abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 december 2012 @ 11:14:39 #1
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120029902
Originele OP van Man1986

De onderstaande quote komt uit een andere topic, maar om er inhoudelijk en ontopic op te reageren vond ik het beter om er een nieuw topic aan te besteden.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geloof leidt maar al te vaak tot een onbereidheid om te onderzoeken en te controleren.
Laten we deze claim toepassen op de situatie van Adam en Eva:
Het geloof van Adam en Eva in God's Woord had hen kunnen voorkomen om met de hypothese van de duivel te gaan experimenteren. Dus in dit opzicht heeft een geloof in God's Woord juist een beschermende factor tegen alle onjuiste beweringen (zoals de claim 'gij zult als goden zijn').

quote:
Dat is de grote kracht van wetenschap: falsificeerbaarheid en een bereidheid om de eigen conclusies in twijfel te trekken. Alleen door aan te nemen dat je overtuigingen incorrect zijn kun je iets zeggen over de mogelijke correctheid. En dat vereist dat je geloof in die overtuigingen eerst verwerpt.
En dat is ook wat Adam en Eva deden, namelijk ze gingen aannemen dat hun overtuiging en geloof in God's Woord incorrect waren. Ze gingen experimenteren met de leugen van de duivel ('gij zult als goden zijn'), ondanks God's waarschuwing. Het enige vereiste is zoals je zegt: Adam en Eva moesten hun geloof in God's Woord en hun overtuiging in Hem eerst verwerpen.

De vraag is nu: Zijn alle overtuigingen het waard om in twijfel getrokken te worden?
Is de hypothese van de duivel het waardig om mee te gaan experimenteren?

‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. Genesis 3:4

Wat weegt zwaarder:
God's Woord dat je zult sterven na het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad?
Of de hypothese van de duivel dat je niet zult sterven, ondanks God's waarschuwing?

Dit is trouwens niet een aanval op de wetenschappelijke methode of het vergaren van kennis.

Laatste POST:

Man1986: God is rechtvaardig en genadig en dat blijkt keer op keer, haal je zulke dingen uit context, dan krijg je claims als 'God is pure haat' wat nergens op slaat.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  vrijdag 7 december 2012 @ 11:26:49 #2
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120030411
quote:
Man1986: God is rechtvaardig en genadig en dat blijkt keer op keer, haal je zulke dingen uit context, dan krijg je claims als 'God is pure haat' wat nergens op slaat.
'God is rechtvaardig en genadig' is een aanname die met verschillende stukjes uit de bijbel te bewijzen valt. Of dat dan ook is valt ernstig te betwijfelen aangezien er zat stukjes zijn die getuigen van dat god zonder genade ( en ook uitdrukkelijk zijn moord-eskader oproept dat niet te tonen bij het handelen op zijn bevel ) kinderen en dieren af laat slachten.

De stelling: god is rechtvaardig valt net zo goed en net zo slecht te verdedigen als: god is een lui monster.
Dat god tegengestelde eigenschappen tentoonstelt is dan waarschijnlijk nog een veel betere conclusie.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_120030554
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:08 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je vraagt om een uiteenzetting van mijn standpunt en positie. Als ik daarbij de bijbel bij betrek, dan is dat geen cirkelredenatie op zich, aangezien het geen verwijzing is naar een drogreden, maar de bijbel als basis dient voor een wereldbeeld. Vanuit dat oogpunt gezien is een verwijzing naar de bijbel in welke geval dan ook geen cirkelredenering.

Maar aan jou de vraag:
Wat is er mis aan de claim dat de Waarheid een Persoon is?
W A A R O M dient de bijbel als basis voor een wereldbeeld?

En er is wat mij betreft niets mis met de claim dat de waarheid een persoon is (behalve misschien het wat vreemde gebruik van hoofdletters), zolang die stelling maar goed gefundeerd is. En juist met die fundering heb ik moeite, want die is niet zo sterk.
pi_120030820
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_120031014
Als een vraag ontwijken al als een wijs antwoord wordt gezien ...
pi_120031123
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:40 schreef Young_David het volgende:
Niet elke vraag is een wijze vraag en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.
En de Zondeval getuigd van het feit dat ingaan op de 'wijze' vragen van de duivel niet de meest verstandige optie is.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_120031982
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet elke vraag is een wijze vraag en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.
En de Zondeval getuigd van het feit dat ingaan op de 'wijze' vragen van de duivel niet de meest verstandige optie is.
Lege propaganda-post.
pi_120032299
Ik snap het al. Je moet letterlijk aannemen wat in de bijbel staat. Kritische vragen stellen is van de duivel.

Ik vraag je naar het fundament van je geloof. Als je dat ervaart als een sluwe vraag dan betekent dat waarschijnlijk dat ik ergens iets gevoeligs raak. Mij lijkt het me een onschuldige vraag. Waarom is de Bijbel God's woord en de basis van een wereldbeeld. Waarom de Koran niet, waarom het boek van mormon niet, waarom de Iliad van Homerus niet?
pi_120032678
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:10 schreef Young_David het volgende:
Ik snap het al. Je moet letterlijk aannemen wat in de bijbel staat. Kritische vragen stellen is van de duivel.

Ik vraag je naar het fundament van je geloof. Als je dat ervaart als een sluwe vraag dan betekent dat waarschijnlijk dat ik ergens iets gevoeligs raak. Mij lijkt het me een onschuldige vraag. Waarom is de Bijbel God's woord en de basis van een wereldbeeld. Waarom de Koran niet, waarom het boek van mormon niet, waarom de Iliad van Homerus niet?
Grappig eigenlijk. Toen mensen op het punt stonden een overspelige vrouw te stenigen, volgden ze enkel de letterlijke lezing van de Thora. Jezus corrigeerde ze daarop. Dito bij het plukken van aren of genezen op de Shabbat. Daarbij, Jezus gebruikte keer op keer gelijkenissen, die niet letterlijk opgevat moesten worden en die je tot nadenken zetten.

Als er iemand was die opriep kritisch naar de Wet te kijken, dan was het Jezus wel :)
pi_120032693
quote:
De clip was niet bedoelt als reactie op jouw post, maar heeft meer betrekking op deze topic in het algemeen.

Terug naar jouw vraag:
quote:
Waarom is de Bijbel God's woord en de basis van een wereldbeeld. Waarom de Koran niet, waarom het boek van mormon niet, waarom de Iliad van Homerus niet?
De Koran, het boek van de mormonen en de Iliad kunnen ook dienen voor een wereldbeeld.
pi_120032785
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef Haushofer het volgende:
Als er iemand was die opriep kritisch naar de Wet te kijken, dan was het Jezus wel :)
Klopt, wel kritisch naar de wet te kijken, maar niet de Wet overtreden.

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. Jezus

Dat kun je niet zeggen over de duivel :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 12:26:37 #12
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_120032929
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:40 schreef Young_David het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet elke vraag is een wijze vraag
Afhankelijk van wat jij of ik wijs vinden, kan dat waar of niet waar zijn. Het is echter geen antwoord op de opmerking van Young_David. Want waarom zou je niet-wijze vragen willen vermijden?
quote:
en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.
Dus 'wijs' is soms synoniem aan 'sluw'? Zie verder mijn vorige opmerking.
quote:
Ten eerste: alles rond de duivel en de zondeval is geen feit, dus alles wat daarvan afgeleid kan worden, ook niet.
Ten tweede: laten we eens (for argument's sake) aannemen dat het wel een 'feit' is. Wie zegt dat de mensheid op den duur niet beter af is? In de toekomst worden we misschien wel betere goden dan die van jou.
The sky is no limit
pi_120033020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:22 schreef man1986 het volgende:
Het plukken van aren was een overtreding van de Wet. Je werd immers ook ter dood veroordeeld als je b.v. hout sprokkelde op de Shabbat :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 12:29:51 #14
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_120033064
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef man1986 het volgende:

<knipperdeknip>
Terug naar jouw vraag:

[..]

De Koran, het boek van de mormonen en de Iliad kunnen ook dienen voor een wereldbeeld.
Ik volg geschriften die lijnrecht tegen de jouwe ingaan. Vind je mijn wereldbeeld dan ook van dezelfde waarde als die van jou? Of ga ik dan toch naar de hel.
The sky is no limit
pi_120033239
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het plukken van aren was een overtreding van de Wet. Je werd immers ook ter dood veroordeeld als je b.v. hout sprokkelde op de Shabbat :)
Haushofer, ben je van mening dat Jezus in zijn leven gezondigd heeft?
Kan Jezus een leven redden op de Shabbat?
Is de Shabbat voor de mens gemaakt of de mens voor de Shabbat?

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:29 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ik volg geschriften die lijnrecht tegen de jouwe ingaan. Vind je mijn wereldbeeld dan ook van dezelfde waarde als die van jou? Of ga ik dan toch naar de hel.
Wat bedoel je met 'dezelfde waarde'?
pi_120033283
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef Haushofer het volgende:
En zeker die Wet tot op de letter te volgen. :)
pi_120033366
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:22 schreef man1986 het volgende:

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. Jezus

Dat kun je niet zeggen over de duivel :)
Zeer juist ! Dat bedoel ik met de post naar Haushofer toe. En in de Wet staat als één van deze vereisten zich te laten besnijden en de voedingsvoorschriften strikt te volgen. :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 12:44:32 #18
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_120033571
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:35 schreef man1986 het volgende:

Wat bedoel je met 'dezelfde waarde'?
Bot gezegd: vind je jouw wereldbeeld beter dan dat van mij? Dat mag je ook afleiden uit het gevolg: jij wordt dan bijvoorbeeld gered en ik ga naar de hel.
The sky is no limit
pi_120034225
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef man1986 het volgende:

Maar niet de jouwe ... waarom niet?
  vrijdag 7 december 2012 @ 13:10:55 #20
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120034576
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:36 schreef ATON het volgende:

[..]u

En zeker die Wet tot op de letter te volgen. :)
Behalve volgens Paulus, want volgens hem (of eigenlijk volgens god via hem) was het ook voldoende om elkaar lief te hebben. Daarmee vervul je gelijk de hele wet. Om de boel nog overzichtelijker te maken...
pi_120034768
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:26 schreef freeDragon het volgende:
Wie zegt dat de mensheid op den duur niet beter af is? In de toekomst worden we misschien wel betere goden dan die van jou.
En wat gebeurt en met jij en ik in de toekomst? Inderdaad, we zullen ooit sterven.
En dat falsifieert opnieuw de hypothese van de duivel: 'Gij zult niet sterven'.

quote:
Want waarom zou je niet-wijze vragen willen vermijden?
Ik heb niet gezegd 'vermijden'.

quote:
Dus 'wijs' is soms synoniem aan 'sluw'?
Nee, daarom mijn aanhalingstekens.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:44 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Bot gezegd: vind je jouw wereldbeeld beter dan dat van mij? Dat mag je ook afleiden uit het gevolg: jij wordt dan bijvoorbeeld gered en ik ga naar de hel.
Verschillende wereldbeelden zijn, zoals het woord al aangeeft, verschillend.
Hierdoor kunnen ze logischerwijs ook niet 'dezelfde' zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:01 schreef Young_David het volgende:

[..]

Maar niet de jouwe ... waarom niet?
Mijn bijbel dient als een wereldbeeld.
pi_120035314
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:16 schreef man1986 het volgende:

Mijn bijbel dient als een wereldbeeld.
waarom?
pi_120035766
Omdat de bijbel de enige wereldbeeld is dat:

1 - Consistent is.
2 - Coherent is.
3 - Een basis geeft voor kennis.
4 - Een basis geeft voor objectieve moraliteit.

Alle andere wereldbeelden falen op een of meerdere punten.
pi_120035993
_O-
pi_120036200
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:

'God is rechtvaardig en genadig' is een aanname die met verschillende stukjes uit de bijbel te bewijzen valt. Of dat dan ook is valt ernstig te betwijfelen aangezien er zat stukjes zijn die getuigen van dat god zonder genade ( en ook uitdrukkelijk zijn moord-eskader oproept dat niet te tonen bij het handelen op zijn bevel ) kinderen en dieren af laat slachten.

De stelling: god is rechtvaardig valt net zo goed en net zo slecht te verdedigen als: god is een lui monster.
Dat god tegengestelde eigenschappen tentoonstelt is dan waarschijnlijk nog een veel betere conclusie.
God is heel erg rechtvaardig!
Er zijn inderdaad zaken in de Bijbel waar hij hard optrad, maar altijd met reden.

Waarschijnlijk ken je die dialoog met Abraham wel.
Als er 50 rechtvaardigen gevonden worden, zult U dan de stad sparen?
Ja!
etc etc tot aan ''Als er 5 rechtvaardigen gevonden worden, zult U dan de stad sparen?
God zou de stad sparen zelfs al was er maar 1 rechtvaardige in de hele stad.
God laat niet toe dat rechtvaardige mensen gestraft worden met de goddelozen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')