abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 november 2012 @ 00:35:49 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119588959
Hebben meer mensen dat? Dat je geloof en geschiedenis van geloof eigenlijk zo fascinerend en bijzonder vindt, dat je zelf ook dolgraag een religie zou willen praktiseren.
Ik heb dat nu namelijk. Heb het gevoel dat ik toch wel iets mis als atheïst of in ieder geval niet-gelovige. Het lijkt me heel mooi om in iets te geloven zegmaar, en dan niet per sé een god ofzo maar gewoon iets. Meer een soort levensfilosofie, niet te verwarren met die Amerikaanse self-improvement onzin. Meer zoals Boeddhisten dat hebben, al gaat Karma me ook wat ver. Het is gewoon iets dat heel mooi kan zijn (welk geloof dan ook), als het maar niet gemengd gaat met politiek of bestuur maar puur en alleen privé is.
Ik vind het dus enorm interessant aan de ene kant, terwijl het me ook verrijkend lijkt. Nog meer mensen die dit wel eens hebben? :P
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_119588971
Ik geloof in wetenschap.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 25 november 2012 @ 00:37:27 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119588984
Ik ook.
  zondag 25 november 2012 @ 00:41:08 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_119589052
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 25 november 2012 @ 00:42:11 #5
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_119589067
Wordt Satanist.
Fuck your god.
  zondag 25 november 2012 @ 00:42:57 #6
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589076
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
Die dingen die jij beschrijft gelooft alleen de kern van bijv. het christendom. En die geloven ook dat als je geen goed leven leidt je eeuwig brandt in de hel, dus ja. Prettig is anders.
  zondag 25 november 2012 @ 00:45:24 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_119589113
Maar iedereen leeft een goed leven natuurlijk, anders zou je het niet doen. En als je al twijfelt kun je vrij gemakkelijk vergeven worden. Graag boeddhist worden zie ik dan zelf niet zo, hooguit een gevoel dat er iets meer is, maar verder biedt het weinig perks.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 25 november 2012 @ 00:46:43 #8
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_119589128
Volgens mij was Gerard Reve, die alles deed wat god verbood, katholiek omdat hij de kerk, de symboliek en de hele rataplan er omheen zo prachtig vond.
iedereen is uniek behalve ik
  zondag 25 november 2012 @ 00:47:15 #9
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589135
Heb nergens gezegd dat ik graag boeddhist wil worden.
pi_119589137
Ik mis niks als atheïst.
pi_119589190
Je kunt toch best atheist zijn *en* een levensfilosofie erop nahouden?

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119589197
Ik vind de verhalen, geschiedenis, gebouwen en gebruiken van verscheidene religies ook interessant, maar heb niet het idee dat ik iets mis omdat ik niet religieus ben. Waar anderen gefascineerd zijn door een ketting omdat hij van Petrus geweest is, vind ik het verhaal erachter en het feit dat een bepaald voorwerp miljoenen mensen kan fascineren mooi.

Note: misschien ben ik wel gewoon knettergek.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
  zondag 25 november 2012 @ 00:52:43 #13
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_119589206
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)

Dat ellenlange gemaal is natuurlijk niet nodig als je een kerk hebt die voor je dicteert wie of wat je precies bent en wat je moet doen om moraaltechnisch/sapdrinkenderwijs goed bezig te zijn.

Edit: als ik wel een geloof aan zou hangen zou ik me trouwens weer constant gaan ergeren aan het feit dat er zoveel overwegenswaardige ideeen resoluut aan de kant wordt geschoven omdat dat niet in de doctrine past.
  zondag 25 november 2012 @ 00:53:05 #14
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589211
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:51 schreef Molurus het volgende:

Meer dan een levensfilosofie, toch wel echt een religie.
  zondag 25 november 2012 @ 00:55:32 #15
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589237
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:52 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)

Dat ellenlange gemaal is natuurlijk niet nodig als je een kerk hebt die voor je dicteert wie of wat je precies bent en wat je moet doen om moraaltechnisch/sapdrinkenderwijs goed bezig te zijn.
Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
pi_119589320
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
Een extern doel postuleren leidt op zijn best tot een oneindige regressie van doelen, en anders tot iets dat op zichzelf geen doel heeft.

Religie biedt wat dat betreft geen echte oplossing. Als je een god postuleert die zijn eigen doel is, wat is er dan mis met een mens die zijn eigen doel is? Dat is juist de ultieme vrijheid. Jouw bestaan wordt dan niet gedicteerd door externe belangen, maar door jouw belangen.

PS: de mens bovenaan de voedselketen plaatsen is volstrekt arbitrair. Het is eerder een cyclus.
pi_119589856
Nuh. Het geloof is niets anders dan irrationele zelfbeperking en alleen al omdat ik daar géén deel van uitmaak voel ik me prima.
Conscience do cost.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2012 @ 09:59:17 #18
862 Arcee
Look closer
pi_119591890
Ik denk dat wat TS beschrijft een groot deel van de reden is dat mensen geloven: dat het leven zin heeft, uitzicht op een eeuwig leven, etc.

Dat maakt het echter nog niet waar. In tegendeel. Comfort is een slechte gids naar de waarheid.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_119592928
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:

[..]

bovenaan de voedselketen?

http://dier-en-natuur.inf(...)elijkste-dieren.html
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 25 november 2012 @ 11:20:37 #20
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119592934
quote:
14s.gif Op zondag 25 november 2012 01:38 schreef ems. het volgende:
Nuh. Het geloof is niets anders dan irrationele zelfbeperking en alleen al omdat ik daar géén deel van uitmaak voel ik me prima.
Ik wil je uiteraard geenzins uit je "comfort zone" halen zoals Arcee het zo mooi omgekeerd toedicht aan mensen die geloven, maar ik zie de irrationele zelfbeperking eerlijk gezegd niet.

Ik vind het vrij onlogisch om te denken dat iets uit niets kan ontstaan in absolute zin.
En het leven zonder geloof deel ik al met de ongelovigen dus het leven met geloof kan mijn inziens nooit een beperking zijn maar eerder een verrijking ?
pi_119593087
kijk dan toch eens naar Zen boeddisme, TS. die geloven ook niet in god. die geloven eigenlijk helemaal nergens in, is allemaal irrelevant. maar wel mooie rituelen en levenshouding.
pi_119593115
quote:
14s.gif Op zondag 25 november 2012 00:36 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik geloof in wetenschap.
Dat het heelal is ontstaan door een bing-bang kan ik inkomen.

Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
pi_119593170
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.

Wat zijn jouw ideeën dan?
pi_119593216
quote:
17s.gif Op zondag 25 november 2012 11:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.

Wat zijn jouw ideeën dan?
Ik heb geen idee eigenlijk.

Verder ben ik wel gelovig, maar niet op de manier dat "iemand" ons heeft geschapen.

Wel dat iets of iemand ons heeft gemaakt, maar wie is de vraag natuurlijk..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2012 @ 11:34:28 #25
862 Arcee
Look closer
pi_119593229
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:

Inderdaad, ik denk dat alleen virussen al meer heersen dan wij.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_119593236
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:33 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee eigenlijk.

Verder ben ik wel gelovig, maar niet op de manier dat "iemand" ons heeft geschapen.

Wel dat iets of iemand ons heeft gemaakt, maar wie is de vraag natuurlijk..
Je spreekt jezelf tegen.
pi_119593483
quote:
17s.gif Op zondag 25 november 2012 11:34 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen.
Ik bedoel meer het feit dat ik gelovig ben, maar niet alles letterlijk uit de bijbel voor waar aanneem..
pi_119593813
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:45 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer het feit dat ik gelovig ben, maar niet alles letterlijk uit de bijbel voor waar aanneem..
Wat neem je dan wel letterlijk ?
pi_119593848
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:45 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dit is het probleem met de bijbel. Het ene deel neem je wel letterlijk en het andere deel niet. Maar welke delen dan wel en welke delen niet. :{
pi_119593901
quote:
17s.gif Op zondag 25 november 2012 11:59 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Dit is het probleem met de bijbel. Het ene deel neem je wel letterlijk en het andere deel niet. Maar welke delen dan wel en welke delen niet. :{
Ik zie de bijbel als een boek wat je moet interpreteren en niet letterlijk overnemen.

Ik zie geloof meer als de principes voor een goede samenleven (niet doden, stelen etc., zorgen voor naasten etc.)

Maar over het ontstaan van de wereld en de mens ga ik niet van de bijbel uit..
pi_119594173
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat neem je dan wel letterlijk ?
En wat vooral interessant is: op basis van welke criteria wordt zo'n selectie dan gemaakt? Waar komen die criteria vandaan?
  zondag 25 november 2012 @ 12:11:36 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_119594176
Ik ben als atheïst ook gefascineerd door religie. Je moet het gewoon benaderen zoals je bijvoorbeeld Romeinse of Germaanse mythologie benadert.
pi_119594413
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:01 schreef Smack10 het volgende:
Ik zie geloof meer als de principes voor een goede samenleven (niet doden, stelen etc., zorgen voor naasten etc.)
En heb jij daar de bijbel voor nodig ? Ik niet hoor.
pi_119594457
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:11 schreef Molurus het volgende:
En wat vooral interessant is: op basis van welke criteria wordt zo'n selectie dan gemaakt? Waar komen die criteria vandaan?
Zoals ze te werk gaan in een kringloopwinkel denk ik. :)
pi_119594579
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:19 schreef ATON het volgende:

[..]

En heb jij daar de bijbel voor nodig ? Ik niet hoor.
Nee tegenwoordig hebben we dat niet meer nodig omdat we wat meer geciviliseerd zijn dan vroeger ;)

Kan ook te maken hebben met mijn afkomst. Maar ik zeg niet dat ik een atheïst ben, dus ben ik gelovig toch?
  zondag 25 november 2012 @ 12:26:06 #36
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119594626
Wellicht is het handig om toch weer even terug te keren naar de eigenlijke vraag van de topic starter.
De vraag was niet of religie of de bijbel waar zijn, de vraag was of er meer niet gelovigen de behoefte voelde om zich in het geloof te verdiepen ..zowel analyserend als praktiserend.

Ook het analyserende deel waarin sommige of misschien wel het merendeel van de atheisten alhier tot de conclusie zijn gekomen dat een en ander niet waar is heeft en sich nog steeds de waarde van het door onderzoek "weten van" en is daarmee op zichzelf ook verrijkend..laat staan de weg die sommigen zich getroost hebben om een en ander tot in detail uit te zoeken is al een verrijking op zich.

Menige Atheist alhier weet meer van de bijbel dan de gemiddelde theist dus in dat opzicht vind ik de vraag van de topic starter een hele zinvolle.
  zondag 25 november 2012 @ 12:29:30 #37
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_119594731
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:42 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Die dingen die jij beschrijft gelooft alleen de kern van bijv. het christendom. En die geloven ook dat als je geen goed leven leidt je eeuwig brandt in de hel, dus ja. Prettig is anders.
"Die"? :') De meeste katholieken die ik ken hebben een andere mening trouwens. Net als veel mensen die een oecomenische grondslag hebben
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_119595177
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:24 schreef Smack10 het volgende:
Nee tegenwoordig hebben we dat niet meer nodig omdat we wat meer geciviliseerd zijn dan vroeger
Hier zeg je duidelijk dat de bijbel een achterhaald boek is.

quote:
Kan ook te maken hebben met mijn afkomst. Maar ik zeg niet dat ik een atheïst ben, dus ben ik gelovig toch?
Gelovig in wat ?
pi_119595463
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:26 schreef Jappie het volgende:
De vraag was niet of religie of de bijbel waar zijn, de vraag was of er meer niet gelovigen de behoefte voelde om zich in het geloof te verdiepen ..zowel analyserend als praktiserend.
Nogal logisch gezien ook atheïsten geconfronteerd worden met spelregels die deels op religie gebaseerd zijn.
quote:
Menige Atheist alhier weet meer van de bijbel dan de gemiddelde theist dus in dat opzicht vind ik de vraag van de topic starter een hele zinvolle.
Vandaar het logisch gevolg dat de atheïsten gaan onderzoeken hoe legitiem deze leefregels wel zijn, terwijl gelovigen helemaal deze behoefte niet hebben en zich daarover minder vragen stellen.
  zondag 25 november 2012 @ 13:03:36 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119595869
Nog nooit die behoefte gevoelt. Wellicht wel eens nieuwsgierig geweest naar hoe het voelt om een spirituele ervaring te ondergaan maar ik heb hoogstwaarschijnlijk de genetische aanleg er niet voor om dat te kunnen ervaren.

Maar aangezien religie an sich verder niks te bieden heeft dan wellicht een leuk groepsgevoel en ik daar totaal geen boodschap aan heb zijn dat soort dingen totaal aan mij verspild.

De TS kan natuurlijk altijd nog aanmelden bij een leuke pinkstergemeenschap en het spelletje meespelen. Er zitten jaarlijks genoeg (kast)atheïsten in de kerk.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_119595986
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:20 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik wil je uiteraard geenzins uit je "comfort zone" halen zoals Arcee het zo mooi omgekeerd toedicht aan mensen die geloven, maar ik zie de irrationele zelfbeperking eerlijk gezegd niet.
Irrationeel omdat geloof. Zelfbeperking omdat de meeste geloven regels hebben.
quote:
Ik vind het vrij onlogisch om te denken dat iets uit niets kan ontstaan in absolute zin.
Ik ook.
quote:
En het leven zonder geloof deel ik al met de ongelovigen dus het leven met geloof kan mijn inziens nooit een beperking zijn maar eerder een verrijking ?
Klopt. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik zie het in ieder geval als een handicap :)
Conscience do cost.
pi_119596087
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier zeg je duidelijk dat de bijbel een achterhaald boek is.

[..]

Gelovig in wat ?
Ja een boek wat zo lang geleden is geschreven is natuurlijk niet van deze tijd ;)

Feit is wel dat mensen kracht halen uit een geloof en dat geloof verbindt in moeilijke tijden (voor diegene op wie het van toepassing is).

Ook is het zo dat de voormalige Sovjet Unie is begonnen met uiteenvallen door het geloof/de paus..
  zondag 25 november 2012 @ 13:09:44 #43
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119596101
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogal logisch gezien ook atheïsten geconfronteerd worden met spelregels die deels op religie gebaseerd zijn.

[..]

Vandaar het logisch gevolg dat de atheïsten gaan onderzoeken hoe legitiem deze leefregels wel zijn, terwijl gelovigen helemaal deze behoefte niet hebben en zich daarover minder vragen stellen.
Ongeacht of je zeer gesimplificeerde voorstelling van zaken klopt kun je hieruit dus alleen maar concluderen dat er idd een verlangen is vanuit de Atheistische hoek om een en ander te onderzoeken en evt te beleven mocht er gedurende de speurtocht toch iets van waarde worden gevonden.

In dat opzicht heeft de topicstarter dus meer aan input welke beschrijft hoe dat verlangen bij gevoelsgenoten is ontsstaan; wat ze er vervolgens mee hebben gedaan; wat ze onderweg zijn tegengekomen...etcetera etcetera...

Ik denk dat dat waardevoller zou zijn dan simpelweg stellen "je verlangen is omgegrond" en daarmee de topicstarter eik ridiculiseren alsof het een onzinnig verlangen zou zijn om te weten of te ervaren.
pi_119596555
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:09 schreef Smack10 het volgende:
Feit is wel dat mensen kracht halen uit een geloof en dat geloof verbindt in moeilijke tijden (voor diegene op wie het van toepassing is).
Kracht halen uit zelfbedrog noem ik dat.

quote:
Ook is het zo dat de voormalige Sovjet Unie is begonnen met uiteenvallen door het geloof/de paus..
Dat is helemaal niet zo, maar Popy Joopy heeft er wel munt weten uit te slaan.
pi_119596732
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Kracht halen uit zelfbedrog noem ik dat.

[..]

Dat is helemaal niet zo, maar Popy Joopy heeft er wel munt weten uit te slaan.
Je kan nu wel alles gaan ontkennen en pessimistisch gaan doen, maar door de benoeming van de toenmalige nieuwe (Poolse) paus werden de eerste stakingen in de Sovjet Unie georganiseerd en toegestaan in de Lenin scheepswerf in Gdansk. ;)
pi_119596817
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:09 schreef Jappie het volgende:
Ongeacht of je zeer gesimplificeerde voorstelling van zaken klopt kun je hieruit dus alleen maar concluderen dat er idd een verlangen is vanuit de Atheistische hoek om een en ander te onderzoeken en evt te beleven mocht er gedurende de speurtocht toch iets van waarde worden gevonden.
Atheïst mag je wel met een kleine a schrijven hoor.
Wel Jappie, hoe langer ik dit boek op zijn waarheidsgehalte onderzoek, en dat heeft ondertussen al de lengte van een generatie, hoe minder ik er van overhoudt en hoe minder ik snap waarom iemand hier zijn leven op wil afstemmen. Ik denk dat dit zeer dikwijls te maken heeft met "de eerste inprentingen van het kuiken".
pi_119597201
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:24 schreef Smack10 het volgende:
Je kan nu wel alles gaan ontkennen en pessimistisch gaan doen, maar door de benoeming van de toenmalige nieuwe (Poolse) paus werden de eerste stakingen in de Sovjet Unie georganiseerd en toegestaan in de Lenin scheepswerf in Gdansk. ;)
1- Ik ontken niet ALLES, maar schrijf de val van de muur niet toe aan het geloof.
2- Ik ben helemaal niet pessimistisch
3- Toen was de overgrote meerderheid van de Polen katholiek. Moesten de Polen toevallig moslim geweest zijn, had men dan dit dan ook aan de inbreng van de islam toegeschreven ? Deze verdienste mag op naam van Solidarnośç worden geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lech_Wa%C5%82%C4%99sa
( en nu opnieuw on topic?)
  zondag 25 november 2012 @ 13:39:29 #48
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119597228
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Atheïst mag je wel met een kleine a schrijven hoor.
Wel Jappie, hoe langer ik dit boek op zijn waarheidsgehalte onderzoek, en dat heeft ondertussen al de lengte van een generatie, hoe minder ik er van overhoudt en hoe minder ik snap waarom iemand hier zijn leven op wil afstemmen. Ik denk dat dit zeer dikwijls te maken heeft met "de eerste inprentingen van het kuiken".
:D

Lol ik doe dat idd..hoe stompzinnig. _O-

Dat inprenting van het kuiken idee vind ik wel een aardige maar kun je dan ook aangeven op welke leeftijd de mens het meest ontvankelijk zou zijn voor de inprenting van het geloof ? Het lijkt mij niet realistisch om te denken dat mensen hun kinderen reeds op zeer jonge leeftijd (1e uren na de geboorte) iets bij kunnen brengen van een godsbesef. Maar goed voor zover ik de theorie begrijp zijn de 1e inpretingen niet automatisch de inprentingen die blijven hangen..zelfs niet bij kuikens dus op welke leeftijd zou dit plaats moeten vinden ?
  zondag 25 november 2012 @ 14:00:47 #49
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119598083
Lol..ik zat nog even verder te zoeken naar methodes hoe bij kinderen toch het idee van een veilige godshaven plaats zou kunnen vinden zonder dat daar redeneren aan te pas hoeft te komen....kom ik dit tegen... _O-

pi_119598143
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

1- Ik ontken niet ALLES, maar schrijf de val van de muur niet toe aan het geloof.
2- Ik ben helemaal niet pessimistisch
3- Toen was de overgrote meerderheid van de Polen katholiek. Moesten de Polen toevallig moslim geweest zijn, had men dan dit dan ook aan de inbreng van de islam toegeschreven ? Deze verdienste mag op naam van Solidarnośç worden geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lech_Wa%C5%82%C4%99sa
( en nu opnieuw on topic?)
Je bent op de hoogte van het feit dat religie vrijwel verboden was in de Sovjet Unie?

Steun van Paus aan oppositie: Bron: http://www.historischnieu(...)ond-solidarnosc.html
Onder leiding van paus Johannes Paulus II betoonde ook de katholieke kerk zich solidair met de vele onofficiële oppositiegroepen die tussen 1976 en 1980 ontstonden. Dat leidde in de late zomer van 1980 tot een massale oppositiebeweging.

Nu kunnen we verder ontopic. ;)
  zondag 25 november 2012 @ 14:16:08 #51
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119598768
Cum hoc ergo propter hoc.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_119600002
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:39 schreef Jappie het volgende:
Dat inprenting van het kuiken idee vind ik wel een aardige maar kun je dan ook aangeven op welke leeftijd de mens het meest ontvankelijk zou zijn voor de inprenting van het geloof ? Het lijkt mij niet realistisch om te denken dat mensen hun kinderen reeds op zeer jonge leeftijd (1e uren na de geboorte) iets bij kunnen brengen van een godsbesef.
Dat dit al op het eerste uur van na de geboorte reeds gebeurd zal je ook wel ridicuul vinden.
quote:
Maar goed voor zover ik de theorie begrijp zijn de 1e inprentingen niet automatisch de inprentingen die blijven hangen..
Bij de meeste christenen toch. Gemakzucht ? traditie ? gewoonte ? Ik noem maar wat. De meest moslims blijven, net zoals de christenen bij het geloof van de moedermelk.
pi_119600229
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 14:02 schreef Smack10 het volgende:
Je bent op de hoogte van het feit dat religie vrijwel verboden was in de Sovjet Unie?
Jazeker, misschien beter dan je denkt. Ik heb jaren zaken gedaan met (communistische) Polen.

quote:
Steun van Paus aan oppositie: Bron: http://www.historischnieu(...)ond-solidarnosc.html
Onder leiding van paus Johannes Paulus II betoonde ook de katholieke kerk zich solidair met de vele onofficiële oppositiegroepen die tussen 1976 en 1980 ontstonden. Dat leidde in de late zomer van 1980 tot een massale oppositiebeweging.
Tja, ik denk niet dat de Paus ooit het communisme gesteund heeft. Waar is nu jou bewering gebleven dat het dank zij het geloof dat Polen zich van Rusland heeft kunnen afscheuren ? Dat dit tot de scheuring leidde is nonsens.

Nu kunnen we verder ontopic. ;)
[/quote]
  zondag 25 november 2012 @ 14:53:35 #54
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119600276
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 14:47 schreef ATON het volgende:
Dat dit al op het eerste uur van na de geboorte reeds gebeurd zal je ook wel ridicuul vinden
Ik denk dat het minder interessant is wat ik er van vind maar dat ik wel graag een soort van theorie zou willen lezen hoe dat dan gebeurt?

En dan heb ik het niet over het herkennen van de moederkloek bij het kuiken maar over de inprent van het godsidee bij pasgeborenen ?
pi_119600357
Ik zou ook graag de zekerheid willen hebben van een hemel nadat ik zal sterven, maar ik kan er onmogelijk in geloven.
pi_119601924
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:35 schreef Quotidien het volgende:
Hebben meer mensen dat? Dat je geloof en geschiedenis van geloof eigenlijk zo fascinerend en bijzonder vindt, dat je zelf ook dolgraag een religie zou willen praktiseren.
Ik heb dat nu namelijk. Heb het gevoel dat ik toch wel iets mis als atheïst of in ieder geval niet-gelovige. Het lijkt me heel mooi om in iets te geloven zegmaar, en dan niet per sé een god ofzo maar gewoon iets. Meer een soort levensfilosofie, niet te verwarren met die Amerikaanse self-improvement onzin. Meer zoals Boeddhisten dat hebben, al gaat Karma me ook wat ver. Het is gewoon iets dat heel mooi kan zijn (welk geloof dan ook), als het maar niet gemengd gaat met politiek of bestuur maar puur en alleen privé is.
Ik vind het dus enorm interessant aan de ene kant, terwijl het me ook verrijkend lijkt. Nog meer mensen die dit wel eens hebben? :P
Ik zou mezelf omschrijven als spiritueel atheist.
Ik vind het principe ´geloven´ de grootst mogelijke onzin. omdat het inhoudt dat je iets voor waar aanneemt waar geen bewijs voor bestaat. Maar ik voel me bijvoorbeeld prettig bij meditatie en vind het idee van reincarnatie ook rustgevend. Geloof ik erin? Nee. Ik weet dat ik me er prettig bij voel en dus praktiseer ik het. Punt, verder dan dat zal je mij niet horen gaan. Is het De Waarheid? Nee, er bestaat immers geen bewijs voor.
En religies zijn met argumentatie gemakkelijk tot op de grond toe af te branden, dus daar heb ik zelfs echt grote antipathie tegen. Vooral dus doordat zij de waarheid in pacht claimen te hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door UltraR op 25-11-2012 15:52:56 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_119602941
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 14:53 schreef Jappie het volgende:

Ik denk dat het minder interessant is wat ik er van vind maar dat ik wel graag een soort van theorie zou willen lezen hoe dat dan gebeurt?

En dan heb ik het niet over het herkennen van de moederkloek bij het kuiken maar over de inprent van het godsidee bij pasgeborenen ?
Wat zou je er van denken dat ik denk dat jij aan het lullen bent ? :Y
  zondag 25 november 2012 @ 16:19:32 #58
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119603664
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:04 schreef ATON het volgende:
Wat zou je er van denken dat ik denk dat jij aan het lullen bent ?
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je bedoeld :D

Even een paar stappen terug....

quote:
Ik heb wellicht je post verkeerd opgevat maar ik meende hier te lezen dat de wens van de mens om zijn leven af te stemmen op de bijbel of het geloof in het algemeen voort zou komen uit hetzelfde principe als "de eerste inprentingen van het kuiken".

Mijn vraag is dan ook: "Hoe verhoudt zich het principe van de 1e inprentingen van het kuiken tot het menselijk verlangen om tot godsbesef te komen?"
pi_119604552
quote:
10s.gif Op zondag 25 november 2012 16:19 schreef Jappie het volgende:
Ik heb wellicht je post verkeerd opgevat maar ik meende hier te lezen dat de wens van de mens om zijn leven af te stemmen op de bijbel of het geloof in het algemeen voort zou komen uit hetzelfde principe als "de eerste inprentingen van het kuiken".

Mijn vraag is dan ook: "Hoe verhoudt zich het principe van de 1e inprentingen van het kuiken tot het menselijk verlangen om tot godsbesef te komen?"
Zoals ik al kon vermoeden heb je deze post verkeerd opgevat.
  zondag 25 november 2012 @ 16:49:00 #60
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119604984
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ik al kon vermoeden heb je deze post verkeerd opgevat.
Mocht je ooit het verlangen koesteren gekoppeld aan de goedheid in je hart om de voor mij vierdubbel versluierde Mozes tekst te onthullen en voor mij verstaanbaar te maken dan houd ik mij van harte aanbevolen. :)
pi_119605457
Nog meer mensen die dit wel eens hebben?

Ik in elk geval niet. Ik ga al mijn hele leven met gelovigen om, maar de groep waarbij ik het gevoel heb dat ze er daadwerkelijk door geholpen worden wordt steeds kleiner en nadert tot nul en de groep waarbij ik het gevoel heb dat het op een of andere manier een negatieve invloed heeft op hun leven wordt steeds groter en nadert de 100%.

Voor de goede orde: ik heb het hier over groepen als in 'wiskundige verzamelingen', een manier om iets in te delen en niet over groepen als in 'een organisatie / vereniging van mensen'
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_119606509
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:49 schreef Jappie het volgende:
Mocht je ooit het verlangen koesteren gekoppeld aan de goedheid in je hart om de voor mij vierdubbel versluierde Mozes tekst te onthullen en voor mij verstaanbaar te maken dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Er van uitgaande dat je geen misbruik wil maken van mijn oneindige goedheid, echter zonder enig verlangen hieraan te koppelen, wil alsnog een poging ondernemen deze voor jou toch Mozaïsche tekst te ontwarren.
Laten we beginnen met de twee onderstaande zinnen van elkaar te scheiden:
quote:
Wel Jappie, hoe langer ik dit boek op zijn waarheidsgehalte onderzoek, en dat heeft ondertussen al de lengte van een generatie, hoe minder ik er van overhoudt en hoe minder ik snap waarom iemand hier zijn leven op wil afstemmen.
Misschien kan je hier uit afleiden dat hoe meer achtergrondinformatie men opdoet, hoe minder dit boek historisch correct blijkt te zijn. Wat we dan overhouden is een verzonnen geschiedenis van een verzonnen volk geënt op epen uit vreemde (in de betekenis van buitenlandse ) en oude culturen.
En dan komen we aan de tweede zin die een antwoord geeft op waarom de inhoud van dit boek alsnog tot leidraad dient voor miljoenen mensen :
quote:
Ik denk dat dit zeer dikwijls te maken heeft met "de eerste inprentingen van het kuiken".
Dit fenomeen doet zich dikwijls voor in de natuur. Hiermee wil ik aangeven ( en dat is vast geen unicum ) dat de religie waar je mee bent grootgebracht meestal blindelings gevolgd wordt.

Hopelijk is dit nu voor jou iets duidelijker. :)
  zondag 25 november 2012 @ 17:53:14 #63
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119607625
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 17:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Er van uitgaande dat je geen misbruik wil maken van mijn oneindige goedheid, echter zonder enig verlangen hieraan te koppelen.
Uw uitgangspunt is juist en hiermee zal dan toch onbedoeld uw onverlangd verlangen vervult worden. Dientengevolge kan ik niet anders dan de hoop uitspreken dat deze bijkomende doch onbedoelde onbetamelijkheid mijnerzijds u geenzins zal afschrikken.

quote:
Dit fenomeen doet zich dikwijls voor in de natuur. Hiermee wil ik aangeven ( en dat is vast geen unicum ) dat de religie waar je mee bent grootgebracht meestal blindelings gevolgd wordt.

Hopelijk is dit nu voor jou iets duidelijker. :)
Het een voldoet niet helemaal om het ander mee te verduidelijken maar vooruit laten we den mug niet ziften opdat hij ongeschonden door kan blijven fladderen. :)

Back to buzz...

Dat het type religie waarmee je grootgebracht wordt gebieds en/of cultuur bepaald is wil ik voor waar aannemen. De eigenlijke vraag was echter of en waarom een atheist ook dat Godsverlangen (toch op zijn minst de schrift analyserende variant) kent.

Wellicht dat de meeste atheisten een geloofsachtergrond hebben waar zij zich uit losgevochten hebben maar dat blijft voor mij als theist gissen.
pi_119607652
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:35 schreef Quotidien het volgende:OP
Ik herken mezelf wel in je OP. Ik verafschuw religie van de ene kant, het totalitaire, het naïeve, blije EO gehalte, het niet voor jezelf willen nadenken en het eeuwig zoeken naar uitwegen om je bestaande beeld van de wereld te kunnen vasthouden. Van de andere vind ik het fascinerend en als je op een open manier naar de verschillende leren kijkt, dan kun je het diepere eruit halen voor jezelf. Er zit wel degelijk een kern van waarheid in de religies en de leren. Ik zou religie graag met meer persoonlijke vrijheid en zelfonderzoek willen zien, maar ik krijg vaak de indruk dat je op groepsniveau vaak in aanraking komt met meelopende waanzinnigen en conformeren.

Een probleem waarmee ik als atheïst kamp is dat ik God niet als een 'wezen' kan zien, een soort vaderfiguur, een soort maker van alles, die zijn Zoon naar de aarde gezonden heeft om onze zonden te kunnen dragen en dat alleen mensen die verlossing vinden in de Zoon het bij het juiste eind hebben. Ten eerste, ik geloof niet in zo'n wezen en als die al zou bestaan, dan zou hij naar mijn mening niet zo werken. Ik zou eerder in een soort Al geloven, een Atman, waarbij ieder wezen een goddelijk potentieel in zich heeft, wat verenigd is met het Al.

Ik verdiep me zelf ook graag in het boeddhisme. Ik vind mezelf meer in hetgeen wat het boeddhisme beschrijft, dat ieder wezen de boeddhanatuur heeft, wat overschaduwd wordt door het ego en foutieve handelingen. In het boeddhisme is het minder relevant om te geloven in goden, om ethisch, mededogend te handelen. Het boeddhisme legt ook de nadruk op het zelf onderzoeken van hetgeen wat je voorgeschoteld krijgt, om het in praktijk toe te passen en niet je er blindelings aan over te geven. Bij veel andere religies krijg ik die indruk wel.

Ik denk dat het boeddhisme zich ook goed laat mengen met de wetenschap. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Leer van de Leegte. De Dalai Lama zegt bijvoorbeeld ook dat je niet per se in reïncarnatie zou moeten geloven. Voor veel Westerlingen blijft dit moeilijk. Je kunt ook een goed 'boeddhist' zijn als je mededogende principes toepast en wijsheid creëert vanuit de leer. Het ligt natuurlijk wel anders als je een gelofte aflegt als monnik, dan moet je je overgeven aan de Drie Juwelen, de Boeddha, zijn leer en zijn gemeenschap en bijvoorbeeld wel rekening houden met het concept karma en reïncarnatie. Dan moet je wel vertrouwen op de leer van Boeddha, het proefondervindelijk ondervinden, of je gewoon overgeven aan een bepaalde mate van niet-weten, geloof.

Ik zou zeggen, laat je inspireren en probeer vooral in de praktijk principes toe te passen voor je eigen welbevinden en dat van de ander, maar blijf vooral ook kritisch en houdt een kritische houding t.o.v. de (verschillende) leren.

Laat je niet gek maken. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Being op 25-11-2012 18:04:06 ]
We must question the story logic of having an all-knowing all-powerful God, who creates faulty Humans, and then blames them for his own mistakes.
pi_119608927
quote:
10s.gif Op zondag 25 november 2012 17:53 schreef Jappie het volgende:
De eigenlijke vraag was echter of en waarom een atheïst ook dat Godsverlangen (toch op zijn minst de schrift analyserende variant) kent.
Ik denk niet dat je kan stellen dat een atheïst nog een godsverlangen zou hebben. Schrift analyse kan je doen als theoloog die binnen het gegeven schrift blijft en er de betekenis van onderzoek. Maar een godsdienstwetenschapper kan ook aan schrift analyse doen met het oogmerk de geschiedenis van desbetreffende godsdienst te achterhalen. Deze laatste zoekt niet naar de betekenis van de tekst, maar naar herkomst ervan. Een wetenschapper zal de bijbel nooit zien als ' het woord Gods ' wat een theoloog wel kan doen.

quote:
Wellicht dat de meeste atheïsten een geloofsachtergrond hebben waar zij zich uit los gevochten hebben maar dat blijft voor mij als theïst gissen.
" Los gevochten " slaat zeker niet op iemand die een tijdje aan godsdienstwetenschappen doet. Men zal wel zeker atheïsten hebben simpelweg zich los gevochten hebben, misschien omdat hun logica dit ingaf of puur uit onverschilligheid. Je hebt ook wel gelovigen uit onverschilligheid, wat ik reeds aangaf.
pi_119609683
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 15:36 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik zou mezelf omschrijven als spiritueel atheist.
Ik vind het principe ´geloven´ de grootst mogelijke onzin. omdat het inhoudt dat je iets voor waar aanneemt waar geen bewijs voor bestaat.
Waarom is het "de grootst mogelijke onzin" om je vertrouwen in iets te leggen wat je niet kunt "bewijzen"?
pi_119609734
Verdiep je eens in humanisme!
  † In Memoriam † zondag 25 november 2012 @ 18:47:52 #68
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_119609880
Er zijn genoeg opties in de zingeving die je zoekt hoor.
:')
pi_119609915
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:51 schreef Molurus het volgende:

Dat kan, maar religie biedt veel meer een raamwerk met tradities erom heen die je kunt praktiseren, zoals bidden, naar een kerk/moskee/tempel/synagoge gaan, diensten doen, een gemeenschap er om heen, etc. En dat is wat mensen dan wel es missen.

Ik herken mezelf wel in het gevoel. De christelijke traditie heeft me op veel manieren geinspireerd, ontroerd en me meer bewust gemaakt van mezelf en m'n medemens. Ik ben echter niet echt een theïst oid. Dat weerhoudt me niet om kerkdiensten te bezoeken en inspiratie te blijven halen uit het Christendom. En niet alleen daaruit, overigens :)
  zondag 25 november 2012 @ 18:53:42 #70
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119610140
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:35 schreef Quotidien het volgende:
Je kunt prima een wetenschapper en boeddhist zijn. Boeddha zei dat je nergens op moet vertrouwen en over alles kritisch moet zijn. Dat gaat prima samen met de natuurwetenschap en je kunt op die manier ook nog wat spiritualiteit in je leven brengen. Zoek gewoon naar of er een boeddhistisch klooster ofzo bij je in de buurt is en laat je informeren, godsdiensten als christendom en jodendom (de externe geloofsvariant) zijn in strijd met de wetenschap dus die zou ik niet aanhangen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119610469
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 18:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom is het "de grootst mogelijke onzin" om je vertrouwen in iets te leggen wat je niet kunt "bewijzen"?
Als het lezen van die vraag die je daar stelt al niet voldoende is om zelf het antwoord te kunnen zien, dan vrees ik dat wij te ver uit elkaar liggen om het je duidelijk te kunnen maken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_119610477
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 18:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:

Godsdiensten als christendom en jodendom (de externe geloofsvariant) zijn in strijd met de wetenschap dus die zou ik niet aanhangen.
Waarom?
pi_119610501
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:01 schreef UltraR het volgende:

[..]

Als het lezen van die vraag die je daar stelt al niet voldoende is om zelf het antwoord te kunnen zien, dan vrees ik dat wij te ver uit elkaar liggen om het je duidelijk te kunnen maken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een antwoord, maar voel je niet verplicht.
pi_119610634
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 19:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een antwoord, maar voel je niet verplicht.
Je onbegrensde vertrouwen aan iets geven, wat volgens mij zo is bij oprecht geloven, vind ik nogal wat, daar moet ik wel heel goede redenen voor hebben om dat te doen. Iets wat geheel verstoken is van enige vorm van onderbouwing of ratio, wat ik onder bewijs of iig iets wat erop lijkt versta, komt daar dus nooit voor in aanmerking.
Echt geloven, ergens op vertrouwen of voor waar aannemen wat niet bewezen is, acht ik enkel weggelegd voor de simpelen van geest.
  zondag 25 november 2012 @ 19:08:10 #75
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119610765
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 19:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
De externe geloofsvariant is in strijd met de wetenschap omdat je bij genesis (bereshit) al vastloopt. Zo klopt de tijd van de schepping niet met de wetenschappelijke versie en staan er al tegenstrijdigheden in genesis wat betreft wat er precies gebeurd is bij de schepping. Behalve als pratende slangen bestaan, als een bramenstruik uit zichzelf kan branden en als een slang in een bepaald materiaal kan veranderen is het absoluut niet in strijd met de wetenschap. Ok, er bestaan spontane ontbrandingen heb ik begrepen en ik weet niet of, maar volgensmij ontkent de wetenschap dat niet, alleen is de oorzaak nog volstrekt onbekend. Dit is echter alleen bij mensen bekend en er is niks bekend van spontane ontbranding van bramenstruiken.

Anderzijds denk ik dat de kabbalisten en bepaalde mystieke joden groot gelijk hebben als ze zeggen dat deze boeken puur symbolisch bedoeld zijn en dat er een diepe geestelijke betekenis achter zit. Die boeken letterlijk nemen is net zoiets als hameren op dat sprookjes zoals Hans en Grietje de waarheid zijn in plaats van de achterliggende boodschap ervan te lezen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  zondag 25 november 2012 @ 19:13:50 #76
8369 speknek
Another day another slay
pi_119611036
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 09:59 schreef Arcee het volgende:
Ik denk dat wat TS beschrijft een groot deel van de reden is dat mensen geloven: dat het leven zin heeft, uitzicht op een eeuwig leven, etc.

Dat maakt het echter nog niet waar. In tegendeel. Comfort is een slechte gids naar de waarheid.
Dat is een interessante these, want wat is waarheid?

Als atheist zal je er in het algemeen een empiricistisch wereldbeeld op na houden. Maar dat betekent ook dat je kennis afhangt van bepaalde ervaringen, misleidingen door je zintuigen, en in zekere zin waarheid dus constructivistisch en iets persoonlijks is.
En dan is de vraag: waarom is waarheid belangrijk? Of zelfs goed?

Evolutionair gezien zou je kunnen zeggen omdat kennis van de wereld onze overlevingskansen vergroot en dus ons levenscomfort. Filosofisch gezien zou je kunnen zeggen omdat het de geest prikkelt en dat is weer positief vanuit een eudaimonisch principe: het geeft comfort. Waarheid en comfort hebben wellicht alles met elkaar te maken.
  zondag 25 november 2012 @ 19:14:46 #77
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119611084
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:05 schreef UltraR het volgende:

[..]

Je onbegrensde vertrouwen aan iets geven, wat volgens mij zo is bij oprecht geloven, vind ik nogal wat, daar moet ik wel heel goede redenen voor hebben om dat te doen. Iets wat geheel verstoken is van enige vorm van onderbouwing of ratio, wat ik onder bewijs of iig iets wat erop lijkt versta, komt daar dus nooit voor in aanmerking.
Echt geloven, ergens op vertrouwen of voor waar aannemen wat niet bewezen is, acht ik enkel weggelegd voor de simpelen van geest.
Het afreizen naar Amerika was gebaseerd op een idee een geloof zonder welke men nooit de waarheid had kunnen achterhalen....de mogelijkheid tot het reizen naar de maan kon ook alleen proefondervindelijk bewezen worden. Ik kan met de beste wil van de wereld geen simpele zielen vinden in de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.
  † In Memoriam † zondag 25 november 2012 @ 19:16:14 #78
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_119611153
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:08 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

De externe geloofsvariant is in strijd met de wetenschap omdat je bij genesis (bereshit) al vastloopt. Zo klopt de tijd van de schepping niet met de wetenschappelijke versie en staan er al tegenstrijdigheden in genesis wat betreft wat er precies gebeurd is bij de schepping. Behalve als pratende slangen bestaan, als een bramenstruik uit zichzelf kan branden en als een slang in een bepaald materiaal kan veranderen is het absoluut niet in strijd met de wetenschap. Ok, er bestaan spontane ontbrandingen heb ik begrepen en ik weet niet of, maar volgensmij ontkent de wetenschap dat niet, alleen is de oorzaak nog volstrekt onbekend. Dit is echter alleen bij mensen bekend en er is niks bekend van spontane ontbranding van bramenstruiken.

Je zou kunnen zeggen dat 'God' toen ter tijd wel deze dingen deed om te experimenteren met zijn krachten. Wat nu niet kan hoeft niet te betekenen dat het nooit heeft gekund.
:')
pi_119611212
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:14 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het afreizen naar Amerika was gebaseerd op een idee een geloof zonder welke men nooit de waarheid had kunnen achterhalen....de mogelijkheid tot het reizen naar de maan kon ook alleen proefondervindelijk bewezen worden. Ik kan met de beste wil van de wereld geen simpele zielen vinden in de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.
Wat een slechte vergelijkingen zeg. ff serieus. :')

Er werd niet afgereisd naar Amerika. Men wist dat de aarde rond was en dus bedacht men dat je ook via het Westen naar Azie zou moeten kunnen komen; logica, geen geloof. Dat ze toen een nieuw stukje land tegenkwamen was gewoon een onverwachte gebeurtenis.

Ruimtereizen is volledig 100% gebaseerd op wetenschap. Stuwkracht groter dan aantrekkingskracht + een zichtbare maan om naartoe te gaan.

Heeft niets, maar dan ook niets, met geloof te maken.
  zondag 25 november 2012 @ 19:18:13 #80
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119611240
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat 'God' toen ter tijd wel deze dingen deed om te experimenteren met zijn krachten. Wat nu niet kan hoeft niet te betekenen dat het nooit heeft gekund.
Ik geloof in de God van Spinoza en Einstein. Een abstracte kracht die alle natuurwetten en dergelijke regelt. Dat die God zulke zaken toestaat is best mogelijk, zo weet ik nog van een paar jaar terug rond met 14de dat ik contact met wat mensen heb gehad die me eraan doen twijfelen dat zaken als telekinese onzin zijn. Maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik de God uit de bijbel een agressieve barbaar vindt waarvan ik het beledigend vind om de gruwelen die hij aanricht in de Bijbel gelijk te stellen aan zo'n mysterieuze kracht als God. Ach ja, je weet ook niet wie die boeken geschreven heeft natuurlijk.
pi_119611294
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:13 schreef speknek het volgende:

Evolutionair gezien zou je kunnen zeggen omdat kennis van de wereld onze overlevingskansen vergroot en dus ons levenscomfort. Filosofisch gezien zou je kunnen zeggen omdat het de geest prikkelt en dat is weer positief vanuit een eudaimonisch principe: het geeft comfort. Waarheid en comfort hebben wellicht alles met elkaar te maken.
Die hebben zeker veel met elkaar te maken. Het is echter wel belangrijk, zeker voor wetenschappers, om in de gaten te houden dat die twee niet equivalent zijn. En de evolutie heeft zich uitsluitend op comfort gericht, niet op waarheid.
  zondag 25 november 2012 @ 19:19:55 #82
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119611310
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:17 schreef UltraR het volgende:

[..]

Er werd niet afgereisd naar Amerika. Men wist dat de aarde rond was en dus bedacht men dat je ook via het Westen naar Azie zou moeten kunnen komen; logica, geen geloof. Dat ze toen een nieuw stukje land tegenkwamen was gewoon een onverwachte gebeurtenis.

Ruimtereizen is volledig 100% gebaseerd op wetenschap. Stuwkracht groter dan aantrekkingskracht + een zichtbare maan.

Het punt is ook niet dat er geen wetenschappelijk onderzoek of bergip aan vooraf zou zijn gegaan. Het punt is dat het pas bewezen kon worden door het te doen. Om naar de maan te reizen waren behoorlijk wat aannames nodig over de werking van de materie buiten de dampkring etcetera etcetera
  zondag 25 november 2012 @ 19:22:15 #83
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119611406
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:17 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ruimtereizen is volledig 100% gebaseerd op wetenschap. Stuwkracht groter dan aantrekkingskracht + een zichtbare maan om naartoe te gaan.

Nou, geloof is de voorganger van de filosofie en filosofie is de voorganger van de wetenschap, hoewel de filosofie op bepaalde vlakken nog steeds de wetenschap beïnvloedt en de wetenschap op bepaalde vlakken nog steeds de filosofie beïnvloedt. Die twee hebben dus nog steeds een functie. De functie van geloof ligt tegenwoordig in een zingevingsfunctie en in een gevoelsfunctie om ons gevoelsleven te ontwikkelen, de diepste gevoelens die we daardoor beginnen te ervaren noemen wij of religieuzen God. Dat is ook het probleem met atheïsme wat TS aankaart, dat atheïsme niet altijd (lees goed, ik zeg niet dat het atheïsme dit absoluut nooit kan) zulke diepe gevoelens kan brengen als het theïsme, terwijl het theïsme dit wel vaak kan. Kijk maar naar een mysticus zoals Bernardus van Clairvaux.

In die zin heeft geloof indirect er wel nog mee te maken, omdat dat is waar de wetenschap zijn oorsprong in vindt. Het geloof geeft de wetenschap handvaten voor zaken om te onderzoeken en voor wetenschappers in de middeleeuwen was het geloof dé inspiratiebron om hun wetenschappelijk onderzoek te doen, omdat ze geloofden dat God wilde dat zij wetenschappelijk onderzoek deden.
pi_119611418
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:19 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het punt is ook niet dat er geen wetenschappelijk onderzoek of bergip aan vooraf zou zijn gegaan. Het punt is dat het pas bewezen kon worden door het te doen. Om naar de maan te reizen waren behoorlijk wat aannames nodig over de werking van de materie buiten de dampkring etcetera etcetera
Bij het rondvaren van de aarde zie ik dat niet, aangezien vast stond, bewezen was, dat de aarde rond was. Je kon er dus niet vanaf vallen ofzo.

Ruimtereis, ok. Maar is dat geloven? Denk ik niet. Ik denk dat dat een kwestie van wetenschappelijk experimenteren is. Ze stuurden tenslotte ook eerst apen de ruimte in. Die overleefden het, dus was er voor Armstrong geen geloof meer nodig aangaande zijn overlevingskansen (afgezien van crashen e.d.).
pi_119611491
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:22 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Nou, geloof is de voorganger van de filosofie en filosofie is de voorganger van de wetenschap, hoewel de filosofie op bepaalde vlakken nog steeds de wetenschap beïnvloedt en de wetenschap op bepaalde vlakken nog steeds de filosofie beïnvloedt. Die twee hebben dus nog steeds een functie. De functie van geloof ligt tegenwoordig in een zingevingsfunctie en in een gevoelsfunctie om ons gevoelsleven te ontwikkelen, de diepste gevoelens die we daardoor beginnen te ervaren noemen we of religieuzen God. Dat is ook het probleem met atheïsme wat TS aankaart, dat atheïsme niet altijd (lees goed, ik zeg niet dat het atheïsme dit absoluut nooit kan) zulke diepe gevoelens kan brengen als het theïsme, terwijl het theïsme dit wel vaak kan. Kijk maar naar een mysticus zoals Bernardus van Clairvaux.

In die zin heeft geloof indirect er wel nog mee te maken, omdat dat is waar de wetenschap zijn oorsprong in vindt. Het geloof geeft de wetenschap handvaten voor zaken om te onderzoeken en voor wetenschappers in de middeleeuwen was het geloof dé inspiratiebron om hun wetenschappelijk onderzoek te doen, omdat ze geloofden dat God wilde dat zij wetenschappelijk onderzoek deden.
Nee, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Zoals ik al beschreef in mijn omschrijving van spiritueel atheïsme. Ik ben atheist met een enorm groot gevoelsleven, je zou me zelfs overgevoelig kunnen noemen. Maar ik geloof niet ergens in. Aangezien geloven per definitie inhoudt dat je zonder bewijs ergens een waarheidsclaim aanhangt. En dat doe ik dus niet. Je kan prima een gevoelsleven er op na houden zonder waarheidsclaims te doen en dus te geloven.
  zondag 25 november 2012 @ 19:25:30 #86
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119611531
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:24 schreef UltraR het volgende:

[..]

Nee, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Zoals ik al beschreef in mijn omschrijving van spiritueel atheïsme. Ik ben atheist met een enorm groot gevoelsleven, je zou me zelfs overgevoelig kunnen noemen. Maar ik geloof niet ergens in. Aangezien geloven per definitie inhoudt dat je zonder bewijs ergens een waarheidsclaim aanhangt. En dat doe ik dus niet. Je kan prima een gevoelsleven er op na houden zonder waarheidsclaims te doen en dus te geloven.
Dus in feite hou jij je dan ook met een vorm van mystiek bezig? Dan zou het goed kunnen dat jij precies hetzelfde ervaart als religieuzen die in God geloven en mystiek zijn ingesteld, alleen noemen jullie het anders.
  zondag 25 november 2012 @ 19:29:50 #87
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119611701
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:22 schreef UltraR het volgende:

[..]

Bij het rondvaren van de aarde zie ik dat niet, aangezien vast stond, bewezen was, dat de aarde rond was. Je kon er dus niet vanaf vallen ofzo.

Ruimtereis, ok. Maar is dat geloven? Denk ik niet. Ik denk dat dat een kwestie van wetenschappelijk experimenteren is. Ze stuurden tenslotte ook eerst apen de ruimte in. Die overleefden het, dus was er voor Armstrong geen geloof meer nodig aangaande zijn overlevingskansen (afgezien van crashen e.d.).
Als je een paar stappen terug denkt met betrekking tot ontdekkingsreizen en uberhaupt het moment waarop men van een platte wereldgedachte overging naar een ronde dan is de vergelijking niet zo slecht maar goed....zoals wel vaker ben ik niet secuur genoeg in mijn vergelijkingen om in een keer over te kunnen brengen wat ik bedoel.

Terug naar het hele maangebeuren....kennelijk was er een of meerdere geldschieters voldoende overtuigd geraakt van het maanreizen dat hij VOORAF geen problemen had om geld in de hele onderneming te steken.

Hetzelfde geld voor enorm veel wetenschapsgebieden...ook op een vlak van geneeskunde bijvoorbeeld..men steekt vooraf een hele hoop tijd geld en moeite in iets waarvan niet alleen vertrouwen nodig is/was maar tevens de uitkomst hoogst onzeker. (Veel medicijnen zijn/worden bij toeval ontdekt terwijl men eigenlijk op zoek was/is naar iets anders)
  zondag 25 november 2012 @ 19:43:33 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_119612220
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die hebben zeker veel met elkaar te maken. Het is echter wel belangrijk, zeker voor wetenschappers, om in de gaten te houden dat die twee niet equivalent zijn. En de evolutie heeft zich uitsluitend op comfort gericht, niet op waarheid.
Maar waarom is waarheid dan belangrijker dan comfort?
pi_119612482
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar waarom is waarheid dan belangrijker dan comfort?
Omdat waarheid betrouwbaarder is dan comfort. Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom de evolutie dan niet dat resultaat heeft gehad. Dat heeft voornamelijk te maken met een cost-benefit relatie denk ik. Onze cognitie houdt zich voornamelijk bezig met onze directe omgeving - een wereld van gemiddelden, omdat dat in ons evolutionaire verleden effectief is gebleken.

Tegenwoordig zijn we zeer afhankelijk van techniek, en in de moderne wetenschap kun je het niet veroorloven om een subjectieve comfortgerichte kijk te hebben op de feiten.
  zondag 25 november 2012 @ 19:51:35 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_119612562
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:49 schreef Molurus het volgende:
Omdat waarheid betrouwbaarder is dan comfort.
Voor wie? Waarheid is technisch gezien een interpretatie. Comfort is direct. Cogito ergo sum.
pi_119612610
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dus in feite hou jij je dan ook met een vorm van mystiek bezig? Dan zou het goed kunnen dat jij precies hetzelfde ervaart als religieuzen die in God geloven en mystiek zijn ingesteld, alleen noemen jullie het anders.
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Als je een paar stappen terug denkt met betrekking tot ontdekkingsreizen en uberhaupt het moment waarop men van een platte wereldgedachte overging naar een ronde dan is de vergelijking niet zo slecht maar goed....zoals wel vaker ben ik niet secuur genoeg in mijn vergelijkingen om in een keer over te kunnen brengen wat ik bedoel.

Terug naar het hele maangebeuren....kennelijk was er een of meerdere geldschieters voldoende overtuigd geraakt van het maanreizen dat hij VOORAF geen problemen had om geld in de hele onderneming te steken.

Hetzelfde geld voor enorm veel wetenschapsgebieden...ook op een vlak van geneeskunde bijvoorbeeld..men steekt vooraf een hele hoop tijd geld en moeite in iets waarvan niet alleen vertrouwen nodig is/was maar tevens de uitkomst hoogst onzeker. (Veel medicijnen zijn/worden bij toeval ontdekt terwijl men eigenlijk op zoek was/is naar iets anders)
Het draait allemaal om de waarheidsclaim. Opties zien en die onderzoeken, zelfs tegen hele hoge kosten, is iets anders dan ergens in geloven. Als je ergens in gelooft ga je er vanuit dat het waar is zonder bewijzen ter onderbouwing.

Wetenschappers hebben een idee en gaan dat proberen te bewijzen / falsificeren.
Gelovigen hebben een idee en nemen dat zonder bewijsvoering of poging tot falsificatie voor waar aan.

Ik houd me idd ook met spirituele / mystieke / whatever zaken bezig. Maar ik hang daar geen waarheidsclaim aan. Je kan het zien als een hobby van me. Ik voel me er prettig bij. That's it.
  zondag 25 november 2012 @ 20:02:22 #92
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119612952
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:52 schreef UltraR het volgende:

[..]

[..]

Het draait allemaal om de waarheidsclaim. Opties zien en die onderzoeken, zelfs tegen hele hoge kosten, is iets anders dan ergens in geloven. Als je ergens in gelooft ga je er vanuit dat het waar is zonder bewijzen ter onderbouwing.

Wetenschappers hebben een idee en gaan dat proberen te bewijzen / falsificeren.
Gelovigen hebben een idee en nemen dat zonder bewijsvoering of poging tot falsificatie voor waar aan.

Ik houd me idd ook met spirituele / mystieke / whatever zaken bezig. Maar ik hang daar geen waarheidsclaim aan. Je kan het zien als een hobby van me. Ik voel me er prettig bij. That's it.
Ja, bij mij is het ongeveer hetzelfde, ik hang er ook geen waarheidsclaim aan en hou me liever ergens in het midden, maar ik heb persoonlijk wel problemen met bepaalde geloofsdogma's en de manier waarop in de natuurwetenschap aangekeken wordt tegen zaken die bespot worden, terwijl sommige van die zaken niet altijd zo onzinnig hoeven zijn. Volgens de kwantummechanica zouden wetenschappelijk gezien zaken als telepathie helemaal niet onmogelijk hoeven te zijn, deeltjes kunnen best op afstand van elkaar met elkaar in gedacht staan en gedachtes zijn ook fysiek gezien stroompjes in de hersenen die dus deeltjes zijn.
pi_119613055
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Voor wie? Waarheid is technisch gezien een interpretatie. Comfort is direct. Cogito ergo sum.
Comfort lijkt me net zo goed een interpretatie. Wij weten tenslotte niet precies welke voordelen onze specifieke subjectiviteit in ons verleden heeft gehad. Daar kunnen we alleen naar gissen.

Maar wat ik bedoel is dat tegenwoordig, in deze tijd, een waarheidsgerichte benadering comfort meer in de hand werkt dan een direct comfortgerichte benadering. Heel veel dingen die ons comfort duidelijk verbeteren zouden er nooit zijn geweest zonder een wetenschappelijke benadering.

En dat is een heel andere situatie dan in de miljoenen jaren waarin onze cognitie zich heeft gevormd.

Daarmee is dit nog niet direct een waardeoordeel ten aanzien van waarheid en comfort. Eerder een observatie tav de behoeftes van de mens.
  zondag 25 november 2012 @ 20:06:43 #94
8369 speknek
Another day another slay
pi_119613131
Ja daar ben ik het wel mee eens, maar goed dat is een soort utilitaire benadering, het maximaliseren van comfort voor zoveel mogelijk mensen. Uiteindelijk komt het echter op hetzelfde neer. Iedereen doet waar ze het meest gelukkig van worden. Voor de een is dat wat meer korte termijn dan de ander (alhoewel de gemiddelde gelovige dan weer zal beargumenteren dat hun aanpak de meeste mensen comfort brengt bij het einde der tijden).
  zondag 25 november 2012 @ 20:08:34 #95
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119613218
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:52 schreef UltraR het volgende:
De waarheid heeft een minder scherpe scheidslijn als jij nu voorstelt...neem bijvoorbeeld weer de medische wetenschap.

Evidence-based medicine is voornamelijk gebaseerd op resultaten die zijn verkregen uit gecontroleerde klinische onderzoeken, zoals dubbelblinde tests, randomized controlled trials (RCT) en meta-analyses van zulke RCTs. Voor vrij veel algemeen toegepaste behandelingen bestaat echter maar weinig of zelfs helemaal geen wetenschappelijk bewijs.

quote:
Wetenschappers hebben een idee en gaan dat proberen te bewijzen / falsificeren. Gelovigen hebben een idee en nemen dat zonder bewijsvoering of poging tot falsificatie voor waar aan.
Ik als gelovige heb ook een bepaald idee en ga op onderzoek uit en kom zodoende bij bestaande geloven uit, vervolgens ga ik onderzoeken welke geloven in mijn optiek onhoudbaar zijn en blijf ik over met een aantal geloven waarvan ik zeg okay..hier zit een kern van waarheid in..laat mij nu ook de rest eens onderzoeken. Gaandeweg leer ik dan als gelovige 2 dingen:

Het praktizeren van mijn geloof brengt mij ook daadwerkelijk hetgeen wat mij als worst wordt voorgehouden.
Daar waar ik tegenstrijdigheden ervaar zijn die over het algemeen makkelijk te duiden als verkeerd begrip van de schrijver.

Als ik nu mijn geloof zou opgeven vanwege de ogenschijnlijke tegenstrijdigheden die ik ben tegengekomen dan zou je het experiment als afgerond kunnen beschouwen, maar in mijn geval zeg ik dat ik mijn onderzoek nog voortzet en tot het moment dat ik echt vastloop zal ik dus ook vasthouden aan het praktizeren.

Zolang er nog iets te bewijzen valt blijf ik dus geloven, evenals een wetenschapper die bezig is met een studie waarbij hij een bepaalde these heeft maar de bewijsvoering nog niet rond heeft zal doorgaan in het geloof dat het hem eens zal lukken.

Nogmaals..de scheidslijn is wat mij betreft dus zeker niet zo dun als jij hem ervaart en de stelling dat het een alleen is voorbehouden aan simpele zielen vind ik dan ook behoorlijk aanmatigend.
  zondag 25 november 2012 @ 20:16:56 #96
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119613583
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 20:06 schreef speknek het volgende:
(alhoewel de gemiddelde gelovige dan weer zal beargumenteren dat hun aanpak de meeste mensen comfort brengt bij het einde der tijden).
We hebben nog zo'n 4 weken...ownee wacht..dat waren de Maya's :+
pi_119618895
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 19:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
als je het buitennatuurlijke uit die religies haalt om het verenigbaar te maken met de wetenschap, dan blijft er zo weinig over dat het geen meerwaarde meer heeft tov willekeurig welk ander clubje mensen dat zich rond een levensbeschouwelijk thema groepeert.
pi_119619268
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:14 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het afreizen naar Amerika was gebaseerd op een idee een geloof zonder welke men nooit de waarheid had kunnen achterhalen...
Hoezo? Het was al eeuwen en eeuwen bekend dat de aarde rond was en men wilde een route naar India vinden. Van Amerika wist men niks, het ontdekken daarvan was een bijkomstigheid. (Ik laat de Denen die er al veel eerder waren even buiten beschouwing, die wisten overigens ook dat de aarde een bol is)

quote:
de mogelijkheid tot het reizen naar de maan kon ook alleen proefondervindelijk bewezen worden. Ik kan met de beste wil van de wereld geen simpele zielen vinden in de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.
Ook niet juist. De mogelijkheid van de reis naar de maan kon men al veel eerder theoretisch bewijzen met de moderne natuurkunde die vanaf eind 19de eeuw ontdekt is. Het was slechts een kwestie van wachten op de juiste technische ontwikkelingen en de politieke wil om er idioot veel geld aan te besteden.
pi_119623422
quote:
14s.gif Op zondag 25 november 2012 00:36 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik geloof in wetenschap.
Mensen kijken mij altijd raar aan als ik dat zeg maar dit dus ^O^
  zondag 25 november 2012 @ 23:21:45 #100
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119624381
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 23:02 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Mensen kijken mij altijd raar aan als ik dat zeg maar dit dus ^O^
Geloof je in de wetenschap of in de vreugden van methodologisch naturalisme?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')