Laten we deze claim toepassen op de situatie van Adam en Eva:quote:Op maandag 3 december 2012 14:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geloof leidt maar al te vaak tot een onbereidheid om te onderzoeken en te controleren.
En dat is ook wat Adam en Eva deden, namelijk ze gingen aannemen dat hun overtuiging en geloof in God's Woord incorrect waren. Ze gingen experimenteren met de leugen van de duivel ('gij zult als goden zijn'), ondanks God's waarschuwing. Het enige vereiste is zoals je zegt: Adam en Eva moesten hun geloof in God's Woord en hun overtuiging in Hem eerst verwerpen.quote:Dat is de grote kracht van wetenschap: falsificeerbaarheid en een bereidheid om de eigen conclusies in twijfel te trekken. Alleen door aan te nemen dat je overtuigingen incorrect zijn kun je iets zeggen over de mogelijke correctheid. En dat vereist dat je geloof in die overtuigingen eerst verwerpt.
'God is rechtvaardig en genadig' is een aanname die met verschillende stukjes uit de bijbel te bewijzen valt. Of dat dan ook is valt ernstig te betwijfelen aangezien er zat stukjes zijn die getuigen van dat god zonder genade ( en ook uitdrukkelijk zijn moord-eskader oproept dat niet te tonen bij het handelen op zijn bevel ) kinderen en dieren af laat slachten.quote:Man1986: God is rechtvaardig en genadig en dat blijkt keer op keer, haal je zulke dingen uit context, dan krijg je claims als 'God is pure haat' wat nergens op slaat.
W A A R O M dient de bijbel als basis voor een wereldbeeld?quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je vraagt om een uiteenzetting van mijn standpunt en positie. Als ik daarbij de bijbel bij betrek, dan is dat geen cirkelredenatie op zich, aangezien het geen verwijzing is naar een drogreden, maar de bijbel als basis dient voor een wereldbeeld. Vanuit dat oogpunt gezien is een verwijzing naar de bijbel in welke geval dan ook geen cirkelredenering.
Maar aan jou de vraag:
Wat is er mis aan de claim dat de Waarheid een Persoon is?
Niet elke vraag is een wijze vraag en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:40 schreef Young_David het volgende:
Als een vraag ontwijken al als een wijs antwoord wordt gezien ...
Lege propaganda-post.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
Niet elke vraag is een wijze vraag en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.
En de Zondeval getuigd van het feit dat ingaan op de 'wijze' vragen van de duivel niet de meest verstandige optie is.
Grappig eigenlijk. Toen mensen op het punt stonden een overspelige vrouw te stenigen, volgden ze enkel de letterlijke lezing van de Thora. Jezus corrigeerde ze daarop. Dito bij het plukken van aren of genezen op de Shabbat. Daarbij, Jezus gebruikte keer op keer gelijkenissen, die niet letterlijk opgevat moesten worden en die je tot nadenken zetten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:10 schreef Young_David het volgende:
Ik snap het al. Je moet letterlijk aannemen wat in de bijbel staat. Kritische vragen stellen is van de duivel.
Ik vraag je naar het fundament van je geloof. Als je dat ervaart als een sluwe vraag dan betekent dat waarschijnlijk dat ik ergens iets gevoeligs raak. Mij lijkt het me een onschuldige vraag. Waarom is de Bijbel God's woord en de basis van een wereldbeeld. Waarom de Koran niet, waarom het boek van mormon niet, waarom de Iliad van Homerus niet?
De clip was niet bedoelt als reactie op jouw post, maar heeft meer betrekking op deze topic in het algemeen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:10 schreef Young_David het volgende:
Ik snap het al. Je moet letterlijk aannemen wat in de bijbel staat. Kritische vragen stellen is van de duivel.
De Koran, het boek van de mormonen en de Iliad kunnen ook dienen voor een wereldbeeld.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:10 schreef Young_David het volgende:
Waarom is de Bijbel God's woord en de basis van een wereldbeeld. Waarom de Koran niet, waarom het boek van mormon niet, waarom de Iliad van Homerus niet?
Klopt, wel kritisch naar de wet te kijken, maar niet de Wet overtreden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef Haushofer het volgende:
Als er iemand was die opriep kritisch naar de Wet te kijken, dan was het Jezus wel
quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:40 schreef Young_David het volgende:
Als een vraag ontwijken al als een wijs antwoord wordt gezien ...
Afhankelijk van wat jij of ik wijs vinden, kan dat waar of niet waar zijn. Het is echter geen antwoord op de opmerking van Young_David. Want waarom zou je niet-wijze vragen willen vermijden?quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
Niet elke vraag is een wijze vraag
Dus 'wijs' is soms synoniem aan 'sluw'? Zie verder mijn vorige opmerking.quote:en de duivel kan best veel 'wijze' (lees: sluwe) vragen stellen.
Ten eerste: alles rond de duivel en de zondeval is geen feit, dus alles wat daarvan afgeleid kan worden, ook niet.quote:En de Zondeval getuigd van het feit dat ingaan op de 'wijze' vragen van de duivel niet de meest verstandige optie is.
Het plukken van aren was een overtreding van de Wet. Je werd immers ook ter dood veroordeeld als je b.v. hout sprokkelde op de Shabbatquote:Op vrijdag 7 december 2012 12:22 schreef man1986 het volgende:
Klopt, wel kritisch naar de wet te kijken, maar niet de Wet overtreden.
Ik volg geschriften die lijnrecht tegen de jouwe ingaan. Vind je mijn wereldbeeld dan ook van dezelfde waarde als die van jou? Of ga ik dan toch naar de hel.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef man1986 het volgende:
<knipperdeknip>
Terug naar jouw vraag:
[..]
De Koran, het boek van de mormonen en de Iliad kunnen ook dienen voor een wereldbeeld.
Haushofer, ben je van mening dat Jezus in zijn leven gezondigd heeft?quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het plukken van aren was een overtreding van de Wet. Je werd immers ook ter dood veroordeeld als je b.v. hout sprokkelde op de Shabbat
Wat bedoel je met 'dezelfde waarde'?quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:29 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ik volg geschriften die lijnrecht tegen de jouwe ingaan. Vind je mijn wereldbeeld dan ook van dezelfde waarde als die van jou? Of ga ik dan toch naar de hel.
En zeker die Wet tot op de letter te volgen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef Haushofer het volgende:
Als er iemand was die opriep kritisch naar de Wet te kijken, dan was het Jezus wel
Zeer juist ! Dat bedoel ik met de post naar Haushofer toe. En in de Wet staat als één van deze vereisten zich te laten besnijden en de voedingsvoorschriften strikt te volgen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:22 schreef man1986 het volgende:
Klopt, wel kritisch naar de wet te kijken, maar niet de Wet overtreden.
Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. Jezus
Dat kun je niet zeggen over de duivel
Bot gezegd: vind je jouw wereldbeeld beter dan dat van mij? Dat mag je ook afleiden uit het gevolg: jij wordt dan bijvoorbeeld gered en ik ga naar de hel.quote:
Maar niet de jouwe ... waarom niet?quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:20 schreef man1986 het volgende:
De Koran, het boek van de mormonen en de Iliad kunnen ook dienen voor een wereldbeeld.
Behalve volgens Paulus, want volgens hem (of eigenlijk volgens god via hem) was het ook voldoende om elkaar lief te hebben. Daarmee vervul je gelijk de hele wet. Om de boel nog overzichtelijker te maken...quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:36 schreef ATON het volgende:
[..]u
En zeker die Wet tot op de letter te volgen.
En wat gebeurt en met jij en ik in de toekomst? Inderdaad, we zullen ooit sterven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:26 schreef freeDragon het volgende:
Wie zegt dat de mensheid op den duur niet beter af is? In de toekomst worden we misschien wel betere goden dan die van jou.
Ik heb niet gezegd 'vermijden'.quote:Want waarom zou je niet-wijze vragen willen vermijden?
Nee, daarom mijn aanhalingstekens.quote:Dus 'wijs' is soms synoniem aan 'sluw'?
Verschillende wereldbeelden zijn, zoals het woord al aangeeft, verschillend.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:44 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Bot gezegd: vind je jouw wereldbeeld beter dan dat van mij? Dat mag je ook afleiden uit het gevolg: jij wordt dan bijvoorbeeld gered en ik ga naar de hel.
Mijn bijbel dient als een wereldbeeld.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:01 schreef Young_David het volgende:
[..]
Maar niet de jouwe ... waarom niet?
waarom?quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:16 schreef man1986 het volgende:
Mijn bijbel dient als een wereldbeeld.
God is heel erg rechtvaardig!quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
'God is rechtvaardig en genadig' is een aanname die met verschillende stukjes uit de bijbel te bewijzen valt. Of dat dan ook is valt ernstig te betwijfelen aangezien er zat stukjes zijn die getuigen van dat god zonder genade ( en ook uitdrukkelijk zijn moord-eskader oproept dat niet te tonen bij het handelen op zijn bevel ) kinderen en dieren af laat slachten.
De stelling: god is rechtvaardig valt net zo goed en net zo slecht te verdedigen als: god is een lui monster.
Dat god tegengestelde eigenschappen tentoonstelt is dan waarschijnlijk nog een veel betere conclusie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |