abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 december 2012 @ 11:21:23 #151
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_120222614
Aluminiumfolie eroverheen zorgt er juist voor dat de bovenkant niet bruin wordt/verbrandt maar de cake wel gaar wordt :)
  † In Memoriam † woensdag 12 december 2012 @ 11:22:51 #152
91830 MaximusTG
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 11:25:09 #153
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120222756
Heb je een heteluchtoven gebruikt? Zo te zien is dit recept voor een conventionele oven (boven/onderwarmte, geen ventilator die blaast binnen in de oven). Gebruik je een heteluchtoven dan moet hij eerder rond de 150-160 graden dan 170-180.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_120223081
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:25 schreef djkoelkast het volgende:
Heb je een heteluchtoven gebruikt? Zo te zien is dit recept voor een conventionele oven (boven/onderwarmte, geen ventilator die blaast binnen in de oven). Gebruik je een heteluchtoven dan moet hij eerder rond de 150-160 graden dan 170-180.
Goede tip. Ik weet dat ik halverwege gewisseld heb. Hij heeft een poosje hetelucht gedraaid en toen normaal. Dat was dus blijkbaar ook niet slim.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:20 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja, er staat inderdaad de zijkant ook bedekken met bakpapier, maar invetten kan natuurlijk ook. Als het niet gaat plakken is het prima wat dat betreft. Dat recepten soms verschillen komt omdat het recepten zijn die door andere mensen thuis gepost zijn. En vaak worden ze ook omgezet vanuit Engelse maten. En daar zit nogal wel eens verschil in. Waar het bij jou dus in feite op neer komt is dat je taart te kort gebakken is en misschien te dicht bij het warmte-element van de oven, waardoor ie verbrand is. Daar helpt dat alufolie trouwens ook mee.
Wat voor oven heb je?
Wat voor oven ik heb? Ik heb een Etna die je op 'normaal', hetelucht, enzovoorts kunt instellen...

Maar kan ik dan de tray waarop de springvorm staat dus een trapje lager zetten in de oven, en dan dat aluminiumfolie eroverheen? Dat zou dan al moeten helpen?

Ander vraagje, maakt het nou nog uit wat voor chocola er wordt gebruikt? Ik heb nu wat repen van de Verkade liggen. Dat is daar toch prima voor?
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 11:46:15 #155
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120223433
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:35 schreef Fargo het volgende:

[..]

Goede tip. Ik weet dat ik halverwege gewisseld heb. Hij heeft een poosje hetelucht gedraaid en toen normaal. Dat was dus blijkbaar ook niet slim.

Ik bak cakes en koekjes en andere delicate waren altijd op conventioneel. Dat geeft je veel meer controle en een veel egalere kleur. Nooit wisselen tussendoor, het is of het een, of het ander. Vrijwel alle recepten zijn geschikt voor conventioneel qua temperaturen, bij engelse recepten zeggen ze vaak 170/150 fan en dan is de 150 dus bij hetelucht.
Oven langzaam op laten warmen bedoelen ze volgens mij mee dat je hem conventioneel laat opwarmen. Sowieso: die hetelucht stand is leuk voor als je snel broodjes wil afbakken of een diepvriespizza, maar wat mij betreft niet voor cakes, koekjes en taarten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_120223522
Thnx, ik ga het straks nog eens een poging geven! :-)
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 11:51:13 #157
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120223620
Ik vind het wel een raar recept trouwens, dat bovenste heeft 440 gram suiker, dat is allejezus veel, zeker omdat er dan ook nog 150g chocolade in gaat.
En dan 300g meel, 250ml melk en 2 eieren...

Wat probeer je voor cake/taart te maken? Dan kan ik eens zien of in een van mijn boeken een beter recept staat ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_120223907
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:51 schreef djkoelkast het volgende:
Ik vind het wel een raar recept trouwens, dat bovenste heeft 440 gram suiker, dat is allejezus veel, zeker omdat er dan ook nog 150g chocolade in gaat.
En dan 300g meel, 250ml melk en 2 eieren...

Wat probeer je voor cake/taart te maken? Dan kan ik eens zien of in een van mijn boeken een beter recept staat ;)
Zoals ik het op internet kan vinden is het een 'simpele' white chocolate mud cake. Met white chocolate ganache, maar die was wel gelukt, maar hoeft er wat mij betreft bij de volgende poging niet meer bij. Het gaat mij erom dat de volgende keer de cake goed gaar is.

Als je eens zou willen kijken, super! :-)
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 12:19:46 #159
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120224669
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:59 schreef Fargo het volgende:

[..]

Zoals ik het op internet kan vinden is het een 'simpele' white chocolate mud cake. Met white chocolate ganache, maar die was wel gelukt, maar hoeft er wat mij betreft bij de volgende poging niet meer bij. Het gaat mij erom dat de volgende keer de cake goed gaar is.

Als je eens zou willen kijken, super! :-)
Probeer anders eens een poundcake, die zijn leuk om mee te beginnen en te experimenteren met oventijden/temperaturen (want elke oven wijkt wel een beetje af). Daar kun je dan ook je ganache op doen, alleen is de cake misschien iets zwaarder.
Die is wel heel makkelijk te maken:

200g zelfrijzend bakmeel
200g boter (zacht)
200g suiker
4 eieren (medium)
snufje zout

NB: Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, gebruik dus geen boter of eieren die net uit de koelkast komen!

Ideetjes: binnenkant van een (half) vanillestokje, geraspte schil (de helft) van een niet gewaxte citroen of sinaasappel door je beslag geeft je cake een super lekker aroma. Je kunt ook bv vanillesuiker gebruiken, maar ik vind dat zelf nogal nep smaken.

Boter moet uit de koelkast zijn voor een tijdje. Gebruik geen margarine, daar zit water en andere zooi in, gebruik ongezouten roomboter. Doe bij het meel het snufje zout en schep het even om.
Oven voorverwarmen op 160 graden conventioneel.
Bakblik insmeren met boter, zowel onder als aan de zijkanten. Dan beetje meel in het bakblik doen en stuk voor stuk op alle 4 de kanten zetten zodat de hele vorm is bedekt met een laagje boter waar meel aan kleeft. Zo blijft je cake nooit plakken.

Klop de boter met de mixer tot hij romig is, doe de suiker erbij (experimenteer eens met andere soorten suiker, bijvoorbeeld rietsuiker, erg lekker!) tot de suiker zo goed als kan in de boter is gemengd. Voeg nu steeds 1 ei en 1 lepel meel toe (om te voorkomen dat het gaat schiften). Als je alle 4 de eieren gehad hebt stop je even met mixen om de zijkant van de kom uit te schrapen (meestal gebruik je een zachte spatel hiervoor, als je die niet hebt gewoon een rechte plastic spatel, het gaat er om dat alle boter die eventueel nog aan de zijkant van je kom zit in je beslag komt en niet aan de kom blijft kleven).
Ga weer verder met mixen en nu voeg je langzaam het meel toe, schepje voor schepje, steeds er door blijven mixen. Mix nog een paar minuten door, beweeg niet te wild met je mixer als je een handmixer gebruikt.
Het beslag moet één geheel zijn, licht van kleur, luchtig.
Stort het in de bakvorm, bak de cake op 160 graden conventioneel voor 55 minuten. Na 55 minuten check je met een breinaald of satéprikker of de cake gaar is: prik ongeveer in het midden je breinaald/satéprikker: zit er beslag aan dan is je cake nog niet gaar, zet hem nog 10 minuten in de oven.
De breinaald/satéprikker moet er schoon uitkomen. Langer dan 65 minuten heb je doorgaans niet nodig. Noteer de tijd waarop hij er goed uit kwam, dan kun je die tijd als richttijd aanhouden voor de volgende keer.

Doe nooit, nooit, nooit, nooit en nog eens nooit de ovendeur open voordat de 55 minuten voorbij zijn. De oventemperatuur daalt dan enorm en zo kan je cake gaan inzakken. Heb vertrouwen, het komt goed.

Haal de cake uit de oven, laat hem een paar minuten afkoelen, maar niet te lang.
Stort de cake op een koelrek of ovenrooster ofzo, hij moet kunnen uitstomen aan alle kanten. Uitstorten doe je door de cake in vorm op z'n kant op een koelrek/ovenrooster te leggen en dan rol je zachtjes de cake in de vorm op z'n kop. Hou de cakevorm vast zodat die niet op de cake drukt als hij op de kop ligt en til hem er af. Draai de cake voorzichtig goed om en laat hem helemaal afkoelen voor je er verder iets mee gaat doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door djkoelkast op 12-12-2012 23:37:06 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 12 december 2012 @ 12:24:26 #160
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_120224836
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:22 schreef MaximusTG het volgende:
Dat zeg ik toch ook.
Ik postte een halve minuut na jou dus had je reactie niet gezien ;)
  † In Memoriam † woensdag 12 december 2012 @ 12:26:29 #161
91830 MaximusTG
pi_120224903
Oh, oke, ik dacht dat je mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd had ;).
pi_120225974
DJ en de rest, bedankt voor alle tips.
pi_120226186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:19 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Probeer anders eens een poundcake, die zijn leuk om mee te beginnen en te experimenteren met oventijden/temperaturen (want elke oven wijkt wel een beetje af). Daar kun je dan ook je ganache op doen, alleen is de cake misschien iets zwaarder.
Die is wel heel makkelijk te maken:

200g zelfrijzend bakmeel
200g boter (zacht)
200g suiker
4 eieren (medium)
snufje zout

Ideetjes: binnenkant van een (half) vanillestokje, geraspte schil (de helft) van een niet gewaxte citroen of sinaasappel door je beslag geeft je cake een super lekker aroma. Je kunt ook bv vanillesuiker gebruiken, maar ik vind dat zelf nogal nep smaken.

Boter moet uit de koelkast zijn voor een tijdje. Gebruik geen margarine, daar zit water en andere zooi in, gebruik ongezouten roomboter. Doe bij het meel het snufje zout en schep het even om.
Oven voorverwarmen op 160 graden conventioneel.
Bakblik insmeren met boter, zowel onder als aan de zijkanten. Dan beetje meel in het bakblik doen en stuk voor stuk op alle 4 de kanten zetten zodat de hele vorm is bedekt met een laagje boter waar meel aan kleeft. Zo blijft je cake nooit plakken.

Klop de boter met de mixer tot hij romig is, doe de suiker erbij (experimenteer eens met andere soorten suiker, bijvoorbeeld rietsuiker, erg lekker!) tot de suiker zo goed als kan in de boter is gemengd. Voeg nu steeds 1 ei en 1 lepel meel toe (om te voorkomen dat het gaat schiften). Als je alle 4 de eieren gehad hebt stop je even met mixen om de zijkant van de kom uit te schrapen (meestal gebruik je een zachte spatel hiervoor, als je die niet hebt gewoon een rechte plastic spatel, het gaat er om dat alle boter die eventueel nog aan de zijkant van je kom zit in je beslag komt en niet aan de kom blijft kleven).
Ga weer verder met mixen en nu voeg je langzaam het meel toe, schepje voor schepje, steeds er door blijven mixen. Mix nog een paar minuten door, beweeg niet te wild met je mixer als je een handmixer gebruikt.
Het beslag moet één geheel zijn, licht van kleur, luchtig.
Stort het in de bakvorm, bak de cake op 160 graden conventioneel voor 55 minuten. Na 55 minuten check je met een breinaald of satéprikker of de cake gaar is: prik ongeveer in het midden je breinaald/satéprikker: zit er beslag aan dan is je cake nog niet gaar, zet hem nog 10 minuten in de oven.
De breinaald/satéprikker moet er schoon uitkomen. Langer dan 65 minuten heb je doorgaans niet nodig. Noteer de tijd waarop hij er goed uit kwam, dan kun je die tijd als richttijd aanhouden voor de volgende keer.

Doe nooit, nooit, nooit, nooit en nog eens nooit de ovendeur open voordat de 55 minuten voorbij zijn. De oventemperatuur daalt dan enorm en zo kan je cake gaan inzakken. Heb vertrouwen, het komt goed.

Haal de cake uit de oven, laat hem een paar minuten afkoelen, maar niet te lang.
Stort de cake op een koelrek of ovenrooster ofzo, hij moet kunnen uitstomen aan alle kanten. Uitstorten doe je door de cake in vorm op z'n kant op een koelrek/ovenrooster te leggen en dan rol je zachtjes de cake in de vorm op z'n kop. Hou de cakevorm vast zodat die niet op de cake drukt als hij op de kop ligt en til hem er af. Draai de cake voorzichtig goed om en laat hem helemaal afkoelen voor je er verder iets mee gaat doen.
Goed verhaal kerel! Duidelijk uitgelegd ^O^
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  Moderator woensdag 12 december 2012 @ 23:37:11 #164
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120252558
Dank je, ik vergat één ding en dat heb ik nu wel toegevoegd aan mijn post: alles moet op kamertemperatuur zijn en dat is heel belangrijk!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 13 december 2012 @ 08:19:22 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120257253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Whehe, wel groene stroom hier :+
Het mag geitenwollensokkerig overkomen, maar ik vind het allemaal veel lekkerder dan gewone witte bloem en witte suiker. Er zit meer karakter aan, er is meer bite.
Ach, ik eet ook veel ballaststoffen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120261728
DJ, de cake gisteren is goed gelukt. Bedankt nog!

Nu ben ik op zoek naar een recept voor een goede spongecake, het liefst één die geen twee gelijke bakvormen of om en om bakken vereist, maar na het afkoelen gewoon doormidden gesneden kan worden. De enige bakvorm die we niet hebben is volgens mij de 25cm springvorm.

Is het ook mogelijk om bij een recept wat zegt dat je twee gelijke bakvormen nodig hebt, alles te halveren en dan slechts één keer een spongecake bakt? En daar bovenop dan iets van een cream of icing? Of werkt dat zo niet?

Hopelijk kan iemand me helpen.
  vrijdag 14 december 2012 @ 09:45:09 #167
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_120295632
Dit is een goed recept voor biscuit/spongecake

Biscuit

Mijn zusje gebruikt dit recept altijd voor haar taarten en het is lekker luchtig en zeker niet te zwaar/machtig
pi_120296575
Toch zou ik een biscuit bodem gewoon met een mix maken. Ik heb ook weleens helemaal zelf gemaakt, maar met de mix wordt het een heel stuk mooier!
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 11:14:57 #169
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120297751
Bahhh mixen gebruiken :{w
Je moet die eireren gewoon superluchtig kloppen en het meel er in vouwen, is helemaal zo moeilijk niet en volgens mij staan er genoeg video's op youtube hoe je zoiets moet doen ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_120298356
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:14 schreef djkoelkast het volgende:
Bahhh mixen gebruiken :{w
Je moet die eireren gewoon superluchtig kloppen en het meel er in vouwen, is helemaal zo moeilijk niet en volgens mij staan er genoeg video's op youtube hoe je zoiets moet doen ;)
Je moet alleen gewoon doen wat jij fijn en lekker vindt bij bakken. Het moet wel leuk blijven ;)

Mijn eerste biscuit was zo hoog geworden dat hij tegen de bovenkant van m'n combioven kwam :') de andere dus toch maar in de gasoven gezet op de gok (heeft geen raampje of thermometer)
pi_120319020
We hebben een nieuwe oven, een échte, in plaats van een belabberde combimagnetron. Wát een genot!

A balanced diet is a cookie in each hand
pi_120322039
Lekkere appeltaartjes! :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  vrijdag 14 december 2012 @ 22:05:46 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120322808
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:25 schreef Dragonberry het volgende:
Toch zou ik een biscuit bodem gewoon met een mix maken. Ik heb ook weleens helemaal zelf gemaakt, maar met de mix wordt het een heel stuk mooier!
Onzin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120337275
Tja, dat is nou eenmaal mijn mening. Als je niet veel ervaring hebt met taarten bakken en dan een biscuit moet gaan maken zou ik dat niet helemaal zelf gaan doen. Ik heb er zelf ook niet genoeg geduld en kracht in mijn armen voor, dus ik gebruik dan liever mix :{w
  Moderator zaterdag 15 december 2012 @ 14:15:38 #175
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_120338896
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 13:21 schreef Dragonberry het volgende:
Tja, dat is nou eenmaal mijn mening. Als je niet veel ervaring hebt met taarten bakken en dan een biscuit moet gaan maken zou ik dat niet helemaal zelf gaan doen. Ik heb er zelf ook niet genoeg geduld en kracht in mijn armen voor, dus ik gebruik dan liever mix :{w
Kracht in je armen voor biscuitdeeg? Je kunt gewoon een elektrische mixer gebruiken om je eieren fluffy te krijgen en de rest is met beleid vouwen.
In die fabriekspakken zitten altijd toevoegingen die er niet in horen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')