abonnement Unibet Coolblue
pi_120175610
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef nunspeet1953 het volgende:
Niet zoals aos die altijd voor het laatst een post plaatst en dan steeds weer terug komt, zullen jullie niet meer van mij horen. Jullie zoeken het zelf maar uit en ik ga er niet meer tijd aan verspillen.

@ bluesdude: ik zei lab: vanwege de aanrechten in de ruimte en folterkamer vanwege de metalen ringen in de muur gemetseld. Hebben jullie je nooit eerder afgevraagd waarom iemand een heel gangenstel onder zijn huis aanlegt? Op bepaalde fotos kun je de luchtkokers nog zien: ga daar maar eens graven. Maar ik heb het al eerder gezegd... verspil niet meer tijd waar jullie nu mee bezig zijn daar jullie in de totaal verkeerde richting zoeken.

@DN: aangezien ik geen idee had wat je met Thrive bedoelde op de FB page van DS heb ik voor de aardigheid daar maar eens naar gezocht. Natuurlijk ben jij WEER mis: hij heeft niets vlug eraf gehaald: staat er nog mooi op 3 september: dit geeft niet veel vertrouwen in de kwaliteit van jouw onderzoek methodes.... Bovendien, wat is je probleem met Thrive: pot verwijt de ketel dat die zwart ziet: vreemde opmerking van een persoon die zo in het occulte verzot is dat hij ervan dronken wordt!

Waar is je bewijs van Montenberg dat hij Eldermans voor het eerst ontmoette in 1978. Na al die verwijtingen aan het adres van M hier op dit forum gelezen te hebben van een fantast die van alles verzonnen zou hebben, neem je hem niet plotseling waar op zijn woord?

Kun je de forum leden nu eens eindelijk tonen waar DS het heeft over Aliens en UFOs en de feiten omtrent zijn complottheorien omtrent een atoombom. Waar is je bewijs?

Je moet wel een hele dikke duim hebben nu na daar zolang en zo hevig aangezogen te hebben!

En je begint nu wel echt heel ver van het topic af te drijven wanneer je over heksen, zwarte katten en heksenbrouwsels van de buurvrouw begint te vertellen.... Je schijnt wel uitgepraat te zijn en niets nieuws meer te kunnen brengen.

Over en uit....
Btw ben jij geboren in 1953?
I´m back.
pi_120175893
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef nunspeet1953 het volgende:
Niet zoals aos die altijd voor het laatst een post plaatst en dan steeds weer terug komt, zullen jullie niet meer van mij horen. Jullie zoeken het zelf maar uit en ik ga er niet meer tijd aan verspillen.

@ bluesdude: ik zei lab: vanwege de aanrechten in de ruimte en folterkamer vanwege de metalen ringen in de muur gemetseld. Hebben jullie je nooit eerder afgevraagd waarom iemand een heel gangenstel onder zijn huis aanlegt? Op bepaalde fotos kun je de luchtkokers nog zien: ga daar maar eens graven. Maar ik heb het al eerder gezegd... verspil niet meer tijd waar jullie nu mee bezig zijn daar jullie in de totaal verkeerde richting zoeken.

@DN: aangezien ik geen idee had wat je met Thrive bedoelde op de FB page van DS heb ik voor de aardigheid daar maar eens naar gezocht. Natuurlijk ben jij WEER mis: hij heeft niets vlug eraf gehaald: staat er nog mooi op 3 september: dit geeft niet veel vertrouwen in de kwaliteit van jouw onderzoek methodes.... Bovendien, wat is je probleem met Thrive: pot verwijt de ketel dat die zwart ziet: vreemde opmerking van een persoon die zo in het occulte verzot is dat hij ervan dronken wordt!

Waar is je bewijs van Montenberg dat hij Eldermans voor het eerst ontmoette in 1978. Na al die verwijtingen aan het adres van M hier op dit forum gelezen te hebben van een fantast die van alles verzonnen zou hebben, neem je hem niet plotseling waar op zijn woord?

Kun je de forum leden nu eens eindelijk tonen waar DS het heeft over Aliens en UFOs en de feiten omtrent zijn complottheorien omtrent een atoombom. Waar is je bewijs?

Je moet wel een hele dikke duim hebben nu na daar zolang en zo hevig aangezogen te hebben!

En je begint nu wel echt heel ver van het topic af te drijven wanneer je over heksen, zwarte katten en heksenbrouwsels van de buurvrouw begint te vertellen.... Je schijnt wel uitgepraat te zijn en niets nieuws meer te kunnen brengen.

Over en uit....
Jammer dat je verontwaardigd vertrekt. Ik had de indruk dat Inquisitator juist serieus op je punten inging!
pi_120176116
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat het een folterplaats was ooit, is de aanname van een jochie van 13 , in een donker hol, met weinig licht bij zich dragend?
Hoe herken je een folterplaats ? Kettingen aan de muren ?
En waren die gangen na de dood van FvV niet door anderen gebruikt? O.a. nazi's of Duitse militairen ?
De nazi's hadden er een kantoor in van de Arbeidsdienst toch? Die de Arbeitseinsatz organiseerde?
Of hielden ze daar ook gevangenen, bijv. verzetsstrijders om te folteren?
Overigens lijkt het me stug dat de nazi's, als ze daar al een folterkamer hadden, dat na dolle dinsdag niet vakkundig hadden afgebroken, laat staan dat Nunspeet1953 daar in de jaren 70 nog op gestuit was.
Ook een folterkamer van FvV, die in de jaren 70 onaangeroerd door Nunspeet1953 werd aangetroffen lijkt me erg stug. De elementen krijgen er vat op na wat? 40, 50 jaar? Het zou half of geheel verroest en onder het stof voor een 13-jarige niet meer herkenbaar kunnen zijn als een folterkamer.... ja misschien via wat was de term ook weer, D-naald? Contaminatie? Of gewoon via pseudologia phantasica?
Blijft over de familie Droste? Tja. Maar dat is dus niet FvV. Wel het RH, maar niet FvV dus ook niet Prins Hendrik... en dus bye bye Montenberg, bye bye Pegasus/Couzy, bye bye Biesemaat en bye bye Schalkwijk.
De evangelisten hadden het RH gehuurd, maar niet gebruikt toch, van hen is het dus ook niet, lijkt me. Dat die lui er een folterkamer op na zouden kunnen houden, daarvan zou ik dan weer niet staan te kijken. Maar het zal wel niet... :').

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 11-12-2012 11:52:42 ]
I´m back.
pi_120178455
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:37 schreef Inquisator het volgende:
@ nunspeet1953,

Betekent je info mbt die geheime (folter) kelder, waar je zegt geweest te zijn, dat we de klaarblijkelijke sadistische kant van FvV's persoonlijkheid ook mee ons ons onderzoek moeten betrekken?
Een geheime folterkelder onder HRH, als eigentijdse 'snuff-speelplaats' , onzichtbaar voor eigen gezin, personeel en buitenwereld, maakt de directe betrokkenheid van FvV toch wel erg aannemelijk.
Intrigeert ons erg wie er hedentendage belang bij heeft dat verder onderzoek wordt gefrustreerd. Uiteindelijk is het een kwestie van tijd voordat de lijksporen uit de grond komen met de tegenwoordige forensische technieken, als het allemaal al heeft plaatsgevonden natuurlijk......
FvV zou dan wel letterlijk een avantgardist zijn als hij al aan snuff movies deed in zijn tijd...
De beste brave Frank van Vloten zal idd best wel een beetje excentriek zijn geweest, en dat zeker voor de streng gereformeerde bible belters in Nunspeet en omstreken, maar wil je echt serieus met droge ogen overwegen dat hij een folterkamertje had? Laat staan snuff movies opnam? Nee, toch zeker? :D.
Nou ja, geen wonder dat dit soort overwegingen gefundenes Fressen is voor iemand als Biesemaat... ik bedoel de man heeft een obsessie met de Oranjes. Want Prins Hendrik deed dan ook gewoon gezellig mee natuurlijk...

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 11-12-2012 02:55:40 ]
I´m back.
pi_120178857
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef nunspeet1953 het volgende:
Niet zoals aos die altijd voor het laatst een post plaatst en dan steeds weer terug komt, zullen jullie niet meer van mij horen. Jullie zoeken het zelf maar uit en ik ga er niet meer tijd aan verspillen.

@ bluesdude: ik zei lab: vanwege de aanrechten in de ruimte en folterkamer vanwege de metalen ringen in de muur gemetseld. Hebben jullie je nooit eerder afgevraagd waarom iemand een heel gangenstel onder zijn huis aanlegt? Op bepaalde fotos kun je de luchtkokers nog zien: ga daar maar eens graven. Maar ik heb het al eerder gezegd... verspil niet meer tijd waar jullie nu mee bezig zijn daar jullie in de totaal verkeerde richting zoeken.

@DN: aangezien ik geen idee had wat je met Thrive bedoelde op de FB page van DS heb ik voor de aardigheid daar maar eens naar gezocht. Natuurlijk ben jij WEER mis: hij heeft niets vlug eraf gehaald: staat er nog mooi op 3 september: dit geeft niet veel vertrouwen in de kwaliteit van jouw onderzoek methodes.... Bovendien, wat is je probleem met Thrive: pot verwijt de ketel dat die zwart ziet: vreemde opmerking van een persoon die zo in het occulte verzot is dat hij ervan dronken wordt!

Waar is je bewijs van Montenberg dat hij Eldermans voor het eerst ontmoette in 1978. Na al die verwijtingen aan het adres van M hier op dit forum gelezen te hebben van een fantast die van alles verzonnen zou hebben, neem je hem niet plotseling waar op zijn woord?

Kun je de forum leden nu eens eindelijk tonen waar DS het heeft over Aliens en UFOs en de feiten omtrent zijn complottheorien omtrent een atoombom. Waar is je bewijs?

Je moet wel een hele dikke duim hebben nu na daar zolang en zo hevig aangezogen te hebben!

En je begint nu wel echt heel ver van het topic af te drijven wanneer je over heksen, zwarte katten en heksenbrouwsels van de buurvrouw begint te vertellen.... Je schijnt wel uitgepraat te zijn en niets nieuws meer te kunnen brengen.

Over en uit....
Kun jij op je oude dag nog eens duidelijk worden? Dat 'Lost Nuke' over een complottheorie gaat met betrekking tot een ongeluk met een Amerikaanse atoombommenwerper, wordt uit de synopsis al duidelijk. Daar heb ik geen aliens en UFO's in gemengd. Dit zitten in 'Thrive'. Die link is een tijdje van zijn FB af geweest, ook dat is door anderen op dit forum geconstateerd. Dat kan een hickup van FB zijn geweest, net zoals dat Aos zijn 'anonieme bron' Lavenderr ervan verdacht postings te hebben verwijderd terwijl dat niet het geval was.

Als ik een brief lees met Johan Montenberg zijn handtekening erop uit 1990 waarin hij zegt twaalf jaar geleden kennis te hebben gemaakt met dhr Eldermans, dan kom ik met mijn rekenkundige kwaliteiten niet op 1946. Jij misschien wel, maar jullie hanteren sowieso totaal andere methoden.

Dat ik dat verhaaltje over de heks op nummer tien erop zet, dat begrijp jij niet. Kinderen hebben een rijke fantasie. Kinderen verzinnen nog wel eens wat. Denk je nou werkelijk dat ik jou ga geloven omdat je op negenjarige leeftijd een keldertje in gekropen bent en dat jij met je negenjarig verstand een folterkamer hebt herkend? Lees Ryan3 zijn post eens na wie er allemaal na Van Vloten in het pand zijn geweest, en niemand zal 'de geheime folterkelder' hebben gevonden in die 32 jaar tijd? Als Van Vloten enerzijds zo stom moet zijn om zijn folterkeldertje te laten zitten, terwijl hij aan de andere kant zo slinks een Wodan-figuur in het landschap heeft laten verwerken, dat zijn van die steken die jullie laten vallen die ik niet kan rijmen.

Misschien heb jij Henriette Vreede's tweede keuken gezien waar ze moest koken omdat trassi zo stinkt...
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:34:18 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120180539
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:11 schreef Ryan3 het volgende:
Blijft over de familie Droste? Tja. Maar dat is dus niet FvV. Wel het RH, maar niet FvV dus ook niet Prins Hendrik... en dus bye bye Montenberg, bye bye Pegasus/Couzy, bye bye Biesemaat en bye bye Schalkwijk.
Ja, dat verhaal over die Droste-meisjes, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Het staat alleen bij Eldermans (c. 1980?) en het doet mij een beetje denken aan de passage uit het artikel van Septer van 1976 over de arbeidersdochters die op Nieuw Soerel moesten werken en dan verdwenen. Misschien zijn het twee zelfstandige versies van een legende die op een gemeenschappelijke bron teruggaan. Of zijn ook de Droste-meisjes ontsproten aan het brein van Montenberg? Ze passen in elk geval goed in het beeld van 19e-eeuwse uitbuiting dat Sadleir geeft en dat kennelijk zo'n indruk op hem had gemaakt dat Sadleirs romans 25 jaar nadat hij ze had gelezen nog een rol kregen toebedeeld in Septers artikel.
pi_120183609
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 09:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, dat verhaal over die Droste-meisjes, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Het staat alleen bij Eldermans (c. 1980?) en het doet mij een beetje denken aan de passage uit het artikel van Septer van 1976 over de arbeidersdochters die op Nieuw Soerel moesten werken en dan verdwenen. Misschien zijn het twee zelfstandige versies van een legende die op een gemeenschappelijke bron teruggaan. Of zijn ook de Droste-meisjes ontsproten aan het brein van Montenberg? Ze passen in elk geval goed in het beeld van 19e-eeuwse uitbuiting dat Sadleir geeft en dat kennelijk zo'n indruk op hem had gemaakt dat Sadleirs romans 25 jaar nadat hij ze had gelezen nog een rol kregen toebedeeld in Septers artikel.
Oh ja, Sadleir. Had even de hoop om de roman eindelijk te aanschouwen, maar dat ging helaas niet door.
Terwijl diegene er nog wel 2 exemplaren van had. Heel jammer.
  dinsdag 11 december 2012 @ 12:48:15 #33
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120186351
Hier lijken we in elk geval het oertype van het "Ronde Huis-meisje" te hebben:
quote:
One night, as ill-luck would have it, he came down from his office a little after two and found a struggle going on in the square ante-room. Grabbett and the Jeames of the moment were trying to eject an obstreperous but very powerful reveller, and the process produced a clatter and a disturbance which enraged the proprietor.
. . .
The sudden silence was broken by a faint rustle, and from behind the coats and cloaks which hung against the wall opposite to where the landlord stood, there emerged a figure so fantastic that for a moment the Duke was thrown off his guard. It was a shrimp of a child, with staring eyes set in a face which showed the dead pallor of fright even under smears of rouge and kohl. . . . Instead of being dressed in a child's frock or (as would have seemed more likely still) in rags and tatters, the little creature wore a grotesque parody of a grown-up evening dress. . . . The hair was elaborately piled high on the back of the head, and on several skinny fingers flashed rings—showy theatrical jewellery, with imitation stones of fabulous size.
. . .
The door swung open, and there in the half-darkness of the dim gas-lit room could be seen a naked body hanging from a hook. They lifted it down. It was the corpse of a little girl, and showed the hideous marks of brutal flogging.

M. Sadleir, Fanny by Gaslight, editie 1947, pp. 68-75
quote:
Min of meer als vervolg zou men het boek ,een echte roman
Fanny at gazlight kunnen noemen.
. . .
bovengenoemde A komt op een kwade dag binnen en verlangt een kamer,
in zijn gezelschap is een ongeveer 1o jarig meisje,zwaar opgemaakt
in echt avondtoilet.
de eigenaar weigert ,zijn zaak is een fatsoenlijke zaak ,zulke
dingen komen bij hem niet voor.
enige dagen later vindt een bezoeker dit kind gewurgd
op een van de kamertjes.

Notitie Het boek “The Round house” van J. Sadleir.
pi_120188363
Dan hebben we nog een ander probleem: Nieuw Soerel is Jurriaanse. Die schijnt daar ook bordeel te hebben gehouden alvorens Van Vloten er zijn cirkelvormige hoerenkast ging neerzetten. Nu dat Ryan over pseudologia phantastica begon... Ik denk dat ik weet wie er aan leed. De aandoening staat ook bekend als pathologisch liegen. Even nagecheckt op wiki en het schijnt ook mythomanie te heten. Het ergste van pseudologia phantastica is dat de patiënt die eraan lijdt heilig overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk.

Laten we eens wat feiten uit het boek op een rijtje zetten die eigenlijk niks met Van Vloten te maken hebben, maar wel met een andere hoofdrolspeler: Johan W. Montenberg.
1. Montenberg zijn oma is een bastaarddochter van koning Willem III
2. Zijn moeder en oma zijn beiden hoerenmadam
3. Ma Montenberg ronselde meisjes voor het Ronde Huis en was vermoedelijk de hogepriesteres
4. Montenberg is in 1912 en 1922 in het Ronde Huis geweest en heeft daar Nunspeet1953 zijn folterkamertje gezien
5. Montenberg ging op zoek naar het trammetje van het Ronde Huis, het was niet mevrouw Simon Thomas die hem attendeerde, hij ging naar haar toe om naar het trammetje te informeren (wat tegengesproken wordt door zijn eigen brieven aan Berni van Vloten)
6. Montenberg probeerde het onderzoek te sturen zodat zijn moeder buiten schot zou blijven. Toen men ontdekte dat zijn moeder erbij betrokken was, ging Montenberg dreigbrieven schrijven. De vraag is dan of Montenberg ook vaardig was met auto's.
7. Montenberg's ouderlijk huis staat op een zogeheten 'heilige lijn' die recht over het Ronde Huis en Nieuw Soerel naar Duitsland loopt.

Ik zie hier een patroon...
pi_120188806
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:41 schreef Dissectienaald het volgende:
Het ergste van pseudologia phantastica is dat de patiënt die eraan lijdt heilig overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk.
kweenie..... Je kunt wel iets vermoeden, maar je moet toch echt meer feiten verzamelen over het zieleleven van Montenberg.
Maar Schalkwijk zegt dat Montenberg hem ging bedreigen?
Ontkende Montenberg dat zijn moeder meisjes stuurde naar FvV?
Het ouderlijk huis Montenberg te Amersfoort stond op zo'n heilige lijn ?
pi_120189746
Tja, dat valt weer onder medisch geheim, ik weet niet of daar een verjaringstermijn aan zit. Schalkwijk schreef dat er wat dreigbrieven van Montenberg uit gingen toen hij zich in het nauw gedreven voelde over de rol van zijn moeder. HOE ze daar achter zijn gekomen is dankzij de geweldige bronvermelding weer niet duidelijk. Het boek laat daar een paar grote gaten vallen. Montenberg heeft het niet ontkend maar verzwegen. Hij heeft het verhaal van het trammetje vinden verzonnen om zijn moeder buiten schot te houden. Een anonieme vrouw in een anoniem dorpje heeft het verhaal van Montenbergs moeder bevestigd aan Schalkwijk. Het huis in Amersfoort, en overigens ook in Boskoop en Breskens lagen waarschijnlijk niet op die heilige lijn.
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:19:42 #37
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120189884
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kweenie..... Je kunt wel iets vermoeden, maar je moet toch echt meer feiten verzamelen over het zieleleven van Montenberg.
Nou ja, als die nogal opvallende uitspraak van Eldermans over Montenbergs verleden juist is (en authentiek, met zijn "ondermeer")... Dan zou je bijvoorbeeld heel freudiaans kunnen gaan speculeren over een eventuele projectie van schuldgevoelens in de vorm van dat collaboratie-verhaal met betrekking tot het Ronde Huis. Maar dan ben je misschien ook wel weer je eigen mythe aan het creëren.
pi_120190018
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:16 schreef Dissectienaald het volgende:
Tja, dat valt weer onder medisch geheim, ik weet niet of daar een verjaringstermijn aan zit. Schalkwijk schreef dat er wat dreigbrieven van Montenberg uit gingen toen hij zich in het nauw gedreven voelde over de rol van zijn moeder. HOE ze daar achter zijn gekomen is dankzij de geweldige bronvermelding weer niet duidelijk. Het boek laat daar een paar grote gaten vallen. Montenberg heeft het niet ontkend maar verzwegen. Hij heeft het verhaal van het trammetje vinden verzonnen om zijn moeder buiten schot te houden. Een anonieme vrouw in een anoniem dorpje heeft het verhaal van Montenbergs moeder bevestigd aan Schalkwijk. Het huis in Amersfoort, en overigens ook in Boskoop en Breskens lagen waarschijnlijk niet op die heilige lijn.
Wat Bluesdude bedoelt is wrs dat we gewoon te weinig biografische gegevens hebben betreffende Montenberg om ook maar in de buurt te komen van een diagnose. Maar Eldermans, Montenberg, om er maar twee te noemen, die lijken toch wel een hele dikke duim te hebben gehad... zoveel moet Bluesdude ook toegeven, me dunkt. En dan hebben we het nog niet eens over Couzy en Biesemaat gehad... twee door de zogenaamde misdaden van het koninklijk huis geobsedeerde types, die maar al te gretig het vage verhaal dat via Montenberg en Eldermans werd overgeleverd hebben ingepast in hun versie van het Grote Complot.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 11-12-2012 14:31:04 ]
I´m back.
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:33:06 #39
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120190409
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar Eldermans, Montenberg, om er maar twee te noemen, die lijken toch wel een hele dikke duim te hebben gehad... zoveel moet Bluesdude ook toegeven, me dunkt.
Toch vraag ik me af of Eldermans wel zo'n fantast was. Vaak (maar inderdaad niet altijd) vermeldt hij wel een of andere bron bij zijn verhalen... Maar voor de Mythstee/Ronde Huis-vertellingen doet hij dat niet (als je tenminste aanneemt dat het niet de genoemde heer Huybrechts is). Wél staat daar het stempel van Montenberg bij.
pi_120190546
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Toch vraag ik me af of Eldermans wel zo'n fantast was. Vaak (maar inderdaad niet altijd) vermeldt hij wel een of andere bron bij zijn verhalen... Maar voor de Mythstee/Ronde Huis-legenden doet hij dat niet (als je tenminste aanneemt dat het niet de genoemde heer Huybrechts is). Wél staat daar het stempel van Montenberg bij.
Ook over Eldermans ontbreekt relevant biografisch materiaal natuurlijk. Maar over het algemeen indien men gaat praten over allerlei paranormale zaken en wat dies meer zij, dan ga ik ervan uit dat iemand een dikke duim, een levendige fantasie en een ietwat afwijkende kennisleer hanteert dan wat verondersteld kan worden dat kennis oplevert...
I´m back.
pi_120192434
Zelfs Eldermans vond de notities van het Ronde Huis verward. In het boek krijgt Eldermans de rol van de 'leraar' die de onderzoekers 'de juiste weg wijst'. Ook is Eldermans degene die Montenberg neerzet als 'pro-Duits', maar dat is in het Schalkwijkboek, en daar heb ik sowieso mijn twijfels bij. Daar tegenover staat het tijdschrift Seasons van zomer 1996, waarin Montenberg wordt neergezet als 'onderduiker te Epse'. Dan zijn er nog de brieven van Montenberg aan Berni van Vloten over het treintje van Frank, de artikelen in de Leidsche Courant, het artikeltje in 'Op de Rails' en Montenberg's publicaties over treinen.

Eldermans doet in ieder geval wel vele malen beter aan bronvermelding, maar om zijn kaboutergeschriften nu als 'niet-fantastisch' af te schilderen...
pi_120192515
Jammer dat nu alleen de sceptici nog van zich laten horen.

edit: en Iblardi :P
  dinsdag 11 december 2012 @ 15:29:25 #43
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120192549
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ook over Eldermans ontbreekt relevant biografisch materiaal natuurlijk. Maar over het algemeen indien men gaat praten over allerlei paranormale zaken en wat dies meer zij, dan ga ik ervan uit dat iemand een dikke duim, een levendige fantasie en een ietwat afwijkende kennisleer hanteert dan wat verondersteld kan worden dat kennis oplevert...
Misschien, maar Eldermans komt voorlopig nog op mij over als iemand die op zijn eigen manier heel zorgvuldig te werk ging. Hij schrijft duidelijk en vrijwel foutloos Nederlands, vermeldt bronnen, en hanteert een zekere systematiek in zijn werk (jaartallen, folio- en paragraafnummers, letteraanduidingen). En de passage uit Van der Aa's Aardrijkskundig Woordenboek (1846) over de Mythstee heeft hij bijvoorbeeld woordelijk overgeschreven, waarbij hij alleen de spelling heeft gemoderniseerd. (Daar dus wel.) Zijn geschriften, althans wat ik daarvan heb gezien, maken een vrij coherente indruk, zeker in vergelijking met de meeste andere die we met betrekking tot het Ronde Huis voorbij hebben zien komen.

Wat ik ook wel opvallend vind, is dat dat citaat over de Mythstee eindigt met Van der Aa's mededeling dat er omtrent deze plaats "niet een legende is overgebleven". In de volgende zin speculeert Van der Aa over mogelijke functies, waaronder die van "offerplaats", maar dat laat Eldermans dus weer weg.
pi_120193018
Eldermans was een lid van de A.A. in Den Haag. Waar deze afkorting voor staat is niet met zekerheid te zeggen. Een bekende A.A. was de Astrum Argentinum van Aleister Crowley. Crowley's naam komt wel in Elderman's collectie voor, maar waarschijnlijker is dat met deze afkorting Ars Amatoria wordt bedoeld. In een aantekening van de hand van Richel staat namelijk "A.A. = Ars Amatoria Den Haag - Leiden." De A.A. is een groep die gebruik maakt van liefdesmagie en seksuele magie. De A.A. gebruikt de Rueff Method, wat deel uit maakt van de M.M., de Medicinalia Magica. De Rueff Method is een sexueel-erotischemagische methodiek, die beoogt de lichaamsvorm en lichaamshouding van de vrouw te verbeteren. Deze methodiek is magisch sexueel erotische massage, die dient als therapie. De A.A. hield zich ook bezig met sado-therapie, of s-m therapie. Eldermans' familie heeft het nooit over deze bezigheden van Eldermans en zegt niet te weten of Eldermans een 'magister' was. Eldermans leidde dus een soort dubbelleven. In zijn werk was hij nuchter en profaan, maar in zijn vrije tijd hield hij zich bezig met occulte en esoterische zaken.

Nou dat lijkt me toch vrij duidelijk ;)
  dinsdag 11 december 2012 @ 15:43:53 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120193104
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:26 schreef Dissectienaald het volgende:

Eldermans doet in ieder geval wel vele malen beter aan bronvermelding, maar om zijn kaboutergeschriften nu als 'niet-fantastisch' af te schilderen...
Puur op de inhoud beoordeeld zijn ze dat natuurlijk wel. Maar de vraag is of Eldermans zelf fictie van werkelijkheid wist te onderscheiden. Bij Montenberg lijken die twee met elkaar verweven te zijn geraakt. Dan worden er allerlei willekeurige verbanden gelegd, waarbij een fictieve situatie die speelt in het 19e-eeuwse Londen ineens op het 20e-eeuwse Nunspeet geprojecteerd wordt. Bij Eldermans heb ik dat idee momenteel nog niet zo sterk.
pi_120193738
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Puur op de inhoud beoordeeld zijn ze dat natuurlijk wel. Maar de vraag is of Eldermans zelf fictie van werkelijkheid wist te onderscheiden. Bij Montenberg lijken die twee met elkaar verweven te zijn geraakt. Dan worden er allerlei willekeurige verbanden gelegd, waarbij een fictieve situatie die speelt in het 19e-eeuwse Londen ineens op het 20e-eeuwse Nunspeet geprojecteerd. Bij Eldermans heb ik dat idee momenteel nog niet zo sterk.
Eldermans weet zelf donders goed waar die mee bezig was, want je gaat niet ongeveer 12,500 pagina voor de lol vol schrijven. Daarnaast heeft hij gewoon een dubbel leven geleid met 2 agenda's welke allebei vrij interessant zijn
Niemand wist eigenlijk precies te vertellen wat die nou eigenlijk echt deed.
pi_120193755
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien, maar Eldermans komt voorlopig nog op mij over als iemand die op zijn eigen manier heel zorgvuldig te werk ging. Hij schrijft duidelijk en vrijwel foutloos Nederlands, vermeldt bronnen, en hanteert een zekere systematiek in zijn werk (jaartallen, folio- en paragraafnummers, letteraanduidingen). En de passage uit Van der Aa's Aardrijkskundig Woordenboek (1846) over de Mythstee heeft hij bijvoorbeeld woordelijk overgeschreven, waarbij hij alleen de spelling heeft gemoderniseerd. (Daar dus wel.) Zijn geschriften, althans wat ik daarvan heb gezien, maken een vrij coherente indruk, zeker in vergelijking met de meeste andere die we met betrekking tot het Ronde Huis voorbij hebben zien komen.

Wat ik ook wel opvallend vind, is dat dat citaat over de Mythstee eindigt met Van der Aa's mededeling dat er omtrent deze plaats "niet een legende is overgebleven". In de volgende zin speculeert Van der Aa over mogelijke functies, waaronder die van "offerplaats", maar dat laat Eldermans dus weer weg.
Ontegenzeggelijk getuigt e.e.a. van systematiek, maar dat sluit niet uit dat hij een dikke duim etc. had, toch? Juist bij gevallen van P.P. zie je vaak die systematiek, denk ik trouwens.
I´m back.
pi_120193784
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:41 schreef RHSEARCHER het volgende:
Eldermans was een lid van de A.A. in Den Haag. Waar deze afkorting voor staat is niet met zekerheid te zeggen. Een bekende A.A. was de Astrum Argentinum van Aleister Crowley. Crowley's naam komt wel in Elderman's collectie voor, maar waarschijnlijker is dat met deze afkorting Ars Amatoria wordt bedoeld. In een aantekening van de hand van Richel staat namelijk "A.A. = Ars Amatoria Den Haag - Leiden." De A.A. is een groep die gebruik maakt van liefdesmagie en seksuele magie. De A.A. gebruikt de Rueff Method, wat deel uit maakt van de M.M., de Medicinalia Magica. De Rueff Method is een sexueel-erotischemagische methodiek, die beoogt de lichaamsvorm en lichaamshouding van de vrouw te verbeteren. Deze methodiek is magisch sexueel erotische massage, die dient als therapie. De A.A. hield zich ook bezig met sado-therapie, of s-m therapie. Eldermans' familie heeft het nooit over deze bezigheden van Eldermans en zegt niet te weten of Eldermans een 'magister' was. Eldermans leidde dus een soort dubbelleven. In zijn werk was hij nuchter en profaan, maar in zijn vrije tijd hield hij zich bezig met occulte en esoterische zaken.

Nou dat lijkt me toch vrij duidelijk ;)
Wat deed de beste Eldermans voor een beroep?
Is er iets van een biografie bekend?
I´m back.
pi_120193899
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat deed de beste Eldermans voor een beroep?
Is er iets van een biografie bekend?
Hij was bij de politie.

Deze nog maar eens plaatsen. Is al een keer eerder gepost, maar wel leuk om nog eens te bekijken.

http://sterzoeker.blogspo(...)s-en-bob-richel.html
pi_120194020
http://www.google.nl/url?(...)yVFl0tziYDiIUch6lGzA

Pagina 15 beschrijft wat over Johannes ( Jan ) Hendrik Willem Eldermans ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')