Eigenlijk doe ik het wel.quote:Op woensdag 21 november 2012 21:51 schreef Travel. het volgende:
[..]
Idd. Niemand doet ook binnen buiten schouder met spiegelen, cbr wil het wel. Dus juist op examen overdreven doen.
Dat kan ik je zonder instructeur ook wel vertellen. Bij het wisselen van baan is het handig. Niet als je 100% zeker kan zijn dat er niemand kan komen.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:13 schreef Paxcon het volgende:
Die kijkmethode doe ik ook niet meer. Ik kijk enkel nog over m'n schouder als ik daadwerkelijk afsla. Is echt onzin.
Ik zat na m'n examen bij m'n instructeur in de auto en die deed dat ook niet eens.
Je zou het in feite ook puur op je spiegels kunnen doen. Als je maar vaak genoeg spiegelt.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:25 schreef Travel. het volgende:
[..]
Dat kan ik je zonder instructeur ook wel vertellen. Bij het wisselen van baan is het handig. Niet als je 100% zeker kan zijn dat er niemand kan komen.
Ja dat bedoelde ik. Binnen- en zijspiegelquote:Op woensdag 21 november 2012 22:27 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Je zou het in feite ook puur op je spiegels kunnen doen. Als je maar vaak genoeg spiegelt.
Ja maar dat kan altijd. Ook als je van baan wisselt.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:28 schreef Travel. het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik. Binnen- en zijspiegel
En toch weet je nooit of er nog ff een fietser langs glipt bijvoorbeeld, hence de schouderquote:Op woensdag 21 november 2012 22:28 schreef Travel. het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik. Binnen- en zijspiegel
quote:Op woensdag 21 november 2012 22:44 schreef the-it het volgende:
[..]
En toch weet je nooit of er nog ff een fietser langs glipt bijvoorbeeld, hence de schouder
quote:Op woensdag 21 november 2012 22:25 schreef Travel. het volgende:
[..]
Dat kan ik je zonder instructeur ook wel vertellen. Bij het wisselen van baan is het handig. Niet als je 100% zeker kan zijn dat er niemand kan komen.
Tyfus fietsers moeten niet asociaal inhalen als je knippert.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:44 schreef the-it het volgende:
[..]
En toch weet je nooit of er nog ff een fietser langs glipt bijvoorbeeld, hence de schouder
Het is binnen, buiten, schouder en dan pas knipperenquote:Op woensdag 21 november 2012 22:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tyfus fietsers moeten niet asociaal inhalen als je knippert.
Sinds ik rijles heb rij ik trouwens ook ineens veel verstandiger op de fiets
Op de snelweg enzo..quote:Op woensdag 21 november 2012 22:44 schreef the-it het volgende:
[..]
En toch weet je nooit of er nog ff een fietser langs glipt bijvoorbeeld, hence de schouder
Ik knipper toch echt wel al wat eerder dan dat ik klaar ben met kijken. Als er al een auto naast je zit oid ziet hij de knipper toch niet meer, ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:46 schreef the-it het volgende:
[..]
Het is binnen, buiten, schouder en dan pas knipperenDus je hebt gelijk, er kan alsnog wat langs glippen
Gewoon knipperen als je wilt gaan, anders laten ze je er nooit tussen.quote:Op woensdag 21 november 2012 22:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik knipper toch echt wel al wat eerder dan dat ik klaar ben met kijken. Als er al een auto naast je zit oid ziet hij de knipper toch niet meer, ik zie het probleem niet.
Net zoals je een beetje "brutaal" moet zijn als je voorrang hebt..quote:Op woensdag 21 november 2012 22:50 schreef Travel. het volgende:
[..]
Gewoon knipperen als je wilt gaan, anders laten ze je er nooit tussen.
Het mag gewoon niet. Je mag geen voorrang afdwingenquote:Op woensdag 21 november 2012 22:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik knipper toch echt wel al wat eerder dan dat ik klaar ben met kijken. Als er al een auto naast je zit oid ziet hij de knipper toch niet meer, ik zie het probleem niet.
Ik dwing helemaal niks af. Bijvoorbeeld, ik ga op de snelweg van baan wisselen (naar links).quote:Op donderdag 22 november 2012 02:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Het mag gewoon niet. Je mag geen voorrang afdwingen
Alsof alleen mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben dat doenquote:Op donderdag 22 november 2012 04:25 schreef D0808 het volgende:
Gewoon altijd over je schouder heenkijken (naast je dus, het deel wat niet door spiegels wordt gedekt) ook bij verwisselen van baan, een motorrijder heb je nl. zo gemist. Motorrijders zijn zo bewegelijk en kleine objecten dat om ze 100% in beeld te kunnen houden je alleen maar in je spiegels zal moeten kijken, daar zit een probleem aan namelijk... je kijkt niet meer voor je.
Voorbeeld:
Je zit op een vierbaansweg op de vierde baan, je wil naar de derde baan. Tegelijkertijd gaat er iemand (auto of motor) iets te enthousiast van de eerste baan naar de derde (en je hebt er zat die twee banen in een keer kruisen). Als jij op dat moment niet over je schouder kijkt is het boem en boem wil je niet, al is die ander een lul.
Voordeel is dat wanneer je je rijbewijs hebt gehaald en je op die manier blijft kijken het een gewoonte wordt.
Jammer genoeg is het in Nederland zo dat 60% van diegenen die net hun rijbewijs hebben gehaald te moeten menen dat alle regels ed. overboord kunnen (binnen een jaar al) want ze vinden zichzelf vanaf dag 1 topchauffeurs en dat die regels niet voor hun gelden laat staan het kijkgedrag wat ronduit beroerd is (invoegen op de snelweg doen we natuurlijk bij het eerste blokje met 70km/u zonder te kijken of er iemand aankomt, want fuck it! ik heb toch een rijbewijs, dus ik ben goed)
En die heel veel mensen hebben ook ooit hun rijbewijs gehaald en gezegd, fuck it met regeltjes ik kan het zelf beter.quote:Op donderdag 22 november 2012 08:07 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Alsof alleen mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben dat doenheel veel mensen voegen debiel in en/of kijken nauwelijks om hun heen.
Maar wanneer ze dat danwel gedaan hebben is niet zeker.quote:Op donderdag 22 november 2012 08:11 schreef D0808 het volgende:
[..]
En die heel veel mensen hebben ook ooit hun rijbewijs gehaald en gezegd, fuck it met regeltjes ik kan het zelf beter.
Dat is niet zeker nee, maar meestal is dat binnen een jaar na het halen al. Hier op deze pagina tel ik er al een paar bijv. die het al niet meer nodig vinden om over hun schouder te kijken (want ze hebben magische spiegels denk ik)quote:Op donderdag 22 november 2012 08:12 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar wanneer ze dat danwel gedaan hebben is niet zeker.
Omdat ze dat toen ze net dat rijbewijs hadden dus meteen verkeerd deden. Invoegen op snelheid? Fuck it, ik tief hem gewoon naar links. Voorrang verlenen bij verwisselen van rijstrook? Fuck it, knipper aan en gaan. Invoegende auto op de invoegstrook. Fuck de rest, ik ga gewoon naar links met 100 zodat ik iedereen die 130 rijdt hinder.quote:Op donderdag 22 november 2012 08:07 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Alsof alleen mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben dat doenheel veel mensen voegen debiel in en/of kijken nauwelijks om hun heen.
quote:Op donderdag 22 november 2012 04:25 schreef D0808 het volgende:
Gewoon altijd over je schouder heenkijken (naast je dus, het deel wat niet door spiegels wordt gedekt) ook bij verwisselen van baan, een motorrijder heb je nl. zo gemist. Motorrijders zijn zo bewegelijk en kleine objecten dat om ze 100% in beeld te kunnen houden je alleen maar in je spiegels zal moeten kijken, daar zit een probleem aan namelijk... je kijkt niet meer voor je.
Voorbeeld:
Je zit op een vierbaansweg op de vierde baan, je wil naar de derde baan. Tegelijkertijd gaat er iemand (auto of motor) iets te enthousiast van de eerste baan naar de derde (en je hebt er zat die twee banen in een keer kruisen). Als jij op dat moment niet over je schouder kijkt is het boem en boem wil je niet, al is die ander een lul.
Voordeel is dat wanneer je je rijbewijs hebt gehaald en je op die manier blijft kijken het een gewoonte wordt.
Jammer genoeg is het in Nederland zo dat 60% van diegenen die net hun rijbewijs hebben gehaald te moeten menen dat alle regels ed. overboord kunnen (binnen een jaar al) want ze vinden zichzelf vanaf dag 1 topchauffeurs en dat die regels niet voor hun gelden laat staan het kijkgedrag wat ronduit beroerd is (invoegen op de snelweg doen we natuurlijk bij het eerste blokje met 70km/u zonder te kijken of er iemand aankomt, want fuck it! ik heb toch een rijbewijs, dus ik ben goed)
quote:Op donderdag 22 november 2012 08:15 schreef D0808 het volgende:
[..]
Dat is niet zeker nee, maar meestal is dat binnen een jaar na het halen al. Hier op deze pagina tel ik er al een paar bijv. die het al niet meer nodig vinden om over hun schouder te kijken (want ze hebben magische spiegels denk ik)
quote:Op woensdag 21 november 2012 22:25 schreef Travel. het volgende:
[..]
Dat kan ik je zonder instructeur ook wel vertellen. Bij het wisselen van baan is het handig. Niet als je 100% zeker kan zijn dat er niemand kan komen.
Had het er vandaag ook over met mijn rijinstructeur. Ik ben van mening dat knipperlichten geen voorrang afdwingen is maar simpel zeggen is dat je naar links gaat, je zit immers in een invoegstrook. Het is namelijk ook niet zo dat een auto gewoon naast je mag blijven rijen terwijl er plaats is, ik moet namelijk ook rekening houden met de auto's die willen invoegen.quote:Op donderdag 22 november 2012 02:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Het mag gewoon niet. Je mag geen voorrang afdwingen
Eh.. De auto naast je mag wel naast je blijven rijden. Het is aan jou om een ruimte te vinden, dus of gas bij of gas eraf. Jij doet de verrichting, jij moet voorrang verlenen. Dat mensen vaak ruimte geven is mooi meegenomen, maar daar mag je niet vanuit gaan.quote:Op donderdag 22 november 2012 12:35 schreef xzaz het volgende:
[..]
Had het er vandaag ook over met mijn rijinstructeur. Ik ben van mening dat knipperlichten geen voorrang afdwingen is maar simpel zeggen is dat je naar links gaat, je zit immers in een invoegstrook. Het is namelijk ook niet zo dat een auto gewoon naast je mag blijven rijen terwijl er plaats is, ik moet namelijk ook rekening houden met de auto's die willen invoegen.
Maar goed, ik zeg gewoon ja en amen en gewoon knipperen wanneer je plaats heb. Dus -> Positioneren (gas / minder gas) -> knipperlicht -> gaan -> knipperlicht uit.
Knipperlicht is dus IK GA naar links ipv IK WIL naar links.
Aan de andere kant het wekt wel het geval op dat mensen naar bv links gaan en bij het draaien van de stuur hun knipperlicht aanzetten. Ja dan ben je te laat.quote:Op donderdag 22 november 2012 12:42 schreef Nagelschaartje het volgende:
En helaas zijn er heel veel mensen die denken dat een knipperlicht betekent dat je iets wil.. Zeer onduidelijk. Zoals mensen die voor ze op de invoegstrook zitten al hun knipperlicht naar links aan hebben... Goh, je wil van de invoegstrook de snelweg op? No shit sherlock!
Ja.quote:Op donderdag 22 november 2012 12:41 schreef Bankpasje het volgende:
Morgen weer theorie examen, na afgelopen maandag gezakt te zijn met twee fout teveel..
nog even een vraag, met betrekking tot dit verkeersbord:
[ afbeelding ]
Hier krijg ik toch voorrang op de bestuurders die zowel links, als van rechts komen?
euh, nee en nee. Je mag iemand die wil invoegen niet hinderen, maar dat is nog altijd wat anders dan ruimte moeten maken. Als ik rechts rijd blijf ik rustig doorrijden, kom jij naast me te zitten dan is dat jouw probleem, moet je maar beter opletten. Ik maak geen ruimte voor je, echter ga ik ook geen gas bijgeven of loslaten voor je.quote:Op donderdag 22 november 2012 12:35 schreef xzaz het volgende:
Het is namelijk ook niet zo dat een auto gewoon naast je mag blijven rijen terwijl er plaats is, ik moet namelijk ook rekening houden met de auto's die willen invoegen.
