Ziet er een beetje knullig uitquote:Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Tarahumara het volgende:
Crash van Maldonado van afgelopen zondag, had ik nog niet gezien. @1.40 ongeveer.
Ik wist pas dat Maldonado er uit was toen de BBC aan het einde van de race de uitvallers opsomde :Squote:Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Tarahumara het volgende:
Crash van Maldonado van afgelopen zondag, had ik nog niet gezien. @1.40 ongeveer.
Dit seizoen is nog niet voorbij, op die gele vlag van Vettel zal de FIA toch moeten reagerenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Zo, op naar het nieuwe seizoen. Dit wordt het seizoen van Alonso en Kimi! Hoe lang moeten we nog wachten....?
Denk je dat echt? Ik heb het de afgelopen dagen niet meer zo gevolgd, is er officieel bezwaar ingediend of zo?quote:Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dit seizoen is nog niet voorbij, op die gele vlag van Vettel zal de FIA toch moeten reageren
Alleen Ferrari kan tot de 30e een bezwaar indienen en naar wat ik gehoord heb zijn ze dat niet van planquote:Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dit seizoen is nog niet voorbij, op die gele vlag van Vettel zal de FIA toch moeten reageren
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Alleen Ferrari kan tot de 30e een bezwaar indienen en naar wat ik gehoord heb zijn ze dat niet van plan
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/20531638quote:However, the governing body does not need a protest from Ferrari to investigate further. In fact, its own rules appear to oblige it to do so.
Article 179b of the international sporting code says: "If, in events forming part of an FIA championship, a new element is discovered, whether or not the stewards of the meeting have already given a ruling, these stewards of the meeting or, failing this, those designated by the FIA must meet… summoning the party or parties concerned to hear any relevant explanations and to judge in the light of the facts and elements brought before them."
It adds: "The period during which an appeal in review may be brought expires on 30 November of the year during which the decision that is liable to review has been handed down, if that decision is likely to have an effect on the result of a championship."
That appears to give the FIA until Friday to resolve the situation one way or another.
De inhaalactie van Vettel was ok. Zie dit forum voor een zeer uitgebreide toelichting en discussie. http://www.f1fanatic.co.u(...)?topic_page=7&num=15quote:Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dit seizoen is nog niet voorbij, op die gele vlag van Vettel zal de FIA toch moeten reageren
Ze zullen zich er toch over uit moeten sprekenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:42 schreef Tarahumara het volgende:
[..]
De inhaalactie van Vettel was ok. Zie dit forum voor een zeer uitgebreide toelichting en discussie. http://www.f1fanatic.co.u(...)?topic_page=7&num=15
Waarom? Als niemand een officiële klacht indient is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ze zullen zich er toch over uit moeten spreken
Dat is dus niet zo blijkt uit dat artikel van de BBC zie #11quote:Op woensdag 28 november 2012 23:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Waarom? Als niemand een officiële klacht indient is er niets aan de hand.
Ja ze kúnnen verder onderzoeken als ze dit nieuwe informatie achten. Maar misschien vinden ze de informatie helemaal niet nieuw, en dus hoeven ze zich dan helemaal niet uit te spreken.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo blijkt uit dat artikel van de BBC zie #11
Dat stuk van BBC klopt niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo blijkt uit dat artikel van de BBC zie #11
Dat kloptquote:Op donderdag 29 november 2012 00:03 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja ze kúnnen verder onderzoeken als ze dit nieuwe informatie achten. Maar misschien vinden ze de informatie helemaal niet nieuw, en dus hoeven ze zich dan helemaal niet uit te spreken.
Ik heb die beelden ook gezien maar herken de vlag niet, ik hoop eerlijk gezegd dat het gewoon een groene vlag was want zo'n kampioenschap achter een bureau beslissen lijkt me echt een anticlimaxquote:Op donderdag 29 november 2012 00:19 schreef Tarahumara het volgende:
http://s7.directupload.net/images/121128/xq7wq2yp.gif
Groene vlag
Ja, dat zou waardeloos zijn als het kampioenschap op deze manier wordt beslist.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik heb die beelden ook gezien maar herken de vlag niet, ik hoop eerlijk gezegd dat het gewoon een groene vlag was want zo'n kampioenschap achter een bureau beslissen lijkt me echt een anticlimax
En daar konden ze vlak na de race niet achter komen?quote:Op donderdag 29 november 2012 06:45 schreef Joene het volgende:
Mocht het echt zo zijn, en mocht Ferrari protest indienen , vind ik het tof voor Alonso , kut voor Vettel maar regels zijn. Er ook voor hem
Over jankerds gesproken, daar kan Sebje ook wat van, andersom zouden ze er ook werk van maken of op z'n minst zorgen dat de pers dat doet wat nu ook gebeurd, het gaat natuurlijk niet om het rondje om de kerk in Kuttersburenquote:Op donderdag 29 november 2012 07:00 schreef Black-beauty-babe het volgende:
[..]
En daar konden ze vlak na de race niet achter komen?
Alonso is een jankerd en het zal altijd zo blijven net als bij de eerste wereldtitel van Vettel
Ferrari heeft alijd wat te zeiken tegen Red Bull en nauwelijks tegen anderen teams.quote:Op donderdag 29 november 2012 07:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Over jankerds gesproken, daar kan Sebje ook wat van, andersom zouden ze er ook werk van maken of op z'n minst zorgen dat de pers dat doet wat nu ook gebeurd, het gaat natuurlijk niet om het rondje om de kerk in Kuttersburen
In de tijd dat ze met McLaren om de titel streden hadden ze daar wat op te zeiken en vice versa, ze hebben nog geen protest ingediend en is ook niet meer nodig omdat het al onder de aandacht is.quote:Op donderdag 29 november 2012 07:45 schreef Black-beauty-babe het volgende:
[..]
Ferrari heeft alijd wat te zeiken tegen Red Bull en nauwelijks tegen anderen teams.
We wachten wel af wat er gaat gebeuren.
Als het jou een aantal miljoenen zou opleveren zou je ook op z'n minst er over nadenken om een klacht in te dienen...quote:Op donderdag 29 november 2012 07:50 schreef Kimilotus het volgende:
Zou echt te triest voor woorden zijn, had net weer wat sympathie voor Alonso en Ferrari. Je gaat toch ook niet 3 dagen na een voetbalwedstrijd zeggen dat een doelpunt niet goed was omdat de bal er voor nog net wel buiten de lijn is geweest. Dat groene tafel geneuzel altijd. Ook nog maar ff kijken of er eerder in het seizoen ook nog van dit soort dingetjes zijn geweest, kunnen we blijven zoeken....
Het is niet Ferrari die hier mee gekomen isquote:Op donderdag 29 november 2012 07:54 schreef Kimilotus het volgende:
Geef ze groot gelijk, maar vind het gewoon triest als dit waar zou zijn, en het zou voor mij een grote smet zijn op het seizoen, zo spannend zo veel actie, en dan word het beslist naast de baan..
quote:Op donderdag 29 november 2012 07:00 schreef Black-beauty-babe het volgende:
[..]
En daar konden ze vlak na de race niet achter komen?
Alonso is een jankerd en het zal altijd zo blijven net als bij de eerste wereldtitel van Vettel
Het is gewoon terecht dat het bekeken wordt , Vettel zan niet bewust vals gespeeld hebben gok ik. Maar formule 1 is geen gezelschap spel, maar een sport waar het gaat om keiharde euro's en niet om weinig .quote:Op donderdag 29 november 2012 07:00 schreef Black-beauty-babe het volgende:
[..]
En daar konden ze vlak na de race niet achter komen?
Alonso is een jankerd en het zal altijd zo blijven net als bij de eerste wereldtitel van Vettel
Er kan groen hangen wat er wil, waar hij in haalt hangt er overduidelijk geel en niet zoals eerder gezegd dat er olie op de baan vlag was die niet zou knipperen.quote:De lampjes op Vettel z'n dash gaan "te laat" uit, pas bij de volgende marshallpost. Terwijl er in turn 3 al een groene vlag hangt. Zie deze foto. http://i49.tinypic.com/212bl1c.jpg
Ik vraag me af of de apparatuur leidend is of dat de Hangende vlag leidend is, in mijn opinie de vlag want apparatuur kan falen. Dus haalt hij volgens mij in onder geel en is het dus gewoon een straf...quote:Op donderdag 29 november 2012 08:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Er kan groen hangen wat er wil, waar hij in haalt hangt er overduidelijk geel en niet zoals eerder gezegd dat er olie op de baan vlag was die niet zou knipperen.
Dit zijn gele vlaggen op die borden en dan mag je niet inhalen.
Maargoed, whatever ofzo
En mens kan niet falen? En Red Bull heeft tegen Vettel geroepen haal maar gewoon in, er is geen gele vlag meer ondanks dat je die ziet? Me dunkt dat Red Bull dat niet zo snel in de gaten had.quote:Ik vraag me af of de apparatuur leidend is of dat de Hangende vlag leidend is, in mijn opinie de vlag want apparatuur kan falen
De seinen op de baan vlag/lampen staan boven die in de autoquote:Op donderdag 29 november 2012 08:04 schreef Joene het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de apparatuur leidend is of dat de Hangende vlag leidend is, in mijn opinie de vlag want apparatuur kan falen. Dus haalt hij volgens mij in onder geel en is het dus gewoon een straf...
Een vlag overruled de lampjes schijnt de regel te zijn. Raar dat dit niet synchroon loop trouwens. Zie (nogmaals) het forum op F1 fanatic.quote:Op donderdag 29 november 2012 08:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Er kan groen hangen wat er wil, waar hij in haalt hangt er overduidelijk geel en niet zoals eerder gezegd dat er olie op de baan vlag was die niet zou knipperen.
Dit zijn gele vlaggen op die borden en dan mag je niet inhalen.
Maargoed, whatever ofzo
quote:Op donderdag 29 november 2012 08:07 schreef Tarahumara het volgende:
[..]
Een vlag overruled de lampjes schijnt de regel te zijn. Raar dat dit niet synchroon loop trouwens. Zie (nogmaals) het forum op F1 fanatic.
quote:The FIA overruled a steward waving a green flag while under yellow flag conditions back in Monaco 2010 and penalized Schumacher for overtaking Alonso in such circumstances.
Dat was toch aan het einde van de safety car periode? Ik denk niet dat deze situatie dan vergelijkbaar is.quote:Op donderdag 29 november 2012 08:13 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Daar wordt de vlagger in kwestie die duidelijk groen zwaait overruled en kreeg Schumacher een penalty aan ze broek
SC is full course yellow. Die man zwaait met groen, Schumacher haalt in en er wordt gezegd ongeacht wat die knakker vlagt het was geel.quote:Op donderdag 29 november 2012 08:20 schreef Tarahumara het volgende:
[..]
Dat was toch aan het einde van de safety car periode? Ik denk niet dat deze situatie dan vergelijkbaar is.
Dat was anders. Daar zwaait een marshall tegen de regels in met groen.quote:Op donderdag 29 november 2012 08:13 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Daar wordt de vlagger in kwestie die duidelijk groen zwaait overruled en kreeg Schumacher een penalty aan ze broek
zondagavond had ik er vrede mee gehad maar niet na een halve week.quote:Op donderdag 29 november 2012 09:55 schreef SimtekF1 het volgende:
Ik snap de aanval op Ferrari ook niet zo, regels zijn regels en volgens mij vergeten sommige mensen dat het hier om miljoenen euro's gaat.
Draai de coureurs eens om, Alonso pakt zo het kampioenschap, denken jullie niet dat Red Bull het zelfde had gedaan?
Dat moet niet de maatstaf zijn, geel is geel, groen is groen, maar de FIA heeft zelf nog veel meer camera en andere mogelijkheden om dit goed te bekijken en wie weet is dat al gedaan.quote:Op donderdag 29 november 2012 10:40 schreef Fir3fly het volgende:
Ik denk dat hier niets aan gedaan wordt. Voor ons is het al lastig te bepalen, laat staan voor iemand die met 290 er voorbij raast.
Hebben ze ook niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 09:22 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom zegt iedereen nu dat Alonso zit te janken en Ferrari zit te zeiken? Die hebben hier toch helemaal niks over gezegd.....?
http://www.jamesallenonf1(...)ge-1/#comment-686262quote:Ferrari are known to have studied it carefully, but not approached the FIA on it
Dat signaal op zijn stuur is niks meer dan een hulpmiddel.quote:Op donderdag 29 november 2012 10:44 schreef Abed het volgende:
Aan de signalen op zijn stuur te zien haalt hij wel onder geel in.
Alleen gaat een vlag voor de signalen op het stuur en in de slomo in dit artikel zie je duidelijk dat er een groene vlag gezwaaid wordt.quote:Op donderdag 29 november 2012 10:44 schreef Abed het volgende:
Aan de signalen op zijn stuur te zien haalt hij wel onder geel in.
De FIA heeft al aangegeven dat de inhaalactie legaal was omdat de groene vlag telt, omdat die eerder was dan de lichten.quote:Ferrari heeft een brief naar de FIA gestuurd, waarin zij de autosportbond vraagt om duidelijkheid te geven over de vermeend illegale inhaalactie van Sebastian Vettel op Jean-Eric Vergne, tijdens de vierde ronde van de Braziliaanse Grand Prix.
Beelden vanaf de auto van Vettel wekken de suggestie dat de Duitser onder geel voorbij is gegaan aan de Toro Rosso-coureur, wat niet is toegestaan. Een dergelijke overtreding betekent normaliter een tijdstraf van twintig seconden. Deze sanctie zou Vettel terugwerpen naar de achtste positie in de race-uitslag. In dat geval is niet Vettel, maar Fernando Alonso met één punt verschil wereldkampioen.
Het team van Ferrari heeft vooralsnog dus nog geen protest aangetekend tegen de uitslag van de Braziliaanse Grand Prix, maar mocht de FIA nu alsnog concluderen dat de inhaalactie van Vettel illegaal was, is zij verplicht daar wat mee te doen.
Sterker nog, hij was gewoon vol aan het stampen en misremde zich in een poging Hulkenberg achter zich te houden terwijl er gewoon geel hangt.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:24 schreef LWD-Godius het volgende:
Niemand heeft het hier gehad over het afsnijden van de Senna S waar Alonso zich meerdere malen aan heeft schuldig gemaakt, zelfs al was het evident mogelijk dat hij veel eerder veilig op de baan kon komen. Maar nee hoor, Alonso moest zonodig gas geven op de runoff area's waardoor hij nog veilig voor Webber de baan op kon komen.
Dit gebeurde minstens 3 keer. Terwijl voor vergelijkbare incidenten, denk aan Melbourne --> Button/Massa, gewoon een DT aan Button werd gegeven.
Waar dus ook niks mis mee was.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:24 schreef LWD-Godius het volgende:
Niemand heeft het hier gehad over het afsnijden van de Senna S waar Alonso zich meerdere malen aan heeft schuldig gemaakt, zelfs al was het evident mogelijk dat hij veel eerder veilig op de baan kon komen. Maar nee hoor, Alonso moest zonodig gas geven op de runoff area's waardoor hij nog veilig voor Webber de baan op kon komen.
Deed ie toch ook niet? Reed gewoon de baan weer op. Maak er nou niet meer van dan het is, er was geen direct gevecht.quote:Op donderdag 29 november 2012 16:39 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Op de runoff area mag je niet vol gas geven om positie te verdedigen.
Daar ben ik het opzich mee eens, straffen tijdens de race. Maar sommige incidenten vraagt om meer tijd. Mijn mening straffen hooguit een paar uur na de race en niet dagen later nog.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:19 schreef opreis het volgende:
Als ze hadden willen straffen zou het eerlijker geweest zijn om dat eerder te doen (tijdens de race). Dat terug zetten na de race vind ik een slechte regel. Ik pleit er voor om de straf tijdens de volgende race te doen. Hypothetische situatie:
Alonso haalt iemand onregelmentair in en gaat daardoor van de 2de naar de 1ste plek en rijd vervolgens de wedstrijd uit. Achteraf geven ze hem een tijdstraf waardoor hij 3 plekken verliest en dus 4de wordt. Hij heeft daardoor niet de kans gehad om zich weer vanaf de 4de plek omhoog te rijden en in mijn ogen dus veel te zwaar.
Het zou beter zijn hem tijdens de volgende race dan een DT te geven(vind ik).
Dat deed hij wel, tijdens de live-uitzending waren daarvan onboard shots met telemetrie uitgezonden.quote:Op donderdag 29 november 2012 16:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Deed ie toch ook niet? Reed gewoon de baan weer op. Maak er nou niet meer van dan het is, er was geen direct gevecht.
Maar dus niet in een gevecht. Daar gaat het om.quote:Op donderdag 29 november 2012 16:58 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Dat deed hij wel, tijdens de live-uitzending waren daarvan onboard shots met telemetrie uitgezonden.
Hij deed dit niet 1 keer, meerdere keren.
En daarna liet hij Webber ook geen wagenbreedte ruimte. Maar ja, het is Monza niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 16:29 schreef wimderon het volgende:
[..]
Sterker nog, hij was gewoon vol aan het stampen en misremde zich in een poging Hulkenberg achter zich te houden terwijl er gewoon geel hangt.
Vanaf 5:40
Weet ik niet zeker, volgens mij was de regel 1x afsnijden = geen straf, elk afsnijden daarna moet in beginsel wel straf opleveren. Waarschijnlijk omdat het een regenrace was hebben ze veel door de vingers gezien.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar dus niet in een gevecht. Daar gaat het om.
Echter gebeurt dat al jaren en bij sommige incidenten moeten ze de coureurs ook eerst spreken.quote:Op donderdag 29 november 2012 18:36 schreef Columbiafan het volgende:
Een straf na de race slaat ook helemaal nergens op he, Vettel had mits een penalty tijdens de race gewoon nog kans gehad om tijd goed te maken. Achteraf tijdpenalty is gewoon fundamenteel oneerlijk ivm safety cars etc in de Formule 1.
Dit wordt niet gezien als afsnijden, het leverde Alonso alleen maar nadeel op. Weinig schokkends ook, banden niet helemaal op temperatuur en daardoor schiet hij rechtdoor, vervolgens sluit hij netjes achter Hulkenberg aan en verdedigt zijn positie tov Webber.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:33 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Weet ik niet zeker, volgens mij was de regel 1x afsnijden = geen straf, elk afsnijden daarna moet in beginsel wel straf opleveren. Waarschijnlijk omdat het een regenrace was hebben ze veel door de vingers gezien.
Maar dat moet dan wel gaan om regels die eenduidig zijn en niet aan veel interpretatie onderhevig. Anders krijg je dat achteraf de wereldkampioen wordt gekozen door mensen die weten dat ze kunnen kiezen. Het moet dan tijdens de race under investigation gemeld worden, en dan besloten worden zonder dat er ruimte is voor de voorkeuren van de beslissers.quote:Op donderdag 29 november 2012 18:58 schreef kepler het volgende:
In dit geval was er niks aan de hand, maar achteraf straffen ben ik in principe niet op tegen. Toevallig zou het nu beslissend zijn voor het WK, maar dat zou geen invloed moeten hebben op de straf.
Die gele vlag was er vanwege Maldonado's spin, zijn auto staat daar ook nog in ronde 3 als je goed kijkt in de achtergrond op die eerste 3 foto's.quote:Op donderdag 29 november 2012 10:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
We kunnen wel alvast kijken wat vlagmeneer aan het doen was tijdens de rondes om het incident heen:
Derde ronde, gele vlag wordt gezwaaid:
[ afbeelding ]
Derde ronde, gele vlag wordt binnengehaald:
[ afbeelding ]
Derde ronde, groene vlag wordt gezwaaid:
[ afbeelding ]
Vijfde ronde, geen vlag:
[ afbeelding ]
Vijfde ronde, geen lamp:
[ afbeelding ]
De witte lijnen op de baan lijken trouwens overeen te komen met de marshall sectors:
[ afbeelding ]
Als dat groene licht voor de hele MS5 geldt, dan gaat Vettel er sowieso onder groen voorbij:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mark Webber was talking to BBC Sport's Andrew Benson.quote:The Formula 1 season is finished and I have mixed feelings about it.
It was fantastic to win both the Monaco and British Grands Prix for the second time in three years - the victories were quite well spread out in 2012 and not easy to come by.
I was in a great position to challenge for the championship after that victory at Silverstone. Unfortunately, the season unravelled a bit for me after that and I wasn't able to join my Red Bull
I'm already starting to think about next year. We need to improve on getting that consistency back, keeping that pace and we must work on our starts
I was pleased that I improved my qualifying against Seb this year - 2011 was difficult for me in lots of ways but this season I was pretty much back to where I had been in 2010.
That was certainly a step forward and pace-wise things went very well. But ultimately consistency, which is one of the areas that has been very strong for me in the past, wasn't there.
That was down to a whole raft of things, including a few own goals which we have to improve on next year.
I missed a front-row spot and potential win in Barcelona because I qualified 11th after we thought I had done enough to get through into the top-10 shoot-out with my first lap, only for it to turn out that I hadn't.
I had a failure in qualifying in Valencia, which resulted in me starting at the back of the grid.
And then after Silverstone I had a run of bad luck. I got a five-place grid penalty because we needed to change a gearbox in Germany. Then a differential failure in Hungary turned what probably would have been fifth place into eighth, and that led to another gearbox penalty at the Belgian Grand Prix.
After that, I didn't drive as well as I could have done in Monza, we didn't get the strategy right in Singapore and then I got punted out at the second corner by Lotus's Romain Grosjean in Japan.
That was basically that for me in terms of the championship - and then we had an alternator failure in the United States Grand Prix.
You can't afford that sort of stuff if you're going to challenge for the championship - especially when you're up against someone as consistent as Fernando has been this year.
Play media
Everyone had some non-finishes, including Seb. He lost a win in Valencia and a sixth place in Monza through alternator failures but apart from that he had a pretty smooth run of it. That was a lot of the difference between us.
But at the same time there were a lot of positives for me. I was closer to Seb than I have been at times in the past, so it was ironic that the points gap was bigger than it might have been.
I'm already starting to think about next year. We need to improve on getting that consistency back, keeping that pace and we must work on our starts, which weren't the benchmark this year.
I'm left considering what might have been. I'm sure if you ask McLaren's Lewis Hamilton he probably feels the same thing, but that's the way it goes sometimes.
In saying all that, there was some cracking racing this year and I really enjoyed being involved in it.
Vettel v Alonso
The championship was there for both Seb and Fernando.
I know lots of people outside Red Bull would have liked to see Fernando win it, particularly because he didn't put a foot wrong all season.
But at the same time Seb came from a way back in the championship - he was 40 points behind at one stage - and he got the job done.
Both Sebastian Vettel and Fernando Alonso had "phenomenal" years, says Mark Webber
He capitalised when Fernando wasn't there in two races through no fault of his own - when Fernando was taken out at the start in Belgium and Japan, Seb was second and first in those two grands prix.
There will always be different opinions on who has done what, and you can look at it either way.
It's true to say that you never once went to a race this year and said: "Wow, the Ferrari's quick."
That's one thing in my mind. But at the same time it is their job to be quick.
You can't say Ayrton Senna should have won the championship in 1993. He didn't, and he was never going to in his McLaren. The Williams Alain Prost was driving was too strong. But then when Senna and Prost were in the same car, it was nip and tuck.
Ultimately, both Seb and Fernando had a phenomenal year. You can't throw it all one way and say it should have gone like that.
It's so easy to say coulda, shoulda, woulda. Seb won the championship. That's it.
The championship
The decisive moment in the championship fight between Seb and Fernando was the update Red Bull brought to the car for the final part of the season, starting in Singapore and with a series of improvements after that through Japan and Korea.
Chief technical officer Adrian Newey made Red Bull's car "great"
Our chief technical officer Adrian Newey did a great job in turning an already good car into a great one at that point.
The changes were subtle but they opened up a new window for the car in terms of performance.
We were resolute in trying to get to the bottom of the problems we had with the car at the start of the year.
We've not sorted all of them yet, which is encouraging as far as next year goes. We know there is still a lot of room for improvement with the new car, the RB9.
One thing we nailed brilliantly this year was pit-stops - we were the most consistent in that area. But nevertheless there will be some small margins to be gained over the winter.
The first part of the 2012 championship was very hard for us - we knew we weren't getting the best out of the car because we were struggling to get it to perform at its best. We knew there was more in it but we couldn't always access it.
Adrian and the other senior engineers were all pulling their hair out a bit. But they stuck to their guns and got the car performing better, and we were so much stronger towards the end of the season.
We learned a lot this year and hopefully that will stand us in good stead for 2013.
The winter
It has been a long year in Formula 1 and now it is time to rest and recuperate a bit.
I have some good memories of the season but I have been with the same people since the last week of January and here we are at the end of November.
You do need a break - especially when you have been around the block a bit as I have - to recharge and spend some time with your family and friends. If you don't, the last part of the next season will smash you around again.
First on the schedule is my Tasmania Challenge, an endurance event that raises money for cancer charities and the Tasmanian devil, an endangered mammal on the island.
I'm also getting some surgery on the leg I broke in a mountain bike accident at the end of 2008. It has been planned for ages and I am getting the last bit of metal support taken out of it while I have the chance.
There's a fair bit to cram in and not that much time. Believe it or not, it's less than 12 weeks until it all starts again in Melbourne in March.
http://www.fia.com/news/fia-formula-one-statementquote:The FIA received a letter from Scuderia Ferrari, seeking clarification on Sebastien Vettel's overtaking manoeuvre in Sao Paulo on Sunday.
FRI 30.11.12, 10:10AM
The FIA received a letter from Scuderia Ferrari, seeking clarification on Sebastien Vettel's overtaking manoeuvre in Sao Paulo on Sunday.
In the spirit of transparency and goodwill, the FIA wishes to make public the receipt of this letter.
The Federation also informs it has replied to Scuderia Ferrari, in the same constructive spirit, stating that as the overtaking manoeuvre was not in breach of the regulations, and therefore there was no infringement to investigate, it was not reported to the Stewards by Race Control.
Inderdaad, andersom was precies hetzelfde gebeurd en dat is alleen maar goedquote:Op vrijdag 30 november 2012 12:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Netjes dan toch! En kan me voorstellen dat Ferrari zich wel gedwongen voelde om er naar te informeren door het hele gehype op internet. Denk dat ze er zelf niet echt achter stonden, vandaar een brief met een verzoek om informatie en geen bezwaar.
Dus zo'n zeikerds en jankerds zijn het dan toch niet he?
Wat een onzin weer van onze Duitse F1 ambassadeurquote:Op vrijdag 30 november 2012 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het toch een beetje 'klein' van Ferrari, wat benepen. Toch even wat glans van de overwinning afhalen door hem in twijfel te stellen, zgn voor de fans. Alonso was ook al aan het vertellen hoe goed hij zelf wel niet was en stelde gewoon dat hij een beter seizoen heeft gereden. Als hij gewoon had gepiekt de laatste races en een flink gat met Massa had geslagen dan had het echt wel kunnen lukken.
In mijn herinnering was Ferrari toch een stuk chiquer in de Schumacher jaren. Die moest het ook aldoor met een mindere auto doen, maar als je verslagen bent dan feliciteer en complimenteer je je rivaal voluit en zonder reserves. Beetje zielig om dan te zeggen dat je eigenlijk toch beter was of dat er iets aan de overwinning niet deugt. Doet me een beetje denken aan Barrichello die 2 jaar geleden verbaal nog even het WK van 2002 of zo kwam winnen voor de camera's van de BBC. Dat zal wel het verschil zijn tussen echte winnaars en de rest: Als je je kans hebt gehad en niet hebt weten te pakken dan is het over, en is de rest niet interessant meer.
Zo sympathiek en sportief vind ik die Domenicali anders ook niet altijd. Ook het feit dat ze (nog steeds) zo overduidelijk een 1e en 2e rijder hebben draagt er niet aan bij.quote:Op vrijdag 30 november 2012 12:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Inderdaad, ik vond Ferrari juist in de Schumacherjaren uitblinken door gezeur en onsportiviteit. Vind ze juist de laatste jaren sinds Schumacher, Brawn en Todd weg zijn een heel sympathiek team geworden.
Welk team heeft dat niet?quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:04 schreef zoem het volgende:
[..]
Zo sympathiek en sportief vind ik die Domenicali anders ook niet altijd. Ook het feit dat ze (nog steeds) zo overduidelijk een 1e en 2e rijder hebben draagt er niet aan bij.
McLaren, Williamsquote:
Natuurlijk wel alleen hoeven ze dat niet aan ons te laten zien, in 2013 is het wat McLaren betreft wel wat duidelijker.quote:
Van McLaren weet ik dat het niet zo is. Dat is al sinds Ron Dennis het overnam in 1982. Dat was tussen Senna en Prost zo, tussen Alonso en Hamilton en de afgelopen jaren tussen Hamilton en Button. En dat zal volgend jaar ook het geval zijn.quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
Natuurlijk wel alleen hoeven ze dat niet aan ons te laten zien, in 2013 is het wat McLaren betreft wel wat duidelijker.
Als Massa of Webber de eerste 3 GP's volgend jaar wint zullen ze daar ook misschien anders gaan denken, ieder team begint het seizoen met gelijkwaardige auto's maar op een gegeven moment zullen ze voor de grootste kanshebber gaan en zal de andere coureur in dienst van moeten gaan rijden.quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Van McLaren weet ik dat het niet zo is. Dat is al sinds Ron Dennis het overnam in 1982. Dat was tussen Senna en Prost zo, tussen Alonso en Hamilton en de afgelopen jaren tussen Hamilton en Button. En dat zal volgend jaar ook het geval zijn.
Dat zal bij sommige teams eerder zijn dan bij andere teams, maar als er een geen kans meer maakt op de titel en de andere wel lijkt me dat niet meer dan logisch. Maar dan wordt die keuze pas laat in het seizoen gemaakt of misschien wel helemaal niet als beide coureurs meedoen om de titel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als Massa of Webber de eerste 3 GP's volgend jaar wint zullen ze daar ook misschien anders gaan denken, ieder team begint het seizoen met gelijkwaardige auto's maar op een gegeven moment zullen ze voor de grootste kanshebber gaan en zal de andere coureur in dienst van moeten gaan rijden.
Kan zijn, maar volgens mij konden ze wel gewoon grootmoedig hun nederlaag erkennen wanneer ze eenmaal verslagen waren en waren ze wel zo chic om hun tegenstander alle lof toe te zwaaien.quote:Op vrijdag 30 november 2012 12:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Inderdaad, ik vond Ferrari juist in de Schumacherjaren uitblinken door gezeur en onsportiviteit. Vind ze juist de laatste jaren sinds Schumacher, Brawn en Todd weg zijn een heel sympathiek team geworden.
Over McLaren schiet me nog een gevalletje binnen, Coulthard die Hakkinen voorbij liet dus dat zij er niet aan zouden doen klopt niet en dat was onder Dennis.quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:21 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat zal bij sommige teams eerder zijn dan bij andere teams, maar als er een geen kans meer maakt op de titel en de andere wel lijkt me dat niet meer dan logisch. Maar dan wordt die keuze pas laat in het seizoen gemaakt of misschien wel helemaal niet als beide coureurs meedoen om de titel.
En Kovalainen natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Over McLaren schiet me nog een gevalletje binnen, Coulthard die Hakkinen voorbij liet dus dat zij er niet aan zouden doen klopt niet en dat was onder Dennis.
Dat was toch een weddenschap tussen die twee? Dat degene die het eerst door de eerste bocht kwam mocht winnen?quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Over McLaren schiet me nog een gevalletje binnen, Coulthard die Hakkinen voorbij liet dus dat zij er niet aan zouden doen klopt niet en dat was onder Dennis.
Dat was een afspraak in 98, maar een jaar eerder was het ook al gebeurd dat hij Hakkinen voorbij moest laten van Dennis.quote:Op vrijdag 30 november 2012 17:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat was toch een weddenschap tussen die twee? Dat degene die het eerst door de eerste bocht kwam mocht winnen?
Grootste fout van zijn leven denk ik, die eerste keer, (eigenlijk beide kerenquote:Op vrijdag 30 november 2012 18:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Ah, oke. Ja, vaag herinner ik me wel zoiets dat dat toen bij hen ook wel voorkwam.
Voor de teams zeker. Er is ontzettend veel geld mee gemoeid, dus in die zin zal ik het ze niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 02:29 schreef rubbereend het volgende:
Alsof er iets fout is om een eerste rijder aan te wijzen. Overal heb je kopmannen. De titel winnen is de bedoeling.
Het is een teamsport (net zoals bij wielrennen) en daarbij heb je kopmannen en knechten. En in sommige teams heb je meerdere kopmannen. Dus ook sportief gezien heb ik er geen moeite mee, al vind ik wel dat teams daar open over moeten zijn. Dus als ze zeggen dat ze geen 1ste/2de coureur hebben moet je ze ook tegen elkaar laten racen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 20:13 schreef twiFight het volgende:
[..]
Voor de teams zeker. Er is ontzettend veel geld mee gemoeid, dus in die zin zal ik het ze niet kwalijk nemen.
Sportief gezien daarentegen wel. Het is een wedstrijd en dan vind ik dat, sportief gezien, de beste moet winnen. Een 1e/2e rijder structuur ondersteunt dat niet, omdat ze niet allebei gelijke kanzen hebben (cq. ook al is het wel zo, dan heb je nog de schijn tegen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |