Die dingen die jij beschrijft gelooft alleen de kern van bijv. het christendom. En die geloven ook dat als je geen goed leven leidt je eeuwig brandt in de hel, dus ja. Prettig is anders.quote:Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)quote:Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
Meer dan een levensfilosofie, toch wel echt een religie.quote:Op zondag 25 november 2012 00:51 schreef Molurus het volgende:
Je kunt toch best atheist zijn *en* een levensfilosofie erop nahouden?
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.
Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.quote:Op zondag 25 november 2012 00:52 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)
Dat ellenlange gemaal is natuurlijk niet nodig als je een kerk hebt die voor je dicteert wie of wat je precies bent en wat je moet doen om moraaltechnisch/sapdrinkenderwijs goed bezig te zijn.
Een extern doel postuleren leidt op zijn best tot een oneindige regressie van doelen, en anders tot iets dat op zichzelf geen doel heeft.quote:Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
bovenaan de voedselketen?quote:Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
Ik wil je uiteraard geenzins uit je "comfort zone" halen zoals Arcee het zo mooi omgekeerd toedicht aan mensen die geloven, maar ik zie de irrationele zelfbeperking eerlijk gezegd niet.quote:Op zondag 25 november 2012 01:38 schreef ems. het volgende:
Nuh. Het geloof is niets anders dan irrationele zelfbeperking en alleen al omdat ik daar géén deel van uitmaak voel ik me prima.
Dat het heelal is ontstaan door een bing-bang kan ik inkomen.quote:
Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.quote:Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dat het heelal is ontstaan door een bing-bang kan ik inkomen.
Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
Ik heb geen idee eigenlijk.quote:Op zondag 25 november 2012 11:32 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.
Wat zijn jouw ideeën dan?
Inderdaad, ik denk dat alleen virussen al meer heersen dan wij.quote:Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:
Dat het heelal is ontstaan door een bing-bang kan ik inkomen.
Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op zondag 25 november 2012 11:33 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk.
Verder ben ik wel gelovig, maar niet op de manier dat "iemand" ons heeft geschapen.
Wel dat iets of iemand ons heeft gemaakt, maar wie is de vraag natuurlijk..
Ik bedoel meer het feit dat ik gelovig ben, maar niet alles letterlijk uit de bijbel voor waar aanneem..quote:
Wat neem je dan wel letterlijk ?quote:Op zondag 25 november 2012 11:45 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat ik gelovig ben, maar niet alles letterlijk uit de bijbel voor waar aanneem..
Dit is het probleem met de bijbel. Het ene deel neem je wel letterlijk en het andere deel niet. Maar welke delen dan wel en welke delen niet.quote:Op zondag 25 november 2012 11:45 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat ik gelovig ben, maar niet alles letterlijk uit de bijbel voor waar aanneem..
Ik zie de bijbel als een boek wat je moet interpreteren en niet letterlijk overnemen.quote:Op zondag 25 november 2012 11:59 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dit is het probleem met de bijbel. Het ene deel neem je wel letterlijk en het andere deel niet. Maar welke delen dan wel en welke delen niet.
En wat vooral interessant is: op basis van welke criteria wordt zo'n selectie dan gemaakt? Waar komen die criteria vandaan?quote:
En heb jij daar de bijbel voor nodig ? Ik niet hoor.quote:Op zondag 25 november 2012 12:01 schreef Smack10 het volgende:
Ik zie geloof meer als de principes voor een goede samenleven (niet doden, stelen etc., zorgen voor naasten etc.)
Zoals ze te werk gaan in een kringloopwinkel denk ik.quote:Op zondag 25 november 2012 12:11 schreef Molurus het volgende:
En wat vooral interessant is: op basis van welke criteria wordt zo'n selectie dan gemaakt? Waar komen die criteria vandaan?
Nee tegenwoordig hebben we dat niet meer nodig omdat we wat meer geciviliseerd zijn dan vroegerquote:Op zondag 25 november 2012 12:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En heb jij daar de bijbel voor nodig ? Ik niet hoor.
"Die"?quote:Op zondag 25 november 2012 00:42 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Die dingen die jij beschrijft gelooft alleen de kern van bijv. het christendom. En die geloven ook dat als je geen goed leven leidt je eeuwig brandt in de hel, dus ja. Prettig is anders.
Hier zeg je duidelijk dat de bijbel een achterhaald boek is.quote:Op zondag 25 november 2012 12:24 schreef Smack10 het volgende:
Nee tegenwoordig hebben we dat niet meer nodig omdat we wat meer geciviliseerd zijn dan vroeger
Gelovig in wat ?quote:Kan ook te maken hebben met mijn afkomst. Maar ik zeg niet dat ik een atheïst ben, dus ben ik gelovig toch?
Nogal logisch gezien ook atheïsten geconfronteerd worden met spelregels die deels op religie gebaseerd zijn.quote:Op zondag 25 november 2012 12:26 schreef Jappie het volgende:
De vraag was niet of religie of de bijbel waar zijn, de vraag was of er meer niet gelovigen de behoefte voelde om zich in het geloof te verdiepen ..zowel analyserend als praktiserend.
Vandaar het logisch gevolg dat de atheïsten gaan onderzoeken hoe legitiem deze leefregels wel zijn, terwijl gelovigen helemaal deze behoefte niet hebben en zich daarover minder vragen stellen.quote:Menige Atheist alhier weet meer van de bijbel dan de gemiddelde theist dus in dat opzicht vind ik de vraag van de topic starter een hele zinvolle.
Irrationeel omdat geloof. Zelfbeperking omdat de meeste geloven regels hebben.quote:Op zondag 25 november 2012 11:20 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik wil je uiteraard geenzins uit je "comfort zone" halen zoals Arcee het zo mooi omgekeerd toedicht aan mensen die geloven, maar ik zie de irrationele zelfbeperking eerlijk gezegd niet.
Ik ook.quote:Ik vind het vrij onlogisch om te denken dat iets uit niets kan ontstaan in absolute zin.
Klopt. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik zie het in ieder geval als een handicapquote:En het leven zonder geloof deel ik al met de ongelovigen dus het leven met geloof kan mijn inziens nooit een beperking zijn maar eerder een verrijking ?
Ja een boek wat zo lang geleden is geschreven is natuurlijk niet van deze tijdquote:Op zondag 25 november 2012 12:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier zeg je duidelijk dat de bijbel een achterhaald boek is.
[..]
Gelovig in wat ?
Ongeacht of je zeer gesimplificeerde voorstelling van zaken klopt kun je hieruit dus alleen maar concluderen dat er idd een verlangen is vanuit de Atheistische hoek om een en ander te onderzoeken en evt te beleven mocht er gedurende de speurtocht toch iets van waarde worden gevonden.quote:Op zondag 25 november 2012 12:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Nogal logisch gezien ook atheïsten geconfronteerd worden met spelregels die deels op religie gebaseerd zijn.
[..]
Vandaar het logisch gevolg dat de atheïsten gaan onderzoeken hoe legitiem deze leefregels wel zijn, terwijl gelovigen helemaal deze behoefte niet hebben en zich daarover minder vragen stellen.
Kracht halen uit zelfbedrog noem ik dat.quote:Op zondag 25 november 2012 13:09 schreef Smack10 het volgende:
Feit is wel dat mensen kracht halen uit een geloof en dat geloof verbindt in moeilijke tijden (voor diegene op wie het van toepassing is).
Dat is helemaal niet zo, maar Popy Joopy heeft er wel munt weten uit te slaan.quote:Ook is het zo dat de voormalige Sovjet Unie is begonnen met uiteenvallen door het geloof/de paus..
Je kan nu wel alles gaan ontkennen en pessimistisch gaan doen, maar door de benoeming van de toenmalige nieuwe (Poolse) paus werden de eerste stakingen in de Sovjet Unie georganiseerd en toegestaan in de Lenin scheepswerf in Gdansk.quote:Op zondag 25 november 2012 13:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Kracht halen uit zelfbedrog noem ik dat.
[..]
Dat is helemaal niet zo, maar Popy Joopy heeft er wel munt weten uit te slaan.
Atheïst mag je wel met een kleine a schrijven hoor.quote:Op zondag 25 november 2012 13:09 schreef Jappie het volgende:
Ongeacht of je zeer gesimplificeerde voorstelling van zaken klopt kun je hieruit dus alleen maar concluderen dat er idd een verlangen is vanuit de Atheistische hoek om een en ander te onderzoeken en evt te beleven mocht er gedurende de speurtocht toch iets van waarde worden gevonden.
1- Ik ontken niet ALLES, maar schrijf de val van de muur niet toe aan het geloof.quote:Op zondag 25 november 2012 13:24 schreef Smack10 het volgende:
Je kan nu wel alles gaan ontkennen en pessimistisch gaan doen, maar door de benoeming van de toenmalige nieuwe (Poolse) paus werden de eerste stakingen in de Sovjet Unie georganiseerd en toegestaan in de Lenin scheepswerf in Gdansk.
quote:Op zondag 25 november 2012 13:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Atheïst mag je wel met een kleine a schrijven hoor.
Wel Jappie, hoe langer ik dit boek op zijn waarheidsgehalte onderzoek, en dat heeft ondertussen al de lengte van een generatie, hoe minder ik er van overhoudt en hoe minder ik snap waarom iemand hier zijn leven op wil afstemmen. Ik denk dat dit zeer dikwijls te maken heeft met "de eerste inprentingen van het kuiken".
Je bent op de hoogte van het feit dat religie vrijwel verboden was in de Sovjet Unie?quote:Op zondag 25 november 2012 13:38 schreef ATON het volgende:
[..]
1- Ik ontken niet ALLES, maar schrijf de val van de muur niet toe aan het geloof.
2- Ik ben helemaal niet pessimistisch
3- Toen was de overgrote meerderheid van de Polen katholiek. Moesten de Polen toevallig moslim geweest zijn, had men dan dit dan ook aan de inbreng van de islam toegeschreven ? Deze verdienste mag op naam van Solidarnośç worden geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lech_Wa%C5%82%C4%99sa
( en nu opnieuw on topic?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |