Hoe ruim is het nu en hoe ruim is het daar?quote:Op zondag 25 november 2012 14:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het goed zou zijn als het zwangerschapsverlof in NL verruimd zou worden naar Scandinavische maatstaven.
Daar heb je ook wel gelijk in.quote:Op zondag 25 november 2012 14:28 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet.
Wat betreft financiële (on)afhankelijkheid na een scheiding bijvoorbeeld: voor mij is het een voorwaarde dat ik voor ons kan zorgen. Maar verder is het wat Moonah al aanhaalde: als je er alleen voor komt te staan, is het ten eerste heel belangrijk dat je het hoofd boven water kunt houden, maar verder merk moet je het ook hebben van een soort innerlijke kracht en zelfvertrouwen, hoe suf dat misschien ook klinkt. Weten dat je het wel gaat redden alleen, dat je ook los van elkaar goede ouders bent. En interessant genoeg is voor mij ook een baan daarin heel bepalend. Iets doen waar je plezier in hebt, sociale contacten, je afleiden van sores.
Tuurlijk wel, meestal lopen die moeders op hun tandvleesquote:Op zondag 25 november 2012 14:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel gelijk in.
Maar ik probeer zegmaar te achterhalen of een baby'tje niet teveel tijd kost om uberhaupt te kunnen werken tot een bepaalde leeftijd?
Ben ik nou zo onduidelijk?quote:Op zondag 25 november 2012 14:34 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, meestal lopen die moeders op hun tandvlees
Tot het kind 36 jaar isquote:Op zondag 25 november 2012 14:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ben ik nou zo onduidelijk?
Tot welke leeftijd kan je dan niet aan werken denken als ouder?
quote:Op zondag 25 november 2012 14:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Tot het kind 36 jaar iszoiets?
Nou, vind ik dus niet. Ik heb een baby waar ik grotendeels alleen voor zorg en een baan van vier dagen. Dat is af en toe bikkelen maar onmogelijk is het niet en ik heb ook genoeg tijd voor mezelf. Toen ik nog een partner had was het absoluut goed te doen.quote:Op zondag 25 november 2012 14:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel gelijk in.
Maar ik probeer zegmaar te achterhalen of een baby'tje niet teveel tijd kost om uberhaupt te kunnen werken tot een bepaalde leeftijd?
Oke, maar hoe doe je dat dan? Kindje heeft wel veel aandacht nodig toch?quote:Op zondag 25 november 2012 14:38 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou, vind ik dus niet. Ik heb een baby waar ik grotendeels alleen voor zorg en een baan van vier dagen. Dat is af en toe bikkelen maar onmogelijk is het niet en ik heb ook genoeg tijd voor mezelf. Toen ik nog een partner had was het absoluut goed te doen.
Denk je dat het kind de hele dag alleen thuis is ofzo?quote:Op zondag 25 november 2012 14:38 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oke, maar hoe doe je dat dan? Kindje heeft wel veel aandacht nodig toch?
Lijkt mij gewoon minder prettig om heel lang niet bij het kindje te zijn (Als je hele dagen werkt zogezegd)quote:Op zondag 25 november 2012 14:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Denk je dat het kind de hele dag alleen thuis is ofzo?
Die wordt echt wel opgevangen en verzorgd, ja ook qua aandacht.
Ik ben een leek ik vraag me gewoon af hoe jij dat dan doet.quote:Op zondag 25 november 2012 14:42 schreef Clubsoda het volgende:
Ja, wat denk je, dat ik 'm in de kast stop omdat ik tijd voor mezelf wil?Ik vind je vraagstelling wat onnozel. Hij krijgt meer dan voldoende aandacht, maar hij slaapt ook natuurlijk en dus zijn de avonden voor mij. Je hoeft niet 24/7 met je baby rond te sjouwen.
En degenen die dat geen probleem vinden? Daar kan iemand toch voor kiezen? Vaders gaan toch ook weer gewoon aan het werk voor het kind goed en wel z'n eerste boertje gelaten heeft?quote:Op zondag 25 november 2012 14:42 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon minder prettig om heel lang niet bij het kindje te zijn (Als je hele dagen werkt zogezegd)
Vind ik ook wel, hoor. Wij werken allebei vier dagen en dat betekent dat we ieder drie dagen fulltime bij onze kinderen zijn. Ik merk heel goed het verschil tussen veel moeten reizen of dichtbij je werk wonen en veel thuis kunnen werken. Die paar uur op een dag maken voor mijn gevoel alle verschil. En daarom vind ik het prima zo. En daarom zoek ik nu ook werk in mijn woonplaats.quote:Op zondag 25 november 2012 14:42 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon minder prettig om heel lang niet bij het kindje te zijn (Als je hele dagen werkt zogezegd)
ja, hoi! onze situatie. verhuisd voor het werk van sangdrax naar een plaats waar ik een carriere gewoon echt domweg wel kan vergeten. buitenland is ook lang ter sprake geweest. wij hebben dat opgelost door welbewust het geregistreerde partnerschap zonder voorwaarden te doen, met de afspraak dat we aan partneralimentatie gaan doen als we uit elkaar gaan.quote:Op zondag 25 november 2012 13:45 schreef Barreltje het volgende:
[..]
ghehe.. ik vroeg ooit eens in het KAA forum hoe anderen het deden mbt een soort van financiele compensatie bij scheiding als je met je partner naar het buitenland gaat en een van de partners, om die reden, niet zou kunnen blijven werken.. nou mijn "partner"werd echt verwenst, want je vraagt toh niet zomaar een tegemoetkoming ??
ik vind eigenlijk wel dat die tegemoetkoming er moet zijn.. want een partner doet toch een stapje terug in zijn/haar financiele onafhankelijkheid..
daar ben ik het niet zomaar mee eens (of oneens hoor)quote:Op zondag 25 november 2012 13:57 schreef Barreltje het volgende:
nouja die partner allimentatie moet wel een beete in perspectief staan, want als het de partner wel lukt om een baan te vinden en prima in haar/zijn (!!) onderhoud te voorzien dan kan die partner allimentatie ook wel weer wat minder lijkt me..
en dat ookquote:Op zondag 25 november 2012 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Absoluut! En daar komt dan weer m de hoek kijken wat Moonah postte: ik ken mezelf, en ik weet dat ik voor mezelf kan zorgen. Met veel of weinig geld. Ik heb mijn zelfstandigheid en onafhankelijkheid in het verleden vaak genoeg aan mezelf bewezen, om me daarover geen zorgen te maken. Mede daardoor vind ik het dus nu geen probleem meer om wel afhankelijk(er) te zijn van B dan ik ooit van een vorig vriendje ben geweest.
Idd, kinderalimentatie en partneralimentatie worden beiden met de bijstand verrekend.quote:Op zondag 25 november 2012 14:55 schreef simmu het volgende:
[..]
daar ben ik het niet zomaar mee eens (of oneens hoor)
wat anderen al zeggen: het gaat niet alleen om in je onderhoud voorzien. het gaat ook om het idee dat je domweg een flinke achterstand hebt. jarenlang niet gewerkt is ook jarenlang geen loonsverhogingen, promoties en pensioen enzo. daar is die partneralimentatie voor bedoeld. niet om standaard van de bijstand afgetrokken te worden (ja. als je in de bijstand zit wordt alimentatie van je uitkering afgetrokken)
maar hoeveel is dat dan? of.. hoe bereken/bepaal je hoeveel verlies je lijdtquote:Op zondag 25 november 2012 14:55 schreef simmu het volgende:
[..]
daar ben ik het niet zomaar mee eens (of oneens hoor)
wat anderen al zeggen: het gaat niet alleen om in je onderhoud voorzien. het gaat ook om het idee dat je domweg een flinke achterstand hebt. jarenlang niet gewerkt is ook jarenlang geen loonsverhogingen, promoties en pensioen enzo. daar is die partneralimentatie voor bedoeld. niet om standaard van de bijstand afgetrokken te worden (ja. als je in de bijstand zit wordt alimentatie van je uitkering afgetrokken)
Dat soort dingen zijn gewoon vaak onderdeel van de woede over de scheiding, van de scheidingen die ik in mijn omgeving heb meegemaakt is degene met de grootste problemen de scheiding tussen een stel wat samen nog geen goudvis had.quote:Op zondag 25 november 2012 15:06 schreef Clubsoda het volgende:
Sowieso is het natuurlijk verstandig om de zaken een beetje goed te regelen en niet dwars te gaan liggenDe neiging om elkaar het licht in de ogen niet te gunnen en het onderste uit te kan te willen halen bij een scheiding, ongeacht of de kinderen daar nu de dupe van worden, begrijp ik sowieso niet zo goed.
Je zou toch kunnen indexeren?quote:Op zondag 25 november 2012 15:08 schreef Barreltje het volgende:
[..]
maar hoeveel is dat dan? of.. hoe bereken/bepaal je hoeveel verlies je lijdt
ik heb verder geen verstand van allimentaties enzo hoor![]()
Relaties van niks, tenminste zo lijkt het op mij over te komen.quote:Op zondag 25 november 2012 15:06 schreef Clubsoda het volgende:
Sowieso is het natuurlijk verstandig om de zaken een beetje goed te regelen en niet dwars te gaan liggenDe neiging om elkaar het licht in de ogen niet te gunnen en het onderste uit te kan te willen halen bij een scheiding, ongeacht of de kinderen daar nu de dupe van worden, begrijp ik sowieso niet zo goed.
de precieze hoeveelheid zal je nooit weten, aangezien je nu eenmaal gekozen hebt voor optie b), plus dat partneralimentatie afhankelijk is van het salaris van degene die salaris heeft.quote:Op zondag 25 november 2012 15:08 schreef Barreltje het volgende:
[..]
maar hoeveel is dat dan? of.. hoe bereken/bepaal je hoeveel verlies je lijdt
ik heb verder geen verstand van allimentaties enzo hoor![]()
Ja, oordeel maar vast zonder te weten wat er speelt.... hoppatee.quote:Op zondag 25 november 2012 15:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Relaties van niks, tenminste zo lijkt het op mij over te komen.
quote:Op zondag 25 november 2012 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, oordeel maar vast zonder te weten wat er speelt.... hoppatee.
Even ter herhaling hoor, voor als je het niet gezien hebt.quote:Op zondag 25 november 2012 15:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Relaties van niks, tenminste zo lijkt het op mij over te komen.
Woede of niet, het lijkt mij niet de manier om het zo uit te vechten. En er zijn natuurlijk zat scheidingen waarbij de kinderen worden ingezet als pressiemiddel, of ze uit het leven van (met name) de vader worden gehouden, of waarin één van beiden niet meer naar ze om kijkt. Geen partneralimentatie is in heel veel gevallen redelijk en dan moet je dat ook laten vind ik, in het kader van de goede verhoudingen.quote:Op zondag 25 november 2012 15:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat soort dingen zijn gewoon vaak onderdeel van de woede over de scheiding, van de scheidingen die ik in mijn omgeving heb meegemaakt is degene met de grootste problemen de scheiding tussen een stel wat samen nog geen goudvis had.
De scheidingen van ouders met kinderen hebben in geen van de gevallen partneralimentatie gevraagd, en een van de moeders heeft zelfs nooit kinderalimentatie gevraagd.
Het mooie is juist dat haar ex-echtgenoot doet alsof hij haar "afgekocht" heeft qua alimentatie, terwijl hij haar alleen maar uitgekocht heeft.... en daar nog over klaagt, de droeftoeter
en dan voor de duur van de relatie of voor de duur van de rest van je werkende leven? ( tot 65/67/70 jaarquote:Op zondag 25 november 2012 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je zou toch kunnen indexeren?
Daar zou je de cijfers van het CBS voor kunnen gebruiken, maar je zou ook het salaris van de werkende partner als basis voor de indexering kunnen nemen, of gewoon een percentage van het salaris van de werkende partner.
Dat heb ik deze eerste periode dit schooljaar ook gemerkt zeg, poeh! Ik draaide meer lessen en heb dan nu twee relatief rustige perioden voor de boeg. Maar ik was dus alledrie de dagen een uur later thuis dan gewend en dat maakte alle verschil in mijn hele gevoel van rust en lekker met de kindjes zijn. Tegen vieren thuis zijn samen, of tegen vijven... net dat uur.quote:Op zondag 25 november 2012 14:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind ik ook wel, hoor. Wij werken allebei vier dagen en dat betekent dat we ieder drie dagen fulltime bij onze kinderen zijn. Ik merk heel goed het verschil tussen veel moeten reizen of dichtbij je werk wonen en veel thuis kunnen werken. Die paar uur op een dag maken voor mijn gevoel alle verschil. En daarom vind ik het prima zo. En daarom zoek ik nu ook werk in mijn woonplaats.
Dat ligt eraan wat je afspreekt, daarbij heeft de wetgever de duur van de partneralimentatie al behoorlijk beperkt.quote:Op zondag 25 november 2012 15:35 schreef Barreltje het volgende:
[..]
en dan voor de duur van de relatie of voor de duur van de rest van je werkende leven? ( tot 65/67/70 jaar
Ik geloof nou niet dat de gemiddelde modale man zoveel beter uit is op de huidige arbeidsmarkt. Ergo... het is een probleem dat niet bestaat en echt stamt uit de jaren 50.quote:Op zondag 25 november 2012 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat is iets slechts?
Maar alle gekheid op een stokje: ik vermoed wel eens dat het een onderschat hedendaags probleem is. Het komt nog steeds vaak voor dat een vrouw volledig thuisblijft. Daar valt denk ik wel een mouw aan te passen, namelijk bijvoorbeeld dat beide partners een individuele bankrekening hebben met daarop een aanzienlijk geldbedrag om op terug te vallen. Maar dan zit je nog wel met het probleem van lange tijd afwezig geweest zijn van de arbeidsmarkt. In zekere mate bestaat dit probleem ook voor vrouwen die veel minder zijn gaan werken, maar voor hen is het minder groot en acuut, vermoed ik.
Nou ja, zomaar een gedachte, hoor. Het is voor mij wel een reden om bijvoorbeeld die bankrekeningen te hebben en om niet minder dan vier dagen te willen werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |