abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119919119
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vind strafrecht verreweg het leukste vak tot nu toe. Maar inderdaad, wat jij zegt klopt. Ik heb een tijdje geleden een lezing van Peter Plasman bijgewoond, die man kan echt op commando zijn gehele hart uitzetten lijkt het :{ Ik vond het een beetje eng. Wel heel intrigerend.
Ik vond strafrecht zelf ook het leukste vak van het eerste jaar inderdaad.
pi_119919158
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:13 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik vond strafrecht zelf ook het leukste vak van het eerste jaar inderdaad.
Ik ben halverwege het tweede en het is nog steeds het leukst. Met internationaal recht en aansprakelijkheidsrecht. Misschien ga ik wel naar Brussel :7
pi_119919481
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:54 schreef Tchock het volgende:
Ik moet wegblijven uit NWS-moordtopics
Dit was niet zo maar een moord, dit was met voorbedachte raden!
pi_119919554
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:25 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Dit was niet zo maar een moord, dit was met voorbedachte raden!
Die is voorbijgekomen ja. En dat ik het niet snapte, omdat dit toch duidelijk een 'doodslag door schuld' was.
pi_119919567
Ik bedoel ook letterlijk dat ik er weg moet blijven :D
pi_119920319
Over strafrecht gesproken: ik vroeg me iets af. In die grensrechter-zaak. Kan het moord zijn? Of doodslag? Is het voor die misdrijven niet vereist dat het slachtoffer ook daadwerkelijk overlijdt (en dan bedoel ik dus meteen of zeer kort daarna)?. Hier schopten ze het slachtoffer, dat vervolgens wegliep en kiplekker weer terugging naar het voetbalveld. Daar werd hij onwel. Kan er dan doodslag zijn?
pi_119920640
Dat is een kwestie van causaliteit. Heb je materieel strafrecht al gehad?
pi_119920686
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:55 schreef Speedy_T het volgende:
Dat is een kwestie van causaliteit. Heb je materieel strafrecht al gehad?
Ja :P En formeel ook. Daarom, ik zou dit moeten weten. Maar moet met doodslag de intentie (of voorwaardelijke opzet) niet op de dood gericht zijn?
pi_119920722
Ik zou je arrestenbundel er even bij bakken en achterin zoeken bij voorwaardelijk opzet.

Uit m'n hoofd het porsche arrest of aanmerlijke kans.. of allebei :P
pi_119920931
Het causale verband lijkt me hier prima aannemelijk te maken.

Overigens lijkt het mij inderdaad voorwaardelijk opzet. Je weet (of behoort te weten) dat het schoppen tegen het hoofd van iemand dit soort gevolgen met zich mee kan brengen.
pi_119920944
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:57 schreef Speedy_T het volgende:
Ik zou je arrestenbundel er even bij bakken en achterin zoeken bij voorwaardelijk opzet.

Die ken ik allebei nog wel :D In Porsche was er geen voorwaardelijk opzet omdat de de bestuurder de aanmerkelijke kans dat hij zelf gewond raakte (of erger) ook voor lief nam. Bij aanmerkelijke kans werden de criteria opgesteld toch? Eh, even denken... Willens en wetens aan de aanmerkelijke kans blootstellen dat het gevolg intrad? Dus dat zou in casus wel het geval zijn. Porsche is dan minder van toepassing, volgens mij.

Dus voorwaardelijk opzet dus doodslag waarschijnlijk? :D
pi_119921006
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die ken ik allebei nog wel :D In Porsche was er geen voorwaardelijk opzet omdat de de bestuurder de aanmerkelijke kans dat hij zelf gewond raakte (of erger) ook voor lief nam. Bij aanmerkelijke kans werden de criteria opgesteld toch? Eh, even denken... Willens en wetens aan de aanmerkelijke kans blootstellen dat het gevolg intrad? Dus dat zou in casus wel het geval zijn. Porsche is dan minder van toepassing, volgens mij.

Dus voorwaardelijk opzet dus doodslag waarschijnlijk? :D
Waarschijnlijk wel, maar ik zou er persoonlijk niet zo'n blij gezicht bij trekken :P
pi_119921021
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:03 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar ik zou er persoonlijk niet zo'n blij gezicht bij trekken :P
Ik ben blij omdat ik het nog weet. :')
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:22:08 #114
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119921715
Wel vaag hoe het menselijk lichaam werkt. Eerst een paar schoppen op het hoofd/nek incasseren, vervolgens naar huis gaan (!) op bed gaan liggen, terug naar de voetbal, wedstrijdje kijken en dan pas onwel worden. Terwijl de schade er al was wordt hij pas na een paar uur onwel. Interessant is dat wel..

Wat ik ook gek vind is dat een volwassen man zich laat schoppen door 3 15 en 16 jarigen; zodra zo'n knul aan je komt tik je hem er toch een op of niet? Uit zelfverdediging natuurlijk. En dat niemand te hulp schiet op dat veld..
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_119921753
tijd om naar college te gaan :O
pi_119921951
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:22 schreef Boterbartje het volgende:
Wel vaag hoe het menselijk lichaam werkt. Eerst een paar schoppen op het hoofd/nek incasseren, vervolgens naar huis gaan (!) op bed gaan liggen, terug naar de voetbal, wedstrijdje kijken en dan pas onwel worden. Terwijl de schade er al was wordt hij pas na een paar uur onwel. Interessant is dat wel..

Wat ik ook gek vind is dat een volwassen man zich laat schoppen door 3 15 en 16 jarigen; zodra zo'n knul aan je komt tik je hem er toch een op of niet? Uit zelfverdediging natuurlijk. En dat niemand te hulp schiet op dat veld..
Als je je nou eerst een verdiept in hoe het gegaan is dan zou je het een stuk minder 'gek' vinden. Gisteravond bij P&W is het uitgelegd door iemand die er bij was. Iedereen op het veld schoot te hulp, maar de situatie was heel onoverzichtelijk omdat iedereen (alleen al 22 voetballers dus) zich er mee gingen bemoeien. Er is natuurlijk maar één rake trap voor nodig om letsel met dit gevolg te veroorzaken. Dat zie je gebeuren waarna mensen ingrijpen maar dan kan het al te laat zijn. Daarnaast denk ik dat je duidelijk overschat hoe makkelijk je drie 15/16 jarige 'er wel even uittikt'.

Echt bijzonder dit soort reacties van mensen die 'het ongelovelijk vinden dat er niemand ingreep' (alsof iedereen stond te kijken en het een halfuur duurde) en het 'raar vinden dat je je door drie pubers laat slaan'. Man man, wat een voorstellingsvermogen en empathie. :{
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:29:40 #117
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119922033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:27 schreef Valid het volgende:

[..]

Als je je nou eerst een verdiept in hoe het gegaan is dan zou je het een stuk minder 'gek' vinden. Gisteravond bij P&W is het uitgelegd door iemand die er bij was. Iedereen op het veld schoot te hulp, maar de situatie was heel onoverzichtelijk omdat iedereen (alleen al 22 voetballers dus) zich er mee gingen bemoeien. Er is natuurlijk maar één rake trap voor nodig om letsel met dit gevolg te veroorzaken. Dat zie je gebeuren waarna mensen ingrijpen maar dan kan het al te laat zijn. Daarnaast denk ik dat je duidelijk overschat hoe makkelijk je drie 15/16 jarige 'er wel even uittikt'.
Hmm true. Gelijk land uit zetten dat volk
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_119922140
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:57 schreef Speedy_T het volgende:

Ronde klip toch?
This sentimental motherfucker just cost us money.
pi_119922263
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:22 schreef Boterbartje het volgende:
Ja, kan gebeuren. Zoiets heet een subduraal hematoom: er ontstaat (door een klap, ongeluk, aangeboren afwijking) een scheur tussen de binnenste twee hersenvliezen. De bloedvaten zijn daar heel erg klein, dus het bloeden gaat in het begin heel langzaam. Daarom voel je er niets van en kun je normaal functioneren. Op een gegeven moment stapelt zo veel bloed zich op dat het hersendelen begint te verdrukken, dan kun je bijvoorbeeld blinde vlekken in je gezichtsveld krijgen, gedeeltelijke verlamming van je lichaam of gezicht, dat soort zaken. Of je gaat knock-out. Tegen de tijd dat je behandeld kunt worden is er zo veel druk op de hersenen dat je grote hersenschade oploopt, en dan kan het al veel te laat zijn om je te redden.

edit: Overigens weet ik natuurlijk niet wat er uit de lijkschouwing komt, maar ik durf hier wel geld op te zetten ;(
quote:
Zie Valids post :)
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:42:10 #120
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119922570
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:35 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, kan gebeuren. Zoiets heet een subduraal hematoom: er ontstaat (door een klap, ongeluk, aangeboren afwijking) een scheur tussen de binnenste twee hersenvliezen. De bloedvaten zijn daar heel erg klein, dus het bloeden gaat in het begin heel langzaam. Daarom voel je er niets van en kun je normaal functioneren. Op een gegeven moment stapelt zo veel bloed zich op dat het hersendelen begint te verdrukken, dan kun je bijvoorbeeld blinde vlekken in je gezichtsveld krijgen, gedeeltelijke verlamming van je lichaam of gezicht, dat soort zaken. Of je gaat knock-out. Tegen de tijd dat je behandeld kunt worden is er zo veel druk op de hersenen dat je grote hersenschade oploopt, en dan kan het al veel te laat zijn om je te redden.

edit: Overigens weet ik natuurlijk niet wat er uit de lijkschouwing komt, maar ik durf hier wel geld op te zetten ;(

[..]

Zie Valids post :)
kun je het uberhaupt behandelen? als je op tijd bij zou zijn mocht je weten dat de vliezen zijn gescheurd? of als je na zo'n klap preventief opgenomen wordt?
pi_119922596
Burgerlijk deel Van de vnw is wel zwaar trouwens..
pi_119922625
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:42 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

kun je het uberhaupt behandelen? als je op tijd bij zou zijn mocht je weten dat de vliezen zijn gescheurd? of als je na zo'n klap preventief opgenomen wordt?
Ik geloof dat dokters in elk geval gaten kunnen boren in de schedel om de druk te verlichten. Ik weet eigenlijk niet of een daadwerkelijke operatie ook mogelijk is... In elk geval is het dus heel moeilijk om er op tijd bij te zijn, aangezien je eerst uren nergens last van hebt terwijl het dan wel steeds gevaarlijker wordt.
pi_119922655
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik geloof dat dokters in elk geval gaten kunnen boren in de schedel om de druk te verlichten. Ik weet eigenlijk niet of een daadwerkelijke operatie ook mogelijk is... In elk geval is het dus heel moeilijk om er op tijd bij te zijn, aangezien je eerst uren nergens last van hebt terwijl het dan wel steeds gevaarlijker wordt.
Dat doet me denken aan zo'n SAW film :')
pi_119922670
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:43 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Dat doet me denken aan zo'n SAW film :')
Het leven is een Saw-film
pi_119922726
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het leven is een Saw-film
Maar begrijp je welke ik bedoel? Er is ergens zo'n scène waar precies gebeurt wat jij beschrijft.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:46:55 #126
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119922791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja dat doen ze soms ook bij hersenbloedingen en in feite is wat jij zegt een hersenbloeding. Opzich zou je bij rake klappen op het hoofd preventief kunnen opnemen.. maar goed; Nederlandse zorg is meer van achteraf proberen op te lappen dan preventief handelen want stel je voor dat het geld kost
pi_119922817
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:46 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Ja dat doen ze soms ook bij hersenbloedingen en in feite is wat jij zegt een hersenbloeding. Opzich zou je bij rake klappen op het hoofd preventief kunnen opnemen.. maar goed; Nederlandse zorg is meer van achteraf proberen op te lappen dan preventief handelen want stel je voor dat het geld kost
Nouja, als je iedereen die wat voor soort klap dan ook op het hoofd krijgt razendsnel naar het ziekenhuis moet vervoeren en daar door een MRI-scanner moet gooien mag de premie wel omhoog.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:50:30 #128
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119922933
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:47 schreef Tchock het volgende:
ouja, als je iedereen die wat voor soort klap dan ook op het hoofd krijgt razendsnel naar het ziekenhuis moet vervoeren en daar door een MRI-scanner moet gooien mag de premie wel omhoog.
Er is natuurlijk een verschil met van de trap vallen of met voetbalschoenen tegen je kop worden getrapt..
pi_119922962
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:47 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nouja, als je iedereen die wat voor soort klap dan ook op het hoofd krijgt razendsnel naar het ziekenhuis moet vervoeren en daar door een MRI-scanner moet gooien mag de premie wel omhoog.
Dat is een moeilijk verhaal inderdaad. Ik ben wel eens slachtoffer geworden van zinloos geweld na het uitgaan en daarbij is redelijk hard op mijn hoofd geslagen. Ik ben naar huis gegaan en na een halve week was de hoofdpijn weer over. Ik heb eigenlijk nooit serieus overwogen om naar de dokter te gaan en zoals je nu ziet had het toch goed mis kunnen gaan.
pi_119923101
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:51 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Dat is een moeilijk verhaal inderdaad. Ik ben wel eens slachtoffer geworden van zinloos geweld na het uitgaan en daarbij is redelijk hard op mijn hoofd geslagen. Ik ben naar huis gegaan en na een halve week was de hoofdpijn weer over. Ik heb eigenlijk nooit serieus overwogen om naar de dokter te gaan en zoals je nu ziet had het toch goed mis kunnen gaan.
Dat is hier natuurlijk ook aan de orde. Lang niet iedereen die tegen zijn hoofd wordt geschopt overlijdt. Op mijn voetbalvereniging is een joch met agressieproblemen voor het leven geschorst nadat hij op iemands hoofd had gestampt :') Dat had net zo goed dit nieuwsbericht kunnen zijn.
pi_119923196
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat is hier natuurlijk ook aan de orde. Lang niet iedereen die tegen zijn hoofd wordt geschopt overlijdt. Op mijn voetbalvereniging is een joch met agressieproblemen voor het leven geschorst nadat hij op iemands hoofd had gestampt :') Dat had net zo goed dit nieuwsbericht kunnen zijn.
Daarom is dat geroep om "moord" ook zo overtrokken. Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik kan me niet voorstellen dat er bewust is geprobeerd die man om het leven te helpen. Echt met volledig besef daarop afsturen ? Ik kan me er niets bij voorstellen.
pi_119923274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:56 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Daarom is dat geroep om "moord" ook zo overtrokken. Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik kan me niet voorstellen dat er bewust is geprobeerd die man om het leven te helpen. Echt met volledig besef daarop afsturen ? Ik kan me er niets bij voorstellen.
Ja, mensen kunnen hier (terecht) slecht mee omgaan. Dan krijg je dat soort onderbuikschreeuwers. Wacht maar tot die twee jongens van 15 minder dan 2 jaar cel krijgen, dan wordt het nog veel erger :X
pi_119923348
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, mensen kunnen hier (terecht) slecht mee omgaan. Dan krijg je dat soort onderbuikschreeuwers. Wacht maar tot die twee jongens van 15 minder dan 2 jaar cel krijgen, dan wordt het nog veel erger :X
Nou ja, het is ook heel gevoelige materie natuurlijk. Mensen hebben ook recht op hun emoties.
pi_119923377
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:00 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Nou ja, het is ook heel gevoelige materie natuurlijk. Mensen hebben ook recht op hun emoties.
Daarom zeg ik ook ''terecht'' :)
pi_119923625
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:00 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Tsjah, nog leuker zouden de reacties zijn als het de kinderen waren geweest van dezelfde onderbuikschreeuwers. 'Ja maar het was helemaal niet de bedoeling'.
pi_119925236
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Tsjah, nog leuker zouden de reacties zijn als het de kinderen waren geweest van dezelfde onderbuikschreeuwers. 'Ja maar het was helemaal niet de bedoeling'.
Goed punt, maar het is mensen eigen zich te laten leiden door eigenbelang. Althans dat is mijn bescheiden mening :)
pi_119925280
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:53 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Goed punt, maar het is mensen eigen zich te laten leiden door eigenbelang. Althans dat is mijn bescheiden mening :)
Dat klopt, vooral de eerste reactie is de meest emotionele. Maar als je even de tijd hebt gehad om tot bezinking te komen en om dingen te relativeren, dan kun je best ietwat genuanceerder zijn.

Er bestaan simpelweg een hoop idioten in de maatschappij.
pi_119925324
Het ging over strafrecht dus ik begin wel hier met lezen. :x
pi_119925331
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:57 schreef Actaeon het volgende:
Het ging over strafrecht dus ik begin wel hier met lezen. :x
Een paar posts maar aansteller.
pi_119925368
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een paar posts maar aansteller.
Maar meer dan genoeg.
pi_119925474
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat klopt, vooral de eerste reactie is de meest emotionele. Maar als je even de tijd hebt gehad om tot bezinking te komen en om dingen te relativeren, dan kun je best ietwat genuanceerder zijn.

Er bestaan simpelweg een hoop idioten in de maatschappij.
Er zijn mensen die nooit meer over hun eerste mening heen kunnen kijken. Ik ben op Fok! wel eens uitgemaakt voor mongool omdat ik me in een discussie had laten overtuigen en het gelijk van de ander toegaf.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:14:45 #142
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119925778
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:02 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Er zijn mensen die nooit meer over hun eerste mening heen kunnen kijken. Ik ben op Fok! wel eens uitgemaakt voor mongool omdat ik me in een discussie had laten overtuigen en het gelijk van de ander toegaf.
Tss mongool
pi_119925835
Kan iemand mij misschien een concreet voorbeeld geven van een art. 6:22 Awb situatie?

quote:
Artikel 6:22
Een besluit waartegen bezwaar is gemaakt of beroep is ingesteld, kan, ondanks schending van een vormvoorschrift, door het orgaan dat op het bezwaar of beroep beslist, in stand worden gelaten indien blijkt dat de belanghebbenden daardoor niet zijn benadeeld.
pi_119925968
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:14 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Tss mongool
pi_119925973
Helft tandartsen ziet omzet dalen

Krijg ik net een rekening binnen van 350 euro :')
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_119926010
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:21 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Helft tandartsen ziet omzet dalen

Krijg ik net een rekening binnen van 350 euro :')
Duidelijk de andere helft.
pi_119926012
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:21 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Je kon er op wachten he :D
pi_119926037
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:23 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Duidelijk de andere helft.
Ik denk het ;(
pi_119926134
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:23 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Je kon er op wachten he :D
Hangt er opeens een labeltje aan me.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:27:34 #150
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_119926159
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:21 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Grapje knul! Ik ben ook van mening dat je open een discussie in moet gaan en de andere kant van het verhaal wilt horen/begrijpen en zelfs bereid bent je eigen standpunt te laten vallen.. anders heeft een discussie geen zin.

Uitzondering bevestigd de regel:

Behalve Microsoft/Apple, die discussie heeft sowieso geen zin want Microsoft is wel 100.00000.000000 beter dan kutApple
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')