Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dat hoor ik wel vaker, maar ik begrijp de logica erachter niet.quote:Op vrijdag 16 november 2012 12:50 schreef Artimunor het volgende:
je zou kunnen stellen dat het zelfs voor de huidige bezitters goed zou zijn (lange termijn) want hoe eerder de boel crashed hoe eerder de markt weer gezond wordt en weer omhoog kan.
over 20 jaar dan zijn de meeste babyboomers wel in het verpleeghuis aangeland als het niet de onderkant van het gras isquote:Op vrijdag 16 november 2012 13:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker, maar ik begrijp de logica erachter niet.
Hoe kan het ooit in het voordeel zijn van een huiseigenaar, als bv morgen de woning 50% minder waard is, zodat hij over een tijdspanne van 20 jaar weer op hetzelfde niveau kan komen?
Net zoals op lange termijn in ieders voordeel is als auto's morgen nog maar de helft kosten...quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hoe kan het ooit in het voordeel zijn van een huiseigenaar, als bv morgen de woning 50% minder waard is, zodat hij over een tijdspanne van 20 jaar weer op hetzelfde niveau kan komen?
Zolang hij niet gaat verhuizen heeft hij er weinig aan, aan lagere prijzen. Datzelfde geldt echter voor hogere prijzen: zolang je het niet verkoopt is het allemaal maar een fictief getalletje.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker, maar ik begrijp de logica erachter niet.
Nope, dan kopen ze grotere huizen, zo blijktquote:Op vrijdag 16 november 2012 13:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zolang hij niet gaat verhuizen heeft hij er weinig aan, aan lagere prijzen. Datzelfde geldt echter voor hogere prijzen: zolang je het niet verkoopt is het allemaal maar een fictief getalletje.
Los van de directe individuele belangen is een mobiele woningmarkt goed voor de economie, hoe betaalbaarder het is om te verhuizen, hoe eerder mensen dat zullen doen, hoe eerder ze een (betere) baan ergens anders in het land zullen nemen, elke verhuizing levert weer werk op (verhuizers, Ikea, verbouwingen etc etc.) en last but not least: als mensen minder hoeven te betalen voor het wonen, hebben ze meer geld over om aan andere zaken uit te geven.
Huizen worden niet groter door ze duurder te maken.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:51 schreef michaelHD9 het volgende:
Nope, dan kopen ze grotere huizen, zo blijktdaar hadden we geen medelijden mee.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Huizen worden niet groter door ze duurder te maken.
Mijn vraag is hoe het voor een huiseigenaar 'beter' kan zijn als de markt 'crashed'.quote:Op vrijdag 16 november 2012 13:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Los van de directe individuele belangen is een mobiele woningmarkt goed voor de economie, hoe betaalbaarder het is om te verhuizen, hoe eerder mensen dat zullen doen, hoe eerder ze een (betere) baan ergens anders in het land zullen nemen, elke verhuizing levert weer werk op (verhuizers, Ikea, verbouwingen etc etc.)
Omdat zijn volgende huis goedkoper wordt.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn vraag is hoe het voor een huiseigenaar 'beter' kan zijn als de markt 'crashed'.
(Verhuizen wordt overigens niet makkelijker met een flinke restschuld.)
Ja, daar heb je wat aan als je niet kunt verhuizen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Omdat zijn volgende huis goedkoper wordt.
Beter zelf apart zetten i.p.v. aflossen.quote:Restschulden zijn vervelend idd, daarom is het ook verstandig om niet al te veel te lenen en af te lossen.
Er werd gesteld dat 'want hoe eerder de boel crashed hoe eerder de markt weer gezond wordt en weer omhoog kan.'quote:Bij goedkopere huizenprijzen hoef je minder te lenen wat in de toekomst weer zal leiden tot minder restschulden.
Kan, maar zorg iig dat je iets doet. Niks aflossen en alleen op de pof leven is vragen om problemen natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, daar heb je wat aan als je niet kunt verhuizen.
[..]
Beter zelf apart zetten i.p.v. aflossen.
Per individueel geval zal daar verschil in zitten, grosso modo ben ik ervan overtuigd dat het voor de economie en iedereen die deel uitmaakt van die economie beter is als huizen betaalbaarder worden (en dan zonder noodgrepen om mensen steeds meer te laten lenen).quote:Er werd gesteld dat 'want hoe eerder de boel crashed hoe eerder de markt weer gezond wordt en weer omhoog kan.'
Met andere woorden: Arti hoopt kennelijk op een forse dip, dan in te kunnen stappen, en dan mee te liften op de weg terug naar omhoog. Dat is ansich wel begrijpelijk, maar waar haalt hij de stelling vandaan dat voor 'de huidige bezitter' goed zou zijn?
Realiseer je vooral wat de daadwerkelijke oorzaak van restschulden is: het snelle stijgen in het verleden!quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
(Verhuizen wordt overigens niet makkelijker met een flinke restschuld.)
quote:vrijdag 16 november 2012 14:50 schreef RemcoDelft het volgende:[/b]
Realiseer je vooral wat de daadwerkelijke oorzaak van restschulden is: het snelle stijgen in het verleden!
Jullie snappen beiden mijn vraag nog steeds niet.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het is natuurlijk wel een lange termijnverhaal wat ik vertel. Op korte termijn zal op papier het vermogen van de huidige huizenbezitter afnemen.
Maar zoals de meeste huizenbezitters hier zelf altijd al betogen: een huis is om in te wonen en geen spaarpotje of beleggingsobject.
Je hebt je antwoord al lang, het ligt alleen iets genuanceerder dan "minder vermogen --> slecht", "meer vermogen --> goed". Daar kan je verder van vinden wat je wilt maar een ander antwoord dan wat ik de afgelopen pagina heb proberen te geven heb ik niet.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
Jullie snappen beiden mijn vraag nog steeds niet.
Er wordt gesteld dat het beter is voor de huidige bezitters. Ik vraag hoe?
Ik vraag niet of een huis is om in te wonen, niet hoe het komt dat de prijzen zo hoog zijn. Ik vraag slechts waar de stelling 'dat het beter voor de huidige bezitter zou zijn' op gebaseerd is.
Dan wacht ik wel even op Arti.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Je hebt je antwoord al lang, het ligt alleen iets genuanceerder dan "minder vermogen --> slecht", "meer vermogen --> goed". Daar kan je verder van vinden wat je wilt maar een ander antwoord dan wat ik de afgelopen pagina heb proberen te geven heb ik niet.
Ik ben optimistisch, we hebben een hoekwoning in Overijssel te koop staanquote:Ruim 1300 meer huizen verkocht in oktober
AMSTERDAM - In oktober 2012 zijn er 8.507 huizen verkocht. Dat is 19,1 procent meer dan de maand ervoor. In vergelijking met oktober 2011 is het echter 10 procent minder.
Dat meldt het Kadaster vrijdag.
De gemiddelde koopsom lag vorige maand met 214.546 euro ruim 2000 euro lager dan in september. In oktober 2011 gingen woningen nog voor gemiddeld 237.499 euro van de hand.
Van alle woningtypen werden er in oktober minder verkocht dan een jaar eerder, maar meer dan in september dit jaar. Hoekwoningen waren het meest in trek, de verkoop van appartementen verloopt het slechtst.
Zeeland was de enige provincie waar in oktober minder woningen werden verkocht dan een maand eerder. Ten opzichte van oktober 2011 lieten alle provincies behalve Overijssel een daling zien.
Bijzondere logica dit, restschulden door stijging van de waarde van het onderpand.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Realiseer je vooral wat de daadwerkelijke oorzaak van restschulden is: het snelle stijgen in het verleden!
Voor huizenbezitters die willen doorstromen, is het gunstig omdat ze voor hetzelfde geld een grotere woning kunnen kopen, die eerder wellicht niet binnen hun bereik lag. Voor huizenbezitters wiens huis 'onder water' staat, geldt echter wel dat ze spaargeld moeten hebben, hetzij in, hetzij buiten hun hypotheek, om de restschuld bij verkoop op te vangen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
Jullie snappen beiden mijn vraag nog steeds niet.
Er wordt gesteld dat het beter is voor de huidige bezitters. Ik vraag hoe?
Ik vraag niet of een huis is om in te wonen, niet hoe het komt dat de prijzen zo hoog zijn. Ik vraag slechts waar de stelling 'dat het beter voor de huidige bezitter zou zijn' op gebaseerd is.
Na een grote crash, waar Arti voorstander van is, zullen er nog een aantal babyboomers zijn waarvan de hypotheek niet onder water staat, maar voor het leeuwendeel van de huizenbezitters zal dat niet gelden.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:24 schreef MaLo het volgende:
Voor huizenbezitters die willen doorstromen, is het gunstig omdat ze voor hetzelfde geld een grotere woning kunnen kopen, die eerder wellicht niet binnen hun bereik lag. Voor huizenbezitters wiens huis 'onder water' staat, geldt echter wel dat ze spaargeld moeten hebben, hetzij in, hetzij buiten hun hypotheek, om de restschuld bij verkoop op te vangen.
En een nieuwe generatie van boomers is geboren.... altijd fijn voor toekomstige generatiesquote:Op vrijdag 16 november 2012 15:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Na een grote crash, waar Arti voorstander van is, zullen er nog een aantal babyboomers zijn waarvan de hypotheek niet onder water staat, maar voor het leeuwendeel zal dat niet gelden.
Speciaal voor jou zal ik het uitspellen: de huidige prijsdaling is het gevolg van een prijsexplosie in het verleden. Zodoende zijn de restschulden daar ook door veroorzaakt.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:22 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Bijzondere logica dit, restschulden door stijging van de waarde van het onderpand.
40 jaar geleden wahr einmal, leer ermee leven.quote:Op vrijdag 16 november 2012 16:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Speciaal voor jou zal ik het uitspellen: de huidige prijsdaling is het gevolg van een prijsexplosie in het verleden. Zodoende zijn de restschulden daar ook door veroorzaakt.
Als huizen net als 40 jaar geleden gewoon op 1 inkomen waren gekocht, met inleg van eigen geld, was er geen prijsexplosie geweest, en dus ook geen prijsdaling groter dan eigen inleg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |