dat gevoel heb ik. Allemaal loze woorden. Pak die gasten gewoon keihard aan. laat het volk wat wel wil betalen om te genieten van voetbal weer normaal een wedstrijd bezoeken.
Ze moeten een hele vereniging uitsluiten. Je sluit een team uit maar de spelers gaan dan bij andere teams spelen. Dat is een wassen neus.quote:Op zondag 9 december 2012 23:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Afgelopen jaar zijn er 200 teams uitgesloten.
Beetje to soon iddquote:Op zondag 9 december 2012 23:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat gaat indd makkelijker als de grensrechter er niet meer is.
Too soon?
Je sluit een vereniging uit, maar de spelers gaan dan bij andere verenigingen spelen. Dat is een wassen neusquote:Op zondag 9 december 2012 23:19 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ze moeten een hele vereniging uitsluiten. Je sluit een team uit maar de spelers gaan dan bij andere teams spelen. Dat is een wassen neus.
Ja too soon.quote:Op zondag 9 december 2012 23:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat gaat indd makkelijker als de grensrechter er niet meer is.
Too soon?
Stukken lastiger . En het effect is dat je dan je leden kwijt raakt als vereniging. Stukken meer effect dan een team uitsluiten.quote:Op zondag 9 december 2012 23:21 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je sluit een vereniging uit, maar de spelers gaan dan bij andere verenigingen spelen. Dat is een wassen neus
Was hij grens dan?quote:Op zondag 9 december 2012 23:22 schreef De_Guidance het volgende:
Overigens is dit ook niet zo lang geleden:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-Almelo-fataal.dhtml
Ben benieuwd wat sommige users toen hebben gezegd eigenlijk, voor de zuiverheid van de discussie.
De media-hype was in ieder geval een factor 1000 kleiner.
Nee hoor, maar men maakt zich er wel een stuk minder druk om.quote:Op zondag 9 december 2012 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hij bedoelt dat de daders geen Marokkanen waren. Dan keuren we het goed volgens hem.
Ja het is ook hypocriet gelul in de media, want het zinloos geweld is al jaren aan de gang.quote:Op zondag 9 december 2012 23:27 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee hoor, maar men maakt zich er wel een stuk minder druk om.
Dat vind ik hypocriet.
Vind het gewoon erg boeiend dat dezelfde users die hier enorm agressief worden daar zo luchtig doen en aan het goedpraten zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 23:28 schreef timmmmm het volgende:
Heel erg ja. Zullen we nu weer OT gaan ipv topics van een jaar of een half jaar geleden erbij pakken om te kijken wie de gekleurdste kijk op de zaken heeft?
Hij heeft wel een punt hoor.quote:Op zondag 9 december 2012 23:28 schreef timmmmm het volgende:
Heel erg ja. Zullen we nu weer OT gaan ipv topics van een jaar of een half jaar geleden erbij pakken om te kijken wie de gekleurdste kijk op de zaken heeft?
Dus volgens jou zouden we minder fel reageren als de grensrechter een allochtoon was geweest en de daders Nederlands ?quote:Op zondag 9 december 2012 23:33 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt hoor.
Maar als ik dat zeg krijg ik zo een paar honder users over me heen die me dan gaan vertellen dat ik het goed praat etc etc etc...
Ja, minder fel of helemaal niet.quote:Op zondag 9 december 2012 23:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dus volgens jou zouden we minder fel reageren als de grensrechter een allochtoon was geweest en de daders Nederlands ?
Dat geldt andersom net zo goed denk ik.quote:Op zondag 9 december 2012 23:48 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Ja, minder fel of helemaal niet.
Ik heb een jonge collega en hij kende die doodgeschoten jongen die bij hem in de buurt woonde. Volgens hem was het niet ondenkbaar dat hij een wapen op zak had ... zorgde altijd voor problemen in die wijk. En die vriendjes maar boos zijn op die politieman. Je zou er bijna cynisch van worden.quote:Op maandag 10 december 2012 00:01 schreef Symphonic het volgende:
Net zo lief als de jongen die vorige week is doodgeschoten op station Hollands Spoor...
Schatjes, allemaal...
Dan dien je die hele vereniging van dat team te schorsen of zelfs te royeren. Veiligheid voor alles.quote:Op zondag 9 december 2012 23:15 schreef macca728 het volgende:
...maar ja als een team al gaat spelen met ongeregistreerde voetballers dan wordt het moeilijk om als KNVB nog meer te doen.
quote:"Dit is al de tweede keer in een korte tijd dat deze school in het nieuws is, de andere keer ging het om een meisje dat in elkaar geslagen werd na het posten van een sexy foto op Twitter. Het korte fragment op tv waarin de directeur van de school aan het woord is, geeft al een beeld van hoe deze man met zijn leiderschap omgaat; voornamelijk zijn kop in het zand steken. Deze school is een broedplaats voor criminaliteit, waar een school normaal de leerlingen hoort te begeleiden bij het worden van verantwoordelijke volwassenen, worden leerlingen hier aangemoedigd tot het overschrijden van de in Nederland geldende normen en waarden."
quote:"Mijn broertje is een nette jongeman die de leraren aanspreekt met "goedemiddag meneer" en "tot ziens mevrouw". Dit was de reden dat het pesten begon, het niveau Nederlands is niet bar hoog op deze school. Dat, wanneer mijn broertje een vraag van de docent in correct ABN beantwoorde, de klas hem niet kon verstaan, zorgde al voor een muur tussen hem en de klas. Nu zal het feit dat hij een normale jas had zonder bontkraag draagt, op de fiets naar school kwam in plaats van op een gestolen Vespa en geen Louis Vuitton tasjes heeft ook een rol hebben gespeeld.
Enkele voorbeelden:
• In de klas is een rugtas gevuld met boeken en onder andere bosatlas tegen mijn broertjes achterhoofd gegooid, de leraar greep niet in.
• Tijdens de ramadan mocht mijn broertje niet eten want anders kreeg hij een vuist tegen zijn slokdarm waardoor hij om nog te kunnen eten op het toilet moest lunchen.
• ook buiten de ramadan konden wij hem geen ham op zijn brood meegeven omdat hij dan geslagen werd tijdens de lunch, ook hier werd niets tegen gedaan.
• In de winter is mijn broertje met min vijf graden in elkaar geslagen door tien jongens, zijn jas, schoenen, mobiele telefoon, strippenkaart, fietssleutels en astmamedicijnen zijn afgepakt, zodat hij met een astma-aanval niet om hulp kon bellen en op blote voeten zonder jas in de kou vier kilometer naar huis moest lopen.
• Tijdens de gymles is mijn broertje geslagen door een groep van vijf jongens maar toen mijn broertje één klap terug gaf, werd hij geschorst.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden uit vier jaar lang pesterijen waarbij zijn gymkleding, jas, mobiele telefoons etc etc zijn ook tientallen keren gestolen zijn."
quote:"Volgens mevrouw De Raaze moesten wij ons niet bezighouden met het stoppen van het pesten maar met mijn broertje "weerbaar maken tegen de maatschappij". Deze zorgcoördinator deelt hoogstpersoonlijk sigaretten uit aan jonge leerlingen en rookt deze met hen op het schoolplein, terwijl zij in haar eigen taal samenzweert met de pesters zelf. De agressie die op school plaatsvindt heet binnen de schoolmuren "assertiviteit"."
quote:"Op de schoolsite wordt het volgende vermeld: "Er was medelijden met de nabestaanden, en er heerste onbegrip over het feit dat zoiets ergs kon gebeuren." Dit terwijl op het schoolplein "Free Yassin" wordt geroepen. Ook een docente heeft vele malen samen met haar landgenoten mijn broertje in haar eigen taal belachelijk gemaakt, maar ondanks vele verzoeken heeft zij ons nooit te woord gestaan."
Het zou in theorie kunnen dat het een erg eenzijdig, gekleurd verhaal is dat dit meisje vertelt, maar ik heb toch sterk de indruk dat ze dit niet uit haar duim zuigt. Er lijkt me meer dan voldoende reden om het bewind op die school eens grondig tegen het licht te houden.quote:"Wat ik u duidelijk wil maken is dat het absoluut geen toeval is dat dit al de tweede keer is dat leerlingen van deze school betrokken zijn bij incidenten die in het nieuws zijn gekomen. Zonder te spreken van de talloze incidenten die het nieuws niet gehaald hebben. Deze school is een plek waar de algemene normen en waarden niet gelden en waar helaas goed personeel een uitzondering is."
Er wordt beweerd dat één van de drie daders die als eerste zijn aangehouden, meespeelde in het team, maar geen lid is van de voetbalclub:quote:Op maandag 10 december 2012 04:12 schreef Hetkapitaal het volgende:
Waren enkele of een van deze daders ongeregistreerd?
