abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122573610
Dat is een interessant gerucht! Ik vind die playonlinux optie een erg prima oplossing, heb succesvol op diverse systemen gewerkt en documenten uitgewisseld zonder problemen, dus prima :)

Ik ben overigens erg benieuwd hoe jullie desktop eruit ziet of welke desktop environment jullie gebruiken. Ik vind de xfce omgeving erg prettig vanwege het automatisch verbergen van het top panel, iets wat in unity niet kan.
Gnome vind ik niet zo prettig werken, kan niet goed aangeven waarom.

Ben van alles aan het proberen, maar ik krijg veel dingen ook niet echt lekker aan de praat. Unity blijft het lekkerst werken.

Ubuntu 12.10 overigens hier ;)
dry denim, when having blue balls is actually having blue balls.
pi_122573734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:57 schreef T_Fuff het volgende:
Dat is een interessant gerucht! Ik vind die playonlinux optie een erg prima oplossing, heb succesvol op diverse systemen gewerkt en documenten uitgewisseld zonder problemen, dus prima :)

Ik ben overigens erg benieuwd hoe jullie desktop eruit ziet of welke desktop environment jullie gebruiken. Ik vind de xfce omgeving erg prettig vanwege het automatisch verbergen van het top panel, iets wat in unity niet kan.
Gnome vind ik niet zo prettig werken, kan niet goed aangeven waarom.

Ben van alles aan het proberen, maar ik krijg veel dingen ook niet echt lekker aan de praat. Unity blijft het lekkerst werken.

Ubuntu 12.10 overigens hier ;)
Cinnamon i.c.m. Arch linux :P, beste van Gnome classic en de leuke dingen van Gnome 3.x
pi_122588602
Nu KDE upgraden naar 4.9.10 :9
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 GiB in 3 minuten gedownload,sinds 10:53 bezig met vervangen en uitpakken.

Had niet eens verwacht dat Google Chrome ook erbij zit _O-
pi_122589196
Even uitgelogd en dan weer inloggen. :P

Login screen theme is veranderd,maar ik kan het nog steeds niet aanpassen 8)7
pi_122764319
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:58 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Cinnamon i.c.m. Arch linux :P, beste van Gnome classic en de leuke dingen van Gnome 3.x
Ik heb er nu een aantal uitgeprobeerd en vind zelf xfce het mooist en prettigst werken, echter is best een bitch om alles goed te krijgen. Dash functie van unity gebruik ik veel en dat mis ik in xfce omgeving wel.
Gnome 3 is mooi en snel, maar niet helemaal logisch naar mijn idee, vind het niet efficient werken.
Lde is te windows en erg lelijk.
Mint, kde, fluxbox te kort getest.

Nog steeds Unity dus. Wil gewoon heel graag het top panel weg of autohide, gebruik het nooit :')
dry denim, when having blue balls is actually having blue balls.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:38:49 #181
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122793631
Allemachtig :D

Heb sinds tijden weer een fatsoenlijke pc over om eens lekker met linux te klooien, dus ik gooi uit macht der gewoonte Ubuntu erop maar WTF is daarmee gebeurt, een sidebar waar je niets aan toe kunt voegen, het hele ouwe menu weg :´)

Kortom, ik zit te te twijfelen, of moeite doen om uit te zoeken hoe alles in elkaar zit of gewoon Mint met Cinnamon te installeren _O-
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_122793788
niets aan toe kunt voegen :?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:47:27 #183
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122793954
:D

Ik heb iets over het hoofd gezien merk ik :P

Gewoon iets als Chrome, zodra ik dat sluit verdwijnt ie uit de balk en moet ik via het dashhome dat ding opzoeken, ietwat omslachtig :´)
pi_122794066
rechtermuis -> vastzetten in starter

als je eigen shortcuts toe wilt voegen moet je een .desktop link maken, da's wel wat omslachtiger idd.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:53:55 #185
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122794196
het is allemaal ff net wat anders dan ik gewoon was :P

en dat terwijl de linuxcodes me een paar jaar geleden uit de vingers vlogen zit ik nu te kijken alsof ik water zie branden _O-
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:57:40 #186
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_122794344
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 16:53 schreef Klonk het volgende:
en dat terwijl de linuxcodes me een paar jaar geleden uit de vingers vlogen zit ik nu te kijken alsof ik water zie branden _O-
Die werken nog steeds behalve als je iets met gconf wil doen. Nu doen we dat met dconf ;)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 12 februari 2013 @ 17:00:34 #187
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122794442
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 16:57 schreef wdn het volgende:

[..]

Die werken nog steeds behalve als je iets met gconf wil doen. Nu doen we dat met dconf ;)
Kijk dat is weer iets wat ik niet wist :P

Verder wel weer lekker om met Ubuntu/Linux te werken, straks maar eens een echte setup doen waarbij windows compleet weggaat.

Nu ik het daar toch over heb is het nog steeds verstandig om in dat geval drie partities aan te maken, eentje waar het OS opkomt, eentje voor het geheugen en een homepartitie?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 17:05:34 #188
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_122794639
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 17:00 schreef Klonk het volgende:

[..]

Kijk dat is weer iets wat ik niet wist :P

Verder wel weer lekker om met Ubuntu/Linux te werken, straks maar eens een echte setup doen waarbij windows compleet weggaat.

Nu ik het daar toch over heb is het nog steeds verstandig om in dat geval drie partities aan te maken, eentje waar het OS opkomt, eentje voor het geheugen en een homepartitie?
Ja en nee. De installer verwijderd home niet als je een re-install doet en home niet format (want best vervelend kan zijn want owee als je een andere user aanmaakt of settings door elkaar gaan lopen ;))

Ik ben zelf nog steeds voorstander van een kleine / en een kleine home met symlinks vanuit home naar een andere disc/partitie. Kun je altijd systeem re-installen want / en home kun je dan altijd formatteren.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 17:09:51 #189
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122794782
psies mijn gedachte, maar ik kan me bij de laatste ubuntu´s (09/10)die ik serieus gedraaid heb dat er ook nog altijd een kleine partitie nodig was voor virtueel geheugen?

draai nu op 4 gig intern dus dat zal dan niet meer nodig zijn denk ik zo :P
pi_122795524
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 17:05 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja en nee. De installer verwijderd home niet als je een re-install doet en home niet format (want best vervelend kan zijn want owee als je een andere user aanmaakt of settings door elkaar gaan lopen ;))

Ik ben zelf nog steeds voorstander van een kleine / en een kleine home met symlinks vanuit home naar een andere disc/partitie. Kun je altijd systeem re-installen want / en home kun je dan altijd formatteren.
Eigenlijk is het wel jammer dat er niet een extra niveau zit in /home/username, zodat je documenten en settings nog op aparte partities kunt mounten.
Symlinks is idd de oplossing maar met een aparte ~/files map zou het makkelijker zijn.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:32:44 #191
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122799885
partitie waar het OS op komt is toch primair en waar de home op komt logical toch?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:43:21 #192
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_122800461
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:32 schreef Klonk het volgende:
partitie waar het OS op komt is toch primair en waar de home op komt logical toch?
Alleen de boot files moeten op een primairy. OS niet perse maar dat meestal wel het geval zijn.

Mijn notebook:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1       101G  4.5G   92G   5% /
udev            2.0G  8.0K  2.0G   1% /dev
tmpfs           803M  920K  802M   1% /run
none            5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
none            2.0G  216K  2.0G   1% /run/shm
none            100M   20K  100M   1% /run/user
/dev/sdb1       106G  188M  101G   1% /discworld2
/dev/sdb2       329G  125G  188G  40% /discworld
/dev/sdb5        25G   19G  4.6G  80% /home

sda is een ssd
sdb is een sata

mijn home is nagenoeg leeg en symlinked naar /discworld.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:45:02 #193
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122800562
moet es ff uit gaan zoeken wat symlinked is, is een term die ik niet ken :@

zat zelf te denken aan een OS partitie van 25 gig en de rest van de 450 gig als home te pakken :)
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:52:08 #194
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_122800978
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:45 schreef Klonk het volgende:
moet es ff uit gaan zoeken wat symlinked is, is een term die ik niet ken :@

zat zelf te denken aan een OS partitie van 25 gig en de rest van de 450 gig als home te pakken :)
Zou ik niet doen ;)

Ik heb het zo als hierboven gedaan om 1 reden: ik kan / en /home formatteren zonder files kwijt te raken en dus kan ik mijn OS altijd via een install naar de volgende release brengen.

Wat jij doet mag je home niet formatteren want die 450 Gb bevat je prive bestanden. Dus bij een nieuwe release moet je haast wel upgraden. Of een install waarbij je home niet formateert. Stel nou dat iemand beslist dat allerlei config files naar een andere plek moeten (is in een vorige release gebeurd: een aantal config files in home is naar ~/.config gegaan) dan heb je dus oude rommel tussen de nieuwe werkwijze staan.

Nee, dat kan slimmer ;)

Hoe je het ook doet: ik zou altijd je prive files op een aparte disc zetten. Of je die partitie nou extra mount en zo gebruikt of dat je een symlink maakt is om het even.
Een backup wordt dan simpeler: je backup't gewoon je hele partitie.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:54:16 #195
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122801108
ik ben echt gammel aan het worden, moet me er echt eens in verdiepen en wat ouwe kennis oprakelen, was er heilig van overtuigd dat ik op deze manier een OS partitie kon formateren en van OS kon wisselen en dat de home onaangetast bleef.
pi_122801499
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:54 schreef Klonk het volgende:
ik ben echt gammel aan het worden, moet me er echt eens in verdiepen en wat ouwe kennis oprakelen, was er heilig van overtuigd dat ik op deze manier een OS partitie kon formateren en van OS kon wisselen en dat de home onaangetast bleef.
het voordeel van de setup van wdn is dat je de configfiles die óók op de /home staan ook kunt formatteren. Je zet dan bijvoorbeeld je /home op een partitie maar de /home/user/Pictures, /home/user/Desktop etc op die andere partitie, de /home kun je dan formatteren als je iets compleet hebt verneukt in je configs, en tóch de userdata behouden.

Zelf zou ik niet zo moeilijk doen en het gewoon op 2 partities houden; je kunt dan herinstalleren en je /home behouden, en als de reden voor herinstallatie een fuckup in je config is, verwijder je gewoon alle hidden folders in je /home vóór de herinstallatie en kies je gewoon die partitie als te mounten partitie voor /home. :)
pi_122801550
Maar uiteindelijk heeft iedereen zo z'n voorkeuren en is er geen goed of fout. Ik ken ook mensen die lekker alles op 1 partitie knallen zodat ze na een herinstallatie lekker 'schoon' kunnen beginnen en alleen belangrijke dingen uit een backup herstellen. :P
  dinsdag 12 februari 2013 @ 20:02:37 #198
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_122801587
er begint me van alles te dagen :@

1ste partitie: / = voor de installatie van ubuntu/willekeurig linux os
2de partitie = swap is voor het geheugen (altijd het dubbele van de het fysieke geheugen
3de partitie = home

zo heb ik het altijd gedaan op ouwere ubuntuinstalls...
  dinsdag 12 februari 2013 @ 20:06:34 #199
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_122801793
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:02 schreef Klonk het volgende:
er begint me van alles te dagen :@

1ste partitie: / = voor de installatie van ubuntu/willekeurig linux os
2de partitie = swap is voor het geheugen (altijd het dubbele van de het fysieke geheugen
3de partitie = home

zo heb ik het altijd gedaan op ouwere ubuntuinstalls...
Ben toevallig bezig met een oud bakje om daar Xubuntu op te zetten, maar ik doe het ook altijd zo. / home en swap.

Maar dat kan op een betere methode begrijp ik?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 20:18:04 #200
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_122802400
Andere methode. Er is geen betere methode. Wat er zijn zoveel mogelijkheden.

Ik ken iemand die zweert bij een home met prive files op een USB stick: stick niet in systeem is een boot failure dus niemand anders dan hij kan op het systeem.
En hij gebruikt dezelfde stick voor PC en voor notebook.
Ik vind dat bizar maar hij zweer er bij :)

---

Oh vergeten: nog een voordeel van mijn methode: mijn data disc wordt ook door Redhat gebruikt.
/ Ubuntu
swap
/home

/ Redhat
swap
/home

Beide wijzen naar de data disc :) (kan ook met een identieke home maar om te vermijden dat er files overschreven wordt door het andere OS doe ik dat niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')