abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128934353
Danke habe ich wieder was gelernd.!
  maandag 22 juli 2013 @ 20:46:22 #152
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129231682
quote:
http://www.jovd.nl/index/(...)3:-Einde-voor-de-FDP?.html
Bondsdagverkiezingen 2013: Einde voor de FDP?

De liberalen hebben het moeilijk in Duitsland. Hun partij zweeft in de peilingen rond 3 à 4%, wat niet genoeg is om de kiesdrempel van 5% te halen. Als de partij zich niet snel weet te hernemen, zullen ze voor het eerst in de geschiedenis uit het parlement verdwijnen. Toch hebben ze het slechte imago volledig aan zichzelf te danken.

Door Dhr. Klaphake

De verkiezingen van 2009 waren een historisch moment voor de FDP. De liberalen haalden 14,6% van alle stemmen: nog nooit heeft de partij zo’n hoog percentage weten te halen. Ook Merkel was in haar sas, de christendemocraten waren helemaal klaar met het regeren met de sociaaldemocratische SPD.

Euforie maakte snel plaats voor teleurstelling. Het gemor begon eigenlijk al direct: de FDP eiste veel belastingverlagingen, terwijl hier in de begroting geen ruimte voor was. Ze konden niet anders dan op die verkiezingsbelofte terugkomen. Hierna volgde schandaal op schandaal. Een voorbeeld in 2010 was de BTW- verlaging voor de hotelbranche. Op zich niets mis mee, ware het niet dat de FDP voor de verkiezingen een jaar eerder grote sommen geld ontving van juist deze branche. Een ander voorbeeld was de ‘Tapijtaffaire’ met FDP-minister Dirk Niebel. Hij liet vanuit Afghanistan een tapijt overvliegen op militair transport, terwijl dit volgens de regels niet mag. Uit peilingen bleek dat de meeste Duitsers de FDP-ministers met ‘incompetentie’, ‘vriendjespolitiek’ en ‘wereldvreemdheid’ associeerden.

De FDP verloor deelstaatverkiezing na deelstaatverkiezing (de deelstaten zitten op hun beurt weer in de Bondsraad, een soort machtigere Eerste Kamer) wat de positie van Merkels regering natuurlijk verzwakte. Guido Westerwelle moest aftreden als partijvoorzitter en plaatsmaken voor Philipp Rösler, die van Vietnamese afkomst is. Partijgenoot Jörg-Uwe Hahn oogstte groot afschuw bij het Duitse volk toen hij zei dat Duitsland ‘’niet zo ver is’’ een oosters uitziende vicekanselier ‘’nog langer te kunnen accepteren’’.

FDP een blok aan Merkels been

Binnen de coalitie met Angela Merkels ‘Union’ is overigens ook al meer dan drie jaar gedoe. Toen president Christian Wulff (in Duitsland een ceremoniële functie) moest aftreden, omdat hij vakantiereisjes van ondernemers had geaccepteerd, wilde Merkel een nieuwe CDU’er op die post. De FDP wilde laten zien dat ze er nog toe deden en stemde voor de sociaaldemocraat Joachim Gauck. Voor Merkel een ‘stab in the back’. De FDP gaf Merkel misschien wel de grootste hoofdpijn in het dossier Eurocrisis. De FDP was in dit dossier totaal besluiteloos en dreigde bij een ledenstemming zelfs het ESM-verdrag te torpederen. Een verdrag dat de regering nota bene zelf bij andere landen had afgedwongen.

De partij heeft voor de Bondsdagverkiezingen van 2013 Rainer Brüderle verkozen tot lijsttrekker. Hij kwam kort na zijn verkiezing in opspraak vanwege vermeende, seksuele avances richting een journaliste. Hierdoor moest hij enorm aan populariteit inboeten. Competentere figuren binnen de partij als Christian Lindner en Daniel Bahr kozen liever een positie aan de zijlijn, ver weg van de problemen aan de top. Er gaan wel geruchten dat Lindner terug gaat keren naar de landelijke politiek, wat de positie van zijn partij sterk zou kunnen verbeteren.

Kansen na september 2013?

Zelfs als de FDP in september de kiesdrempel haalt, is het de vraag of ze nog mee mogen regeren. Allereerst moeten ze samen met de christendemocraten een meerderheid halen, wat in principe wel mogelijk is. Toch had Merkel met de SPD (van 2005 tot 2009) een stuk minder gedonder. Om deze reden en omdat het getalsmatig plausibeler is gaan Merkels christendemocraten waarschijnlijk toch weer met de SPD regeren. De kans dat de FDP een rood-groene combinatie (SPD en Groenen) aan een meerderheid gaat helpen is erg klein.[
Interessante analyse van de JOVD. Dat Merkel misschien toch wil gaan voor een coalitie met de SPD om van het constante gelazer met de FDP af te zijn.

Een kans voor de FDP ook al ze dat zouden kunnen spinnen, aangezien Merkel dat niet zal toegeven. Dan stemmen veel CDU'ers wellicht strategisch op de FDP.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 22-07-2013 21:01:21 ]
pi_129234867
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 20:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Interessante analyse van de JOVD. Dat Merkel misschien toch wil gaan voor een coalitie met de SPD om van het constante gelazer met de FDP af te zijn.

Een kans voor de FDP ook al ze dat zouden kunnen spinnen, aangezien Merkel dat niet zal toegeven. Dan stemmen veel CDU'ers wellicht strategisch op de FDP.
De FDP is nooit echt een volkspartij geworden itt de VVD die die omslag wel heeft gemaakt van "elitaire" partij (in de beeldvorming) naar brede volkspartij. Die 14% waren echt een enorme uitschieter, want meestal zitten ze tussen de 5 en 10%.
  maandag 22 juli 2013 @ 22:10:39 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129234978
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:07 schreef Kingstown het volgende:

[..]

De FDP is nooit echt een volkspartij geworden itt de VVD die die omslag wel heeft gemaakt van "elitaire" partij (in de beeldvorming) naar brede volkspartij. Die 14% waren echt een enorme uitschieter, want meestal zitten ze tussen de 5 en 10%.
Nou hebben ze er ook wel extreem een potje van gemaakt de laatste periode.
  maandag 22 juli 2013 @ 23:06:33 #155
33189 RM-rf
1/998001
pi_129236847
idd wel een goed artikel over de FDP..

enkel geloof ik zelf geen meter dat de FDP _niet_ de kiesdrempel gaat halen...
daarvoor is het een te oude partij met een sterke basis en die ook al tientallen jaren ervaring heeft met dat gevecht die kiesdrempel te halen.....

die bijna 15% van vorige verkiezingen was eigenlijk maar een uitschieter
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 22 juli 2013 @ 23:12:31 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129237079
Ik ook niet, bovendien lijken ze weer op te krabbelen in peilingen. Ze zullen wel met de hakken over de sloot zich handhaven.

Maar het lijkt me dan geen slim plan om na zo'n afstraffing nog eens vier jaar in het bootje te gaan met Merken. Tenzij ze masochistische trekjes hebben bij de FDP.
  Moderator / Redactie Sport maandag 29 juli 2013 @ 09:44:56 #157
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_129461003
Nieuwsuur komende week met een Duitslandweek
http://nieuwsuur.nl/onder(...)land-alles-klar.html
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 29 juli 2013 @ 09:59:33 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129461278
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 09:44 schreef borisz het volgende:
Nieuwsuur komende week met een Duitslandweek
http://nieuwsuur.nl/onder(...)land-alles-klar.html
Jammer dat het zulke open deuren zijn.
Zou wel eens in NL belicht willen zien hoe de macht van de kerk is, de grote rechtsongelijkheid tussen ongehuwd samenwonenden en gehuwden, de gigantische fiscale ongelijkheid tussen ongehuwden en gehuwde gezinnen met kinderen, dat als je als vrouw in een katholiek kinderdagverblijf werkt en met een protestante jongen trouwt je ontslagen kan worden en dat je dan niet bij een rechtbank terecht kan omdat een katholieke instelling onder het kerkelijk recht valt.
Dat als twee homo's samen een huis kopen en de een komt te overlijden en de ander erft de belastingdienst de helft van de erfenis als erfrecht kan claimen.
Dat de West-Duitse belastingbetaler voor de DDR opbouw en EU gigantische bedragen op mag brengen maar er nauwelijks in de eigen infrastructuur geïnvesteerd wordt.
Maar ook dat woonlasten er veel lager zijn dan in NL, dat het land veel vriendelijker en verdraagzamer is dan in NL, de keuken geweldig maar onbekend is, de politie nog gewoon klassiek te werk gaat en veel meer oplost dan in NL.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_129466569
Hoeveel Nederlanders zijn überhaupt op de hoogte van die "open deuren"?

En jouw selectie is natuurlijk ook alleen maar een selectie. Om nog maar eens een paar heel andere onderwerpen te noemen:

- Het enorme verschil in begrotingsdiscipline tussen deelstaten, wat ondanks/dankzij het Solidarpakt zeker geen kwestie van west vs. oost is maar juist aan beide kanten heel slechte (Saarland, Sachsen-Anhalt) en heel goede (Sachsen, Beieren) voorbeelden kent,

- De problemen in het Ruhrgebied, dat vanaf de jaren '70 wegens tunnelvisie miljarden niet in omscholing van overbodig geworden mijnwerkers maar in plaats daarvan in nutteloze infrastructuurprojecten heeft gestoken, waardoor nu de gemeentes zuchten onder de financiële lasten van werkloosheidsuitkeringen en kosten van infrastructuuronderhoud

- Hoe "ostalgie" in de voormalige DDR tot een enorme populariteit van het "buy local"-idee heeft geleid, waaraan zelfs discounters als Lidl niet kunnen ontkomen

- De "Agenda 2010" (Nieuwsuur belicht zijdelings een paar aspecten maar mist het grote plaatje) die door SPD en Grüne werd doorgevoerd, terwijl nu eigenlijk de CDU het succes oogst en tevredener is met het resultaat dan SPD en Grüne zelf...

- (Edit:) Verschillen in arbeidscultuur, zoals de 9-tot-5-baan met betaalde lunchpauze in Nederland, wat in Duitsland heel ongebruikelijk is; verschil in vergadercultuur

Maar ja, je kan natuurlijk in zes uitzendingen niet alles bespreken.

Edit: Ik ben ook wel benieuwd of Nieuwsuur ook verbanden legt, in de zin van dat bepaalde successen en keerzijden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat je dus voor bepaalde resultaten ook offers zal moeten brengen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2013 13:16:27 ]
  maandag 29 juli 2013 @ 13:11:54 #160
45206 Pietverdriet
pi_129466779
Hoe decennia lang miljarden en miljarden zijn gestoken in het subsideren van de kolenmijnen.
pi_129466908
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jammer dat het zulke open deuren zijn.
Zou wel eens in NL belicht willen zien hoe de macht van de kerk is, de grote rechtsongelijkheid tussen ongehuwd samenwonenden en gehuwden, de gigantische fiscale ongelijkheid tussen ongehuwden en gehuwde gezinnen met kinderen, dat als je als vrouw in een katholiek kinderdagverblijf werkt en met een protestante jongen trouwt je ontslagen kan worden en dat je dan niet bij een rechtbank terecht kan omdat een katholieke instelling onder het kerkelijk recht valt.
Dat als twee homo's samen een huis kopen en de een komt te overlijden en de ander erft de belastingdienst de helft van de erfenis als erfrecht kan claimen.
Dat de West-Duitse belastingbetaler voor de DDR opbouw en EU gigantische bedragen op mag brengen maar er nauwelijks in de eigen infrastructuur geïnvesteerd wordt.
Maar ook dat woonlasten er veel lager zijn dan in NL, dat het land veel vriendelijker en verdraagzamer is dan in NL, de keuken geweldig maar onbekend is, de politie nog gewoon klassiek te werk gaat en veel meer oplost dan in NL.
Het gezin is dan ook de hoeksteen van de samenleving. Geheel begrijpelijk derhalve.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_129651208
De Duitse verkiezingen werden deze week ietwat uitgebreider behandeld in Nieuwsuur, desalniettemin vind ik dat er best wat meer aandacht zou mogen zijn in de Nederlandse media voor deze belangrijke verkiezingen. Niet alleen is Duitsland onze grootste handelspartner, onze oosterburen zijn ook het fundament van de EU.

De verkiezingen in de VS krijgen veel meer aandacht, onterecht naar mijn mening. Daarom heb ik twee vragen:

1. Delen jullie deze mening?
2. Hoe zouden jullie de Duitse verkiezingen in de Nederlandse media willen zien?
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 19:47:33 #163
45206 Pietverdriet
pi_129654909
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 17:54 schreef De_Fietser het volgende:
De Duitse verkiezingen werden deze week ietwat uitgebreider behandeld in Nieuwsuur, desalniettemin vind ik dat er best wat meer aandacht zou mogen zijn in de Nederlandse media voor deze belangrijke verkiezingen. Niet alleen is Duitsland onze grootste handelspartner, onze oosterburen zijn ook het fundament van de EU.

De verkiezingen in de VS krijgen veel meer aandacht, onterecht naar mijn mening. Daarom heb ik twee vragen:

1. Delen jullie deze mening?
2. Hoe zouden jullie de Duitse verkiezingen in de Nederlandse media willen zien?
1. De aandacht voor het VSA verkiezingscircus is zwaar overdreven, het interesseert me nauwelijks wie er president wordt
2. Ik heb de Nederlandse media al 15 jaar geleden opgegeven, lees internationale pers.

De media lopen zwaar achter de feiten aan, Duitsland is bv het meest geliefde vakantieland geworden voor Nederlanders en heeft Frankrijk van de top gestoten.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 23:54:08 #164
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129663853
Ik ben het ermee eens dat er buitensporig veel meer aandacht is voor de Amerikaanse verkiezingen dan voor die van Duitsland of Frankrijk. Terwijl wie minstens zo belangrijk zijn. En bovendien nog veel spannender en herkenbaarder.

Ik zou dan meer aandacht willen door meer kenners op tv tijdens de aanloop naar de verkiezingen.
  zondag 4 augustus 2013 @ 19:58:39 #165
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129689056
De verkiezingen in de VS zijn wel leuker, kwa show en hype. Maar verder lijkt het helemaal niks uit te maken welke van de twee partijen wint.. Het uitgevoerde beleid is vergelijkbaar.

Wat voor typisch Democratisch issue heeft Obama nu voor elkaar gekregen de twee nu bijna afgeronde ambtstermijnen? Laat staan wat er van de hoogdravende idealen uitgesproken in zijn beroemde inauguratiespeech terecht is gekomen.. Hij heeft alle beleid (buitenlands beleid, privacybeleid, milieubeleid, burgerrechtenbeleid, etc, etc) waar men George Bush voor vervloekte als Republican redneck dubbel en dwars doorgezet.

edit: En daar overigens nog grootschalige oorlogsvoering per op afstand bestuurbaar vliegtuig aan toegevoegd, wat ook nog op redelijk gespannen voet staat met de Geneefse Conventie.

In Frankrijk of Duitsland maakt de verkiezingsuitslag nog tenminste iets meer uit wat betreft gevoerd beleid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 04-08-2013 20:09:18 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 augustus 2013 @ 20:02:49 #166
45206 Pietverdriet
pi_129689226
En dan nog Perrin, de interne politiek van de VS zal mij jeuken
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:28:34 #167
45206 Pietverdriet
pi_129709317
pi_129709357
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 19:58 schreef Perrin het volgende:
De verkiezingen in de VS zijn wel leuker, kwa show en hype. Maar verder lijkt het helemaal niks uit te maken welke van de twee partijen wint.. Het uitgevoerde beleid is vergelijkbaar.

Wat voor typisch Democratisch issue heeft Obama nu voor elkaar gekregen de twee nu bijna afgeronde ambtstermijnen? Laat staan wat er van de hoogdravende idealen uitgesproken in zijn beroemde inauguratiespeech terecht is gekomen.. Hij heeft alle beleid (buitenlands beleid, privacybeleid, milieubeleid, burgerrechtenbeleid, etc, etc) waar men George Bush voor vervloekte als Republican redneck dubbel en dwars doorgezet.

edit: En daar overigens nog grootschalige oorlogsvoering per op afstand bestuurbaar vliegtuig aan toegevoegd, wat ook nog op redelijk gespannen voet staat met de Geneefse Conventie.

In Frankrijk of Duitsland maakt de verkiezingsuitslag nog tenminste iets meer uit wat betreft gevoerd beleid.
de zorgverzekering
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:32:47 #169
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129709448
quote:
Kansloos proefballonnetje weer, ik kan me ook bijna niet voorstellen dat dit goed valt bij het bredere publiek dat ze proberen aan te spreken.
pi_129709555
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Kansloos proefballonnetje weer, ik kan me ook bijna niet voorstellen dat dit goed valt bij het bredere publiek dat ze proberen aan te spreken.
Denk dat het niet zoveel invloed heeft allemaal. Wat verzuurde figuren gaan flippen maar die zouden toch al nooit op de groenen stemmen.
pi_129709567
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Denk dat het niet zoveel invloed heeft allemaal. Wat verzuurde figuren gaan flippen maar die zouden toch al nooit op de groenen stemmen.
Op vegadag mag je geen kattensoep eten, hoor.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_129709607
quote:

[..]

In Duitsland worden dat soort ideeën toch net iets breder gedragen dan in NL....in bepaalde delen van DL althans.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:39:23 #173
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129709616
quote:
15s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:37 schreef waht het volgende:

[..]

Op vegadag mag je geen kattensoep eten, hoor.
99.999 lijkt nog niet geheel doordrongen van de implicaties van een dergelijk initiatief, inderdaad.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 15:19:41 #174
198365 Morendo
The Real Deal
pi_129832483
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen dat de lieden die dergelijke plannetjes delibereren verzuurd zijn, maar goed....
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_129833025
quote:

[..]

Ach, het is een oude christelijke traditie om op vrijdag geen vlees te eten, dus zo nieuw en radicaal is het idee helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')