Knipperlicht is dus IK GA naar links ipv IK WIL naar links.
Vooral geen rekening met elkaar houdenquote:Op donderdag 22 november 2012 13:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
euh, nee en nee. Je mag iemand die wil invoegen niet hinderen, maar dat is nog altijd wat anders dan ruimte moeten maken. Als ik rechts rijd blijf ik rustig doorrijden, kom jij naast me te zitten dan is dat jouw probleem, moet je maar beter opletten. Ik maak geen ruimte voor je, echter ga ik ook geen gas bijgeven of loslaten voor je.
Over je knipper: jij voert de bijzondere manoeuvre uit en hebt mij voor te laten gaan. Mocht je wel komen dan hang ik in de toeter en het grootlicht, maar doordrukken doe ik ook.
nee. U nadert een voorrangskruising en u hebt voorrang op de kruisende wegen van links en van rechts. Is een b3quote:
vooral denken dat je voorrang hebt met een knipperlichtje aan of bij het invoegen. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar ik rij graag door en heb wel minimaal 1x per dag zo n geval dat met 90 hem ervoor wil flikkeren, erg fijn als je 120 + rijdt.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:27 schreef Travel. het volgende:
[..]
Vooral geen rekening met elkaar houden
Dat zijn de ergstequote:Op donderdag 22 november 2012 13:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
vooral denken dat je voorrang hebt met een knipperlichtje aan of bij het invoegen. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar ik rij graag door en heb wel minimaal 1x per dag zo n geval dat met 90 hem ervoor wil flikkeren, erg fijn als je 120 + rijdt.
wat ben jij dan een eikel zeg, ff gas bijgeven of loslaten is toch geen moeite? ik hoop dat ik jou een keer tegen kom tijdens het rijden, aso.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
euh, nee en nee. Je mag iemand die wil invoegen niet hinderen, maar dat is nog altijd wat anders dan ruimte moeten maken. Als ik rechts rijd blijf ik rustig doorrijden, kom jij naast me te zitten dan is dat jouw probleem, moet je maar beter opletten. Ik maak geen ruimte voor je, echter ga ik ook geen gas bijgeven of loslaten voor je.
Over je knipper: jij voert de bijzondere manoeuvre uit en hebt mij voor te laten gaan. Mocht je wel komen dan hang ik in de toeter en het grootlicht, maar doordrukken doe ik ook.
Invoegers moeten zich gewoon aanpassen aan het overige verkeer. Als je niet kan invoegen doordat je niet oplet of het inzicht van een aardappel hebt is dat je eigen probleem. Ik rij praktisch ook altijd door met dezelfde snelheid als ik op de rechterbaan naast een invoegstrook rij. Of ik ga naar links oid maar als dat niet het geval is moet de invoeger maar kijken hoe hij het beste kan invoegen.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:39 schreef delano.888 het volgende:
[..]
wat ben jij dan een eikel zeg, ff gas bijgeven of loslaten is toch geen moeite? ik hoop dat ik jou een keer tegen kom tijdens het rijden, aso.
Dus is het antwoord op zijn vraag ja, tosti.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
nee. U nadert een voorrangskruising en u hebt voorrang op de kruisende wegen van links en van rechts. Is een b3
Okquote:Op donderdag 22 november 2012 13:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
vooral denken dat je voorrang hebt met een knipperlichtje aan of bij het invoegen. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar ik rij graag door en heb wel minimaal 1x per dag zo n geval dat met 90 hem ervoor wil flikkeren, erg fijn als je 120 + rijdt.
Invoeger moet zich aanpassen en uitzoeken hoe ie het beste in kan voegen. Is zijn probleem als dat niet lukt door onoplettendheid en/of gebrek aan inzicht.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:27 schreef Travel. het volgende:
[..]
Vooral geen rekening met elkaar houden
nee, dat is het niet. Vul het zo in op je examen en hij is fout, hetgeen hij ondervond.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:45 schreef Travel. het volgende:
[..]
Dus is het antwoord op zijn vraag ja, tosti.
Nee dat is het probleem van heel het verkeer / de auto moet doorrijden op de vluchtstrook waar hij alsnog moet invoegen. Je bent niet vrij van verkeerdeelname omdat je toevallig niet hoeft in te voegen. Als je iemand niet LAAT invoegen terwijl er wel ruimte is is het weer artikel 13.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:56 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Invoeger moet zich aanpassen en uitzoeken hoe ie het beste in kan voegen. Is zijn probleem als dat niet lukt door onoplettendheid en/of gebrek aan inzicht.
Gefeli, je hebt hem iigquote:Op donderdag 22 november 2012 16:27 schreef themole het volgende:
Zojuist even 40 euro afgetikt voor mijn rijbewijs.
Bedank, virtueel heb ik hem nu. Volgende week rond deze tijd heb ik hem echt.quote:
Nee, je mag iemand niet hinderen. Dat betekent dat als er iemand naast je rijdt die wil invoegen, jij geen gas bij mag gaan geven. Echter, rijd je op de cruise control en wil diegene invoegen, dan is het zijn/haar probleem als deze naast jou komt en heeft hij/zij het gas maar los te laten dan wel verder in te trappen. Klein, maar toch zeer belangrijk verschil. Sterker nog, als jij naar links gaat om iemand in te laten voegen en vervolgens iemand achterop komt, dan maak jij je schuldig aan het niet voor laten gaan van verkeer/hinderen van verkeer op de hoofdrijbaan.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee dat is het probleem van heel het verkeer / de auto moet doorrijden op de vluchtstrook waar hij alsnog moet invoegen. Je bent niet vrij van verkeerdeelname omdat je toevallig niet hoeft in te voegen. Als je iemand niet LAAT invoegen terwijl er wel ruimte is is het weer artikel 13.
Het moet een wisselwerking zijn tussen bestuurders het moet zeker niet van één kant komen.
Wens ik je veel succes. Meestal ben ik onderweg met een flinke wagen dan wel wagen + aanhanger, dan al niet beladen. En nee, daarmee mag ik meestal niet eens naar links en nee, daarmee ga ik ook geen gas bijgeven of loslaten, want ik rijd maar 90. Grappig trouwens, mensen die net hun rijbewijs hebben en dan een ander de les gaan lezen.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:39 schreef delano.888 het volgende:
[..]
wat ben jij dan een eikel zeg, ff gas bijgeven of loslaten is toch geen moeite? ik hoop dat ik jou een keer tegen kom tijdens het rijden, aso.
Laat maarquote:Op donderdag 22 november 2012 15:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
nee, dat is het niet. Vul het zo in op je examen en hij is fout, hetgeen hij ondervond.
Je kent de regels geen eens. En als je al zo lang je rijbewijs hebt, ga dan lekker naar het gevordenen topic ofzo.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, je mag iemand niet hinderen. Dat betekent dat als er iemand naast je rijdt die wil invoegen, jij geen gas bij mag gaan geven. Echter, rijd je op de cruise control en wil diegene invoegen, dan is het zijn/haar probleem als deze naast jou komt en heeft hij/zij het gas maar los te laten dan wel verder in te trappen. Klein, maar toch zeer belangrijk verschil. Sterker nog, als jij naar links gaat om iemand in te laten voegen en vervolgens iemand achterop komt, dan maak jij je schuldig aan het niet voor laten gaan van verkeer/hinderen van verkeer op de hoofdrijbaan.
Ik ken de regels geen eensquote:Op donderdag 22 november 2012 17:37 schreef Travel. het volgende:
[..]
Je kent de regels geen eens. En als je al zo lang je rijbewijs hebt, ga dan lekker naar het gevordenen topic ofzo.
quote:Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Ik heb het over dat verkeersbord. Die snelweg zal me een worst wezen.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik ken de regels geen eensMan, laat me niet lachen.
Gelukkig is de wetgever het middels RVV '90 met me eens, ik heb het voor jou even vet gedrukt, onderstreept en schuin gezet:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |