abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 november 2012 @ 19:12:01 #151
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_119579063
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 november 2012 19:11 schreef Copycat het volgende:
Ik denk dat jij de menselijke psyche niet echt begrijpt.
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  zaterdag 24 november 2012 @ 19:35:15 #152
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_119579839
Nare smaak krijg ik hiervan:

Moord Vaatstra was aanleiding LPF denk de beste man :')

Hilly Veenstra heeft geen spijt. Ze hield op 7 oktober 1999 op het Maartensplein in Kollum een toespraak waarin ze asielzoekerscentra (azc’s) broeinesten noemde van ‘criminaliteit, verkrachting en moord’. De honderden toehoorders scandeerden instemmend ‘AZC, weg ermee!'. Even later drong een deel van de demonstranten, onder wie vrienden van Marianne Vaatstra, de sporthal binnen waar een informatieavond bezig was over de verplaatsing van het asielzoekerscentrum. Ze bekogelden burgemeester met eieren en raakten slaags met agenten in burger.

Je moet het zien in z’n tijd, zegt Veenstra, een goede bekende van de familie Vaatstra. Ze was toen emotioneel. Haar zoon Hans was het die Marianne vond, de ochtend na de moord. Ze was half ontkleed en haar keel was doorgesneden. “Ik zei toen meteen: ‘De politie moet in het azc gaan kijken.’ Dat dit toen maar half-half is gebeurd, heeft de verdenkingen gevoed dat de moordenaar daar vandaan kwam.” Nu blijkt dat de moordenaar een Fries is, wil dat nog niet zeggen dat Veenstra het bij het verkeerde eind had. “Ik heb gezegd: laat ze het azc onderzoeken. Ik heb niet gezegd: de moordenaar ís een asielzoeker. Ik denk trouwens dat Kollum blij is dat er geen nieuw azc is gekomen.”

De Kollumer asielzoekersrel vond plaats voordat Pim Fortuyn de politiek in ging, memoreert Veenstra. “Je kon toen nog geen kritiek hebben op het vreemdelingenbeleid zonder voor racist te worden uitgemaakt.” Twee jaar later was het gemeengoed. “Waren wij voorlopers? Misschien wel.” Rond de rel gingen overal in de streek burgers zich organiseren in wat nu ‘leefbaarheidspartijen’ zouden heten. In Grootegast, net over de grens met Groningen, richtte Ytse van der Velden VZ 2000 op, een van de weinige partijen uit die tijd die nog altijd in de gemeenteraad is vertegenwoordigd. “We waren ontevreden met de arrogantie van CDA en PvdA, die al eeuwen de dienst uitmaakten. We wilden geen azc en waren daarmee racisten. Een paar jaar later was er een strengere vreemdelingenwet en was dat azc niet meer nodig.”

Toch waren er ook toen wel die overtuigd uitriepen dat de moordenaar een blanke uit de buurt was. Zo duiken nu weer de brieven op van Gerard de Vries, vrachtwagenzanger en paragnost op aanvraag. In zijn ‘lezing’ had hij het over een getrouwde ‘native’, wonend in een klassieke boerenschuur.

Opmerkelijk, vindt David de Haan uit Oudwoude die lezing van destijds. Zelf maakte De Haan deel uit van een groep amateurspeurders die moeder Maaike Vaatstra hielp. Hij laat een satellietfoto zien van de moordplek in Veenklooster, wijst op een onverharde weg die van het weiland noordwaarts wegloopt. “Over die weg is hij gevlucht. Het is maar 2 kilometer naar z’n huis. Dat laantje is nooit meegenomen in het onderzoek. Terwijl er rond twee uur ’s nachts bij de boerderij aan die weg wel een hond is aangeslagen. Met die informatie van ons heeft de politie nooit wat gedaan. Oerstom. Vonden we toen al.”
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 24 november 2012 @ 19:52:10 #153
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_119580408
:')
We zullen zien, zei de blinde.
pi_119582167
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 19:35 schreef Bayswater het volgende:
Terwijl er rond twee uur ’s nachts bij de boerderij aan die weg wel een hond is aangeslagen. Met die informatie van ons heeft de politie nooit wat gedaan. Oerstom. Vonden we toen al.”[/i]
Wat hadden ze moeten doen dan :?
De hond meenemen voor verhoor?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_119582673
En
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 19:35 schreef Bayswater het volgende:
Nare smaak krijg ik hiervan:

Moord Vaatstra was aanleiding LPF denk de beste man :')

Hilly Veenstra heeft geen spijt. Ze hield op 7 oktober 1999 op het Maartensplein in Kollum een toespraak waarin ze asielzoekerscentra (azc’s) broeinesten noemde van ‘criminaliteit, verkrachting en moord’. De honderden toehoorders scandeerden instemmend ‘AZC, weg ermee!'. Even later drong een deel van de demonstranten, onder wie vrienden van Marianne Vaatstra, de sporthal binnen waar een informatieavond bezig was over de verplaatsing van het asielzoekerscentrum. Ze bekogelden burgemeester met eieren en raakten slaags met agenten in burger.

Je moet het zien in z’n tijd, zegt Veenstra, een goede bekende van de familie Vaatstra. Ze was toen emotioneel. Haar zoon Hans was het die Marianne vond, de ochtend na de moord. Ze was half ontkleed en haar keel was doorgesneden. “Ik zei toen meteen: ‘De politie moet in het azc gaan kijken.’ Dat dit toen maar half-half is gebeurd, heeft de verdenkingen gevoed dat de moordenaar daar vandaan kwam.” Nu blijkt dat de moordenaar een Fries is, wil dat nog niet zeggen dat Veenstra het bij het verkeerde eind had. “Ik heb gezegd: laat ze het azc onderzoeken. Ik heb niet gezegd: de moordenaar ís een asielzoeker. Ik denk trouwens dat Kollum blij is dat er geen nieuw azc is gekomen.”

De Kollumer asielzoekersrel vond plaats voordat Pim Fortuyn de politiek in ging, memoreert Veenstra. “Je kon toen nog geen kritiek hebben op het vreemdelingenbeleid zonder voor racist te worden uitgemaakt.” Twee jaar later was het gemeengoed. “Waren wij voorlopers? Misschien wel.” Rond de rel gingen overal in de streek burgers zich organiseren in wat nu ‘leefbaarheidspartijen’ zouden heten. In Grootegast, net over de grens met Groningen, richtte Ytse van der Velden VZ 2000 op, een van de weinige partijen uit die tijd die nog altijd in de gemeenteraad is vertegenwoordigd. “We waren ontevreden met de arrogantie van CDA en PvdA, die al eeuwen de dienst uitmaakten. We wilden geen azc en waren daarmee racisten. Een paar jaar later was er een strengere vreemdelingenwet en was dat azc niet meer nodig.”

Toch waren er ook toen wel die overtuigd uitriepen dat de moordenaar een blanke uit de buurt was. Zo duiken nu weer de brieven op van Gerard de Vries, vrachtwagenzanger en paragnost op aanvraag. In zijn ‘lezing’ had hij het over een getrouwde ‘native’, wonend in een klassieke boerenschuur.

Opmerkelijk, vindt David de Haan uit Oudwoude die lezing van destijds. Zelf maakte De Haan deel uit van een groep amateurspeurders die moeder Maaike Vaatstra hielp. Hij laat een satellietfoto zien van de moordplek in Veenklooster, wijst op een onverharde weg die van het weiland noordwaarts wegloopt. “Over die weg is hij gevlucht. Het is maar 2 kilometer naar z’n huis. Dat laantje is nooit meegenomen in het onderzoek. Terwijl er rond twee uur ’s nachts bij de boerderij aan die weg wel een hond is aangeslagen. Met die informatie van ons heeft de politie nooit wat gedaan. Oerstom. Vonden we toen al.”

daar stonden ze dan te huilen met de andere wolven in de troep, tegen beter weten in.
  zaterdag 24 november 2012 @ 21:15:24 #156
43642 Bayswater
pi_119582965
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 20:48 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Wat hadden ze moeten doen dan :?
De hond meenemen voor verhoor?
Azc lag ten oosten, als die hond echt zelden aanslaat (was tenslotte een onverhard pad), is het zeker een vraagteken waard aangezien er maar weinigen die weg zouden nemen.
Life lies a slow suicide
pi_119584075
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 21:15 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Azc lag ten oosten, als die hond echt zelden aanslaat (was tenslotte een onverhard pad), is het zeker een vraagteken waard aangezien er maar weinigen die weg zouden nemen.
Er is gezocht met speurhonden als die het pad niet opgaan wat kan je dan?

Daarbij komt, het was 30 april heel Friesland was dronken of bezig het te worden, genoeg beweging in de omgeving dus.

Aan de simpele constatering dat er een hond geblaft heeft heb je niets, zeker als de dader alle kanten opgegaan kan zijn en de speurhonden die hoek niet opgaan.

Daarbij komt nog de vraag woonde Jasper S. in die periode ook die kant op? Iemand die dat weet?

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet bedenken wat je met die melding had gekund meer
dan dat er gedaan is op basis van het buurtonderzoek en oproepen in de media.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  Moderator zaterdag 24 november 2012 @ 22:42:13 #158
184769 crew  Deisyy
pi_119585608
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 21:54 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Daarbij komt, het was 30 april heel Friesland was dronken of bezig het te worden, genoeg beweging in de omgeving dus.

Aan de simpele constatering dat er een hond geblaft heeft heb je niets, zeker als de dader alle kanten opgegaan kan zijn en de speurhonden die hoek niet opgaan.

Daarbij komt nog de vraag woonde Jasper S. in die periode ook die kant op? Iemand die dat weet?

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet bedenken wat je met die melding had gekund meer
Ten tijde van de moord woonde Jasper S. ook op de boerderij in Oudwoude.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  zaterdag 24 november 2012 @ 22:42:20 #159
43642 Bayswater
pi_119585612
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 21:54 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Jasper S zijn woning lag op die route naar het noorden en het klinkt als een zandpad waar iemand wel erg laveloos moet zijn wil hij of zij daar op belanden aangezien er geen tot enkele boerderijen op die route liggen.
Life lies a slow suicide
pi_119587046
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 22:42 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Jasper S zijn woning lag op die route naar het noorden en het klinkt als een zandpad waar iemand wel erg laveloos moet zijn wil hij of zij daar op belanden aangezien er geen tot enkele boerderijen op die route liggen.
Zijn boerderij ligt naar het noorden, maar vanwege de trekvaart móet hij over 1 van de twee grote doorgaande wegen, dwars door de dorpskern van Oudewoude of over de Leeuwarderweg, bijkant langs het AZC.
Ik blijf het 'raar' vinden dat op een dusdanige drukke uitgaansnacht jan en alleman te noemen is die op die avond daar buiten is geweest, maar niemand hem heeft gezien.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_119587063
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 22:42 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Klopt maar dat wisten ze toen nog niet maar mijn vraag is wat: moet je onderzoeken als een hond blaft? Ik bedoel als er zich verder geen getuigen melden.

Buiten dat is het meest waarschijnlijke dat Jasper S. zijn fiets naast die van Marianne in de greppel aan de Keningswei heeft gezet en ze samen het weiland in zijn gelopen.

Heb het even opgezocht, de sporen lopen dus niet richting de plaats waar Jasper S. woonde

Maar via het weiland naar de plaats waar ook sporen van een fiets zijn gevonden

Aan de Keningswei

Terwijl de boerderij van Jasper S. 100% de andere kant op ligt

Offfffffff hij moet zijn fiets gepakt hebben en alsnog die route genomen hebben maar goed, een hond is geen getuige, politiespeurhonden gingen die kant niet op en buurtonderzoek in combinatie met 13 jaar publiciteit over de zaak wezen ook niet in de richting van Jasper S.

Ik zie nog steeds niet wat de eenvoudige melding "de hond blafte" voor meerwaarde zou hebben gehad in het onderzoek.
pi_119587220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Klopt maar dat wisten ze toen nog niet maar mijn vraag is wat: moet je onderzoeken als een hond blaft? Ik bedoel als er zich verder geen getuigen melden.

Buiten dat is het meest waarschijnlijke dat Jasper S. zijn fiets naast die van Marianne in de greppel aan de Keningswei heeft gezet en ze samen het weiland in zijn gelopen.

Heb het even opgezocht, de sporen lopen dus niet richting de plaats waar Jasper S. woonde

[ afbeelding ]

Aan de Keningswei
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Offfffffff hij moet zijn fiets gepakt hebben en alsnog die route genomen hebben maar goed, een hond is geen getuige, politiespeurhonden gingen die kant niet op en buurtonderzoek in combinatie met 13 jaar publiciteit over de zaak wezen ook niet in de richting van Jasper S.

Ik zie nog steeds niet wat de eenvoudige melding "de hond blafte" voor meerwaarde zou hebben gehad in het onderzoek.
Marianne kwam vanaf de tunnel en is dus langs die boerderij gekomen. Daar kan een hond van hebben aangeslagen.

Het laatste kaartje, met het lichaam van Marianne tot hemelsbreed de woning van de verdachte kán niet ivm de trekvaart die daar dwars doorheen loopt. Hij is of terug gegaan door het tunneltje over de Leeuwarderweg, of door de kern van Oudwoude...
Of misschien nog ergens de kroeg in? Dan zou al helemaal iemand hem moeten hebben gezien.
  zaterdag 24 november 2012 @ 23:34:51 #163
43642 Bayswater
pi_119587332
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Aan de Keningswei
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik ken de hond niet. Weet niet wanneer hij wel en niet aanslaat. Waar het diertje zich bevond precies heb ik ook geen idee van. Het feit dat het gemeld is als iets opvallend waarschijnlijk van de hondenhouder zelf geeft achteraf wel te denken. Als onderzoeksteam zou ik het op de Volle maan van die avond hebben gegooid om het weg te wuiven.
Life lies a slow suicide
pi_119587770
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:34 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Ik ken de hond niet. Weet niet wanneer hij wel en niet aanslaat. Waar het diertje zich bevond precies heb ik ook geen idee van. Het feit dat het gemeld is als iets opvallend waarschijnlijk van de hondenhouder zelf geeft achteraf wel te denken. Als onderzoeksteam zou ik het op de Volle maan van die avond hebben gegooid om het weg te wuiven.
Als ik zie hoeveel tijd en moeite in die zaak is gestoken, tot in Turkije toe, geloof ik niet dat de onderzoeksteams (er zijn er een paar geweest) iets weg wilde wuiven.

Het is alleen jammer dan het grootschalige DNA onderzoek pas sinds 01-01-2012 mogelijk is, dit had volgens mij de zaak aardig kunnen bespoedigen.

Ik heb overigens het vermoeden dat Jasper S. gewoon 13 jaar veel geluk heeft gehad, geen getuigen, niemand die de playboy aansteker herkende, geen grootschalig DNA onderzoek tot afgelopen maand.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:31 schreef Nies het volgende:

[..]

.

Het laatste kaartje, met het lichaam van Marianne tot hemelsbreed de woning van de verdachte kán niet ivm de trekvaart die daar dwars doorheen loopt. Hij is of terug gegaan door het tunneltje over de Leeuwarderweg, of door de kern van Oudwoude...
Of misschien nog ergens de kroeg in? Dan zou al helemaal iemand hem moeten hebben gezien.
Maar goed op Koninginnedag zit heel Nederland in de kroeg, daar kan je weinig mee.
pi_119587959
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:48 schreef Buster24 het volgende:

Maar goed op Koninginnedag zit heel Nederland in de kroeg, daar kan je weinig mee.
Juist dan is het heel druk in en op de straten, tot diep in de nacht.
  zaterdag 24 november 2012 @ 23:55:57 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119588051
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:52 schreef Nies het volgende:

[..]

Juist dan is het heel druk in en op de straten, tot diep in de nacht.
Ja, en na middernacht is vrijwel iedereen te bezopen om met zekerheid te kunnen stellen wie hij die nacht tegengekomen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_119588147
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, en na middernacht is vrijwel iedereen te bezopen om met zekerheid te kunnen stellen wie hij die nacht tegengekomen is.
Precies en je hebt ook een goed excuus om op straat te zijn, stel hij is gezien op straat dan zal zijn advocaat aanvoeren "logisch hij ging de kroeg in" ik hoop dat DNA voldoende is om hem te veroordelen.
  zondag 25 november 2012 @ 00:10:22 #168
103012 Nies
Die hekse
pi_119588437
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:58 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Precies en je hebt ook een goed excuus om op straat te zijn, stel hij is gezien op straat dan zal zijn advocaat aanvoeren "logisch hij ging de kroeg in" ik hoop dat DNA voldoende is om hem te veroordelen.
Tuurlijk. Maar dan zou toch iemand hem gezien moeten hebben?
Ali en Hassan hebben 'ze' die avond overal gezien op de weg tussen Kollum en Veenklooster, en die BMW, en Spencer en zijn vriendje, en weet ik veel wie... Maar JS niet?
pi_119588600
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 00:10 schreef Nies het volgende:

[..]

Ali en Hassan hebben 'ze' die avond overal gezien op de weg tussen Kollum en Veenklooster, en die BMW, en Spencer en zijn vriendje, en weet ik veel wie... Maar JS niet?
Hij was toen niet in beeld als dader, heb net nog even de uitzending van Peter R. gekeken, iedereen die op de fiets in de buurt is geweest (mits gezien en gemeld) hebben ze in kaart gebracht en vermoedelijk ook de bezoekers van discotheek Paradiso (waar Marianne uit was geweest) maar als
Jasper S. 5 km verderop aan de bar heeft gezeten of in zijn achtertuin of misschien wel bij een vriend een krat bier heeft leeggedronken is daar toen geen melding van gemaakt.

Maar misschien dat iemand zich dat nu herinnert.
En mogelijk kwam hij gewoon van huis?

Ben benieuwd naar de rechtzaak.

quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2012 00:10 schreef Nies het volgende:

[..]

Ali en Hassan waren in discotheek Paradiso en volgens mij die avond alleen een van de 2
pi_119588613
Om nog even terug te komen op het gegeven dat de familie Vaatstra JS al veroordeeld zou hebben... Zo kwam dat beslist niet op mij over tijdens het interview in Need op Freed. Ze vertelden dat ze het maar moeilijk konden geloven, dit is immers de 13e verdachte al die als dader is aangewezen. Maar hoe dan ook, vinden ze het erg voor zijn familie (vrouw en kinderen), omdat ze weten wat die nu allemaal over zich heen gaan krijgen.
  zondag 25 november 2012 @ 00:18:59 #171
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_119588633
Het lijkt alsof sommige mensen door al die aandacht voor maffe "amateurspeurders" even vergeten zijn dat het sperma van de verdachte op het lichaam van het slachtoffer is aangetroffen.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_119588673
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:18 schreef Gorraay het volgende:
Het lijkt alsof sommige mensen door al die aandacht voor maffe "amateurspeurders" even vergeten zijn dat het sperma van de verdachte op het lichaam van het slachtoffer is aangetroffen.
En op de tas en aansteker, daarom is Jasper S. ook hoofdverdachte.
pi_119588695
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:20 schreef Buster24 het volgende:

[..]

En op de tas en aansteker, daarom is Jasper S. ook hoofdverdachte.
Maar wat dan wel weer gek is.... JS rookte toch niet?
pi_119588757
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:21 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar wat dan wel weer gek is.... JS rookte toch niet?
Weet ik niet, misschien toch wel en wie zegt dat de aansteker van hem was?
Het zit zo, in de tas van Marianne zat een aansteker met daarin een haartje van Jasper S.
Laat Jasper maar uitleggen hoe het daar kwam, wij weten het in ieder geval niet :)
pi_119588799
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:24 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Weet ik niet, misschien toch wel en wie zegt dat de aansteker van hem was?
Het zit zo, in de tas van Marianne zat een aansteker met daarin een haartje van Jasper S.
Laat Jasper maar uitleggen hoe het daar kwam, wij weten het in ieder geval niet :)
Ik heb ergens gelezen (volgens mij in één van de voorgaande draadjes van deze reeks), dat hij nooit gerookt zou hebben. Ik heb geen idee of dat wel of niet zo is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')