abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 december 2012 @ 16:17:55 #251
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119960148
quote:
In het begin gebruikte God mensen om Zijn wil te vervullen.
God kan toch niet tegen vrije wil ingaan? Anders had hij kinderen die verkracht werden door hun eigen pa wel geholpen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119960405
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Oh vandaar. Ik had nog nooit van luciferianisten gehoord. Ik dacht: misschien is het een ander woord voor atheisten. Dat je gedachte gevolgd bent: je bent niet met ons, dan tegen ons. Dus als je god niet volgt dan volg je de duivel (oid). Maar dat is dus niet echt zo...
In een organisatie heb je leiders en volgers. Vaak weten volgers niet wat de leiders bespreken. Ik heb het over leiders.

quote:
Gelukkig heb ik ook aangegeven WAAROM ik die discussies niet prettig vindt en nogal nutteloos. Je kan je wel voorstellen dat als ik van mening ben dat de Duivel de tegenpartij voor het lapje houdt, het nogal lastig praten wordt? Bij elk vers dat jij aanhaalt zeg ik dan ( en dat zou ik dan dus ook echt menen ): ''dat heeft de duivel daar getoverd! Je bent verblind!'' En dat vind ik geen gezonde manier van standpunten uitwisselen.
Ik ook niet.

quote:
Het interesseert me juist enorm! Ik had een poosje terug ( in een openhartige bui, dat heb ik soms ) al bekend dat de fascinatie voor geloof me juist drijft op dit forum. Het is niet alleen om mijn Atheïsme te versterken; dat gebeurt gaandeweg wel zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Het is vooral omdat het me mateloos bezighoudt hoe je in zaken als pratende slangen kan geloven en een wereld van 600-10.000 jaar oud. Dat fenomeen vind ik juist prachtig. Net als het idee dat de duivel door god aan het roer van de aarde is gezet ( ik las zoiets bij Bianconeri iig ). Schitterend, toch? Ik ga zeker die dingen opzoeken. En als het me overtuigt dan zien we dan wel weer.
Ik vind het ook 'prachtig' (triest, jammer), dat mensen geloven dat je van steen door puur toeval levende wezens kunt krijgen. Daar heeft men wat mij betreft meer geloof voor nodig dan te geloven dat God heeft gemaakt.

quote:
Wel heb ik een kort vraagje voor jou: zoek jij weleens, alleen maar uit interesse, niet eens om je ideeën te testen, serieuze zaken op die regelrecht tegen je ideeën ingaan? Zonder in detail over het onderzoek zelf te treden, maar dit soort dingen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1832089/
http://www.newscientist.c(...)ts-found-in-dna.html
Ja dat doe ik weleens.
Wat aan Otzi spreekt mijn ideeen tegen overigens? Ik zie niets wat niet in harmonie is met mijn kijk op zaken, in tegendeel.

quote:
Mijn nicht doet forensische wetenschappen en een minor evolutionaire biologie. En ik heb het al jaren heel vaak met haar over dit soort zaken. Heeft dat ook jouw interesse?
Jazeker.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:25:47 #253
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119960435
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adventisten beweren niet te weten wanneer Jezus terugkomt.
Sinds 1844 niet meer nee. Dat hebben ze na een afsplitsing mooi aangepast.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat doe je zelf precies in deze post? Probeer je me niet te helpen de waarheid over mijn eigen 'sektarische denken' in te zien?
Ja dat klopt inderdaad.
I thought you thought
pi_119960735
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Zonder in detail over het onderzoek zelf te treden, maar dit soort dingen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1832089/
http://www.newscientist.c(...)ts-found-in-dna.html

Even opgezocht:
quote:
Zink says these findings fit with earlier investigations showing that Ötzi's major arteries, including his aorta, were all calcified – a sign they were clogged with fatty deposits.
Dat die arme Ötzi een ongezonde dieet erop na hield is toch geen argument tegen God :?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 5 december 2012 @ 16:34:16 #255
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119960753
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:17 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Er staat juist dat Jehovah daar tegen is, er niet om vraagt?
Dat we daarom niet hebben wat we willen (moord enzo).

Sowieso is er verschil tussen OT en NT. In het begin gebruikte God mensen om Zijn wil te vervullen.
Het beloofde land binnen te gaan bijvoorbeeld. Echter later gebruikte God geen mensen meer hiervoor, was het niet meer nodig. Vandaar ook dat later het gebod is gekomen dat je geen deelname in moord en oorlog moge hebben.
Zelfs in OT mocht je niet vrijelijk doden, alleen door God geheiligde oorlogen.
In door God geheiligde oorlogen overtreedt God nog steeds zijn eigen gebod dat je niet mag doden.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119960919
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

In door God geheiligde oorlogen overtreedt God nog steeds zijn eigen gebod dat je niet mag doden.
De oorlog is niet geheiligd maar door God opgedragen. Dat is een wezenlijk verschil met moord met voorbedachte rade door iemand op eigen houtje uitgevoerd. God als soeverein rechter en schepper kan oordelen over leven en dood zonder zich schuldig te maken aan het overtreden van de wet. We wonen als het ware in Gods huis. Me dunkt dat Hij kan beslissen ons binnen te houden of buiten te gooien. Maar wij hebben niet het recht om in Gods huis elkaar buiten te gooien wanneer we daan zin in hebben.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:44:22 #257
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961113
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De oorlog is niet geheiligd maar door God opgedragen. Dat is een wezenlijk verschil met moord met voorbedachte rade door iemand op eigen houtje uitgevoerd. God als soeverein rechter kan oordelen over leven en dood zonder zich schuldig te maken aan het overtreden van de wet.
Als God zegt: Gij zult niet doden, en hij roept ertoe op, overtreedt hij het gebod. Als je eens naar de Hebreeuwse tekst kijkt in plaats van zo'n Engelse bijbel wat je in veel topics lijkt te doen kom je erachter dat het Hebreeuwse woord wat er staat nogal verschillende betekenissen heeft.

Zo staat er:

Lo thierzach

Het Hebreeuwse woord Theirzach wat hier staat heeft als een van de betekenissen voorbedachte rade, het is niet de enige betekenis.

Ali, leer gewoon Hebreeuws, dan kom je erachter wat er nou echt staat.

Ik leer nu Hebreeuws en ik lees Genesis, en het is ongelofelijk wat voor een onzin ze in die bijbels hebben gezet. Zo staat in de Bijbel:

In den beginne schiep God de hemel en de aarde.

Wat een onzin, er stond:

Bereshit, bara elohim at hasjmiem ve at ha-aretz.

Dit betekent:

Begin, schiep God de hemel en de aarde.

Er is nogal een groot verschil tussen: Het begin of : Begin, in zijn algemeenheid.

Daarnaast bevat het Hebreeuwse woord Bereshit het Hebreeuwse woord: Rosj, wat hoofd betekent. Be betekent zoiets als bij. Dit zou betekenen dat de schepping een gedachte van God is en dat wij een gedachte van God zijn, dit geloofden idealisten zoals Hegel en Berkeley ook en ik snap eindelijk waar het vandaan komt. Verdiep je eens in kabbalisme enzo, bepaalde rabbijnen snappen de echte betekenis achter de Thora en wat er echt bedoeld werd met wat er staat.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:48:56 #258
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119961271
quote:
In een organisatie heb je leiders en volgers. Vaak weten volgers niet wat de leiders bespreken. Ik heb het over leiders.
Ik ga vanavond effe zoeken.

quote:
Ik vind het ook 'prachtig' (triest, jammer), dat mensen geloven dat je van steen door puur toeval levende wezens kunt krijgen.
Ik ook. Je moet niks geloven wat er zomaar gezegd wordt. En zeker met abiogenesis kan je nog helemaal geen conclusies trekken. Ik ben totaal geen kenner op dit gebied, dus misschien is mijn standpunt achterhaald. Maar voor zover ik weet waren er een paar theorieën die mogelijk antwoord kunnen geven in de toekomst. Dus we zien wel even hoe dat loopt. Maar definitief bewijs is er zeker nog niet. En misschien komen we er wel helemaal nooit achter hoe het zat.

quote:
Ja dat doe ik weleens.
Wat aan Otzi spreekt mijn ideeen tegen overigens? Ik zie niets wat niet in harmonie is met mijn kijk op zaken, in tegendeel.
Hmm, verschillende dingen denk ik. Als je kijkt naar de ouderdom 5300 jaar geleden, dan wordt het lastig met de zondvloed. Er moet dan in korte tijd ( zo'n 400 jaar als ik goed reken ) een gemeenschap gesticht zijn, want Otzi was niet alleen. Mensen moeten vanaf Noach in Turkije ( ergens) met een klein deel van zijn kinderen ( want de rest werden ook nog o.a. Inuit, Chinezen en Afrikanen en Indiers ) binnen 400 jaar een hele gemeenschap op Corsica en Sardinië opgebouwd hebben. En van daaruit zijn er weer hele groepen in de Alpen terechtgekomen. En dat alles met maar 2 dieren van elke soort en op een aarde die een jaar lang 9km onder water heeft gestaan. Op zijn minst: twijfelachtig. Waarschijnlijk: een sprookje.

Daarnaast kun je het ook wat breder trekken door te zeggen: als je geen bezwaar ziet in het feit dat uit DNA-Onderzoek blijkt dat Otzi 5300 jaar oud is, je dan ook geen bezwaar zou moeten hebben tegen onderzoeken die uitwijzen dat mensen in het algemeen al een veel langere geschiedenis hebben.
http://www.nature.com/news/2011/110922/full/news.2011.551.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7872649 These results suggest that the prehistoric colonization of South America is the outcome of multiple migrations;
http://www.livescience.co(...)ldest-human-dna.html

- Dit soort onderzoeken.

Als je daar geen bezwaar tegen hebt dan kan ik dat me heel goed voorstellen. DNA is nogal serieus onderzoek. Er is laatst nog een man een verdachte in een moordzaak door geworden.

Ik maak hier dus nogal een dikke aanname door ervan uit te gaan dat je gelooft in een jonge aarde en dus een jonge mens. Omdat je met een oude mens wellicht in de knoop komt met wie de eerste mensen waren en vooral: wanneer die leefden.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119961286
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:44 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Als God zegt: Gij zult niet doden, en hij roept ertoe op, overtreedt hij het gebod. Als je eens naar de Hebreeuwse tekst kijkt in plaats van zo'n Engelse bijbel wat je in veel topics lijkt te doen kom je erachter dat het Hebreeuwse woord wat er staat nogal verschillende betekenissen heeft.

Zo staat er:

Lo thierzach

[ afbeelding ]

Het Hebreeuwse woord Theirzach wat hier staat heeft als een van de betekenissen voorbedachte rade, het is niet de enige betekenis.
Wat is het dan allemaal nog meer? Vertel het mij maar.

quote:
Ali, leer gewoon Hebreeuws, dan kom je erachter wat er nou echt staat.

Ik leer nu Hebreeuws en ik lees Genesis, en het is ongelofelijk wat voor een onzin ze in die bijbels hebben gezet. Zo staat in de Bijbel:

In den beginne schiep God de hemel en de aarde.

Wat een onzin, er stond:

Bereshit, bara elohim at hasjmiem ve at ha-aretz.

Dit betekent:

Beginne, schiep God de hemel en de aarde.

Er is nogal een groot verschil tussen: Het begin of : Begin, in zijn algemeenheid.
En 'beginne', heeft dat voor jou enige zinnige betekenis? Voor mij niet. De vertalers hebben van het hebreeuws een begrijpelijke vertaling gemaakt in onze taal die gebruikt maakt van andere structuur, grammatica enz. Uiteraard dien je naar de grondtekst te gaan voor de eerste schrift.

quote:
Daarnaast bevat het Hebreeuwse woord Bereshit het Hebreeuwse woord: Rosj, wat hoofd betekent. Be betekent zoiets als bij. Dit zou betekenen dat de schepping een gedachte van God is en dat wij een gedachte van God zijn, dit geloofden idealisten zoals Hegel en Berkeley ook en ik snap eindelijk waar het vandaan komt. Verdiep je eens in kabbalisme enzo, bepaalde rabbijnen snappen de echte betekenis achter de Thora en wat er echt bedoeld werd met wat er staat.
Het nieuwe testament stelt dat alles door het Woord gemaakt is.

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. Johannes 1

God is inderdaad 'gedachte', 'geest' zonder materiele substantie.

Hoe weet je dat kabbalisme de ware uitleg is?
  woensdag 5 december 2012 @ 16:50:03 #260
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961312
Daarnaast heeft de onderzoek Israel Finkelstein onderzoek gedaan naar de Bijbel ali, veel verhalen blijken niet in overeenstemming te zijn met archeologische vondsten.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:54:46 #261
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961492
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat is het dan allemaal nog meer? Vertel het mij maar.
Dat kun je allemaal hier vinden:

http://lexiconcordance.com/hebrew/7523.html

Volgens Richard Dawkins die dit onderzocht heeft ging het trouwens om andere Joden. Niet-Joden mocht je wel gewoon doden, ook met voorbedachte rade.

quote:
En 'beginne', heeft dat voor jou enige zinnige betekenis? Voor mij niet. De vertalers hebben van het hebreeuws een begrijpelijke vertaling gemaakt in onze taal. Uiteraard dien je naar de grondtekst te gaan voor de eerste schrift.

Ja, dat heeft het ja. Want met beginne of begin kan ook bedoeld worden: In een begin, of dat God met iets begon. Het betekent niet hét begin, maar het is logisch dat de vertalers van de Bijbel een westerlijk-Europese denkwijze erop nahielden en meteen geloofden dat je dit zo moet vertalen, als je enigszins iets van taalkunde zou afweten echter, weet je dat je woorden en zinnen in andere taalgroepen, Hebreeuws is zelfs een Afro-Aziatische taal en wijkt zeer af van het Indo-Europees, helemaal niet zo makkelijk zo direct kunt vertalen naar onze talen. Daarnaast hou je geen enkele rekening met een eventuele symbolische betekenis.

quote:
Het nieuwe testament stelt dat alles door het Woord gemaakt is.

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. Johannes 1

God is inderdaad 'gedachte', 'geest' zonder materiele substantie.
Ook het nieuwe testament zou symbolisch zijn en sommige evangelieën bevatten gnostiek, zo zou Paulus een gnosticus zijn geweest.
pi_119961526
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:25 schreef Scabies het volgende:

[..]

Sinds 1844 niet meer nee. Dat hebben ze na een afsplitsing mooi aangepast.

Dus adventisme beweert het niet te kennen. Adventisme evolueert. Houd je daar rekening mee?

quote:
Ja dat klopt inderdaad.
Waarom?
  woensdag 5 december 2012 @ 16:58:33 #263
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961648
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus adventisme beweert het niet te kennen. Adventisme evolueert. Houd je daar rekening mee?

[..]

Waarom?
Als adventisme dat eerder beweerde dan beweerde het toch het te kennen?
pi_119961696
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat kun je allemaal hier vinden:

http://lexiconcordance.com/hebrew/7523.html
En welke van die definities, anders dan 'accidental', kan niet als 'met voorbedachte rade' beschouwd worden?

quote:
Volgens Richard Dawkins die dit onderzocht heeft ging het trouwens om andere Joden. Niet-Joden mocht je wel gewoon doden, ook met voorbedachte rade.

En Richard Dawkins is een autoriteit op het gebied van...?

quote:
Ja, dat heeft het ja. Want met beginne of begin kan ook bedoeld worden: In een begin, of dat God met iets begon. Het betekent niet hét begin, maar het is logisch dat de vertalers van de Bijbel een westerlijk-Europese denkwijze erop nahielden en meteen geloofden dat je dit zo moet vertalen, als je enigszins iets van taalkunde zou afweten echter, weet je dat je woorden en zinnen in andere taalgroepen, Hebreeuws is zelfs een Afro-Aziatische taal en wijkt zeer af van het Indo-Europees, helemaal niet zo makkelijk zo direct kunt vertalen naar onze talen. Daarnaast hou je geen enkele rekening met een eventuele symbolische betekenis.
Waarom zou 'in den beginne' per se gelezen moeten worden als 'hét begin'? Het begin van wat? Wat is tijd?

quote:
Ook het nieuwe testament zou symbolisch zijn en sommige evangelieën bevatten gnostiek, zo zou Paulus een gnosticus zijn geweest.
Volgens wie en waarom?
pi_119961728
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Als adventisme dat eerder beweerde dan beweerde het toch het te kennen?
En als het dat nu niet meer beweert beweert het dat dat nu niet meer? Leven we in 1844 of in 2012?
  woensdag 5 december 2012 @ 17:02:56 #266
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961823
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En welke van die definities, anders dan 'accidental', kan niet als 'met voorbedachte rade' beschouwd worden?

Als daar accidental bijstaat is dat toch een definitie zonder voorbedachte rade?

quote:
En Richard Dawkins is een autoriteit op het gebied van...?

Religie. Richard Dawkins heeft een heel goed boek over religie geschreven, God als Misvatting of ook wel: The God Delusion, lees die maar eens, hij beschrijft de godsdienst heel goed.

quote:
Waarom zou 'in den beginne' per se gelezen moeten worden als 'hét begin'? Het begin van wat? Wat is tijd?

Je snapt me niet, ik zeg dat: Begin of In begin vertaald is als In den beginne door de Bijbelvertalers.

quote:
Volgens wie en waarom?
Daarover kun je wat interessante topics vinden op dit forum. :)
  woensdag 5 december 2012 @ 17:05:51 #267
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119961928
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En als het dat nu niet meer beweert beweert het dat dat nu niet meer? Leven we in 1844 of in 2012?
Als ik bij meneer Doko kom en meneer Doko beweert dat hij kan voorspellen wat er met mij morgen gebeurt, maar hij voorspelt dat fout, dan zal meneer Doko het fout hebben en is het in het verleden gebeurd, maar het feit dat hij iets voorspeld heeft blijft altijd staan.

Als meneer Doko later beweert dat dat met mij in de spirituele of geestelijke wereld is gebeurd (je snapt mijn vergelijking hoop ik) kan ik dom doen, mijn hersens uitzetten en hem geloven of ik kan doorzien dat het een oplichter is of iemand die denkt iets te kunnen wat hij/zij niet kan.

In de Bijbel staat hoe foute profeten niet vertrouwd moeten worden en zelfs hoe ze gestenigd moeten worden en jij sluit je aan bij een organisatie met foute profeten, hoe ironisch.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:15:02 #268
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119962246
Ali_Kannibali, bekijk deze video eens:

vooral het begin is belangrijk met de vergelijking met mieren.
pi_119962287
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:02 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Als daar accidental bijstaat is dat toch een definitie zonder voorbedachte rade?
Ja maar valt dat onder een oorlogsdaad onder commando van God zelf? Ik denk het niet he. De rest doet dat ook niet.

quote:
Religie. Richard Dawkins heeft een heel goed boek over religie geschreven, God als Misvatting of ook wel: The God Delusion, lees die maar eens, hij beschrijft de godsdienst heel goed.

Dat boek hangt van drogredenen aan elkaar. Ik kan die man niet serieus nemen op het gebied van religie of spiritualiteit.

quote:
Je snapt me niet, ik zeg dat: Begin of In begin vertaald is als In den beginne door de Bijbelvertalers.
Ja, en ik zeg dat het probleem wat je daarin ziet van je eigen interpretatie van 'in den beginne afhangt'. Wat is overigens 'het begin' indien God al bestond?

quote:
Daarover kun je wat interessante topics vinden op dit forum. :)
Maar ik vroeg het aan jou :)
pi_119962341
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Als ik bij meneer Doko kom en meneer Doko beweert dat hij kan voorspellen wat er met mij morgen gebeurt, maar hij voorspelt dat fout, dan zal meneer Doko het fout hebben en is het in het verleden gebeurd, maar het feit dat hij iets voorspeld heeft blijft altijd staan.

Als meneer Doko later beweert dat dat met mij in de spirituele of geestelijke wereld is gebeurd (je snapt mijn vergelijking hoop ik) kan ik dom doen, mijn hersens uitzetten en hem geloven of ik kan doorzien dat het een oplichter is of iemand die denkt iets te kunnen wat hij/zij niet kan.

In de Bijbel staat hoe foute profeten niet vertrouwd moeten worden en zelfs hoe ze gestenigd moeten worden en jij sluit je aan bij een organisatie met foute profeten, hoe ironisch.
De mensen hadden zich vergist. Zoals alle mensen moesten ze groeien in begrip, wijsheid, bijbelkennis, enzovoorts.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:19:35 #271
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119962388
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja maar valt dat onder een oorlogsdaad onder commando van God zelf? Ik denk het niet he. De rest doet dat ook niet.
Waarom aanbid jij iets wat oproept tot de vernietiging van anderen?

quote:
Dat boek hangt van drogredenen aan elkaar. Ik kan die man niet serieus nemen op het gebied van religie of spiritualiteit.

Noem een voorbeeld van een drogreden van Dawkins, want ik ben ze niet tegengekomen.

quote:
Ja, en ik zeg dat het probleem wat je daarin ziet van je eigen interpretatie van 'in den beginne afhangt'. Wat is overigens 'het begin' indien God al bestond?

Nee, er zijn meer mensen en ook christenen die dit erin lezen. En ik snap niet waarom je als er geen 'het' staat in de oorspronkelijke tekst dit er opeens wel bijzet in de vertaling, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de schrijvers dit ook zo bedoelden als ze dit er niet ingezet hebben.

quote:
Maar ik vroeg het aan jou :)
Bepaalde passages waarin Paulus het gehad zou hebben over dat God in onszelf zit.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:22:19 #272
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119962484
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De mensen hadden zich vergist. Zoals alle mensen moesten ze groeien in begrip, wijsheid, bijbelkennis, enzovoorts.
Doet niks af aan dat het valse profeten waren volgens de Bijbel:

12.4. Hoe onderscheiden we tussen valse en ware profetie?

In het Oude Testament worden twee criteria gegeven waaraan de Israëlieten de profeten moesten toetsen.

(1) Kwam uit wat de profeet had aangekondigd.

Deuteronomium 18:21-22.

Als niet uitkwam wat de profeet had voorzegd, dan wist je dat je met een valse profeet te doen had. Als wel uitkwam wat de profeet had voorzegd dan wist je nog niet zeker of het een ware profeet was omdat nog aan een tweede criterium voldaan moest worden.

Een ware profeet moest een 100 % score hebben in zijn voorzeggin­gen. Anders moest hij, ontmaskerd als een valse profeet, geste­nigd worden (Deuteronomium 18:20).

(2) Riep hij niet op tot afval van de Heer

Deuteronomium 13:1-5.

Hij moest ook geen afval van de Here leren. Riep de profeet niet op tot dingen die tegen het geschreven woord van God (de wet, de tien geboden) ingingen? Als hij dat deed dan was het duidelijk dat het een valse profeet was, ook als was uitgekomen wat hij voorzegd had. Zo'n valse profeet moest sterven (:5).

Dit zijn de twee criteria die het Oude Testament geeft. Hieron­der, bij 12.10, wordt verder ingegaan op het toetsen van profe­tie en profeten.

Als het aan JHWH ligt moesten de mensen gestenigd worden die jij navolgt.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:34:57 #273
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119962877
quote:
Ik ben er geen lid van, hou er zelf rekening mee dat je bij een sekte zit die fouten maakt. En dat je, dus, bedrogen wordt.

quote:
Waarom?
Omdat je overduidelijk een intelligent persoon bent die misleid wordt.
Maar dat zie je zelf niet in omdat je hersenen zo'n systeem van redeneringen heeft opgebouwd.
En dan ook nog eens hele rits van je eigen ervaringen erbij, dingen die absoluut geen toeval konden zijn, dingen die zichzelf uitleggen in het kader van wat je gelooft. Toch?

En dat is nou precies hoe zoiets werkt, dat is het probleem.
Daarom is het een vorm van hersenspoeling, je hebt allerlei aangeleerde redenaties opgebouwd die ontzettend lastig zijn te doorbreken.
En dat is bij elke sekte zo, niet alleen de jouwe.
En nu denk je waarschijnlijk dat ik je aanval omdat ik niet genoeg er vanaf weet, of simpelweg de "waarheid" niet kan zien omdat ik verblind ben. Correct?
Past allemaal in het plaatje.

Ik vind het overigens wel heel vreemd dat dit je zelf als psycholoog (als dat waar is) volledig ontgaat.
Dat is niet bedoeld als ad hominem, het verbaast me oprecht.
I thought you thought
pi_119962926
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:19 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom aanbid jij iets wat oproept tot de vernietiging van anderen?
Omdat diezelfde God almachtig het leven heeft gegeven aan dezelfde en mijzelf.

quote:
Noem een voorbeeld van een drogreden van Dawkins, want ik ben ze niet tegengekomen.

Dat je religie altijd afhangt van je culturele achtergrond.

quote:
Nee, er zijn meer mensen en ook christenen die dit erin lezen. En ik snap niet waarom je als er geen 'het' staat in de oorspronkelijke tekst dit er opeens wel bijzet in de vertaling, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de schrijvers dit ook zo bedoelden als ze dit er niet ingezet hebben.
Het staat er denk ik omdat in het nederlands 'in begin' geen betekenis heeft.

quote:
Bepaalde passages waarin Paulus het gehad zou hebben over dat God in onszelf zit.
Voor de gelovige leeft de transcendente God in hem, hij heeft God immers geaccepteerd om zijn leven te komen en in zijn hart te leven. Maar voor de ongelovige, zoekt die God in zichzelf of buiten zichzelf? Wat zegt Paulus daar over?
  woensdag 5 december 2012 @ 17:39:11 #275
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat diezelfde God almachtig het leven heeft gegeven aan dezelfde en mijzelf.

En hoe weet je zo zeker dat dat niet Allah is? Het kan net zo goed de God van de Qoraan zijn.

quote:

Maar dat is ook zo, iemand die tussen Hindoes opgroeit en nooit in contact met de islam komt zal geen moslim worden.

quote:
Het staat er denk ik omdat in het nederlands 'in begin' geen betekenis heeft.

In het Hebreeuws misschien wel, en ze hebben het dus verkeerd vertaald als het in het Hebreeuws niet dezelfde betekenis als 'in het begin' heeft.

quote:
Voor de gelovige leeft de transcendente God in hem, hij heeft God immers geaccepteerd om zijn leven te komen en in zijn hart te leven. Maar voor de ongelovige, zoekt die God in zichzelf of buiten zichzelf? Wat zegt Paulus daar over?
Ik zou het topic eens terug moeten opzoeken.
pi_119963050
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Goede opmerking. Om die reden schreven die gasten steeds onder een pseudoniem.
pi_119963215
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Weet je wat een kanjer van een drogreden is ? Dit:

quote:
Gewoon propaganda van een woestijnstammetje met een woestijngodje om hun wandaden recht te praten.
pi_119963281
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mensen hadden zich vergist.
Stenigen !!
quote:
Zoals alle mensen moesten ze groeien in begrip, wijsheid, bijbelkennis, enzovoorts.
En dat is zeer duidelijk als ik jou post lees.
pi_119963303
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

En hoe weet je zo zeker dat dat niet Allah is? Het kan net zo goed de God van de Qoraan zijn.

Omdat Allah's karakter niet het karakter is van de God die ik ken.

quote:
Maar dat is ook zo, iemand die tussen Hindoes opgroeit en nooit in contact met de islam komt zal geen moslim worden.

En niet per se hindoe.

quote:
In het Hebreeuws misschien wel, en ze hebben het dus verkeerd vertaald als het in het Hebreeuws niet dezelfde betekenis als 'in het begin' heeft.

Ik denk dat de manier waarop je 'in den beginne' leest afhangt van de bril die je zelf opzet.
pi_119963321
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:44 schreef MetalIsAwesome het volgende:
bepaalde rabbijnen snappen de echte betekenis
Hoe ben je te werk gegaan om de claims van die bepaalde rabbijnen op waarheid te testen?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
als je geen bezwaar ziet in het feit dat uit DNA-Onderzoek blijkt dat...
Uit DNA-onderzoek kan niet bepaald worden hoelang geleden een organisme geleefd zou hebben.
Misschien bedoel je radiometrische datering ipv DNA-onderzoek?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Denk je dat zelf, zoja, kun je dat onderbouwen?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:22 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Een ware profeet moest een 100 % score hebben in zijn voorzeggin­gen. Anders moest hij, ontmaskerd als een valse profeet, geste­nigd worden (Deuteronomium 18:20).
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:22 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Als het aan JHWH ligt moesten de mensen gestenigd worden die jij navolgt.
Jezus was niet gestenigd.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 5 december 2012 @ 17:50:09 #281
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963399
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jezus was niet gestenigd.
Dat wilden ze echter wel. Zijn voorspellingen zijn ook niet uitgekomen toen hij het over 'deze generatie' had.
pi_119963430
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat wilden ze echter wel. Zijn voorspellingen zijn ook niet uitgekomen toen hij het over 'deze generatie' had.
Deze generatie duidt op de generatie dat de gebeurtenissen die Jezus daar beschrijft zal meemaken.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:52:43 #283
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963480
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het karakter van de God die jij aanhangt is goed door Richard Dawkins beschreven:

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.

quote:
En niet per se hindoe.

Dat hangt af van of mensen gedwongen worden om Hindoe te worden. Dat weet Richard Dawkins echter ook wel dat mensen niet altijd kiezen om de religie aan te hangen waar ze mee opgroeien, wat Dawkins echter in twijfel trekt is of iemand magischerwijs de islam leert kennen en ertoe bekeert zonder ook maar ooit iets van in aanraking te kunnen zijn gekomen met de islam.

quote:
Ik denk dat de manier waarop je 'in den beginne' leest afhangt van de bril die je zelf opzet.
Ja, en die bril die jij opzet bij het lezen van 'in den beginne' is niet per definitie de correcte. :)
  woensdag 5 december 2012 @ 17:53:14 #284
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963499
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Deze generatie duidt op de generatie dat de gebeurtenissen die Jezus daar beschrijft zal meemaken.
Ja, en dat is niet uitgekomen, want nadat die generatie uitgestorven was was het nog steeds niet gebeurd. Jezus is dus een valse profeet.
pi_119963545
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat wil zeggen dat je Allah ook kent omdat je ook Alla's karakter kent. Wat zijn die verschillen dan wel volgens u ?
pi_119963576
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ja, en dat is niet uitgekomen, want nadat die generatie uitgestorven was was het nog steeds niet gebeurd. Jezus is dus een valse profeet.
Ben je serieus?
Daniël had vele profetische uitspraken op zijn naam staan, en een handvol daarvan zijn nog niet uitgekomen.
Volgens jouw redenering is Daniël een valse profeet?
  woensdag 5 december 2012 @ 17:56:27 #287
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963621
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ben je serieus?
Daniël had vele profetische uitspraken op zijn naam staan, en een handvol daarvan zijn nog niet uitgekomen. Volgens jouw redenering is Daniël een valse profeet?
Sprak Daniël ook over 'deze generatie'?
pi_119963659
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Sprak Daniël ook over 'deze generatie'?
Deze generatie is een toekomstige generatie. Het is een profetie van Jezus.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:58:15 #289
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119963683
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Deze generatie is een toekomstige generatie. Het is een profetie van Jezus.
Hoe weet jij dat? Wel knap dat je dat weet zeg.
pi_119963767
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat? Wel knap dat je dat weet zeg.
Ik zou zeggen, lees de bijbel eens in plaats van Richard Dawkins :)
pi_119963809
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:55 schreef man1986 het volgende:
Daniël had vele profetische uitspraken op zijn naam staan, en een handvol daarvan zijn nog niet uitgekomen.
Mijn voorspelling ook nog niet, nl. dat de wereld binnen de 2,8 miljard jaar zal vergaan. Ben ik nu ook een profeet ?
quote:
Volgens jouw redenering is Daniël een valse profeet?
Welke Daniël ? Er zijn meerdere Daniëllekens die koffiedik gekeken hebben in dat boek.
  woensdag 5 december 2012 @ 18:02:20 #292
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119963822
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je doelt op Lukas 21:31 denk ik.
Waaruit maak jij op dat die tekenen niet gekoppeld zijn aan de mensen waar Jezus tegen spreekt?
I thought you thought
pi_119964011
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:02 schreef Scabies het volgende:

[..]

Je doelt op Lukas 21:31 denk ik.
Waaruit maak jij op dat die tekenen niet gekoppeld zijn aan de mensen waar Jezus tegen spreekt?
Hier ben ik al op ingegaan in deze topic, zie vanaf pagina 1 en 2.
  woensdag 5 december 2012 @ 18:12:03 #294
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119964155
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hier ben ik al op ingegaan in deze topic, zie vanaf pagina 1 en 2.
Dat is precies wat Petrus zich in die brief afvraagt die je op pagina 2 aanhaalt.
Door wie en waarom is dat geschreven denk je?

En er staat niet "de generatie die deze tekenen zal zien", dat zou niet eens noemenswaardig zijn want dat is altijd wel ergens in de toekomst op een generatie van toepassing.

Er staat deze generatie, waarlijk. Om aan te geven dat het zo snel zal gebeuren dat zelfs zij het nog zullen meemaken.
Wat niet gebeurd is.

Rara waarom haalt "Petrus" dat aan.
I thought you thought
pi_119964657
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoe is dat een drogreden? In ruim 90% van de gevallen geloven mensen inderdaad hetzelfde als de ouders.

Dat woordje 'altijd' fiets jij erin om er een drogreden van te maken wellicht... die toevoeging geeft Dawkins er niet aan. (En van jouw kant is het dan wel een drogreden, ook wel bekend als een stroman.)

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 05-12-2012 18:43:02 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119964756
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Heb jij Dawkins gelezen dan?
pi_119965849
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:12 schreef Scabies het volgende:

[..]

Dat is precies wat Petrus zich in die brief afvraagt die je op pagina 2 aanhaalt.
Door wie en waarom is dat geschreven denk je?

En er staat niet "de generatie die deze tekenen zal zien", dat zou niet eens noemenswaardig zijn want dat is altijd wel ergens in de toekomst op een generatie van toepassing.

Er staat deze generatie, waarlijk. Om aan te geven dat het zo snel zal gebeuren dat zelfs zij het nog zullen meemaken.
Wat niet gebeurd is.

Rara waarom haalt "Petrus" dat aan.
Het zal ook snel gebeuren, niemand ontkent dat.
En deze generatie zal nog komen.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is dat een drogreden? In ruim 90% van de gevallen geloven mensen inderdaad hetzelfde als de ouders.
Dus? Als je het niet onderbouwd, dan is het een Genetic fallacy.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb jij Dawkins gelezen dan?
Ik ben wel van plan om zijn boeken te lezen, ik heb veel van zijn debatten en lezingen gevolgd waarin hij zijn gedachtegang en standpunten uiteenzet.
pi_119966063
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus? Als je het niet onderbouwd, dan is het een Genetic fallacy.
Wat wil je verder onderbouwd zien aan de cijfers? Voor zover ik kan zien is het voornamelijk een observatie: er is een zeer duidelijk verband tussen religieuze opvattingen en cultuur.

Pas als je daar conclusies uit gaat trekken zul je mogelijk iets moeten onderbouwen.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:58 schreef man1986 het volgende:
[..]

Ik ben wel van plan om zijn boeken te lezen, ik heb veel van zijn debatten en lezingen gevolgd waarin hij zijn gedachtegang en standpunten uiteenzet.
Zijn boek 'the god delusion' is natuurlijk zeer bekend... maar als ik je een tip mag geven: zijn boeken over evolutie zijn veel beter. Dat is zijn echte expertise. The god delusion is een vermakelijk werkje van iemand die graag tegen religie schopt omdat gelovigen zo graag tegen evolutie schoppen.. maar als je religie-kritische werken wilt lezen is het niet het eerste dat ik zou aanraden.
  woensdag 5 december 2012 @ 19:06:46 #299
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119966247
quote:
Uit DNA-onderzoek kan niet bepaald worden hoelang geleden een organisme geleefd zou hebben.
Misschien bedoel je radiometrische datering ipv DNA-onderzoek?
Nee, dat bedoel ik niet. Verwantschap en eventuele overeenkomsten in eiwit-verhoudingen kunnen gewoon vastgesteld worden middels het DNA. En die kunnen vergeleken worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_DNA
http://www.nature.com/news/2011/110809/full/476136a.html
pi_119966531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat wil je verder onderbouwd zien aan de cijfers? Voor zover ik kan zien is het voornamelijk een observatie: er is een zeer duidelijk verband tussen religieuze opvattingen en cultuur.
Als je een statistiek als een vorm van een indirecte argument aanhaalt, dan is het in dit geval een genetic fallacy.

quote:
Pas als je daar conclusies uit gaat trekken zul je mogelijk iets moeten onderbouwen.
Goed dat je dan geen conclusies daaruit trekt, want dan moet je met argumenten komen voor je positie en dat heb je nu nog niet.

quote:
[..]

Zijn boek 'the god delusion' is natuurlijk zeer bekend... maar als ik je een tip mag geven: zijn boeken over evolutie zijn veel beter. Dat is zijn echte expertise. The god delusion is een vermakelijk werkje van iemand die graag tegen religie schopt omdat gelovigen zo graag tegen evolutie schoppen.. maar als je religie-kritische werken wilt lezen is het niet het eerste dat ik zou aanraden.
Als ik je mijn bibliotheekpas mocht uitlenen, dan kon je zien hoeveel ik vroeger aan (seculaire) evolutieboeken heb verslonden. Maar Dawkins heeft wel een 'talent' om de evolutietheorie toegankelijk te maken aan niet-kenners. Ik zal zijn boeken zeker op naslaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')