abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 november 2012 @ 16:36:07 #26
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_119168863
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:35 schreef Gray het volgende:

[..]

Doen we allemaal en daar is niets mis mee.
Precies.
Leef en Laten Leven
pi_119168994
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:36 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Precies.
*;
  dinsdag 13 november 2012 @ 16:40:10 #28
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_119169065
:)
Leef en Laten Leven
pi_119169435
Hel:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 15:31 schreef Gray het volgende:

[..]

Bewijs maar eens dat jij een eigen wil hebt.
Dat je leeft.
Hemel:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:34 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Weet je.
Dit is ook weer zoiets.
Geloof jij in wat je wil; dan doe ik dat ook.

:)
;)
pi_119170935
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:35 schreef Gray het volgende:

[..]

Doen we allemaal en daar is niets mis mee.
Ja zeg, anders zou het toch ook saai worden..
pi_119179792
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:17 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dus ik besta

Descartes zei het, dus het zal wel kloppen.

Over kloppen gesproken, onze harten kloppen ook. Dus we bestaan!
Dat je ervaart dat je een hart hebt, is niet per sé een bewijs voor je bestaan.
Maar zolang we twijfelen bestaan we. Dat was de conclusie van Descartes' gedachtenexperiment. :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:22 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Sorry, maar wat niet bewezen is is voor mij lariekoek.
Jij denkt dat er niks bestaat waarvan het bestaan niet bewezen is?

Wat betreft hemel of hel: we zullen eerst moeten vaststellen wat het precies is, voor we kunnen zeggen of het wel of niet bestaat, of kan bestaan.
pi_119180013
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat je ervaart dat je een hart hebt, is niet per sé een bewijs voor je bestaan.
Maar zolang we twijfelen bestaan we. Dat was de conclusie van Descartes' gedachtenexperiment. :P

[..]

Jij denkt dat er niks bestaat waarvan het bestaan niet bewezen is?

Wat betreft hemel of hel: we zullen eerst moeten vaststellen wat het precies is, voor we kunnen zeggen of het wel of niet bestaat, of kan bestaan.
Niet? :?
Ik vind het toch een verdomd goede aanwijzing :D
pi_119180063
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet? :?
Ik vind het toch een verdomd goede aanwijzing :D
Nou, als we uitgaan van Descartes gedachtenexperiment hoeft dat helemaal niet.
pi_119180181
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nou, als we uitgaan van Descartes gedachtenexperiment hoeft dat helemaal niet.
Ik heb er Descartes eigenlijk helemaal niet voor nodig om te weten dat ik besta.

en kun je de ene hel nog even aan de andere hel koppelen?
pi_119180234
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb er Descartes eigenlijk helemaal niet voor nodig om te weten dat ik besta.
Het was ook wel een rare snijboon hoor :P
pi_119180401
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het was ook wel een rare snijboon hoor :P
Ik heb niet veel van hem gelezen eerlijk gezegd alleen dat cogito ergo sum is blijven hangen.
pi_119180624
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb niet veel van hem gelezen eerlijk gezegd alleen dat cogito ergo sum is blijven hangen.
Ik ook niet, maar een vriend die filosie heeft gestudeerd, heeft me doodgegooid met verhalen over de klassieke filosofen, indertijd.
Het is een bekende fout, veel mensen denken dat de uiteindelijke conclusie was 'ik denk dus ik besta' maar feitelijk was dat de op één na laatste conclusie. 'Ik twijfel dus ik besta'... Waarom hij zijn twijfel als bewijs beschouwde, ben ik helaas vergeten.
pi_119182838
Ik zal wel zien of het bestaat, als het zo ver is. :)
Ура для россии
pi_119189797
Best wel een beetje jammer dat topics hier na 12 pagina's opnieuw worden opgestart en de vorige gewist... zo kun je 't niet teruglezen. }:|
pi_119189823
Maar goed, JA, ik geloof dat er hel-dimensies zijn. Al is het alleen al in je eigen geest. Psychopaten bijvoorbeeld leven m.i. in zekere zin in de hel qua denkgeest. Zij kunnen in feite niet echt contact maken met anderen en leven zeer afgesloten in hun eigen hoofd en worden beheerst door kwaadaardige driften waar zij voortdurend tegen moeten vechten, als ze dat al doen, daartoe bereid zijn. Verder kunnen we als normale mensen ook staten van geest bereiken die de naam 'hel op aarde' waardig zijn, bijvoorbeeld bij zware depressies en/of psychoses, hallucinaties, of wat dan ook. Ook kunnen mensen soms de aarde letterlijk tot een hel maken in tijden van oorlog.

Voor wat betreft het hiernamaals geloof ik ook wel in hel-dimensies. Ik heb ergens het idee dat het hiernamaals min of meer een projectie van de geest zal zijn; een soort van droom in de geest, los van het fysieke lichaam en de hersenen. Ik denk dat zij die vreselijke dingen hebben gedaan in tijdelijke hel-staten terecht kunnen komen. Vooral haat is denk ik een zeer hel-scheppende energie van de geest die kan leiden tot een hel-hiernamaals. Vergiftigende, diepgaande haat is daarom denk ik best wel gevaarlijk om te koesteren en zeker iets om gedurende je leven om te buigen en mee 'in het reine' te komen, letterlijk. Vergeving is wat dat betreft denk ik een wijze, hemelse levenles uit het Christendom die zeker serieus genomen mag worden.

Verder lijkt een eeuwige hel op grond van ongeloof, de keuze voor een zogenaamd verkeerd geloof (een verkeerd geloof, is een geloof dat leidt tot verduistering i.p.v. verlichting), of bepaalde profeten niet op hun woord geloven, een andere seksuele geaardheid hebben, of wat dan ook, me nogal onzinnig, onrechtvaardig en iets om links te laten liggen. Dergelijke overtuigingen zijn niet goed voor je als mens. Laat staan dat ze goed zijn voor je naasten om ze te hebben en uit te dragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Villas_Rubin op 14-11-2012 04:00:31 ]
pi_119189847
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 03:40 schreef Villas_Rubin het volgende:
Best wel een beetje jammer dat topics hier na 12 pagina's opnieuw worden opgestart en de vorige gewist... zo kun je 't niet teruglezen. }:|
Het voorgaande deel is niet gewist, hier kun je deel 1 teruglezen:

Deel 1: De hel
  woensdag 14 november 2012 @ 04:25:06 #42
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_119189904
quote:
Geloven jullie in de hel en zo ja wat houd dat in denken jullie?
Rutten als MP.

Ik vraag mij serieus af wat ik in mijn vorig leven verkeerd heb gedaan. Zal wel Hitler geweest zijn. In dat geval terecht.
pi_119189941
Ik zal ze zo even linken. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 03:40 schreef Villas_Rubin het volgende:
  woensdag 14 november 2012 @ 07:07:24 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119190169
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 16:20 schreef Gray het volgende:

[..]

Tsja, het zijn hele simpele zinnen. Het idee erachter is dat je niet alles kan bewijzen.

[..]

Wc-eend.

[..]

Nope.
Vertel meer over het niet alles kunnen bewijzen, waarom kan je van sommige zaken niet bewijzen dat ze bestaan terwijl ze dat wel zouden doen? ( de werking van homeopatie, bestaan van de hemel, hel, etc)
En wat is er wc eend aan descartes?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119234324
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 07:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel meer over het niet alles kunnen bewijzen, waarom kan je van sommige zaken niet bewijzen dat ze bestaan terwijl ze dat wel zouden doen? ( de werking van homeopatie, bestaan van de hemel, hel, etc)
Ik geloof niet in die zaken, dus ik kan je geen antwoord bieden op die vragen.

quote:
Aan Descartes niets.
pi_119358941
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 07:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, my dear Piet, je bent er nog steeds, na al die jaren probeer je nog steeds je eigen opvatting te bewijzen door te stellen dat sommige andere opvattingen niet te bewijzen zijn.
Geeft weer enig vertrouwen in de wereld: niet alles verandert steeds :)
pi_119360599
Maar over die hel he, waarom wil je dat weten? Worstel jij met dergelijke vragen?
Zelf geloof ik er niet in.
Het is imo een consequentie van de duivel/god tegenstelling, of kwaad/goed.

Als je in een systeem alle witte balletjes naar jezelf trekt, hou je alleen de zwarte balletjes naast je over.
Zo ook met goed en kwaad, als je eerst zelf het goede en de waarheid gaat claimen, is dus alles wat dat niet is het kwade en de onwaarheid.

Een paar levens geleden was er ooit een visualisatie daarvan: een god die zich losmaakte uit een kolkend grijs, daar alles uit ging vissen wat wit was en daaruit een wereld ging opbouwen. Heel trots. Zijn paradijs. Het paradijs.
Uiteraard bleef toen het zwarte over, en werd dat naarmate er meer wit geplukt werd steeds dieper zwart. Dus heeft hij op die manier onbedoeld zelf de hel gemaakt, het kwade. Als uiterste consequentie van zijn bestaan.
Hij zag die tegenstelling, en had uiteindelijk geen andere keus om dat weer te herstellen door zichzelf en zijn paradijs weer te laten terugglijden in het zwart, dat daarmee weer grijs werd.
Het goddelijk offer: jezus aan het kruis, isis (of osiris? ff vergeten ;) ) in de nijl, het offer in de mithras-cult, de vuurgod die zich op de ijsgod stortte, het vuur ging uit en het ijs smolt, en het resultaat was water - de bron van alle leven.

Een verhaal dus dat omdat het in diverse culturen steeds in een andere vorm weer terug kwam wellicht meer de menselijke manier van denken weerspiegelt dan de realiteit. Een realiteit die we volgens velen nooit zullen kunnen snappen aangezien we er zelf een heel klein onderdeeltje van zijn.
  zondag 18 november 2012 @ 21:30:48 #48
45206 Pietverdriet
pi_119360925
quote:
7s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:13 schreef Gray het volgende:

[..]

.

[..]

Aan Descartes niets.
Vanwaar je opmerking dan?
  zondag 18 november 2012 @ 21:31:43 #49
45206 Pietverdriet
pi_119361017
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:04 schreef iteejer het volgende:

[..]

Ah, my dear Piet, je bent er nog steeds, na al die jaren probeer je nog steeds je eigen opvatting te bewijzen door te stellen dat sommige andere opvattingen niet te bewijzen zijn.
Geeft weer enig vertrouwen in de wereld: niet alles verandert steeds :)
Ach gus, kijk jou een wollig niets inhoudelijks zeggen.
pi_119361175
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach gus, kijk jou een wollig niets inhoudelijks zeggen.
Het was ook slechts een begroeting.
Begroetingen zijn zelden bedoeld om een inhoudelijk bewijs te leveren, bij mij niet iig, vandaar :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')