Bron: http://nos.nl/artikel/448(...)as-grensrechter.htmlquote:Het programma sprak ook met teamgenoten van Yassin in team B1. Die zeiden dat er in dat team twee raddraaiers zaten: Yassin en Soufyan. Beide jongens zijn opgepakt. "Ze zijn vaak agressief. Ook tijdens de trainingen", zegt een van de teamgenoten. "Niemand had Yassin in de hand. Zelfs zijn eigen vader niet."
Volgens spelers van Nieuw Sloten die De Vijfde Dag sprak, is Soufyan geen lid van de club. Hij zou afgelopen zondag hebben meegespeeld tegen Buitenboys onder een andere naam. Secretaris van de club Wim Snoek wil vanwege het politieonderzoek niet reageren, zegt het EO-programma.
Dat de school niet deugt was toch al langer bekend?quote:Op maandag 10 december 2012 09:19 schreef Elfletterig het volgende:
Schrijnend verhaal bij GeenStijl over een zus van een oud-leerling van het Huygens College; de school waar twee van de daders op zitten. Ze beklaagt zich over de cultuur op de school en hoe ze in de kou zijn gezet nadat haar broertje tijdenlang werd gepest. De volledige brief staat hier: http://www.geenstijl.nl/m(...)van_het_hu.html#more
Bij deze een paar fragmenten:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Het zou in theorie kunnen dat het een erg eenzijdig, gekleurd verhaal is dat dit meisje vertelt, maar ik heb toch sterk de indruk dat ze dit niet uit haar duim zuigt. Er lijkt me meer dan voldoende reden om het bewind op die school eens grondig tegen het licht te houden.
Ik denk alleen dat jij en een aantal andere users voorbij gaan aan de achtergrond van bepaalde gebeurtenissen. De woede die er nu is wordt door sommigen het voetbalhoekje ingeduwd maar iedereen weet waar het echt over gaat. Het erbij slepen van een ziek incident doet daar niets aan af. Misschien dat ik niet snap hoe bepaalde mensen denken maar volgens mij zijn we op zoek naar een oplossing of niet? Dan lijkt het me vrij reeel dat je ook bepaalde dingen onder ogen moet willen zien. Dan kun je wel komen met 'kijk hier doet een Henk en een Ingrid ook iets vreselijks' maar dan ga je voorbij aan het echte probleem.quote:Op zondag 9 december 2012 23:30 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Vind het gewoon erg boeiend dat dezelfde users die hier enorm agressief worden daar zo luchtig doen en aan het goedpraten zijn.
Dat het zo erg was, wist ik nog niet... - Het is vooral schrijnend om te lezen dat mensen op verantwoordelijke functies, zoals directeur of zorgcoördinator, gewoon hun kop in het zand steken. En dan kun je ze wel de laan uit trappen wegens wanprestatie, maar dan krijgen ze een grote zak geld mee als beloning.quote:Op maandag 10 december 2012 09:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat de school niet deugt was toch al langer bekend?
Is het vreemd dat ik dat verhaal niet eens meer schokkend vind? In Gouda gebeuren soortgelijke dingen aan de lopende band. En als je er moeilijk over doet, proberen mensen altijd de schuld bij het slachtoffer te leggen. "O, je droeg waarschijnlijk een te korte jurk." Of: "Je moet niet bang zijn als ze de straat blokkeren, anders lok je 't zelf uit." Dat soort uitspraken werden zonder enige vorm van sarcasme gebezigd. Echt bizar.quote:Op maandag 10 december 2012 09:19 schreef Elfletterig het volgende:
Schrijnend verhaal bij GeenStijl over een zus van een oud-leerling van het Huygens College; de school waar twee van de daders op zitten. Ze beklaagt zich over de cultuur op de school en hoe ze in de kou zijn gezet nadat haar broertje tijdenlang werd gepest. De volledige brief staat hier: http://www.geenstijl.nl/m(...)van_het_hu.html#more
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Het zou in theorie kunnen dat het een erg eenzijdig, gekleurd verhaal is dat dit meisje vertelt, maar ik heb toch sterk de indruk dat ze dit niet uit haar duim zuigt. Er lijkt me meer dan voldoende reden om het bewind op die school eens grondig tegen het licht te houden.
Dit sowieso niet:quote:Op maandag 10 december 2012 09:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Op mijn werk heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een stel Marokkanen stennis schopte omdat een collega (eveneens een Marokkaan) tijdens de ramadan gewoon at in de pauze. Kennelijk waren ze vergeten in welk land ze zaten.quote:Tijdens de ramadan mocht mijn broertje niet eten want anders kreeg hij een vuist tegen zijn slokdarm waardoor hij om nog te kunnen eten op het toilet moest lunchen.
• ook buiten de ramadan konden wij hem geen ham op zijn brood meegeven omdat hij dan geslagen werd tijdens de lunch, ook hier werd niets tegen gedaan.
Dat heb ik al wel een stuk of 10 keer gehoord in Gouda.quote:Op maandag 10 december 2012 09:41 schreef macca728 het volgende:
in Rotterdam dit weekend ook weer, groepje jonge Marokkanen tegen een Nederlander "We schoppen je dood" bron brief AD
De meeste incidenten worden nog onder het tapijt geschoven.
Doe er maar luchtig over.quote:Op maandag 10 december 2012 09:44 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat heb ik al wel een stuk of 10 keer gehoord in Gouda.In iets andere woorden, meestal iets met breken en nek.
En zelfs als dat het geval is, verandert dat dan iets aan de realiteit? Neem het voorbeeld van de Almelose Henk en Ingrid die een Turkse man hebben mishandeld met de dood tot gevolg. Zo'n actie veroordeel ik ondubbelzinnig, maar het is niet een structureel probleem in Nederland dat Turken worden bedreigd door asociale Nederlanders.quote:Op zondag 9 december 2012 23:30 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Vind het gewoon erg boeiend dat dezelfde users die hier enorm agressief worden daar zo luchtig doen en aan het goedpraten zijn.
En de ouders dan? Die hebben door falende opvoeding een wanproduct in de maatschappij gezet.quote:Op maandag 10 december 2012 09:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat het zo erg was, wist ik nog niet... - Het is vooral schrijnend om te lezen dat mensen op verantwoordelijke functies, zoals directeur of zorgcoördinator, gewoon hun kop in het zand steken. En dan kun je ze wel de laan uit trappen wegens wanprestatie, maar dan krijgen ze een grote zak geld mee als beloning.
Eigenlijk moest je zulke mensen strafrechtelijk kunnen vervolgen. Ze hebben nagelaten om goed beleid te voeren. Ze hebben nagelaten om leerlingen die ontsporen, te corrigeren. Ze hebben zelfs indirect bijdragen aan de daad waar heel Nederland al ruim een week over spreekt.
Dit zal echt moeten veranderen. Mensen moeten normaal over straat kunnen en Marokkaanse jongeren zullen hun gedrag moeten aanpassen, in plaats van andersom.quote:Op maandag 10 december 2012 09:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
Is het vreemd dat ik dat verhaal niet eens meer schokkend vind? In Gouda gebeuren soortgelijke dingen aan de lopende band. En als je er moeilijk over doet, proberen mensen altijd de schuld bij het slachtoffer te leggen. "O, je droeg waarschijnlijk een te korte jurk." Of: "Je moet niet bang zijn als ze de straat blokkeren, anders lok je 't zelf uit." Dat soort uitspraken werden zonder enige vorm van sarcasme gebezigd. Echt bizar.
Eens, met de kanttekening dat ze er een nogal verknipte versie van het geloof op nahouden, waarbij ze zich tegelijkertijd schuldig maken aan van alles wat hun religie ze verbiedt.quote:Op maandag 10 december 2012 09:42 schreef Ferdo het volgende:
Op mijn werk heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een stel Marokkanen stennis schopte omdat een collega (eveneens een Marokkaan) tijdens de ramadan gewoon at in de pauze. Kennelijk waren ze vergeten in welk land ze zaten.
Verder dient de school dat soort praktijken natuurlijk de kop in te drukken. Hun geloof mag niet het probleem zijn van andere leerlingen.![]()
Die gaan ook niet vrijuit, maar je moet twee dingen wel in de gaten houden: Het wangedrag vindt plaats op school en moet dus vooral dáár gecorrigeerd worden. En als de school tegenover de ouders met geen woord rept over het wangedrag van de leerling in kwestie, dan kun je die ouders niet verwijten dat ze niet van alles op de hoogte zijn.quote:Op maandag 10 december 2012 10:02 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
En de ouders dan? Die hebben door falende opvoeding een wanproduct in de maatschappij gezet.
Hier eveneens. Werkte met wat Marokkanen in een rooster, niets ernstigs. Tot de ramadan. Het kwam zo uit dat ik de enige NL'er was die in een bepaalde dienst aan het werk was. Begon ik aan mijn avond eten, kwamen er 2 fukkers naar me toe met commentaar en opmerkingen of ik misschien ergens ander kon eten. Niet lief vragen, bevelen. De derde was een wat meer gematigde en een prima gozer en heb het gesust. Maar het moment alleen al.. Bizar.quote:Op maandag 10 december 2012 09:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dit sowieso niet:
[..]
Op mijn werk heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een stel Marokkanen stennis schopte omdat een collega (eveneens een Marokkaan) tijdens de ramadan gewoon at in de pauze. Kennelijk waren ze vergeten in welk land ze zaten.
Verder dient de school dat soort praktijken natuurlijk de kop in te drukken. Hun geloof mag niet het probleem zijn van andere leerlingen.
Aan de ene kant heb je gelijk: waarom zou je je kinderen dat aandoen? Aan de andere kant: moet je dan zwichten voor dergelijke terreur? Dan trekken de pestkoppen dus aan het langste eind.quote:Op maandag 10 december 2012 10:28 schreef Red_85 het volgende:
Heb dat stuk ook gelezen, niet dat ik er van geschrokken was ofso, het is alleen maar een bevestiging van wat we al weten. Niet alle Marokkanen, maar wel heel veel, zijn gewoon verrot in hun hoofd.
Maar wat ik niet begrijp van dat zusje en haar familie, waarom sturen ze die kinderen naar die school als ze het weten? Waarom laten ze hun kinderen na 3x jas gestolen, in elkaar geslagen en zonder schoenen gestaan te hebben, nog naar die school gaan?
De wereld op z'n kop inderdaad. Als je de Ramadan zó belangrijk vindt dat je het aanzien van etende mensen niet kunt verdragen, dan plan je er maar een vakantie omheen.quote:Op maandag 10 december 2012 10:28 schreef Red_85 het volgende:
Hier eveneens. Werkte met wat Marokkanen in een rooster, niets ernstigs. Tot de ramadan. Het kwam zo uit dat ik de enige NL'er was die in een bepaalde dienst aan het werk was. Begon ik aan mijn avond eten, kwamen er 2 fukkers naar me toe met commentaar en opmerkingen of ik misschien ergens ander kon eten. Niet lief vragen, bevelen. De derde was een wat meer gematigde en een prima gozer en heb het gesust. Maar het moment alleen al.. Bizar.
Hoezo eigenlijk andermans vrijheden wensen te beknotten? Noem eens een voorbeeld?quote:Op maandag 10 december 2012 10:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ziekelijk trekje van bepaalde gelovigen (niet alleen moslims)... - je mag ze niet voor het hoofd stoten, want dan voelen ze zich beledigd. Dat terwijl ze op geen enkele manier gehinderd worden en wél zelf andermans vrijheden wensen te beknotten.
Jij vindt het iemand beletten om gewoon normaal in de kantine te eten, al dan niet een broodje ham, tijdens een pauze geen andermans vrijheden beknotten? Seriously?quote:Op maandag 10 december 2012 10:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hoezo eigenlijk andermans vrijheden wensen te beknotten? Noem eens een voorbeeld?
Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Lees de posts voor je nog eens door.quote:Op maandag 10 december 2012 10:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hoezo eigenlijk andermans vrijheden wensen te beknotten? Noem eens een voorbeeld?
Oh, ik las alleen zijn uitspraak en verder niet. Maarja, ben nog steeds wel benieuwd naar meerdere voorbeelden die er zijn, blijkbaar meer.quote:Op maandag 10 december 2012 10:43 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Jij vindt het iemand beletten om gewoon normaal in de kantine te eten, al dan niet een broodje ham, tijdens een pauze geen andermans vrijheden beknotten? Seriously?
Dat doet nu ook niemand. En op fok al helemaal niet. Behalve zijn minderjarige leeftijdsgenoten.quote:Op zondag 9 december 2012 23:08 schreef Ferdo het volgende:
Toen sprong er, terecht ook, niemand in de verdediging voor die idioot.
Waar gebeurt dat precies? Want ik begrijp uit uw reactie dat dit gemeengoed is in ons mooie land.quote:Op maandag 10 december 2012 10:43 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Jij vindt het iemand beletten om gewoon normaal in de kantine te eten, al dan niet een broodje ham, tijdens een pauze geen andermans vrijheden beknotten? Seriously?
Ben je echt zo wereldvreemd ? En je woont in Amsterdam zei je ?quote:Op maandag 10 december 2012 10:46 schreef Ziba het volgende:
[..]
Oh, ik las alleen zijn uitspraak en verder niet. Maarja, ben nog steeds wel benieuwd naar meerdere voorbeelden die er zijn, blijkbaar meer.
Je ziet toch op welke post ik reageer? Als iemand in de kantine niet normaal een boterham kan eten, omdat anderen de ramadan volgen, worden de vrijheden van die persoon beperkt.quote:Op maandag 10 december 2012 10:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Je kan beter die posts daarboven nog eens doorlezen. Lijkt me een stuk reeeler dan dat gestook voordurend.quote:Op maandag 10 december 2012 10:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Lees de posts voor je nog eens door.
En daarmee vogelvrij.quote:Op maandag 10 december 2012 10:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ben je echt zo wereldvreemd ? En je woont in Amsterdam zei je ?
Denk alleen maar aan andere godsdiensten, die zijn minderwaardig en voor een bepaalde groep ben je dan een ongelovige .....
Die grens was toch allang overschreden, de reacties zijn nu niet anders dan anders als het op Marokkaanse daders aankomt, heb ik het idee. Er wordt alleen niks aan gedaan en d'r gaat ook niets aan gedaan worden, denk ik.quote:Op zondag 9 december 2012 23:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toen hadden we idd ook flink wat topics.
Alleen heb ik bij dit 'incident' het gevoel dat bij heel veel mensen de maat vol is. Er is een grens overschreden.
Ja hoor, die zijn er genoeg. Meisjes die op straat worden lastiggevallen, omdat ze niet rondlopen met een hoofddoek en gewaad, waardoor ze in de optiek van Marokkaanse jongens openstaan voor seks.quote:Op maandag 10 december 2012 10:46 schreef Ziba het volgende:
[..]
Oh, ik las alleen zijn uitspraak en verder niet. Maarja, ben nog steeds wel benieuwd naar meerdere voorbeelden die er zijn, blijkbaar meer.
Pffffff. Ik bedoel maar.quote:Op maandag 10 december 2012 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja hoor, die zijn er genoeg. Meisjes die op straat worden lastiggevallen, omdat ze niet rondlopen met een hoofddoek en gewaad, waardoor ze in de optiek van Marokkaanse jongens openstaan voor seks.
Lesbo's of homo's die niet normaal over straat kunnen, of zelfs hun buurt uit worden gepest...
Ja dat laatste is helemaal te triest voor woorden.quote:Op maandag 10 december 2012 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja hoor, die zijn er genoeg. Meisjes die op straat worden lastiggevallen, omdat ze niet rondlopen met een hoofddoek en gewaad, waardoor ze in de optiek van Marokkaanse jongens openstaan voor seks.
Lesbo's of homo's die niet normaal over straat kunnen, of zelfs hun buurt uit worden gepest...
Eens. School heeft moedwillig het conflict vermeden. De wond stinkt lekker verder maar ze vinden dat ze het zelf wel goed opgelost hebben. Overigens is dat bij scholen gewoon symptomatisch dus daar zouden alle scholen op aangesproken moeten worden, niet alleen deze. En dan heb ik het niet eens over conflicten waarbij Marokkanen betrokken zijn. Nee, ook bij ondermijnend gedrag van leerlingen of pesterijen wordt vaak gekozen voor een slappe oplossing, waarbij de verantwoordelijken buiten schot blijven maar het voor betrokkenen steeds vervelender wordt. Een soort panische angst om de borst vooruit te steken, terwijl juist de directie de sleutel in handen heeft om zo'n conflict op te lossen.quote:Op maandag 10 december 2012 10:35 schreef Elfletterig het volgende:
Wat pas echt erg is, is niet de afweging van die familie, maar het falen van de school. Ondanks duidelijke signalen wordt er op geen enkele manier ingegrepen door mensen die wél riant worden betaald voor hun managementfunctie.
Waarom moet iets "gemeengoed" zijn voordat je het kunt veroordelen? Elke niet-moslim die niet normaal z'n boterhammen kan eten omdat agressieve moslims hem tijdens de ramadan lastigvallen, is er één te veel.quote:Op maandag 10 december 2012 10:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar gebeurt dat precies? Want ik begrijp uit uw reactie dat dit gemeengoed is in ons mooie land.
Wat dacht je van gewoon door blijven eten? Zo deed ik dat ook altijd bij mijn beste vriendin, dan moet ze maar ergens anders gaan staan. Zo simpel zijn die dingen. Ik ga daar niet zo zwaar aan tillen.quote:Op maandag 10 december 2012 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je ziet toch op welke post ik reageer? Als iemand in de kantine niet normaal een boterham kan eten, omdat anderen de ramadan volgen, worden de vrijheden van die persoon beperkt.
Nogmaals, waar gebeurt dat dan precies?quote:Op maandag 10 december 2012 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom moet iets "gemeengoed" zijn voordat je het kunt veroordelen? Elke niet-moslim die niet normaal z'n boterhammen kan eten omdat agressieve moslims hem tijdens de ramadan lastigvallen, is er één te veel.
Ja hoor, zo simpel is het.quote:Op maandag 10 december 2012 10:55 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon door blijven eten? Zo deed ik dat ook altijd bij mijn beste vriendin, dan moet ze maar ergens anders gaan staan. Zo simpel zijn die dingen. Ik ga daar niet zo zwaar aan tillen.
Vind ik een slappe oplossing. Want ze blijven wel komen met zulk gedrag. En als je doet alsof je 't niet hoort, heb je de volgende keer een fluim op je boterham. Kijk, dat kun je bagatelliseren maar op de lange termijn laat je 't probleem doorsudderen. Het begint met rustig langs Marokkanen lopen als ze aggressief doen, dan een boogje eromheen, dan een blokje om en volgende moment wordt een homo-stel inelkaar getrapt. Als die Marokkanen meteen een draai om hun oren hadden gekregen in het eerste geval, was de boel nooit zo ver geescaleerd.quote:Op maandag 10 december 2012 10:55 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon door blijven eten? Zo deed ik dat ook altijd bij mijn beste vriendin, dan moet ze maar ergens anders gaan staan. Zo simpel zijn die dingen. Ik ga daar niet zo zwaar aan tillen.
Ja, zo simpel is het wel. Ik persoonlijk heb daar geen boodschap aan eigenlijk. Maar ik vind het een stom voorbeeld. Ik denk namelijk niet dat gelovige mensen bewust andere mensen zo willen behandelen zegmaar.quote:
Misschien niet denken maar gewoon lezen wat mensen opschrijven aan ervaringen.quote:Op maandag 10 december 2012 10:58 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja, zo simpel is het wel. Ik persoonlijk heb daar geen boodschap aan eigenlijk. Maar ik vind het een stom voorbeeld. Ik denk namelijk niet dat gelovige mensen bewust andere mensen zo willen behandelen zegmaar.
Ervaringen op fok. Hmm. Ik weet het nooit zo, echt. Mensen wonen hier in een nette, dure buurt maar worden wel altijd lastig gevallen door Marokkanen enzo. En zodra de mensen die zeggen dat ze in Marokkanenbuurten wonen niet worden lastig gevallen, is dat vreemd.quote:Op maandag 10 december 2012 10:58 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Misschien niet denken maar gewoon lezen wat mensen opschrijven aan ervaringen.
Niet in een wereld waarin ik bang ben voor Marokkanen.quote:
Maar je eigen ervaringen mogen niet leidend zijn, uiteraard.quote:Op maandag 10 december 2012 10:58 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Misschien niet denken maar gewoon lezen wat mensen opschrijven aan ervaringen.
Ja, wiens ervaringen mogen dan wel leidend zijn? Als je van niemand's ervaringen uit mag gaan, dan bestaat er helemaal niet meer zoiets als een ervaring.quote:Op maandag 10 december 2012 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar je eigen ervaringen mogen niet leidend zijn, uiteraard.
Ow. Jij denkt dat het in verband staat met elkaar? Zodra je iemand vraagt zodra je aan het vasten bent of hij/zij ergens anders wil eten, bega je na verloop van tijd een gruweldaad ofzo? Of lees ik verkeerd?quote:Op maandag 10 december 2012 10:58 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Vind ik een slappe oplossing. Want ze blijven wel komen met zulk gedrag. En als je doet alsof je 't niet hoort, heb je de volgende keer een fluim op je boterham. Kijk, dat kun je bagatelliseren maar op de lange termijn laat je 't probleem doorsudderen. Het begint met rustig langs Marokkanen lopen als ze aggressief doen, dan een boogje eromheen, dan een blokje om en volgende moment wordt een homo-stel inelkaar getrapt. Als die Marokkanen meteen een draai om hun oren hadden gekregen in het eerste geval, was de boel nooit zo ver geescaleerd.
Het blijft leuk om die racisme-kaart te spelen, niet? Ik zie betrekkelijk weinig beschuldigingen van racisme in deze reeks. Wat ik vooral opmerk, zijn users die allerlei smalende opmerkingen maken, om vervolgens te verklaren dat 'je dat niet mag zeggen, want racisme'.quote:Op maandag 10 december 2012 11:05 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja, wiens ervaringen mogen dan wel leidend zijn? Als je van niemand's ervaringen uit mag gaan, dan bestaat er helemaal niet meer zoiets als een ervaring.Ga toch weg. We leven nu in een wereld waarin we dit makkelijk met elkaar kunnen delen. Grotendeels moet dit anoniem via internet anders word je uitgemaakt voor racist of erger.
Het is zelfs nog erger dan dat: de school heeft niet alleen het conflict vermeden (iets waarvoor je nog enig begrip zou kunnen opbrengen), maar heeft moedwillig partij gekozen voor de agressors. Toen de gepeste jongen een keer terugsloeg, werd hij bestraft...quote:Op maandag 10 december 2012 10:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Eens. School heeft moedwillig het conflict vermeden. De wond stinkt lekker verder maar ze vinden dat ze het zelf wel goed opgelost hebben. Overigens is dat bij scholen gewoon symptomatisch dus daar zouden alle scholen op aangesproken moeten worden, niet alleen deze. En dan heb ik het niet eens over conflicten waarbij Marokkanen betrokken zijn. Nee, ook bij ondermijnend gedrag van leerlingen of pesterijen wordt vaak gekozen voor een slappe oplossing, waarbij de verantwoordelijken buiten schot blijven maar het voor betrokkenen steeds vervelender wordt. Een soort panische angst om de borst vooruit te steken, terwijl juist de directie de sleutel in handen heeft om zo'n conflict op te lossen.
O. Geen idee.quote:Op zondag 9 december 2012 22:54 schreef Anyanka het volgende:
In hoeverre is deze 'hype' nou te vergelijken met iets als het zogenaamde kustgeweld uit de jaren '80?
en over die homo's die weggepest zijn, praten ze maar niet want dat hebben ze zelf niet meegemaakt. Daar moesten de homo's ook maar zelf gaan verhuizen.quote:Op maandag 10 december 2012 11:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is zelfs nog erger dan dat: de school heeft niet alleen het conflict vermeden (iets waarvoor je nog enig begrip zou kunnen opbrengen), maar heeft moedwillig partij gekozen voor de agressors. Toen de gepeste jongen een keer terugsloeg, werd hij bestraft...
En als we dan situaties krijgen zoals een flinke maand geleden met Tim Ribberink, dan spelen ze de vermoorde onschuld en wijzen ze op alle prachtige protocollen en regels die ze op school hebben.
Hoezo zou dat geen verband hebben met elkaar? Ik zie 't zo. Je probeert iemand te zieken, omdat het jou geen reet aangaat wat iemand op z'n brood heeft. Op het moment dat niemand jou aanspreekt op je ziekende gedrag, denk je dat het normaal is om zo te zieken. Dan test je 't volgende. Kijken wat hij zegt als je z'n broodje in de vuilnisbak flikkert. Of op normale dagen als hij/zij ham eet een beetje gaan zieken. Of vrouwen aanspreken op onzedelijke kleding. Homo's aanspreken op hand-in-hand lopen. Zolang je ongestraft mensen kunt zieken, wil je altijd een stapje extra doen. Misschien is jou dat als vrouw vreemd maar jongens, zeker als puber maar ook daarna nog gedurende een paar jaar, zoeken hun grenzen op. Bij gebrek aan grenzen vanuit huis, verwachten ze die grenzen van andere mensen te horen te krijgen. Het Nederlandse 'negeren' is in hun ogen gewoon hetzelfde als toegeven.quote:Op maandag 10 december 2012 11:06 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ow. Jij denkt dat het in verband staat met elkaar? Zodra je iemand vraagt zodra je aan het vasten bent of hij/zij ergens anders wil eten, bega je na verloop van tijd een gruweldaad ofzo? Of lees ik verkeerd?In ieder geval denk ik niet dat het met elkaar in verband staat.
Maar dat je gewoon josti's hebt die gruweldaden begaan, eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |