quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dangel , geile chicka, neuckuh?doe jij eens een goeie gooi naar wat het thema van alex zijn boek is.
Op vrijdag 2 september 2011 14:39 schreef Dangel het volgende:
[..]
jij bent de ontsteking van de blinde darm die PTA SC heet
quote:
quote:![]()
Op dinsdag 21 september 2010 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik reed gisteren wel even door een tunnel. En toen ik eruit kwam, kwam ik.
quote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptieOp woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn nivaOp woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
quote:@2cv:
Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:
Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Je hebt nog gelijk ookm'n rechter tiet is verrekt
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou en. Niemand komt zomaar aan mijn boobjens.
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enzquote:Op woensdag 9 februari 2011 21:33 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heb jij soms zin in aids tijdens je chemokuur?Op woensdag 9 februari 2011 21:37 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
nee,ik drink (vrijwel) geen alcohol.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 17:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Overigens zou overmatig autofotografie verboden moeten worden.
zekers. Er staat een verneukte golf voor die het zicht ontneemt.quote:
Ding is origineelquote:Op vrijdag 7 december 2012 17:53 schreef lipje het volgende:
[..]
zekers. Er staat een verneukte golf voor die het zicht ontneemt.
derp?quote:
maar verneukt.quote:
Dat is een gewone Golf.quote:Op vrijdag 7 december 2012 17:59 schreef lipje het volgende:
[..]
maar verneukt.
doe dan maar een ori Golf 2
[ afbeelding ]
helaas is het al zover gekomen dat het bijna niet meer herkenbaar meer isquote:
nee deze is alweer OUD, bijna jouw leeftijd opaquote:
Wattan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 20:44 schreef densmee het volgende:
[..]
helaas is het al zover gekomen dat het bijna niet meer herkenbaar meer is
Nee, ze zaten wel al overal, met name aan de kerstboom zelf, weer aan te knagen. Af en toe lijken het net twee konijnen.quote:
quote:Op vrijdag 7 december 2012 21:28 schreef Anne het volgende:
Zo. Kerstboom gekocht en meteen maar versierd met de meeste gay dingetjes die er zijn; paars, roze, cupcakes, hartjes etc.
nee een kriekeboom en we zijn alweer thuisquote:
quote:Op zaterdag 8 december 2012 11:07 schreef densmee het volgende:
[..]
nee een kriekeboom en we zijn alweer thuis
Wij hebben brownies. Maar die wachten op het bezoek.quote:
Ok. We komen er nu aan.quote:Op zaterdag 8 december 2012 13:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wij hebben brownies. Maar die wachten op het bezoek.
Dies gekquote:
de paus heeft ook een ferrari. beat that!quote:Op zaterdag 8 december 2012 13:33 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]
De Paus heeft een Benz
Ach, hij heeft ook deze gehadquote:Op zaterdag 8 december 2012 13:33 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]
De Paus heeft een Benz
verse hambo'squote:
ik ben gewoon door gereden met de MX5. Gewoon met 70 door de sneeuw tuffen.quote:
zijn dat die banden waar veel nederlanders ooit aan mee betaald hebben?quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:39 schreef Barcaconia het volgende:
Nee, mijn offroadbanden testen op sneeuw en zooi. En ze doen het goed.
Op het Libelle-forum?quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:49 schreef Dingest het volgende:
Ik had die foto elders gepost en er werd (door sowieso wel een beetje naïef meisje) oprecht gevraagd 'is dat echt?'![]()
heldquote:Op zaterdag 8 december 2012 17:59 schreef ook_gek het volgende:
[..]
ik ben gewoon door gereden met de MX5. Gewoon met 70 door de sneeuw tuffen.
Ging zonder problemen. Even expres op de rotonde kontje laten uitbreken
Maar voor de rest heeft de mx met orginele bolletjes velgen en zomerbanden het prima gehouden
geen idee waar je het over hebt maar deze had jij aangeraden van BVAquote:Op zaterdag 8 december 2012 20:04 schreef densmee het volgende:
[..]
zijn dat die banden waar veel nederlanders ooit aan mee betaald hebben?
Wut? Dat doe ik af en toe ook wel, maar dan voor kleine afstanden en met een gevoel van zekerheid in gripquote:
jij hebt er toch wintersloffen onderliggen?quote:Op zaterdag 8 december 2012 21:44 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Wut? Dat doe ik af en toe ook wel, maar dan voor kleine afstanden en met een gevoel van zekerheid in gripAlleen op lange afstanden is het kut omdat je na verloop van tijd moe wordt door alle correcties
jep oude defensie banden tochquote:
volgens mij wel dat was toch in hoevelaken ofzo, ik heb toen nog op die noppenbanden gebodenquote:Op zaterdag 8 december 2012 22:15 schreef Barcaconia het volgende:
Weet ik niet eigenlijk. Zou kunnen.
De MX staat op sportbandjes en de Saab op ~2mm energybandjes dus dat is slip'nslide op het momentquote:Op zaterdag 8 december 2012 21:47 schreef lipje het volgende:
[..]
jij hebt er toch wintersloffen onderliggen?
Tijdens de Conrad reklame toevallig?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:15 schreef .Neovo. het volgende:
Lig ik net lekker in bed tv te kijken, ontploft de tvDie beeldbuisjes willen wel knallen.
quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:53 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tijdens de Conrad reklame toevallig?
Ik moet zeggen dat ik heel weinig moet corrigeren.quote:Op zaterdag 8 december 2012 21:44 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Wut? Dat doe ik af en toe ook wel, maar dan voor kleine afstanden en met een gevoel van zekerheid in gripAlleen op lange afstanden is het kut omdat je na verloop van tijd moe wordt door alle correcties
Was hier vannacht al zo; rond een uur of 1 reden we richting Matrixx, toen begon het een beetje te spetteren bij 0,0 - 0,5 graden, dus was effe spannend, toen we weer naar huis gingen rond een uur of half 6 ofzo was het +1 en dooide het als een idioot, nu is inmiddels de hele parkeerplaats ijsvrij..quote:Op zondag 9 december 2012 12:10 schreef .Neovo. het volgende:
Hier is alles weer weggesmolten. Mensen rijden nu weer 50 ipv 25
Handig ? Waarom ? Ik kan er niets mee.quote:Op zondag 9 december 2012 18:34 schreef daNpy het volgende:
Haha, handig:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1#result
Godmiljaar!quote:Op zondag 9 december 2012 19:28 schreef Barcaconia het volgende:
Jawelgisteravond in de spuitcabine gehad en nu een hele veeg er over
oh ja. ik mag in februari mijn corrado weer keurenquote:Op zondag 9 december 2012 18:20 schreef .Neovo. het volgende:
Over apk gesproken, die van mij mag over een maandje alweer. (volgens de rdw 5-3-2013, maar mag 2 maand van tevoren al)
Ik verwacht wel dat ie zonder probleempjes er door komt. Er zit een klein beetje speling op de stuurkogel, maar dat is nog geen afkeur. Dus die maar vervangen. Verder is de Fiat helemaal in orde.
Niet handig, als ik mijn auto invoer geeft ie de verkeerde banden maat aan en kan ik dat wat er nu (af fabriek) op zit niet kiezen.quote:Op zondag 9 december 2012 18:34 schreef daNpy het volgende:
Haha, handig:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1#result
insgleichquote:
die krengen moet je ook poedercoatenquote:Op zondag 9 december 2012 19:28 schreef Barcaconia het volgende:
Jawelgisteravond in de spuitcabine gehad en nu een hele veeg er over
Ik kan thuis niet poedercoaten maar wel spuiten. Die keuze is dus vlug gemaakt.quote:
Vandaag nog in DE geweest met de Benz van mijn mama (winterbandjes), naar een kerstmarkt(je)quote:
heb je ze nog gepoetst van de week?quote:Op zondag 9 december 2012 21:59 schreef 2cv het volgende:
Ik draag altijd schoenen met stalen neuzen en stalen zolen. Ook op zondagmiddag.
Zo'n ding valt toch altijd net áchter je stalen neusquote:
Dat heb ik altijd bij mijn fysiotherapeut ja.. Hij is standaard 10 minuten te laat.quote:
Aan de ondertoon te zien, ging het niet overdreven soepeltjesquote:Op maandag 10 december 2012 12:00 schreef Alfisti het volgende:
Sjeaux............ dat was hypotheek-gesprek nummer 1
Yepquote:Op maandag 10 december 2012 12:00 schreef Anne het volgende:
Ow, ow, ow? Heb je een huis gevonden nu?
Juist welquote:Op maandag 10 december 2012 12:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Aan de ondertoon te zien, ging het niet overdreven soepeltjes
Kewl, feli'squote:Op maandag 10 december 2012 12:07 schreef Alfisti het volgende:
[..]
YepVorige week gekocht
[..]
Juist welVrees dat we er al uit zijn wat het gaat worden
We zijn een makkelijk geval: goed salaris, willen een annuiteitenhypo, geen schulden en ver beneden ons maximum kopen
Hahahahaha ja ook echt.quote:Op maandag 10 december 2012 11:59 schreef Sounddragon het volgende:
Dan is het een altijd-van-huisarts
Ja, en da's nog exclusief de schapen die het gazon gaan bijhoudenquote:Op maandag 10 december 2012 12:01 schreef Anne het volgende:
Dit is ook een tof huis zeg:
http://www.destion.nl/Bas(...)W&STIJL=1&woning=724
Jammer van de huurprijs. Edit; Nu weet ik waarom ie zo hoog is:
Ook als u niet staat ingeschreven als woningzoekende kunt u reageren op deze woning. Deze woning is niet van Destion. Wij bemiddelen alleen bij de verhuur.
jawel, maar daarvoor is een plukkie genoeg, dan is 1400 vierkante meter een beetje overdreven, niet?quote:
Steek het geld liever in mijn pc.quote:Op maandag 10 december 2012 14:22 schreef Freezer het volgende:
Is het niet tijd voor een nieuwe laptop na 5 jaar?
13:55quote:Op maandag 10 december 2012 08:12 schreef .Neovo. het volgende:
Goedemorgen
[..]
ik ook
08:00 's ochtends
quote:Op maandag 10 december 2012 18:04 schreef densmee het volgende:
Een goede avond, the boys are back in town
dolletje moet kunnen imhoquote:Op maandag 10 december 2012 22:25 schreef Paladijn het volgende:
Die doet't hier gewoon zonder dat Opera/flash crashed
Maar niet echt netjes om dat soort dingen te linken IMHO.
Ja, flikker maar lekker op met je kutgrappies.. not amused; 28 vensters open staan en jij laat mijn browser crashen met die bagger.. klapjostiquote:
ergens moet toch lachenquote:Op maandag 10 december 2012 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, flikker maar lekker op met je kutgrappies.. not amused; 28 vensters open staan en jij laat mijn browser crashen met die bagger.. klapjosti [ afbeelding ]
firefox, laatste sessie herstellenquote:Op maandag 10 december 2012 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, flikker maar lekker op met je kutgrappies.. not amused; 28 vensters open staan en jij laat mijn browser crashen met die bagger.. klapjosti [ afbeelding ]
Ik werk met GC, maar ik kan gewoon rebooten om het te herstellen. leuk, had ook nog een redelijk uitgebreide bestelling klaarstaan ergens; allemaal pleite, paar uurtjes spitten en het is wel weer gefikstquote:Op maandag 10 december 2012 23:03 schreef densmee het volgende:
[..]
firefox, laatste sessie herstellen
vreette gullie nie uit de trog in de keuken?quote:Op maandag 10 december 2012 23:13 schreef 2cv het volgende:
Met dit weer sleutelen in een onverwarmde schuur is niet erg, ik word vanzelf weer warm (ooit ...). Maar jus over je laptop gieten waardoor de knoppen van het trackpad (of hoe zo'n geval ook maar mag heten) het niet niet meer doen is echt vervelend. Lang leve de ouwe trouwe muis ...
wat moet dat bij een pc dan eten is eten en geen gezeik bij onsquote:Op maandag 10 december 2012 23:21 schreef 2cv het volgende:
Nee, gewoon uit een bord (wat ik dus scheef hield).
ik wil niet zeggen dat dat regels zijn maar eerder iets wat iedereen uit zichzelf doetquote:
Goodbye Lenin is alweer 'oud', maar wel een goeie. Al betwijfel ik of jij 'm leuk vindt; helemaal geen actiequote:Op maandag 10 december 2012 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Zegt me niks, heb net Premium Rush zitten kijken; wel aardig
hij heeft zo'n fruit pcquote:Op maandag 10 december 2012 23:23 schreef densmee het volgende:
[..]
wat moet dat bij een pc dan eten is eten en geen gezeik bij ons
ook goedemorgen, ik sta alweer in de file bij Zeelandquote:Op dinsdag 11 december 2012 07:13 schreef lipje het volgende:
[..]
hij heeft zo'n fruit pc
goedemorgen
Hoera!quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:40 schreef Paladijn het volgende:
En met het OV ben ik er vanaf nu om 10:32Het is 40-45 minuten rijden zonder sneeuw
Maar wel een fraaie ietwat zwarte comedie.quote:Op dinsdag 11 december 2012 00:14 schreef Anne het volgende:
[..]
Goodbye Lenin is alweer 'oud', maar wel een goeie. Al betwijfel ik of jij 'm leuk vindt; helemaal geen actie.
Slet!!quote:
Sorryquote:Op dinsdag 11 december 2012 13:49 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Slet!!
Dat is lang geleden veeeel te lang geleden van je lalalala
Doeiquote:Op dinsdag 11 december 2012 13:50 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Sorry![]()
ben ook weer weg trouwens, groetjes!
Apart, maximaal 10 man. Ik verwacht minstens duizenden enthousiaste lezers.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:52 schreef Paladijn het volgende:
wut?
STA / Boekenclub beginnen in Friesland
Graag gedaan.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:50 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Sorry![]()
ben ook weer weg trouwens, groetjes!
gefeliciteerd, hoeveel monteurs moet je nog verslaan?quote:Op dinsdag 11 december 2012 18:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
![]()
sta 2de in de voor rondes van beste auto technicus van de BeNeLux
![]()
Hij staat 2e, denk nog eentjequote:Op dinsdag 11 december 2012 18:54 schreef densmee het volgende:
[..]
gefeliciteerd, hoeveel monteurs moet je nog verslaan?
vragen lijst voor deze maand ingeleverd, Als ik dan weer een top 3 plek heb dan naar de finale met in totaal 12 manquote:Op dinsdag 11 december 2012 18:54 schreef densmee het volgende:
[..]
gefeliciteerd, hoeveel monteurs moet je nog verslaan?
hee schele aap, er staat voor rondesquote:Op dinsdag 11 december 2012 18:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Hij staat 2e, denk nog eentje
laat eens wat vragen zienquote:Op dinsdag 11 december 2012 18:57 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
vragen lijst voor deze maand ingeleverd, Als ik dan weer een top 3 plek heb dan naar de finale met in totaal 12 man
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 11 december 2012 18:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
![]()
sta 2de in de voor rondes van beste auto technicus van de BeNeLux
![]()
probeer maarquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mag je hier ook "domme" vragen stellen als autonoob?
1Aquote:
quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mag je hier ook "domme" vragen stellen als autonoob?
quote:
Wat is een carburateur ook alweer en wat doet het?quote:
Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is een carburateur ook alweer en wat doet het?
als de motor loopt moet het sturen van links naar rechts en visa versa lichter gaan, dan met de motor uitquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hoe weet ik of mijn auto stuurbekrachtiging heeft? Mijn oude (volvo 340) had het niet. Mijn huidige (Honda Concerto 1.5I PS U9) kennelijk niet standaard volgens het arikel dat ik hierboven postte, maar ik denk eigenlijk van wel (al ben ik het dus nooit gewend geweest en weet ik het niet zeker)..
Maar ik begrijp uit een topic hier dat die niet meer gebruikt worden in moderne auto's. Wat gebruikt men nu dan? En zou mijn Concerto er nog één hebben of niet?quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen.
De werking van een carburateur berust op de wet van Bernoulli. Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de genoemde buis aangezogen. Bij de versmalling gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect). Hierdoor zal vanuit een kleine opening in de wand van de buis de benzine worden meegezogen en verneveld in de lucht. Met behulp van een sproeier, een calibratie in het benzinekanaal, kan de verhouding benzine/lucht veranderd worden: een grotere sproeier betekent een groter gaatje voor benzine, dus meer benzine in het mengsel.
Met behulp van een gasschuif en een gasnaald kan de aan de motor toegevoerde hoeveelheid mengsel worden geregeld.
de carburateur is eigenlijk een heel simpel apparaat wat van een vloeistof (benzine) een soort nevel maakt,quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar ik begrijp uit een topic hier dat die niet meer gebruikt worden in moderne auto's. Wat gebruikt men nu dan? En zou mijn Concerto er nog één hebben of niet?
Jawel, onder de motorkap een reservoir voor de vloeistof, een extra poulie bij de V-snaar en een grote bult op je stuurhuis.quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
Foutje..![]()
Dat moet ik eens uitproberen dan, maar ik denk dat het idd makkelijker gaat met de motor aan.. Maar je kunt het dus niet ergens aan zien? Of lezen op je kentekenbewijs ofzo?
quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Jawel, onder de motorkap een reservoir voor de vloeistof, een extra poulie bij de V-snaar en een grote bult op je stuurhuis.
Die ene vraag die jij postte had ik nooit kunnen oplossen maar dit welquote:
een direct ingespoten benzine motor is inderdaad onder hoge druk (40-140 bar). een indirect ingespoten benzine motor rond de 3 barquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:58 schreef densmee het volgende:
[..]
de carburateur is eigenlijk een heel simpel apparaat wat van een vloeistof (benzine) een soort nevel maakt,
deze nevel gaat de motor in om te ontploffen.
een nieuwe auto heeft geen carburateur meer maar een injectiesysteem waarbij onder hoge druk benzine door een soort filter wordt gespoten en dit zorgt dan ook voor nevel.
Ah ok, ik (nou ja, de auto) heb een 1.5I, dus geen carburateur kennelijk?quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:58 schreef densmee het volgende:
[..]
de carburateur is eigenlijk een heel simpel apparaat wat van een vloeistof (benzine) een soort nevel maakt,
deze nevel gaat de motor in om te ontploffen.
een nieuwe auto heeft geen carburateur meer maar een injectiesysteem waarbij onder hoge druk benzine door een soort filter wordt gespoten en dit zorgt dan ook voor nevel.
wat is het kenteken, mag ook via DMquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah ok, ik (nou ja, de auto) heb een 1.5I, dus geen carburateur kennelijk?
Cquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
1A
Aan een auto wordt een 4 gas meting uitgevoerd. Hier uit komen de volgende waardes
CO 3.0% HC 750 PPM Co2 6% o2 0.6 Lambda 0.8
wat kan de oorzaak zijn
A BDP sensor defect
B bougie kapot
C injector kapot
D Katalysator defect
E lambda Sonde defect
1B
Verklaar je antwoord
Je hebt het tegen een (geïnteresserde, dat wel) noob he?quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Jawel, onder de motorkap een reservoir voor de vloeistof, een extra poulie bij de V-snaar en een grote bult op je stuurhuis.
geloof het of niet, maar volgens de examinator is het de bougie, B dus. Al hoewel ik ook C heb in heb gevuldquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:01 schreef densmee het volgende:
[..]
C
omdat een lambda waarde van 0,8 een erg rijk mengsel is
Wat heb ik nu gewonnen?
ach ja ik bedoelde te zeggen dat het een hogere druk had en daardoor vernevelde en bij een carb vooral de onderdruk verneveltquote:Op dinsdag 11 december 2012 19:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
een direct ingespoten benzine motor is inderdaad onder hoge druk (40-140 bar). een indirect ingespoten benzine motor rond de 3 bar
een pintje uit uw eigen koelkastquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:01 schreef densmee het volgende:
[..]
C
omdat een lambda waarde van 0,8 een erg rijk mengsel is
Wat heb ik nu gewonnen?
Stuurhuis is de 'stang' tussen de voorwielen waar je motor op ligt. V-snaar zit aan de zijkant van je motor (uitgaande van een dwars geplaatste motor). Poulie is een schijf waar een snaar overheen loopt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt het tegen een (geïnteresserde, dat wel) noob he?Poulie? En waar zit de V-snaar en wat is het "stuurhuis"?
Niet slaan
wow een jupke, dan gaan we die prijs maar eens direct nuttigenquote:
jij hebt een hydraulisch bekrachtigt stuursysteem.quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt het tegen een (geïnteresserde, dat wel) noob he?Poulie? En waar zit de V-snaar en wat is het "stuurhuis"?
Niet slaan
witte wa pas een hoop klinkers achter elkaar zijn,quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat zijn een hoop klinkers aan elkaar.
Goeieaond zijn er meerquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat zijn een hoop klinkers aan elkaar.
Ik moet maar eens iemand van jullie uitnodigen om me eea aan te wijzen onder de motorkap en onder de autoquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Stuurhuis is de 'stang' tussen de voorwielen waar je motor op ligt. V-snaar zit aan de zijkant van je motor (uitgaande van een dwars geplaatste motor). Poulie is een schijf waar een snaar overheen loopt.
Vertaling?quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
jij hebt een hydraulisch bekrachtigt stuursysteem.
onderdelen programma laat geen brandstof systeem
Een Braboquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:06 schreef densmee het volgende:
[..]
witte wa pas een hoop klinkers achter elkaar zijn,
[ afbeelding ]
ojaa dit plaatje doet het op zondag niet denk ik
handig die zinnen niet afmakenquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vertaling?
Ik heb stuurbekrachtiging en wat verder?
OMG's, een Japanse Rover 214i~!quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kijk eens wat ik gewonden heb over mijn autootje![]()
http://books.google.nl/bo(...)0carburateur&f=false
Thanks!quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
handig die zinnen niet afmaken![]()
Jij hebt een mono point injectie systeem.
Maw geen carburateur, maar 1 injector. Min of meer de opvolger
volgens het onderdelen programma is er alleen een stuurhuis te krijgen met aansluitingen voor met bekrachtiging
Kun je wel denigrerend doen, maar is mijn fijnste, liefste, braafste, autootje met de minste onderhoudskosten tot nu toequote:
de bougies ontsteken het mengsel van lucht/brandstof door een vonk van ca 20.000 kv.quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Thanks!
Maar hier staat dus dat het slechts een optie is (stuurbekrachtiging). Nou is mijn auto wel uit eind '93, dus iets ouder..
http://books.google.nl/bo(...)0carburateur&f=false
En hoe zit het met bougies? Heeft iedere auto die nog en wat doen die ook alweer?
Mijn Volvo 340 had ze iig wel? En mijn vader heeft ze nog eens schoongemaakt waarna mijn auto in nat weer beter startte. Kan dat?
Thanks! Klopt het dat het een soort "stoppen" waren zoals in een meterkast, maar dan groter? (mijn geheugen laat me in de steekquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Bougies heeft elke benzine auto. Diesels hebben gloeipluggen. Beide dingen zorgen voor de knallen en ontbranden het mengsel.
Heeft mijn vader wel gedaan toen.. En het hielpquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waarom zou je bougies schoonmaken. Als ze kut/lelijk/vies/kapot zijn, gewoon vervangen. Kost nog geen ¤20,-.
Plaatjes zijn altijd wel fijn voor het begrip, dankquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
nog een mooie afbeelding van een carburateur
[ afbeelding ]
Hmm, kan wel wat bedenken, maar wat uitleg is wel handigquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[ afbeelding ]
en ontsteking systeem
Om een bougie te laten vonken is de batterijspanning van de accu veel te laag en bovendien is er een hoeveelheid energie voor nodig die de accu niet in de ervoor beschikbare korte tijd zou kunnen leveren. De batterijspanning wordt daarom met de bobine, een transformator, opgevoerd tot een waarde van 10.000 - 30.000 Volt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hmm, kan wel wat bedenken, maar wat uitleg is wel handig
Heb een leuke opleiding achter de rug, maar had niks te maken met dit soort processen
Sorryquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:16 schreef Paladijn het volgende:
Wie zegt dat ik denigrerend doeHonda
Rover
MG
Concerto is qua looks alleen niet erg 'modern'.
raam slingersquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sorry![]()
Nee, natuurlijk niet, mijn schatje is inmiddels 19... Heeft ramen met hendels (niet electrisch), geen ADS, geen airbags(), geen centrale deurvergrendeling, nog gewoon een contactslot, mechanische km-telle en toerenteller en tempmeter etc... Kun je nagaan wat het nog meer mist naast een moderne look![]()
Ben dus ook best bang met gladheid en sneeuw.. 1 schuiver en het geliefde brikje kan naar de sloop (niks meer waard) en ik naar het ziekenhuis of erger
Bobine, die term ken ik ook.. Maar je moet over dit soort dingen tegen me praten als tegen een kleuter:quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:20 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Om een bougie te laten vonken is de batterijspanning van de accu veel te laag en bovendien is er een hoeveelheid energie voor nodig die de accu niet in de ervoor beschikbare korte tijd zou kunnen leveren. De batterijspanning wordt daarom met de bobine, een transformator, opgevoerd tot een waarde van 10.000 - 30.000 Volt.
De onderbreker wordt geopend en gesloten door een meerkantige as (bij een viercilindermotor is deze vierkant) met afgeronde hoeken, de verdeleras. Deze wordt door de nokkenas van de motor aangedreven en draait dus daarmee synchroon. In de rusttoestand rust de aanslag van de onderbreker tegen een vlakke zijde van de verdeleras en is de stroomkring van de pluspool van de accu door de primaire wikkeling van de bobine naar de minpool (die aan het chassis ligt) gesloten. Door inductie bouwt zich in de secundaire wikkeling van de bobine een hoeveelheid magnetische energie op.
De ontsteking vindt plaats op het moment dat de onderbreker zich opent doordat een van de hoeken van de verdeleras de aanslag bereikt en daardoor de arm van de onderbreker oplicht (de contactpunten worden geopend). Op dat moment valt het magnetisch veld weg en dat veroorzaakt een zeer snelle (steile) inductiestroomstoot met hoge spanning die zich ontlaadt over de bougie. Tussen de elektroden van de bougie overbrugt deze hoogspanning een geringe afstand door de lucht en dat geeft de ontstekingsvonk.
Hierbij speelt de condensator een belangrijke rol. Zijn taak is drieledig.
deze neemt de inductiestroomstoot op zodat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten van de onderbreker. Zonder condensator zouden de contactpunten heel snel inbranden.
de condensator zorgt samen met de zelfinductie van de bobine (ze vormen een zgn. L-C kring) voor een wisselstroom in de bobine die daardoor als transformator kan werken: een gelijkstroom kan niet worden getransformeerd.
de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.
De hoogspanning wordt met een bougiekabel naar de middenaansluiting van de stroomverdeler geleid en de op de verdeleras gemonteerde (en dus synchroon lopende) rotor zorgt ervoor dat de hoogspanning naar de juiste bougie wordt geleid
quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Misschien type ik zó nog wat. Met dat andere stuk 5 mIBM bezig geweest
Je mag best blijven hoor.quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik hou al op: post u vooral weer gewoon in uw SC
Dank jequote:
goh en daar heb jij al zeggenschap inquote:
Van jou mag het niet?quote:Op dinsdag 11 december 2012 21:05 schreef densmee het volgende:
[..]
goh en daar heb jij al zeggenschap in
'al'?quote:Op dinsdag 11 december 2012 21:05 schreef densmee het volgende:
[..]
goh en daar heb jij al zeggenschap in
van mij gerust, maar je moet dan bij de oldbies zijnquote:
wanneer ben je olbie danquote:Op dinsdag 11 december 2012 21:13 schreef densmee het volgende:
[..]
van mij gerust, maar je moet dan bij de oldbies zijn
en als oefening ondertussen mag je het nieuwe topic wel starten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |