Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
quote:Op donderdag 6 december 2012 14:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zucht.....probeer leenslaven maar eens wat moreel besef en logica bij te brengen
Tenzij je de grond huurt (lees: erfpacht) en het huis erop koopt (leent), dan mag je de huur van de grond wel aftrekken.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom mogen huurders hun kosten niet aftrekken?
Maas in de wet? Als verhuurder voortaan de huur in 2 delen opvoeren, een deel erfpacht en een deel huur van de opstal.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Tenzij je de grond huurt (lees: erfpacht) en het huis erop koopt (leent), dan mag je de huur van de grond wel aftrekken.
Te idioot voor woorden natuurlijk.
Huursubsidie?quote:Op donderdag 6 december 2012 14:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom mogen huurders hun kosten niet aftrekken? Simpel.... omdat de banksters daar geen profijt van hebben.
Zou er niet een juridisch verschil tussen erfpacht en normale huur zitten?quote:Op donderdag 6 december 2012 14:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tenzij je de grond huurt (lees: erfpacht) en het huis erop koopt (leent), dan mag je de huur van de grond wel aftrekken.
Te idioot voor woorden natuurlijk.
Juridisch zal er best verschil in zitten, maar dat neemt niet weg dat het onderscheid idioot is.quote:Op donderdag 6 december 2012 15:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou er niet een juridisch verschil tussen erfpacht en normale huur zitten?
Er is wel meer idioot aan de regels van onze samenleving als ik van elke punt zo'n principieel punt zou maken zou ik allang een hartaanval gehad hebben.quote:Op donderdag 6 december 2012 15:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juridisch zal er best verschil in zitten, maar dat neemt niet weg dat het onderscheid idioot is.
Een karikatuur van zichzelf noemen we dat.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]Het een normale moraal vinden om mensen hier als leenslaven weg te zetten.
Om het dan maar niet over je nieuwe topictitel te hebben.![]()
En qau logica vind jij het dus wel normaal dat de investeerder in je huurwoning zou mogen aftrekken en jij als huurder ook nog een keer.
quote:'Bij hypotheek ook kijken naar studieschuld'
Bij het verstrekken van een lening of hypotheek moet ook worden nagegaan of iemand een studieschuld heeft. Studentenleningen moeten daarom bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) worden aangemeld, zegt algemeen directeur van het bureau Peter van den Bosch vrijdag in het Financieele Dagblad.
Door de studentenleningen aan te melden kunnen volgens Van den Bosch toekomstige geldzorgen worden voorkomen. Hij wijst erop dat starters op de woningmarkt diep in de problemen kunnen komen als ze hun studieschuld verzwijgen om zo een hogere hypotheek te kunnen krijgen. Vaak zal dan blijken dat ze die niet kunnen betalen.
Door de registratie van studieschulden zouden banken beter zicht krijgen op de financiële situatie van pas afgestudeerden. De directeur maakt zich volgens de krant grote zorgen over de oplopende studieschulden van studenten, zeker als het kabinet besluit een sociaal leenstelsel in te voeren dat de basisbeurs moet vervangen.
Ja, doe maar een bron voor de bewering dat een studieschuld van 2x30.000 euro heel normaal is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:
Studieschulden moeten ook betrokkene worden in de toekenning van tophypotheken
En terecht, het is toch waanzin om iemand een lening te verstrekken tot aan zijn/haar strot terwijl hij en zij vaak een ieder schuld hebben van 30.000 euro
Eerst de schuld aflossen en dan pas naar een huis gaan kijken
'Bij hypotheek ook kijken naar studieschuld'
[..]
Eerst aflossen is natuurlijk niet nodig. Makkelijker dan toch, maximaal hypotheek bedrag (afgaande op loon) minus studie schuld geeft maximaal leenbedrag.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:
En terecht, het is toch waanzin om iemand een lening te verstrekken tot aan zijn/haar strot terwijl hij en zij vaak een ieder schuld hebben van 30.000 euro
[..]
Dat is juist een probleem, die studieschuld namen banken niet mee en de BKR ziet de gevolgenquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:24 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Eerst aflossen is natuurlijk niet nodig. Makkelijker dan toch, maximaal hypotheek bedrag (afgaande op loon) minus studie schuld geeft maximaal leenbedrag.
Het zal in de toekomst steeds normaler worden en nog wel hoger ookquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:24 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Ja, doe maar een bron voor de bewering dat een studieschuld van 2x30.000 euro heel normaal is.
Laatste keer dat ik op de landkaart keek, leefden we niet in de USA.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het zal in de toekomst steeds normaler worden en nog wel hoger ook
wel eens in de USA gevraagd ??
wat een journalistiekquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:53 schreef Basp1 het volgende:
De gemiddelde studieschuld is op dit moment 14.000 euro, wel toegenomen van 10.000 in 2007.
http://www.nu.nl/binnenla(...)chuld-gestegen-.html
Iets met bomen en bos en spijkers en laag water....quote:Ook is het aantal studenten met een studieschuld van meer dan een ton flink toegenomen. Hadden in 2006 nog vier studenten een schuld van meer dan honderdduizend euro, vier jaar later waren dat er 25.
ik weet dat er ook uitschieters zijnquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:53 schreef Basp1 het volgende:
De gemiddelde studieschuld is op dit moment 14.000 euro, wel toegenomen van 10.000 in 2007.
http://www.nu.nl/binnenla(...)chuld-gestegen-.html
Het word trouwens ook eens tijd dat men bij de maximale hypotheek kijkt naar het energielabel van het huis.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ja zoals je kan lezen, waarom gebruikte je dan niet die mensen met 100.000 euro studieschuld om je punt nog beter te kunnen maken?quote:
en vragen of men een zonnehemel of ligbad wil kopen en soms kouwelijk aangelegen isquote:Op vrijdag 7 december 2012 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het word trouwens ook eens tijd dat men bij de maximale hypotheek kijkt naar het energielabel van het huis.
Hoezo? Ik neem toch een hypotheek niet het huis.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het word trouwens ook eens tijd dat men bij de maximale hypotheek kijkt naar het energielabel van het huis.
Als het bij de BKR wordt geregistreerd kunnen ze die 1% wel meteen er uitvissenquote:Op vrijdag 7 december 2012 10:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja zoals je kan lezen, waarom gebruikte je dan niet die mensen met 100.000 euro studieschuld om je punt nog beter te kunnen maken?![]()
Als het gemiddelde 14.000 is zouden we moeten weten hoe de verdeling is en zouden we de kans dat er 2 beide 30.000 schuld hebben kunnen berekenen, mijn gevoel is dat deze kans onder de 1% uitkomt.
Wordt vooral tijd om weer meer te kijken naar de persoon achter de lening, ipv generieke rekenregels die iedereen opleged worden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Mogen ze en doen ze al - tenzij iemand hypotheekfraude pleegt bij aanvraag, maar daar helpt niks tegen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als het bij de BKR wordt geregistreerd kunnen ze die 1% wel meteen er uitvissen![]()
Studieschuld is ook gewoon schuld en ik zou niet weten waarom banken deze informatie niet zouden mogen meewegen als ze een hypotheek gaan verstrekken.
Natuurlijk kijken banken wel naar de individuele situatie, echter toen huizen in waarde stegen konden ook azijnpissers zonder toekomst gratis geld krijgen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wordt vooral tijd om weer meer te kijken naar de persoon achter de lening, ipv generieke rekenregels die iedereen opleged worden.
Nu kan een 55jarige uitgebluste aijnpisser met nul komma nul toekomst hetzelfde lenen als een jonge 25jarige hoogopgeleide en frisse gozer met een prima toekomst perspectief - wiens inkomen binnen tien jaar het veelvuldige is van het huidige toetsingsinkomen.
Dat vind ik nogal bizar.
als die 25 jarige frisse gozer zijn beide benen breekt of met de motor op zijn bek gaat, of gaat scheiden en een dikke alimentatie moet dokken, dan is die ervaren 55 jarige azijnpisser in het voordeelquote:Op vrijdag 7 december 2012 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wordt vooral tijd om weer meer te kijken naar de persoon achter de lening, ipv generieke rekenregels die iedereen opleged worden.
Nu kan een 55jarige uitgebluste aijnpisser met nul komma nul toekomst hetzelfde lenen als een jonge 25jarige hoogopgeleide en frisse gozer met een prima toekomst perspectief - wiens inkomen binnen tien jaar het veelvuldige is van het huidige toetsingsinkomen.
Dat vind ik nogal bizar.
Nope, als het maar binnen de regeltjes valt, let wel dat de beoordeelaars niet de acountsmanagers zijn waarmee je spreekt, de meneer of mevrouw die erover beslist zit in een hoofdkantoor en daar ben je enkel een dossier voor.quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk kijken banken wel naar de individuele situatie, echter toen huizen in waarde stegen konden ook azijnpissers zonder toekomst gratis geld krijgen.
Overigens is het mooi dat jij zo optimistisch bent over de salarisontwikkeling van jongeren, ik ben daar een stuk terughoudender in en volgens mij delen de banksters die mening.
Waarom is dat bizar? Kom maar terug als je inkomen het veelvoudige is!quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal bizar.
Dat is bizar omdat ik liever aan goede risico's leen, dan aan slechte risico's.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom is dat bizar? Kom maar terug als je inkomen het veelvoudige is!
Ik denk dat banken dat een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen: ze hebben laten zien veel te veel uit te lenen, zodra ze daar de kans voor krijgen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hetzelfde geld overigens voor mensen die al dan niet veel eigen geld inbrengen.
Als ik een groot eigen vermogen heb, maar een laag inkomen, ben ik een slecht risico, en word ik geacht niks te mogen financieren.
Als ik nauwelijks eigen vermogen heb, maar een hoog inkomen, ben ik een goed risico, en word ik geacht veel te mogen financieren.
Dat is toch onzin?
Two wrongs do not make one right, imho.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat banken dat een beetje over zichzelf hebben uitgeroepen: ze hebben laten zien veel te veel uit te lenen, zodra ze daar de kans voor krijgen.
Nu nog staat het banken vrij om mensen zonder eigen vermogen minder uit te lenen, maar omdat de overheid marktverstorend werkt via de NHG gebeurt dat niet.
Een vertekend beeld wat bankiers altijd voorrekenen is wel juist wil je zeggen. Ik zou vanuit maatschappelijk belang niet meer graag mensen opgezadeld zien worden met leningen die men nooit kan of zal afbetalen. Liever weer op de ouderwetse manier idd eerst met een starterswoning beginnen die binnen 10 jaar afgelost zou moeten zijn, vervolgens je doorgroei woning, enz..quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Two wrongs do not make one right, imho.
Laten we dan maar snel weer naar individuele beoordeling gaan, ipv dit soort generieke beleidsregeltjes die hun doel voorbijschieten. Beter voor iedereen, behalve de lamme klagende zoutzakken. Die moeten dan maar van hun reet af komen.
Dit is hoe het twintig-dertig jaar geleden gebeurde, volgens mij is die generieke onpersoonlijke als-het-door-juristen-bedachte-rekensommetje-maar klopt methode JUIST verantwoordelijk voor wat je beschrijft. Laat die leningen maar fijn in de locale boeken terecht komen, en een locale bankdirecteur die verantwoordelijk wordt gehouden door zijn omgeving, ipv iemand ver weg op de twintigste verdieping. Volgens mij heeft zich dat concept aardig bewezen. (sterker nog dit concept wordt juist steeds meer heringevoerd, o.a. in de UK)quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een vertekend beeld wat bankiers altijd voorrekenen is wel juist wil je zeggen. Ik zou vanuit maatschappelijk belang niet meer graag mensen opgezadeld zien worden met leningen die men nooit kan of zal afbetalen. Liever weer op de ouderwetse manier idd eerst met een starterswoning beginnen die binnen 10 jaar afgelost zou moeten zijn, vervolgens je doorgroei woning, enz..
Verder weten we vanuit de afgelopen crisissen dat zelfs grote bankiers niet eens aan fatsoenlijk risicoperceptie konden doen, waarom zou dit wel goed gaan bij persoonlijke benadering.
Die persoonlijk benadering van jou heeft mijn inziens alleen van doen om mensen met te hoge leningen op te zadelen, en op die manier het verdienmodel van de banken alleen maar te versterken.
Niet als je de knip legt dat die leningen voor risico van de locale organisatie zijn, en je de funding centraal laat.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:18 schreef Basp1 het volgende:
Dat die leningen over de hele wereld slingeren doet niets af aan het feit dat er onveantwoorde leningen werden afgesloten door verkeerde risicopercepties. Dan zouden in jou visie ook hypotheek doorschuivers / verpakkers veel meer gereguleerd moeten gaan worden anders gaat dat ook nooit werken.
http://www.nu.nl/geldzake(...)etten-hypotheek.htmlquote:Meer tijd voor omzetten hypotheek
DEN HAAG - Huizenbezitters krijgen meer tijd om hun bestaande aflossingvrije hypotheek om te zetten in een spaar- of beleggingshypotheek.
De termijn wordt verlengd tot 1 april volgend jaar. Minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst) heeft dat vrijdag aan de Eerste Kamer laten weten.
Dat begrijp ik dus ook niet. Waarom zou je dat in godsnaam willen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zou je een aflossingsvrij hypotheekdeel nu willen omzetten, de HRA blijft toch nog intact voor de bestaande leningen. Is het nu zo moeilijk om zelf af te lossen daarop, of te sparen.
Dat is voor de stumpers die niet snappen hoe aflossen werkt als je een aflosingsvrije hypotheek hebt. Diezelfde personen als waar bij leenreclame tegenwoordig gezegd moet worden dat lenen geld kost. Een beetje persoon met IQ snapt dat, schijnbaar is er hele vracht mensen die dat IQ niet hebben.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus ook niet. Waarom zou je dat in godsnaam willen.![]()
Xeno, de eeuwige huurslaaf, vertelt aan ons huizenbezitters hoe het er aan toe gaat bij het aanvragen van een hypotheek. Schrijven we allemaal mee?quote:Op vrijdag 7 december 2012 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Natuurlijk kijken banken wel naar de individuele situatie
Hier snap ik inderdaad ook helemaal niks van, ik spaar mijn aflossingsvrijedeel zelf bijelkaar op een spaarrekening en dat doe ik bewust. Zo heb ik namelijk direct geld tot mijn beschikking in het geval van calamiteiten en zit mijn geld in een hoop bakstenen waar ik niks mee kan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zou je een aflossingsvrij hypotheekdeel nu willen omzetten, de HRA blijft toch nog intact voor de bestaande leningen. Is het nu zo moeilijk om zelf af te lossen daarop, of te sparen.
Je moet inderdaad niet al te slim zijn om een bank binnen te lopen en te zeggen:quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:29 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is voor de stumpers die niet snappen hoe aflossen werkt als je een aflosingsvrije hypotheek hebt. Diezelfde personen als waar bij leenreclame tegenwoordig gezegd moet worden dat lenen geld kost. Een beetje persoon met IQ snapt dat, schijnbaar is er hele vracht mensen die dat IQ niet hebben.
Wat heeft leeftijd met hypotheek uit te staan. Dat jij daar als 28 jarige toevallig zelfde loon hebt als iemand van 58 berust op toeval natuurlijk. Kun je net zo goed zeggen dat jij als 28 jarige hetzelde kunt lenen als ieder ander die hetzelfde loon heeft als jou op dat moment.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:31 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ik kwam op m'n 28e naar de bank. Net afgestudeerd, startsalaris. En ik kan exact (maar dan ook EXACT) hetzelfde lenen als iemand van 30 jaar ouder. Jaartje later is m'n salaris al 10% gestegen.
Ziijn dat dezelfde stumpers die niet begrijpen dat dit gaat over bestaande aflossingsvrij spaarhypotheken, waarbij thans nog de keuze bestaat om het spaardeell in box 1 of box 3 onder te brengen, waarbij een verandering van de fiscale behandeling van het spaardeel ook de eerbiedigende werking van het hypotheekdeel zou veranderen in de toekomst, en dat dit dus enkel een keuze over de fiscale behandeling van het spaardeel gaat?quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:29 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is voor de stumpers die niet snappen hoe aflossen werkt als je een aflosingsvrije hypotheek hebt. Diezelfde personen als waar bij leenreclame tegenwoordig gezegd moet worden dat lenen geld kost. Een beetje persoon met IQ snapt dat, schijnbaar is er hele vracht mensen die dat IQ niet hebben.
Dat staat er niet:quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ziijn dat dezelfde stumpers die niet begrijpen dat dit gaat over bestaande aflossingsvrij spaarhypotheken, waarbij thans nog de keuze bestaat om het spaardeell in box 1 of box 3 onder te brengen, waarbij een verandering van de fiscale behandeling van het spaardeel ook de eerbiedigende werking van het hypotheekdeel zou veranderen in de toekomst, en dat dit dus enkel een keuze over de fiscale behandeling van het spaardeel gaat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |