Twijfel is zoals je zegt, niet verkeerd. Maar een twijfel kan 2 kanten opgaan. Soms is het verstandiger om je eigen twijfels in twijfel te trekken dan je twijfels in de praktijk uit te gaan voeren.quote:Op woensdag 5 december 2012 21:02 schreef Young_David het volgende:
[..]
Ik denk dat het zeker goed is om zaken soms in twijfel te trekken. Er zijn altijd mensen die misbruik van je maken, bedoeld of onbedoeld. Vandaag zag ik nog een website die mij een doos met onder andere een nespresso en een iPhone5 aanbood als ik de link zou delen op facebook. Je begrijpt misschien wel dat ik deze aanbieding in twijfel trek.
Bedankt voor je nieuwe invalshoek. En daarmee geef je naar mijn mening ook een goede reactie op mijn stelling:quote:In jouw stelling gaat het over God en de slang. God stelt een waarheid, de slang geeft aan dat dat misschien toch anders in elkaar zit. Eva ging mee met het argument van de slang. Het probleem in dit verhaal is niet dat ze het gebod van God betwijfelde, maar gelijk tot actie over ging. Ze had ook even kunnen doorvragen bij God. Heeft ze niet gedaan, had ze best mogen doen.
Klopt.quote:Zeker als we er volgens jouw beeld nog steeds de gevolgen van merken. Dan had Eva wel wat meer onderzoeksjournalistiek mogen doen. Eva twijfelde niet. Eva geloofde blind wat haar verteld werd.
Twijfel zonder vertrouwen is blind. Eva had best mogen twijfelen, maar daarmee had ze haar vertrouwen in God niet hoeven op te geven. Ze had toegang tot God in paradijs en kon met haar vragen en twijfels naar Hem gaan.quote:Waarin ik gelijk een overeenkomst zie met veel christenen. Ze geloven blind wat ze te horen krijgen. Beetje meer twijfel zou ons in het kader van de zondeval veel opgeleverd hebben.
Geen. Vandaar de subjectiviteit van goed en kwaad.quote:Op woensdag 5 december 2012 20:00 schreef man1986 het volgende:
Aan de hand van welke maatstaf kun je daar iets zinnigs over zeggen?
Er is geen recht pad of afdwaling. Wat de bedenker van jezus of de duivel eventueel gezegd hebben zijn hoogstens meningen. En waar jezus bepaalde zaken afkeurt (die de duivel dus zou waarschijnlijk zou goedkeuren) denk ik dat je daar helemaal helemaal geen probleem van hoeft te maken en dat het soms zelfs juist bevorderend is voor het geluk en levenservaring van een mens.quote:Waarom ben je van mening dat de uitspraken van de duivel je op het rechte pad stuurt en die van Jezus een afdwaling is?
Ik ga je hier even afbreken, want je begint te preken. Ik blijf even bij je stelling. Eva had toegang tot God zeg je. En als ik het verhaal moet geloven in een hele pure vorm. Die relatie met God was heel anders dan nu. Haar godsbeeld kwam aardig overeen met wie God was. Net zo goed als dat het beeld wat ik van mijn ouders heb aardig klopt met hoe ze zijn, dat komt omdat ik ze goed ken.quote:Op woensdag 5 december 2012 23:03 schreef man1986 het volgende:
Twijfel zonder vertrouwen is blind. Eva had best mogen twijfelen, maar daarmee had ze haar vertrouwen in God niet hoeven op te geven. Ze had toegang tot God in paradijs en kon met haar vragen en twijfels naar Hem gaan.
ja daar heb je een punt.quote:Op woensdag 5 december 2012 09:35 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Als de slang dus echt sluw geweest zou zijn, had hij Adam en Eva eerst van de Boom des Levens laten eten en dan van de Boom der Kennis.
'Laat mij je vertellen wat waarheid is.' Ja, uiteraard. Kan iemand dat vers van:' wie wijs meent te zijn....' oid even erin gooien?quote:Op donderdag 6 december 2012 00:43 schreef man1986 het volgende:
@Uitstekelbaars
En toch lees je het en vind je dat het nodig is om hierop in te gaan!
Je kunt het ook links laten liggen, maar toch kies je ervoor om, zoals velen hier in dit forum, over de bijbel te praten.
Je bent op zoek naar de waarheid, alleen wil je dat niet toegeven.
Men wordt ongemakkelijk wanneer men te horen krijgt dat er een Waarheid bestaat.
Er is een grote weerstand daartegen, omdat de mens meer van de duisternis houdt dan van het Licht.
Ieder mens vraagt zich weleens af: Wat is de Waarheid?
Uit wanhoop kun je zeggen dat er geen Waarheid bestaat, uit angst kun je zeggen dat je nooit achter de Waarheid kunt komen.
Laat mij je vertellen wat de waarheid is, aangezien iedereen daar op zoek is, of ze het beseffen of niet:
De Waarheid is een Persoon.
Het is geen wetenschappelijke formule, geen abstracte object, geen theorie van alles etc. maar een Persoon.
Die Persoon is Jezus Christus en in Hem vinden we de Waarheid.
Wij als mensen kunnen verbonden zijn met de Waarheid. Wij hoeven alleen maar deze Persoon te accepteren als de vergever van onze zonden en we zullen weer rechtvaardigt worden in Jezus' naam. Jezus is onze Waarheid.
Je kunt deze Persoon verwerpen en ontkennen.
Maar jij kunt ook kiezen om te vertrouwen op wat Hij heeft gezegd: 'Ik ben de Waarheid.'
My god, wat een gepreek zeg.quote:Op woensdag 5 december 2012 23:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Twijfel is zoals je zegt, niet verkeerd. Maar een twijfel kan 2 kanten opgaan. Soms is het verstandiger om je eigen twijfels in twijfel te trekken dan je twijfels in de praktijk uit te gaan voeren.
[..]
Bedankt voor je nieuwe invalshoek. En daarmee geef je naar mijn mening ook een goede reactie op mijn stelling:
Is de hypothese van de duivel het waardig om mee te gaan experimenteren?
Jouw antwoord is dus dat Eva de hypothese van de slang beter aan God had kunnen presenteren.
Ik vind dat een mooie oplossing voor deze 'dilemma'.
[..]
Klopt.
Er is ook nog een andere manier om het te bekijken, namelijk ze plaatste meer vertrouwen in de claim van de duivel dan in God's Woord. Dus haar twijfel was in het nadeel van God en in het voordeel van de duivel.
Zoals ik eerder zei, twijfel kan 2 kanten opgaan en zoals je zelf zegt ging Eva niet bij God ten rade om advies te vragen.
[..]
Twijfel zonder vertrouwen is blind. Eva had best mogen twijfelen, maar daarmee had ze haar vertrouwen in God niet hoeven op te geven. Ze had toegang tot God in paradijs en kon met haar vragen en twijfels naar Hem gaan.
De duivel wordt in de bijbel genoemd als 'misleidend en sluw'.
Hij kan als geen ander God's Woord zo slim in twijfel trekken.
Het is zijn beste tactiek, als een aartsvijand van God heeft hij eigenlijk ook geen andere betere optie.
Hij wordt in de bijbel vergeleken met een leeuw:
Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi. 1 Petrus 5:8
Maar de bijbel levert ons ook een schild:
Stel u tegen hem teweer, gesterkt door uw geloof, in het besef dat uw broeders en zusters, waar ook ter wereld, onder hetzelfde leed gebukt gaan. 1 Petrus 5:9
We zien hier terug dat ons verweer tegen de duivel geloof en vertrouwen in God is.
Brengt de duivel twijfels in ons op? Gaan we mee met die twijfels zonder God's Woord te raadplegen? In geval van twijfel, kiezen we liever het pad van Eva?
Maar er is ook een andere mogelijkheid. Een andere pad wat we terug zien in het leven van Jezus. Hij werd in Zijn Verzoeking blootgesteld aan twijfels, verleiding en de sluwheid van de duivel. Ons wordt vanuit de bijbel gevraagd om een voorbeeld aan te nemen van Jezus. Hij bleef standvastig, Hij ging niet experimenteren met de verzoekingen van de duivel, Hij ging niet mee met de claims en hypotheses van de duivel.
In de Verzoeking zien we ook dat de duivel het na een paar pogingen om Jezus te verleiden het letterlijk opgeeft. De ultieme verzoek aan Jezus was om de hele wereld aan Jezus over te dragen, met één voorwaarde: 'Als u in aanbidding voor mij neervalt, zal dat allemaal van u zijn.' (Luke 4:7)
Jezus verwierp de laatste verleiding van de duivel aan de hand van Zijn standvastigheid in God.
Op onszelf kunnen we, door onze zondige natuur, het niet opnemen tegen de verleiding en twijfels van de duivel.
Maar in Jezus vinden we verzoening, in Hem zijn we eeuwig vergeven voor onze overtreding van God's Woord.
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden. 2 Korintiërs 5:21
De mens heeft God's Woord overtreden. Door onze zondige natuur zijn we afgescheiden van God. Het Licht (Jezus Christus) is gekomen, maar de mens kiest liever voor de duisternis.
Jezus Christus biedt ons de weg terug naar God, ieder van ons kan dat geschenk van Hem aannemen en onze zonden vergeven zien te worden.
Ken je het spreekwoord ' Zich roeren als de duivel in een doopvont ' ?quote:Op donderdag 6 december 2012 12:36 schreef UltraR het volgende:
Dit voegt zo totaal niets toe aan dit topic. Bovenstaande bevat geen enkel valide argument bezien vanuit een oogpunt dat de bijbel niet voor waar aanneemt. Enkel zij die de bijbel reeds zien als het ultieme woord van de hoogste god zal het iets doen. Kortom, het voegt dus totaal niets toe aan de discussie.
Precies,quote:Op donderdag 6 december 2012 12:36 schreef UltraR het volgende:
[..]
My god, wat een gepreek zeg.
Dit voegt zo totaal niets toe aan dit topic. Bovenstaande bevat geen enkel valide argument bezien vanuit een oogpunt dat de bijbel niet voor waar aanneemt. Enkel zij die de bijbel reeds zien als het ultieme woord van de hoogste god zal het iets doen. Kortom, het voegt dus totaal niets toe aan de discussie.
Dat laat al zien dat het een literair verhaal is, en niet letterlijk opgevat moet worden. Als de slang/duivel echt zo sluw was geweest, dan had hij inderdaad de zaak veel sluwer kunnen aanpakken op die manier.quote:
Wat heeft dat met wanhoop en angst te maken? Het is mogelijk om te accepteren dat je nooit de volledige waarheid van het universum zal weten en vervolgens te trachten die waarheid te achterhalen. De reis kan net zo mooi zijn als de bestemming.quote:Op donderdag 6 december 2012 00:43 schreef man1986 het volgende:
@Uitstekelbaars
En toch lees je het en vind je dat het nodig is om hierop in te gaan!
Je kunt het ook links laten liggen, maar toch kies je ervoor om, zoals velen hier in dit forum, over de bijbel te praten.
Je bent op zoek naar de waarheid, alleen wil je dat niet toegeven.
Men wordt ongemakkelijk wanneer men te horen krijgt dat er een Waarheid bestaat.
Er is een grote weerstand daartegen, omdat de mens meer van de duisternis houdt dan van het Licht.
Ieder mens vraagt zich weleens af: Wat is de Waarheid?
Uit wanhoop kun je zeggen dat er geen Waarheid bestaat, uit angst kun je zeggen dat je nooit achter de Waarheid kunt komen.
Was jij niet degene die erop hamerde dat we begrippen als zonde en zondaar door elkaar zaten te halen?quote:Laat mij je vertellen wat de waarheid is, aangezien iedereen daar op zoek is, of ze het beseffen of niet:
De Waarheid is een Persoon.
quote:Het is geen wetenschappelijke formule, geen abstracte object, geen theorie van alles etc. maar een Persoon.
Die Persoon is Jezus Christus en in Hem vinden we de Waarheid.
Wij als mensen kunnen verbonden zijn met de Waarheid. Wij hoeven alleen maar deze Persoon te accepteren als de vergever van onze zonden en we zullen weer rechtvaardigt worden in Jezus' naam. Jezus is onze Waarheid.
Je kunt deze Persoon verwerpen en ontkennen.
Maar jij kunt ook kiezen om te vertrouwen op wat Hij heeft gezegd: 'Ik ben de Waarheid.'
Sterker nog. Het is heel goed mogelijk dat de reis oneindig veel mooier is dan de bestemming, omdat de bestemming simpelweg het stoppen met bestaan door de dood kan zijn.quote:Op donderdag 6 december 2012 15:56 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met wanhoop en angst te maken? Het is mogelijk om te accepteren dat je nooit de volledige waarheid van het universum zal weten en vervolgens te trachten die waarheid te achterhalen. De reis kan net zo mooi zijn als de bestemming.
Misschien moet jij eens minder hier rondhangen als alles je zo verveelt en je alles al hebt gehad en gezien. En doe maar niet alsof je het gezag van dit forum bent hoor.quote:
Clowns zoals jij voor de voeten lopen verveelt me nooit één seconde. Dat ik in jou ogen enig gezag zou hebben vertelt meer over jou dan over mij hoor.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:23 schreef Villas_Rubin het volgende:
Misschien moet jij eens minder hier rondhangen als alles je zo verveelt en je alles al hebt gehad en gezien. En doe maar niet alsof je het gezag van dit forum bent hoor.
Nee, dat heb je in mijn ogen juist niet, maar je denkt zelf volgens mij wel echt iets te zijn hier of zo. Zo kom je over. Je bent gewoon een verveelde, kansloze zak die de hele dag alleen maar achter een PC kan zitten.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:34 schreef ATON het volgende:
Clowns zoals jij voor de voeten lopen verveelt me nooit één seconde. Dat ik in jou ogen enig gezag zou hebben vertelt meer over jou dan over mij hoor.
Lijd je ook al aan tunnelvisie. Ik had reeds zo'n sterk vermoeden.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:45 schreef Villas_Rubin het volgende:
Nee, dat heb je in mijn ogen juist niet, maar je denkt zelf volgens mij wel echt iets te zijn hier of zo. Zo kom je over. Je bent gewoon een verveelde, kansloze zak die de hele dag alleen maar achter een PC kan zitten.
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt."quote:Op donderdag 6 december 2012 16:45 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Nee, dat heb je in mijn ogen juist niet, maar je denkt zelf volgens mij wel echt iets te zijn hier of zo. Zo kom je over. Je bent gewoon een verveelde, kansloze zak die de hele dag alleen maar achter een PC kan zitten.
"hij die zonder zonde is..."quote:Op donderdag 6 december 2012 17:30 schreef UltraR het volgende:
[..]
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt."
Plato ?quote:Op donderdag 6 december 2012 17:30 schreef UltraR het volgende:
Snap ik even niet...quote:
Zal Mattheus zeker gelezen hebben in een van Plato's dialogen ' Crito '. ( naar de bedenking van mr.44 toe )quote:
Das waar.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:30 schreef UltraR het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |