abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:26:00 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129709231
http://www.n-tv.de/politi(...)article11114531.html
De Duitse groenen willen een vegadag invoeren, een dag waarop het verplicht wordt voor kantines slechts vegetarische kost te leveren.
De beweegreden daarbij is dat iedereen daar dan “een heel persoonlijke bijdrage” kan leveren aan de CO2 reductie. Typisch de Groenen, de persoonlijke bijdrage opleggen.
Waarom is dit een slecht idee? Omdat iedereen zijn eigen keuzes moet maken. Waarom is vegetarisch eten een goede keuze? Onzin. Ik heb geen kinderen en ben daarom op lange termijn milieu vriendelijker dan fietsende vegetariers met kinderen ook al eet ik iedere dag een pond steak en rij ik een dikke diesel.
Men komt weer eens met symbool politiek. Wil je echt wat doen voor het milieu? Neem dan geen huisdieren en kinderen. De CO2 footprint van een hond is gelijk aan een SUV, die van een kat met een klein autootje.
Maar met het verbieden van huisdieren en kindersubsidie afschaffen verlies je verkiezingen.
Het gaat niet om het milieu, het gaat om schijnmaatregelen en de feelgood faktor
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:30:59 #2
241662 Jian
Well, well, well
pi_129709406
In de bijbehorende enquete geeft op dit moment toch nog 44% (van de 1043 stemmers) aan het een goed idee te vinden. Rare jongens die Duitsers, of zouden we hier ook zo dom zijn.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:32:19 #3
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_129709436
Als we dan ook gelijk een vleesdag invoeren. De dag waarop iedereen vlees moet eten.

Gelijke monniken...
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:33:54 #4
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129709478
'Groenen' :')

Die mensen zijn mogelijk nog wereldvreemder dan CDA'ers.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_129709489
De tijd van eigen keuzes mogen maken is al heel lang voorbij. Ook in kantines.

De vrijheid/blijheid cultuur hebben we al een tijdje achter ons gelaten, tegenwoordig weet iedereen vooral wat heel goed is voor de ander en het resultaat is dat we allemaal eenheidsworst creeëren waarbij er steeds minder ruimte is voor eigen voorkeur....op velerlei gebied.

De "wij weten het allemaal beter generatie" mag trots op zichzelf zijn.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:36:03 #6
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_129709536
Ze kunnen beter kantines verplichten om elke dag een vegetarische optie te hebben, naast de lijkvoeropties. Zo kan iedereen kiezen wat 'ie wil en zitten vegetariers niet alsnog 4 van de 5 dagen op droog brood te kauwen.
pi_129709537
Proberen ingesleten patronen te doorbreken (er is zoveel lekkerder beleg dan dat plakje ham) lijkt me goed maar je moet dit niet op proberen te leggen.
pi_129709569
Doorgeslagen bemoeizucht, die niet één, maar twee bruggen te ver is.

Ten eerste: moet je mensen zo'n dag opdringen?
Ten tweede: als daar al draagvlak voor is, waarom moet van hogerhand dan een bepaalde dag in de week daarvoor worden aangewezen. Wat als ik mijn vega-dag op dinsdag wil, terwijl de collega 'm liever op donderdag heeft?

Gewoon niet doen dus. Aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen overlaten. En vooral zorgen dat je het vegetarische aanbod extra aantrekkelijk maakt.
pi_129709601
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:34 schreef Kingstown het volgende:
De tijd van eigen keuzes mogen maken is al heel lang voorbij. Ook in kantines.

De vrijheid/blijheid cultuur hebben we al een tijdje achter ons gelaten, tegenwoordig weet iedereen vooral wat heel goed is voor de ander en het resultaat is dat we allemaal eenheidsworst creeëren waarbij er steeds minder ruimte is voor eigen voorkeur....op velerlei gebied.

De "wij weten het allemaal beter generatie" mag trots op zichzelf zijn.
Ik kan gewoon iedere dag zelf bepalen wat ik eet hoor. Of ik nu eten meeneem, naar de kantine ga of even naar buiten loop en wat haal.

Verder inderdaad onzin om dat te verplichten. Ik eet niet iedere dag vlees, maar niet om milieubewust te zijn, gewoon omdat het zo uitkomt/ik zin heb in iets anders etc. Andere mensen hoeven mij geen dingen op te gaan leggen.
pi_129709611
Zou men bij vega echt de assocatie CO2-reductie hebben?
En zijn dit soort zaken de laatste jaren - ook in Nederland - niet vaker geweest?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:39:40 #11
45206 Pietverdriet
pi_129709623
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef 99.999 het volgende:
Proberen ingesleten patronen te doorbreken (er is zoveel lekkerder beleg dan dat plakje ham) lijkt me goed maar je moet dit niet op proberen te leggen.
Het gaat niet om een plakje ham.
In Duitsland wordt in kantines een warm middageten gemaakt, je hebt meestal de keuze uit verschillende gerechten, vlees, vis, vegetarisch, Heb bij veel grote bedrijven gegeten en meestal is het erg goed en gezond eten. Veel mensen zijn hier gewend smiddags warm te eten, en eten savonds matig, wat boterhammen.
Het is pure symboolpolitiek om een vleesloze dag in te voeren en op te leggen.
pi_129709633
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef 99.999 het volgende:
Inderdaad. Een mooie kroket of wat rosbief met peper is veel lekkerder dan ham.
pi_129709641
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:38 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik kan gewoon iedere dag zelf bepalen wat ik eet hoor. Of ik nu eten meeneem, naar de kantine ga of even naar buiten loop en wat haal.

Verder inderdaad onzin om dat te verplichten. Ik eet niet iedere dag vlees, maar niet om milieubewust te zijn, gewoon omdat het zo uitkomt/ik zin heb in iets anders etc. Andere mensen hoeven mij geen dingen op te gaan leggen.
Je hebt vast wel meegekregen dat er ook in NL zo af en toe discussies opduiken over wat een kantine wel/niet mag aanbieden en dan heb ik het niet over een verplichte vegadag, maar meer dat er steeds meer druk komt om "ongezond" eten te weren uit kantines.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:42:30 #14
45206 Pietverdriet
pi_129709671
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef Heremeteit het volgende:
Ze kunnen beter kantines verplichten om elke dag een vegetarische optie te hebben, naast de lijkvoeropties. Zo kan iedereen kiezen wat 'ie wil en zitten vegetariers niet alsnog 4 van de 5 dagen op droog brood te kauwen.
Ik heb bij heel veel bedrijven de kantine gezien er er gegeten, van BMW tot Porsche, VW, Telekom, bij Pharma bedrijven, bij de procesindustrie, en het is heel erg vaak prima geregeld.
De Betriebsrat is in de meeste bedrijven en instellingen erg machtig en heeft hier invloed op.
pi_129709678
Verplicht, :').

Ga weg met je natte wortels.
pi_129709682
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:40 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Je hebt vast wel meegekregen dat er ook in NL zo af en toe discussies opduiken over wat een kantine wel/niet mag aanbieden en dan heb ik het niet over een verplichte vegadag, maar meer dat er steeds meer druk komt om "ongezond" eten te weren uit kantines.
Dat klopt inderdaad wel, maar dat is echt niet wijdverspreid. Als dat ooit zou zijn bij een bedrijf waar ik werk neem ik gewoon van thuis uit protest een pak vlees en een bakplaat mee en ga ik lekker in de kantine staan bakken.
pi_129709702
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef Heremeteit het volgende:
Lijkvoer? Jij bent zeker zo'n trieste vega?
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:44:05 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_129709708
Lang leve de maakbare samenleving.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:44:23 #19
45206 Pietverdriet
pi_129709717
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:40 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Bij Nederlandse bedrijven zie ik maar al te vaak in hun mission statement uitdragen dat ze zo betrokken zijn met hun medewerkers en een gezonde levensstijl promoten, maar in de kantines is het enige wat warm is gefrituurd of bliksoep
Warm eten kan je vergeten in NL bedrijven tussen de middag
pi_129709721
Verbieden en verplichten.

Daar gaaaaaaan we weer... Zucht.
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 11:45:04 #21
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_129709730
Je bent ook verplicht je aan de snelheid te houden.

Is nog geen klaagtopic over...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:45:24 #22
45206 Pietverdriet
pi_129709738
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:42 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad wel, maar dat is echt niet wijdverspreid. Als dat ooit zou zijn bij een bedrijf waar ik werk neem ik gewoon van thuis uit protest een pak vlees en een bakplaat mee en ga ik lekker in de kantine staan bakken.
De stad Stuttgart wilde dit ook invoeren, personeel ging muiten
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:46:11 #23
45206 Pietverdriet
pi_129709763
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:45 schreef 3-voud het volgende:

Wat zou jij van een verplichte OV dag vinden?
pi_129709784
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:45 schreef 3-voud het volgende:

Nee.. Daar is nog nooit een klaagtopic over geweest :')
pi_129709785
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij Nederlandse bedrijven zie ik maar al te vaak in hun mission statement uitdragen dat ze zo betrokken zijn met hun medewerkers en een gezonde levensstijl promoten, maar in de kantines is het enige wat warm is gefrituurd of bliksoep
Warm eten kan je vergeten in NL bedrijven tussen de middag
Komt dat ook niet door de eetcultuur? In Nederland is het meestal standaard brood 's middags. Een goede warme maaltijd zal daar niet (zo snel) iets aan veranderen.
Wat dat betreft lijken Frankrijk en Duitsland op elkaar; ook daar wordt 's middags warm gegeten (ook op scholen).
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')